načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Manažerská psychologie -- 3., přepracované vydání – Milan Mikuláštík

Manažerská psychologie -- 3., přepracované vydání

Elektronická kniha: Manažerská psychologie
Autor: Milan Mikuláštík
Podnázev: 3., přepracované vydání

Příručka shrnuje základní informace o základních principech využití poznatků z oblasti psychologie v manažerské aktivitě. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  365
+
-
12,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 59.3%hodnoceni - 59.3%hodnoceni - 59.3%hodnoceni - 59.3%hodnoceni - 59.3% 60%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 338
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 3., přepracované vydání
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-4221-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka shrnuje základní informace o základních principech využití poznatků z oblasti psychologie v manažerské aktivitě.

Popis nakladatele

Kniha vychází již ve třetím, upraveném vydání a je určena především jako psychologické vádemékum pro manažery a podnikatele z různých oborů. Ocení ji však také studenti vysokých škol, kteří se připravují na řídicí práci a jimž může sloužit i pro samostatné studium.

Znalosti psychologie jsou často podceňovány. Všechny úspěchy, veškerý rozvoj jsou však závislé na tom, jak pracujeme s lidmi. Mnozí ekonomové považují za nejdůležitější schopnosti analytické a finanční. Technici zase preferují technické nebo technologické aspekty a tímto přístupem vnímají i své spolupracovníky. Zvládání sebe sama, porozumění sobě, ale také jiným lidem, je bráno jako něco okrajového, bezproblémového, případně nevýznamného. Opak je ale pravdou. Manažer nebo podnikatel může být úspěšný pouze tehdy, když dovede s lidmi jednat, organizovat je, komunikovat s nimi. Jestliže má jejich důvěru, dovede je motivovat a nadchnout pro společné cíle. Publikace tak odpovídá na otázku, jak tyto principy uvést do reality.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Milan Mikuláštík - další tituly autora:
Sociální kompetence Sociální kompetence
Manažerská psychologie -- 3., přepracované vydání Manažerská psychologie
 (e-book)
Tvořivost a inovace v práci manažera Tvořivost a inovace v práci manažera
 (e-book)
Manažerská psychologie -- 2., aktualizované a rozšířené vydání Manažerská psychologie
 (e-book)
Komunikační dovednosti v praxi -- 2., doplněné a přepracované vydání Komunikační dovednosti v praxi
Jak být úspěšnou manažerkou Jak být úspěšnou manažerkou
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

MANAŽERSKÁ

psychologie

Milan Mikuláštík

3., přepracované vydání

Grada Publishing, a. s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz Grada Publishing, a. s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz Kniha, kterou právě držíte v  rukou, vychází již ve třetím, přepracovaném vydání a je určena především jako psychologické vádemékum pro manažery a podnikatele z různých oborů. Ocení ji však také studenti vysokých škol, kteří se připravují na řídicí práci a jimž může sloužit i pro samostatné studium. Znalosti psychologie jsou často podceňovány. Všechny úspěchy, veškerý rozvoj jsou však závislé na tom, jak pracujeme s  lidmi. Mnozí ekonomové považují za nejdůležitější schopnosti analytické a finanční. Technici zase preferují technické nebo technologické aspekty a  tímto přístupem vnímají i  své spolupracovníky. Zvládání sebe sama, porozumění sobě, ale také jiným lidem, je bráno jako něco okrajového, bezproblémového, případně nevýznamného. Opak je ale pravdou. Manažer nebo podnikatel může být úspěšný pouze tehdy, když dovede s  lidmi jednat, organizovat je, komunikovat s nimi. Jestliže má jejich důvěru, dovede je motivovat a nadchnout pro společné cíle. Publikace tak odpovídá na otázku, jak tyto principy uvést do reality. Grada Publishing, a. s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

Dále doporučujeme:

MANAŽERSKÁ PSYCHOLOGIE

Milan Mikuláštík


Tuto knihu věnuji svému synovi

Mg. A. Milanu Mikuláštíkovi a dceři MUDr. Věře Mikuláštíkové.


MANAŽERSKÁ

psychologie

Milan Mikuláštík

3., přepracované vydání


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně

stíháno. doc. PhDr. Milan Mikuláštík, Ph.D. MANAŽERSKÁ PSYCHOLOGIE 3., přepracované vydání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5909. publikaci Odpovědná redaktorka Jana Červená Sazba a zlom Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Vojtěch Kočí Počet stran 344 Vydání 3., 2015 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © allphoto.cz ISBN 978-80-247-9836-3 (ePub) ISBN 978-80-247-9835-6 (pdf ) ISBN 978-80-247-4221-2 (print)

Obsah

Předmluva ke třetímu vydání ........................................ 9

Abstract .......................................................... 11

Informační schéma manažerské psychologie ......................... 13

1. Základní pojmy psychologie managementu ....................... 15

1.1 Psychologické obory ........................................ 24

1.2 Současné psychologické směry ............................... 26

Doporučená literatura ...................................... 28

2. Self-management (sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj) ........... 29

2.1 Sebepoznání ............................................... 31

2.1.1 Cesty sebepoznání .................................... 32

2.1.2 JÁ, sebevědomí, sebeocenění, sebepojetí a sebekoncepce ... 34

2.2 Relaxace, její formy a nácvik ................................. 38

2.3 Sebevýchova a seberozvoj ................................... 41

2.3.1 Koncentrace pozornosti ............................... 42

2.3.2 Rozvoj paměti a zvýšení efektivity učení ................. 44

2.3.3 Autoregulace myšlení, pozitivní myšlení ................. 47

2.3.4 Rozvoj představivosti, fantazie a tvořivosti ............... 50

2.3.5 Autoregulace emocí a pozitivní naladění ................. 51

2.3.6 Organizace práce a time management ................... 52

2.3.7 Sbírání informací a vytváření osobního informačního

systému ............................................. 57

2.3.8 Myšlenkové mapy .................................... 57

2.3.9 Racionální čtení ...................................... 60

2.3.10 Životospráva ......................................... 62

2.4 Zvládání stresu ............................................. 65

2.4.1 Workoholismus ...................................... 75

2.5 Frustrace .................................................. 77

2.6 Řešení konfliktů ............................................ 79

Doporučená literatura ...................................... 93

3. Osobnost, osobnost manažera ................................... 95

3.1 Teorie osobnosti ........................................... 97

3.2 Schopnosti ............................................... 103

3.3 Motivace ................................................. 106 Temperament ............................................. 108

3.5 Charakter ................................................ 109

3.6 Osobnost manažera ....................................... 111

3.6.1 Etika v práci manažera ............................... 115

3.6.2 Žena-manažerka .................................... 116

Doporučená literatura ..................................... 120

4. Motivace v pracovní činnosti ................................... 121

4.1 Teorie pracovní motivace ................................... 129

Doporučená literatura ..................................... 136

5. Tvořivost a inovace v práci manažera ........................... 137

5.1 Tvořivá osobnost .......................................... 140

5.2 Tvořivý proces ............................................ 144

5.3 Tvořivý produkt ........................................... 146

5.4 Vliv prostředí ............................................. 147

5.5 Bariéry tvořivosti .......................................... 149

5.6 Tvořivost a inovace ........................................ 150

5.7 Řešení tvůrčích problémů .................................. 155

5.8 Rozvoj tvořivosti a přínos pro praxi .......................... 158

5.8.1 Přínos pro praxi – navržené postupy aplikace a způsoby

výcviku manažerů a dalších pracovníků ve firmách ...... 159

Doporučená literatura ..................................... 171

6. Řízení ....................................................... 173

6.1 Úrovně řízení ............................................. 176

6.2 Teorie řízení .............................................. 177

6.3 Metody řízení ............................................. 186

Doporučená literatura ..................................... 191

7. Rozhodování ................................................. 193

Doporučená literatura ..................................... 199

8. Organizace a organizační struktury ............................. 201

8.1 Organizační změny ........................................ 203

8.2 Vývoj teorie organizace .................................... 206

8.3 Organizační struktury ..................................... 212

8.4 Uplatňování moci ......................................... 213

Doporučená literatura ..................................... 215

9. Interpersonální komunikace v práci manažera ................... 217

Doporučená literatura ..................................... 221 Pracovní činnost .............................................. 223

10.1 Pracovní výkon ........................................... 226

10.1.1 Pracovní tempo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228

10.1.2 Pracovní únava ..................................... 229

10.1.3 Biorytmy ........................................... 231

10.2 Psychické funkce v pracovní činnosti ......................... 232

10.3 Analýza práce ............................................. 234

10.3.1 Metody analýzy práce ................................ 235

10.4 Pracovní zátěž ............................................ 239

Doporučená literatura ..................................... 241

11. Metodika psychologie práce .................................... 243

Doporučená literatura ..................................... 258

12. Poradenství .................................................. 259

12.1 Expertní poradenství v řízení lidských zdrojů ................. 260

12.2 Poradenství, které poskytují personální útvary ................. 263

12.3 Poradenství, které poskytují manažeři ........................ 263

12.4 Personální audit ........................................... 264

12.5 Personální projekty ........................................ 266

Doporučená literatura ..................................... 268

13. Personální psychologie a sociální psychologie práce .............. 269

13.1 Skupina .................................................. 271

13.1.1 Klasifikace skupin ................................... 272

13.2 Pracovní skupina .......................................... 274

13.2.1 Znaky účinné a tvořivé pracovní skupiny ............... 276

13.3 Skupinové role ............................................ 278

13.4 Role skupinového vůdce .................................... 281

13.5 Vytváření pracovních týmů ................................. 282

13.6 Výběrové řízení a rozmisťování pracovníků ................... 283

13.6.1 Posuzování způsobilosti .............................. 285

13.7 Nezaměstnanost .......................................... 291

Doporučená literatura ..................................... 293

14. Inženýrská psychologie, ergonomie a pracovní prostředí .......... 295

14.1 Inženýrská psychologie .................................... 296

14.2 Ergonomie ............................................... 299

14.3 Psychologické otázky pracovního prostředí ................... 305

Doporučená literatura ..................................... 317

15. Psychologické aspekty podnikání ............................... 319

15.1 Podnikatelský záměr a projekt ............................... 327

Doporučená literatura ..................................... 328

Seznam obrázků ................................................. 329

Seznam tabulek .................................................. 330

Literatura ....................................................... 331

Rejstřík ......................................................... 336 Předmluva ke třetímu vydání Vážení čtenáři, držíte v rukou knihu, která vychází ve třetím, upraveném vydání. Je určena především jako vademecum pro manažery v praxi a pro studenty, kteří se připravují studiem na vysokých školách pro řídicí práci v  různých oborech, a umožňuje naprosto samostatnou formu studia. Každá kapitola je doplněna shrnutím, otázkami k textu a příklady z praxe.

Znalosti psychologie jsou často podceňovány. Mnozí ekonomové považují za nejdůležitější schopnosti analytické, finanční. Technici zase preferují technické nebo technologické aspekty a tímto přístupem vnímají i spolupracovníky.

Zvládání sebe sama, porozumění sobě, ale také jiným lidem, je bráno jako něco okrajového, bezproblémového, případně nevýznamného, ale opak je pravdou. Všechny úspěchy, veškerý rozvoj je závislý na tom, jak pracujeme s lidmi.

Úspěšný může být manažer nebo podnikatel pouze tehdy, když dovede jednat s lidmi, dovede je organizovat, dovede s nimi komunikovat. Když má jejich důvěru, dovede je motivovat a nadchnout, dovede svou práci humanizovat. Nebo lépe řečeno může být o hodně úspěšnější, než je. Všechny aktivity manažera mohou mít profesionální úroveň. Je tomu tak vždy v praxi?

Samozřejmě nestačí nashromáždit pouze nějakou sumu informací a znalostí. Nutné je umět je aplikovat a chtít je používat. To vyžaduje mnohdy dost zásadní změnu ve vlastní osobnosti. Jedině tak je reálná naděje, že dojde k  vytvoření návyků, které působí pozitivně na chování manažera a na jeho vztahy ke spolupracovníkům. Velmi brzy pak pozná změnu v chování lidí vůči sobě samému.

Celý text je rozdělen do čtrnácti kapitol. První část knihy je věnována osob

nímu rozvoji, sebepoznání, zvládání sebe sama, zvládání zátěže, konfliktů a základním informacím o struktuře osobnosti a především osobnosti manažera.

Další část je věnována řídicí práci manažera, práci s lidmi, tj. organizování,

řízení, rozhodování, motivování (motivace má dvojaký charakter, neboť nejde jen o motivování podřízených spolupracovníků ale i o sebemotivaci – jen ten  manažer, který dovede motivovat sám sebe, může motivovat i svůj tým), rozvoj tvořivého potenciálu (tato část má rovněž charakter dvojaký, protože se zabývá tvořivostí samotného manažera i tvořivostí řízených spolupracovníků, neboť tvořivost manažera i jeho podřízených je recipročně provázána) a komunikování.

Poslední část knihy je věnována rozšíření spektra informací o psychologii, kte

ré mohou manažerovi umožnit lepší spolupráci s psychologickými poradenskými

agenturami, s psychologickými specialisty a také porozumět některým aspektům

pracovní činnosti, její analýze, jak se připravovat na změny v organizaci, jak or

ganizaci rozvíjet, jak obstát v konkurenci, jak vytvářet organizaci humanisticky

orientovanou, která dovede využívat tvořivý potenciál pracovníků, jak rozumět

zákazníkům a jejich chování. Abstract The book is meant for managers and entrepreneurs in practice. It is a professional guide to key areas of psychology of management and psychology of work. It can also be a useful tool for students of management and economics at universities.

The book consists of 14 chapter introduces the basic concepts of psychology of management and the relationship between psychology

and economics. It also describes the psychological fields and orientation of psychology at present.

The second charter deals with the interpretation of self-management and mental hygiene as well as stress management and conflicts. The third charter is about personality in general and the personality of a manager. All these chapters primarily focus on self-knowledge.

The following chapters focus on working with people. The fourth chapter deals with motivation. The fifth chapter concentrates on creativity and innovation. The following ones depot procedures as well as decision-making and organization.

Finally, in the last part of the book I proceed to discussion of psychology of work, ergonomics, work environment and work safety.

Informační schéma

manažerské psychologie

1.Základní

pojmypsychologie

managementu

2.Self-management

3.Osobnost

4.Pracovnímotivace

5.Tvořivost

vprácimanažera

6.Řízení

7.Rozhodování

8.Organizace

aorganizování

9.Interpersonální

komunikace

vprácimanažera

10.Metodika

psychologiepráce

11.Poradenství

12.Pracovníčinnost

13.Sociálnípsychologie

práce

14.Inženýrskápsychologie,

ergonometrie

apracovníprostředí

15.Psychologickéaspekty

podnikání

16.Psychologietrhu

Manažerská

psychologie

Základní pojmy

psychologie

managementu Cíle: ◾ Úkoly manažerské psychologie a psychologie práce a organi

zace.

◾ Proč potřebuje manažer psychologické znalosti. ◾ Vztahy mezi psychologií a ekonomií. ◾ Jaké jsou strasti probabilistických oborů.

1

+


16 MANAřERSKÁ PSYCHOLOGIE

P

sychologie se týká každé oblasti lidského života, umožňuje poznávat a po

chopit psychiku a může vytvářet návody na zvládání různých problémových

situací v životě (pracovní činnosti, vytváření návyků, přizpůsobování pracovního

prostředí, zlepšování mezilidských vztahů, rodinného života, výchova dětí, zvlá

dání krizových situací v životě, řešení problematiky drogové závislosti, proble

matiky duševních nemocí, obezity...). Je dost těžké se bez ní obejít.

Jsou mezi námi sice lidé, kteří tvrdí, že jsou naprosto soběstační se svým

„zdravým selským rozumem“, dovedou zvládnout stres, dovedou se vyrovnat

s krizovými situacemi, ale nezvládnou dost dobře všechny náročné situace. Jsou

ale také lidé, kteří se bez psychologie obejdou v  běžných životních situacích,

v krizových situacích však mají problémy a hledají podporu u jiných, třeba jen

v tom, že se mohou svěřit. Znalosti z psychologie mohou pro ně být také dost

významným přínosem. Někteří lidé jsou bezradní i v běžných životních situacích,

jsou labilní, nejistí a bez pomoci jiných a někdy dokonce ani bez odborné pomoci sami problémy nezvládnou.

Někteří jedinci mají k  psychologii opravdový respekt, možná až přehnaný,

ale na druhé straně jsou také lidé, kteří o psychologii mluví velmi pejorativně a nadřazeně. Tyto postoje se ale nemusí shodovat s vnitřním přesvědčením, neboť mohou být určitou formou vnitřní obrany.

Obecně se psychologie chápe jako nauka o duši, o psychice. Duše ale není

něco odděleného od těla. Jedno s  druhým velmi úzce souvisí a vzájemně se ovlivňuje. Psychika je prožívání a chování. Prožívání jsou vnitřní procesy, stavy a vlastnosti. Chování je to, co se dá pozorovat nebo měřit – jsou to reakce, odpovědi a činnosti.

Psychologie jako věda vytváří určitý informační systém, který je založený na

výzkumu a je nepochybně lepším zdrojem informací a obohacením pro život, než pouhé vlastní zkušenosti a vlastní postoje. Vždyť jde o konzervované vědomosti nastřádané těmi nejlepšími odborníky oboru.

Práce manažera má ale poněkud více dimenzí než život běžného občana.

Protože v životě manažera je celá řada situací, kdy musí vystupovat v různých rolích, v zastoupení (osobnostní pečeť se v chování v zástupných rolích projevuje v omezené míře). Míra intimity a autentičnosti je tedy nižší (ale osobnostní predispozice jeho chování a prožívání také ovlivňují). Hlavní náplní práce manažera je především komunikace, prostřednictvím níž rozhoduje, řídí, motivuje. Manažeři mohou používat teoretické znalosti v kombinaci s reálnými zkušenostmi při práci s lidmi. V této oblasti však převažuje často intuitivní přístup, založený na vlastních zkušenostech, mnohdy i na předsudcích. Pro ilustraci je možno uvést některé názory vrcholových manažerů, které byly získány v dotazníkovém šetření a u nichž můžete sami posoudit, do jaké míry jsou podloženy teoretickými poznatky, do jaké míry mají charakter předsudku nebo zda je možno je považovat za platné:Základní PoJmy Psychologie managementu ◾ Lidé jsou v podstatě líní, a proto musí být používán direktivní přístup s detail

ně určenými úkoly, které je pak nutno důkladně kontrolovat.

Jestliže někomu nabídnete prst, chytne celou ruku. ◾ Je potřeba být opatrný před nadřízeným, který se nikdy nerozčiluje. ◾ Nebo také je potřeba být opatrný před nadřízeným, který se často rozčiluje. ◾ Dobré zboží se prodává samo. ◾ Manažer se domnívá, že má větší moc, než tomu ve skutečnosti je. ◾ Že má kontrolu nad vším, co řídí. ◾ Kvalifikace zaručuje úspěch. ◾ Dobří dealeři prodávají v prvé řadě sami sebe a teprve pak zboží. ◾ Muži myslí logicky, ženy využívají intuitivní přístupy. ◾ Nikdy nedostanete kvalitní rozhodnutí od skupiny. ◾ Nebo naopak, jestliže není skupina zainteresována na rozhodnutí, nemělo by

se rozhodnutí realizovat. ◾ Lidé potřebují přesně do detailu popsané úkoly. ◾ Lidé pracují především pro peníze. Tvrzení podobného charakteru je možno uvést mnohem více. Mají podobu předpokladu o lidské přirozenosti v chování. Každé z nich je však povrchní a zobecňující. U všech chybí to, že nepočítají se situací, ve které se lidé nacházejí, a také se nepočítá s odlišností každého jednotlivého člověka.

Potřebu znalosti psychologie by neměl manažer podceňovat, jinak se dostává do situace, která se dá označovat jako ekonomismus nebo technokratismus, což je charakteristické zejména pro lidi preferující ekonomiku nebo techniku a práci s lidmi podceňují a nebo se jí bojí. Práci s lidmi vnímají jako práci s materiálem, jako kdyby pracovali s ekonomickými nebo technickými jednotkami. Manažeři musí držet krok se změnami v tržním prostředí. K získání konkurenční výhody jsou nutná správná rozhodnutí. To ovšem vyžaduje trpělivost a porozumění. Bohužel hodně manažerů psychologické aspekty práce podceňuje, zejména pod časovým tlakem.

V knize jsou informace z psychologie, které manažer potřebuje pro svou práci, rozděleny do tří okruhů: 1. Informace pro efektivní zvládání sebe sama, pro optimální využívání vlastní

ho psychického potenciálu, pro zvyšování účinnosti svých psychických funkcí,

pro větší odolnost vůči stresu, psychické frustraci a neurózám, pro odstraňo

vání nedostatků ve svém chování. 2. Informace pro manažerskou práci s lidmi, která se projevuje v porozumění

lidem, v komunikaci, v rozhodování, v organizování a řízení, motivování,

ovlivňování a vyjednávání.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.