

Elektronická kniha:
Malujeme voskem
Autor:
Marie Kielbusová
Podnázev: enkaustickou žehličkou
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2011 |
Počet stran: | 64 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | barevné ilustrace |
Vydání: | 1. vyd. |
Skupina třídění: | Malířství |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2011 |
ISBN: | 978-80-247-3610-5 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Příručka seznamuje s malířskou technikou tzv. enkaustiky (malování teplým rozpuštěným voskem s pomocí enkaustické žehličky). Srozumitelnou formou představuje základy této techniky. Popisuje přístroje a pomůcky, seznamuje s pracovními postupy. Obsahuje názorné fotografie, je vhodná pro začátečníky.
Publikace Malujeme voskem edice Šikovné ruce představuje základy nevšední techniky ve výtvarném světě známé pod pojmem enkaustika. Překrásné obrázky, od abstraktních až po realistické, si velmi snadno namalujeme za pomoci enkaustické žehličky určené k nahřívání, rozpouštění, ztekucování a přenášení barevných voskovek na podklad. Voskovky se velmi lehce roztírají a odhrnují z hladkého leštěného povrchu křídového papíru. Výhodou této výtvarné techniky je, že po zvládnutí několika základních znalostí a dovedností, dosahujeme velmi rychle zajímavého výsledku.
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Umění
Katalog předmětový > E > Enkaustika
Katalog předmětový > M > Malířské techniky
Naučná literatura > Umění > Výtvarné práce
Katalog vybraných autorů > K > Kielbusová – Marie Kielbusová
Katalog nakladatelství > G > Grada
MALUJEME
VOSK EM
Marie Kielbusová
enkaustickou
žehlickou
22
p
o
d
r
o
b
n
ý
c
h
n
á
v
o
d
u
o
b
r
á
z
k
u
m
n
o
h
o
n
á
d
h
e
r
n
ý
c
h
Marie Kielbusová Malujeme voskem enkaustickou žehličkou Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz www.grada.cz tel.: +420 234 264 401 fax: +420 234 264 400 jako svou 4621. publikaci Odpovědná redaktorka Jana Minářová Sazba a grafická úprava obálky Marcela Veličková Texty Marie Kielbusová Fotografie Jana Černá Počet stran 64 První vydání, Praha 2011 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2011 978–80–247–3610–5 (tištěná verze) 97 8–80–247–7286–8 (elektronická verze ve formátu PDF)
Upozornění pro čtenáře
a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena.
Žádná část této tištěné či
elektronické knihy nesmí
být reprodukována a šířena
v papírové, elektronické
či jiné podobě bez
předchozího písemného
souhlasu nakladatele.
Neoprávněné užití této knihy
bude trestně stíháno.
OBSAH
Úvod 4 Historie 5 Přístroje a pomůcky 6 Žehlička na malování 6 Čištění žehličky 6 Voskovky 8 Kartičky 9 Pomocné materiály 10 Pracovní plocha 11 Pracovní postupy 12 Abstraktní obrázky 14 Odhrnování a stékání vosku 22 Pestré obrázky 24 Zrcadlové obrázky 28 Květinové motivy 32 Krajinka 38 Další techniky 42 Kolorování za studena 42 Papírové kapesníčky 42 Útržky papírového kapesníčku 44 Ubrousky 45 Razítka, šablony a fixy 48 Otisk vosku 52
Lepicí pásky 54
Samolepky 55
Využití výřezů a šablon 56
Roztírání vosku přes
děrované povrchy 56
Přenos vosku z papíru 57
Koláž 58
Enkaustické pero 60
Úprava výrobků 62
Rámování 63
Závěr 64
Ú VOD
Před několika lety jsem se zúčastnila dvouhodinového kurzu malování teplým rozpuš
těným voskem, tzv. enkaustiky. Na kurzu si každý účastník namaloval několik pěkných
abstraktních obrázků jako výsledek pouhé hry prolínání barev rozpuštěného vosku naná
šeného speciální enkaustickou žehličkou na leštěný povrch čtvrtky o velikosti poloviční
pohlednice. Doma po kurzu mne napadlo využít na malování starší, ale funkční nenapa
řovací žehličku. V krabicích s výtvarným materiálem jsem našla sadu hutných voskových
pastelek snad z dob mé školní docházky. Na malování jsem využila rozřezanou zadní
stranu staršího kalendáře se silnějšími listy s leštěným křídovým povrchem.
Vznikaly první abstraktní obrázky a vzory vytvořené spíše spontánními necílenými tahy,
doteky a pohyby žehličky na papíře. Některé z prvních obrázků mám dosud schované
a mohu potvrdit, že jejich barva nevybledla a obrázky zůstaly stejné, jak byly namalovány
před léty.
O několik let později jsem při náhodném hledání témat pro výtvarnou tvorbu na inter
netu našla stránky pana Michaela Bossoma z Anglie z Wallesu a odkaz na mezinárodní
enkaustickou galerii. Byla jsem překvapena, zasažena a okouzlena, co všechno dokáží
profesionální i amatérští výtvarníci z celého světa voskovkami namalovat. Galerie byla
přeplněna nejen abstraktními obrázky,
ale i portréty, krajinkami, květinovými
a zrcadlovými obrázky a dalšími náměty,
o kterých jsem ani trošku netušila, jak
a za pomoci jakých pomůcek a technik
je autor vytvářel. V obchodech jsem se
v té době marně poptávala po literatuře,
jakým způsobem by se dala obohatit
moje dosavadní znalost enkaustiky.
Napadlo mě panu Bossomovi do Anglie
napsat. Poprosila jsem ho, zda by mohl
z Anglie zaslat odkazy, materiály, starší
již použité knížky a brožurky, eventuálně
poučení k přiblížení technik uvedených
na jeho webových stránkách a v enkaus
tické galerii. Pan Bossom zaslal podstat
né. Poděkovala jsem mu v naší mailové
korespondenci již několikrát a touto
knížkou děkuji opětovně.
Dnes, po dalším víceletém období, mohu
potvrdit, že se podařila zrealizovat jak
řada kurzů a workshopů enkaustiky,
tematicky zaměřených na jednotlivé vý
tvarné technologie a malované náměty,
4
tak výstav pro účastníky kurzů volného malování. Ne všichni zájemci o tuto výtvarnou
techniku mají možnost v dosahu svého bydliště projít kurzy a tvůrčími dílnami. Pokusím
se v kostce předat touto knížkou základní instrukce. Zájemce o enkaustiku mohu ujistit,
že dnes se v hobby a internetových obchodech najde dostatečné množství všeho k en
kaustice nezbytného.
Historie
Malování teplým rozpuštěným barevným voskem, tzv. enkaustika (odvozeno z řec
kého slova encausis – vpálit, vypálit), není technika nová. Již před 2000 lety staro
věcí Řekové, Římané a Egypťané malovali včelím voskem smíšeným s barevnými
přírodními pigmenty a damarovou pryskyřicí. Dochované příklady rané enkaustické
malby jsou římsko-egyptské desky známé jako Fajjúmské mumiové portréty. Živé
portréty jsou malované na dřevěné desky šepsované temperovou klihovou barvou.
Malování včelím voskem se používalo až do středověku, ale díky pro výtvarné účely
dostupnějším a levnějším materiálům jako olej a tempera byla tato technika postup
ně pozapomenuta.
K renezanci a znovuobjevení enkaustiky došlo v polovině 19. století v Německu
v souvislosti s všeobecným rozšířením a zavedením elektřiny do průmyslu a domác
ností. Byly vyvinuty a sestrojeny elektricky vyhřívané miskové nebo ploché palety,
špachtle a další přístroje a pomůcky.
Profesionální výtvarná scéna i dnes využívá vynikající vlastnosti běleného včelího
vosku, ve kterém je rozpuštěno zhruba deset procent damarovy pryskyřice pro
zajištění tvrdosti vosku. Barevnost je docílena podílem práškových pigmentů nebo
smísením s olejovými barvami zbavenými částí oleje. Transparentní nebo barevné
médium se nanáší širokými štětci v několika vrstvách na pevný neohebný, zpravidla
dřevěný podklad. Mezi jednotlivé vrstvy naneseného vosku se umisťují zdobné prv
ky, například úlomky zbarveného vosku, provázky, kovové předměty, suché přírodni
ny nebo různé útržky papírů a jiných materiálů. Konečným výsledkem vrstvení vos
ku křehkého vzhledu je 3D efekt. Povrch se před dokončením strukturuje škrabkami
nebo vtloukáním pevných předmětů do vosku. Jednotlivé vrstvy vosku se scelují
horkovzdušnou pistolí tak, aby byl povrch od začátku do konce práce kompaktní.
V posledním více než dvacetiletí byly navrženy a zkonstruovány na nízkou teplotu
vyhřívané elektrické lehko ovladatelné přístroje. Malování horkým voskem se tím
obohatilo o další postupy, které inspirovaly široký okruh zájemců o experimentování.
5
PŘÍSTROJE A POMŮCKYPŘÍSTROJE A POMŮCKY
Žehlička na malování
Základním vybavením pro malbu barev
ným voskem je žehlička (želízko). Vypadá
podobně jako malá cestovní žehlička
s tím rozdílem, že je zahřívána pouze na
nízkou teplotu. Optimální pracovní teplota
je mezi 70–90
o
C. Teplota žehličky je
řízena termostatem. Žehlička má vyhří
vanou kovovou destičku (plotýnku), na
které vosky v horizontální poloze žehlič
ky s plotýnkou nasměrovanou vzhůru
rozpouštíme a otočením žehličky přenášíme na papír. Dále má držadlo, které se připevní k žehličce v zámkovém tlačítku , přívod elektrické energie a v zadní části u své paty odtokový kanálek, kterým ze žehličky vytéká nadbytečný rozehřátý vosk. Lze ji snadno složit do úhledného balíčku. Zasunutím žehlicí plochy do držadla nástroj upravit na horkou plotýnku připomínající malířskou paletu. Zpočátku malujeme při nastavení teploty žehličky na znaménko „low“ nebo na jednu „tečku“, tedy při nižší teplotě. Po získání zkušeností s vlastnostmi rozpuštěného vosku, který pro malování má mít konzistenci hustšího oleje, můžeme využít teplot nižších i vyšších. Některé triky při malování využívají rozdílů v hustotě rozehřátého vosku. Dbáme však na to, abychom termostat nenastavili na příliš vysokou teplotu, kdy se vosk přehřívá, přepaluje a čadí. Na žehličce upravené jako plotýnka rozpouštíme barevné vosky a malujeme klasickým vlasovým štětcem nebo rozehřátý vosk tupujeme na povrch malovaného předmětu houbičkami a dalšími pomůckami. Přenášíme-li vosk na jakýkoli povrch štětcem, houbičkou nebo papírovým kapesníčkem, je třeba si uvědomit, že vosk rychle tuhne, a proto je třeba pracovat svižně. Malovanou plochu pokrýváme barevným voskem ve velmi krátkých intervalech. Každé namočení do vosku znamená jeden jediný tah na obrázku. Čištění žehličky Jak před, tak při malování je nutné žehličku udržovat čistou. V průběhu malování otíráme plotýnku od nadbytečného rozpuštěného vosku na pracovní ploše do papírových ubrousků. Zašpiněné ubrousky často měníme za čisté. Vosk se dotykem horké žehličky rozpouští na znečištěném ubrousku, nanese nechtěně na plotýnku žehličky a přenese na obrázek tam, kam nechceme.
7
Zvláště měníme-li barevný odstín
z tmavšího do světlejšího, je lepší
žehličku vyčistit bezbarvým voskem
nebo čirým parafínem. Nemáme-li bloky
bezbarvého vosku nebo parafínu, postačí
bílá konzumní svíčka. Žehličku otočíme
plotýnkou vzhůru vodorovně s pracovní
plochou, naneseme opakovaně čirý vosk
a utřeme do čisté papírové utěrky.
Vzhledem k tomu, že pracujeme s elektricky vyhřívanými přístroji, je třeba dbát všeobec
ných bezpečnostních pokynů pro práci s elektřinou. Malujeme na uspořádaném pracov
ním stole v pohodlném pracovním, nejlépe bavlněném oděvu. Při pohybu po místnosti
dáváme pozor na to, abychom nezakopli o elektrické šňůry a prodlužovačky. Při přeruše
ní nebo ukončení malování přístroje pečlivě vyčistíme a necháme zchladit na pokojovou
teplotu nejlépe na podlaze, a to proto, abychom je omylem neshodili a pádem nerozbili.
Při práci pečlivě hlídáme nastavenou teplotu žehličky. Může se totiž stát, že při čištění
a manipulaci nechtěně zavadíme o termostat a posuneme ho na vyšší teplotu, aniž
bychom si toho všimli. Vosk začne čadit, pálí se a dokonce se může vznítit. Také papír,
na který malujeme, se při vyšší teplotě žehličky může zkroutit a zdeformovat, vytvořit
bubliny nebo spálit.
Pečlivě čistíme i strany žehličky
včetně zadního odtokového
kanálku, umělohmotné paty žehličky
a prostoru kolem elektrické šňůry
v místě, kde ústí odtokový kanálek
a vosk vytéká. Na těchto místech
se usazuje největší množství
přebytečného vosku.
Vosk, který je usazen v odtokovém
kanálku, nejprve vyklepneme.
Odtokový kanálek dočistíme
špičkou na čtvrtinu složeného
ubrousku. Na vyčištění žehličky
si dáme záležet, obzvlášť pokud
práci končíme.
8
PŘÍSTROJE A POMŮCKY
To platí zvláště při malování s domácí nenapařovací žehličkou, která není určena na ma
lování, ale malovat se s ní dá. Osvědčený postup je ji zahřát zhruba na teplotu určenou
pro žehlení silonu/nylonu, a poté zástrčku vysunout ze zásuvky. Po chvíli, kdy se teplota
žehličky sníží a vosk se již dobře nerozehřívá, zapnout žehličku znovu jen na několik
vteřin (cca 10 vteřin) a opětovně zástrčku vysunout ze zásuvky. Protože domácí žehlička
nemá odtokový kanálek, dbáme bedlivě na pečlivé stírání nadbytečného vosku z plotýn
ky spotřebiče. Vosk nesmí zatéci pod kryt žehličky, mohl by se dokonce vznítit.
Ukápne-li vosk na naši pokožku nebo se omylem dotkneme rozehřátého přístroje,
zchladíme postižené místo pod proudem studené vody a ošetříme zklidňující protizá
nětlivou mastí určenou na popáleniny.
S domácí žehličkou, která není určena pro enkaustiku, nenecháme malovat děti.
Pro ty vždy zakoupíme originální žehličku a další vybavení určené na enkaustiku.
Všeobecně platí, že pokud děti malují a zacházejí s elektrickými přístroji, pak jen za
dozoru dospělé osoby.
Voskovky
Barevný vosk, kterým malujeme, se skládá ze směsi běleného včelího vosku, přírod
ních pryskyřic a pigmentů. Tvrdost směsi zajišťuje damarova pryskyřice, lesk karnaub
ský vosk. Opatříme si buď barevné voskové bločky o velikosti zhruba 4× 7× 1 cm,
nebo tužky o průměru zhruba 1,5 cm. Tvar a kvalita záleží na výrobci barevných en
kaustických vosků. Po roztavení příjemně voní včelím voskem, jsou syté, hladké, velmi
dobře se roztírají a kryjí.
Pro začátek postačí sada s několika základními barvami – žlutou, červenou, modrou, ze
lenou, hnědou, fialovou, černou, bílou a čirým voskem. Bílá, eventuálně žlutá neprůhled
ná voskovka je velmi důležitá pro zesvětlování ostatních barviček, a proto si jí zakoupíme
hned na začátku více. Na čištění přístrojů a namíchání transparentních vosků je dobré
mít k dispozici větší množství bezbarvé transparentní voskovky. Na zdobení některých
částí obrázků jsou k dostání bločky nebo tužkové voskové pastelky v barvě stříbrné,
bronzové, zlaté a perleťové.
Každá barva voskového pastelu má svoji vlastní teplotu tání. To záleží na složení vos
kovky. Čím více pigmentu ve voskovce, tím hůře se roztírá a taje. Rozpuštěný vosk
vhodný pro malování má mít konzistenci řídkého medu až hustého oleje. Když žehličku
s roztavenou voskovkou postavíme nastojato, tedy kolmo k podložce, měl by vosk velmi
pomalu stékat po plotýnce.
Rovněž každá žehlička má svůj vlastní teplotní režim včetně frekvence vypínání a zapínání
termostatu, to znamená, že nastavení na základní teplotu při malovaní „nízká“ není
striktní a pro každý výrobek je individuální. Sami si vytvořením vlastní zkušeností zjistíme
a odzkoušíme, jaká teplota je pro malování nejvhodnější pro který barevný odstín
a pro konkrétný výrobek, se kterým malujeme. Proto během práce často upravujeme
9
a seřizujeme termostat a teplotu žehličky měníme dle potřeby. Vždy se však při běžném
malování poloha termostatu pohybuje kolem znaménka „low“ nebo „jedné tečky“.
Na malování se osvědčily i dětské voskové pastelky české výroby. Z balených vosko
vých pastelek před malováním odstraníme papírek buď tak, že ho nařízneme špičatým
ostrým menším nožem a sloupneme, nebo ponoříme voskovky na několik minut do
misky se studenou vodou. Studená voda je velmi důležitá, neboť při ponoření do tep
lejší vody by se mohly voskové pastelky rozpustit. Papírek se rozmočí a lehce stáhne.
Mokré voskovky vysušíme v bavlněné utěrce a můžeme malovat.
Kartičky
První pokusy začneme na pevný bílý leštěný křídový papír, který má na povrchu
uzavřené póry a rozpuštěný vosk po povrchu klouže a do materiálu se zpravidla
nevsákne natrvalo, maximálně lehce poškodí hladký povrch a zbarví křídový papír do
světlých odstínů. Obrázky se dají téměř do nekonečna měnit, domalovávat, přemalová
vat, doplňovat dalšími nánosy barevného vosku, nebo odkrývat na podklad. Zakoupíme
si kartičky o velikosti A6 určenou přímo na enkaustiku. Velikost A6 je pro první pokusy
ta nejvhodnější, neboť odpovídá zhruba rozměrům plotýnky enkaustické žehličky. Také
můžeme využít starší odložené kalendáře, které si rozřežeme na menší rozměr a použije
me bílou nepotištěnou zadní plochu kalendáře.
Papír má mít minimálně 250 g/m
2
, čili má být spíše silnější, aby se pod tlakem žehličky
nevlnil, neroloval a nedeformoval. Při neobratné manipulaci se barevný vosk, zvláště je-li
nanesen ve větší vrstvě, z obrázku může odštípnout. Proto obrázky přenášíme vždy na
rovné podložce z kartonu nebo v deskách a dbáme na to, abychom výrobek nenamáha
li na ohyb. Vosk na povrchu můžeme zafixovat lakováním (viz Úprava výrobků, str. 62).
10
PŘÍSTROJE A POMŮCKY
Pomocné materiály
Obrázků podobných linorytu dosáhneme vyškrabáváním vosku za studena. Kovo
vá škrabka v podobě tyčinky nebo plíšku má oba konce jinak tvarované, takže mů
žeme vyškrabávat jak tenké, tak silnější linky. Pokud nemáme škrabku, můžeme si
pomoci nožíkem nebo jinými ostřejšími předměty. K dalším technikám enkaustiky
využijeme jednobarevných nebo barevných jednovrstvých až třívrstvých ubrous
ků, výstřižků z novin, které komponujeme do obrázku.
Netroufneme-li si nakreslit lidské postavy, zvířata, rostliny nebo geometrické tvary,
pomůžeme si tiskátky a tiskařskou barvou nebo namalujeme podle šablony motiv
permanentním fixem nebo plakátovou barvou na kartičku. Motivy si také můžeme
najít na internetu a vytisknout na kopírce, která je určena pro tisk na křídový papír.
Do rozehřátého povrchu barevného vosku lze tiskátky nebo ubrousky vytvářet ná
hodně nebo geometricky uspořádané stopy. Obrázky lze rozstřihnout, znovu slepit
a vytvořit koláž, dozdobit přírodním nebo umělým lýkem, kousky textilu, provázky,
nitěmi, mřížkami. Pracovní plocha Jako pracovní plocha postačí běžný kancelářský, kuchyňský či pracovní stůl. Malujeme v sedě nebo ve stoje, jak komu vyhovuje. Celou pracovní plochu pokryjeme rozloženým novinovým papírem v jedné vrstvě nebo jakýmkoliv jiným papírem, kterého máme dostatek, např. balicím. Navrch doprostřed plochy určené k malování dáme centimetrovou vrstvu rozložených novin nebo textilu. Postačí složené staré složené prostěradlo, deka, měkká gumová podložka. Je třeba, aby podklad pod kartičkou byl měkký, pružný a rovný, nemá mít záhyby nebo vyvýšeniny. Na vrstvu novinového papíru nebo textilu položíme bílý balicí papír nebo zadní stranu staršího kalendáře či vyřazené z jedné strany popsané kancelářské papíry. Nemáme-li, můžeme také použít starší noviny. Navrch umístíme kartičku o velikosti A6 nebo větší, na kterou chceme malovat. Podkladový papír umístěný přímo pod kartičkou často vyměňujeme. Potřísní se barevným voskem při nanášení vosku na kartičku a manipulací žehličky při malování. Nechtěně si tak můžeme barevný vosk z podkladového papíru přenést do obrázku. Vpravo odkládáme žehličku (v případě, že jsme praváci), kterou průběžně otíráme do papírových ubrousků nebo papírových kuchyňských utěrek o rozměru cca 15×25 cm. Barevné vosky si připravíme shora nad malovací prostor do krabičky, aby byly snadno dosažitelné a nerozkutálely se. Vyplatí se uložit si bílé a žluté a další světlé pastelky do zvláštní krabičky, aby se jejich povrch neumazal od tmavších. Zprava nebo shora
umístíme rozdvojku na přívod elek
trické energie jak pro žehličku, tak pro
enkaustické pero.
Šňůru od žehličky přidržujeme prsty
ruky pod držadlem, nebo ji přilepíme
k držadlu samolepicí páskou. Volně
ponechaná šňůra bez přidržování
k rukojeti žehličky může nekontrolo
vaně setřít vosk z kartičky a obrázek
poškodit.
12
PRACOVNÍ POSTUPY
Ven z jeskyně Základní postupy vzorování žehličkou 1. Pomalejším či rychlým zdviháním žehličky dosáhneme efektů připomínajících rostlin
né motivy keřů, vzdáleného stromoví a travin. 2. Hranou nebo špičkou žehličky můžeme odhrnovat nebo posunovat teplem rozehřátý
již nanesený vosk z podkladu a odkrývat původní barvu kartičky. 3. Malování detailů jako jsou ptáčci, spirály, kruhy, tečky, cákance, písmena a další znaky
tvoříme stékáním rozehřátého barevného vosku ze špičky žehličky na podklad. Pokud
chceme mít písmo, symboly a znaky ztvárněny pečlivěji, využijeme enkaustické pero,
ale není to podmínkou. I stékáním vosku ze špičky žehličky se dají výše zmíněné moti
vy malovat po velmi krátkém nácviku. 4. Teplý vosk přenášíme ze žehličky jednorázově z plotýnky žehličky bez dalších úprav,
nebo do naneseného vosku zasahujeme přerušovaným nebo plynulým pohybem
žehličky předem vyzkoušené nebo náhodně tvořené stopy. Vosk hrneme před
žehličkou, ztenčujeme jeho vrstvu a částečně odkrýváme povrch, na kterém je vosk
nanesen. Podstatné je, na jakou část žehličky před malováním vosk naneseme, zda na špičku, střed či patu žehličky, nebo zda pokryjeme plotýnku žehličky voskem celou jednou barvou nebo ve dvou a více pruzích, zda naneseme vosk náhodně či chaoticky nebo zda využijeme krycí voskovky nebo zředíme pastelky transparentním voskem. Dále na tlaku a náklonu žehličky při stírání naneseného vosku. Malujeme-li na měkkém a pružném podkladu, dosáhneme jiných efektů, než když malujeme na pevné neohebné desce. Malujeme bez přílišného tlaku na žehličku, spíše vosk ze žehličky stíráme, hladíme a uhlazujeme. Při některém druhu vzorování, např. u květinových vzorů, je třeba vyššího tlaku na špičku žehličky, což nám umožní pružný a měkký podklad (vrstva novin nebo textilu) pod kartičkou na pracovní ploše. Malujeme systematicky od středu kartičky, nebo od jednoho okraje k druhému vodorovně či úhlopříčně tak, abychom si část již namalované partie obrázku, kterou chceme uchovat, přiložením teplé žehličky nenarušili, nebo dokonce nesmazali. Vzorování ovlivňujeme uspořádáním naneseného barevného vosku na plotýnku žehličky. Výsledek ovlivní i způsob, jak ze žehličky horký vosk přeneseme na kartičku. Buď z povrchu plotýnky vosk bez jediné zastávky jednoduše setřeme, nebo voskovku nanášíme přerušovaně, pak vzniknou vzory podobné žebrování, vějířům, mušlím nebo schodům nebo do již naneseného vosku tvoříme stopy čistou žehličkou nebo vosk přeskupujeme a zabarvujeme dalšími odstíny voskovek. Kombinací několika základních postupů vznikne nekonečné množství variant. Začínáme od náhodně uspořádaných prvků v obrázku. Po získání základních dovedností a jistoty pracujeme cíleněji a zcela určitě si najdeme svůj vlastní způsob vyjádření.
PRACOVNÍ POSTUPY
ABSTRAKTNÍ OBRÁZKY
Malováním abstraktních obrázků se seznamujeme se základními postupy, návody a triky. Jak manipulovat při práci se žehličkou, kde a v jakém množství rozpustíme vosk na plotýnce žehličky před malováním a kam přenášíme vosk na hlazený křídový papír. Je to ten nejlepší trénink a průprava k čím dál tím složitějším námětům. 1. Na celou plochu žehličky
naneseme modrou voskovku.
Plotýnku žehličky držíme
obrácenou vyhřívanou
plotýnkou vzhůru vodorovně
s pracovním stolem tak, aby
vosk ze žehličky samovolně
nestékal. Voskovkou
pohybujeme po plotýnce,
dokud se rozpuštěným
voskem nepokryje celá plocha.
Zdvih
15
2. Žehličku s voskem otočíme plotýnkou dolů a jemně přitiskneme zleva asi 1 cm
před kartičku. Zkontrolujeme mírným pohybem zleva doprava, zda jsme plotýnkou
žehličky v kontaktu s kartičkou. Plynulým rovným pohybem zleva doprava setřeme
vosk ze žehličky na kartičku, asi jako kdybychom kartičku hladili. Na žehličku
netlačíme, ale ani ji nad kartičkou nenadlehčujeme, nebo dokonce nezdviháme.
S celou plochou žehličky vyjedeme na pravé straně ven mimo levý okraj kartičky
na podložku. Vosk necháme zchladnout, což potrvá jen několik vteřin. Většinou
se povede vosk rozetřít nejen po kartičce, ale i v okolí kartičky na podkladový
papír. Malujeme-li jednou barvou, pak podkladový papír po zabarvení neměníme.
Počítáme také s tím, že se zbarví rubová strana obrázku, kterou na závěr můžeme
vyčistit (viz Úprava výrobků, str. 62)
+
16
PRACOVNÍ POSTUPY
3. V případě, že na žehličce bylo naneseno
málo vosku a celá kartička se voskem
nestačila pokrýt, znovu na žehličku nane
seme vosk, který opakovaně roztíráme
po povrchu kartičky. Postup opakujeme
tak dlouho (zpravidla 2–3×), dokud ne
dosáhneme zakrytí celé kartičky voskem.
Po každém dalším přejetí kartičky žeh
ličkou se mohou na ploše objevit menší
efekty, např. bublinky, čárky nebo tmavší
místa, kde se podařilo usadit více vosku.
Ty nejsou na závadu. Buď se dalším
vzorováním rozžehlí, nebo se využijí k ne
opakovatelnému vzorování. Po každém
dalším přejetí kartičky žehličkou vosk na
kartičce ubývá a tvoří se vzor podobný
dešti. Vzor využijeme na pozadí obrázků.
Na malovaném podkladu je totiž méně
vosku a ten se pak nesmísí s voskem
nově nanášeným.
Hladina
17
4. Pokud ukončíme roztírání vosku ještě na kartičce a žehličku z výkresu zdvihneme, na
kartičce se objeví otisk tvaru žehličky vyplněný nepravidelně strukturovanými vzory.
Toto vzorování se velmi často používá při malování a je pro enkaustiku charakteristické. 5. Zdvižení žehličky z podkladu se říká
zdvih, tupování a výsledkem je tupovací
efekt. Vzor, který se na kartičce objeví, se
dá ovlivnit jen částečně. Buď množstvím
předem naneseného vosku, rychlostí
zdvihu nebo teplotou žehličky. Kartičku
pokryjeme voskem a přidržíme ji nad
pracovní plochou. Nyní žehličku při
tiskneme k části obrázku a zdvihneme
velmi pomalu do výšky mimo kartičku.
Pod žehličkou se objeví vzory podobné
korálovým útesům, křovinám, vzdále
ným stromům, strništím. Můžeme zkusit
pomalejší a pak rychlejší zdvih a pokaždé
se vytvoří na kartičce nepatrně odlišný
zdobný efekt. Podstatou vzorování je vy
tvořený podtlak v místě zdvihu žehličky. 6. Utíráme-li žehličku mezi jednotlivými
zdvihy do papírového ubrousku,
postupně na kartičce vosku ubývá
a vzor se mění. Opakujeme-li
zdvih v jednom prostoru několikrát
a rychleji, pohyb připomíná driblování,
vytvoří se struktura připomínající
nepravidelné tečkování. Zdvih
provádíme nejen špičkou nebo
středem, ale také patou žehličky.
PRACOVNÍ POSTUPY
8. Čistou žehličku bez naneseného vosku
přiložíme zlehka ke kartičce k pravému okraji a 1–2 cm od horního okraje. Špička žehličky směřuje k hornímu okraji kartičky. Vosk pod žehličkou začne tát a my zlehka posunujeme, šoupeme žehličkou po povrchu a couváme s ní směrem ke svému tělu v přerušovaných intervalech. V místě přerušení plynulého pohybu lze s žehličkou o zhruba 0,5–1 mm pohnout směrem nahoru, a tím mírně nahrnout před špičkou vosk. Není to však podmínkou, stačí se jen na okamžik na místě zastavit. Vosk nad špičkou žehličky se zchladí, ztuhne a opakováním přerušovaného pohybu v zhruba 0,3–1 cm odstupech se tvoří na kartičce vzorování gotických oblouků. Chceme-li dosáhnout vzorování až na spodní okraj kartičky, je nezbytné s celou žehličkou vyjet mimo kartičku na podložku pod spodní okraj kartičky.
7. Chceme-li efekty způsobené
zdvihem žehličky umístit
jen na část malovaného
prostoru, kartičku mezi prsty
v ruce prohneme a žehličku
přitiskneme jen na oblouk
vytvořený prohnutím kartičky.
Vytvořený prohyb papíru však
nesmíme přehnat, zvláště
v případě, je-li na výkresu
nanesena vyšší vrstva vosku.
Ten by se mohl při manipulaci
s papírem totiž odštípnout. 9. Pokud na plotýnku žehličky vpravo pod její špičku před malováním žebrovaných
oblouků naneseme menší množství tmavšího vosku, barva na kartičce se smísí
s voskem na žehličce. Před malováním tmavší barvou byl na celou kartičku
nanesen červený vosk. 10. Vrátíme se k modrému obrázku, kar
tičku otočíme a přiložíme rovnou hra
nu žehličky k namalovanému motivu.
Vosk pod teplou hranou žehličky taje
a my ho odsouváme. Při odhrnování
vosku rovnou částí hrany žehličky
nebo zaoblenou hranou těsně pod
špičkou žehličky držíme žehličku
v mírném či větším náklonu. Jedna
hrana žehličky se dotýká kartičky, za
tímco druhá hrana je nad povrchem.
Vosk odhrnujeme v pruzích, linkách,
do vějíře nebo v ploše. a přitom pohy
bujeme žehličkou i kartičkou. Tvoříme
čáry, sloupy a pruhy. 11 . Čistou plotýnku žehličky přitiskneme
k další části obrázku a zdvihneme
velmi pomalu do výšky mimo kartič
ku. Můžeme zkusit pomalejší a pak
rychlejší zdvih a pokaždé se vytvoří
na kartičce nepatrně odlišný zdobný
efekt. Příčinou vzorování je vytvoře
ný podtlak v místě zdvihu žehličky.
PRACOVNÍ POSTUPY
12. Vrátíme se ke kartičce s červeným
voskem. Čistou žehličku přiložíme
patou k červenému obrázku a pou
ze setřeme část červeného vosku
z výkresu. Pohyb žehličkou je plynulý
a nepřerušovaný. 13. Snížíme teplotu žehličky a na její
patě rozpustíme bílý vosk. Žehličku
velmi zlehka přiložíme patou ke kar
tičce a rychle jí od kartičky odtáhne
me. Na povrchu červeného vosku se
usadí bílý vosk a přitom se s červe
ným voskem nesmísí. Záleží samo
zřejmě na teplotě žehličky. Pokud by
vyšší teplota žehličky stačila při do
teku rozpustit i červený vosk, pak by
se vosky do sebe zapustily. Obrázek
domalujeme dle své fantazie.