načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Management cestovních kanceláří a agentur - Monika Palatková; Eva Mráčková; Milan Kittner; Ondřej Kašťák; Josef Šesták

Management cestovních kanceláří a agentur

Elektronická kniha: Management cestovních kanceláří a agentur
Autor: Monika Palatková; Eva Mráčková; Milan Kittner; Ondřej Kašťák; Josef Šesták

Teoretické i praktické poznatky z oblasti managementu cestovních kanceláří. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  237
+
-
7,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 217
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace, 1 mapa, portréty, formuláře
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Hospodářská a výrobní odvětví
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-3751-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Teoretické i praktické poznatky z oblasti managementu cestovních kanceláří.

Popis nakladatele

Na trhu ojedinělá publikace se soustředí na čtyři klíčové oblasti spojené s managementem cestovních kanceláří a agentur. Je určena jak studentům turismu, tak pracovníkům cestovních kanceláří a agentur. První část knihy se věnuje legislativní úpravě činnosti cestovních kanceláří a agentur, a to i v návaznosti na legislativu evropskou, zejména pokud jde o ochranu spotřebitele. Druhá část je zaměřena na teoretická východiska a funkční pojetí managementu aplikovaného na cestovní kancelář. Procesní řízení cestovní kanceláře a agentury je předmětem třetí části a soustředí se na proces nákupu služeb, jejich kompletaci, stanovení ceny, distribuci i komunikační podporu. Sestavení základního podnikatelského plánu cestovní kanceláře je prezentováno v kapitole čtvrté ve formě případové studie. Publikace je doplněna příklady z praxe.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Monika Palatková; Eva Mráčková; Milan Kittner; Ondřej Kašťák; Josef Šesták - další tituly autora:
Marketingový management destinací Marketingový management destinací
Management cestovních kanceláří a agentur Management cestovních kanceláří a agentur
Mezinárodní turismus -- 2., aktualizované a rozšířené vydání Mezinárodní turismus
Ekonomika turismu -- Turismus České republiky - 2., aktualizované a rozšířené vydání Ekonomika turismu -- Turismus České republiky
 (e-book)
Mezinárodní cestovní ruch Mezinárodní cestovní ruch
 (e-book)
Marketingový management destinací Marketingový management destinací
 
K elektronické knize "Management cestovních kanceláří a agentur" doporučujeme také:
 (e-book)
Průvodcovské činnosti Průvodcovské činnosti
 (e-book)
Nové trendy v nabídce cestovního ruchu Nové trendy v nabídce cestovního ruchu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

M. Palatková, E. Mráčková,

M. Kittner, O. Kašťák, J. Šesták

legislativní úprava činnosti cestovních kanceláří a agentur a ochrana spotřebitele

funkční a procesní management v cestovní kanceláři a agentuře

sestavení podnikatelského plánu cestovní kanceláře

kanceláří a agentur

ManagementUž víme, co to je zážitkový marketing

Kombinovaná spotºeba a emise CO

2

modelu

Superb Combi: 4,4–10,2 l/100 km, 114–237 g/km

ŠKODA Superb Combi s motorem TDI, pohonem 4x4,

pºevodovkou DSG, systémem bezklíového odemykání dveºí

a startování KESSY, elektrickým ovládáním pátých dveºí

a zavazadlovým prostorem 633/1 865 litrË.

ISBN

www.skoda-auto.cz

SIMPLY CLEVER

Management cestovních kanceláří a agentur

M. Palatková a kol.



Management kanceláří a agentur

Grada Publishing

legislativní úprava činnosti cestovních kanceláří a agentur a ochrana spotřebitele

funkční a procesní management v cestovní kanceláři a agentuře

sestavení podnikatelského plánu cestovní kanceláře

M. Palatková, E. Mráčková,

M. Kittner, O. Kašťák, J. Šesták

cestovních


Ing. Monika Palatková, Ph.D.

Ing. Eva Mráčková

Milan Kittner

Ing. Ondřej Kašťák

JUDr. Josef Šesták

Management cestovních kanceláří a agentur

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE

Kniha je monografie

Autorský kolektiv:

Ing. Monika Palatková, Ph.D. – kapitoly 2 a 3 kromě pasáže „Zákon o DPH – úprava

zvláštního režimu“ a „Kalkulace ceny cestovní služby (zájezdu)“ v kapitole 3.2.3

a kromě příkladu 3.15

Ing. Eva Mráčková – kapitoly 1.3 a 1.4, podíl na kapitole 1.2.3 a odborné konzultace ke

kapitolám 1.1 a 1.2 a ke kapitolám 2 a 3

Milan Kittner – kapitola 3.2.3, pasáž „Zákon o DPH – úprava zvláštního režimu“

a „Kalkulace ceny cestovní služby (zájezdu)“, příklad 3.15, celá kapitola 4

a odborné konzultace ke kapitolám 1, 2 a 3, zpracování přílohy 2

Ing. Ondřej Kašťák – kapitoly 1.1 a 1.2, podíl na kapitole 1.2.3 JUDr. Josef Šesták – kapitola 3.2.7 Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5048. publikaci Odborně recenzovala: Prof. Ing. Lenka Pražská, CSc. Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s. Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 224 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Design © Eva Hradiláková ISBN 978-80-247-3751-5 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

ISBN 978-80-247-8202-7 (ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-8205-8 (ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena

v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné

užití této knihy bude trestně stíháno.


Obsah / 5

Obsah

O autorech ................................................................................................................................ 9

Úvod .......................................................................................................................................... 11

1 Právní aspekty činnosti cestovních kanceláří a agentur .......................................... 13

1.1 Cestovní kanceláře a agentury, zájezdová činnost ........................................................ 13

1.1.1 Základní pojmy .................................................................................................................. 13

1.1.2 Historický vývoj cestovních kanceláří a agentur ............................................................... 14

1.2 Legislativní rámec pro podnikání cestovních kanceláří a agentur ............................ 16

1.2.1 Legislativní úprava podnikání ............................................................................................ 16

1.2.2 Legislativní úprava činnosti cestovních kanceláří a agentur v EU .................................... 20

1.2.3 Legislativní úprava činnosti cestovních kanceláří a agentur v ČR .................................... 25

1.3 Legislativní úprava vztahů cestovních kanceláří a agentur vůči spotřebitelům ........ 28

1.3.1 Občanský zákoník .............................................................................................................. 28

1.3.2 Zákon na ochranu spotřebitele ........................................................................................... 32

1.3.3 Zákon o ochraně osobních údajů ........................................................................................ 33

1.3.4 Informační povinnosti cestovní kanceláře/agentury vůči cestujícím při dopravě ............ 34

1.4 Sdružení cestovních kanceláří a agentur ....................................................................... 35

1.4.1 Úloha podnikatelských sdružení ........................................................................................ 35

1.4.2 Sdružení CK a CA ve světě ................................................................................................ 36

1.4.3 Sdružení cestovních kanceláří a agentur v České republice .............................................. 36

1.5 Shrnutí a úkoly ................................................................................................................. 37

2 Management cestovní kanceláře a agentury – funkční přístup .............................. 39

2.1 Management cestovní kanceláře a agentury – teoretická východiska ....................... 39

2.1.1 Systém managementu ......................................................................................................... 39

2.1.2 Management a podnikání ................................................................................................... 40

2.1.3 Manažerské procesy – funkční a procesní přístup ............................................................ 41

2.1.4 Funkční přístup k managementu a obsah managementu .................................................. 42

2.1.5 Baťova soustava řízení ....................................................................................................... 44

2.1.6 Specifika managementu v cestovní kanceláři a agentuře ................................................... 46

2.2 Plánování v cestovní kanceláři a agentuře .................................................................... 47

2.2.1 Prostředí managementu – situační analýza ....................................................................... 47

2.2.2 Plánování – východiska, dokumenty, metody .................................................................... 54

2.3 Organizování v cestovní kanceláři a agentuře .............................................................. 73

2.3.1 Organizování a organizace ................................................................................................. 73

2.3.2 Struktura a organizace v cestovní kanceláři (agentuře) ..................................................... 75

2.4 Informace a komunikace ................................................................................................. 85

2.4.1 Informace a znalosti – znalostní management .................................................................. 85

6 / Management cestovních kanceláří a agentur

2.4.2 Marketingový výzkum v cestovní kanceláři a agentuře .................................................... 89

2.4.3 Komunikace a komunikace ................................................................................................ 93

2.5 Management lidských zdrojů ......................................................................................... 96

2.5.1 Management lidských zdrojů v cestovní kanceláři (agentuře) .......................................... 96

2.5.2 Vedení a vůdcovství – nový trend managementu ............................................................ 102

2.6 Rozhodovací problémy a procesy – nejistota a riziko ............................................... 103

2.6.1 Rozhodovací proces a informační potřeby manažerů ...................................................... 103

2.6.2 Metody rozhodování v cestovní kanceláři (agentuře) ...................................................... 104

2.7 Organizační (firemní) kultura ....................................................................................... 106

2.7.1 Firemní kultura ................................................................................................................ 106

2.7.2 Identita firmy ................................................................................................................... 109

2.8 Kontrolní činnosti v cestovní kanceláři a agentuře ..................................................... 111

2.8.1 Vnitřní kontrola ............................................................................................................... 112

2.8.2 Vnější kontrola státními orgány ....................................................................................... 113

2.9 Shrnutí a úkoly ............................................................................................................... 115

3 Management cestovní kanceláře a agentury – procesní přístup ........................... 121

3.1 Procesní řízení – teoretická východiska ...................................................................... 121

3.1.1 Proces a procesní řízení .................................................................................................... 121

3.1.2 Posun paradigmatu – management změny ..................................................................... 122

3.1.3 Procesní řízení v cestovní kanceláři a agentuře .............................................................. 122

3.2 Procesní řízení v cestovní kanceláři ............................................................................. 123

3.2.1 Procesy v cestovní kanceláři a mapa procesů .................................................................. 124

3.2.2 Tvorba produktu .............................................................................................................. 130

3.2.3 Cenová politika a kalkulace ceny ..................................................................................... 139

3.2.4 Distribuční politika a rezervační systém .......................................................................... 153

3.2.5 Komunikační strategie a strategie značky ........................................................................ 160

3.2.6 Management kvality a udržitelnost ................................................................................. 172

3.2.7 Cestovní kanceláře a letecké společnosti ........................................................................ 176

3.3 Procesní řízení v cestovní agentuře ............................................................................. 181

3.4 Shrnutí a úkoly .............................................................................................................. 183

4 Podnikatelský plán (business plán, projekt) ............................................................ 187

4.1 Co je smyslem podnikatelského plánu? ...................................................................... 187

4.2 Jaké informace uvádět do podnikatelského plánu? .................................................... 187

4.2.1 Obsah rychlého podnikatelského plánu ........................................................................... 187

4.2.2 Podnikatelský plán přináší odpovědi na tyto otázky ........................................................ 188

4.2.3 Několik praktických rad pro tvorbu podnikatelského plánu ............................................ 188

4.2.4 Nejčastější chyby v podnikatelském plánu ...................................................................... 188

4.2.5 Jak reagovat na kritiku při prezentaci plánu? ................................................................... 189


Obsah / 7

4.3 Případová studie: Podnikatelský plán – CK TWIGA ............................................... 190

4.3.1 Stručné shrnutí .................................................................................................................. 190

4.3.2 Popis projektu ................................................................................................................... 191

4.3.3 Analýzy ........................................................................................................................... 194

4.3.4 SWOT analýza ................................................................................................................. 196

4.3.5 Návrhová část ................................................................................................................... 196

4.3.6 Finance pro rok 2012 ....................................................................................................... 197

4.3.7 Analýza rizik .................................................................................................................... 204

4.4 Shrnutí a úkoly ............................................................................................................... 205

Závěr ......................................................................................................................................206

Shrnutí/Summary .................................................................................................................. 207

Příloha 1 Abonentní smlouva ............................................................................................... 209

Příloha 2 Smlouva o obchodním zastoupení ...................................................................... 213



O autorech

Ing. Monika Palatková, Ph.D.

Vystudovala Fakultu mezinárodních vztahů se specializací na mezinárodní ekono

mické vztahy a cestovní ruch na Vysoké škole ekonomické v Praze (1993). V rámci

postgraduálního studia absolvovala část studia na Universität St. Gallen ve Švýcar -

sku (1996). Pracovala v České centrále cestovního ruchu (CzechTourism), kde se

zabývala marketingovými průzkumy zaměřenými zejména na zkoumání zahraniční

poptávky po destinaci Česká republika. Od roku 1998 působila na pozici ředitelky

marketingu a zastupovala CzechTourism v sekci Evropské komise cestovního ruchu

zaměřené na marketingový výzkum a plánování. Později působila v cestovní kan

celáři Fischer, nejprve jako manažerka produktu pro domácí a příjezdový turismus a poté jako manažerka

pro prodej a marketing v oblasti domácího a příjezdového turismu. V současné době se věnuje přednáškové

a konzultační činnosti v oblasti vysokoškolského a celoživotního vzdělávání. V rámci expertní činnosti se

zabývá i zpracováním strategií a podobných dokumentů ve společnosti Czech It – Institute for Strategic Stu

dies on Tourism, kde mimo jiné vedla i zpracování marketingové strategie České republiky na zahraničním

trhu. Od roku 1998 je členkou Mezinárodní organizace odborníků v oblasti turismu AIEST.

Ing. Eva Mráčková

Vystudovala Obchodní fakultu VŠE v Praze, kde poté působila na katedře cestovního

ruchu a veřejného stravování jako odborný asistent. Rozsáhlou praxi získala v cestov

ní kanceláři Čedok, kde pracovala na generálním ředitelství v oblasti koncepcí a mar

ketingu. Účastnila se mezinárodních i celostátních konferencí o cestovním ruchu.

Pracuje jako manažer v Asociaci cestovních kanceláří ČR, kde se zaměřuje na oblast

legislativy, konzultací a spolupráci s odbornými školami. Je autorkou příruček pro

cestovní kanceláře týkajících se uplatňování legislativních předpisů v praxi cestov

ních kanceláří a agentur a pravidelně publikuje v měsíčníku COT business.

Milan Kittner

Vystudoval Střední průmyslovou školu elektrotechnickou v Plzni. Studium oboru

Technická kybernetika na Vysoké škole elektrotechnické v Plzni předčasně ukončil.

Od roku 1985 do roku 1990 pracoval jako průvodce Cestovní kanceláře mládeže

(CKM). Od roku 1990 se věnuje podnikání v cestovním ruchu, především v oblasti

outgoingu, domácího cestovního ruchu a incentivního turismu. V letech 2004 a 2005

absolvoval manažerské vzdělávání v programech společnosti BIC Plzeň vedené ame

rickými lektory a v letech 2008, 2009 a 2010 se pod vedením Mgr. Petra Parmy

účastnil programů firemního koučování, leadershipu a projektového řízení. Již osmým rokem je členem

představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR, kde se zaměřuje na zákon 159/1999 Sb. a DPH v činnosti

cestovních kanceláří a agentur. V současné době se věnuje přednáškové činnosti na VŠO Praha, poradenské

a konzultační práci v oblasti řízení obchodních týmů, profesionalizaci manažerské práce, optimalizaci pro

cesů a krizovému managementu.

O autorech / 9


10 / Management cestovních kanceláří a agentur

Ing. Ondřej Kašťák Vystudoval obor Management cestovního ruchu na Vysoké škole obchodní v Praze, kde od absolvování v roce 2008 působí jako externí přednášející na katedře cestovního ruchu a katedře ekonomiky cestovního ruchu. Současně pracuje jako obchodní manažer v cestovní kanceláři Čedok, kde působí také jako člen dozorčí rady. V pedagogické činnosti se věnuje managementu cestovních kanceláří a provázanosti veřejné správy s cestovním ruchem. Od roku 2009 působí ve správní radě společnosti Czech It – Institute for Strategic Studies on Tourism, která se specializuje na odborné zpracování programových a strategických dokumentů na mezinárodní, národní a regio -

nální úrovni. Tato společnost se prezentuje jako koordinační, vzdělávací, statisticko-prognostické, informační

a propagační centrum pro udržitelný rozvoj cestovního ruchu v České republice.

JUDr. Josef Šesták

Vystudoval školu pro cestovní ruch v Karlových Varech a Právnickou fakultu Uni

verzity Karlovy Praha. Dvacet let pracoval v Českých aeroliniích v různých odbor

ných a vedoucích funkcích v ČR i v zahraničí. V roce 1992 uspěl ve výběrovém

řízení na funkci generálního ředitele americko-francouzské cestovní kanceláře Ca

rlson Wagonlit Travel. V této funkci působil šestnáct let a za svoji práci obdržel

ocenění Vynikající manažer roku 2005 ČR. V současné době působí na Vysoké škole

obchodní jako zástupce vedoucího katedry letecké dopravy, je členem vědecké rady

LIGS a tutorem. Působí jako člen poradního týmu Leader ́s Magazin a angažuje se jako člen Českosloven

ského ústavu zahraničního.


Úvod / 11

Úvod

Publikace Management cestovních kanceláří a agentur přináší pohled na zprostředkovatele služeb turismu z funkční i procesní perspektivy. Za posledních dvacet let prošel trh turismu nejen v České republice dynamickým vývojem a jeho další vývoj je ovlivněn zejména technologickými trendy a legislativním prostředím. Trh turismu je velice rozdílný co do nabízeného produktu, zaměření na domácí či zahraniční publikum, ale i co do velikosti zprostředkovatelských subjektů. Téma managementu cestovních kanceláří a agentur je obsáhlé a není možné vtěsnat jej do jedné publikace. Přesto autoři věří, že své publikum si předložená kniha najde v řadách podnikatelských subjektů, odborníků v oblasti turismu i studentů. Pohled na management jako disciplinu kombinující praxi a zkušenosti na straně jedné a teorii a vědecké metody na straně druhé je v knize řešen kombinací teoretického základu managementu doplněného praktickými příklady.

První část publikace se zaměřuje na legislativní podmínky vzniku a fungování cestovní kanceláře a cestov

ní agentury s důrazem na české prostředí. Legislativní základ fungování cestovních kanceláří a cestovních

agentur zahrnuje vysvětlení právní úpravy platné v době vydání publikace, i když právě v době závěrečné

korektury publikace probíhala jednání o novelizaci zákona č. 159/1999 Sb. Novelizace zákona se zabývá

změnami limitu minimální pojistné částky pro povinné pojištění cestovní kanceláře proti úpadku, posílením

pravomocí Ministerstva pro místní rozvoj, přesnějším vymezením povinnosti v případě prodeje zájezdů

na dálku apod.

Ve druhé části je podán obecný, stručný teoretický základ managementu s důrazem na funkční přístup

k managementu. Druhá část využívá i některých zásad Baťovy soustavy řízení, které jsou jistě inspirací nejen

pro současný management cestovních kanceláří a agentur, ať už v oblasti managementu lidských zdrojů,

uplatňování znalostního managementu, principů organizování, či v rozhodování. Druhá kapitola využívá

obecných zásad managementu, které řada menších, středních či velkých zprostředkovatelů subjektů turismu

uplatňuje třeba nevědomky, ale intuitivně správně. Jestliže je druhá část obecnější, jde více do teorie ma

nagementu a využívá tradiční funkční pohled aplikovaný na oblast cestovních kanceláří a cestovních agentur,

pak se třetí část publikace zaměřuje na procesy spojené s vytvářením a prodejem produktů cestovní kance

láře. I když má management subjektů nabízejících a zprostředkovávajících služby turismu svá specifika, je

možné i zde uplatnit obecné principy procesního managementu. Čtvrtou částí publikace je podnikatelský

plán zpracovaný jako případová studie vzniku konkrétní cestovní kanceláře. Podnikatelský plán je návodem

k tomu, jak by mohla malá nebo i středně velká cestovní kancelář nebo cestovní agentura při tvorbě podni

katelského plánu postupovat.

Předložená témata jsou dokumentována tabulkami, příklady či obrázky. V závěru každé kapitoly si mohou

čtenáři prověřit pochopení problematiky na úkolech a praktických cvičeních.

Autoři by rádi poděkovali za výbornou spolupráci všem subjektům, které se zapojily do přípravy praktických

příkladů uváděných v publikaci (subjekty jsou řazeny v abecedním pořadí): • Cestovní agentura TourTrend – Marek Meitner; • Cestovní agentura zájezdy.cz – Kateřina Komedová; • Cestovní kancelář ATIS, a. s. – Petr Krč; • Cestovní kancelář Čedok a. s. – Ondřej Kašťák; • Cestovní kancelář ESO travel, a. s. – Hynek Špinar; • Cestovní kancelář EuroAgentur Hotels & Travel, a. s. – Josef Bára; • Cestovní kancelář Marco Polo International, spol. s r.o. – Jan Papež;

• Cestovní kancelář Quality Tours – Martin Topol;

• Neckermann Cestovní kancelář – Veronika Jaszová;

• Společnost Guarant International, a. s. – Ivo Miksa;

• Společnost Smartis, s. r. o. – Petr Huml;

• Viliam Sivek – SIVEK HOTELS – Viliam Sivek.

Upřímné poděkování patří i prof. Ing. Lence Pražské, CSc., která se ujala recenze předkládané publikace.

Právní aspekty činnosti cestovních kanceláří a agentur / 13

1 Právní aspekty činnosti cestovních

kanceláří a agentur

1.1 Cestovní kanceláře a agentury, zájezdová činnost

1.1.1 ZáKladní POJMy

Cestovní kancelář

Dle zákona 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, je cestovní kancelář

podnikatel, který je na základě koncese oprávněn nabízet a prodávat zájezdy (podrobněji viz kapitola 1.2.3).

Můžeme se však setkat i s dalšími definicemi pojmu cestovní kancelář, které nevycházejí přesně z české

legislativní úpravy, resp. ji předcházely. To je příklad definice Goeldnera a Richieho: „Cestovní kancelář je

podnik nebo osoba prodávající spotřebitelům individuální služby nebo kombinaci služeb cestovního ruchu.“

[1] Pojem cestovní kancelář tak, jak je definován v České republice, odpovídá světově užívanému označení

tour operator (něm. Reiseveranstalter) s tím, že cestovní kancelář je ze své koncese současně oprávněna

vykonávat i činnosti cestovní agentury.

Cestovní agentura

Cestovní agentura je podnikatel, který je oprávněn na základě příslušného oboru volné živnosti nabízet

a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu a ty kombinace, které nesplňují definici zájezdu. V případě

zájezdu může prodej pouze zprostředkovat pro cestovní kancelář, která má platné oprávnění k podnikání.

V mezinárodním měřítku není pro cestovní agenturu jednoznačně přesné označení (travel agency nebo

travel agent může znamenat jak cestovní kancelář, tak cestovní agenturu); vzhledem k odlišné legislativní úpravě totiž toto rozlišení není v řadě zemí EU nutné (v německém prostředí nicméně Reisebüro znamená

jen cestovní agenturu).

Zájezdová činnost

Chápání pojmu zájezd se během doby utvářelo od původního označení pro jakoukoliv organizovanou cestu

po definici užívanou nyní v evropském prostoru: zájezd je ve smyslu zákona [2] předem sestavená kombinace alespoň dvou a více služeb, je-li prodáván nebo nabízen k prodeji za souhrnnou cenu a služba je poskytována po dobu přesahující 24 hodin nebo když zahrnuje ubytování přes noc. Ke kombinaci služeb za účelem tvorby zájezdu patří: – doprava; – ubytování; – jiné služby cestovního ruchu, jež nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu

nebo jejichž cena tvoří alespoň 20 % souhrnné ceny zájezdu.

Původně byly jako „předem sestavená kombinace“ vykládány pouze zájezdy sestavené pro předem neznámého zákazníka a nabízené ve formě katalogů či jiných propagačních materiálů. Později rozhodnutím Soudního dvora Evropské unie došlo k rozšíření výkladu i na kombinace sestavené až na základě objednávky, tzv. forfaity.

V poslední době probíhají na úrovni Evropské unie jednání ohledně dalšího rozšíření definice zájezdu

i na tzv. dynamické balíčky, tj. kombinace služeb, které si zákazník sestaví sám na základě konkrétní nabídky jednotlivých služeb na webových stránkách. Debata ještě není ukončena a přesné podmínky budou teprve schvalovány.

14 / Management cestovních kanceláří a agentur

Co tedy je zájezd [3]

– Doprava a program v místě určení, jehož cena tvoří alespoň 20 % ceny zájezdu nebo pokud je program

pro účastníka zájezdu významný a celek přesáhne 24 hodin;

– doprava a ubytování, které není doplňkem dopravy (doplňkem dopravy je trajekt vč. kabiny, lůžko ve vla

ku; za doplněk dopravy nelze označit turistický okruh lůžkovým vlakem, plavby na luxusních lodích

apod.);

– ubytování a stravování, pokud stravování není jen doplňkem ubytování. V takovémto případě se za do

plněk ubytování považuje vždy snídaně; stravování nad tento rozsah může být považováno za doplněk

ubytování výhradně v hotelích, které nabízejí všem hostům ubytování pouze v režimu all inclusive apod.;

– ubytování a program v místě určení, jehož cena tvoří alespoň 20 % ceny zájezdu nebo pokud je program

pro účastníka zájezdu významný (např. teambuildingové akce, školení, speciální kulturní či sportovní

událost).

Co zájezd není [3] – Fakultativní služby, jako jsou například výlety, obědy a večeře apod. zakoupené až v místě ubytování; – pozdější dokoupení dopravního spojení, a to i u stejné cestovní kanceláře, kde zákazník zakoupil pouze

ubytování;

– jednodenní výlety bez ubytování nepřesahující 24 hodin (např. organizování výletů do Vídně v době ad

ventu apod.);

– prodej ubytování cestovní agenturou a nabídka zprostředkování prodeje pravidelné dopravy bez jejich

vzájemné kompletace;

– kombinace dopravy a ubytování, pokud je doprava doplňkem ubytování – např. transfer z letiště do hotelu

a zpět;

– nabídka ubytovacího zařízení (např. pronájem automobilu v hotelu apod.); – kombinace služeb cestovního ruchu prodávaná jinému podnikateli za účelem jeho dalšího podnikání; – kombinace služeb cestovního ruchu, jejíž nabídka a prodej nesplňuje znaky živnostenského podnikání. Samostatnou problematikou, pokud jde o definici zájezdu, jsou lázeňské a wellness pobyty. V případě, že se jedná o léčebný pobyt ve státním i nestátním lázeňském zařízení ve smyslu zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, účinného od 1. 4. 2012, návazně na novelu zákona o DPH se stejnou účinností, není tento pobyt považován za zájezd, pokud splňuje léčebný či rehabilitační účel, a to i v případě, že obsahuje kombinaci služeb. Naopak relaxační a wellness pobyty jsou již považovány za zájezd. Rozhodujícím článkem v rozlišování zájezdů v těchto případech je lékařská péče jako určující pro náplň procedur. Podrobnější výklad rozdílu a charakteristických znaků léčebného pobytu podává Informace k uplatnění DPH ve zdravot

nictví od 1. 4. 2012, vydaná Ministerstvem financí.

1

Prodávat zájezdy mohou pouze cestovní kanceláře při splnění podmínek dle zákona. Zprostředkování

prodeje zájezdu pak mohou provádět jak cestovní kanceláře, tak cestovní agentury.

S masovým rozšířením používání internetu jako prodejního kanálu se rozšířila i nabídka zájezdů na slevo

vých serverech. Přímo na slevovém serveru si však zákazník nekupuje zájezd, nýbrž pouze kupon. Teprve

uplatněním kuponu v cestovní kanceláři dochází ke koupi zájezdu se všemi důsledky s tím spojenými.

1.1.2 HistOricKý vývOJ cEstOvnícH KancEláří a aGEntur

Historický vývoj ve světě

Historii cestovních kanceláří a agentur můžeme mapovat již v 17. a 18. století prodejem dostavníkových

lístků, avšak hlavní vývoj cestovních kanceláří a agentur započal v polovině 19. století ve Velké Británii, konkrétně v roce 1841. Tehdejší truhlář Thomas Cook uspořádal pro 500 cestujících první hromadnou organizovanou cestu vlakem z Leicesteru do Loughborough, aby upozornil na sociální problémy související

s alkoholem.

1 V praxi však lázeňské a hotelové objekty tento výklad nedodržují a zpochybňují; ani v ostatních zemích EU

se takto přísný výklad neužívá. Lze očekávat, že výklad bude řešen v rámci další novely zákona č. 159/1999

Sb. s platností navazující na nový občanský zákoník.


Právní aspekty činnosti cestovních kanceláří a agentur / 15

Během následujících tří let zorganizoval postupně cesty mezi Leicesterem, Nottinghamem, Derby a Bir -

minghamem. V roce 1845 založil cestovní kancelář a uskutečnil první zájezd do Liverpoolu; tento projekt převyšoval jeho předchozí činnosti. Součástí cesty byla i šedesátistránková příručka na cestu, jež byla před

chůdcem současných katalogů cestovních kanceláří. V té době Cook ještě ani netušil, že se stal průkopníkem

podnikání v oblasti cestovních kanceláří. Do konce roku 1850 zorganizoval zájezdy do Walesu, Skotska

a Irska, avšak stále chtěl dosáhnout vyšších cílů, zejména uspořádání zájezdů do Evropy, Spojených států

a do Svaté země. Přípravy na tento projekt započaly Světovou výstavou v Londýně, která se konala v roce 1851. Na tuto průmyslovou výstavu dopravil téměř 150 000 návštěvníků.

První zahraniční zájezd vypravil v roce 1855 na Světovou výstavu v Paříži. Kvůli neochotě přepravních

firem na kanále La Manche ke spolupráci mohl použít cestu pouze mezi Harwichem a Antverpami. To mu

však otevřelo možnost uspořádat velkou výpravu zahrnující Brusel, Kolín nad Rýnem, Heidelberg, Baden

-Baden, Štrasburk a Paříž. O rok později již začal pořádat pravidelné zájezdy do těchto zemí. V roce 1863

poprvé navštívil s několika cestujícími Švýcarsko a do konce roku pak vypravil téměř 2000 klientů do Paříže,

z nichž 500 pokračovalo do Švýcarska. Díky dobré spolupráci s Paříží, Lyonem a železnicemi ve Středomoří začal poprvé vydávat okružní jízdenky po těchto zemích, jež se staly hitem; díky tomu se rozhodl rozšířit cesty přes Alpy. První cesta se konala v létě 1864 do italských měst Florencie, Řím a Neapol.

V návaznosti na úspěchy v Evropě zapojil do podnikání také svého syna Johna Masona Cooka, který

poprvé vypravil turisty do Ameriky. Díky svému přátelství s hoteliéry vytvořil v roce 1868 tzv. blanketové úvěrové listy, které sloužily k placení ubytování a stravování (dnešní vouchery) a o šest let později zavedl „oběžná akreditiva“ – předchůdce dnešních cestovních šeků, umožňující získat hotovost v místní měně. V dalších letech otevřel své pobočky v Bruselu, Kolíně nad Rýnem, Paříži a ve Vídni. V roce 1871 založil společnost Thomas Cook & Son a o rok později uspořádal první cestu kolem světa za 222 dní, jež byla vrcholem jeho kariéry.

V době Cookovy smrti roku 1892 byla již jeho společnost světoznámá. Vydávala noviny The Excursionist

s nabídkami zájezdů a tehdejší předchůdce turistických průvodců. Roku 1928 jeho vnuci společnost prodali belgické cestovní a železniční společnosti Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens, jež provozovala i luxusní Orient Express. Krátce po vypuknutí druhé světové války a po okupaci sídla společnosti byla cestovní kancelář znárodněna britskou vládou a později prodána hlavní britské železniční společnosti, jež byla v roce 1948 opět zestátněna. V roce 1972 se společnost vrátila do soukromého vlastnictví a prodělala radikální reorganizaci. Roku 1980 se začala soustředit na daleké cesty. V současné době společnost patří mezi největší cestovní kanceláře světa. Historický vývoj v České republice Vývoj cestovních kanceláří v České republice začal téměř o 80 let později. V roce 1920 byla smlouvou mezi československou bankou Bohemia a Zemským cizineckým svazem založena Československá cestovní a dopravní kancelář s filiálkami v Praze, Brně, Karlových Varech a Františkových Lázních, jako protiváha zahraničního Wagon-Lits a Cook. Hlavním výnosem společnosti byl prodej železničních lístků do uhelných dolů a prodej lodních lístků vystěhovalcům do Ameriky.

V roce 1922 byly otevřeny pobočky v Paříži, Londýně, Bratislavě a ve Vídni. V polovině 20. let přišla

nová strategie, a to zapojení sítě autokarů a v té době moderních leteckých spojů. Společnost začala pořádat vyhlídkové okružní cesty po Praze a cesty dálkovými autobusy, s nimiž jako jedna z prvních cestovních kanceláří dobývala horské průsmyky. Letadla využívala pro zámořské cesty do Egypta a Maroka a pro okružní lety po Itálii, Francii a Španělsku – jedná se tak o první organizaci těchto zájezdů ve střední Evropě, stejně jako vydávání vlastních cestovních šeků. V roce 1926 začala společnost užívat zkrácený název Čedok.

V polovině 20. let vydal Čedok pod názvem Naše cesty první ucelené katalogy skupinových zájezdů, které

nabízely cestování po evropských metropolích, Středomoří, Skandinávii, severní Africe a Jugoslávii. V roce 1926 již nabízel zájezdy na Jadran zejména v okolí Terstu a v Opatiji, pro náročnější klientelu připravoval zájezdy do známého místa Lido v blízkosti Benátek nebo na ostrov Capri u Neapole. Počátkem 30. let měl

Čedok již dvacet tuzemských prodejen a výrazně rozšířil nabídky katalogových zájezdů.

Během druhé světové války se Čedok stal členem německé cestovní kanceláře Mehr a pořádal jednodenní

výlety vlakem a cesty na tuzemské rekreace továrních dělníků. Po skončení války byla rychle obnovena

činnost cestovní kanceláře pořádáním okružních jízd Prahou pro zámořské turisty. V letech 1948–1950

+


16 / Management cestovních kanceláří a agentur

pořádal pouze tuzemské rekreace ROH (Revoluční odborové hnutí) a lázeňské pobyty pro obnovu pracovní

síly a jako první cestovní kancelář zavedl vánoční dárkové poukazy.

V roce 1954 byla obnovena zahraniční zájezdová činnost. Čedok pořádá cesty do Bulharska, Rumunska,

Maďarska, NDR a Sovětského svazu. Od poloviny 60. let začaly zároveň působit specializované cestovní

kanceláře: CKM – Cestovní kancelář mládeže (ČSM, resp. SSM), jež se zaměřovala na cestování mladých;

Rekrea a Tatratur – cestovní kanceláře spotřebních družstev; Balena a Slovakoterma – založené generálním

ředitelstvím lázní; Sportturist a Slovakoturist – cestovní kanceláře Československého svazu tělovýchovy;

Autoturist – založený Automotoklubem ČSSR, který se zaměřoval na motoristy a výjezdový cestovní ruch.

Po obsazení vojsky východního bloku roku 1968 nastal útlum cestovního ruchu, který se dál soustředil

na domácí turistiku, popřípadě výjezdy do tzv. spřátelených zemí. Pro účast na zájezdech do tzv. západních

zemí (vč. Jugoslávie) byly stanoveny omezující podmínky s cílem omezit možnosti emigrace: zájezdů se

mohli účastnit pouze důchodci anebo podnikové kolektivy (kolektivem se rozuměly nejméně 3 osoby ze

stejného podniku). Pořádání zájezdů do nesocialistických zemí bylo zároveň absolutně omezeno stanoveným

devizovým limitem. V tomto ohledu byly příznivější podmínky pro organizování zájezdů do tzv. rozvojových

zemí, kde mělo Československo přebytky ze zahraničního obchodu. Roku 1972 byl zorganizován první

charterový let z ČSSR do Dillí.

Po roce 1989 došlo velmi rychle k drobení monopolu dosavadních cestovních kanceláří. Zpravidla tak,

že jejich zaměstnanci nebo průvodci využili svých kontaktů a know-how a založili privátní firmu (příp.

s pomocí vnějšího kapitálu). Šlo o zcela liberální proces, mezi činnostmi cestovních kanceláří a agentur se

nerozlišovalo. (Např. cestovní kancelář, která dnes působí pod názvem Eso Travel, se při naprosto stejném

druhu činnosti původně nazývala Agentura Eso.) Koncem roku 1990 se počet cestovních kanceláří zdesate

ronásobil. Během 90. let došlo díky mimořádnému zájmu o cesty do zahraničí (ale částečně i naopak díky

zájmu o cesty ze Západu za „železnou oponu“) k bouřlivému rozvoji podnikání v cestovním ruchu. Počty

živnostenských oprávnění k provozování cestovní kanceláře a průvodcovské činnosti překročily číslo 10 000.

Nabídka značně převyšovala poptávku. Kvůli tvrdé konkurenci, úpadkům na poli leteckých společností

v předchozím roce a výrazné změně kurzu koruny v roce 1997 mnoho cestovních kanceláří zkrachovalo.

Po pádu Travely, jedné z největších cestovních kanceláří v České republice v té době, následovaly v rychlém

sledu další cestovní kanceláře, částečně v důsledku dominového efektu. To vyvolalo společenskou poptávku

po regulaci v oblasti podnikání cestovních kanceláří, o kterou předtím marně usilovala Asociace cestovních

kanceláří České republiky již řadu let. Výsledkem tohoto tlaku byl vznik zákona 159/1999 Sb., o některých

podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, jenž vstoupil v účinnost v roce 2000. Návazně na tento

zákon došlo k důslednému rozlišení cestovních kanceláří a cestovních agentur. Přesto má Česká republika

nejhustší síť cestovních kanceláří v Evropě; jen k 31. 12. 2010 bylo evidováno 1394 koncesovaných cestov

ních kanceláří. [4] V roce 2012 se počet aktivních CK pohybuje kolem 1100.

1.2 Legislativní rámec pro podnikání cestovních

kanceláří a agentur

1.2.1 lEGislativní ÚPrava POdniKání

Podnikání v oblasti činnosti cestovních kanceláří a agentur upravuje celá řada zákonů; od těch, které upravují podnikání jako takové (primárně živnostenský zákon) až po zákon o ochraně osobních údajů. Zvláštním zákonem upravujícím podnikání cestovních kanceláří a agentur je zákon č. 159/1999 Sb., kterému se budeme věnovat v samostatných kapitolách. Nejdůležitějšími obecnými zákony jsou níže uvedené zákony: – zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání; – zákon č. 513/1990 Sb., obchodní zákoník; – zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník; – zákon č. 526/1990 Sb., o cenách; – zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty;

Právní aspekty činnosti cestovních kanceláří a agentur / 17

– zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele;

– zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů;

– zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb;

– zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce;

– zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví;

– zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. Dále jsou to zákony s výše uvedenými bezprostředně související, jako např. zákon o zaměstnanosti, devizový zákon, zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, jakož

i zákony a nařízení o dopravě. Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání Tento zákon upravuje podmínky živnostenského podnikání a kontroly jejich dodržování včetně stanovení sankcí. Živností neboli živnostenským podnikáním je soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem. Subjekty oprávněné provozovat živnost – Živnost může provozovat fyzická nebo právnická osoba, splní-li podmínky stanovené živnostenským zá

konem; státní povolení k provozování živnosti (koncese) se vyžaduje jen v případech vymezených tímto

zákonem.

– Živnost může taktéž provozovat fyzická osoba s bydlištěm nebo právnická osoba se sídlem mimo území

České republiky za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako česká osoba, pokud z tohoto nebo zvlášt

ního zákona nevyplývá něco jiného, přičemž za českou osobu se považuje fyzická osoba s bydlištěm nebo

právnická osoba se sídlem v České republice.

Všeobecné podmínky provozování živnosti u fyzických osob – Dosažení věku 18 let; – způsobilost k právním úkonům; – trestní bezúhonnost – osoba nebyla pravomocně odsouzena pro trestný čin. Překážky provozování živnosti Živnost nemůže provozovat fyzická nebo právnická osoba: – pokud byl na její majetek vyhlášen konkurz; – po dobu 3 let od právní moci rozhodnutí o zamítnutí insolvenčního návrhu, protože majetek dlužníka

nebude postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení;

– pokud jí bylo zrušeno živnostenské oprávnění podle §58. Živnost nemůže dále provozovat fyzická osoba, které byl soudem nebo správním orgánem uložen trest nebo sankce zákazu činnosti v oboru nebo příbuzném oboru. Druhy živností Rozlišujeme dva základní druhy živností. a) Ohlašovací – vznikají na základě ohlášení a dělí se na:

– živnosti řemeslné – uvedené v příloze č. 1 živnostenského zákona;

– živnosti vázané – uvedené v příloze č. 2;

– živnosti volné – uvedené v příloze č. 4;

b) Koncesované – smějí být provozovány na základě koncese, výpis těchto živností je uveden v příloze č. 3. Provozování cestovních agentur dle výše uvedeného výpisu spadá do živností volných, není tak nutné prokazovat odbornou způsobilost, jak tomu bylo v minulosti. Oproti tomu provoz cestovních kanceláří spadá do živností koncesovaných.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist