načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Manažeři se lvíčkem III -- Jak řídí úspěšní čeští manažeři – Jan Preclík; kolektiv

Manažeři se lvíčkem III -- Jak řídí úspěšní čeští manažeři
-15%
sleva

Kniha: Manažeři se lvíčkem III
Autor: Jan Preclík; kolektiv
Podtitul: Jak řídí úspěšní čeští manažeři

Sborník profilů úspěšných českých manažerů, který navazuje na předchozí úspěšné publikace, vychází při příležitosti 20. výročí soutěže Manažer roku. Z mnoha úspěšných manažerů vybrali autoři publikace jednak nejúspěšnější ... (celý popis)
Titul je na partnerském skladu >10ks - doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  298 Kč 253
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Management Press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 160
Rozměr: 145 x 205 mm
Úprava: 3 sv.: portréty
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Management. Řízení
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 1. 5. 2015
Nakladatelské údaje: Praha, Management Press, 2003-2014
ISBN: 9788072612475
EAN: 9788072612475
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Sborník profilů úspěšných českých manažerů, který navazuje na předchozí úspěšné publikace, vychází při příležitosti 20. výročí soutěže Manažer roku. Z mnoha úspěšných manažerů vybrali autoři publikace jednak nejúspěšnější manažery-podnikatele soutěže Manažer roku z let 2007–2012, jednak manažery, kteří byli přijati do Síně slávy a významně se během minulých 20 let zasloužili o rozvoj českého managementu. (jak řídí úspěšní ...)

Předmětná hesla
ManagementČesko – 21. století
ManažeřiČesko – 21. století
Management
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

MANAZERI

SE LVÍCKEM III

Jan Preclík a kol.

Jak rídí úspesní cestí manazeri

MANAGEMENT PRESS, PRAHA 2014

www.mgmtpress.cz


© Jan Preclík a kol., 2014

Cover design © Petr Foltera, 2014

Všechna práva vyhrazena

ISBN 978-80-7261-247-5 Publikace vyšla s laskavou podporou společností AGROSTROJ Pelhřimov, a.s. BAEST Machines & Structures, a.s. Český porcelán, a.s. EKOSPOL, a.s. GASCONTROL, s.r.o. VEBA, textilní závody a.s. VÍTKOVICE HOLDING, a.s. Patří jim poděkování nejen autorů této publikace, ale především českých manažerů a manažerek

www.mgmtpress.cz


Obsah

Předmluva (Miloš Zeman, prezident České republiky) 9 Průvodce knihou Manažeři se lvíčkem III (Jan Preclík) 11 VYHLAŠOVATELÉ A ORGANIZÁTOŘI SOUTĚŽE MANAŽER ROKU 13 Jan Wiesner, Konfederace zaměstnavatelských

a podnikatelských svazů České republiky 15 Jaroslav Hanák, Svaz průmyslu a dopravy České republiky 17 Pavel Kafka, Česká manažerská asociace 19 Rostislav Dvořák, Svaz českých a moravských výrobních

družstev 21 VÍTĚZNÍ MANAŽEŘI A MANAŽERKY LET 2012–2007 23 Jan Světlík, Vítkovice Holding, a.s. 25 Olga Kupec, ABYDOS s.r.o. 28 Lubomír Stoklásek, AGROSTROJ Pelhřimov, a.s. 31 Eva Syková, Ústav experimentální medicíny AV ČR, v.v.i. 34 Senta Čermáková, Hewlett-Packard s.r.o. 37 Zbyněk Frolík, LINET s.r.o. 40 Muriel Anton, Vodafone Czech Republic, a.s. 43 Jiří Cienciala, Třinecké železárny, a.s. 45 Bohuslava Šenkýřová, Vysoká škola finanční a správní o.p.s. 48 Vladimír Mráz, Kooperativa pojišťovna, a.s. 49 Eva Kárníková, Diners Club Czech, s.r.o. 51

5

www.mgmtpress.cz


MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

6

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ MANAŽEŘI A MANAŽERKY VE ZDRAVOTNICTVÍ, VĚDĚ A ŠKOLSTVÍ 53 Vladimír Beneš, Ústřední vojenská nemocnice 55 Dana Jurásková, Všeobecná fakultní

nemocnice Praha 58 Václav Pačes, Akademie věd České republiky 60 Jan Pirk, Institut klinické a experimentální medicíny 62 Karel Rais, Vysoké učení technické v Brně 64 Tomáš Zima, Ústav lékařské biochemie a laboratorní

diagnostiky, rektor Univerzity Karlovy 66 ÚSPĚŠNĚ ŘÍDÍ RODINNÉ FIRMY 69 Jiří Grund, otec & Jiří Grund, syn, GRUND a.s. 71 Antonín Koníček a synové, KOVOKON Popovice s.r.o. 73 František Kulovaný, otec & František Kulovaný,

syn, BAEST Machines & Structures, a.s., Benešov 75 Jaroslav Nožička & Petr Nožička, KOBIT spol. s r.o. 78 NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ MANAŽEŘI A MANAŽERKY SOUTĚŽE V LETECH 2013–1993 79 Lumír Al-Dabagh, Beneš & Lát, a.s. 81 Jaroslav Besperát, Česká podnikatelská pojišťovna, a.s. 83 Dana Čapková, PB – Vyšší odborná škola a střední škola

managementu s.r.o. 85 Jiří Dostál, KOVOHUTĚ Příbram nástupnická, a.s. 87 Jaromír Hájek, LeasePlan Česká republika, s.r.o. 89 Jiří Herynek, ERGOTEP, družstvo invalidů 91 Pavel Holubář, SHM, s.r.o. 93 Jan Hůda, Rybářství Třeboň, a.s. 95 Petr Choulík, Linde Gas, a.s. 97 Pavel Janiczek, JAP TRADING s.r.o., Třinec 98

www.mgmtpress.cz


7

Obsah

Antonín Jaroš & Jan Houdek, INCO engineering s.r.o. 100 Jiří Jež, DIAMO, státní podnik 102 Pavel Juříček, BRANO Group, a.s., Hradec nad Moravicí 104 Václav Klejch, Zemědělské družstvo Dolní Újezd 106 Jaroslav Klíma, TESCAN, a.s. 108 Evžen Korec, EKOSPOL, a.s. 110 Jaroslav Martínek, Školní lesní podnik Masarykův

les Křtiny 112 Jaroslav Mikoláš, LUPOFYT s.r.o. 113 Mieczyslav Molenda, GASCONTROL, s.r.o. 115 Jan Mühlfeit, Microsoft s.r.o. 117 Josef Novák, VEBA, textilní závody a.s. 119 Věra Palkovská, Město Třinec 122 Jitka Pantůčková, Komerční banka – Société Générale,

Makedonie 124 Štěpán Popovič, AGC Flat Glass Czech, a.s. 126 Jan Rafaj, ArcelorMittal Ostrava a.s. 128 Jiří Rosenfeld, Slovácké strojírny, a.s. 130 Jan Rýdl, TOS Varnsdorf a.s. 132 Viliam Sivek, Viliam Sivek – Sivek Hotels 134 Česká manažerská asociace, Jiří Stýblo 136 Miloš Škrdlík, Maloobchodní síť Brněnka, s.r.o. 139 Petr Tlustý, TRANSYS, spol. s r.o. 140 Vladimír Velebný, Contipro Group, s.r.o. 142 Petr Zemánek, Erwin Junker Technology, a.s. 144 Josef Žikovský, SONING Praha, a.s. 146 Jan Žižka, Mondi Štětí, a.s. 148 SÍŇ SLÁVY 151 Úvahy o řízení (Štěpán Popovič) 153 Ing. Vladimír Feix, dr. h. c., a Český porcelán Dubí

(Jan Preclík) 157 Z historie našeho managementu (Jaroslav Jirásek) 160

www.mgmtpress.cz


Postavení a prestiž manažera (František Jezdinský) 164

Vrcholové řízení jako poslání, „vznešené umění“,

ale také jak šel čas (Miroslav Grégr) 171

Výsledky soutěže Manažer roku 2007 179

Výsledky soutěže Manažer roku 2008 183

Výsledky soutěže Manažer roku 2009 187

Výsledky soutěže Manažer roku 2010 191

Výsledky soutěže Manažer roku 2011 195

Výsledky soutěže Manažer roku 2012 199

MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

8

www.mgmtpress.cz


9

Předmluva

Miloš Zeman, prezident České republiky

B

yl jsem požádán, abych napsal úvodní slovo do sborníku o „Ma

nažerech se lvíčkem“. Nebylo by nic jednoduššího než říci ně

kolik přátelských vět o významu manažerů obecně a úspěšných manažerů zvláště.

Místo toho bych se rád jako obvykle pokusil poněkud provokovat. Není sporu o tom, že máme dobré a špatné manažery. Ptejme se, zda je podmínkou pro dobrého manažera, aby byl současně vlastníkem. Případ Vítkovic a Jana Světlíka by tomu nasvědčoval, zatímco příklad OKD a Zdeňka Bakaly by byl naprosto jasným protiargumentem. Ptejme se, zda zvýšit manažerskou motivaci systémem Buy-out. Ptejme se, zda je výkon manažerů přímo odvislý od výše jeho příjmu. Zde bych chtěl upozornit, že platy amerických bankovních manažerů tuto souvislost nenaznačují.

A tak docházím k jinému závěru. Dobrý manažer musí být především srdcař. Musí nejenom rozumět své profesi, ale přímo ji mít rád, i když mu jeho žena bude říkat, že je workholik. Všechno ostatní, ať už je to případné spoluvlastnictví nebo výhodné platové podmínky, jsou jenom nutnou, nikoliv však postačující podmínkou dobrého manažera.

www.mgmtpress.cz


11

Průvodce knihou Manažeři se lvíčkem III

J

e obtížné napsat další úvod po prezidentovi České republiky, za

který jsem mu upřímně vděčný. Proto dovolte, abych vás provedl pouze soutěží Manažer roku. Je to nejprestižnější a systematicky nejpropracovanější manažerská soutěž v České republice. Jejím cílem je objektivně a nezávisle vybrat ty nejlepší osobnosti našeho managementu. Soutěž vznikla v roce 1993 tak jako naše republika a proběhlo již 20 ročníků. Osobně jsem s ní v úzkém kontaktu od 2. ročníku. Marně jsem po celou dobu přemýšlel, jak jednoduše vyjádřit její smysl a cíl. Nic jsem ale nevymyslel. Proto jako motto byla v úvodu použita slova T. G. Masaryka. Kladl jsem si otázku, po jaké smysluplné cestě by se měl management v České republice ubírat? Vybral jsem si pro něj „RED ROAD“ amerických indiánů. Říkají, že „po této stezce se chodí bez myšlenky na sebe sama, naslouchá se společnosti kolem nich, bez ohledu na vlastní prospěch. Když to pochopí, pak je nasnadě otázka, co v tom mohou udělat?“. My se ptáme, zda přišli po této červené stezce i čeští manažeři a manažerky? Pochopili, že úspěšnost nejsou jenom peníze, že moderní demokratický kapitalismus je také otázkou morálky? Co je to morálka? Pracovitost, píle, čestnost, péče o blaho druhých, environmentální chování, schopnost překonávat překážky pro lepší budoucnost. Takové manažery a manažerky hledáme a představujeme je naší veřejnosti.

Manažer roku není anketa, ale náročné objektivní a mnohastup

ňové hodnocení, které zpracuje Hodnotitelská komise a následně Národní komise tajným hlasováním vybere vítězné manažery a manažerky. Nejtěžší je objektivně sestavit pořadí manažerů v TOP 10, kde se vybírá ze všech finalistů 10 nejlepších a pořadí určí, kdo

www.mgmtpress.cz


MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

12

bude Manažerem a Manažerkou roku. Byl jsem mnoho roků předsedou Hodnotitelské komise, místopředsedou Národní komise a členem Řídícího výboru soutěže. Často jsem přemýšlel, jestli to děláme spravedlivě. Na kongresu Evropské manažerské konfederace v Toulouse jsem představil principy soutěže Manažer roku. Slyšel jsem obavy, zda je možné objektivně zhodnotit manažerské činnosti v různých odvětvích. A teď odpovídám za všechny – za vyhlašovatele, organizátory a komise. Ano. Ta spravedlnost byla relativní, tak jak jsme ji v konkrétním roce viděli. Samozřejmě, čas a zkušenosti přiměly všechny organizátory k soustavnému zlepšování. A po 20 letech je to na její kvalitě vidět. Zpracovat faktografii těchto 20 let tak, aby mohla vzniknout tato publikace, bylo velmi složité. Ten, kdo se dobrovolně odhodlal s námi spolupracovat a bez něhož by tato kniha nevyšla, je Alena Joklová. Díky jí za to.

Zbývá odpověď, jestli jsem schopen definovat smysl a cíl soutěže Manažer roku. Nejsem. Upravil jsem si proto názor amerického matematika, nositele Nobelovy ceny za ekonomii J. F. Nashe: „Dělejme jako manažeři to, co je pro nás a naše firmy nejlepší, ale zároveň ať je naše počínání co možná v největším souladu s potřebami naší společnosti.“

Až tuto knihu dočtete, udělejte si vlastní názor, jak řídí úspěšní manažeři a manažerky v České republice ve 21. století. Zastavte se, zamyslete se a řekněte si, co byste mohli vy sami pro naši společnost udělat.

Za autorský kolektiv

Ing. Jan Preclík, M.I.M, editor

leden 2014

www.mgmtpress.cz


MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

164

Postavení a prestiž manažera

Ing. František Jezdinský, CSc.

Manažer uznání své mocenské pozice zakládá na autoritě své osobnosti, nikoliv na formální autoritě svého mocenského statutu. Převratné politické, sociální a hospodářské změny, které probíhaly v Čechách ve 2. polovině minulého století znamenaly silné turbulence v procesu národohospodářského řízení i v řízení jeho jednotlivých složek.

Rozsáhlé znárodňování a přechod od tržního hospodářství na centrálně řízenou ekonomiku znamenal doslova revoluci v celém správním systému. Stát převzal ekonomické rozhodování a prostřednictvím centrálního plánu určoval cíle i prostředky veškeré hospodářské činnosti. Podniky si sice zachovávaly formální samostatnost, ale veškerá jejich aktivita byla omezena. Dosavadní vlastníci a správci podniků i valná část vedoucích pracovníků byla nucena odejít a na jejich místo přicházeli do vrcholových pozic noví lidé, kteří byli vybíráni převážně podle politických (nikoli odborných) kritérií.

Postavení a působnost podnikového ředitele i dalších hospodářských vedoucích byly značně odlišné od dnešního pojetí. Jejich pravomoci i operativní možnosti se pohybovaly v hranicích daných direktivně stanoveným plánem, případně příkazy stranického sekretariátu. Vedoucí hospodářský pracovník se tak stal úředníkem, který měl v podstatě ve své pracovní náplni: ● převzetí a plnění shora určených plánových úkolů, ● stanovení úkolů podřízeným spolupracovníkům a kontrolu jejich

plnění.

www.mgmtpress.cz


165

Postavení a prestiž manažera

Jakákoliv iniciativa, nové myšlenky případně rozsáhlejší inovace – pokud se objevily – byly orientovány především na vnitropodnikovou ekonomiku a do provozu.

Prestiž managementu a společenské postavení vedoucích hospodářských pracovníků hluboko klesla. Noví vedoucí byli veřejností vnímáni jako součást státního aparátu (a mnohdy zcela oprávněně) jako straničtí funkcionáři bez odborné kvalifikace.

Stereotyp centrálního řízení narušily teprve události Pražského jara v roce 1968, které slibovaly určité uvolnění tuhého centrálního řízení. Nové, progresivní myšlenky, spontánně přijímané většinou národa, se nevyhnuly ani ředitelům podniků a všem řídícím hospodářským pracovníkům.

Ředitelé postrádali nějakou společnou organizaci, ve které by si mohli ujasňovat společná stanoviska a která by jim poskytla odbornou pomoc a pomohla jim orientovat se v nových podmínkách. Z podnětu skupiny tehdejších významných hospodářských osobností (prof. Brabec, generální ředitel Škoda Plzeň, prof. Ing. J. Jirásek, ředitel Institutu řízení, Ing. M. Grégr, pozdější ministr, Ing. L. Balla, gen. řed. Polytechny, doc. Čamra a další) byl založen Svaz řídících pracovníků (v srpnu 1968).

Svaz bezprostředně po svém ustavení začal vyvíjet intenzivní činnost. Každý krok a každá akce byly důsledně sledovány a podrobovány „normalizačním“ kritériím (souhlas se vstupem okupačních vojsk). Předsednictvo Svazu i členské řady postupně opouštěli členové, kteří neprošli politickými prověrkami, a byli zbaveni svých míst. První obětí „normalizace“ se stal předseda Ing. Grégr, který byl nucen vzdát se nejen funkce ve Svazu, ale i zaměstnání.

Svaz byl po ročním působení po silném politickém tlaku zrušen. Do současnosti Zcela jiná situace vznikla v roce 1989 vlivem působení demokratizačního procesu, který umožnil převratnou změnu stávajícího

www.mgmtpress.cz


MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

166

plánovitého řízení na principy tržního hospodářství. Privatizace změ

nila strukturu vlastnických vztahů, postupně přestávalo direktivní

zasahování státu či politických orgánů do činnosti podniků, státní

plán přestal být všeurčujícím činitelem a o podnikové strategii začali

rozhodovat noví majitelé, kteří samozřejmě očekávali zisk a prospe

rující podnik. Nastal tlak na vedoucí činitele podniků, od kterých se

vyžadovala iniciativa, odpovědné rozhodování a kvalifi kované řízení.

Z vedení podniků odcházeli – dobrovolně či pod tlakem – ne

schopní nebo zkompromitovaní lidé a na jejich místa přicházeli

noví. Byli mladí, vzdělaní, ale málokterý z nich byl na svou úlohu

připraven, měl dostatečné zkušenosti s řízením větších celků.

Ale i ti zkušení a schopní, kteří zůstali na vedoucích místech,

brzy na vlastní kůži poznali, že transformace ekonomiky neznamená jen „přemalování firmy“, ale že v podmínkách mezinárodní konkurence a tvrdého boje o trhy vedoucí pracovník potřebuje novou kvalifikaci. To vyžaduje zcela nový způsob řízení a nové myšlení. Museli zvládat takové instrumenty, jako jsou problematika finanční, úvěrová, personální, marketing, naučit se pohybovat v podmínkách

mezinárodní konkurence a tvrdého boje o trhy a o existenci. Z „ve

doucího pracovníka“ se stával manažer. (V době socialistického

režimu byl název „manažer“ hanlivý, často používaný ve spojení

„vykořisťovatelský“ kapitalismus.)

Na takovou změnu nebyly špičky naší ekonomické praxe připra

veny. Přicházela sice pomoc, ze zahraničí přijížděly celé houfy od

borných poradců, ale ti většinou neznali situaci a podmínky u nás,

a proto jen málokterý dovedl užitečně poradit.

První zkušenosti v nových podmínkách tržního hospodářství při

vedly skupinu lidí zabývajících se národohospodářskými problémy,

výukou i praktickým řízením k myšlence na založení organizace, kte

rá by cílevědomě sledovala a uspokojovala profesní zájmy ma

nažerů a pomáhala překonávat některé problémy a ne dostatky

vznikající malou zkušeností s novými podmínkami.

Byl ustaven přípravný výbor, který zpracoval ideové zaměření

nové profesní organizace pod názvem Česká manažerská asociace.

www.mgmtpress.cz


167

Postavení a prestiž manažera

Ustavující konference, která se konala 12. května 1990, se zúčastnilo na 150 zájemců. Jejím prezidentem byl zvolen Ing. B. Frýbert. Na konferenci byly schváleny základní dokumenty a cíle ČMA. Mezi nejdůležitější patřily tyto požadavky: ● permanentně usilovat o zvyšování manažerských způsobilostí

zejména poznáním a využíváním moderních forem a metod, ● pomáhat ke zvyšování prestiže a společenského uznání mana

žerské práce v povědomí české veřejnosti, ● vést manažery k uvědomění si své společenské odpovědnosti

a vyznávání principů podnikatelské etiky a morálky.

Myšlenky, na kterých byla ČMA před dvaceti lety založena a na kterých po celou dobu stála, jsou i dnes platné a vše nasvědčuje tomu, že budou platné i nadále. Ihned po svém založení začal Svaz pracovat, nejprve pořádal vzdělávací a informativní akce, později odborné semináře a konference a rovněž i společenská setkání. ● Členové Svazu na svých setkáních projednávali a v některých

případech i připomínkovali návrhy významných ekonomických

nebo politických legislativních opatření, jejichž dopady by moh

ly negativně či pozitivně ovlivnit pracovní výsledky manažerské

funkce. ● Značná část špičkových vedoucích byla sice po roce 1989 vymě

něna, ale ne vždy s úspěchem. Stále intenzivněji se pociťovala

nutnost široké restrukturalizace podniků, jejich modernizace

a zefektivnění. Úspěch a v mnoha případech i existence celých

firem závisel na schopnostech jejich vedení, na jeho adaptabilitě

k novým podmínkám a jeho podnikavosti. Rozdílné schopnosti

vedení se brzy začaly projevovat, některé podniky zápasily s od

bytem svých výrobků, šířila se tzv. druhotná platební neschop

nost a zadluženost.

www.mgmtpress.cz


MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

168

● Dobré pověsti manažerů neprospívalo ani to, že se do vedení ně

kterých podniků dostali lidé, kteří místo aby dbali na prosperitu

a rozvoj podniku, se na jeho úkor snažili rychle sami zbohatnout.

Začaly se objevovat zprávy o „tunelování“ podniků, převádění

jejich majetku do soukromých firem a zne užívání privatizačních

opatření. Prestiž funkce manažera a je ho společenské postavení

začaly opět slábnout. ● Situací se velmi vážně zabývala ČMA, jejímž prvořadým úkolem

bylo usilovat o „kultivaci managementu“, to znamená, zvýšit je

ho profesní úroveň, prosazovat podnikatelskou etiku manage

mentu, zvýšit jeho prestiž a podpořit schopné manažery. Před

sednictvo ČMA proto schválilo realizaci projektu soutěže

„Manažer roku“, který vznikl z podnětu ředitele MSF (Manažer

ského svazového fondu) Ing. Františka Jezdinského, CSc., a kte

rý byl přijat vedením ČMA jako prioritní. ● Soutěž si vzala za svůj hlavní cíl změnit obecný pohled na profe

si manažera, pomáhat zvýšit její prestiž a především „vytáhnout“

z anonymity a představit veřejnosti schopné, úspěšné manažer

ské osobnosti, které se rozhodujícím způsobem zasloužily

o úspěch ve svém zaměstnání. ● Soutěž nehodnotila výsledky podniku, ale osobní přínos jednot

livce. Mezi rozhodujícími kritérii pro hodnocení účastníků hrála

významnou roli kritéria neekonomická, jako odborná pověst,

schopnost vést kolektiv spolupracovníků a motivovat je, spole

čenská odpovědnost a další. ● První rok se přihlásilo 22 soutěžících, ze kterých bylo vyhlá

šeno šest Manažerů roku. Při výběru byla respektována odliš

nost odvětví, velikost firmy, forma vlastnictví, postavení

v podniku. Zbývající účastníci pak obdrželi titul „Finalista“,

později „Úspěšný manažer“. Je pozoruhodné, že už v prvním

roku soutěže, navzdory krátké době, která uplynula od pře

vratných změn, se podařilo objevit a vyhodnotit několik mi

mořádných řídících osobností, které dosáhly vynikajících vý

sledků.

www.mgmtpress.cz


169

Postavení a prestiž manažera

● Díky soutěži můžeme dnes prokazovat, že v naší ekonomice pů

sobí celá řada kvalitních manažerů, kteří se mohou zcela srovná

vat se špičkovými manažery zahraničními. A nejsou to jen ředite

lé. Každý ze soutěžících, který projde výběrovou komisí, je

výraznou osobností, úspěšný reprezentant moderního řízení. Do budoucna Opět jsou potřeba noví manažeři. Nikoliv silnější, rychlejší, mladší, ale osobnosti takových manažerů, kteří budou respektovat požadavky udržitelného rozvoje a budou umět zajistit uspokojivou ziskovost podnikání. Musí systémově reagovat nejen na provozní požadavky, ale i sociální, ekonomické potřeby společnosti. Chce-li být organizace v nabídce svých služeb a výrobků originální, musí vnímat požadavky současného vědeckého, environmentálního a sociálního rozvoje jako příležitost pro podstatnou inovaci svých podnikatelských aktivit, nikoliv jako překážku nebo hrozbu dosavadní činnosti. Nesmí se bát dílčích neúspěchů vytvořené inovace. Umožní tím konkurenceschopnost vlastních metod, forem a postupů, které přinášejí jak výrobci, tak společnosti dlouhodobý prospěch.

Zatímco v minulých letech byly v naší ekonomice prioritami otázky vlastnictví, vztahu k majitelům, otázky finanční, výrobně technické, svět se pozvolna měnil.

Koncem 70. let minulého století ustává doba trvalého růstu, stálé prosperity a stále hlasitěji se ozývá nový fenomén: globalizace. Globalizace s sebou přinesla obrovské přesuny surovin, výrobků, kapitálu i velkých skupin lidí. Stačilo, aby přešla léta prosperity, a všechno bylo jinak, už žádný průměrný vývoj, žádné průměrné kaž doroční zvyšování.

Nezodpovědnost několika bank a lehkomyslnost některých politiků postrašily celý svět.

Několik stále dokonalejších a výkonnějších výrobních strojů může zaplavit sériovými výrobky celý svět. Moderní stroje stále

www.mgmtpress.cz


MANAŽEŘI SE LVÍČKEM III

170

více vyřazují z výrobního procesu především méně kvalifikované

pracovníky. Vzniká převaha nabídky nad poptávkou, hovoří se

o superkonkurenci. Hrozivá nezaměstnanost vyhání lidi z domovů,

aby hledali práci v jiných zemích. Dají se očekávat sociální nepoko

je.

www.mgmtpress.cz


Jan Preclík a kol.

Manažeři se lvíčkem III

Jak řídí úspěšní čeští manažeři

V roce 2014 vydalo nakladatelství Management Press, s. r. o.,

ve spolupráci s Českou manažerskou asociací,

jako svou 458. publikaci

Obálku navrhl Petr Foltera

Vydání 1.

Sazba CADIS, Praha

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

ISBN 978-80-7261-247-5

www.mgmtpress.cz

www.mgmtpress.cz




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.