načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Masáže na vaši bolest – Kamil Ramík

Masáže na vaši bolest

Elektronická kniha: Masáže na vaši bolest
Autor: Kamil Ramík

Každý sám si může ulevit od většiny bolesti kloubů, svalů, zad, hlavy, ramen, nohou ap. Jedná se o mnoho let známý princip spoušťových bodů a způsoby jejich ošetření. Znamená to, že příčina bolesti se nachází na jiném místě, než bolest ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  135
+
-
4,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 85
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4537-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Každý sám si může ulevit od většiny bolesti kloubů, svalů, zad, hlavy, ramen, nohou ap. Jedná se o mnoho let známý princip spoušťových bodů a způsoby jejich ošetření. Znamená to, že příčina bolesti se nachází na jiném místě, než bolest sama. Spoušťový bod se ošetřuje tlakovou masáží, opakovaně. Kniha seznamuje s jednoduchou technikou ošetření spoušťových bodů tlakovou masáží.

Popis nakladatele

Již po staletí je znám princip spoušťových bodů a způsoby jejich ošetření. Bohužel je jen málo využíván v lékařských oborech zabývajících se pohybovým systémem, a proto tak často dochází ke zbytečnému užívání léků a k operacím. Právě proto byla napsána tato kniha, která se zaměřuje na odstranění bolestí celého těla na principu tzv. přenesené bolesti, kdy se příčina bolestí nachází na jiném místě než bolest sama. Nyní si již sami budete moci rychle ulevit od většiny bolestí kloubů, svalů, zad, hlavy apod. pomocí spolehlivé a ověřené metody - tlakové masáže. Lehce zvládnete léčení svého těla při akutních i chronických bolestech. A navíc dříve, než uplyne objednací doba k lékaři.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Kamil Ramík - další tituly autora:
Cviky na vaši bolest -- Rychlá a účinná úleva Cviky na vaši bolest
Masáže na vaši bolest Masáže na vaši bolest
 (e-book)
Cviky na vaši bolest -- Rychlá a účinná úleva Cviky na vaši bolest
 (e-book)
Strečink -- Jednoduché protažení před a po zátěži Strečink
 
K elektronické knize "Masáže na vaši bolest" doporučujeme také:
 (e-book)
Uzení, nakládání a konzervování masa -- od šunky po žebírka Uzení, nakládání a konzervování masa
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

MASÁŽE NA VAŠI BOLEST

Kamil Ramík

Masáže

na vaši

bolest

Spoušťové body

Stručné základy ergonomie

Pozdrav slunci

ZDRAVÍ

&

ŽIVOTNÍ STYLZ

&

Ž

Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7, Holešovice tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz www.grada.cz Již po staletí je znám princip spoušťových bodů a způsoby jejich ošetření. Bohužel je jen málo využíván v  lékařských oborech zabývajících se pohybovým systémem, a proto tak často dochází ke zbytečnému užívání léků a k operacím. Právě proto byla napsána tato kniha, která se zaměřuje na odstranění bolestí celého těla na principu tzv. přenesené bolesti, kdy se příčina bolestí nachází na jiném místě než bolest sama. Nyní si již sami budete moci rychle ulevit od většiny bolestí kloubů, svalů, zad, hlavy apod. pomocí spolehlivé a ověřené metody – tlakové masáže. Lehce zvládnete léčení svého těla při akutních i  chronických bolestech. A  navíc dříve, než uplyne objednací doba k lékaři.

Z

&

Ž

Kamil Ramík


Poděkování:

fotograf Rostislav Šimek, www.foto-simek.com

grafik Georgi Stojkov, www.georgistojkov.com


Kamil Ramík

Masáže

na vaši

bolest


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro

dukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. MUDr. Kamil Ramík

Masáže na vaši bolest

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5034. publikaci Odpovědný redaktor Zdeněk Kubín Sazba a zlom Antonín Plicka Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 88 Vydání 1., 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Photo © fotobanka Allphoto.cz isbn 978 - 80 -247- 4537- 4 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: isbn 978-80-247-8097-9 (ve formátu PDF) isbn 978-80-247-8100-6 (ve formátu ePUb) / Obsah Úvod ........................................................................................................................................... 7

spoušťové body .................................................................................................................... 9

Technika ošetření ............................................................................................................ 9

Doporučení .................................................................................................................. 9

Pomocné metody ..................................................................................................... 10

Příčiny vzniku .................................................................................................................. 10

bolesti hlavy ......................................................................................................................... 13

Obecně ........................................................................................................................ 13

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 13

Další spoušťové body .............................................................................................. 14

Doplňkové metody .................................................................................................. 15

bolesti krku ........................................................................................................................... 17

Obecně ........................................................................................................................ 17

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 17

Další spoušťové body .............................................................................................. 18

bolesti hrudníku ................................................................................................................. 21

Obecně ........................................................................................................................ 21

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 21

Další spoušťové body .............................................................................................. 22

bolesti břicha ....................................................................................................................... 25

Obecně ........................................................................................................................ 25

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 25

Další spoušťové body .............................................................................................. 26

bolesti v zádech .................................................................................................................. 31

Obecně ........................................................................................................................ 31

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 31

Další spoušťové body .............................................................................................. 33

Masáže na vaši bolest

6

bolesti ramene a paže ...................................................................................................... 35

Obecně ........................................................................................................................ 35

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 35

Další spoušťové body .............................................................................................. 41

bolesti lokte, zápěstí a ruky .......................................................................................... 43

Obecně ........................................................................................................................ 43

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 43

Další spoušťové body .............................................................................................. 49

bolesti kyčle, třísla, stehna ............................................................................................ 51

Obecně ........................................................................................................................ 51

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 51

bolesti kolena ...................................................................................................................... 57

Obecně ........................................................................................................................ 57

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 57

Další spoušťové body .............................................................................................. 60

bolesti lýtka a nohy ........................................................................................................... 63

Obecně ........................................................................................................................ 63

Hlavní spoušťové body ........................................................................................... 63

Další spoušťové body .............................................................................................. 68

Posílení břišního svalstva .............................................................................................. 69

První etapa – zpevňování břišních svalů vleže ................................................. 69

Druhá etapa – zpevňování břišních svalů vsedě a vestoje ........................... 72

Třetí etapa – zpevňování břišních svalů při práci a zátěži ............................ 72

ergonomie – stručné základy ....................................................................................... 73

Práce s počítačem .................................................................................................... 73

Jízda v autě ................................................................................................................ 73

Práce v předklonu ..................................................................................................... 74

Zvedání břemen ....................................................................................................... 74

Pohyb, práce a sport obecně ................................................................................. 75

Spánek ......................................................................................................................... 75

Pozdrav slunci ...................................................................................................................... 77

Závěr ........................................................................................................................................ 85

Úvod

Každá bolest pohybového aparátu je provázena reakcí ve svalech – zvýšeným

napětím některých svalových vláken nebo celého svalu a tvorbou tvrdých boles

tivých svalových hrudek. Příčina prvotních bolestí často ustupuje, ale ve svalech stále zůstávají změny. Přítomnost svalových hrudek, tzv. spoušťových bodů

se velmi často projevuje bolestí na jiném místě!!! Například spoušťové body svalů stehna se projevují bolestí v  koleni, spoušťové body svalů šíje mají za

následek bolesti hlavy, závratě nebo hučení v uchu atd.

Již mnoho let je znám princip spoušťových bodů a způsoby jejich ošetření.

Bohužel je málo využíván v  lékařských oborech zabývajících se pohybovým systémem. A  tak často dochází ke zbytečnému užívání léků a  operacím, aniž

by předtím došlo k ošetření spoušťových bodů.

To je důvod vzniku této knihy, která vás seznámí s jednoduchou technikou

ošetření spoušťových bodů. Sami si můžete ulevit od většiny bolestí kloubů,

svalů, zad, hlavy apod., navíc dříve, než uplyne objednací doba k lékaři.

Nezapomínejte, že základní léčba akutních bolestí je klid a odlehčení bolesti

vé oblasti. Každý, kdo pracuje nebo sportuje „přes bolest“, si škodí!!! Již v klidové

fázi lze ošetřovat spoušťové body.

Spoušťové body

Technika ošetření

XX Spoušťový bod ošetřujeme tlakovou masáží: Prstem proti spodině nebo

mezi prsty bolestivou hrudku silně stlačíme na jednu sekundu a pak na

jednu sekundu tlak povolíme. toto opakujeme 10x za sebou. XX U malých nebo silně bolestivých svalů stačí i 6x. U velkých svalů můžeme

až 14x.

XX Tlak na spoušťový bod hodně bolí. Může se objevit i  přenesená bolest,

tzn. vaše typická bolest na jiném místě, než se nachází spoušťový bod. XX Zvolíme-li si stupnici bolesti od 0 do 10 (0 – nebolí, 10 – nesnesitelná bolest),

masírujeme bolestivé hrudky ke stupni 7–8. XX Po masáži necháme sval několik minut v klidu. Není vhodné hned začít

svalem hýbat a zatěžovat jej.

XX bolestivé body můžeme masírovat 2–5x denně, čím častěji, tím rychleji

dojde k úlevě. Výhodou je, že můžeme masírovat i přes oděv.

Doporučení

XX Při masáži si můžeme představovat, že tlakem z  hrudky vytlačujeme krev

a při uvolnění ji necháme natéct zpět.

XX Spoušťový bod bývá často v tužším napjatém pruhu svalu. Pokud spoušťový

bod nenajdeme, masírujeme přímo tužší svalový pruh. XX Úleva od bolestí přichází během dvou až pěti dnů, je ale třeba pokračovat

v masážích, dokud ve svalu cítíme bolestivé hrudky. Zabráníme tím návratu

bolestí. XX Začínáme hledat a  masírovat hlavní spoušťové body, přetrvává-li boles

tivost a  spoušťové body nebolí nebo nejsou, hledáme další, tzv. vedlejší

spoušťové body v okolních oblastech. XX Je dobré používat natažené prsty v ose předloktí. Palec můžeme opřít o uka

zovák a  prsty sevřeme v  pěst. Natažené prsty můžeme zpevnit sevřením

druhou rukou. Šetříme tím svaly a klouby prstů a ruky.


Masáže na vaši bolest

10

XX Kam nedosáhneme (např. oblast zad), využíváme pomůcek jako tenisový

míček, golfový míček, gumovou kuličku aj. Masírujeme přes pomůcku tlakem

o zeď. Tyto pomůcky můžeme vzít i do dlaně a masírovat jimi, opět šetříme

svaly a klouby prstů.

XX Nemasírujeme, pokud máme dlouhé nehty a mohli bychom si poranit kůži.

Nemasírujeme, jestliže cítíme pod prsty pulzující tepnu.

Pomocné metody

XX Teplo. Na 15–25 min. prohříváme celý sval, ve kterém jsou bolestivé hrudky.

(Na chronické bolesti kloubů je vhodnější spíše Priessnitzův obklad, na akutní

úraz spíše led.)

XX Bylinné nebo analgetické masti.

XX Klasická či sportovní masáž.

Tyto metody samostatně nemají stoprocentní účinek. Je ale vhodné využívat

je jako doplňkové k tlakové masáži.

Příčiny vzniku

Příčinou vzniku bolestí pohybového aparátu je vždy přetížení. Ať už jednorázové

při úrazu, nebo dlouhodobé při opakovaném přetěžování, například jednostran

ným pohybem končetin v práci nebo při sportu, nadváhou, špatnými předklony,

nevhodným sedem u počítače, špatnou polohou při spánku apod.

Pokud chceme zabránit návratu bolestí, musíme příčinu přetížení od

stranit:

XX Při pocitu akutní bolesti nebo při úrazu je nutno okamžitě zátěž ukončit

a nechat tělo odpočinout a umožnit mu hojení!!!

XX Taktéž při chronických bolestech nesmíme dělat pohyby, které nás bolí!!! Je

naprostým nesmyslem, vzít si lék proti bolesti a v zátěži pokračovat. Bolest

je jedinou ochranou pohybového aparátu. Pokud ji medikamentem nebo

obstřikem u lékaře odstraníme a pokračujeme v zátěži, tak si ničíme vlastní

tělo a po odeznění účinku léku nebo obstřiku jsou potíže ještě horší!!! Anal

getika užíváme spíše na noc, kdy mají svaly klid, a tedy šanci se uvolnit a hojit.

XX Před každou sportovní nebo pracovní zátěží musíme mít strečink a zahřát

tělo mírnou aktivitou (tzv. rozběhání, rozehrání). Velmi vhodný je strečink

a mírná sportovní aktivita na „vychladnutí“ po sportu.


Spoušťové body

11

XX Měli bychom umět správně sedět, předklánět se, nosit břemena, spát. Viz

kapitolu Ergonomie.

XX Spoušťové body velmi často způsobují vznik nových spoušťových bodů

v okolních svalových skupinách. Je proto vždy vhodné hledat a ošetřit bo

lestivé body také ve vzdálenějších svalech. (Například při bolestech v zádech

ošetřujeme i případné spoušťové body na zadní straně stehen; při bolesti

vých bodech předloktí masírujeme také svaly paže.)

Vznik spoušťových bodů podporují i další faktory, kterým je třeba věnovat

pozornost:

XX Chlad. Pozor na práci a sportování v zimě, zde je nutné delší zahřátí a funkční

prádlo odvádějící pot. Pozor na foukající klimatizace v  práci. Pokud nejde

upravit směr foukání, používejte šátek na krk, dlouhé rukávy na lokty a před

loktí, tzv. funkční prádlo apod.

XX nedostatek tekutin. Jsou-li svaly málo zavodněny, mají větší tendenci

k tvorbě spoušťových bodů.

XX nedostatek hořčíku. Při doplňování hořčíku-magnézia je nutné mít dosta

tečný přívod tekutin, jinak hořčík neúčinkuje.

XX stres, deprese, podvědomí. Snažte se zvládnout i  tyto příčiny. Někomu

vyhovuje spálit stresové hormony sportem. Jinému vyhovuje nepouštět si

stres a deprese do svého nitra a cvičí jógu. Když nejste schopni sami analyzo

vat a odstranit psychické problémy, vyhledejte ambulanci celostní medicíny,

psychologa nebo psychiatra.



13

Bolesti hlavy

(závratě, hučení a pískání v uchu)

Obecně

Bolesti hlavy způsobují velmi často spoušťové body svalů krku. Také u bolestí

hlavy z  jiných příčin reagují šíjové svaly zatuhnutím a  vznikem spoušťových

bodů. Proto je vhodné u  všech bolestí hlavy vyšetřit svaly a  ošetřit případné

spoušťové body. Pokud jsou bolesti hlavy náhlé, prudké a silné nebo se často

opakují či dlouhodobě neustávají, je nutné vyhledat lékařskou pomoc. Spouš

ťové body svalů krku často způsobují i pískání, hučení v uchu a závratě.

Hlavní spoušťové body

svaly záhlaví: Svaly v  oblasti zadní dolní části hlavy a  horní části krku jsou

snadno dostupné pro masáž prsty nebo míčkem v dlani. (Viz foto 1 a 2.)

Foto 1 Spoušťové body Foto 2 Masáž


Masáže na vaši bolest

14

svaly na boční straně krku: Jedná se hlavně o výrazný sval jdoucí šikmo od

vnitřní části klíční kosti za ucho. Sval nejlépe uchopíme mezi palec a ukazovák.

Spoušťové body jsou zde často velmi citlivé, při velké bolestivosti stačí opakovat

tlak 6x. (Viz foto 3 a 4.)

Další spoušťové body

všechny svaly krku: Je dobré hledat spoušťové body a masírovat všechny svaly

krku. (Viz kapitolu Bolesti krku.)

žvýkací svaly: Svaly snadno dostupné pro prsty nebo palec najdeme v oblasti

úhlu dolní čelisti, ve spánkové oblasti a celé spodní vodorovné části pod bradou

a dolní čelistí – tzv. svalové dno dolní čelisti (viz foto 5). Je vhodné masírovat

vleže na boku s  podloženou hlavou. Žvýkací svaly a  tedy i  spoušťové body

najdeme také v ústech, v zadní řase mezi horními a dolními stoličkami. Přetrvá

vají-li bolesti v uchu, pískání nebo šumění v uších, je vhodné ošetřit i tyto body.

všechny obličejové svaly: Svaly čela, spánků, kolem očí, svaly lícní a  kolem

úst. Je dobré mít při masáži vsedě hlavu opřenou, nebo masírovat vleže na

zádech. (Viz foto 6.)

Foto 3 Spoušťové body Foto 4 Masáž


boleSti hlavy

15

Doplňkové metody

Masáž skalpu: Prsty obou rukou posunujeme vlasatou kůži hlavy a čela proti

spodině do všech směrů.

Doporučení

Abychom zabránili opakovanému vzniku spoušťových bodů ve svalech, mu

síme dbát na správné držení hlavy. Nesmíme mít hlavu stále předkloněnou

s pohledem do země, ale vzpřímenou s pohledem vpřed. Dále musíme upravit

sed u počítače – viz kapitolu Ergonomie.

Foto 5 Spoušťové body

žvýkacích svalů

Foto 6 Spoušťové body

obličejových svalů

+



17

Bolesti krku

Obecně

Při bolestech krku nehledáme spoušťové body na vzdálených místech, jsou

nejčastěji v  šíjových svalech. Často přetrvávají bolesti krku (a  hlavy) po auto

nehodách, kdy prudký pohyb hlavou při nárazu přetíží šíjové svaly. V  těchto

případech je ošetření spoušťových bodů velmi účinné.

Hlavní spoušťové body

trapézové svaly: Tvoří linii krku od ramena k  hlavě, často hmatáme stažené

pruhy ve svalech a v nich spoušťové body hlavně v úhlu linie šíje – asi uprostřed vzdálenosti mezi hlavou a  ramenem na zadní straně svalu. Spoušťové body ale hledáme v  celé délce svalu. Při masáži ohneme prsty do  pevného háčku a masírujeme pohybem celé ruky (ne pouze pohybem prstů). (Viz foto 7 a 8.)

Foto 7 Spoušťové body Foto 8 Masáž


Masáže na vaši bolest

18

svaly na boční straně krku:

1. Povrchový svalový pruh: výrazný sval jdoucí šikmo od vnitřní části klíční

kosti za ucho. Sval nejlépe uchopíme mezi palec a  ukazovák. Spoušťové

body jsou zde často velmi citlivé, při velké bolestivosti stačí opakovat tlak

6x. (Viz foto 9 a 10.)

2. Hluboké svaly: svaly vyplňují dno trojúhelníku nad klíční kostí. Masírujeme

směrem dozadu ke středu těla – k páteři. Jejich masáž může vyvolávat bolesti

v  rameni, lokti nebo ruce. Svaly v  rozích trojúhelníku mohou být překryty

povrchovým svalem vpředu a trapézovým svalem vzadu, při masáži musíme

tyto svaly odsunout. (Viz foto 11 a 12.)

Další spoušťové body

Mezilopatkové svaly: Nacházejí se mezi páteří a vnitřní hranou lopatky, ma

sírujeme je pomocí tenisového míčku tlakem o  zeď. Pokud nám míček ujíždí,

můžeme jej dát do podkolenky nebo punčochy, kterou pak přehodíme přes

rameno. (Viz foto 13 a 14.)

Foto 9 Spoušťové body Foto 10 Masáž


boleSti krku

19

Foto 11 Spoušťové body Foto 13 Spoušťové body

Foto 12 Masáž

Foto 14 Masáž



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.