načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Malý měsíc: Vyprávění ze starého wigvamu -- Vyprávění ze starého wigvamu - Boris Taufer

Malý měsíc: Vyprávění ze starého wigvamu -- Vyprávění ze starého wigvamu

Elektronická kniha: Malý měsíc: Vyprávění ze starého wigvamu -- Vyprávění ze starého wigvamu
Autor:

Příběhy indiána, jehož jméno je Malý měsíc, zasazený do reálné doby na přelomu 18. a 19. století. Malý měsíc je kronikářem svého kmene, a tudíž má bohatou zásobu historických ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » E-knihy jedou
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 417
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-5199-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Příběhy indiána, jehož jméno je Malý měsíc, zasazený do reálné doby na přelomu 18. a 19. století. Malý měsíc je kronikářem svého kmene, a tudíž má bohatou zásobu historických informací, se kterými by Vás chtěl seznámit.
Cílem této publikace je pomoci mladým lidem, aby se seznámili se skutečným životem, kulturou a historií indiánů žijících v oblasti dnešního Ohia ve Spojených státech. Rámec tohoto příběhu jde však do hlubší historie, kdy se v Ohiu a jeho okolí začali usazovat první Evropané. Krom toho, co zažil Malý měsíc, se také dovíte, jakými dějinnými úskalími museli Domorodí Američané projít, aby se jejich potomkové mohli dožít dnešních dnů.
Kéž se Vám naše vyprávění a procházka dávnou minulostí líbí a najdete v ní nejen jisté poučení, ale také zábavu. Přejeme Vám pěkný a snad i zajímavý čtenářský zážitek. To přejeme nejen mladým, ale i těm dříve narozeným, pokud by se rozhodli tuto knihu pročíst. Projekt Nahkohe’s Indian’s Collection je zaměřen historii Domorodých Američanů, převážně z oblasti severních a severovýchodních severoamerických lesů, ale zajímá se také o Evropany a Američany, kteří významně ovlivnili dobývání této oblasti. Jedná se převážně o období 17 až 19 století. V nakladatelství Nová Forma zatím vyšly publikace Tekumseh – Horský lev připravený ke skoku, Nanabozho – vyprávění z indiánského severu, Malý měsíc - vyprávění ze starého wigvamu a Indiánské pohádky. U nakladatelství Dauphin jsme pak vydali Geronimo – paměti náčelníka Apačů. Další články na toto téma můžete najít na stránkách www.nahkohe.

Zařazeno v kategoriích
Boris Taufer - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1


2

NAHKOHE ́S INDIAN ́S COLLECTION

Malý měsíc

Vyprávění ze starého wigvamu

Boris Taufer


3

Věnováno:

V prvé řadě Jeníčkovi a Rupisovi Muminkovým, a dále všem mým milým příbuzným a přátelům a všeobecně všem dobrým lidem celého světa. No a také MarkuŠnytovi, bo mně furt otravoval, že chce to věnování mít.

Zvláštní poděkování bych chtěl věnovat:

Natašce Budačové a Helence Kotkové za pomoc s konečnými úpravami.


4

Drazí přátelé!

Vítejte na stránkách publikace, na kterých seseznámíte s osudy indiána, jehož jméno je Malý měsíc. Malý měsíc je sice fiktivní postava, ale jeho životní příběh je zasazen do reálné doby na přelomu 18. a 19. století. Malý měsíc je kronikářem svého kmene, a tudíž má bohatou zásobuhistorických informací, se kterými by Vás chtěl seznámit.

Cílem této publikace je pomoci mladým lidem, aby se

seznámili se skutečným životem, kulturou a historiíindiánů žijících v oblasti dnešního Ohia ve Spojených státech.

Rámec tohoto příběhu jde však do hlubší historie, kdy se

v Ohiu a jeho okolí začali usazovat první Evropané. Krom

toho, co zažil Malý měsíc, se také dovíte, jakými dějinnými

úskalími museli Domorodí Američané projít, aby se jejich

potomkové mohli dožít dnešních dnů.

Kéž se Vám naše vyprávění a procházka dávnouminulostí líbí a najdete v ní nejen jisté poučení, ale takézábavu. Přejeme Vám pěkný a snad i zajímavý čtenářskýzážitek. To přejeme nejen mladým, ale i těm dříve narozeným,

pokud by se rozhodli tuto knihu pročíst.

Váš tým Nahkohe ́s Indian ́s Collection


5


6

„Slyšte mí vnukové!“

Vnitřek starého wigvamu blikotavě ozařoval malý oheň. Okolo ohniště seděla parta indiánských chlapců, mezikterými vynikala postava starce, zabaleného do omšelého pláště z medvědí kůže. V jedné ruce držel dlouhý kalumet a v druhé chřestidlo vyrobené z želvího krunýře. Dlouhé šedé vlasy mu volně splývaly až na ramena. Vyholenou část hlavy si nechal zarůst už před lety na znamení, že již dávno opustil stezku bojovníků. Do jeho vrásčitéhoobličeje byla vpečetěna známka přirozené moudrosti a letité zkušenosti mnoha prožitých zim. Z hluboce usazených tmavých očí, které jakoby netečně hleděly do plamenůohně, slabě vyzařovala smutná nostalgie člověka, který toho hodně prožil, získal i ztratil.

Byl Měsíc padajícího listí. Večerní tmu umocňovalynízko plující těžké mraky, ze kterých padal na indiánskou

rezervaci Grand Reserve na Sandusky studený podzimní

déšť. Uvnitř wigvamu však bylo teploučko a útulno. Posvátné ticho přerušil hluboký hrdelní hlas starého muže:

„Slyšte mí vnukové!“ promluvil a pomalu štěrkal chřestidlem. „Víte, že jsem Strážce wampumů. Jsem nositelem

pamětí uplynulých časů, a dokud mi to Pán života dovolí,

budu opatrovat vše, co je našemu národu drahé. Budu

opatrovat posvátný kalumet, staré wampumy a dalšídůležité věci. To nejcennější co hlídám, jsou však vzpomínky.


7

Poslouchejte tedy dobře tato má slova. Nemámnásledov

níka! Ti, kteří byli vyučováni, zemřeli. Budete to právě vy,

kdo bude vzpomínky předávat dál. Plamen života našeho

lidu pomalu pohasíná, ale stále tu bude někdo, kdo bude

udržovat jeho jiskru. Tak bych si to přál. Budu vám bě

hem zimních večerů vyprávět mnoho příběhů z dávnémi

nulosti, i to, co jsem sám zažil. Uslyšíte věci, které slouží

k poučení i varování. Bude to vyprávění o dobrých i zlých

lidech. O dobrých i špatných časech. Budu to vyprávět

tak, aby to pochopili i vaši bílí kamarádi, kteří žijí v okolí

naší rezervace. Možná, že někdo z nich ty všechny věci dá

na papír, aby to zůstalo zanecháno na věky. Aby ta jiskra

nikdy nevyhasla.

Poslouchejte tedy dobře mí mladí přátelé a mějte uši

otevřené!“


8

Noc první – Dětství

Dnes vám budu děti vyprávět o věcech, které jsouspojené s mým dětstvím a některými zvyky indiánů žijících v okolí Velkých jezer a Ohia.

Sindathon

1

bývala indiánská vesnice ležící na říčce

Brownstown Creek. Na východ od ní teče řeka Detroit,která spojuje jezera St. Clair a Erie v Michiganu. Za časů

mých otců obklopovaly Sindathon husté lesy a ještě za

mého života to bylo velmi malebné místo, i když v okolí už

stálo docela hodně farem bílých osadníků. Sindathonbý

1

Brownstown


9

vala velice významná vesnice, jelikož v ní zasedal Poradní

oheň svazu indiánských kmenů od Velkých jezer, z údolí

Ohia a Indiany. Zde jsem prožil dětská léta i částdospěláckého života, ale mnoho času jsem strávil dole v Ohiu na

Sundasky, Muskingumu a Sciotu. Jsem Wyandot (Hurón),

potomek národa, jehož sláva a historie sahá až dopradávných dob.

A tak se jednoho dne roku 1767 stalo, že jsem se v Sindathon narodil já - Malý měsíc. Jsem Wyandot a po matce Večerní lani náležím do rodu, jehož ochráncem je Medvěd. Otec Klidná voda pocházel z rodu Želv a patřil mezi mladší poradce kmenové Rady. Měl jsem také starší i mladší sourozence, ale ten koho jsem měl nejvíce rád, a kdo byl mým velkým vzorem, byl můj nejstarší bratrVycházející z mlhy. Také on se mohl hrdě hlásit mezi významné muže našeho kmene.

Mé dětství se nijak nelišilo od toho, jakým způsobem vyrůstaly jiné indiánské děti. Jako mimino mě uložili do nosítek ušitých z jelení kůže, která byla zepředu našněrování a vzadu měla dřevěnou opěrku. Ochranou hlavy byla dřevěná obroučka a celý ten vak byl bohatě vyšit ursoními ostny. Taková nosítka nosily maminky na zádech přiběžné denní činnosti, nebo je věšely na strom, kde s nimi jemně pohupoval lehký vánek, takže miminka takto lehce kolébána spala jako dudkové.

Sotva jsem povyrostl a naučil se chodit, pobíhal jsem po venku a užíval si dětství, jak by si to zasloužilo každé dítě na tomto světě. Společně s kamarády jsme zvědavě zkoumali svět, hráli si na lov a na válku a snažili se být stejně odvážní jako slavní hrdinové našeho kmene. Holky, ty se zase věnovaly svým dívčím záležitostem. Hrály si s panenkami a tak. Pomáhaly mamkám s drobnou prací v domácnosti. Nosily třeba vodu od řeky nebo z lesa dříví na oheň. Jinak byly naše dětské hry v podstatě přípravou na reálný život dospělého člověka.

Praktické moudrosti jsme se učili od staršíchsourozenců, rodičů, strýčků, babiček a dědečků. Byli pro mne zdrojem cenných informací, které jsem si v životě často připomínal a snažil se je předávat mladším pokolením. A tak jsem se učil jména rostlin a stromů, jejichž tajemství během staletí dokázali indiáni odhalit. Stejně tak jsem na loukách a v lesích poznával stopy, stezky a zvyky zvěře. Seznámil jsem se s životem okřídlených tvorů, kteří denně brázdí nebeskou oblohu. Toto školení se mi v budoucnu hodilo, abych se dokázal postarat nejen o sebe, ale také o lidi, kteří to potřebovali.

Jako kluci jsme se učili různým řemeslům. Museli jsme umět vyrábět zbraně, nástroje, kánoe a další věci, k čemuž je zapotřebí určité míry zručnosti a šikovnosti. Víte, tenkrát jste nemohli přijít jen tak do obchodu akouit si to, co jste zrovna potřebovali. Samozřejmě, některé věci se daly pořídit formou směnného obchodu a zakožešiny jsme od bílých obchodníků získali třeba měděnékotlíky, kovové nástroje, látky a zbraně.

I když byl život v divočině někdy těžký, byl zatodobrodružný a svobodný. Jako budoucí lovci jsme museli vědět, jak se postarat o skolenou zvěř, aby se její maso nezkazilo nebo jak zabezpečit kůže, aby se nezničily dříve, než jedo

11

neseme obchodníkům. Další zručnost si vyžadovaloklade

ní bobřích pastí a hlavně bylo třeba vědět kam je umístit.

Bylo toho hodně, co člověk musel znát, aby ve volnépříro

dě přežil. Proto jsme se už jako chlapci učili lovit drobnou

zvěř. Také jsme mezi sebou často zápasili a věnovali se

sportovním hrám, aby naše těla byla odolná, svaly pružné

a dech vytrvalý. Dlouhé letní dny byly skutečným rájem.

Nekonečné hodiny jsme trávili v lesích, na loukách nebo u

řeky. Bylo to dobré období a byli jsme šťastni. Představ si,

anebo si vzpomeň na svá vlastní mladá léta, kdy jsi za

vlahých večerů ležel s kamarády na provoněném palouku

a debatoval o všem možném. Od různých malicherností až

po tak velké věci, jako je existence Stvořitele všehomíra, či

o smyslu života.

Po Měsíci padajícího listí přišla zima a její dlouhéveče

ry. To jsme pak sedávali zachumlaní do přikrývek akože

šin kolem ohně a naslouchali vyprávění lidí, jejichž vlasy

zbělaly následkem mnoha prožitých zim. Řeknu vám, že to

bylo pěkně tajuplné, zvláště když kolem stěn wigvamu

skučel severák, zatímco se třeba vyprávěl příběh o velké

potopě, během které se zachránil jako jediný velký prorok

Wisukateak. Naslouchali jsme vždycky s otevřenými ústy a

rozšířenýma očima, zatímco dospělí vážně pokyvovalihla

vami. Za mrazivých a jasných nocí jsem rád sledovaloblo

hu, která je zvláště v tomto období velmi zářivá apřemýš

lel o všech těch věcech. Úchvatný je pohled na Mléčnou

dráhu – tu pradávnou Stezku bojovníků.

Mým oblíbeným hrdinou byl Šingebiss, jehož wigvam

stál na vzdálenějším břehu Severního jezera. Řeknu vám

jeden z příběhů, které se o něm tenkrát vyprávěly:

Jednou, když opět nastaly čtyři chladné zimní měsíce, připravil si Šingebiss čtyři obrovská dřevěná polena, která mu sloužila na otop. Na každý měsíc měl jedno. Šingebiss každé ráno vycházel podle svého zvyku na zamrzlé jezero, do kterého se skrz proraženou díru potopil a ulovil si velkou rybu. Pán severního větru jeho otužilost pozoroval jenom s velkou nevolí. Nelíbilo se mu, že ten mladý lovec tak pramálo dbá na jeho moc, a proto udeřil ještě s větší silou a poslal na zem haldy sněhu a mráz. Jenže Šingebiss se jen smál a dál, jak to měl rád, chodil každé ráno na ryby.

Severák zuřil a svým silným ledovým dechem vnikl do

indiánovy chaty, kde vše popraskalo následkem silného

mrazu. Šingebiss však klidně seděl u ohně a jen takprohodil: „Znám tě mocný větře! Můžeš foukat, jak se ti zlíbí, ale

já neumrznu. Čím víc budeš vát, tím silnější já budu! Hej

pro život! Hej pro štěstí! Kdo je jako Šingebiss?!“

Severák si zoufale sedl k ohni, ale Šingebiss si ho už

nevšímal. Pořádně však prohrabal oheň až jiskry aplameny vzlétly vysoko ke kouřovodu. Na Severní vítr bylo ve

wigvamu příliš horko, takže nakonec zklamaně odešel pryč,

ven do temné noci.

My jsme ty příběhy milovali a já, když jsem pak hleděl k nebesům, chtěl jsem být stejně statečný jako onenhrdina Šingebiss.

Jak indiáni během let přicházeli do styku s bílýmilidmi, měnili se i jejich po staletí zavedené zvyky. Nyníza

13

vzpomínám na některé z nich. Tak třeba muži, válečníci, si

úplně vyholovali přední část hlavy až po temeno. Vzadu, to

podle toho, z jakého kmene pocházeli, si nechávali různě

velikou skalpovou kadeř. Wyandoti si vzadu skalpovou

kadeř zaplétali do copu a válečníci měli právo nositcho

chol. Do něj vplétali ptačí pera, stříbrné ozdoby, korálky a

další tretky. Ženy nosily vlasy dlouhé, někdy spletené do

jednoho nebo dvou copů, které si zdobily korálky astří

brem.

Ušní boltce měli muži naříznuté tak, aby do nich mohli

věšet mosazné a stříbrné náušnice. Pod jejich váhou se

lalůčky protáhly do veliké délky. Ženy nosily náušnice

normálně. Někdo si propichoval také nosní přepážku a

skrz ni protáhnul mosazný kroužek nebo jinou ozdobu.

Vousy si chlapi začali vytrhávat hned, jak jim začaly růst.

Víte, my máme proti bílým lidem jednu výhodu, námvou

sy naštěstí moc nerostou. Muži i ženy si tetovali těla aně

kdo to dělá dodnes. Dělali si na kůži obrazce různýchor

namentů, figur a zvířat, vždy však znaky svého totemu.

Tetování se provádělo tak, že se kostěnou nebo kovovou

jehlou udělaly do kůže požadované vpichy, které se pak

potřely sazemi. Tak to v kůži zůstane navěky.

14

Indiáni se kdysi oblékali jednoduše. Muž se spokojili

s pláštěm nebo přikrývkou, jelenicovou nebo plátěnouko

šilí, bederní rouškou, jelenicovými legínami a mokasíny.

Legíny jsou po stranách zdobeny korálky prošívanýmpru

hem nebo třásněmi. Mokasíny mají specifické zdobení.

Někteří muži nosí klobouky, které získali od bílých ob

chodníků, ale většinou chodí prostovlasí. Ženy se oblékaly

do jednoduchých jelenicových šatů, které si přes boky přepásaly a na nohou měly legíny a mokasíny. Dnes všichni nosí látkové košile, sukně a tak.

Indiáni si ošetřují vlasy medvědím tukem, proto je mají zdravé a lesklé. Libují si rovněž v ozdobách. Nosíwampumové náhrdelníky, náušnice, korálkové a stříbrné ozdoby. Pláště prošívají žlutými a černými stuhami, takže vypadají velmi hezky. Tyto věci získávají od bílých obchodníků,kteří přicházejí do indiánských vesnic a mění tyto věcičky za kůže.

Když jsou indiáni na cestách, nikdy moc nespěchají. Doma jsou v podstatě všude a opatřit si obživu v lese jim nedělá starosti. Ráno nezvednou tábor, dokud se společně nenajedí, což obvykle probíhá v srdečné atmosféře. Nacestu se vydají tak tři hodiny po rozbřesku a cestují bezpřestávky celý den, až do západu slunce. V deštivém počasí si postaví chatu ze stromové kůry a pěkně si hoví v suchoučku. Tak to dělají v létě i v zimě. Vždycky vědí, který strom má nejlepší kůru. V severních oblastech, jako jsou Goschgosching a území Mingů, bývá v zimě hodně hluboký sníh, proto tam indiáni používají sněžnice. Na Muskingumu nebývá sněhu tolik, takže Delawarové neumí dělat sněžnice tak dobře jako třeba Mingové.

Na cestu se jako jídlo hodí drcená nebo praženákukuřice, která se smíchá s javorovým cukrem. Během parných letních dnů je to velmi osvěžující a výživné. Když se to smíchá s vodou, je z toho stejně dobré a zdravé pití. Tato směs se dá vařit ve vodě, nebo se dá jíst za sucha. To jsou obvyklé cestovní zásoby, pominu-li pemikan, který je v podstatě základem stravy indiánů na cestách nebo na válečné stezce. Kukuřičný chléb je méně trvanlivý. Zvláště v létě se do tří nebo čtyř dnů zkazí. S masem si indiáni nedělali hlavu, protože si ho snadno nalovili v lese.

Jako plavidla na řekách a jezerech jsou nejlepší lehké korové kánoe, které unesou i poměrně těžký náklad.Vyrábějí se buď z jednoho kusu jilmové kůry, nebo několika kousků březové kůry, která se sešije lýkem a stmelípřírodním klihem či pryskyřicí. Konstrukce se dělá z pružných tyčí a latěk. Výhodou kánoí je jejich lehkost. Letí po vodní hladině jako blesk a snadno se přenášejí. Když uděláte do člunu díru, žádný problém, vezmete lýko nebo kůru určitého jilmu, rozdrtíte to a máte lepkavou hmotu, se kterou díru snadno zalepíte.

Někteří indiáni se vyznají v léčivých kořenech abylinách. Tomuto umění se naučili od svých předků a pečlivě ho tají, a teprve ve stáří předají znalosti někomu ze svých potomků. Léčitelům indiáni za služby platí a někdy jsou ochotní pro své nemocné příbuzné a přátele obětovatveškerý majetek. V léčbě povrchových zranění a hadích uštknutí jsou indiáni velmi úspěšní. Speciální léčbu mají pro každý druh hadího jedu. Léčitelé se spoléhají nejen na bylinky a umění, ale velký význam přikládají především snům a vizím. Když se jim zjeví zvíře, není to náhoda, ale dar zvláštní moci, kterou dostávají od zvířecího ducha.Indiáni se zvířaty běžně rozmlouvají a nechají si od nichradit.

Medicinman někdy během svého obřadu fouká dotváře nemocného prášek z bylin a dělá přitom hroznéúšklebky, vyje a vůbec dělá takový hluk, který se rozléhá přes celou vesnici. Někteří léčitelé užívají potní chýši, která je zbudována speciálně k tomuto účelu. Nemocný leží před chýší, zatímco šaman uvnitř pokračuje ve vytí a občas na nemocného vykoukne a děsně se šklebí. V potní chýšimedicinman zjistí, zda je nemocný uhranutý nějakýmuraženým duchem, kterému se bude muset předložit oběť. Vše, co léčitel řekne, se musí vykonat. Když se nemocnýuzdraví, věří se, že se tak stalo díky šamanovi. Pokud seneuzdraví, povolá se jiný medicinman. Pro rodinné příslušníky to může být velmi nákladné. Chudé lidi mohou podpořit rodinní přátelé.

Potní chýše používají indiáni často, zvláště když jsou unavení nebo nastydlí. Chýše stojí na okraji vesnice aněkteří indiáni do nich chodí i několikrát za týden. Když se pořádně vypotí, vylezou ven a zchladí se. Tak to opakují třikrát až čtyřikrát. Ženy mají vlastní, oddělené potníchýše.

Indiáni také jako léčbu používají pouštění žilou, na což používají ostrý křemen, připevněný k tyčce.

Muži byli nejen lovci a bojovníci, ale také řemeslníci, poněvadž stavěli wigvamy, ploty kolem polí, palisády a hlavně různé nástroje a zbraně. Indiáni, kteří přijalináboženství bílého muže a nechali se pokřtít, se zabývalizemědělstvím po způsobu bílých a lovili jen omezeně. Ačkoli se nám říká „lesní indiáni“, byli jsme před příchodem bílých velice dobří zemědělci. Říká se nám divoši, ale Evropané žasli, jak obrovská pole uměli indiáni obhospodařovat. Ještě nedávno byla na řece Auglaize nebo Muskingumu pole o výměře tisíce akrů. A navíc, běloši se od nás naučili pěstovat nejen kukuřici a tabák, ale jejich politikové od indiánů převzali některé principy demokratické vlády.Naučili se to hlavně od Irokézů, a dokonce to dali doněkterých svých zákonů

2

.

Ale lov, to bylo to pravé, co dokázalo potěšit našedobrodružné srdce. Hlavní lovecká sezóna začínala na podzim, protože v té době je zvěř nejtučnější a kožešiny dobré. V září a říjnu odcházely do lesů celé rodiny. Lesní bizony jsme moc nelovili, neboť byli příliš těžcí. Jak kůže, tak i maso. My totiž svůj úlovek odnášeli do tábora většinou na vlastním hřbetu. Vysoká zvěř a zvláště jeleni jsou pro lov ideální. Úlovek si klidně přehodíte přes záda a můžeterázovat domů, i když se vám i tento náklad mnohdy pronese. Vždyť jste na hřbetě vláčeli třeba i šedesát kilo. Jelenímaso je dobré a výživné. Kůže jelenů je velmi jemná a vhodná pro šití oblečení a mokasínů.

Přes zimu jsme spíše lovili kožešinovou zvěř, jako byli mývalové, lišky atd. V zimě se rovněž dobře lovili medvědi. Skrývali se ve svých doupatech, v dutinách stromů a v jeskyních. Zpočátku jsou huňáči pěkně tuční a jsouzdrojem dobrého masa, sádla a kůže. Když se vrátím ještě k jelenům, tak jejich kůže mění barvu dvakrát do roka. Z kraje léta je načervenalá a obchodníci za ni dobře platí. Na podzim zešediví jako kůra buků a velmi zhoustne. Naše oblíbená loviště byla v Ohiu v povodí řeky Maumee.

Krom výchovy mých dětí, byl lov to nejlepší, co jsem kdy poznal. Miloval jsem dlouhé procházky tichým podzimním pralesem, jenž má svůj specifický barevný nádech

2

Americká ústava


19

a vůni z napadaného listí. Posvátné ticho, ranní mlha a

klid v srdci. Žel to jsou už jenom vzpomínky a zašlé časy.

Naše nekonečné hvozdy nyní mizí pod sekeramidřevorubců, za kterými postupují farmáři. Zvěř je téměř vybita a

nám v této rezervaci nezbylo nic než smutné vzpomínky.

„Kde je luk a pevná ruka?

Jelen a laně hbitá?

Bystré oko a tětiva luku drnčivá?

Co zbylo?

Snad jen bol, žal a vzpomínka, co ulétá.“

Nutno říci, že i my indiáni jsme se na vyhubení zvěře dost podíleli. Kvůli zboží bílých lidí jsme lovili jen pro kůže a maso jsme nechali ladem. Vlci byli šťastní a po nocích jste mohli slýchávat jejich tklivé písně blahobytu. Rád bych ještě někdy ve svém chřípí cítil vzduch podzimního lesa a mezi stromy pozoroval statného jelena.

Nu ale v tuto chvíli již dost o nenávratné minulosti.

Rozhodl jsem se, že vám každý večer na závěr našehovyučování, budu vyprávět příběhy z Velké legendy Wyandotů o

tom, kterak byl stvořen Želví ostrov a vše, co je na něm. A

toto je příběh první:

Jak se bílý muž stal Wyandotem

Je tomu už mnoho let, kdy na západním území Hurónie

3

žil vážený starý muž. Jeho vlasy už dávno nebyly černé,

jelikož je vybělil mráz mnoha prožitých zim. Jeho wigvam

stál mezi stromy rostoucími u bystré řeky protékajícíkrásným prostředím. Z okolních kopců byla v dálce vidět jasně

modrá hladina jezera Ontario. Byl to šťastný kraj. Mnoho

bílých lidí po této zemi toužilo, ale nikdo za ni nechtělzaplatit řádnou cenu. Našel se však člověk, přítel indiánů, který

věděl, co se sluší.

Ten muž pak často navštěvoval wigvam staréhoWyandota a naslouchal jeho vyprávění. Ten běloch chtěl taképoznat všechny kmenové slavnosti, které jsou ovšem cizincům

zapovězeny. Wyandoti mu ale řekli, že by se nejdříve musel

stát jedním z nich, a také by se měl naučit jejich řeči. On

řekl, že je to v pořádku a všechno učiní tak, jak to má být.

Wyandoti tudíž uspořádali velkou hostinu, na kterou

přišli indiáni z širého okolí, aby mohli osobně přivítat jejich

nového příbuzného. Bylo tam hodně výborného jídla,poněvadž indiáni dobré jídlo milují. Pokrmy z kukuřice bylypřiraveny na mnoho způsobů. Byl tam chléb, placky, koláče a

spousta různého masa. Wyandoti jedli a bílý muž jedl

s nimi. Většina bílých lidí si myslí, že indiáni jsou nemluvní

zamračení divoši. Měli by však vidět takovou hostinu, při

které se indiáni srdečně baví a na mastných tvářích jim září

spokojený úsměv. Nejdříve se najedli muži, a pak ženy. Na

konci hostiny všichni jedním hlasem zvolali: „Quah! Quah!

3

Země Wyandotů


21

Quah!“ To je způsob, jakým chtějí vyjádřit, že si přejí, aby

se bílý muž stal jejich bratrem.

U Wyandotů je paní domu žena, proto musí náčelník

oslovit nejdříve právě ji: „Vezmeš pod svou střechu tohoto

muže? Přijmeš ho za člena své rodiny?“ Žena vzala muže

za ruku a odpověděla: „Bude žít u mého ohně. Stane sečle

nem mé rodiny a jeho totemem bude Jelen. Nyní je jedním

z nás. Bude náčelníkem a bude nás učit. Bude se jmenovat

Poloviční král.“ Na to za ním přicházeli jednotliví Wyandoti,

vítali jej a dávali mu dárky. Říkali mu „bratře“ a dávali mu

wampumy a mnohé jiné věci. Pak byl obřad ukončen.


22

Noc druhá - Strážce wampumů

Dnešní večer bude moji mladí přátelé věnován velkému

učiteli, který mne naučil většinu toho, co vám běhemtěchto večerů vyprávím, a také vás seznámím s historií našeho

kmene, proto dobře naslouchejte!

Jako chlapec jsem si představoval, jaké je býtchrabrým válečníkem, který odchází do války, a pak se vrací zpět domů ověnčen slávou a bohatou kořistí. V duchu jsem se viděl, jak se neohroženě pouštím do boje s lítým nepřítelem, zatímco mi kolem uší sviští rychlé střely a svým specifickým hlasem drní tětivy luků a hřmí výstřely mušket. A nad celou tou vřavou a hlukem bitvy se ozývá mocný válečný pokřik Wyandotů. Předpokládám, že se vám hlavou také občas honí podobné myšlenky, nebo ne? Válka však v konečném důsledku není dobrá věc. Dnes už to vím. Přináší jenom mnohá utrpení a zármutek. Přesto jsem musel v životě projít mnoha hroznými bitvami.

Když jsem byl o něco starší, rád jsem navštěvoval kmenového Strážce wampumů, jehož jméno bylo Vítr v korunách stromů. Byl to vlastně takový národníkronikář, který se mimořádně dobře vyznal v historii našeho lidu. Wampumy a wampumové pásy se původně vyráběly z černých a bílých dřevěných kousků, ale později se přešlo na mořské ulity. Na wampumy se formou značekzaznamenávaly důležité události, mezikmenové smlouvy adůležitá poselství. Pro indiány měly wampumy skoro stejnou hodnotu jako pro bílé lidi zlato, až na to, že po nich nebyli tak lační. Jejich výroba byla náročná a zabírala fůru času. Kvůli obchodu vyráběli napodobeniny wampumů i běloši. Dnes už jejich hodnota značně klesla. Vítr v korunách stromů mi ty wampumy ukazoval a ke každému z nich mi povyprávěl jeho vlastní příběh a historii.

Na jednom z těchto prastarých wampumů, který k nám přišel od lidu z jihu, byla zpráva, že tamní indiáni před mnoha zimami spatřili na moři nějaký bílý bod.Zprvu to pokládali za ohromného ptáka, ale jak se to blížilo, poznali, že je to nějaká podivná velká kánoe. Když pak ta loď přistála, vystoupili z ní zvláštní tvorové – napůl lidé a napůl čtvernožci (byli to jezdci na koních), kteří vládli hromu a blesku (puškám a kanónům). Byla to prvnízpráva o příchodu bílých lidí.

Někteří indiáni už dávno předpovídali, že zpoza Velké vody přijdou cizí bílí lidé. Tuto informaci říkali při různých příležitostech, aby to všichni slyšeli a dokonce věděli, kdy se to má stát. Jak to mohli vědět? Jedině skrze prorockou vizi. V předpo-věděnou dobu pak vyhlíželi přes moře,dokud nespatřili loď, a pak zvolali: „Hle, podívejte! Někdo k nám přichází! Jsou to ti, jejichž příchod jsme odedávna očekávali.“

Nyní se zmíním o tom, jak Wyandoti v pradávnupovstali, ale téměř i zanikli. Naše původní domovina sejmenovala Oundake. Francouzi ji pojmenovali Hurónie – Země Hurónů, je to dnešní střední Ontario v Kanadě. Huróni, tak nám říkali Francouzi. Ve své největší slávě jsme bývali opravdu velký národ, který čítal asi čtyřicet pět krát tisíc lidí. Našimi nejbližšími příbuznými byli Irokézové

4

, ale

s těmi jsme se neměli rádi. My existovali dříve, nežIrokézové založili svou slavnou Ligu. Již před mnoha staletími

(15. stol) se spojily kmeny Attignawantanů a Attigneenongnahaků a o další desetiletí později se k nim přidali

(1560) Arendahrononi a pak ještě (1570) Tahonaenrati. To

byl svaz wyandotských kmenů. Tyto národy obývalypovodí řeky Sv. Vavřince, ale po sjednocení už ovládaly celé

střední Ontario. Attignawantani byli v našem svazu vůdci

a jejich hlavní vesnice se jmenovala Ossossane. Každý

podkmen se staral o své vlastní záležitosti a nezávislé byly

i jednotlivé vesnice, ve kterých žilo vždycky kolem tisíce

obyvatel. Mezi Wyandoty byl přísný zákaz občanské války

a krevní msty.

Naše trestní právo bylo tvrdé, ale spravedlivé. Člověk usvědčený z vraždy byl potrestán tak, že byl uvězněn v chatě společně s tělem zabitého, a byl tam tak dlouho, dokud nezemřel hlady. Později se vražda trestala přímým trestem smrti.

My Wyandoti, ač se to některým lidem nezdá, jsmenebyli moc bojovný národ. Spíše jsme se zajímali o obchod, lov a zemědělství, přesto se z našich mužů stali sveřepí bojovníci, aby mohli chránit své rodiny a zájmy kmene. Velkým tržním centrem Wyandotů byla vesnice Hochelaga. Když v roce 1608 založil Francouz Samuel de Champlain obchodní stanici Quebec, seznámil se také s Wyandoty. V tu dobu už bylo území na západ od Quebecu válečným

4

Viz – dodatek Irokézové str. 208


25

polem, neboť Irokézové chtěli ovládnout všechna bobřílo

viště a také obchodní cesty. V roce 1611 navštívilWyando

ty další Francouz, Etienne Brulé, a jelikož poznal, že to

jsou zdatní obchodníci, uzavřel s nimi o tři roky později

smlouvu. Pro Francouze jsme byli „Onontio“ – Nejstarší

děti mezi indiány.

Později začali mít na Wyandoty velký vliv jezuitštímisi

onáři, takzvaná Černá roucha. Svou první misii založili ve

vesnici Ihonatirio (1634) a o tři roky později i v Ossossane.


26

Mnoho Wyandotů křesťanství přijalo, neboť věřili, že jenová víra ochrání před nemocemi bílých lidí, které indiány

zabíjely po stovkách.

Za změnu náboženství dostávali indiáni od knězůpušky. Černá roucha však způsobila mezi námi rozdělení.Misionáři totiž nedovolovali pokřtěným Wyandotům, aby se účastnili tradičních obřadů, bez kterých se fakticky nic neobešlo. Zastánci tradic pak z pověrčivosti odmítali jít do války s těmi, kdo se obřadů neúčastnili, poněvadž titobojovníci neměli požehnání duchů. Ale byly tam i jinérozdíly.

Ještě strašlivějším nepřítelem než Irokézové však byly ony bělošské nemoci (chřipka, spalničky a neštovice),které mezi lety 1635-40 zabily polovinu našich lidí. Byla to ohromná tragédie a ztráta. Mezi jinými zemřela i spousta zkušených náčelníků, takže kmen byl velice oslaben nejen počtem, ale i duchem.

První velkou bitvu jsme prohráli se Seneky (1635). Před Irokézy museli na západ ustoupit také Algonkini a Montagnaisové. Irokézové byli nemilosrdní a zničili rovněž kmen Wenro (1639). Ti, kdo z tohoto kmene přežili (600 duší), se spojili s námi Wyandoty.

Když Francouzi založili Montreal (1642), soustředil se obchod s kožešinami právě tam, ale naše kánoe byly stále napadány Irokézy. Ti operovali hluboko v údolí řekyOttawy a právě kvůli nim uprchli na západ jako prvníArendahrononi. Během roku 1644 zadrželi Irokézové tři naševelké flotily kánoí a obchod začal stagnovat.

Francouzi poté raději s Irokézy uzavřeli mír (1645), aby

se mohl obchod znovu rozběhnout. Nakonec tomu bylirádi i samotní Irokézové, poněvadž byli válkou a nemocemi

unaveni a oslabeni stejně jako my. Navíc doufali, že

s námi navážou obchodní styky, ale naši náčelníci to po

spáchaných křivdách odmítli. Celé dva roky to Irokézové

zkoušeli prostřednictvím diplomacie, ale pak jim došlatrělivost a opět sáhli po zbraních. V roce 1647 napadlivesnice Arendarononů a obnovili blokádu obchodních cest do

Montrealu. O rok později pronikli Irokézové hluboko do

Hurónie a v červenci zničili vesnici St. Joseph, kde zabili i

Černá roucha.

V zimě zaútočilo dva tisíce Mohawků a Seneků namisie St. Ignace a St. Louis. Na sněžnicích překonali hluboký sníh a dostali se až do blízkosti našich vesnic a stovky Wyandotů byly zabity nebo byly vzaty do zajetí.Attignawantani odešli na západ k Tionontatům (1649) a Irokézové je pronásledovali i tam. Mnoho uprchlíků přežilo zimu 1650 na ostrově Mackinac a o rok později se odstěhovali až do dalekého Green Bay (Wisconsin), kde se k nimpřipojili Ottawové.

Tahonaenrati, ti se stáhli do země kmene Neutral na jihu Erijského jezera. Tito Wyandoti měli ještě dost sil na to, aby několikrát napadli Seneky, ale protiakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Wyandoti i Neutralové byliporaženi (1651), a ti kdo přežili, museli také odejít do Green Bay. Zajaté Tahonaenraty adoptovali Senekové, zatímco Arendahronony Onondagové a Attignawantany Mohawkové. Spousta našich lidí uprchla ke kmeni Erie, který patřil k posledním svobodným národům od Velkých jezer. Když je Irokézové požádali o vydání Wyandotů, oni to pyšněodmítli, což samozřejmě Irokéze urazilo. Opět se opakoval známý příběh. Zkáza Eriů se datuje na rok 1656.

5

A to byl konec kmenového svazu Wyandotů, tak jak byl do té doby znám. Velká vesnice Ossossane byla vylidněna a skoro všichni přeživší Wyandoti přebývali v Green Bay. Skoro všichni. Misie St. Mary ležící mezi Hurónským aErijským jezerem odolala. Nevím proč, ale Irokézové na ninikdy nezaútočili. Přesto se místní Wyandoti společně s Francouzi raději přestěhovali na Christian Island v Georgian Bay. Georgian Bay (v řeči Odžibwejů – Manidoowi-zaagaigan či Waaseegamaa) je velká zátoka na východním břehu jezera Ontario. Tam se k Wyandotůmpřiojilo mnoho indiánských uprchlíků, až bylo na ostrově celkem šest tisíc lidí, ale zima 1649-50 byla pro ně příliš hladová. Misionáři odvedli stovky nově pokřtěnýchWyandotů do Nové Francie. Tři sta se jich usadilo na sever od Quebecu v Jeune Lorette (dnes je to wyandotská rezervace Wendake a místní Wyandoti jsou jediní členové národa, kterým se podařilo zůstat na rodném území). To se stalo v roce 1654.

Mezitím se Wyandoti a Ottawové v Green Bay spřátelili

se silnými a nezávislými Odžibweji, se kterými společně do

Montrealu posílali na východ dobře chráněné velké obchodní kánoe. Roku 1659 došlo na řece Ottawě k tvrdé

bitvě, ve které byli tentokrát poraženi Irokézové, ale toještě neznamenalo, že by se vzdali. Byli si totiž dobře vědomi,

5

Viz – dodatek Eriové str. 219


29

že v Green Bay probíhá čilý obchod s kožešinami, který

mají pod palcem Wyandoti s Ottawy, a to se jim nelíbilo.

Nakonec vtrhly jejich bojové síly do Wisconsinu aWyando

ti museli ustoupit až k jezeru Pepin u řeky Mississippi.

Tam ale byli pány země výbojní Dakotové, a tak seWyan

doti opět stěhovali, tentokrát do ottawské vesnice

Chequamegon na jižním břehu Hořejšího jezera. Dakotů

se sice úplně nezbavili, ale bylo to tam daleko snesitelnější

prostředí. Jenže to víte, urputní Irokézové nás Wyandoty

měli stále v hlavě a nemohli na nás zapomenout. Jejich

bojový pokřik se záhy ozval i za humny Chequamegon.

Tvrdě ovšem narazili, poněvadž se proti nim postavilihr

dinové kmenů Wyandotů, Ottawů, Odžibwejů aNippisin

gů. V bitvě na západ od Sault St. Marie, byli Irokézovédr

tivě poraženi a už nikdy se nepokusili proniknout kebře

hům Hořejšího jezera. Pro změnu začali na Chequamegon

dorážet Dakotové, ale tu nejhorší nouzi nám způsobilatu

há zima 1661-62. Předčasný mráz zničil úrodu kukuřice,

takže lidé celou zimu hladověli. V Chequamegon bylapoz

ději zřízena misie La Pointe de St. Esprite (1665).

V tom čase se údolím Ottawy stále potulovaly bojové

oddíly Irokézů, ale natrvalo toto území neobsadily.Doráže

li pouze na vesnici Jeune Lorette a francouzské osady.Ro

zezlení Francouzi proti nim poslali vojáky v uniformách.

Tito vojáci Irokéze neustále obtěžovali, až nakonec Iroké

zové požádali Francouze o mír (1667). Následně uzavřená

smlouva se tentokrát vztahovala i na indiánské spojence

Francouzů, včetně těch od Velkých jezer. Na západ nyní

mohli cestovat obchodníci i Černá roucha. Po osmi letech


30

si Irokézové na západ opět vzpomněli, ale velká koalice

tamějších indiánů je postupně hnala na východ, až zpět do

New Yorku.

6

Za nějaký čas pozval francouzský guvernér Cadillac mnohé indiány k Detroitu a tuto nabídku přijali i někteří Wyandoti. Jenže tolik indiánských kmenů soustředěných na jednom místě, to nedělalo dobrotu. Došlo k třenicím a nakonec i k ozbroje-ným střetům.

7

K zásadní změně došlo, když se předkové rozhodli, že budou obchodovat s Angličany. Ti si totiž postavili navýchodním břehu jezera Ontario

8

opevněné obchodní středisko Oswego, kam začali za zbožím chodit mnozí indiáni.

Důvod byl prostý. Jejich zboží bylo lepší a levnější.Vyděšení Francouzi začali Wyandoty přemlouvat, aby opustili

Detroit a odstěhovali se k Montrealu. Někteří skutečně

odešli, ale mnozí raději za svůj domov zvolili Ohio. Ohio

bylo v té době zemí zaslíbenou, jelikož tam celých padesát

zim skoro nikdo nežil. Půda tam byla úrodná a zeměoplývala zvěří. Mí předkové zůstali u Detroitu ve vesniciSindathon, ale mnoho našich příbuzných se usadilo kolem

řeky Sandusky a Irokézům to kupodivu nevadilo.

9

Postuem času se do Ohia přestěhovali Mingové, a také se tam

po letech vrátili Šavani a Delawarové a na západě žiliMiamiové.

Poté nastalo období určitého chaosu. Angličané

s Francouzi se přeli nejen o to, kdo z nich ovládne Ohio,

6

Viz - dodatek Bobří války str. 221

7

Viz - dodatek Liščí indiáni a Saukové str. 225

8

Severní New York

9

Řeka Sandusky protéká severní části Ohia a vlévá se do jezera Ontario.


31

ale také místní kmeny. Mnozí náčelníci pod vlivem tlaku

jednotlivých agentů nevěděli, na kterou stranu sepřiklonit. Jeden z našich náčelníků jménem Orontony si vyměnil

wampumy s Angličany v Albany (1748) a sám pak sesvými bojovníky napadl několik francouzských posádek.

V roce 1750 postavili Francouzi na Sandusky pevnost,

aby nám zabránili v obchodu s Angličany. Postavili v Ohiu

ještě další pevnosti, a také snížili ceny zboží, což mnohé

indiány navnadilo tak, že byli ochotní proti Angličanům i

bojovat. Tady mimo jiné bojoval po boku Francouzůwyandotský válečný náčelník Alhanese z Lorette. Francienakonec válku prohrála a náčelníci Wyandotů, Delawarů,

Šavanů, Mohykánů, Kikapů, Miamiů, Odžibwejů, Mingů,

Ottawů a Potawatomiů se v roce 1763 sešli s velkýmnáčelníkem Angličanů, jehož jméno bylo William Johnson a

uzavřeli s ním významnou smlouvu o přátelství. Wyandoti

byli ustanoveni za Strážce poradního ohně, a od té doby

byli Otcové svazu ohijských a přidružených národů, což

byla veliká čest.

To byla historie našeho lidu vyprávěná až do času, kdy

jsem se narodil já. A nyní Velká legenda pokračujepříběhem:

Jak vznikl Želví ostrov

Kdysi dávno byla celá země pokryta vodou. Nad zemí, vysoko nad oblohou, byl Horní svět. V tom Horním světě nebylo žádné slunce, ani měsíc, ba ani hvězdy. Nebylo to nutné, poněvadž celý ten prostor byl osvětlen září, která vycházela z obrovského stromu, který rostl blízko wigvamu, který patřil náčelníkovi tohoto nebeského světa, jehož jméno bylo Hoowaneh. Strom byl celý pokryt žlutými květy, zekterých vycházelo ono zářivé světlo, takže tam nebyla žádná noc. Strom byl pro nebeské Wyandoty posvátný a nikdo krom Hoowaneha se ho nemohl dotknout.

Jednoho dne, když byl Hoowaneh na lovu, přistoupila ke stromu jeho manželka a začala jíst ty žluté květy. V tu chvíli si uvědomila, že udělala něco špatného a dostala strach, co na to řekne její manžel, a tak utekla ke svýmpříbuzným, kde posléze onemocněla. Hoowaneh okamžitěpoznal, že se někdo Světelného stromu dotkl, protože na Horní svět padl soumrak. Spěchal tedy domů, a když shledal, co jeho žena provedla, byl z toho smutný. Snažil se stromuzdravit, a proto dlouho ležel obličejem k zemi a postil se. Vše bylo však marné.

Pak za ním přišli manželčini příbuzní a sdělili mu, žejeho žena je vážně nemocná. Řekl jim tedy, aby jí přinesli, neboť zdraví jí můžou navrátit jedině kořeny Světelného stromu. Lidé udělali, jak jim Hoowaneh řekl a přinesli na nosítkách svou příbuznou. Poté začali u paty stromu kopat jámu, aby do ní mohli umístit nosítka s nemocnou. Kopali ovšem příliš mocně a příliš hluboko, neboť strom se začal propadat dolů a s ním i žena, když se zapletla do jeho větví. Strom i žena zmizeli v hlubině a země se nad nimi uzavřela.

V tu chvíli plavaly na hladině moře Dolního světa dvě Labutě. Heno, Pán hromu, si všimnul, že se něco děje na obloze a spěchal k tomu místu tak rychle, že učinil na moři takovou bouři, jakou Dolní svět nepamatoval. Labutěvyděšené tak nebývalým hromobitím viděly na nebi podivné světlo a v tom světle spatřily ženu, jak padá z výšky s roztaženýma rukama a září jako slunce.

„Co uděláme s touto ženou?“ Zeptala se první labuť.

„Musíme ji vzít na záda a zachránit ji!“ Odpověděla druhá. Labutě tedy plavaly vedle sebe tak, aby jim žena dopadla přímo na záda.

„Co s ní uděláme, s touto ženou? Nemůžeme s ní tady plavat navěky!“ Promluvila opět první labuť.

„Svoláme radu všech plovoucích tvorů a vodníchkmenů,“ odpověděla druhá. Když se sešla rada, předsedala jí Velká želva, neboť byla náčelníkem. Tehdy se poprvé sešla velká rada všech tvorů Dolního světa. Nikdo z přítomných si ale nevěděl rady, co si počít s ženou, která spadla z nebe. V Dolním světě totiž nebyl ani kousek pevniny, kde bymohla žena žít. Velká želva nakonec řekla: „Našel by se někdo, kdo by přinesl z vodní hlubiny kus zářící země, která leží u kořene toho stromu? Já si pak dám hlínu na svá záda, a tam bude moci žena žít.“ Světelný strom totiž spadl do moře a svítil v hlubinách zářivě jako slunce.

Jeden po druhém se potápěli tvorové do vodní hlubiny, ale nikdo z nich nemohl uspět a spousta se jich dokonce přitom utopila. Nakonec se přihlásila žába a řekla, že se o to pokusí. Žába byla pod vodní hladinou příliš dlouho, a když konečně vyplavala, byla mrtvá. Její tlama ale byla plná zářící hlíny. Malá želva pak pečlivě tuto půdu roznesla po krunýři Velké želvy, ze které se pak stal obrovský ostrov, na nějž labutě vysadily ženu, a ona zde našla domov.Velká želva stále stojí na dně obrovského moře a na jejím

34

krunýři je tento ostrov, na kterém žijeme dodnes. Wyandoti

mají žábu za její hrdinství stále v úctě a říkají jí Prababička.

Noc třetí - Válka Francouzů a Angličanů

Vítejte u ohně a posaďte se. Pěkně se ohřejte, ať máte

pohodlí. Viděli jste, jakého pěkného jelena dnes lovcipřinesli do vesnice? Radost pohledět. Takový kousek se už

jen tak nevidí a přitom jich za mého mládí bývaly plnélesy.

Stejně smutné jako vzpomínky na zašlé časy, bude i naše dnešní povídání. Asi jste si všimly, děti, že historie je plná válek, smrti a neštěstí. Tak to žel je. Kéž byste sedožili lepších časů nežli já. To bych si opravdu přál. Nu, ale pojďme se nyní učit.

Na jaře roku 1765 zastřelili indiáni ve vesnici Wajomick dva tuleně. Taková zvířata místní lidé ještě nikdyneviděli, takže to byla zcela mimořádná událost. Poté, co se všichni indiáni na neznámé tvory dostatečně vynadívali, radili se ohledně toho, jestli se dají jíst. Jeden ze starců povstal a řekl: „Pokud nám tato zvířata seslal Pán života, jistě budou dobrá na to, aby se jedla. Tak to vidím.“ Lidé byli s tímto vysvětlením spokojeni, a uspořádali hostinu. Shodli se na tom, že pečeně i tuk tuleňů je velmi dobrý. Odkud se ti tvorové objevili, nevím.

Pro hojnost ryb v severním regionu Ohia se Mingové věnovali rybolovu. Vynikající rybou je především losos, který má na kůži stejné skvrnky jako pstruh. Na podzim táhnou lososi proti proudu do malých potoků, kde sevelmi snadno chytají. Ale jinak se dají lovit celé léto. Napodzim je sezóna úhořů, kteří se v tomto období stěhují z řek do jezer. Do proutěných košů se dali chytat doslova potisících. V sušeném stavu vydrží jejich maso velmi dlouho. Úhoř je tak tučný, že z něj po vysmažení uděláte rybíslaninu.

Jednou jistí Mingové lovili na řece Niagara přímo nad

vodopádem a nešťastnou náhodou se dostali do proudu,

který je táhnul k propasti. Všechna jejich námahadosáhnout břehu byla marná. Když poznali, že je jejich osud

zpečetěn, vyházeli z člunu všechny věci, přetáhli si přes

hlavy přikrývky a čekali na smrt. Lidé, kteří to ze břehu

sledovali, jim nebyli schopni pomoci. Niagara je skutečně

Hřmící voda. Je na ni majestátní pohled, a když stojítevedle ní, tají se vám dech. Je to posvátné místo a snadnebude nikdy zničeno.

10

Jiní dva indiáni, kteří se také nechtěně dostali dotohoto mocného proudu, se naštěstí zachránili. Podařilo se jim doplout ke skalnatému ostrovu, který stojí uprostřed řeky nad vodopády. Jeden z nich se v pravý okamžik chytilpřevislé větve stromu, když proplouvali kolem a druhý se ho musel chytit za nohy, aby se udržel. Tak je ta voda silná. Nakonec se v pořádku vyšplhali na skálu, ale museli čekat čtyři dny a noci, než si jich někdo všiml. Jejich křik nebyl přes řev vodopádu vůbec slyšet. Nakonec to byliFrancouzi, kdo ty nešťastníky zachránil. Francouzi se naučilivý

10

Dnes jsou Niagarské vodopády obklopeny hotely, barevnými neony a kus proti

proudu se nachází velká průmyslová zóna. Na šikovně udělaných fotkách to vůbec není

vidět.


37

borně zacházet s velkými březovými kánoemi a zdatněvyužívali jejich plavecké schopnosti.

Jak jste si mohli všimnout během dřívějších vyprávění, jsou Irokézové válečníci tělem i duší. Nedělalo jim problém cestovat třeba devět set kilometrů od své země, a pak v lesích číhat i několik týdnů, než na nepřítele udeřili.Přitom kolikrát trpěli hladem, poněvadž kvůli utajení nemohli lovit. Když se jim na válečné výpravě nepodařilo získatzajatce či skalpy, pohlíželi na sebe jako na méněcenné.Váleční zajatci jim nahrazovali vlastní ztráty, které utrpěli v těch jejich nekonečných válkách. Kdyby tomu taknebylo, již dávno by vyhynuli. Dá se říci, že dnes již v sobě má málokdo pravou irokézskou krev.

Název řeky Muskingum

11

znamená v překladu Losí oko

a los se tam kdysi skutečně hojně vyskytoval, ale dnes se

tu objeví jen občas. Údolí této řeky je mimořádně úrodné,

proto tam bývalo tolik indiánských vesnic. NaMuskingumu je mnohem tepleji než na Sandusky nebo třeba uDetroitu a i zimy jsou tam mnohem mírnější. Dole v Ohiu

skoro nikdy nemrzne ani nesněží.

Hikorový ořech je vejčitého tvaru a jeho ořechy jsou slané. Indiáni z nich extrahují mléčnou šťávu, kteroupřidávají do jídel. Šťáva je velmi výživná. Ořech se vypeče ve skořápce na horkém popelu, roztluče se na kaši, a pak se ještě vaří ve vodě. Olej, který pak zůstane na hladině, se sesbírá a uchovává na vaření. Vlašských ořechů jsou dva druhy. Bílý nebo spíše šedý, kterému se tak říká podle

11

Řeka Muskingum vznikla spojením řek Waldholding a Tuscarawas a protéká

středovýchodním Ohiem. Klikatící se do mnohá zákrutů se nakonec v okrese Marietta

vlévá do Ohio River.


38

barvy dřeva. Ořešák černý má dřevo tmavě hnědé, někdy

dokonce až fialové. Ořechy mají velmi tvrdou skořápku a

jsou olejnaté. Strom Papa roste jen u řeky Ohio a plodí

krásné ovoce příjemné vůně i chuti. Bobkový list roste v

nížinách podél řek. Jeho bobule mají silnou kořeněnou

chuť a vůni a indiáni ho používají jako lék. Kaštanů je zde

několik druhů, ale žádný se nejí. Indiáni z jeho dřevavy

rábějí nádobí. Z divokých brambor a pastináků se peče

chléb. Obě rostliny nahrazují indiánům kukuřici, když je jí

nedostatek. Fazole se také vaří. Divoký citrón roste na

stopce ne delší než metr a indiáni ho mají rádi pro jeho

příjemně trpkou chuť. Zato kořeny této rostliny jsouprud

ce jedovaté a kdo je sní, umře do několika hodin, pokud

ihned nepoužije dávidlo. Vodní melouny jsou osvěžující

zvláště v létě. Jejich dužina je buď červená, nebo žlutá a

semena jsou černá.

Místní lesy jsou hlavně dubové a jsou tak vzrostlé, že

pod nimi může jet člověk na koni. Dubů je pět druhů: bílý,

černý, červený, španělský a bahenní. Červený dub máúz

ké a malé listy a plodí malé barevné žaludy. Krom toho tu

rostou buky a v nížinách kolem řek pak lípy, javory avod

ní buky, které rostou do velké výšky a jsou silné v obvodu.

Hoopash (jasan obručový) dostal své jméno proto, že se

z něj vyrábějí bytelné obruče, jinak jeho dřevo rychle hnije.

Dřezovec trojtrnný má malé a jemné lístky. Jeho kmendo

růstá šedesáticentimetrové šířky a vyrůstají z nějpatnácti

centimetrové ostré trny. Dřevo je červené, těžké, tvrdé a

nepodléhá tak rychle hnilobě dokonce ani v zemi. Strom


39

rodí lusky, které opadávají na podzim. Krom toho z něj

kane jakýsi sirup či med. Říkáme mu Trnový strom.

Javor cukrový obvykle roste v nížinách s úrodnoupů

dou, ale dá se najít i v severních oblastech, a dokonce i na

kopcích, ale musí tam být vlhká půda. Delawarové tomuto

stromu říkají Achsunnamunschi – Kamenný strom, to

kvůli tvrdosti jeho dřeva. Mingové mu říkají Cukrový

strom. Z jeho šťávy se totiž cukr skutečně vyrábí a to

z kraje roku. Bývá to většinou od února až do počátku

dubna, podle toho, kdy přijde jaro. V tomto regionu je

možné vařit cukr dokonce na podzim i v zimě. Ale to se

dělá jenom zřídka, neboť počasí je nestálé a nečas může

kdykoliv sklizeň šťávy zhatit. Jinak se na jaře, kdy je

hlavní sezona vaření cukru, nařezávají do javoru žlábky,

aby měla šťáva po čem stékat. Indiáni ten žlábekvyseká

vají sekerou. Někteří indiáni osekají dvacet až třicetstro

mů za den. Sirup se sbírá do misek z kůry nebo lýka.Nej

víc šťávy vyteče, když bývá slunečný den a mrazivá noc.

Délka období sběru se odvíjí od počasí. Když se jaro opozdí

a dny jsou studené, období sběru je delší. Rychlý příchod

jara zkrátí i sběr. Nejkratší sezóna trvá asi měsíc a nejdelší

i dva měsíce. Mladé stromy střední velikosti jsou na šťávu

nejlepší. Jeden dobrý strom může vydat až dvě stě čtyřicet

litrů šťávy. Z třiceti litrů šťávy se vyrobí půl kila cukru.

Šťáva je nahnědlé barvy a vařením ještě více ztemní. Sirup

se vaří pomalu tak dlouho, dokud z něj nevznikne cukr. Je

důležité, aby se směs nepřipálila, což se může docela

snadno stát. Jakmile sirup vychladne, jemně zkrystalizuje.

Aby indiáni mohli cukr lépe skladovat, nechají směsvybr />

40

chladit tak, aby se z ní stal jakýsi koláč, který se pak

snadno uchovává v košících a miskách. Podle toho,

z jakého stromu jsou nádoby či koše vyrobeny, získá cukr

barvu i jemnost. Javory jsou hodně odolné, a i když jsou

zjizvené, neuvadají. Indiáni neradi zakládají pole tam, kde

rostou cukrové stromy, aby je nemuseli kácet. Je však

pravda, že stromy po osmi až devíti letech rodí mnohem

méně šťávy, než dříve. Řez se musí každou sezónu trošku

zvětšovat. Vaření cukru je převážně záležitost žen.

V dobrém období mohou nadělat až několik set kilogramů

cukru. Prodejem cukru si mohou vdovy vydělat na šaty či

jiné potřeby. Zatímco ženy vaří cukr, muži jsou na lovu a

dodávají maso. Javorový cukr patřil mezi našenejdůleži

tější potraviny.

Kůra kořenů svídy krvavé se používá k léčení. Červený

cedr, co roste podél Muskingumu, je větší než jinde vSe

verní Americe. V Alleghenských horách je zakrslý, ale

v nížinách se mu daří lépe. Borovice smolná se tuvyskytu

je jen málo a borovice bílá už vůbec ne. Jedle a borovice,

které rostou v Ohiu, se nacházejí hlavně v močálech. Réva

roste v nížinách podél řek a její úpony se plazí postro

mech a vypadají jako provazy. Plody jsou trpké, a proto je

lepší réva z vysočiny. Jilm se k ničemu moc nehodí,proto

že jeho dřevo rychle hnije. Akorát Mingové z jeho kůrydě

lají konvice na vaření cukru. Kůra jilmu je velmi tuhá.

Březovou kůru indiáni míchají s vodou a užívají jako lék.

Wisewemilucki – „žlutý strom“ - má dřevo měkké,nažlout

lé a listy má hladké a oválné.


41

Tímto ukončíme vyprávění o přírodě, abychom mohli

vstoupit na stezku minulosti. Budeme hovořit o velkéválce mezi Francouzi a Angličany, a jak se to týkalo indiánů.

Byl to obvyklý spor o území, obchod a náboženství.

Mezi zeměmi, které ovládali Francouzi a Britové, se táhlo veliké území, na kterém žili pouze indiáni. Na severu to byli Mikmakové a Abenakiové. V New Yorku pak Pětirokézských národů a v Ohiu Delawarové, Šavani, Mingové, Wyandoti a Miamiové. Tyto kmeny byly formálně podkontrolou irokézského svazu, ale ve skutečnosti si žily po svém. Francouzi požádali o pomoc kmeny, které sídlily u Velkých jezer a na které měli obchodní vazby. Byli to Wyandoti, Ottawové, Mississaugové, Odžibwejové,Winnebagové a Pottawatomiové. S Angličany zase spolupracovali Irokézové s Čerokíi, ohijské národy povětšinouzachovávaly neutralitu.

Na počátku války neměli Francouzi mocuniformovaných vojáků a spoléhali se spíše na dobrovolníky amilicionáře. Byli to většinou zkušení lovci a zálesáci. Britské kolonie na tom byly podobně. Jejich hlavní bojovou silou byli milicionáři z Virginie – Dlouhé nože. Zjara roku 1753 začali Francouzi stavět pevnosti Fort Presque Isle najižním břehu jezera Erie (Ohio) a Fort Le Boeuf (Waterford v Pennsylvanii), které měly bránit tomu, aby angličtíobchodníci neměli přístup k indiánům. To víte, že to Brity rozčilovalo, ale také Mingové z toho nebyli nadšeni,poněvadž tyto pevnosti povětšinou stály v jejich lovištích. Jejich náčelník Tanaghrisson osobně navštívil Fort Le Boeuf a pohrozil Francouzům válkou.

Irokézové poslali své běžce za jejich velkým anglickým

přítelem Williamem Johnsonem, kterému říkali

„Warraghiggey“ – „Ten, kdo dělá dobré obchody“. Johnson

se poradil se svými přáteli a společně se dohodli, že jetřeba s Francouzi něco udělat. Poslali za jejich velitelem do

Fort Le Boeuf mladého důstojníka George Washingtona,

kterého doprovázel Mingo Tanaghrisson, aby Francouzům

předali poselství Angličanů. To znělo velmi jednoduše:

„Odejděte z Ohia!“ To víte, že neodešli.

Angličané v roce 1754 poslali k soutoku řek Allegheny a Monongahely George Washingtona, aby tam postavil pevnost. Se stavbou mu ochotně pomáhali Mingové.Francouzi poslali proti Angličanům armádu složenou z kanadské milice a indiánů. Byla ještě zima, únormyslím, když Francouzi napadli pracující Angličany a zahnali je na útěk. Sami pak dokončili rozestavěnou pevnost apojmenovali ji Fort Duquesne.

V březnu poslal anglický guvernér Dinwiddie opětWashingtona na západ a přikázal mu zajistit bezpečnosthranice. Washington shromáždil dobrovolníky a milicionáře a později se k němu přidali ještě Mingové. Washington se rozhodl postavit šedesát kilometrů od Fort Duquesneanglickou pevnost. Francouzský velitel Contrecour v souladu s rozkazy na Angličany neútočil, leda by ho k tomupřinutili. Dvacátého třetího května ale poslal na výzvědy několik mužů. Angličané je však objevili a pobili je.

Washington, očekávající protiútok, začal na GreatMeadow stavět malou pevnůstku Fort Necessity. Tanaghrisson se mezitím pokusil přemluvit Delawary, Šavany aSeneky, aby se připojili k Angličanům. Ti sice jeho hlasunevyslyšeli, ale z Virginie přišly další oddíly dobrovolníků. Washington předpokládal, že ve Fort Duquesne je jen malá posádka. Sebral tudíž tři stovky Virgiňanů a vyrazil s nimi k Red Stone Creeku. Cestou se sešel s Tanaghrissonem, který mu oznámil, že dokonce nepřijdou ani jeho Mingové. Washington přesto postupoval dál, a byl pak velmi překvapen, když se mu do cesty postavilo šest set Francouzů. Washington chtě nechtě musel zatroubit na spěšný ústup, zanechávaje za sebou všecek proviant i munici.

Francouzi je pronásledovali až k Fort Necessity asešikovali se před palisádami. Washington na ně odhodlaně zaútočil, nechtěje dopustit, aby se Francouzi stačiliopevnit. Ti útok ustáli a milicionáře zahnali. Angličtí vojáci v uniformách zůstali na bitevním poli sami, takže museli také ustoupit. Pak došlo na vzájemné ostřelování, které však k ničemu nevedlo, navíc ještě hustě pršelo. Nakonec došlo k vyjednávání a Washington poprvé a naposledy ve svém životě kapituloval. Bylo mu ale umožněno, abypevnost opustil s válečnými standartami, zbraněmi a se ctí.

To byla první bitva této velké války. Kteří indiáni



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist