načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Malé velké věci - Tom Peters

Malé velké věci
-15%
sleva

Kniha: Malé velké věci
Autor:

Nejnovější kniha gurua světového managementu, konzultanta a publicisty Toma Peterse, který vedle Petera F. Druckera nejvíce ovlivnil manažerské myšlení a jednání dvacátého a začátku ... (celý popis)
594
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost


hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Management Press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015-05-01
Počet stran: 528
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 527 stran
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Little big things
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložil Michal Čakrt
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788072612222
EAN: 9788072612222
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nejnovější kniha gurua světového managementu, konzultanta a publicisty Toma Peterse, který vedle Petera F. Druckera nejvíce ovlivnil manažerské myšlení a jednání dvacátého a začátku jednadvacátého století, je kompendiem 163 „tipů“ jak dosáhnout excelentnosti – „tipů“ očividně samozřejmých, jako je umění říci v pravou chvíli „děkuji“ či být vždy laskaví k lidem ve svém okolí, přes ty běžné a donekonečna opakované (buďte neustále v kontaktu se svými zákazníky) až po „tipy“, které nejsou na první pohled zcela zřejmé (milujte svou konkurenci, buďte „k službám“ členům své organizace).      Autor krok za krokem, s patřičnou dávkou nakažlivého zaujetí, naléhavosti, přesvědčivosti, ale i humoru, zprostředkovává „střípky“ doporučení a moudrých rad, které jsou výsledkem jeho letité poradenské praxe i reakcí na zážitky z cest, na každodenní události, diskuse s účastníky jeho proslulých seminářů – na „velké“ věci i různé „maličkosti“, které ho zaujaly v tom pozitivním, ale i negativním slova smyslu a jimiž se lze řídit a které lze uplatňovat kdykoliv a kdekoliv. Na řadě jednoduchých, ale úderných příkladů a příběhů ze svého pracovního i osobního života dokládá, že „dokonalost“ spočívá ve vykonávání drobných, z našeho pohledu „bezvýznamných“ činností – „věcí malých svým obsahem, avšak velkých svým dosahem“ – jimž se může naučit a které si může osvojit jeden každý z nás.       Základním mottem této ojedinělé, provokativní knihy je tvrzení, že nejdůležitějším aktivem každé organizace jsou lidé a jejím posláním je služba. Nejlepší organizace je ta, která slouží svým zaměstnancům, svým zákazníkům – kde „lidé slouží lidem“. Slovy autora, organizace je „emocionální, živoucí, inovativní, radostný, tvořivý podnikatelský počin, který maximalizuje rozvoj jednotlivce… v oddané službě ostatním“. Taková organizace je pak humánní, dynamická, flexibilní – je excelentní.      Kniha Malé velké věci, jejíž české vydání s podtitulem 163 způsobů jak dosáhnout excelentnosti (brož., 528 str., doporučená cena 699 Kč, z angl. ji přeložil M. Čakrt) připravilo nakladatelství Management Press, se spontánně "vyvinula" z autorova blogu a je určena manažerům firem všech velikostí, podnikatelům a všem těm, kdo si chtějí vzít ponaučení z „malých, ale velkých věcí“, aby zlepšili úroveň svých služeb zákazníkům a zajistili svým firmám udržitelnou prosperitu. Tom Peters získal magisterský diplom v oboru stavebního inženýrství na Cornellově univerzitě a titul MBA na Stanfordově univerzitě. Sloužil v námořnictvu Spojených států a  po té působil v Bílém domě ve Washingtonu – v době Nixonovy administrativy – v odboru pro management a rozpočet. Od roku 1974 pracoval ve společnosti McKinsey & Co., z níž v roce 1981 odešel, aby založil svou vlastní firmu Tom Peters Group a stal se nezávislým lektorem a poradcem.      Tom Peters je autorem či spoluautorem řady knih, z nichž nejúspěšnější jsou In Search of Excellence, A Passion of Excellence, Thriving on Chaos, Liberation Management či Re-Imagine!.      Se svou ženou žije ve Vermontu. (163 způsobů jak dosáhnout excelentnosti)

Další popis

Dokonalosti – či chcete-li excelentnosti – se dosahuje vykonáváním spousty "drobných" činností, často s blahosklonnou přezíravostí přehlížených, které však mohou změnit nejen nás samé, ale i organizace, v nichž pracujeme, a svět, který nás obklopuje. S patřičnou dávkou nakažlivého zaujetí, naléhavosti, přesvědčivosti, ale i humoru autor - guru světového managementu, lektor, konzultant, spoluautor mezinárodního bestselleru "In Search of Excellence" ("Hledání dokonalosti") - ve své nové knize předkládá 163 doporučení, která podnikatelům a manažerům neustále připomínají, že nejdůležitějším aktivem jsou lidé a že posláním organizací je služba.


Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TOM PETERS

MALE

VELKE

VECI 163 zpu ̊ sobu ̊

jak dosáhnout excelentnosti

ˇ

`

`

MANAGEMENT PRESS, PRAHA 2011

www.mgmtpress.cz


Warrenu Bennisovi

Mentorovi, kolegovi, příteli

Tom Peters: Th e Little Big Th ings. 163 Ways to Persue Excellence

Copyright © 2010 by Th omas J. Peters

Translation © Michal Čakrt, 2011

Cover design © Petr Foltera, 2011

Excerpts from „Planners Versus Searchers“ from Th e White Man’ s

Burden by William Easterly, copyright © 2006 by William Easterly.

Used by permission of Th e Penguin Press, a division of Penguin Group (USA) Inc.

Published by arrangement with HarperCollins Publishers.

All rights reserved.

ISBN 978-80-7261-222-2

www.mgmtpress.cz


7

Obsah

Úvod 17 MALÉ VELKÉ VĚCI 27 MALÉ 29

1. Především jde o toalety! 29

2. Na „maličkostech“ záleží. Velmi! 31

3. Flower Power! 31

4. Zvládněte delikátní umění ... jemného postrčení! 32 EXCELENTNOST 37

5. Co jiného než být Excelentní? A když Excelentnost ne teď,

tak kdy? 37

6. Kamž Excelentnost? Aneb: Jak usnout za volantem. 41

7. „Kvalita“: Poznáte ji, když ji vidíte. 42

8. Excelentnost je ... 43 Speciální část – BREPTY STARÉHO GURU 44 KRIZE 53

9. To, co stoupá vzhůru a vzhůru a vzhůru, nevzejde již výše

a výše a výše provždy a navždy a navždy. 53

10. Dobré věci (zejména ve špatných časech?) přicházejí po třech. 56 11. Myslete na Čínu! Myslete na Indii! 58

www.mgmtpress.cz


8

PŘÍLEŽITOST 61

12. Těžké časy? Příležitost, jaká se nebude opakovat! 61

13. Nudné je krásné. (Anebo by alespoň být mohlo.) 62

14. „Stará“ pravidla. (Ano, i v „internetovém věku“.) 65

15. Stavějte zeleně už teď. (Žádné výmluvy!) 67

16. Výdělky ve zlých časech: Buďte posedlí výnosy. 69

PRUŽNOST 73

17. Labutí skok. Průvodce jak se vyrovnat s vyrovnáváním. 73

18. Doživotní zaměstnání je mrtvé. Vaše kariéra nikoliv. 78

19. „Neúspěchy“ – radujte se z nich! 80

20. Nejhorší rada na světě. (Neberte ji prosím v úvahu.) 82

Zvláštní oddíl – RECESE 46 85

JÁ (VY?) 91

21. Sami jste svým výtvorem – pracujte na jeho rozvoji. 91

22. Dopřejte si trochu povyražení! 94

23. Ve zdravém těle – zdravý duch. 96

24. Mentální gymnastika. Její naléhavost. 97

25. Vy sami jste svým příběhem! Pracujte na něm! 98

26. Vytvořte svůj N.UH8 – co nejdříve! 102

OSTATNÍ 105

27. Laskavost nic nestojí! 105

28. Slušně! Slušně! Slušně! 108

29. Naslouchejte Ann – a „jednejte podle toho“. 110

30. „Být přítomen.“ (Aneb: Jak jsem se naučil prvním principům

z posledních rituálů mého dědy.) 111

31. Obdiv k velké bitvě: Námět k úvaze. 113

32. Ohleduplnost nic nestojí (nebo skoro nic). 116

SPOJENÍ 121

33. Jenom spojit... 121

34. Měli rádi Ika (protože Ike měl rád je). 123

www.mgmtpress.cz


9

35. Buďte vždycky osobní. 125

36. Dopouštějte se „Skutků Záměrného Vylepšování Vztahu“. 128

POSTOJE 131

37. Přidejte ke své nabídce „Faktor Jiskry v Oku“. 131

38. Příjemní, pozorní, obětaví – v 6 ráno! 133

39. Najímejte „nadšence“ – aneb: Ten Zatracený Zvukař! 135

40. Kterým „praporkem“ máváte? 136

VÝKON 141

41. Jste na jevišti! Neustále! 141

42. Pracujte (jako diví) na prvním dojmu, který uděláte. 144

43. Pracujte (jako diví) na posledním dojmu, který uděláte. 147

44. Pracujte na svých prezentačních dovednostech.

(Aneb: 17 minut může změnit svět!) 149

PRÁCE 153

45. Býti „profesionálem“. 153

46. „Všechno prochází fi nancemi“ (a vy byste měli také). 154

47. Co je na programu? Proč to nerozhodnete vy? 156

48. Všichni prodáváme. Tečka. 158

INICIATIVA 161

49. Zavolejte jim! Zabere to jen tři minuty! Dnes! Hned! 161

50. Dostavte se! (To je začátek.) 164

51. Vstaňte dříve než (v tomto případě) ta dáma. 166

52. Vyviňte až nepříčetnou viditelnou snahu. 167

LEADERSHIP 171

53. Vést znamená viditelně pomáhat druhým být úspěšní. 171

54. K jejich službám. 173

55. „Pohostili“ jste v poslední době své dobré pracovníky? 174

56. Posvátná důvěra. 175

57. Pravidla pokusné krysy! – Aneb: Využívání neuvěřitelného

potenciálu pozitivního posilování. 177

www.mgmtpress.cz


10 SLOVA 183 58. „Co myslíte?“ 183 59. „Děkuji.“ 184 60. „Promiňte.“ 185 61. Pravdivá slova – od romanopisce. 189 NETWORKING 191 62. Jedna řádka programovacího kódu: Nejkratší vzdálenost

od „Kritiky“ k „Šampiónovi“. 191 63. „Ponořte se“ pro úspěch. 194 64. Vzorec úspěchu: Z(I) > Z(E). 197 65. Jaké máte skóre ve „Vnitřním Utkání“? 200 OBĚDY 203 66. Platí celoplošně: Nejdůležitější je spolupráce mezi útvary. 203 67. Vycházet dobře s lidmi a chodit s nimi na oběd. 204 Zvláštní část – ROVNICE 207 ANO 213 68. Prostě řekněte Ano! – Aneb: Poučení od mé tchyně. 213 69. Jenom pro to neustálé povyražení. 214 NE 219 70. Co nemáte dělat je důležitější než to, co udělat musíte. 219 71. Některé věci, které stojí za to dělat, nestojí za to dělat

extra pořádně. 222 ZÁKAZNÍCI 225 72. Je 11 dopoledne – už jste dnes volali zákazníkovi? 225 73. Není nic lepšího, ale opravdu nic lepšího

než naštvaný zákazník! 227

74. Máme tu nedostatek nadbytečné komunikace. 228

www.mgmtpress.cz


11

AKCE 231 75. „Zkusil jsem to nejlepší!“ Chybná odpověď. 231 76. Jenom se starat nestačí. 233 77. Kapitán „Den“ a kapitán „Noc“: Vyprávění o dvou

nasazeních a dvě doporučení. 235 78. Když chcete najít ropu, musíte udělat vrty. 238 ZMĚNA 241 79. Zen a umění dosáhnout změny i tam, kde už změna je. 241 80. Způsob Dema. 244 81. Velká změna – naráz a hned! 246 82. Velká změna – a tak málo času. 250 83. Chytře? Nikdy! 252 Zvláštní část – VY, JÁ A VÁLKA PANA WILSONA 257 VÁŠEŇ 267 84. Podporuji tu emoci! 267 85. Jedno pravidlo! Spousta zlata! 268 86. Chopte se okamžiku. 271 PŘÍTOMNOST 275 87. Řízení Obchůzkou – všechno je okolo vás! 275 88. Všechny smysly? Nebo nesmysl! 278 89. Nechte peněženku (nebo náprsní tašku) doma. 280 90. Sestupte z piedestalu a dávejte pozor na to, jak se kdo směje! 282 91. Velkolepý plán? Ne, malé krůčky (oběma nohama na zemi). 284 TALENT 291 92. Přijímání zaměstnanců: Přistupujte k němu

s nepokrytým fanatismem? 291 93. Povyšování: Budujete svůj odkaz tempem „dva za rok“? 292 94. Rozvoj podřízených: Vyhledáváte prvotřídní („božské“)

nadřízené na první úrovni? 293 95. Lidé, kteří vedou lidi: Vy = Vysvědčení vašich úspěchů

při rozvoji lidí. 296

www.mgmtpress.cz


12 LIDÉ 299 96. Všechno (VŠECHNO) je v ... kvalitě lidí. 299 97. Vzhůru s lidmi! Vzhůru s rozpočtem na lidi! 304 98. Pečujte s láskou o poslední dvě procenta. 307 99. Axióm zaujetí – lidské důsledky. 308 GENDER 311 100. Síla zájmen! – Aneb: Zákazník je „Ona“. 311 101. Ženy vedou! (Naučí se muži s tím smířit?) 313 102. Muži říkají „Dejte mi fakta“: Ženy jsou jiné. 316 103. Jste správně oblečeni? Aneb dějiny hnutí

za volební právo žen mě naučily vytrvat a vytrvat. 318

INOVACE 325 104. Odvaha ... výzkumu! 325 105. Adhockracie – milujte ji, nebo ji nechte být. 327 106. Nad rámec Excelentnosti: Norma maniakálnosti. 329 107. Z polostínu: Znovu Skunkworks. 331 108. D.M.O. (Ne, to není značka náklaďáku). 334 109. Co jste v poslední době prototypovali? 336 110. Peklo neměloť zlosti žádné: Oslavujte

„Narušovatele pořádku“. 338 111. Inovační 15: Co zatím víme ... 340 NASLOUCHÁNÍ 345 112. Teď poslouchejte! Naslouchání je jasná

„Klíčová Kompetence“. 345

113. Jste „18sekundový manažer“? 349 114. Vyslechněte, co mají na srdci. Dejte najevo respekt. 351 Zvláštní oddíl – CITÁTY 34 355 ZVĚDAVOST 361 115. Pokud se potřebujete zeptat ... pak se ptejte

(a ptejte a ptejte). 361 116. Odměňujte JN (Já Nevím). 363 117. Pracujte u fontánky – Neboli: Vyprávíte dost drbů? 364

www.mgmtpress.cz


13

UČENÍ 367 118. Jak dobře absolvovat: Celoživotní vzdělávání

je povinná součást fi remního poslání. 367

119. Přestudujte je! 369 120. Učtěte je! 370 121. Přepište je! 371 122. Právě zahajujeme přijímací řízení:

„MBA program o lidech.“ 373 ČAS 377 123. Může to být později, než jste si mysleli. 377 124. Vyhraďte si čas na prozíravé chování. 378 125. Time out ... na snění. 379 126. Osvojte si umění vytyčování Milníků. 381 DESIGN 385 127. Design ... je ve všem! 385 128. Olíznete se z toho? 389 129. Projev designu: Můžete se dostat z místa A do místa B? 390 130. Láska + Nenávist = Moc Designu. 394 DETAILY 397 131. Případ bonbónku za dva centy. 397 132. Pokud obálka nepasuje, tak se na to vykašlete! 401 133. Jde hlavně o Bláto. 403 134. Myslete v pojmech billboardu. „Záleží nám na tom.“

„Je nám to fuk.“ 405 SVINČÍK 409 135. Vnitřní nepřítel – aneb: Není vyšších nákladů

než cena zkostnatělosti. 409

136. Staňte se dervišem decentralizace! 412 137. Hrajte ... Velkou Hru na Odstraňování Svinčíku! 416 138. Jednoprocentní cvičení: Jak se zbavit fi remního „sádla“

za 45 minut. 418 139. Cíl: Udělat ze „zdravého rozumu“ zdravou praxi. 420

www.mgmtpress.cz


14 PODNIK 423 140. Organizace je, když „lidé slouží lidem“. (Tečka!) 423 141. Cesta „PSF“: Práce, za kterou Stojí za to Zaplatit. 426 142. Nedovolte „nepříteli“, aby ovládal váš život. 429 143. Milujte své konkurenty. 431 Zvláštní oddíl – 50 NEJLEPŠÍCH OTÁZEK „UŽ JSTE?“ 434 PŘEDSTAVTE SI ZNOVU 443 144. Zbudujte „chrám“. (A když ne, tak co jiného?) 443 145. Umožněte lidem naplňovat jejich sny.

(A když ne, tak co jiného?) 446 146. Spusťte „Projekt Ray“. 448 147. Realismus? Ne, když mám službu já! 449 WOW 453 148. Když není WOW, pak ... není Go. 453 149. Co je na vás tak jedinečného? – Aneb: „Jedineční“

vítězí nad „Nejlepšími“. 455 150. Bere to dech? 459 151. Extremismus není při obraně WOW zlem. 462 TEĎ 465 152. Vítejte v epoše Metabolického Managementu. 465 153. Stěny „včerejška“, stěny „zítřka“. 467 154. Nepromarnit svůj život: Ať se vám to líbí nebo ne,

Práce je život! 468 DOPAD 471 155. Zapomeňte na dlouhověkost – zkuste dramatický okamžik. 471 156. Co kdybyste seznam svých přání vyměnili

za seznam toho, co uděláte? 475 Zvláštní oddíl – JÁDRO PODNIKATELSKÉ STRATEGIE 477

www.mgmtpress.cz


15

ÚSPĚCH 501

157. Model úspěchu „3H“. 501

158. „Manifest Excelentnosti“ v 5 bodech a 5 slovech. 503

159. Plný Nelson – aneb 13 poučení jak doplout

k Excelentnosti. 505

160. Tahák pro těžké časy (a také všechny ostatní). 510

VELKÉ 513

161. Odcházení do důchodu je na nic. 513

162. Myslete na odkaz! 515

163. Nezapomeňte, proč tu jste. 517

Věnování 520

Poděkování 522

www.mgmtpress.cz


478 TOM PETERS Většinou přemýšlíme o podnikatelské strategii jako o jakémsi vyjádření snahy zaujmout nějakou pozici na trhu: „Naším cílem je stát se přední konzultační fi rmou pro managementy středně velkých technologických fi rem na Středozápadě.“ Nebo něco na tento způsob. Jistě i toto tam patří. Ale já se domnívám, že první „strategickou silou“ jakékoliv fi rmy nebo organizace je ... „vnitřní převaha“. To je například prvenství ve schopnosti získávat talentované lidi a rozvíjet je ve výkonnosti, jiskrných vztazích (to jest, s každým, s nímž přijdeme do styku) a ve všeobecné touze „neúnavně usilovat o ... Excelentnost ... ve všem, co děláme“. Proto zde pokorně nabízím 51 „všeobecných rad“ – „připomenutí zjevného“ (na rozdíl od marketingové „chytristiky“ nebo „klamavých ,strategických‘ manévrů“ nebo fi nančního kouzlení) k vytvoření „vítězné“ „strategie“, která je ze své podstaty udržitelná. Některá z těchto doporučení se už vyskytla v předešlých kapitolách. Pokusím se je zde co nejuceleněni shrnout.

Tímto tedy: 1. „Děkuji.“ Minimálně několikrát denně. Počítejte si to!

Nejvzácnější (a nejmocnější) z darů:

„Děkuji vám.“

Ocenění něčí pomoci nebo podpory má neocenitelnou hodnotu pro utužení vztahů – a pro povzbuzení budoucí pomoci a ústně šířené podpory. Mimochodem, děkování se dá cvičit – když je budeme pokládat za osvojitelnou dovednost. A takovou, kterou lze měřit.

O co jde: Musí se z toho stát zvyk a rituál, pokud to má k něčemu být.

O co jde: Měřte to! 2. „Děkuji“, „Děkuji“, „Děkuji“ a opět „Děkuji“, „Děkuji vám

všem!“

Poselství: Poděkujte každému, i těm, jejichž podíl na dané činnosti byl okrajový – zejména těm, kteří vězí „hluboko dole v hierarchii“. Není „malých“ skutků podpory. Skutečná práce se v organizacích odehrává

www.mgmtpress.cz


479

Malé velké věci

o několik úrovní pod „vedením“. Uznání i „nepřímým“ přispěvatelům k výsledku a vědomí, že také patří do týmu, má násobnou hodnotu, když dojde na to, udělat něco dobře a včas – možná, že nic není důležitější. 3. Usmívejte se. Pracujte na tom.

Úsměvy mění svět – vzpomeňte si na Nelsona Mandelu, Dwighta D. Eisenhowera. Jejich úsměvy držely pohromadě spojenecké síly v den D, v Eisenhowerově případě (přezdívali mu „neodolatelný úsměv“), a odplavily v nebývalé míře nenávist v případě Nelsona Mandely. Úsměvy jsou klíčem k udržení zákazníků – vzpomeňte si na Starbucks. A bez legrace, lze na nich pracovat. 4. Omluvte se. I tehdy, když je to „především“ „jejich“ vina.

Omluvte se, i když je to vaše vina jen z 10 procent. Nebo 1 procenta. Omluvte se, zejména tehdy, když je to nepříjemné, když ten, komu se omlouváte, je vaším „nepřítelem“. Veďte si o vašich pokusech záznamy. „Síle omluvy“ není doslova nic rovno. Ano, správné slovo, „moc omluvy“. 5. Nechte být ty, kdo si hrají na to, kdo za to může.

Pokud si nepřestávají hrát a nejsou schopni přestat, přestaňte vy a nechte je být. Hra na to, kdo za co může, jenom věci zdržuje, podrývá spolupráci přes vnitřní hranice (tak důležitou!!) a dokáže otrávit celou organizaci. 6. Najímejte lidi podle jejich nadšení.

Nadšení je nenapodobitelný virus. Jeho síla je úžasná. Může pohnout horou a také jí pohnulo. Stavby jako transkontinentální železnice nebo Panamský průplav zbudovalo nadšení ve stejné míře jako těžká dřina. Sledujte tento rys při přijímání nových lidí a při povyšování. A co se týče vás, nenechte ho zvadnout – zvláště tehdy, když už je zjevně nemožné si nějaké to nadšení ještě udržet. 7. Malé nadšení. Žádná nabídka. Na žádnou práci. Žádné pový

šení.

Zásadně platí: ÚPLNĚ PRVNÍ VĚCÍ na seznamu požadavků pro KAŽDÉ pracovní místo bude (by mělo být): „Nadšení.“

www.mgmtpress.cz


480 TOM PETERS 8. Najímejte optimisty. Všude.

Nesměšujte „pozitivní pohled na život“ s bezduchým optimismem. Jak prozradil časopisu Time harvardský psycholog Tal Ben-Shahar: „Zdravý optimismus znamená být v kontaktu s realitou. Určitě to neznamená být naivně optimistický a myslet si, že všechno je úžasné a velkolepé.“ Time k tomu dodává: „Ben-Shahar popisuje realistické optimisty jako ‚optimalisty‘ – ne lidi, kteří věří, že cokoliv se stane, je dobré, ale ty, kteří si vezmou to nejlepší z toho, co se stalo.“

A opět moje mantra: Takovéto „měkké“ věci nejsou – „měkké“, absolutně ne. Po pravdě mají ve svém souhrnu tu „nejstrategičtější“ důležitost. Berte je vážně. Udělejte z jejich hledání (při přijímání, povyšování) formalizovanou praxi. 9. Kritérium přijetí pro 100 pracovních míst. Šli byste s ním / s ní

na oběd?

Při přijímání na jednu každou pozici musíme všechny vážné kandidáty testovat na to, jak příjemné je pobývat v jejich přítomnosti. Nemusíte se do nich hned „zamilovat“, ale dobrá osobní „chemie“ a schopnost oblíbit si někoho jsou důležité. Nakonec je to hlavně společenské pojivo, které vede k tomu, že týmy jsou úspěšné – v pozemním hokeji stejně jako personalistice. (A. Opakuji: Při spolupráci přes funkční a interní i externí hranice.) 10. Přijímejte slušné vychování.

Pokud měly moje úspěchy v životě jedinou společnou příčinu, pak je jí posedlost slušným chováním, které mi vštípila moje matka. Tenkrát jsem se vzpouzel, ale dnes poklekám a děkuji, jak mohu. (A ono to fungovalo i pro George Washingtona.) 11. Neodmítejte „potížisty“ – to je ty, kteří se necítí dobře v (jsou

běsní ze) statusu quo.

Přijímejte lidi se slušným chováním. A přijímejte nevychovance. Naštvaní, nespokojení lidé jsou hlavním (možná jediným) zdrojem inovací, malých i velkých. Mezi chronickými stěžovateli a podnikateli (interními i externími), kteří se snaží napravit, co je štve, je jenom tenká hranice. Podnikatelé proměňují svou naštvanost v činy.

www.mgmtpress.cz


481

Malé velké věci

12. Překvapte všechny potenciální spolupracovníky něčím neče

kaným nebo zvláštním. Pozorujte, jak reagují.

Tak či onak budeme někdy potřebovat odolnost. Zinscenovat něco nečekaného je, připouštím, dost ubohá strategie; jde jen o to, abychom na to pamatovali. Jinou možností je zaměřit se na různé zádrhele a nezdary v životních poutích uchazečů – a zhodnotit, jak iniciativně a s jakou odvahou se s nimi vyrovnali. 13. Zničující reakce i na ty nejmenší kiksy.

Když zničit, tak zničit. Sledujte a veďte si záznamy. Nešetřete penězi. Nešetřete časem. Mluvte o tom. Stanovte nesmyslně přísné normy na okamžitost a intenzitu reakce, pokud cokoliv „zvoráte“. Pamatujte si Železné pravidlo / Svatý Axióm: Problém není nikdy sám o sobě problémem, nebo je jím jen zřídka. Problémem se vždycky stává až naše reakce na něj. 14. Všechno je v dojmech.

Lidé s technickým vzděláním tohle nesnášejí. (Já jsem jeden z nich.) Existuje milión vědeckých studií (nebo přinejmenším pár tisíc), které dokazují lidskou iracionalitu. Naše reakce na cokoliv je, prostě a jednoduše, emocionální. Jsem schopen v klidu přečkat dvouhodinové zpoždění letu, když mě budete informovat – a začnu zuřit z půlhodinové prodlevy, když mě necháte tápat v temnotách. Musíme vždycky – zaprvé a především – dbát na to, jaký něco udělá „dojem“, jak to budou lidé vnímat.

Opakujte mantru: VŠECHNO JE V DOJMECH.

Nápověda: Je to v nich. 15. Život je divadlo.

Celý svět je jedno velké jeviště. Každý z nás je hercem. (Ve 100 procentech času.) Platí to při poskytování logistických služeb stejně jako při řízení hotelu – a stejně tak je to realita pro výuku ve třetí třídě jako v akci Ozbrojených sil Spojených států, která usiluje o to, vytvořit stabilní komunitu kdesi v odlehlých horách v Afghánistánu. „Pochopení“ této „dramatické složky“ je podstatou strategie. (Jeden analytik

www.mgmtpress.cz


482 TOM PETERS poznamenal, že pozoruhodný úspěch pontifi kátu papeže Jana Pavla II. pramenil mimo jiné i z toho, že se za mlada věnoval herectví – uměl doposud nevídaným způsobem prezentovat papežský stolec, a tím rozněcoval na celém světě někdy už pohasínající víru.) 16. Zavolejte zákazníkovi.

Hned teď. (Přestaňte číst – a okamžitě zvedněte telefon!) 17. Zavolejte dalšímu zákazníkovi.

Hned teď. (Přestaňte číst – a okamžitě zvedněte telefon!) 18. Zavolejte n-tému zákazníkovi.

Hned teď. (Přestaňte číst – a okamžitě zvedněte telefon!) 19. Přijímání nových pracovníků je možná vaše nejdůležitější

činnost.

Přijímání je podle názoru mnohých to nejdůležitější, co organizace dělají. Tudíž, prostě a jednoduše, se z toho musí stát posedlost! (Určitě se všichni shodneme, že je to „sakra důležité“ – ale já opravdu trvám na tom, abyste tím byli „posedlí“; a přitom je to tak vzácné.) Vy (každý vedoucí) si musíte de facto udělat PhD. v přijímání nových pracovníků. Novina (ve zkratce): „Dokážete“ se stát Opravdovými Odborníky“ v této „měkké dovednosti“. 20. Najímejte podivíny.

V zájmu inovativnosti i v zájmu neustálého obnovování potřebujeme velkou dávku nikam nepasujících lidí. „Nepasující“ je hodně daleko od „normálního“ životaběhu – může to být někdo, kdo po vysoké škole strávil jako dobrovolník Mírových sborů tři roky v Africe; je přeborníkem v jachtingu; zpíval v pěveckém sboru BBC. Dávejte si pozor, abyste nepřijímali a nepovyšovali stejné lidi, jako jste vy! (A dejte si pozor, abyste si nebyli vědomi této stejnosti – což se bohužel často stává.) 21. Prostudujte si každého, s kým se setkáte.

Nelson Mandela si nastudoval každého bachaře ve vězení na Robbins Islandu tak podrobně a pečlivě, jako by chtěl skládat zkoušku

www.mgmtpress.cz


483

Malé velké věci

z anatomie. Harvey Mackay v knize Jak plavat se žraloky a zůstat při tom naživu

54

popisuje skvělým způsobem proces, jak se stát znalcem

lidí, s nimiž přijdeme do styku. Úspěšní leadeři se zabývají v první řadě a především vztahy. Nejlepší z nich, jako Bill Clinton, byli už od raného mládí posedlí poznáváním lidí. (Clinton si dělal poznámky a vedl záznamy doslova o komkoliv, s kým se setkal.) Věnujte se svému PhD. v oboru lidských vztahů vytrvale a systematicky! Nikdy k žádnému setkání, ani tomu nejvíce neformálnímu, nepřistupuje chladně – napodobte Clintona a pokládejte každý kontakt za potenciální „strategickou“ příležitost! 22. Studujte sebe samé.

„Pokud chcete rozvíjet druhé,“ říká kouč špičkových pracovníků Marshall Goldsmith, „začněte u sebe.“ Zdá se vám to příliš zahleděné do sebe? Do jisté míry to tak je, ale je to klíčem k úspěchu každého leadera. Je politováníhodné, že nadřízení, zejména ve vrcholových pozicích, často ani netuší, jak působí na jiné. Například Richard se o sobě domnívá, že s ním lze snadno vyjít, ale jeho spolupracovníci jej pokládají za vznětlivého. Richard si také myslí, že umí dobře naslouchat; „oni“ by řekli, že neustále skáče druhým do řeči. Vyprávění jako toto vypadá spíše jako karikatura – ale věřte mi (nevěřte sami sobě), není. 23. To není „soft“, baby!

Slušnost se vyplácí. Velmi.

Umění myslet i na druhé se vyplácí. Velmi.

Laskavost se vyplácí. Velmi.

Respekt se vyplácí. Velmi.

Schopnost ocenit se vyplácí. Velmi.

Zdvořilost se vyplácí. Velmi.

Naslouchání se vyplácí. Velmi. 54

Česky vydalo nakladatelství Pragma, Praha 1996. Pozn. překl.

www.mgmtpress.cz


484 TOM PETERS

„Slušnost,“ „umění myslet i na druhé“ atd. jsou skutečným jazykem Excelentních a Trvale Udržitelných Vztahů – a tudíž i jazykem „maximalizace zisků“.

Tečka. 24. „d“iverzita vždy vítězí.

Říkám tomu „diverzita s malým ,d‘ “. Nemám na mysli sociální spravedlnost – mým tématem je efektivita podniků. Kvůli tomu asi přece čtete tuto knihu. Stále více a více výzkumů zavrhuje myšlenku přehnané závislosti na expertech. (A to bylo ještě před současným fi nančním fi askem, zrozeným z hlav těch nejlepších a nejchytřejších.) Závěr: Jakýkoliv rozhodovací proces nebo výkon takového rozhodnutí v sobě prostě musí mít zakomponovánu veškerou rozmanitost, na kterou jste schopni pomyslet – muži, ženy, černí, bílí, nejlepší univerzita, bez univerzitního vzdělání, kněží, učitelé, malí, velcí ... cokoliv. Sledujte ji a měřte! (Opakuji: Důkazy pro toto tvrzení jsou 10 mil široké a 10 mil hluboké.) 25. „Nová Diverzita“ – vítejte v davu.

Zdá se, že „crowdsourcing“ se stane tím nejmocnější nástrojem inovací, výkonu a marketingu – který jsme kdy měli. Od Wikipedie po hledání nových polí pro těžbu zlata je spolupráce elektronicky propojeného davu neocenitelnou ZHT – Zbraní Hromadného Tvoření. Použití: Pro každého. V každém oboru. Všude. 26. Choďte na oběd s lidmi z jiných útvarů.

Po n-té v této knize (a ještě několikrát to zopakuji):

Na tomto místě znovu a opakovaně vyhlašuji, že nefungující a zpackaná meziútvarová komunikace nebo uzavírání se ve funkčních silech jsou setrvale tou hlavní příčinou poruch ve výkonnosti fi rmy a příčinou číslo 1 zmařených inovačních příležitostí.

www.mgmtpress.cz


485

Malé velké věci

(Opakuji. Jo!)

Došel jsem k přesvědčení, hraničícímu téměř „s náboženskou vírou“, že „jednoduché“ „společenské“ opravné prostředky jsou mnohem důležitější než formální systémy a bůhvíjak úchvatně vyvedený sexy software. Je to fanatická věrnost chodit na obědy s lidmi z jiných funkčních útvarů. Je to zvaní lidí z jiných útvarů na vaše pravidelné týdenní porady. Jsou to slavnostní příležitosti, na nichž odměňujete ty, kteří vašemu týmu pomohli. Posílejte poděkování vrchovatou měrou všem těm z jiných koutů organizace, kteří vám byli nápomocni. (VÍCE NEŽ 50 PROCENT VAŠICH PODĚKOVÁNÍ BY MĚLO SMĚŘOVAT MIMO VÁŠ ÚTVAR. SLEDUJTE TO A MĚŘTE.) Nenechte uplynout jediný den, kdy byste proaktivně neusilovali o stržení zdí mezi funkcemi prostřednictvím „sociálních nástrojů“. 27. Obědvejte „směrem dolů“ – „zaháčkujte se“ v provozních

útvarech zákazníka a získáte zakázku a udržíte obchodní

vztahy.

Většina rozhodnutí týkající se nákupu nebo zavedení nového systému (telekomunikace, softwaru) je do velké míry ovlivněna jejich budoucími uživateli v nižších „patrech“ organizace. Analýzu toho, zda nakoupit nebo nenakoupit vaši službu nebo nějaký úžasný výrobek provádějí v Klientově organizaci lidé více nebo méně, ale většinou více, o tři úrovně níže. Vaším záměrem musí být trpělivě vyhledávat a pěstovat si tyto lidi o tři úrovně pod. (Nápověda: Ženy jsou v tomto směru mnohem lepší než muži; ženy bývají ochotnější nebrat v úvahu formální zařazení a postavení a investovat všude a kdekoliv podle toho, co očekávají, že to přinese.) 28. Obědvejte „směrem dolů“ – „zaháčkujte se“ v provozních

útvarech zákazníka o tři nebo více „úrovní“ „níže“ a pak jen

sledujte, jak úspěch vašich implementací poletí vzhůru!

„Skutečná práce“ v jakékoliv větší organizaci se odehrává o dvě, tři nebo čtyři „úrovně“ níže – i v dnešních hyperzadrátovaných poněkud zploštělých organizacích; potlačte své ego a investujte do lidí a vazeb „tam dole“. Kromě jiného těm „tam dole“ se zpravidla nedostává

www.mgmtpress.cz


486 TOM PETERS náležitého ocenění; tudíž velmi přivítají váš zájem – a vaše STD (Síť Tam Dole) bude vyplácet vysoké dividendy. (Jsem skoro v pokušení posunout toto doporučení na vrchol svého osobního žebříčku, když se tak zamýšlím nad svými úspěchy ve velkých organizacích, jako byly U. S. Navy, Bílý dům a McKinsey&Co.) 29. Přistupujte k „Axiómu Trávení Času“, jako by to byla záleži

tost života a smrti – protože je.

Jednoznačně jsme těmi, s kým trávíme čas. Když se potloukáte kolem „zajímavých“ lidí – stanete se sami zajímavějšími. Motejte se kolem „nudných“ lidí – a budete sami nudní. Zkuste trávit více času s lidmi z jiných útvarů – a prospějete komunikaci mezi útvary. Vyskytujte se v blízkosti nestandardních zákazníků a dodavatelů – a budete toho vědět více o budoucnosti. Zkuste být více s devatenáctiletými – a sledujte, jak vaše používání webu bude najednou zajímavější a rozsáhlejší. Máloco, pokud vůbec něco, je pro inovace významnější než to, s kým trávíme čas. Věnujte se tomu! Sledujte to a měřte to! (Hrůzostrašná myšlenka dne: „Stane se z vás těch pět lidí, s nimiž se nejčastěji stýkáte – je na vás, zda to bude požehnáním nebo prokletím.“ – Billy Cox) 30. Jste tím, kde sedíte.

Způsob, jakým si uspořádáte fyzický prostor své kanceláře, může

hodně napomoci tomu, aby zmizely bariéry, a může (zásadně) změnit komunikační vzorce – a rozhodující výstupy. Je řeč o „mocenském nástroji“ – který je zoufale opomíjený a nedostatečně využívaný. Výkonný ředitel najme svého prvního šéfa designu ve fi rmě – a usadí tohoto nového Hlavního Designového Guru do bezprostředního sousedství své kanceláře; a než se nadějete, všichni v nejvyšších patrech fi rmy si začnou notovat „designovou hymnu“. Je potřeba zhostit se neobvyklého výstředního úkolu, který bude v rozporu s převládajícími názory – posaďte příslušný tým 6000 mil daleko. (Nebo alespoň 60.) 31. Pracujte na zlepšení dovednosti naslouchat – u všech.

Umění naslouchat by mělo být poblíž nebo úplně na vrcholu požadovaných dovedností jednoho každého. Opravdu asi neexistuje nic „strategičtějšího!“. Většina z nás, především ti, kteří už jsou delší dobu

www.mgmtpress.cz


487

Malé velké věci

na nějaké vedoucí pozici, naslouchá mizerně – většina mužů, bez ohledu na to, zda jsou nadřízení nebo ne, naslouchá opravdu strašně. Dobrá zpráva je, jak nás naučili Stephen Covey a další: Naslouchání je dovednost, kterou si lze osvojit a zlepšovat. Zlatá Rovnice:

Lepší Naslouchání = Lepší Management =

Lepší Prodej = Lepší Implementace. Věřte tomu!!

Naučte se mu – i kdyby vás to mělo stát život!!

32. Věnujte se umění rozhovoru.

Určitě jste na televizních obrazovkách viděli mistry rozhovorů. Vypadá to, jako by byli schopni z kohokoliv vytáhnout cokoliv. V profesionálním životě je stěžejní umět efektivně získávat informace. Kromě zlepšování dovednosti naslouchat (viz bod bezprostředně výše) se věnujte i své dovednosti vést rozhovor – znovu, je to téma, které si zaslouží formální studium a značnou investici. 33. Věnujte se umění prezentovat.

Naslouchejte! Mluvte! Těmito dvěma činnostmi trávíme spoustu / většinu svého času. Proč je tedy mezi námi kruci tak málo těch, kteří se vážně věnují těmto dvěma Zásadním Lidským Dovednostem? Abychom byli v těchto dvou dovednostech dobří, opravdu opravdu dobří, je třeba na nich tvrdě pracovat stejně, jako kdybychom chtěli být dobří, opravdu dobří v neurochirurgii. Neschopnost skvěle prezentovat – po dvě minuty nebo dvě hodiny, bez ohledu na to, zda jsme tu prezentaci plánovali dva měsíce dopředu nebo je spontánní – nadobro zablokovala nesčíslně mnoho slibných kariér lidí s velkým potenciálem. Jak doslova citují noviny The [Martha’s] Vineyard Gazette: „Pera jsou mocnější než meče. Nic z toho ale nelze srovnat s hlasivkami.“ 34. Nespokojte se s ničím méně než mistry „světové úrovně“.

Důkazů je více než dost – a jsou jasné. Spokojenost zaměstnanců (a jejich ochota zůstat) závisí v největší míře na kvalitě jejich nadřízených – zejména těch na nejnižší úrovni, především mistrů. Tudíž, se dá s velkou mírou určitosti říci, že jejich výběr a rozvoj je jednou

www.mgmtpress.cz


488 TOM PETERS z nejdůležitějších „strategických“ aktivit. I když jenom málokde berou povyšování lidí na úroveň mistrů na lehkou váhu, opravdu jenom vzácně jsou tím posedlí v míře, která by odpovídala závažnosti tohoto faktoru. Navíc obecné povědomí je takové, že kvalita jejich výcviku a mentoringu je většinou zoufalá, v nejlepším případě chabá. 36. Leadeři od prvního dne. „Každý je leader.“

Toto je naprosto reálné – a má to neocenitelnou hodnotu. Ať už je to malá vedoucí úloha při organizování nějaké dílčí části pikniku nebo odpovědnost za logistické zajištění exkurze, nerozpakujte se od samého začátku svěřovat odpovědnost i lidem na té nejnižší úrovni – pokud ne ihned od prvního dne, pak určitě ne později než během prvního měsíce od jejich nástupu. Tak se stane z „rozvoje leadershipu“ od samého počátku všemi sdílené téma a činnost, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Je to tak tak tak důležité – protože vůdčí role i v malém úkolu učí (1) odpovědnosti za ostatní a za výsledky, (2) „porušovat pravidla“, když je to nutné, (3) osobní odpovědnosti, (4) síle týmové práce, (5) dělat věci včas, (6) atd., (7) mnoha dalším! 36. Vy = vašich (několik) rozhodnutí o tom, koho kam povýšit.

Šéf všech šéfů učiní ročně v průměru dvě vážná rozhodnutí o tom, koho a kam povýšit, někteří možná jenom jedno. Předpokládejme, že jste ve funkci pět let. To znamená nanejvýš 10 povýšení. Premisa: Tato rozhodnutí víceméně určují váš odkaz, to, co po vás zůstane. Na konci kariéry bude vaším nejdůležitějším produktem kvalita lidí, které jste pomohli rozvíjet. Takže to zásadní je zjevné: S pozorností těmto rozhodnutím to nelze přehnat! 37. „Lidé, kteří mají rádi lidi.“ Tečka.

„Existují dva druhy lidí.“ Jak hloupý výrok! Z určitého pohledu ale věřím, že je to víceméně pravda. Jsou lidé, kteří vyjdou s lidmi, a takoví, kteří s lidmi nevyjdou. Ti druzí mohou být neuvěřitelně důležití a užiteční individuálně, ale v žádném případě by neměli řídit jiné. Otestoval jsem tuto hypotézu na mnoha úspěšných manažerech, zejména podnikatelích; jednoduše řečeno, souhlasili – řeknu-li ze 100 procent, nebude to přehnané. Pan nebo paní X mohou být talentovaní fi nančníci,

www.mgmtpress.cz


489

Malé velké věci

aby mohli vést fi nanční oddělení, nebo kvalifi kovaní logistici, schopní

vést fi remní logistiku. Ale velcí logističtí leadeři dosáhnou úžasných

výsledků tím, že si vychovají superhvězdy a supertýmy – a věci se jim

podaří skrze jejich prvotřídní „síť lidí“ v organizaci jako celku.

38. Pracovat na „životním úspěchu“ druhých.

Zákazník bývá dobře obsloužen přesně v té míře, v níž je dobře ob

sloužen člověk, který jej obsluhuje. Anebo ne. To je očividné – a velmi

často, spíše často než vzácně, se na to nebere ohled. Vzpomeňte si na

zakladatele realitky RE/MAX, Davea Linigera, který říká, že jeho práce

spočívá v tom, aby ostatní měli „v životě úspěch“ – jeho cílem je udělat

všechno možné i nemožné pro to, aby jeho realitní agenti byli v životě

úspěšní. Matthew Kelly v Manažerovi snů tvrdí, že to, zda se podaří

splnit zákazníkovy sny, závisí na tom, zda se daří plnit sny lidí, kteří

ony zákazníky obsluhují – tudíž snaha o to, pomoci zaměstnancům splnit si jejich sny by se měla stát hlavní prioritou. Obecně tedy platí, že

prvotním úkolem manažera je pečovat o ty, kdo slouží zákazníkům, spí

še než o zákazníky samy – a samozřejmě to také je nanejvýš výnosné.

39. Najímejte a povyšujte ty, kteří prokáží zvídavost.

Zvídavost je mimořádně důležitý lidský rys. Ještě důležitější ale je,

udělat ze „zvídavosti“ součást organizační „kultury“. Například v pro

cesu přijímání nových pracovníků máte spoustu možností, jak si udělat

obrázek o tom, nakolik je právě zpovídaný uchazeč zvídavý, tím, že si

budete všímat, jak odpovídá na otázky (zeširoka, úsporně), nebo růz

norodosti jeho dosavadních pracovních zkušeností anebo jejího nedo

statku. Jeden mimořádně úspěšný podnikatel v oblasti profesionálních

služeb trvá při najímání pracovníků na tom, aby uchazeč měl alespoň

jeden hluboký zájem o něco, co nesouvisí s „požadovanými“ doved

nostmi a znalostmi – zejména, a to je zajímavé, u svých technických

pracovníků, z nichž má většina na starosti činnosti týkající se rozvoje zámořských poboček. 40. Základy ženonomiky.

Ženy na celém světě nakupují 80 procent všeho spotřebního zbo

ží. A v zemích, jako jsou Spojené státy, ženy mimoto nakupují kolem

www.mgmtpress.cz


490 TOM PETERS 50 procent profesionálních služeb a předmětů souvisejících s podnikáním (dobrá polovina manažerských míst v USA je obsazena ženami). Aude Zieseniss de Thuin, zakladatelka Světového fóra pro ekonomiku a společnost, ohlašuje zrození jevu označovaného jako „Ženonomika ... ekonomika, nazíraná ženskýma očima a provozovaná ženami“. Jedním ze zjevných (měl by být zjevný) důsledků je, že zastoupení žen ve vrcholových vedeních a dozorčích orgánech společností by mělo zhruba odrážet jejich kupní sílu. Je skutečností, že muži bývají neomluvitelně neznalí toho, co ženy na trhu žádají, zejména co se týče vývoje produktů pro ně, marketingu a distribuce – to znamená vlastně všeho. Co je nevíce překvapující, je skutečnost, že se této jedné z největších tržních příležitostí nevěnuje valná pozornost nikde na světě.

NE ZAS TAK TAJNÝ VZOREČEK

Ž = 2(Č + I)

Dobře si tento vzorec zapamatujte. Interpretace: Velikost „ženského trhu“ je

dvojnásobkem úhrnné velikosti čínského trhu a indického trhu. (Ve skuteč

nosti, více než dvojnásobkem.) (A roste a roste a roste.)

Většině fi rem to ještě nedochází – a podle Michaela Silversteina a Kate

Saye (viz Harvard Business Review, ze září 2009) v to počítaje, což je překvapi

vé, i většinu fi rem, které si myslí, že jim to již došlo.

Jak si vysvětlit tento nedostatek úsilí napřeného směrem k takové ...

Monstrózní a Nevídané ... Velmi Ne-Tajné ... Celosvětové ...

Příležitosti?

Nevíte to?

Nebo: Je to hloupost?

Podívejte se!

Sem!

Ženy!

Největší podnikatelská příležitost na světě!

Je celá vaše!

www.mgmtpress.cz


491

Malé velké věci

41. Zkouška „Kradmo“.

„Abyste byli leadery v oboru spotřebního zboží,“ poznamenává bývalý výkonný ředitel PepsiCo, Steve Reinemund, „je nezbytné mít mezi sebou leadery, kteří reprezentují populaci, kterou chceme obsluhovat.“ Pepsi se tím řídí. A co vy? Můj test: Když se kradmo podíváte na stránky s portréty svého vedení a představenstva či dozorčí rady, obráží pohlaví, barva pleti, věkové a národnostní složení demografi ckou strukturu trhu, na který cílíte? Pokud v tomto testu „po očku“ neuspějete, pak se nabízí otázka: Jaký máte půlroční, roční a dvouletý program, včetně „bezprostředně následujících kroků“, abyste to napravili? 42. Příběh příštích 25 let.

Ohnisko tržního zájmu pro příští čtvrtstoletí: přijít s takovými produkty a službami a umět je prodat a distribuovat nesmyslně velkému, nevšedně bohatému a hyper rychle rostoucímu trhu osob nad 50 let. (Generacím zvaným „baby boomers“ narozeným v letech 1946 až 1964, „geezers“ a „boomers“.) Neustále žvaníme o využití „nástrojů založených na webu“, abychom svět proměnili v „jeden tržní segment“. Fajn, ale neponechávejte bez povšimnutí dva další, zdaleka největší trhy (ne „segmenty“, nýbrž „trhy“) – z nichž oba jsou trapně nepochopeny a nebezpečně málo obslouženy. Jeden: ženy. Druhý: boomers a geezers. (A „2A“, který kombinuje to nejlepší z obou, ženy generací boomers a geezers.) Vzestup generace boomers a jejich další a další vzestup je prostě nejdůležitějším „demografi ckým trendem“ v dějinách. Přesto se marketing a vývoj výrobků a služeb ustavičně soustřeďuje na mladé a nejmladší – zvláště na tu „nejdůležitější věkovou skupinu 18–44 let“. Takto ztracené příležitosti jsou nesmírné. Až přijde boomerovsko-geezerská tsunami, nastane absolutně a pozitivně a jednoznačně největší „marketingový megatrend“ příštích 25 let. 43. Zkuste to! Zkuste to! Zkuste to!

Poznatkovou základnu pro naši knihu Hledání dokonalosti jsme s Bobem Watermanem čerpali z manažerské praxe nějakých 40 nejvýkonnějších organizací. Výsledkem naší práce bylo to, co jsme nazvali „Osmi základními principy“. Prvním z nich byl „Sklon k akci“. Obecně mohu prohlásit, že „s jistotou“ jsem se za poslední čtyři a půl dekády

www.mgmtpress.cz


492 TOM PETERS naučil pouze jediné věci: „Vítězí ten, kdo toho vyzkouší nejvíc.“ Myslím to vážně – to není nějaká opisná hyperbola. Tudíž pro úspěch v podnikání není nic důležitějšího než „kultura vyzkoušet to“. Bohužel, osvojení si této kultury se ukazuje jako ďábelsky obtížné. Mentalita „zkusit to“ je tak přirozená jako dýchání pro 3M nebo Google, ale prokletím pro General Motors – i když tam se to pokoušejí změnit už více než 25 let. 44. Kazit! Kazit! Kazit!

Jestliže „vyzkoušet to“ je prvním faktorem úspěchu, pak „zkazit to“ je jeho nutným důsledkem. Co nejvíc toho vyzkoušet, a rychle, znamená hodně toho zkazit, a rychle. A „kulturní“ „trik“ spočívá v tom, naučit se mít rádi tyto omyly – a odměňovat je a také oslavovat. 45. Zjednodušujte systémy. Soustavně.

Internet neinternet, Web 2.0 nebo Web 3.0, počítačová mračna nebo počítadla s kuličkami, všechny organizace začnou dříve nebo později zahlcovat a škrtit sebe samy stále větší složitostí svých procesů a systémů. Systémy: Nedokážeme bez nich žít. Moje rada: Doslova, ne obrazně, vytvořte „Válečné oddělení“ – „ofi ciální“ část fi rmy, jejímž posláním bude vést válku proti svým vlastním systémům! Musíme se snažit o de-organizování se stejným úsilím, jaké jsme věnovali organizování. (A podle toho i odměňovat úspěšné „de-organizátory“.) 46. Zjednodušujte. Jedna stránka Maximálně. Ve všem.

Staňte se fanatiky shrnutí o 10 slovech. Jednostránkových plánů a organizačních řádů. Atd. Umění věci zahustit je uměním největší důležitosti. Strategický plán? Jistě – ale ne delší než jedna stránka. (Můžete pak mít třeba 10 000 stran dodatků a příloh – ale „to“ hlavní se musí vejít na jednu stranu.) (Možná že by všechny fi remní dokumenty měly dodržovat pravidlo Twitteru – nanejvýš 140 znaků.) 47. Jednoduchost.

Tečka. (Přílišná komplikovanost a spousta smetí sráží v průměru jednu z jedné obří společnosti na kolena – zkuste přemýšlet o druhém

www.mgmtpress.cz


493

Malé velké věci

termodynamickém zákoně, myslete na entropii. Ale nikdy nevzdávejte úsilí ten vzestup otočit, nebo alespoň udržet síly zla / komplikovanosti na uzdě.) 48. Diář nikdy nelže.

Vaše převratné priority na proměnu světa je třeba nějak držet v souladu s „reálným světem“, v němž žijete. Čas je vaším jediným opravdovým zdrojem. (Vím, že to už bylo řečeno dříve a pak ještě před tím – takže co? Je potřeba to opakovat pořád.) A způsob, jímž si kouskujete svůj čas – což může jeden každý vidět – je jediným pravdivým vyjádřením toho, co je pro vás opravdu důležité. Vyrušení patří k životu. Ale tu lacinou nádheru „reality“ musíte do nějaké míry vždy nějak přemoci. Pročež: Věnujte svému diáři svědomitou pozornost. Nekompromisně! Není nic, opravdu nic „strategicky“ důležitějšího. 49. Potřebujete „diářového přítele“.

Dát do souladu svůj čas se svými prioritami – v situaci, kdy se musíte vyrovnat s nepřeberným množstvím nejrůznějších vyrušení – je náročná práce, která volá po bez výstrahy střílejícím parťákovi, který vždy zařve, když se váš časový plán dostane do nebezpečného nesouladu. (Nápověda: Což se stává skoro pořád.) Je to každodenní „strategický“ úkol – vyhodnocení každého týdne a měsíce jsou jistě užitečná, ale metrika, na níž záleží, čítá Jeden Den – DNEŠEK! (VĚŘTE MI! PROSÍM! POTŘEBUJETE POMOC NĚKOHO „ZVENČÍ“! SILNÁ VŮLE NESTAČÍ!)

² JAK BÝT „DIÁŘOVÝM PŘÍTELEM“

Axióm I: Vy = Váš diář.

Axióm II: Diáře nikdy nelžou.

Axióm III: Rozhodnutí o tom, co nedělat = Nejdůležitější rozhodnutí.

Axióm IV: Kontrola vašeho času není úkol pro jednotlivce.

www.mgmtpress.cz


494 TOM PETERS 50. Potřebujeme někoho, kdo nám řekne pravdu.

Platí to o prezidentovi i generálovi – ale i o šestadvacetiletém mistrovi. Nadřízení nikdy neslyší „nenalakovanou pravdu“. Proto potřebujeme speciálního kolegu, který nám řekne, jak to opravdu je. A také to udělá. A platí to ještě stokrát více po druhém nebo třetím postupu po kariérním žebříčku! 51. EXCELENTNOST ve všem, co děláme.

Podle mého nikoliv nezaujatého mínění je hodnota neúprosného usilování o EXCELENTNOST sama o sobě doslova nekonečně vysoká. Moje mantra je: EXCELENTNOST je stav mysli, jehož síla nemá obdoby.

Když se jednou ptali Toma Watsona, legendárního šéfa IBM, jak dlouho mu trvalo, než se fi rma stala „excelentní“, údajně odpověděl ...

„Minutu.“

(To bylo celá desetiletí před Jednominutovým manažerem.) V té jediné minutě si prostě a jednoduše slíbíte, že už nikdy více neuděláte nic, co by nemělo punc Excelentnosti – je to Excelentní verze Anonymních Alkoholiků. A jako u AA „odpověď“ spočívá v tom, že přestat trvá jenom okamžik (což je dobrá zpráva), ale potom je třeba nepovolit „den za dnem“ – navždy.

Na druhou strany existují „systémové přístupy“, jak mohou organizace přijmout za své různé formy Excelentnosti. Programy hnutí kvality zvané Six-Sigma, například. Ale ve fi nále je každá „Excelentnost“ věc navýsost osobní. Jeden člověk, jedno rozhodnutí, jedna minuta. Už nikdy nic jiného než být Excelentní. Excelentnost a neokázalá snaha o ni v časech dobrých a zejména v časech zlých je skutečné a neměnné ... Jádro Podnikatelské Strategie.

www.mgmtpress.cz


495

Malé velké věci

² NAŠE KRÉDO – NIKDY NEUKONČENÁ PRÁCE Firemní krédo farmaceutického giganta Johnson & Johnson obstálo ve zkoušce času, prokázalo pragmatickou hodnotu (v době krize s Tylenolem) a ukázalo, že jeho hodnota je větší než jeho váha ve zlatě. I já se pokusím o své krédo, do něhož chci zabudovat i názory, vyslovené v Jádru Podnikatelské Strategie – snad je trochu rozvleklé, ale možná bude i inspirativní.

Ve všem, co děláme, myslíme na druhé.

Snažíme se naslouchat, jak nejlépe to jde – sobě navzájem a všem členům naší širší rodiny (dodavatelům, zákazníkům, společenstvím, v nichž působíme, atd.)

Uděláme ze dvou slov „Co myslíte?“ automatickou otázku ve veškerém svém jednání, ve fi rmě i mimo ni; navíc výroku „Co myslíte?“ bude v 99 případech ze 100 předcházet podrobný výklad našeho stanoviska.

Náš úspěch hodláme v rozhodující míře měřit naším neochvějným závazkem radikálního osobního růstu všech našich zaměstnanců, cílem, jemuž jsme cele oddáni.

Naši manažeři nás „potěší“ jenom tehdy, když jejich podřízení budou neustále překvapováni mírou jejich osobního a profesního rozvoje.

Dáme jasně najevo, že na leadership na všech úrovních pohlížíme jako na posvátný vklad důvěry – a že leadeři jsou skutečnými služebníky svých podřízených, právě tak jako dobrý učitel je služebníkem života a růstu svých žáků.

Věříme v převrácenou pyramidu jako modelu naší „organizační struktury“ – kde „leadeři“ jsou na jejím „dně“.

Pobídkové systémy odměňování našich leaderů vytvoříme tak, aby braly ve stejné míře v úvahu pokroky v rozvoji lidí, v jaké si všímají i úspěchů na trhu.

Budeme vůdčí silou ve výzkumu a vývoji ve všem, co se týká našeho podnikání – budeme spolupracovat především s našimi dodavateli, kteří se věnují výzkumu a vývoji se stejným nasazením; budeme pracovat na tom, abychom přilákali okruh nejdůležitějších zákazníků, kteří budou ochotni pohybovat se na hraně pokroku a stát se našimi spolupracovníky ve vývoji.

www.mgmtpress.cz


496

TOM PETERS

Budeme usilovat o to, aby zkušenost našich zákazníků s námi byla dobrodružstvím za hranicemi zóny pohodlí anebo dobrodružstvím v růstu, mám-li použít výraz, který nahání méně strachu – budeme též usilovat o to, abychom přidávali hodnotu natolik novými způsoby, že budou překvapovat a posouvat nás i naše zákazníky dále vpřed.

Budeme používat trojici slov „Zkuste to! Hned!“ téměř stejně často jako „Co myslíte?“. Vzýváme metodu experimentování a věříme, že úspěch je úměrný počtu pokusů.

Upřímně věříme v hodnotu analýz, ale v poslední instanci se řídíme zásadou „Činy mluví hlasitěji než slova“.

„Podporujeme“ a „oslavujeme“ neúspěchy; to znamená, že naše téměř nábožná věrnost zásadě „Zkuste to! Hned!“ nutně otevírá prostor i nezdarům, které nedílně patří ke zkoušení nových věcí.

Budeme pohlížet až s nedůvěrou na ty, kdo mají za sebou v minulosti jen málo nezdarů nebo vůbec žádné – takový bezchybný životopis naznačuje nedostatek odvahy zkoušet neznámé věci.

Shrneme-li několik posledních bodů, budeme se považovat za průzkumníky a dobrodruhy postupující směrem k individuálnímu i skupinovému růstu tím, že se budeme neustále pohybovat na špici; jsme neochvějně přesvědčeni, že naši zákazníci budou mít netušený užitek z naší neutuchající snahy neustále propátrávat neznámá území.

Neúnavně budeme podporovat právo neustále a otevřeně nesouhlasit a budeme na něm trvat, ale naprosto nebudeme tolerovat nesouhlas, který na sebe vezme podobu osobních útoků.

Naše „režijní náklady“ omezíme na nulu – nahradíme je tím, že každé „oddělení“ bude mít za cíl stát se světovou jedničkou ve svém oboru působnosti, a tudíž i Integrovaným článkem našeho sehraného řetězce procesu přidávání hodnoty ve všem, co děláme.

Budeme vzorem a „modelem“ integrity, jednotlivě i jako celek.

Staneme se příkladem „transparentnosti“ ve veškerém našem vnějším i vnitřním konání – a uděláme vše, abychom vdechli nový význam a šíři pojmu „sdílení informací“.

Jednotlivě i jako celek budeme přiznávat vinu za naše chyby nebo dokonce i za naše třeba jen malé přispění k chybám jiných – a náležitě a neprodleně se za ně omluvíme.

www.mgmtpress.cz


497

Malé velké věci

Okamžitě nasadíme naše více než odpovídající kapacity, abychom odstranili jakýkoliv zákazníkův problém, skutečný nebo domnělý.

Za žádných okolností nebudeme mluvit špatně o našich konkurentech.

Budeme usilovat o to, aby každý kontakt zákazníka s námi se stal pamětihodným zážitkem tak, že budeme mít neustále na mysli pravdu, že celý život je jedním jevištěm.

Budeme mít v úctě slovo „design“ ve všem, co činíme, ve všech aspektech naší organizace; každý systém, každá webová stránka, každá faktura odeslaná zákazníkovi, každá toaleta se stane součástí našeho cíleně designovaného „podpisu“ na všem; a hodláme se odlišovat a vyzařovat výjimečnost každým dostupným způsobem.

Chápeme, že někdy je potřeba přijmout těžká rozhodnutí, ale uděláme vše, co je v našich silách, abychom taková rozhodnutí realizovali s laskavostí a citlivostí – zachování důstojnosti jednotlivce bude vždy naší první starostí.

Nebudeme se plést našim zaměstnancům do života, ale jsme odhodláni přispívat k tomu, aby si osvojili zdravý životní styl.

Osvojíme si umění prokazování obdivu a nebudeme šetřit slovy díků, abychom náležitě ocenili i sebemenší příspěvek.

Malými oslavami budeme oceňovat i malé úspěchy – a do svého vděku se nebudeme ostýchat zahrnovat i malé hráče, zejména z jiných částí organizace.

Budeme usilovat o to, abychom druhé neustále překvapovali naším



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist