načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Management a organizační chování -- 2., aktualizované a rozšířené vydání – Václav Cejthamr; Jiří Dědina

Management a organizační chování -- 2., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Management a organizační chování
Autor: Václav Cejthamr; Jiří Dědina
Podnázev: 2., aktualizované a rozšířené vydání

Moderní publikace se komplexně zabývá chováním jednotlivců a týmů ve firmách a jiných organizacích a prakticky a srozumitelně vysvětluje, jak chování jednotlivců a skupin ovlivňuje ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  407
+
-
13,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 344
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., aktualiz. a rozš. vyd.
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-3348-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Moderní publikace se komplexně zabývá chováním jednotlivců a týmů ve firmách a jiných organizacích a prakticky a srozumitelně vysvětluje, jak chování jednotlivců a skupin ovlivňuje výkonnost a úspěšnost firmy a jejích pracovníků. Druhé vydání titulu je rozšířeno o nové směry činností vedoucího pracovníka či o problematiku organizačního chování manažerů expatriantů v zahraničí. Zcela nová je kapitola o virtuálních týmech a organizacích, nastíněna je problematika manažerských klíčových kompetencí, výrazně aktualizována je tematika zvyšování organizačního výkonu nebo otázka moci, vlivu a statusu a také přístupů k vedení. Autoři přibližují různé typy manažerů, jejich role při vedení a řízení týmů.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Václav Cejthamr; Jiří Dědina - další tituly autora:
 (e-book)
Management a moderní organizování firmy Management a moderní organizování firmy
 
K elektronické knize "Management a organizační chování -- 2., aktualizované a rozšířené vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Společenské vědy v kostce pro SŠ Společenské vědy v kostce pro SŠ
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Ing. Václav Cejthamr, Ph.D.

Doc. Ing. Jiří Dědina, CSc.

Management a organizační chování

2., aktualizované a rozířené vydání

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 3892. publikaci

Odborní recenzenti:

Doc. Ing. Jan Eisler, CSc.

Doc. Ing. Otakar Němec, CSc.

Odpovědný redaktor Petr Somogyi

Sazba Milan Vokál

Počet stran 352

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Photo Š fotobanka allphoto

ISBN 978-80-247-3348-7

Upozornění

Vechna práva vyhrazena. ádná část této publikace nesmí být reprodukována a pouívána

v elektronické podobě, kopírována a nahrávána bez předchozího písemného souhlasu na

kladatele.

verze osvit 1, 11th January, 2010


Obsah

O autorech .................................13

Předmluva .................................15

1. Management a organizační chování ...................17

1.1 Integrální role managementu ..........................17

1.2 Management a organizace ...........................19

1.3 Cíle manaerů a organizací ..........................19

1.4 Efektivita organizace a produktivita ......................20

1.5 Přístupy k organizačnímu chování a řízení ..................21

2. Podstata organizačního chování ......................23

2.1 Organizace jako soubor příbuzných disciplín .................23

2.2 Organizační architektura jako soubor příbuzných disciplín

(organizační design) ..............................24

2.3 Teoretické disciplíny ..............................24

Organizační chování ..............................24

Organizační teorie ...............................25

2.4 Disciplíny aplikované .............................26

Podniková personalistika ...........................26

Systémy podnikového řízení ..........................26

2.5 Organizační architektura jako soubor příbuzných disciplín

(organizační design) ..............................26

2.6 Organizační architektura jako pojem na zobecňující úrovni,

zachycující moment změny ..........................27

3. Role manaera, podstata řízení a vedení lidí ...............31

3.1 Vlastnosti a přednosti manaera ........................31

Přednosti úspěného manaera .........................32

3.2 Práce manaera .................................33

Uspořádání prostředí ..............................33

3.3 Manaerské role ................................34

Mezilidské role .................................34

Informační role .................................34

Rozhodovací role ...............................35

Libovolné dělení aktivit ............................35

3.4 Proč organizace potřebují manaery ......................36

Model chování generálních manaerů .....................36

Co dělá opravdový manaer ..........................37

Četnost aktivit .................................37

3.5 Modely manaerské práce a manaerského chování .............37

Poadavky, omezení a volby ..........................37

Flexibilita manaerské práce ..........................37

Jak se manaeři skutečně chovají .......................38

Manaeři budoucnosti .............................38

Deset klíčových strategií ............................38

3.6 Manaerské způsobilosti ............................39

3.7 Vývojové trendy v organizačním chování vedoucích pracovníků .......41

Síly formující odvětví .............................41

Organizační schopnosti manaera .......................42

Organizační chování a diagnostický přístup ..................43

Individuální chování ..............................44

Proces přiřazování ...............................47

Proces učení ..................................48

Diverzifikovaná pracovní síla .........................49

Osobnost, hodnoty a postoje ..........................50

Atributy a charakteristické rysy osobnosti ...................50

Plánování kariéry a rozvoje ..........................52

Skupiny a týmy v organizacích ........................54

Typy rozhodnutí ................................56

Vlivy na rozhodování .............................58

Efektivní týmy a pracovní skupiny ......................62

Vznik týmu ...................................63

4. Manaerské chování a efektivita .....................65

4.1 Manaerské chování ..............................65

4.2 Postoje manaerů k lidem ...........................65

Předpoklady teorie X o lidské povaze .....................65

Předpoklady teorie Y o lidské povaze .....................66

Manaerské strategie ..............................66

Poadavky vyplývající ze situace .......................67

Pouití přístupu teorie X ............................67

4.3 Prostředí pro japonskou teorii Z ........................67

4.4 Manaerská/vůdcovská mříka ........................68

Pět základních kombinací ...........................68

Dva dodatečné styly ..............................70

Rámec pro model chování ...........................71

Převaující manaerský styl ..........................71

4.5 Manaerské systémy ..............................72

Profil organizačních charakteristik ......................72

Účinky jednotlivých systémů .........................73

Management podle systému 4 .........................73

4.6 Management by objectives (MBO) ......................75

Pouití MBO ..................................77

Hodnocení MBO ................................77

Kritika a omezení ...............................78

Hodnotící schémata opírající se o MBO ....................78

4.7 Kultura managementu .............................79

4.8 Základní manaerské filozofie .........................80

Ohledy, respekt a důvěra ............................80

Uznání a zásluhy ................................80

Zapojení a dostupnost .............................80

Sluné a poctivé jednání ............................81

Pozitivní jednání na individuálním základě ..................81

Důraz na konečný výsledek ..........................81

Uspokojení zaměstnanců a zákazníků .....................81

4.9 Výběr manaerského stylu ...........................82

Zlatá pravidla managementu ..........................82

4.10 Manaerské schopnosti ............................82

Důleitost efektivního managementu .....................82

Efektivita a schopnosti .............................82

Schopní a úspění manaeři ..........................83

Měřítka efektivity ...............................83

Ostatní kritéria efektivity ...........................84

4.11 Management času ...............................84

Efektivita a aktivita ..............................85

Potřeba rovnováhy ...............................85

Kontrolní seznam manaera ..........................85

3-D model manaerského chování .......................86

4.12 Osm stylů manaerského chování .......................87

Vhodný styl chování ..............................88

Veobecná kritéria manaerské efektivity ...................88

Přístup Americké manaerské asociace (AMA) ................90

5. Podstata vedení ...............................93

5.1 Smysl vedení ..................................93

Důleitost vedení ................................93

Vedení a management .............................94

Rozdíly v postojích a vztazích s druhými ...................94

Organizační rámec 7S .............................95

5.2 Manaerské vedení ...............................95

Symbolické vůdcovství ............................95

Rozumná autorita nebo charisma .......................96

Dynamická forma chování ...........................96

5.3 Moc a vliv ...................................96

Vnímání vlivu podřízenými ..........................99

Vodítko pro vybudování a uití moci .....................100

5.4 Moc a angaovanost .............................101

5.5 Moc, statut a vedení .............................102

5.6 Manaer a vliv ................................103

5.7 Přístupy k vedení ...............................104

Přístup podle vlastností a zvlátních rysů ..................104

Hledání společných rysů vedení .......................105

Teorie velkého mue .............................105

Řídit potichu .................................106

Omezení přístupu podle zvlátních rysů ...................107

5.8 Funkční nebo skupinový přístup .......................108

Funkce a odpovědnost vedení ........................108 Vedení zaměřené na jednání .........................109

Výcvik k vedení ...............................110

5.10 Vedení jako kategorie chování ........................111

Ohledy a struktura ..............................111

Supervizoři zaměření na zaměstnance a na produkci ............112

Hlavní rozměry manaerského vedení ....................112

5.11 Styly vedení ..................................112

irí klasifikace stylů vedení .........................113

Sólový vedoucí a týmový vedoucí ......................113

Pozornost stylu vedení ............................113

5.12 Kontinuum chování vedoucího ........................114

Čtyři hlavní styly vedení ...........................115

Tři hlavní síly při rozhodování o typu vedení ................115

5.13 Situační přístup ................................116

Uposlechnutí zákona situace .........................116

Omezení ...................................116

5.14 Náhodné teorie vedení ............................116

Fiedlerův náhodný model ...........................117

Vroomův a Yettonův náhodný model ....................118

Vroomův a Jagův přepracovaný rozhodovací model .............119

Teorie cesta/cíl ................................120

5.15 Transformační vedení .............................123

Části transformačního vedení .........................124

Vliv na ostatní ................................125

Transformační autokraté ...........................125

Renesanční vedoucí ..............................125

5.16 Forma vedení nikdo není nejlepí .....................126

5.17 Různé styly na různých úrovních .......................126

5.18 Správný vedoucí pro správnou situaci ....................127

5.19 Národní kulturní rozměry vedení .......................127

Stereotypizace chování vedoucích ......................127

Bariéry v legislativě .............................128

5.20 Proměnné ovlivňující efektivitu vedení ...................128

5.21 Měkké dovednosti (soft skills) ........................129

Součásti emoční inteligence .........................129

Shrnutí ....................................130

6. Jednotlivec a řízení jednotlivců .....................135

6.1 Chování jednotlivců v organizaci .......................135

Základní stadia socializačního procesu ....................135

Osobnost člověka v organizaci ........................138

Motivy a potřeby ...............................142

Postoje ....................................143

Hodnoty ....................................143

6.2 Chování lidí v organizační struktuře .....................144

Neformální organizace a reálná moc .....................144

Formální organizace .............................144

7. Řízení skupin ...............................151

7.1 Význam a důleitost skupin .........................151

Definice skupiny ...............................151

7.2 Vlivy na pracovní chování ..........................151

Skupinové hodnoty a normy .........................151

Důleitost týmové práce ...........................151

Formální a neformální skupiny ........................152

Soudrnost skupiny a její výkon .......................153

Rozvoj skupiny a její zralost .........................154

7.3 Charakteristiky efektivní pracovní skupiny .................154

Pochopení chování skupiny ..........................155

7.4 Vztahy v rolích ................................155

Soubor rolí ..................................155

Nesouběnost rolí ...............................155

Očekávání od rolí ...............................156

7.5 Konflikt rolí ..................................156

Neslučitelnost role ..............................156

Nejednoznačnost role .............................156

Přetíení role .................................157

Nevytíení role ................................157

Konflikt rolí a maticové organizace .....................158

7.6 Stres v roli ..................................158

Sníení počtu konfliktů a stresu v roli ....................158

Dalí vlivy na chování ............................158

7.7 Členství v úspěném týmu ..........................159

Osm klíčových rolí v týmu ..........................159

Podpora týmových a funkčních rolí .....................160

Revidovaný seznam týmových rolí ......................160

Hodnota a vyuití Belbinových týmových rolí ................161

8. Virtuální týmy ...............................163

8.1 Virtuální týmy a elektronická komunikace ..................163

Virtuální identita ...............................164

Virtuální tým .................................165

Tradiční versus virtuální týmy ........................167

Geografická vzdálenost a virtualita ......................168

Komunikační model virtuální organizace ..................170

Souhrn názorů na rozměry virtuality .....................172

Zvlátnosti elektronické komunikace .....................173

8.2 Vícerozměrný model týmové virtuality ...................175

8.3 Dynamika a výkon virtuálního týmu .....................177

Faktory ovlivňující výkon virtuálních týmů .................179

8.4 Důvěra v týmech a organizacích .......................180

9. Faktory ovlivňující organizační systém podniku ............183

9.1 Prostředí a organizační systém podniku ...................183

9.2 Strategie a organizační systém podniku ...................184

Obránce ....................................184

Výzkumník (inovátor) ............................185

Analyzátor ..................................185

Zpátečník ...................................185

9.3 Velikost podniku a organizační systém podniku ...............187

9.4 Technologie a organizační systém podniku .................188

9.5 Vliv globální konkurence na řízení a na organizační strukturu podniku . . . 189

Důsledky nedostatečné organizační struktury ................189

9.6 Význam firemních organigramů .......................190

9.7 Jak velký tým můeme efektivně řídit? ...................191

Velikost skupiny ...............................191

Co je to skalární řetězec ...........................193

9.8 Budování efektivních organizací .......................193

Omyly v utváření strategií ..........................194

Organizační kultura ..............................194

Organizační fitness ..............................195

Projektové cíle při zdokonalování organizací ................195

Silent killers .................................197

Nezdravá organizace .............................197

Vhodné organizační nástroje .........................198

9.9 Digitální řízení ................................199

10. Typy organizačních struktur a jejich členění ..............203

10.1 Liniové (lineární) organizační struktury ...................204

10.2 tábní organizační struktury .........................204

Růst tábu ...................................205

10.3 Kombinované organizační struktury .....................205

Liniově tábní organizační struktury .....................205

Hospodářská střediska v liniově tábních strukturách ............209

Cílově programové struktury .........................211

Projektové organizační týmy .........................211

Maticové organizační struktury ........................211

10.4 Funkční organizační struktury ........................214

10.5 Výrobkové organizační struktury .......................217

10.6 Ostatní účelové organizační struktury ....................218

Divizní organizační struktury .........................218

Výrobkové divizní organizační struktury ...................219

Územní (geografické) divizní struktury ...................220

Divizní organizační struktura podle zákazníků ................220

Kombinování divizí a změny v divizích ...................221

10.7 Strategické podnikatelské jednotky ......................222

Poadavky SBU na obsahovou náplň podnikatelských plánů v GE .....224

11. Zvyování organizačního výkonu ....................237

11.1 Efektivní organizace .............................237

Účinnost a efektivita .............................237

Petersova a Watermanova studie .......................237

Hellerova studie ...............................238

Charakteristiky učící se organizace ....................238

Parkinsonův zákon ..............................239

Peterův princip ................................240

11.2 Bojové hry jako nástroj strategického plánování ...............241

Reálné podmínky ...............................241

Mintzberg a strategické plánování ......................242

Historie bojových her .............................242

Kdy je moné bojové hry efektivně pouít? .................242

Proč bojové hry fungují? ...........................243

11.3 Jak hledat schopné vůdce aneb o řízení ...................244

Vítězství emoční inteligence .........................244

Jak poznat toho správného ..........................245

Úloha intuice .................................245

11.4 Teorie her ve strategickém řízení .......................246

O teorii her ..................................246

Rovnováha v případě nekooperativních her .................247

Rovnováha kooperativních her ........................248

11.5 Příklady pouití teorie her ..........................249

Duel a truel ..................................249

11.6 Racionální volba a řízení ...........................250

12. Organizační rozvoj (změna, konflikt, kultura) .............253

12.1 Témata související s OR ...........................253

12.2 Podniková kultura ..............................254

Úrovně kultury ................................254

Typy podnikové kultury ...........................254

12.3 Kulturní sí ..................................256

12.4 Ceremoniály, rituály a podnikové historky ..................257

Ceremoniály v organizacích .........................257

Rituály přechodu ...............................258

Stabilizační funkce ceremoniálů .......................259

Organizační historky .............................259

12.5 Význam kultury ................................262

Podnikové organizační klima .........................262

Charakteristické znaky zdravého podnikového prostředí ..........262

Jak zvyovat angaovanost pracovníků ...................263

12.6 Konfliktní situace v organizacích .......................264

Několik přístupů k řeení konfliktů ......................265

Vlastnosti konfliktů ..............................266

Zdroje konfliktu ...............................267

12.7 Kulturní rozdíly mezi manaery z různých zemí ...............267

Francie ....................................267

Německo ...................................269

Itálie ......................................270

Velká Británie ................................272

USA......................................273

Japonsko ...................................274

12.8 Organizační chování manaerů expatriantů v zahraničí ...........277

Nové prostředí a jeho vliv na organizační chování manaerů ........277

Organizační chování manaerů v mezinárodních a globálních

organizacích .................................277

Rozdělení zaměstnanců v zahraničí .....................277

Definice pojmu expatriace ..........................278

Role expatriantů ...............................279

Výhody a úspěná expatriace .........................280

Nejčastějí problémy a neúspěná expatriace ................280

Příprava před expatriací ...........................280

Kulturní ok ..................................281

Anglosaská kultura ..............................282

Výzkum expatriantů ve Velké Británii ....................282

13. Rozvoj manaerské a organizační efektivity ..............293

13.1 Organizační transformace jako funkce vývojové fáze vrcholového

vedení .....................................293

13.2 Manaer pro transformační období ......................299

13.3 Model navrený a pouívaný NASA (Spojené státy) ............305

Nejvyí kontrolní úřad Spojených států a kritické faktory úspěchu .....308

Rysy osobnosti ................................309

Emoční propojení ...............................310

Bezúhonnost .................................310

Dualita ....................................310

Schopnost řídit nejistotu ...........................310

Unikátní schopnost vyrovnávat tlaky .....................311

Znalosti ....................................311

Obchodní znalosti ...............................311

Organizační znalosti .............................311

13.4 Vývoj globálních vedoucích .........................311

Odhad talentu .................................311

Proces vývoje .................................312

Výcvik ....................................312

Transfery ...................................312

13.5 Schopnost globálního vedení .........................313

13.6 Závěry z manaerských výzkumů ......................315

Specifický profil top manaerů pro IT business ...............315

14. Technologie a organizace .........................319

14.1 Teoretické aspekty technologie ........................320

Nové technologie a organizace ........................320

Měření výkonu výrobních technologií ....................320

Co je nová technologie? ...........................321

14.2 Organizační změny, rozvoj a inovace ....................323

Shrnutí/Summary .............................325

Literatura .................................327

Rejstřík ...................................341

O autorech

Doc. Ing. Jiří Dědina, CSc.

Působí na katedře managementu Vysoké koly ekonomické

v Praze jako docent v oboru podnikové hospodářství a mana

gement. Odborně se zaměřuje na management a organizační

chování, organizační architekturu, organizování podniku

a manaerské rozhodování. Je autorem nebo spoluautorem

řady odborných publikací, například Podnikové organizační

struktury, teorie a praxe, Organizační architektura, Manage

ment a organizování podniku v podmínkách globalizace,

Manaerské rozhodování, Management základy, prosperita,

globalizace, Moderní organizační architektura, Projektování

organizačních struktur, jako i řady vysokokolských skript

a více ne stovky odborných statí. Poznatky k předkládané

publikaci čerpal na studijním pobytu na Arizona State Uni

versity.

Ing. Václav Cejthamr, Ph.D.

Působí na katedře managementu Vysoké koly ekonomické

v Praze jako odborný asistent. Je autorem mnoha odborných

článků a spoluautorem knih a vysokokolských skript o řídícím

stylu, manaerském chování a projektování organizačních

struktur. Zabývá se sociologií organizací, výzkumem organi

začního chování, efektivitou pracovních týmů a behaviorální

teorií her.

Je absolventem doktorského studia managementu na VE

a v současné době dokončuje doktorské studium sociologie

na fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Absolvoval

studijní pobyty na Arizonské státní univerzitě. Mnoho let pů

sobí jako vrcholový manaer a odborný poradce.

O autorech n

13 Předmluva Pro nové vydání této knihy autoři aktualizovali své původní texty, aby čtenářům jetě více přiblíili problematiku organizačního chování v současnosti. Nově se zde objevuje kapitola věnovaná virtuálním organizacím a virtualitě, síovým organizacím a dalím organizačním formám. Kniha se také více zaměřuje na měření týmového výkonu, na týmovou efektivitu a na vliv důvěry a dalích faktorů na fungování týmu. Stranou nezůstaly ani monosti aplikace teorie her nebo bojových manaerských her v rozhodování a řízení organizací. Nové vydání rovně zahrnuje konflikty v organizacích a monosti jejich řeení, význam rituálů a historek v organizacích a dalí aspekty podnikové kultury.

Oproti původnímu vydání nalezente v úvodu kadé kapitoly stručné shrnutí probíraných témat a na závěr pak otázky, určené k snadnému zopakování.

Kniha se snaí vysvětlit problematiku organizačního chování ze irího úhlu, ne by to dokázaly dílčí disciplíny. Integruje jednotlivé specifické obory do jednoho komplexního celku tak, aby manaer nebo vedoucí pracovník měl přehled o jednotlivých problémových oblastech a získal snáze a rychleji komplexní přehled o činnostech, které s organizováním lidí i technických systémů souvisí.

Kniha analyzuje a interpretuje chování lidí v jejich přirozeném pracovním prostředí. Je proto zaměřena zejména na problematiku chování jednotlivce a skupin, jejich motivaci, pracovní postoje, kooperaci organizační politiky, uplatňování moci a dalí témata, které s organizačním chováním bezprostředně souvisí. Kniha by měla poskytovat návody a recepty na úspěch při organizování pracovního prostředí.

Autorská dvojice čerpala své poznatky jednak z celé řady akademických výzkumů, jednak z vlastních přímých zkueností. Organizační chování je tak v knize pojato jako integrace disciplín praktických a teoretických, které jsou spolu navzájem propojeny, aby pomohly čtenářům posunout se od intuitivního pojetí směrem k systematickému chápání studia organizačního chování, které by zejména manaerům umonilo zlepení jejích schopností předvídat a vysvětlovat určité chování.

Po přečtení knihy by chování manaerů nemělo být náhodné, ale mělo by směřovat k určitému výsledku. Chování nemůe být jednotné, jeliko mezi lidmi v různých situacích existují rozdíly. Je vak třeba si uvědomit a osvojit fundamentální obecné zásady, které jsou v různých podnikových podmínkách stejné a umoňují manaerům vdy adekvátním způsobem reagovat.

Záměrem autorů bylo připravit publikaci, která by měla charakter vysokokolské učebnice. Zároveň by se vak mohla stát i uitečnou pomůckou pro manaery na různých úrovních řízení, kteří potřebují rychle načerpat poznatky o organizačním chování a konfrontovat různé manaerské přístupy k řeení.

Kapitoly 12, 3.7, 6, 910, 12.712.8 a 14 jsou dílem Jiřího Dědiny, kapitoly 35, 78, 9.59.9, 1113 pak pocházejí z pera Václava Cejthamra.

Předmluva n

15



1. Management a organizační chování 1.1 Integrální role managementu Řízeníje jedna z nejdůleitějích lidských činností. Spolu s tím, jak se lidé v minulosti začali slučovat a vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů, které nebyli schopni naplnit jako jednotlivci, se řízení stalo nezbytnou podmínkou pro zabezpečení koordinace a zaměření úsilí jednotlivců potřebným směrem. Postupem času docházelo k rozvoji společnosti a veobecné tendenci spoléhat na skupinové úsilí, specializaci jednotlivých činnosti a dělbu práce. Zcela přirozeným důsledkem tohoto procesu byl vzrůstající význam lidí, později přímo specialistů, zaměřených na koordinaci tohoto úsilí jednotlivců nebo meních skupin manaerů.

V současné době existuje několik směrů pojetí řízení a organizování, které vykonává vedoucí pracovník.

Vedoucí pracovník jednak musí být schopen prioritně nastavit určitý optimální systém řízení dané organizace, odvozený zejména od účelu, který má konkrétní organizace splňovat. Od tohoto systému řízení je odvozen systém organizační architektury podniku.

V průběhu kadodenní činnosti se vedoucí pracovník zabývá organizováním a koordinováním organizační architektury podniku v důsledku změn jednotlivých faktorů, které ovlivňují chod dané organizace v podmínkách neustále změny. Tím sniuje při plnění plánovaných cílů podniku riziko a nejistotu.

V současné době lze konstatovat, e se můeme setkat s celou řadou definic pojmu management, které jsou zaměřeny na jednotlivé stavební kameny podniku podle toho, které daný autor upřednostňuje. 1. Management v sobě zahrnuje zkuenosti, názory a doporučení vedoucích pracovníků

(manaerů), kteří pouívají k dosaení podnikových cílů specifických činností (tzv. mana

erských funkcí), jako jsou například: plánování, organizování, rozhodování, komuniko

vání a kontrola. Někdy hovoříme o vertikálním řízení, kde převauje směr komunikace

mezi nadřízenými a podřízenými shora dolů a zdola nahoru. Vedoucí pracovník zde vy

uívá k řízení a organizování podniku tzv. funkční organizační strukturu (např. ob

chodní úsek, výrobní úsek, personální úsek, ekonomický úsek).

Řízení zde můe být namířeno mimo jiné zejména na důslednějí monitorování a dosa

ení hospodářského výsledku a dalích ekonomických ukazatelů, jako je rozvaha, výsle

dovka a C-F.

Management a organizační chování n

17

Studijní cíl:

n Pochopit charakteristiky pojmu management

n Uvědomit si rozdíl mezi horizontálním a vertikálním řízením

n Poznat poslání a cíle manaera

n Připomenout různé přístupy k organizačnímu chování



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist