načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Malované oblázky - Miroslava Kubišová

Malované oblázky

Elektronická kniha: Malované oblázky
Autor:

V knížce najdete 30 nápadů na ozdobení obyčejných oblázků s návody, jak použít akvarelové, akrylové, temperové, olejové barvy, barvy na porcelán, práškové barvy, barvy pro malbu na ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 64
Rozměr: 24 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5312-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha přináší inspirativní náměty a návody malování na kameny, umožňující vytvářet stále nová a neopakovatelná díla. Využití různých malířských technik, malba akvarelovými pastelkami či barvami, olejovými, temperovými, akrylovými, anilinovými barvami, suchým pastelem, lakem na nehty, lepení ubrousků (découpage) ad. Náměty pro jejich využití - ozdoba květináčů, rámečků, zatížení ubrusu v rozích, výroba šperků, těžítek aj.

Popis nakladatele

V knížce najdete 30 nápadů na ozdobení obyčejných oblázků s návody, jak použít akvarelové, akrylové, temperové, olejové barvy, barvy na porcelán, práškové barvy, barvy pro malbu na sklo, zlaté linky, plátky „stencil“, odstínění obrázků přes šablonu,razítkování, proškrabování, batikování voskem, krakelování, práškové stříbro, bronz, malbu lakem na nehty, různé drátky pro oplétání či zavěšení oblázku.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miroslava Kubišová - další tituly autora:
Kreslené hlavolamy pro malé šikuly Kreslené hlavolamy pro malé šikuly
Vyšívání -- 50 vyšívacích stehů Vyšívání
 (e-book)
Kreslené hlavolamy pro předškoláky Kreslené hlavolamy pro předškoláky
 (e-book)
Kreslené hlavolamy pro malé školáky Kreslené hlavolamy pro malé školáky
Zdobíme květináče Zdobíme květináče
 (e-book)
Zdobíme květináče Zdobíme květináče
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Miroslava Kubišová

Šikovné ruce

MALOVANÉ

OBLÁZKY

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

informace o dalších knihách

a bezplatné zasílání katalogů

zajišťuje Zákaznický servis:

tel.: +420 234 264 401

fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

V TÉTO EDICI JIŽ VYŠLO:

Při procházce přírodou často najdeme zajímavé oblázky, které nás zaujmou

tvarem nebo barevností. Jsou úhledně zakulacené nebo nezvykle tvarované

a často hrají mnoha barvami. Přírodní barevná škála a nerovný povrch se

tak stávají připraveným „plátnem s podmalbou“ pro naše drobná originální

„díla“. Můžeme vyzkoušet klasické malířské techniky počínaje akvarelem,

olejomalbou a temperou, ale i neobvyklé využití laku na nehty, zlatých linek,

práci s razítky, šablonami a kombinace různých materiálů.

Miroslava

Kubišová

O

B

L

Á

Z

K

Y

M a

l

ov

a

n

é


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Doporučení a pracovní

postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto za ně nelze převzít odpovědnost. Autor

ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody. Malované oblázky Miroslava Kubišová Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5912. publikaci Odpovědná redaktorka Jana Minářová Sazba a grafická úprava obálky Marcela Veličková Texty a fotografie Miroslava Kubišová Počet stran 64 První vydání, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2015 ISBN 978–80–247–9837–0 (pdf) ISBN 978–80–247–5312–6 (print)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Úvod 4 AkvArelové tužky Hravé doplňky zahrady 6 temperA v kombinAci s olejem Zrcadlo s mořským motivem 8 temperová podmAlbA pro olejomAlbu Srdce s oblázky 10 suchý pAstel Pamětní kámen 12 Ak ry lov é bArv y Dětský věšáček 14 Akrylové, AkvArelové A temperové bArvy Hračky pro děti 16 olejomAlbA Dekorace 18 olejový pAstel A AkvArelové bArvy Oblázky jako ozdoba klobouku 20 mAlbA lAkem nA nehty Oblázky pro zatížení ubrusu 22 Ak ry lov é bArv y Malba na skalce 24 stencil (šAblonování) Rámeček pro fotografie 26 A nilinov é bArv y Rybky v proutěném rámečku 28 ZlAté linky – bArvy pro mAlbu nA sklo Vánoční stromeček 30 découpAge – ubrousková technikA Ramínka s oblázky 32 k r A k e l ová n í Zátiší se svíčkou 34

metAlíZA

Přívěsek 36

otisky listů nA obláZcích

Ozdobení květináče 38

bArvy nA porcelán

Valentýnské srdce 40

moZAikA nA obláZku s 3d lAkem

Přívěsek, těžítko 42

kámen A kov

Náušnice a náhrdelník 44

obláZky A komponenty 1.

Náhrdelníky 46

obláZky A komponenty 2.

Šperky 48

kámen A drát

Stromeček na bižuterii a těžítko 50

drátování s korálky

Náhrdelník 52

inspirAce tvArem

Zapichovátka do květináče 54

inspirAce tvArem

Zahradní zvonkohra 56

kAménky swArowsky A štrAsové oZdoby

Oblázek jako brož 58

obláZky, dráty A mušle

Mobilní závěs 60

vodové bArvy – mAlbA AkvArelem

Vánoční Betlém 62

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

obsAh


Při oddechu na dovolené, nebo při pou

hé procházce přírodou často nacházíte

hezké oblázky, které vás na první pohled

zaujmou. Jsou úhledně zakulacené, ovál

né, nebo různě tvarované a často mívají

mnoho barevných odstínů. Každá barva

oblázku, ať je to bílá, hnědá, černá, nebo

nespočet variací těchto barev se vlastně

ú vod


stává pro vás „plátnem“, na které můžete malovat. Jemně intonovaný podklad oblázků působí často i na zabarvení malby, čímž dává obrazu celkový výraz. Při malování na oblázky vytváříte samá nová a prakticky neopakovatelná díla. Můžete si přitom vyzkoušet různé malířské techniky, od klasických, jako je akvarel počínaje, až po neobvyklé použití třeba laku na nehty. Každý výtvarný projev je charakteristický a originální na každém novém kamínku. Kromě toho, že se v knize seznámíte s mnoha výtvarnými technikami, najdete

zde inspiraci, jak svůj výtvor prakticky po

užít. Třeba se stane i pro vás zajímavou

součástí skalky, nebo jimi zatížíte létající

ubrus v rozích. Oblázky můžete ozdobit

třeba okraj květináče, rámečku, použít je

v zahradní zvonkohře, nebo jimi označíte

víčka kořenek, uplatníte je při výrobě ná

hrdelníků, přívěsků, náramků, náušnic,

spon do vlasů, broží, stojánku na šperky,

či dokonce při výrobě ozdob na vánoční

stromeček a hraček pro děti. Vyberte si

některý z našich námětů a vyzkoušejte

s námi, co se vám líbí.

Hezké tvoření vám přeje

Miroslava Kubišová

Před zahájením práce oblázky umyjte,

abyste je zbavili prachu a nečistot.

Každý oblázek vydrhněte kartáčkem

a jádrovým mýdlem na praní.

5


Akvarelové tužky

HRAVé DOPlňky ZAHRADy

Přirozený tvar a vzor kamene

může být inspirací k malbě.

Výtvorem pak vtipně dopl

níme zákoutí zahrady, nebo

balkónu. Zkusme to tentokrát

akvarelovými pastelkami,

které použijeme v kombinaci

s akvarelovými barvami, nebo

malujme pouze těmito tužka

mi. Malujeme-li je za sucha,

je jejich stopa tlumenější, než

u normálních pastelek. Vzhled

podobný akvarelu pak získá

me jejich rozmýváním štětcem

buď mírně vlhkým, nebo úplně

nasáklým vodou. Nejlepších

výsledků dosáhneme jistými

tahy, při nichž se barvy příliš

nesmísí a stopy pastelek zů

stanou zachovány. Žilkování,

zrnitost i tvar kamene jsou in

spirací pro zobrazení kupříkla

du vodního plže, ptáčka, nebo

divoké rozbouřené krajiny

s blesky.

1. Před malováním kámen vydrhneme

kartáčkem a mýdlem, abychom odstranili prašný nános. Po namočení vynikne kresba žilek i barva kamene.

2. Tvar úlomku kamene i křemenné žilky

protínající plochu připomínají v našem

případě členění ulity plže.

TIP: Akvarelové pastelky koupíme ve výtvarných potřebách nebo i v některých papírnictvích.

Postup:

66


HRAVé DOPlňky ZAHRADy

6. Kresba akvarelovými pastelkami je

lavírovaná pouze štětcem namočeným

do vody. Detaily jsou pak domalovány

vodovými barvami.

5. Velký kámen s bílými žilkami směřujícími

od shora dolů připomíná divokou, bouří zasaženou krajinu s blesky.

3. Nejdřív se pokusíme lehkými tahy

akvarelové tužky zvýraznit barevnou ulitu. Vynecháme jen bílé žilky. Kresba může pokračovat i na druhou plochu skrývající se za hranou kamene.

4. Jednotlivé části zatočené ulity můžeme

v některých místech lavírovat vodou, čímž

zvýrazníme barevné skvrnky. Akvarelovou

barvou s přidáním běloby pak domaluje

me tělíčko s tykadly.

7. Úlomek kamene připomíná ptáčka. Ptáček je v některých místech lavírovaný také vodovými

barvami. Peří na křídlech a ocasu podtrhují tenké linky namalované bělobou.

77

1


Tempera v kombinaci s olejem

ZRcADlO S MOřSkýM MOTiVeM

Ozdobme si rámeček zrcadla oblázky s namalovanými mořskými tvory. Motiv pak umístíme do krajiny mořského pobřeží s majákem rozprostírajícího se kolem celého rámu. Vyzkoušejme si to míšenou technikou malby olejovými barvami na podklad namalovaný temperami. V minulosti se vaječné tempery používalo, jako podmalby pro díla, která byla lazurovaná olejovou barvou. Výhodou této metody je, že takto připravený podklad schne velmi rychle a umožňuje také rychlé přemalování. Olejová barva přitom sjednocuje a změkčuje jinak pestře, až trochu tvrdě působící podmalování temperovou. Mezi malířské techniky patří také opačný postup, malba temperou do ještě mokré olejové vrstvy. Vrstvu nanesenou olejem však předem necháme trochu zaschnout.

TIP: Temperové barvy koupíme v papírnictví, nebo ve výtvarných potřebách.

Krok za krokem:

1. Nejdřív začneme s podmalováním

temperovými barvami. Jednotlivé plošky

naneseme na malý oblázek jednoduchý

mi tahy.

2. Po rychlém zaschnutí tempery můžeme

pokračovat s přemalováním olejovými

barvami. Malým štětečkem namočeným

v olejové barvě snadno vytváříme

drobné detaily. V některých místech

ponecháme třeba jen temperu.

88


ZRcADlO S MOřSkýM MOTiVeM

6. Široký rámeček zrcadla umožňuje pojetí celku

jako obrazu. Tužkou obkreslíme polohu oblázků

a přemístíme je na papír vedle rámečku.

5. Detaily, které mají být zářivější, namalujeme

pouze temperami. Maják, slunce i malá

rybička je namalovaná temperovými barvami.

7. Potom namalujeme na rám pozadí oblohy

s mořem. Při malbě větší plochy zesvětlíme

modrou temperu lžící bílého Balakrylu.

3. Temperová barva podmalování má jasné,

zářivé tóny působící trochu tvrdě. Olejové barvy

tuto tvrdost trochu změkčí a odstíny zjemní.

4. Nyní s malováním nemusíme pospíchat, protože

olejové barvy zasychají dlouho. Vše můžeme

důkladně propracovávat a dlouho opravovat.

TIP: Bílý Balakryl na tónování větších ploch koupíme v drogerii, nebo v potřebách pro dům a zahradu (Bauhaus)

8. Do Balakrylu přidáváme podle potřeby

modrou a nanášíme ji na rám dlouhými

tahy velkým měkkým štětcem. Po zaschnutí

na rámeček položíme zpět oblázky a lepící

tavnou pistolí je přilepíme.

99

2


SRDce S OBláZky

Temperová podmalba pro olejomalbu

1010

Máme-li doma, nebo na chatě zbytek drátěného králičího pletiva, snadno z něj vyrobíme srdce s oblázky. Budeme k tomu potřebovat ještě kus silnějšího a slabšího vázacího drátu, štípací kleště a různé valounky a oblázky, jaké nacházíme na březích řeky. Do závěsného srdce můžeme vložit i malovaný oblázek, nebo na odlehčení dovnitř přidáme prázdné šnečí ulity. Vyzkoušejme si malování olejem na temperu. Olejová lazura je lépe zvladatelná, než temperová. Je tedy snazší vytvořit hladkou a rovnoměrnou lazuru v oleji, než v temperové barvě. Jestliže základ namalujeme temperovou barvou a necháme ji uschnout, můžeme vše zpřesnit olejovou lazurou.

1. Temperová podmalba rychle schne a není

tu nebezpečí, tak jako při olejomalbě, že

se barvy náhodně smíchají a zkalí. K tomu

může dojít, malujeme-li mokrým olejem

do mokrého. Namalujeme tedy obrázek

nejdřív temperovou barvou.

2. Po zaschnutí této první podkladové plochy

přemalujeme celý obrázek olejovými

barvami. Olejomalbou snáze vyjádříme

detaily a hladce zpřesníme barvy, tvary,

světla i stíny. Jestliže dodržíme tento postup

(zaschnutí podkladové plochy) výsledná

malba dopadne dobře.

3. Na papír si namalujeme srdce vysoké asi

29 cm a široké 28 cm. Aby srdíčko bylo

symetrické, namalujeme na přeložený

papír jen jeho půlku, kterou pak vystřih

neme. Ze silného drátu pak podle této

předlohy vytvarujeme srdce. Drát měkce

tvarujeme prsty. Nemáme-li sílu příliš silný

drát ohnout, zkroutíme do sebe slabší

vázací dráty (průměr 1,8 mm).

SRDce S OBláZky

1111

3

5. Z králičího pletiva širokého 51 cm

odvineme asi 70 cm a štípacími kleštěmi

jej odstřihneme. Díl přehneme na polovinu

(tj. 35 cm strana). Do ohybu vložíme

jednu stranu drátěného srdce a začneme

s přivazováním. Pletivo přivážeme

k silnému drátu tenkým vázacím drátkem

o průměru 0,65 mm.

4. Ustřihneme drát delší, než je dvojnásobná

délka obvodu srdce (asi 150 cm). Přeložíme jej v půlce – vzniklé očko zachytíme tyčkou a oba konce zkroutíme do sebe. Získáme tak pevný a pružný materiál, z něhož tvarujeme srdce tak, že nejdřív necháme kus volného drátu a za ním jej ohneme do špičky. Prsty vytvarujeme horní oblouky a po dokončení oba konce do sebe vzájemně nad spodní špičkou zakroutíme. Při uzavírání konstrukce si pomůžeme kleštěmi.

TIP: Nemáme-li doma králičí pletivo, koupíme je v potřebách pro dům a zahradu (Bauhaus). Zde dostaneme také

silnější vázací drát o průměru 1,8 mm i tenký vázací drátek o průměru 0,65 mm.

TIP: Do srdce vkládáme oblázky větší, než jsou oka pletiva.

Všechny konce odstřihaného pletiva i drátů zahneme dovnitř.

6. Drátkem vždy provlékneme oko pletiva

a obtočíme jej kolem konstrukce. Jakmile

se dostaneme k zaoblenému vrcholu,

přestaneme vyvazovat a pletivo volně

ohneme k druhé straně. Zde jej přichytíme

několika drátěnými oky. Potom štípacími

kleštěmi s dostatečným přesahem

odstřihneme okraje pletiva.

7. Stejným způsobem přivážeme i tuto

protilehlou, mírně zaoblenou stranu, avšak nahoře nad oběma oblouky necháme srdce otevřené. Tudy vložíme dovnitř zakulacené oblázky a pro odlehčení i několik prázdných šnečích ulit.

8. Na jeden, nebo dva oblázky si můžeme

namalovat třeba konvalinku, nebo jinou

květinu a vložíme je dovnitř, blíže k pletivu.

Malbu akrylovými nebo temperovými bar

vami s přemalováním olejem déšť nesmyje.

Srdce vyplňujeme na stole ve vodorovné

poloze. Nakonec jej uzavřeme, konce drátků

spleteme do sebe a schováme do výpletu.

Suchý pastel

PAMěTNí káMeN

Suchý pastel působí měkce a bezprostředně. Tato technika je přímočará – nejdřív slabě naznačíme plochy a pak můžeme přidávat na síle barvy. Zrnitý podklad oblázku při malbě pastelem není na závadu, spíš naopak drobné krupičky pastelu na oblázku působí zajímavě. Silnou vrstvu pastelu nanesenou na oblázku nelze již opravovat, pouze můžeme celý oblázek omýt vodou, mýdlem a začít znovu. K menším opravám použijeme plastickou gumu. Chceme-li upřesnit malbu, lehce ji kolorujeme v tenkých linkách vodovými barvami.

1. K malbě pastelem můžeme použít

i tmavý oblázek se zrnitým povrchem.

Krajinku si lehce předkreslíme tužkou.

Pastelem vymalujeme jednotlivé

plošky.

TIP: Suchý pastel koupíme ve výtvarných

potřebách a v některých papírnictvích.

1212


5. Pastel nakonec zafixujeme akrylovým

lakem, aby se jemné prašné barvy nesetřely. Lak ve spreji rozprašujeme raději z větší vzdálenosti, asi 40 cm. Stříkáme-li jej příliš blízko, slije se do souvislé plochy a barvy příliš potlačí.

2. Suchý pastel se zachytí na

vyvýšených místech a vytvoří zrnitý obraz. Malý obrázek upřesníme tahy tenkého štětce namočeného do akvarelové barvy.

3. Zářivá barva dřevěných švédských

domečků vynikne i na tmavě zrnitém oblázku. Zejména světlé odstíny a bílá barva až plasticky vystupuje z plochy do popředí. Po nalakování kámen i barva trochu ztmavnou.

4. Trojúhelníkový oblázek kopíruje bílou

plachtu loďky plující po moři. I zde

využíváme přirozenou zrnitost oblázku.

Chceme-li tuto zrnitost potlačit, rozetře

me barvu krouživým pohybem prstu.

TIP: Hrubou malbu na menším zrnitém

oblázku upřesníme tahy štětcem

namočeným do akvarelové barvy.

1313

4


Akrylové barvy

DěTSký VěŠáček

Vyrobme hezký dětský věšáček namalovaný akrylovými barvami, který se dětem bude líbit. Tyto barvy jsou po zaschnutí nerozpustné, takže věšák při znečištění můžeme umýt. Jednotlivá místa budou označena oblázky namalovanými akrylovými barvami. Akrylové barvy jsou houževnaté a pružné. Brzy vysychají, takže jednotlivé vrstvy můžeme rychle nanášet na sebe. Zároveň však nezbývá mnoho času pro práci s barvou na podložce, oproti olejomalbě. Akrylové barvy můžeme použít všestranně – ve velmi tenkých průsvitných vrstvách nebo silně pastózní s texturami. Kromě tradičních kombinovaných metod můžeme tuto barvu škrábat, vytlačovat, stříkat jako polevu, rozprašovat, či míchat s plnidly pro získání textury, nebo dokonce tkaných efektů. Akrylová barva se ředí vodou a po zaschnutí se vodou již nerozpouští. Hodí se pro ni většina povrchů, pokud jsou čisté, nemastné, bez prachu a dostatečně drsné.

Postup:

1. Malý dřevěný věšáček pro děti

vyrobíme z odřezku prkénka rozměru asi

23 cm × 14 cm a čtyř dřevěných kolíčků

pro zavěšování. Do prkénka vyvrtáme

čtyři otvory pro kolíčky ve vzdálenosti

6 cm od sebe, umístěné 4,5 cm od

spodního okraje (rozměry jsou uvedeny

ke středu zakreslených křížků).

1414


DěTSký VěŠáček

5. Nakonec přilepíme oblázky nad kolíčky

pro označení jednotlivých věšáčků.

Oblázky potřeme ze zadní strany

rozmíchaným dvousložkovým epoxido

vým lepidlem a přitiskneme je k ploše. Za

4 minuty se lepidlo vytvrdí a za 8 hodin

je definitivně pevné. Takový věšák se

hodí do dětského pokoje na hračky, nebo

do koupelny pro žínky a malé ručníky.

2. Potom přitlučeme na zadní stranu věšáku dvě poutka k zavěšení, nebo k ní přilepíme

oboustrannou pěnovou lepicí pásku. Dřevěné zavěšovací kolíčky přiťukneme kladívkem do

dírek. Bílý Balakryl tónujeme zelenou a žlutou akrylovou barvou, či jiným odstínem. Nakonec

věšáček celý natřeme.

3. Vybereme čtyři vhodné hladké oblázky,

které ještě předem natřeme bílou barvou.

Věšák i oblázky natíráme celkem ještě asi

dvakrát, aby barvou neprosvítalo dřevo ani

kámen. Následující nátěr děláme vždy po

zaschnutí předešlého.

4. Oblázky natřené bílou akrylovou barvou

nyní krásně vyniknou svým zaobleným,

často i nepravidelným tvarem. Po za

schnutí podkladu lehce na ně nakreslíme

jednoduché hračky a plošky vymalujeme

akrylovými barvami.

TIP: Oboustrannou pěnovou lepicí pásku koupíme v papírnictví. Drží velmi pevně, takže ji můžeme použít i k lepení oblázků.

TIP: Epoxidové dvousložkové adhesivní lepidlo koupíme v domácích potřebách v prodejnách pro dům a zahradu.

Zde dostaneme také zavěšovací kolíčky, nebo háčky a dřevěná prkénka.

1515

5


Akrylové, akvarelové a temperové barvy

HRAčky PRO DěTi

Při procházce, nebo na výletu

často najdeme pěkně zaoblené

a všelijak tvarované oblázky,

malé i velké. Hezké oblázky

schováme, doma je umyjeme

kartáčkem a pak si je pozorně

prohlédneme. Představíme si,

co nám připomínají – třeba rybu,

želvu, ježka, myšku, žábu, autíč

ko, miminko, berušku apod. Sle

píme-li některé oblázky k sobě,

vytvoříme z nich třeba houbu,

nebo kachničku. K malbě může

me použít akvarelové barvy, krycí

temperové barvy, nebo akrylové barvy, které dobře drží a vodou je nelze smýt. Pokud

malujeme akvarelovou, nebo temperovou barvou, nalakujeme ji akrylovým lakem.

1. Kulaté oblázky použijeme k vytvoření

berušek, nebo jiných broučků. Nejdřív

jednoduše rozčleníme tužkou tvar

na krovky a hlavičku. Akrylovou,

temperovou, nebo akvarelovou barvou

namalujeme krovky.

3. Tvar oblázku často připomíná obrys

autíčka. Na oblázek si tužkou předkres

líme kolečka, dveře i okna z obou stran

kamínku. Potom namalujeme karosérii

třeba červenou barvou a po zaschnutí

pokračujeme s dalšími detaily.

TIP: Některé hračky třeba berušku, nebo autíčko nalakujeme lesklým lakem, aby vypadaly jako ve skutečnosti.

Lakujeme také hračky namalované barvami rozpustnými ve vodě, jako jsou vodové a temperové barvy.

2. Slunéčko sedmitečné je červené i žluté

s černými tečkami, nebo černé se žlutými, či

červenými tečkami. Po zaschnutí první barvy

ozdobíme krovky broučků malými puntíky

a na hlavě uděláme tečky očí. Berušky

domalujeme i ze zespodu černou barvou.

Postup:

1616


HRAčky PRO DěTi

6. Nakonec namalujeme kulatou hlavičku

s červenými tvářičkami a tečkami úst a očí.

Na vrcholek hlavy posadíme trojúhelníček

vlásků načesaných do kohoutku. Tenkým

štětcem také vytáhneme linku červené

stužky, kterou je zavinovačka ovázána.

4. Smícháme modrou akrylovou barvu

s perleťovou, nebo stříbrnou, aby okna

byla lesklá a na světle se třpytila. Doma

lujeme také šedé pneumatiky s černými

středy, žlutá přední a zadní oranžová

koncová světla.

5. Světlý oválný oblázek křemene se krásně

hodí pro znázornění miminka v zavino

vačce. Tužkou předkreslíme zavinovačku

a hlavičku miminka. Bílou krycí akrylovou

barvou pak domalujeme krajkoví zavino

vačky pod hlavičkou.

TIP: Před lepením spojovaná místa očistíme od barvy oškrábáním nožíkem, nebo smirkovým papírem.

7. Ježek i žabka jsou namalované vodovými

barvami. Těmito barvami jemně zachy

tíme i drobné detaily, jako jsou bodliny

ježka, nebo jemné tónování žabky. Sytost

dosáhneme překrýváním barev vždy po

zaschnutí předcházející vrstvy.

8. Hříbeček se skládá z podstavce mechu, bílé baňaté nohy a hnědé hlavičky. Všechny části jsou

namalované krycími temperovými barvami, pouze detaily trávy znázorníme akvarelem. Díly

k sobě slepíme tavnou pistolí, nebo dvousložkovým epoxidovým lepidlem.

1717

6


Olejomalba

DekORAce

Na rozdíl od ostatních je pigment

těchto barev spojený olejem, tak

že po zaschnutí si zachovají svůj

svěží vzhled. Pro malbu s olejem

můžeme používat tónovaný pod

klad, ale i bílý. V našem případě

můžeme využít různě tónovaných

přirozeně barevných podkladů.

Na tmavých, třeba hnědých

a šedých oblázcích, pak dobře

vyniknou střední až světlé barvy,

kdy světlé tóny zvýrazníme bílou,

například na odrazech světla.

1. Chceme-li mít bílou plochu na tmavém

oblázku, natřeme místo malování šepsem, kterým se natírají malířská plátna. Šeps obsahuje bělobu spojenou akrylovými, nebo pryskyřičnými pojidly. Po zaschnutí šepsu můžeme začít s malováním olejovými barvami.

3. Lehce předkreslíme kompozici a štětcem

začneme malovat obrysy a nejjasnější

barvy. Od nich pak určujeme barevnost

ostatních odstínů. Zachytíme například

odraz zelené papriky na konvici. Barvy

středních tónů malujeme dříve, než světlé.

TIP: Tam, kde je tónovaný podklad součástí obrázku,

dosáhneme větší výraznosti a hloubky. To lze

dobře využít při malování na oblázky.

2. Přirozeně hnědá barva oblázku tvoří

výborný podklad pro malování, který

může místy prosvítat. Pracujeme se

světlejšími tóny, světly a středními až

tmavými tóny olejových barev.

Postup:

1818


DekORAce

4. Na světlý podklad bílého křemene si

můžeme načrtnout kompozici vodovými

barvami, přes něž po zaschnutí maluje

me olejem. Nejdřív rozpracujeme plochu

silnými kontrasty a pak jemným štětcem

domalujeme detaily.

5. Při práci pečlivě analyzujeme každou

barvu a porovnáváme ji s ostatními.

Šedé tóny nejsou až tak bezbarvé, i když

v porovnání s jasnými vypadají neutrálně.

Kontrast nemusí být vždy tak intenzivní,

a proto mícháme čisté tóny s bílou.

TIP: Chceme-li se naučit míchat neutrální barvy, malujeme obrázek s jedním, nebo dvěma jasně barevnými

předměty na bílém pozadí.

TIP: Tmavé barvy světlo pohlcují, avšak bílá je odráží. Díváme-li se na světlý předmět, vidíme celou škálu jemných barev.

Barvy se přitom mění podle druhu osvětlení, což poznáme zejména, umístíme-li zátiší poblíž okna.

1919

7


Olejový pastel a akvarelové barvy

OBláZky jAkO OZDOBA klOBOuku

Zapneme-li mašli na klo

bouku oblázkovou broží se

šnekem, získáme krásnou

ozdobu a lehce zatížený

slamák nám při větru

tak snadno neodlétne.

Na oblázek namalujeme

olejovým pastelem třeba

kytičku, nebo šneka. Malbu

zvýrazníme a jemně tónu

jeme akvarelem, případně

v některých místech ji dopl

níme akrylovou barvou.

1. Pr o klobouk s broží si vybereme plochý

oblázek ve tvaru šneka. Nejdřív tužkou

načrtneme ulitu a tělíčko plže s růžky. Ulitu

namalujeme na hrubozrnný podklad kame

ne olejovým pastelem, pouze vynecháme

místa, kde se ulita člení do závitů.

3. S tejným způsobem si připravíme asi

šest až osm „kytiček“ pro klobouk

s ozdobným pásem kolem krempy.

Bílým olejovým pastelem nakreslíme

na menší zakulacené ploché oblázky

okvětní lístky. Středy vyplníme

oranžovými akvarelovými kolečky.

TIP: Olejový pastel koupíme

ve výtvarných potřebách.

2. N amícháme si řídkou akvarelovou

barvu a tělo šneka v místech členění

překryjeme akvarelem. Plošky kamene

nepokryté olejovým pastelem se trochu

zabarví a ztmavnou, přičemž pastel

jakoby vystoupí z plochy.

Postup:

2020

-




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist