

sleva
Kniha:
Management
Autor:
František Bělohlávek

Nakladatelství: | » Rubico |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2001 |
Počet stran: | 642 |
Rozměr: | 295,0x215,0x42,0 mm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 1. vyd. |
Hmotnost: | 1,765kg |
Jazyk: | česky |
Vazba: | Pevná bez přebalu lesklá |
Nakladatelské údaje: | Olomouc, Rubico, 2001 |
ISBN: | 80-85839-45-8 |
EAN: | 9788085839456 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Publikace z rukou zkušených konzultantů je pojata jako učebnice, která jasným a poutavým způsobem provádí čtenáře veškerou problematikou řízení. Od nástinu historického vývoje managementu přecházejí autoři k vysvětlení jednotlivých fází řízení (plánování, organizování, vedení a kontrolování), dále podávají stručný výklad hlavních oblastí managementu (strategické řízení, marketing, finanční řízení, řízení lidských zdrojů, řízení změn, krizové řízení, řízení informací, řízení jakosti) a vysvětlují, jak používat manažerských dovedností (vedení porad, vedení týmů, komunikování, prezentování, řešení problémů, řízení času, atd). Řešení řady případových studií ze současného života českých a slovenských firem dává nahlédnout do poradenského know-how. Každá kapitola je mimo to opatřena otázkami, jejich řešením, přehledem základních pojmů a shrnutím. zavřít
Výklad principů a teorií, které napomáhají efektivní manažerské práci.
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Management
Katalog vybraných autorů > B > Bělohlávek – František Bělohlávek
Katalog nakladatelství > R > Rubico

Bělohlávek, František
Cena: 169 Kč

Bělohlávek, František
Cena: 253 Kč
Obsah 5
OBSAH
ÚVOD .........................................................................................................................................................19
JAK STUDOVAT TUTO KN IH U ....................................................................................................20
1. MANAGEMENT A MANAŽEŘI............................................................................................... 23
Management...............................................................................................................................................24
Manažeři .)................................................................................................................................................... 26
Manažerské role....................................................................................................................................27
Interpersonální role........................................................................................................................27
Informační role ...............................................................................................................................27
Rozhodovací role.............................................................................................................................28
Kritéria práce manažerů..........................................................................................................................29
Otázky............................................................. 30
Přehled důležitých p o jm ů........................................................................................................................ 31
S h rn u tí.........................................................................................................................................................32
Literatura.................................................................................................................................................... 32
4?. ( 2. VÝVOJ TEORIE ŘÍZENÍ.............................................................................................................. 33
Mechanistický přístup..............................................................................................................................34
Teorie byrokracie (Max Weber).........................................................................................................34
Klasické řízení ............................................................................................................................... 36
Vědecké řízení (Frederick Taylor).................................................................................................... 36
Škola lidských vztahů...............................................................................................................................37
Humanistický přístup...............................................................................................................................38
Teorie X a Y (Douglas McGregor)......................................................................................................38
Sebeaktualizace (Abraham Maslow)................................................................................................38
Moderní názory..........................................................................................................................................39
Obecná teorie systémů (Ludwig von Bertalanffy).........................................................................39
Teorie kontingence...............................................................................................................................40
Populační ekologie...............................................................................................................................40
Kybernetické principy........................................................................................................................ 41
Teorie „Z“ (William Ouchi).................................................................................................................43
Postmoderní přístup..................................................................................................................................44
Racionalita, jazyk a moc.....................................................................................................................44
Chaos (Tom Peters)..............................................................................................................................45
Organizační metafory (Gareth Morgan)......................................................................................... 46
Postmoderní organizace (Stuart R. Clegg)......................................................................................47
Učící se organizace (Peter Senge).....................................................................................................48
Otázky...........................................................................................................................................................49
Případová studie........................................................................................................................................51
Přehled důležitých p o jm ů.........................................................................................................................52
S h rn u tí.........................................................................................................................................................53
Literatura.................................................................................................................................................... 54
I
6 MANAGEMENT
3. LIDÉ V ORGANIZACI....................................................................................................................55
Osobnost člověka v organizaci.................................................................................................................56
Schopnosti..............................................................................................................................................57
Inteligence..............................................................................................................................................57
Znalosti, dovednosti a zkušenosti......................................................................................................58
Vlastnosti osobnosti.............................................................................................................................58
Motivy a potřeby...................................................................................................................................60
Postoje.....................................................................................................................................................61
Hodnoty.................................................................................................................................................. 62
Zvláštní dimenze osobnosti.................................................................................................................63
Aplikace poznatků a osobnosti lidí v manažerské praxi..............................................................64
Vztahy mezi lidmi......................................................................................................................................65
Role..........................................................................................................................................................65
Psychologická smlouva..................................................................................................................66
Přetížení role....................................................................................................................................67
Konflikt role.....................................................................................................................................67
Moc..........................................................................................................................................................68
Konflikty.................................................. 70
Pozitivní a negativní působení konfliktu...................................................................................71
Příčiny konfliktů.............................................................................................................................72
Management konfliktu..................................................................................................................72
Organizační politika............................................................................................................................73
Hry......................................................................................................................................................74
Politické jednání manažera..........................................................................................................75
Organizační kultura...................................................................................................................................76
Vytváření a udržování organizační kultury....................................................................................78
Prvky kultury .......................................................................................................................................78
Různé typy.............................................................................................................................................79
Organizační kultury různých zem í.................................................................................................. 81
Transformace organizační kultury................................................................................................... 83
Otázky...........................................................................................................................................................84
Případová studie........................................................................................................................................85
Případová studie........................................................................................................................................86
Přehled důležitých p o jm ů........................................................................................................................ 87
S h rn u tí.........................................................................................................................................................89
Literatura.................................................................................................................................................... 80
4. PLÁNOVÁNÍ...................................................................................................................................... 93
Prvky plánování.........................................................................................................................................95
Základní koncept řízení......................................................................................................................95
Význam plánování.....................................................................................................................................97
Proces plánování........................................................................................................................................98
Druhy plánů................................................................................................................................................99
Obsah 7
Organizační cíle ....................................................................................................................................100
Typy cílů...............................................................................................................................................100
Přenášení cílů......................................................................................................................................101
Význam cílů pro organizaci............................................................................................................. 101
Pravidlo SMART................................................................................................................................ 102
Řízení podle cílů.......................................................................................................................................103
Proces řízení podle cílů.................................................................................................................... 103
Zavádění řízení podle cílů.................................................................................................................105
Přednosti řízení podle cílů................................................................................................................106
Nedostatky v řízení podle cílů....................................................................................:....................106
Bariéry plánování....................................................................................................................................107
Zásady efektivního plánování................................................................................................................108
Otázky....................................................................................................................................................... 109
Případová studie......................................................................................................................................110
Přehled důležitých p o jm ů.......................................................................................................................111
S h rn u tí.......................................................................................................................................................111
Literatura...................................................................................................................................................112
5. ORGANIZOVÁNÍ......................................................................................................................... 115
Organizační struktura............................................................................................................................115
Typy organizačních struktur........................................................................................................... 116
Lidé v organizační struktuře........................................................................................................... 117
Chování lidí ve funkcionální struktuře....................................................................................119
Chování lidí v divizionální struktuře.......................................................................................119
Problémy maticového uspořádání.............................................................................................120
Zavádění změn organizačního uspořádání............................................................................. 121
Pracovní místa a popisy práce.........................................................................................................121
Kompetence....................................................................................................................................122
Potenciál..........................................................................................................................................123
Srovnání požadované kompetence a skutečné úrovně schopností......................................123
Rozšiřování a obohacování práce..............................................................................................124
Postup při změnách práce..........................................................................................................124
Analýza pracovního m ísta..........................................................................................................125
Analýza funkce (profese).........................................................................................................126
Analýza nároků funkce............................................................................................................ 126
Otázky.........................................................................................................................................................127
Případová studie......................................................................................................................................127
Případová studie......................................................................................................................................128
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 129
S h rn u tí.......................................................................................................................................................129
Literatura.................................................................................................................................................. 130
8 MANAGEMENT
У|£ 6. V EDEN Í............................................................................................................................................ 133
Potřeby.......................................................................................................................................................134
Základní pojmy: motiv, potřeba, incentiv, frustrace..................................................................134
Hierarichie potřeb (Abraham Maslow)..........................................................................................136
ERG: existence - vztahy - růst (Clayton Alderfer).................................................................... 137
Satisfaktory a faktory hygienické (Frederick Herzberg) .......................................................... 139
Facetizace pracovních hodnot.........................................................................................................140
Průběh motivace. Motivování................................................................................................................142
Teorie expektance (Victor Vroom)...................................................................................................142
O. B. MOD: modifikace organizačního chování (B. F. Skinner).............................................144
Teorie spravedlnosti (J. Stacy Adams)...........................................................................................146
Kauzální atribuce 1. (Fritz Heider)............................................................................................... 148
Kauzální atribuce 2. (Harold H. Kelley).......................................................................................149
Styl vedení.................................................................................................................................................150
Teorie rysů ...........................................................................................................................................150
Způsob chování....................................................................................................................................151
Úcta a struktura (Ohio)............................................................................................................. 152
Orientace na pracovníka - orientace na výrobu (Michigan)...............................................153
GRID (Blake a Mouton)....................................................................................................................153
Kontingenční (situacionalistický) přístup.....................................................................................155
Fiedlerův kontingenční model....................................................................................................155
Rozhodovací model (Vroom a Yetton)......................................................................................156
Situační vedení (Hersey a Blanchard).....................................................................................158
Vedení „cesta - úkol“ (Robert House)......................................................................................159
Transakční a transformační styl vedení (Bernard M. Bass).....................................................160
Transformační vedení..................................................................................................................160
Transakční vedení ........................................................................................................................162
Styl jednání podřízených..................................................................................................................163
Otázky.........................................................................................................................................................164
Případová studie......................................................................................................................................168
Případová studie.................................................................................................................................... 169
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 170
S h rn u tí.......................................................................................................................................................172
Literatura..................................................................................................................................................173
í< { .' 7. KONTROLOVÁNÍ........................................................................................................................ 175
Význam kontroly......................................................................................................................................175
Kontrolní proces.......................................................................................................................................176
Funkce kontrolního procesu............................................................................................................176
Průběh kontrolního procesu............................................................................................................177
Úrovně kontroly.................................................................................................................................178
Činnosti v kontrolním procesu........................................................................................................179
Slabiny kontrolních procesů..................................................................................................................180
Obsah 9
Zásady efektivní kontroly...................................................................................................................... 181
Otázky.........................................................................................................................................................182
Případová studie......................................................................................................................................183
Přehled důležitých p o jm ů.......................................................................................................................184
S h rn u tí.......................................................................................................................................................184
Literatura.......................................................................................................... 185
8. STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ......................................................................................................... 189
Strategické plánování.............................................................................................................................191
Základní strategický plánovací model...............'................................................................................191
Úloha vrcholového managementu.................................................................................................. 193
Poslání společnosti...................................................................................................................................193
Předběžné strategické cíle..................................................................................................................... 195
Strategická analýza.................................................................................................................................196
Analýza okolního prostředí společnosti..........................................................................................196
Typy prostředí................................................................................................................................197
Vlivy prostředí.............................................................................................................................. 198
PEST analýza.................................................................................................................................199
Plánování scénářů.........................................................................................................................201
Strukturální analýza konkurenčního prostředí...................í............................................... 202
Konkurenční analýza.........................................................................................................................205
Analýza konkurentů....................................................................................................................205
Strategická skupinová analýza.................................................................................................207
Podíl na trhu a růst trhu ............................................................................................................208
Analýza vnitřních zdrojů a schopností společnosti.....................................................................211
Audit zdrojů...................................................................................................................................211
Analýza hodnotového řetězce..........................................................................................................212
SWOT analýza ....................................................................................................................................214
Očekávání zájmových skupin........................ 215
Strategická vize a cíle organizace........................................................................................................216
Strategická vize...................................................................................................................................216
Cíle organizace....................................................................................................................................216
Hodnoty a zásady firmy.............................................................................................................. 218
Vypracování alternativních strategií.............................................................................................218
Porterovy generické strategie................................................................................................... 218
Ansoffův model produkt/růst trh u ........................................................................................... 219
Vyhodnocení strategických možností a výběr strategie.............................................................220
Implementace strategie....................................................................................................................221
Otázky.........................................................................................................................................................222
Případová studie......................................................................................................................................223
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 225
S h rn u tí.......................................................................................................................................................225
Literatura..................................................................................................................................................226
10- MANAGEMENT
9. KRIZOVÉ Ř ÍZEN Í........................................................................................................................ 227
Krizový proces..........................................................................................................................................228
Prvky krizového řízení............................................................................................................................230
Analýza ohrožení...............................................................................................................................230
Stanovení krizové strategie.............................................................................................................234
Realizace krizové strategie..............................................................................................................235
Likvidace následků............................................................................................................................236
Vývojové krize organizace.....................................................................................................................237
Růst firm y...........................................................................................................................................237
Problémy rů stu .............................................................................................................................237
Hlavní příčiny problémů............................................................................................................. 238
Růstová křivka..............................................................................................................................239
Krize růstu ..........................................................................................................................................240
Fáze růstu ......................................................................................................................................240
Vývojové krize...............................................................................................................................242
Překonávání krizí růstu....................................................................................................................244
Otázky.........................................................................................................................................................246
Případová studie......................................................................................................................................247
Přehled důležitých p o jm ů...................................................... 248
S h rn u tí.......................................................................................................................................................248
Literatura..................................................................................................................................................250
10. ŘÍZENÍ ZM ĚN ..............................................................................................................................251
Síly vyvolávající potřebu změny...........................................................................................................252
Vnější síly............................................................................................................................................ 252
Vnitřní síly..........................................................................................................................................252
Proces změny............................................................................................................................................ 252
Kroky procesu změny.......................................................................................................................252
Kroky úspěšné změny.......................................................................................................................253
Bariéry změn............................................................................................................................................ 254
Příčiny odporu ke změně..................................................................................................................254
Strategie změny...................................................................................................................................... 256
Techniky organizačních změn..............................................................................................................257
Změny v technologii..........................................................................................................................257
Administrativní změny.....................................................................................................................258
Změny v lidech...................................................................................................................................259
Radikální změny......................................................................................................................................261
Podnikový reengineering..................................................................................................................262
Reengineering procesů (BPR)......................................................................................................... 263
Znaky procesů po reengineeringu............................................................................................ 264
Procesní řízení.................................................................................................................................... 265
Změny v řízení..............................................................................................................................269
Přínosy procesního řízení.....................:....................................................................................270
Obsah 11
Otázky.........................................................................................................................................................271
Případová studie......................................................................................................................................271
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 273
S h rn u tí.......................................................................................................................................................274
Literatura.................................................................................................................................................. 275
11. MARKETING.................................................................................................................................277
Marketing — co to vlastně je?...........................................................................................................278
Marketingová segmentace.....................................................................................................................279
Jak segmentovat?............................................................................................................................... 280
Pozice produktu................................................................................................................................. 283
Marketingový mix....................................................................................................................................285
Produkt.................................................................................................................................................288
Cena.......................................................................................................................................................291
Nákladové stanovení ceny..........................................................................................................293
Stanovení ceny orientované na poptávku............................................................................... 293
Propagace.............................................................................................................................................294
Reklama......................................................................................................................................... 295
Výdaje na reklamu........................................................................................................................295
Efektivnost reklamy....................................................................................................................296
Osobní prodej................................................................................................................................296
Podpora prodeje............................................................................................................................296
Publicita.........................................................................................................................................297
Distribuce.......................................................................................................................................297
Marketingový výzkum............................................................................................................................298
Systematický přístup к marketingovému výzkumu...................................................................299
Průmyslový marketing...........................................................................................................................302
Jak segmentovat průmyslový trh?................................................................................................. 302
Kdo skutečně rozhoduje o nákupu?................................................................................................305
Marketing - organizační struktura......................................................................................................305
Trendy v marketingu..............................................................................................................................308
Loajalita zákazníků...........................................................................................................................308
Diferenciace zákazníků.....................................................................................................................309
Internet a marketing.........................................................................................................................310
Otázky.........................................................................................................................................................310
Případová studie......................................................................................................................................311
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 312
S h rn u tí.......................................................................................................................................................313
Literatura.................................................................................................................. 314
12. FINANČNÍ Ř ÍZEN Í....................................................................................................................315
Účetnictví a finanční řízení...................................................................................................................317
Finanční výkazy (Financial Statements)........................................................................................... 318
Rozvaha..........................................................................................................................................318
12 MANAGEMENT
Aktiva..............................................................................................................................................320
Pasiva..............................................................................................................................................322
Nedostatky rozvahy.....................................................................................................................324
Tržní hodnota a účetní hodnota.................... 324
Výkaz zisků a ztrát (Profit and Loss Statement) ........................................................................324
Nedostatky výkazu zisků a ztrát...............................................................................................327
Výkaz zisků a ztrát............................................................................................................................327
Odpisy investičního majetku..................................................................................................... 328
Výkaz toku peněz (Cash flow statement)......................................................................................330
Zdroje finanční hotovosti a jejich použití.................................................................................331
Finanční analýza firmy...........................................................................................................................332
Odkud čerpat informace a jak postupovat při finanční analýze?............................................332
Úprava účetních výkazů pro potřebu analýzy.............................................................................333
Pracovní kapitál.................................................................................................................................334
Tok peněžní hotovosti - Cash flow.................................................................................................336
Finanční poměrová analýza.............................................................................................................337
Doba inkasa pohledávek (collection period)............................................................................341
Doba splatnosti závazků (Paybles period)..............................................................................341
Finanční samostatnost/páka (Financial leverage).................................................................342
Úrokové krytí (time interest earned, interest coverage)......................................................342
Likvidita společnosti....................................................................................................................344
ROE a jeho spolehlivost jako kritéria finanční výkonnosti firmy......................................345
Du Pont diagram...........................................................................................................................345
Bod zlomu (Break-even point).........................................................................................:.........345
Finanční plán, rozpočet..........................................................................................................................348
Otázky.........................................................................................................................................................351
Případová studie......................................................................................................................................352
Přehled důležitých p o jm ů......................................................................................................................353
S h rn u tí.......................................................................................................................................................354
Literatura.................................................................................................................................................. 355
13. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ .............................................................................................357
Strategie lidských zdrojů.......................................................................................................................358
Byrokratický přístup к řízení lidských zdrojů.............................................................................358
Operativní přístup к řízení lidských zdrojů..................................................................................358
Strategický přístup к řízení lidských zdrojů............................................................................... 359
Systém řízení lidských zdrojů..............................................................................................................360
Zpracování strategie lidských zdrojů............................................................. 361
Plánování pracovních sil........................................................................................................................361
Získávání pracovníků .............................................................................................................................363
Uvolňování pracovníků...........................................................................................................................365
Personální výběr......................................................................................................................................365
Validita personálního výběru..........................................................................................................366
Postup personálního výběru............................................................................................................368
Obsah 13
Metody personálního výběru...........................................................................................................369
Výběrový rozhovor....................................................................................................................... 369
Reference........................................................................................................................................370
Psychologické testy......................................................................................................................371
Osobní dotazníky a biografické informace (biodata).............................................................371
Assessment centra.......................................................................................................................371
Strategie rozhodování o personálním výběru.........................................................................371
Hodnocení pracovního výkonu.............................................................................................................372
Typy hodnocení...................................................................................................................................373
Systematické hodnocení pracovníků..............................................................................................373
Systémy hodnocení............................................................................................................................374
a) Grafické škály...........................................................................................................................374
b) Srovnávací systémy.................................................................................................................375
c) Seznamy projevů chování.......................................................................................................375
Vzdělávání.................................................................................................................................................376
Učení ze zkušenosti...........................................................................................................................376
Jak se lidé učí......................................................................................................................................377
Systematický přístup ke vzdělávání..............................................................................................378
Analýza vzdělávacích potřeb...........................................................................................................378
Metody vzdělávání.............................................................................................................................379
Hodnocení vzdělávání....................................................................................................................... 382
Řízení kariéry............................................................................................................................................382
Vnitřní a vnější kariéra....................................................................................................................382
Kariérový pohyb.................................................................................................................................383
Kariérové typy....................................................................................................................................384
Typy profesionální osobnosti (J. Holland) ..............................................................................384
Kariérové kotvy (E. H. Schein)..................................................................................................385
Postup řízení kariéry.........................................................................................................................387
Vývoj kariéry v průběhu zaměstnání.............................................................................................389
Otázky.........................................................................................................................................................390
Případová studie......................................................................................................................................391
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 392
S h rn u tí.......................................................................................................................................................394
Literatura..............................................................Л..................................................................................396
14. ŘÍZENÍ INFORM ACÍ..............................................................................................................397
Informace a manažer..............................................................................................................................398
Údaje a informace..............................................................................................................................399
Hodnota informace.............................................................................................................................400
Manažerské informační systémy (MIS)..............................................................................................402
Problémy s MIS.................................................................................................................................. 404
Návrh manažerských informačních systémů..............................................................................405
Stanovení cíle pro M IS............................................................................................................... 405
Identifikace omezení systému................................................................................................... 405
14 MANAGEMENT
Identifikace informačních potřeb..............................................................................................406
Určení informačních zdrojů.................................. 406
Návrh, kompletizace a implementace systému..................................................................... 406
Základní požadavky na vědomosti pro M IS................................................................................. 407
Údaje, informace a komunikace................................................................................................408
Všeobecní teorie systémů a MIS ...............................................................................................408
Organizační struktury a procesy...............................................................................................409
Funkční oblasti managementu a úrovně řízení.....................................................................409
Plánování, rozhodování a M IS..................................................................................................409
Informační technologie (IT) a M IS.......................................................................................... 110
Internet...........................................................................................................................................410
Ochrana údajů......................................................................................................................................... 411
Otázky.........................................................................................................................................................411
Případová studie......................................................................................................................................412
Přehled důležitých p o jm ů...................................................................................................................... 413
S h rn u tí.......................................................................................................................................................414
Literatura...................................................................................................................................................415
15. ŘÍZENÍ KVALITY.....................................................................................................................417
V čem spočívá význam řízení kvality pro organizaci?.....................................................................418
Vývoj řízení kvality v organizaci..........................................................................................................419
Překážky při zavádění TQM..................................................................................................................420
Základní principy řízení kvality.................................................................................... 420
Orientace na zákazníka....................................................................................................................421
Čtyři aspekty kvality.........................................................................................................................423
Organizační struktura...................................................................................................................... 424
Týmová práce......................................................................................................................................426
Rozvoj kompetence jednotlivců.......................................................................................................427
Orientace na postup...........................................................................................................................428
Systémy a nástroje na podporu řízení TQM ......................................................................................429
Zavádění systému řízení kvality do organizace................................................................................ 432
Otázky.........................................................................................................................................................434
Případová studie......................................................................................................................................435
Přehled důležitých p o jm ů............................................................................................ 437
S h rn u tí.......................................................................................................................................................437
Literatura.................................................................................................................................................. 438
(l6?}ŘÍZENÍ ČASU............................................................................................................................... 441
Využívání času.........................................................................................................................................441
Klasické znaky špatného řízení času............................................................................................ 443
Pracovní typy......................................................................................................................................443
Problematické oblasti pracovních typů:........................................................................................444
Rady pro typ chování A .....................................................................................................................444
Rady pro typ chování В .....................................................................................................................445
Obsah 15
Čím jsme ovlivňováni........................................................................................................................ 445
Základní asertivní práva..................................................................................................................446
Jak se zbavit špatných zvyků..........................................................................................................447
Odkládání................................................................................................