načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Makabi včera Makabi dnes. Pohled do historie i současnosti židovské tělovýchovy a sportu - Peter Bučka

Makabi včera Makabi dnes. Pohled do historie i současnosti židovské tělovýchovy a sportu
-7%
sleva

Kniha: Makabi včera Makabi dnes. Pohled do historie i současnosti židovské tělovýchovy a sportu
Autor: Peter Bučka

Tato knížka je výsledkem několikaleté spolupráce Petra Bučky se - Židovskými listy, kam neúnavně a pečlivě přispívá svými články k dějinám - židovského sportu a osudům ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  267 Kč 248
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Magen z.s.
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 106
Rozměr: 185x255
Úprava: ilustrace, portréty
Jazyk: česky
Datum vydání: 01.08.2018
ISBN: 978-80-270-0169-9
EAN: 9788027001699
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato knížka je výsledkem několikaleté spolupráce Petra Bučky se

Židovskými listy, kam neúnavně a pečlivě přispívá svými články k dějinám

židovského sportu a osudům židovských sportovců.

V Evropě ke konci 19. století byly zakládány sportovní židovské or-

ganizace, které byly výrazem zrovnoprávnění ve společenském postavení

židovské komunity a později i naplněním poslání sionistického hnutí.

Zvláště v předválečném Československu mělo sportovní hnutí Makabi

velmi silnou členskou základnu a jeho představitelé se aktivně podíleli

i na formování jeho mezinárodního směřování. Tradice modro-bílého

sportu byla pak i oporou židovské mládeži v těžkých časech nacistické

okupace. V krátkém poválečném období bylo investováno mnoho ener-

gie, aby se hnutí Makabi mohlo nově rozvíjet. Nastolení komunistického

režimu však zadusilo veškeré tyto snahy. Po sametové revoluci v roce

1989, kdy se mohl v Československu obnovit svobodný spolkový život,

byly v Čechách, na Moravě a na Slovensku zakládány židovské sportovní

kluby, které se pokoušely navazovat na slavné předválečné dědictví.

Dnes jsou opět na Makabiádách sportovci z Česka a Slovenska.

Tuto knížku přinášíme pro inspiraci současníkům a na památku os-

obností modro-bílého sportovního hnutí. (pohled do historie i současnosti židovské tělovýchovy a sportu)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Peter Bučka - další tituly autora:
Šport v Žiline v znamení modro-bielej Šport v Žiline v znamení modro-bielej
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

2 | Makabi včera – Makabi dnes 3Makabi včera – Makabi dnes |

Obsah

5 I Slovo vydavatele

7 I Slovo autora

9 I Vznik a počáteční vývoj hnutí Makabi

13 I Činnost Židovské tělovýchovné a sportovní obce v období první

Československé republiky 19 I Tělovýchovná, sportovní, kulturní, branná a skautská činnost v hnutí

Makabi 19 I Tělovýchovná činnost 21 I Nejvýznamnější domácí akce – celorepublikové slety 26 I Nejvýznamnější mezinárodní akce 27 I Makabiády 31 I Světové hry Makabi 34 I Sportovní činnost 35 I Židovský fotbalový svaz 39 I Židovský svaz zimních sportů 43 I Další sportovní odvětví organizovaná v MOTO 49 I Tělocvičný a sportovní odznak Makabi 50 I Kulturní činnost v hnutí Makabi 53 I Hnutí Makabi jako součást branného systému státu 54 I Makabi Hacair 57 I Vývoj hnutí Makabi od období druhé Československé republiky

do jeho násilného přerušení 61 I Snahy o obnovení činnosti Makabi po skončení druhé světové války 63 I Obnovení činnosti Makabi a jeho vývoj po vzniku České a Sloven

ské republiky 67 I Osobnosti hnutí Makabi – Předsedové 78 I Osobnosti hnutí Makabi – Olympionici 88 I Závěr a přílohy 89 I Seznam židovských tělovýchovných sportovních spolků

93 I Medailové umístění na hrách Světového svazu Makabi

95 I Vítězové světových židovských her 96 I Tituly mistra Československa 98 I Svazoví mistři 100 I Literatura a prameny | Makabi včera – Makabi dnes 5Makabi včera – Makabi dnes |

Slovo vydavatele

Tato knížka je výsledkem několikaleté spolupráce Petra Bučky se Židovskými listy, kam neúnavně a pečlivě přispívá svými články k dějinám židovského sportu a osudům židovských sportovců.

V Evropě ke konci 19. století byly zakládány sportovní židovské organizace, které byly výrazem zrovnoprávnění ve společenském postavení židovské komunity a později i naplněním poslání sionistického hnutí. Zvláště v předválečném Československu mělo sportovní hnutí Makabi velmi silnou členskou základnu a jeho představitelé se aktivně podíleli i na formování jeho mezinárodního směřování. Tradice modro-bílého sportu byla pak i oporou židovské mládeži v těžkých časech nacistické okupace. V krátkém poválečném období bylo investováno mnoho energie, aby se hnutí Makabi mohlo nově rozvíjet. Nastolení komunistického režimu však zadusilo veškeré tyto snahy. Po sametové revoluci v roce 1989, kdy se mohl v Československu obnovit svobodný spolkový život, byly v Čechách, na Moravě a na Slovensku zakládány židovské sportovní kluby, které se pokoušely navazovat na slavné předválečné dědictví. Dnes jsou opět na Makabiádách sportovci z Česka a Slovenska.

Tuto knížku přinášíme pro inspiraci současníkům a na památku osobností modro-bílého sportovního hnutí. Tomáš Jelínek předseda spolku Magen | Makabi včera – Makabi dnes 7Makabi včera – Makabi dnes |

Slovo autora

Vážení čtenáři,

cílem předložené práce je zmapovat milníky hnutí Makabi, představit nejvýznamnější aktivity, připomenout funkcionáře, kteří stáli v čele hnutí, a v neposlední řadě sportovce, kteří reprezentovali naši zemi na nejvýznamnějším sportovním svátku – olympijských hrách.

Vývoj našeho Makabi neprobíhal izolovaně, proto se v úvodní části věnujeme jeho počátkům v kontextu se vznikem židovské tělovýchovy a sportu jako produktu procesu národního sebeuvědomování. V tomto případě považujeme za přínosné především zjištění, že první národní tělovýchovná organizace byla založena v Boskovicích a ne v Konstantinopoli, jak se doposud uvádělo i v zahraniční literatuře. Nové doplňující informace přinášíme i v další kapitole, kterou věnujeme činnosti Židovské tělovýchovné a sportovní obce v období předválečného Československa. Především jde o skutečnost, že první organizace Makabi Hacair byla založená na Slovensku a od nás se rozšířila do dalších členských států Světového svazu Makabi. Československé Makabi sehrávalo v meziválečném období významnou roli. Krátkou dobu bylo Brno sídelním městem Světového svazu Makabi. V Praze byla umístěna Sportovní a tělovýchovná sekce Světového svazu Makabi, která byla motorem organizace nadnárodních soutěží. V hlavním městě se uskutečnily i třetí hry Světového svazu Makabi. Na Slovensku v Banské Bystrici se uskutečnila II. zimí Makabiáda. Československé Makabi bylo pověřeno testováním tělovýchovného a sportovního odznaku Makabi a vypracovalo tělovýchovnou a sportovní hebrejskou terminologii, která se uplatnila i v dalších státech. Nezanedbatelná byla i oblast branné přípravy členstva Makabi, kterou bez jakéhokoli přikrášlování můžeme označit za příkladnou. V další kapitole se věnujeme snaze o obnovení činnosti Makabi po skončení 2. světové války. I když se činnost nepodařilo plnohodnotně obnovit, nebyla tato snaha marná. V plné míře se to projevilo po roce 1989, když impulz ke znovuobnovení činnosti vzešel od první poválečné generace. Tomuto období, jakož i vývoji po rozdělení Československa na dva suverénní státy se věnujeme v další části práce. Závěrečnou kapitolu věnujeme osobnostem. Samozřejmě, že zařazení do této kapitoly práce by si zasloužili i další, které uvádím aspoň při zmínce o jednotlivých sportech. | Makabi včera – Makabi dnes 9Makabi včera – Makabi dnes |

Sestavení práce nebylo lehké. Archiv hnutí Makabi z meziválečného

období se zachoval jen v torzovitém stavu. Stejný osud postihl i fotografický materiál. S ohledem na to, že každá fotografie z uvedené činnosti je velmi vzácná, bylo velmi složité rozhodnout, co do publikace při dodržení zásad vyváženosti obsahu a limitujícím rozsahu nezařadit.

Na tomto místě si dovolím poděkovat lidem, bez jejichž pomoci

by nebylo možné představit práci v podobě, v jaké ji předkládáme. Jmenovitě Tomáši Jelínkovi za pomoc při tvorbě publikace a jejím vydání. Jozefu Dukesovi, Danielovi Braunovi a Jozefu Dolanovi jako i Spolku akademiků Židů a Židovské obci Karlovy Vary za sponzorskou podporu a Emilu Farkašovi za obětavou pomoc při hledání kontaktů na rodiny našich reprezentantů žijících v zahraničí

Vznik a počáteční vývoj hnutí Makabi

Výraznou změnu ve společenském postavení židovského etnika uskuteč

nila především průmyslová revoluce. V důsledku ní se postupně měnilo společen

ské uspořádání většiny evropských zemí, které s sebou přinášelo zrovnoprávnění

obyvatelstva. Rozhodující podíl na uvedených změnách měla především Francouz

ská revoluce v roce 1789. Jejím produktem byla expanze francouzské napoleon

ské armády, která vyvolala v jednotlivých evropských státech potřebu speciálních

forem tělesných cvičení vhodných pro hromadný výcvik armád. Výsledkem toho

to hledání byl prudký rozvoj gymnastiky, která oslovila široké vrstvy obyvatelstva

Do této kategorie patřili i Židé, kteří se stále výrazněji stávali součástí společnosti,

v níž žili. A nejen to. V druhé polovici 19. století si začali zakládat i vlastní tělocvičné

organizace. Vůbec první se konstituovala 15. června 1870 pod názvem Jüdischer

Turnverein Boskowitz , po ní následovala v lednu 1895 Israelitischer Turnverein

Konstantinopol, v dubnu 1898 Zionistischer Makabi Philioppopel v Bulharsku

a potom i další. Vznik prvních tělocvičných a později i sportovních židovských

spolků byl spíš vyjádřením etnické příslušnosti a sounáležitosti jako výsledek

procesu národní emancipace.

Mužské oddělení tělocvičného odboru Makabi Praha 1912 | Makabi včera – Makabi dnes

Význam tělovýchovy a sportu pro rodící se sionistické hnutí si uvědomova

li i jeho zakladatelé. Už na svém druhém sjezdu v roce 1898 ve Vídni dal Max Nordau podnět k zakládání židovských tělovýchovných jednot a sportovních klubů. Proces vzniku Jüdische Turnerschaft (Židovského tělocvičného svazu) urychlil narůstající antisemitismus v Rakousku, kde si XV. turnerský kraj prosadil v roce 1901 do stanov tzv. árijský paragraf. Vzniklá situace se řešila i na 6. sionistickém kongresu konaném ve dnech 23.–28. srpna 1903 v Basileji. Výsledkem kongresu byl podnět k zakládání národních židovských gymnastických asociací sdružených do Židovské tělocvičné ligy stanovené na tomto kongresu. Na pátém tělocvičném dni, který se zrealizoval v roce 1912 v Berlíně, byla Židovská tělocvičná liga organizačně rozdělena do pěti okresů: Německo, západní Rakousko, Galicie, Palestina a Turecko. Toto rozhodnutí se opíralo o nárůst počtu základních organizací, jakož i členské základny. Zatímco v roce 1903 vykonávalo činnost 11 spolků, tak v roce 1909 to bylo už 19 a v roce 1914 již dokonce 80. Z uvedeného počtu bylo 20 na území Předlitavska. V krátkých dějinách Makabi od Arnošta Fuchse se uvádí, že v Boskovicích vznikla jednota v roce 1908. Podle archivních materiálů v muzeu Makabi v Ramat Gan, které mapuje činnost židovských tělocvičných organizací působících v historických zemích, víme, že spolek

11Makabi včera – Makabi dnes |

založený v Boskovicích v tomto roce měl název Bar Kochba Boskovice

a jeho aktivita byla zaměřena na tělocvičnou oblast. Ani o činnosti Jüdischer

Turnverein v Boskovicích se mnoho informací nedochovalo. Víme, že tělový

chovná činnost byla spojena s hasičskou aktivitou a že v roce 1898 již spolek

nesl název Makabi. V tomto spolku se vedle tělocvičné aktivity věnovali členové

v pozdějším období i sportu. Tato skutečnost autorovi krátkých dějin hnutí Ma

kabi unikla, podobně jako fakt, že v roce 1913 byla založena Židovská tělocvičná

a sportovní jednota v Opavě. V krátkých dějinách Makabi absentují i další jednoty

jako například Židovská tělocvičná jednota v Přívoze. Seznam židovských tělový

chovných sportovních spolků uvádime v přiloze. Dodejme, že v Zalitavsku to byly

jen dva: Makabea Budapešť – 1905 a Makabea Bratislava – 1912, ale ani tyto ne

měly v době vzniku právní subjektivitu, protože vykonávaly činnost jen jako spor

tovní kroužky náboženských organizací. Tento přehled dokumentuje, že podmín

ky pro spolkový život byly mnohem příznivější v liberálnějším Předlitavsku než

v Zalitavsku. Tato rozdílnost podmínek a možností se projevila i v dalších oblas

tech společenského života. První valný sjezd Západorakouského svazu Židov

ské tělocvičné ligy se uskutečnil v prosinci 1912 ve Vídni. V následujícím roce se

u příležitosti 9. sionistického kongresu konaného 7.–8. září 1913 ve Vídni realizoval

i první vrcholný slet tohoto svazu za účasti 1100 cvičenců. Na druhém valném

sjezdu této organizace, který se konal 6.–8. prosince 1913 ve Vídni, s hlavním Tenisový odbor Židovské telocvičné jednoty Makabi Boskovice 1913

Fotbalový kroužek Achvat Cion Bratislava 1913 | Makabi včera – Makabi dnes 13Makabi včera – Makabi dnes |

Činnost Židovské tělovýchovné

a sportovní obce v období první

Československé republiky

První světová válka znamenala nejen úpadek společenského, a tedy i tě

lovýchovného a sportovního života, ale zejména v samém závěru zapříčinila na

národnostně pestrém území Rakousko-Uherska gradaci národních procesů. Na

vzdory složité poválečné situaci, která byla z pohledu židovského obyvatelstva

umocněna sérií pogromů, se 23. listopadu 1918 vytvořila Židovská národní rada.

Ta se krátce nato obrátila na československou vládu s memorandem o zajištění

menšinových práv. Aktivně do společenského dění vstoupili i funkcionáři Maka

bi. Je pochopitelné, že tyto první kroky se uskutečnily v Praze, která se stala hlav

ním městem Československé republiky (ČSR) a centrem politického a společen

ského života. Již 14. prosince 1918 se v hotelu Bristol uskutečnila valná hromada

pražské Makabi, která zvolila nové předsednictvo v čele s Richardem Pacovským ideovým referátem vystoupil Karel Sonnenfeld z Brna a navrhl zavést hebrejské vedení a jednotné označení spolků jménem „Makabi“. Třetí a poslední valný sjezd se uskutečnil v předvečer prvního světového konfliktu 21. června 1914 v Brně. II. slet Západorakouského svazu Židovské tělocvičné ligy v Brně 1914

Tělocvičný odbor Makabi Most | Makabi včera – Makabi dnes 15Makabi včera – Makabi dnes |

důvodu nepodařilo dostat do reálného života. Rok 1921 se nesl ve znamení sle

tových příprav. Jednotlivým sletům se budeme věnovat v další části práce. Sa

motné akci předcházel sjezd, který se uskutečnil 13. března 1921 v Praze. Na sjez

du byla ustanovena Židovská tělocvičná a sportovní organizace (ŽTSO) v ČSR.

Bylo to vlastně konfederální (tj. volné spojení) tělocviku, atletiky, fotbalu, házené,

hokeje, plavání a zimních sportů. Na tomto sjezdu bylo zvoleno i nové vedení

v čele s Karlem Sonnenfeldem. V roce 1921 se v Československu uskutečnila ješ

tě jedna významná akce, která promluvila i do dějin Makabi. Ve dnech 1.–4. září

1921 se v Karlových Varech uskutečnil 12. sionistický kongres, na kterém se řeši

la i otázka židovské tělovýchovy a sportu. Na kongresu bylo přijato rozhodnutí

založit Světový svaz Makabi (SSM). Sídlem organizace se stal Berlín. V roce 1924

bylo vedení z důvodu antisemitských projevů přeloženo do Vídně. Následující

období se neslo ve snaze o vytvoření vnitřních struktur svazu. Jako první se

v květnu 1922 utvořil zemský svaz v Čechách, poté následoval v září 1924 zemský

svaz na Moravě. Jelikož se však nedařilo založit zemský svaz na Slovensku, došlo

krátce po vytvoření zemského svazu na Moravě k připojení slovenských jednot

a vytvoření moravsko-slovenského svazu. Samostatný slovenský zemský svaz a současně jej pověřila zastupováním všech židovských tělocvičných spolků v Československu. Z iniciativy Richarda Pacovského se uskutečnila 30. března 1919 i první schůze jednot Makabi v Brně. Za účasti 44 delegátů vystoupil Richard Pacovský s ideovým referátem a návrhem na vnitřní strukturu svazu, kterou měly tvořit tři župy: Česká, Moravská a Slezská. Otázka Slovenska nebyla zatím uspokojivě vyřešena, protože na tomto území probíhaly boje s vojskem Maďarské republiky rad. Delegáti schůze přijali usnesení, kterým pověřili vedení pražské župy v čele s Richardem Pacovským zastupováním všech jednot. Ve dnech 31. října – 1. listopadu 1920 se uskutečnil I. řádný sjezd tělocvičných a sportovních spolků Makabi v Brně. Na sjezdu byl stanoven termín prvního celostátního sletu, který se měl uskutečnit následující rok. Sjezd konstatoval významný nárůst počtu základních organizací. Oproti roku 1919, kdy svaz evidoval 14 spolků, se jejich počet v průběhu roku zvýšil na 33. Jedním ze závěrů sjezdu byla iniciativa založit Židovský sportovní svaz v ČSR, který se měl stát střešní organizací židovských sportovních svazů. Tato snaha se naplnila jen částečně, když byl 21. listopadu 1920 založen Židovský fotbalový svaz (ŽFS) a 27. září 1931 Židovský svaz zimních sportů (ŽSZS). Další sportovní svazy se už z uvedeného Tělocvičný odbor Makabi Brno

Tělocvičný odbor Makabi Žilina | Makabi včera – Makabi dnes 17Makabi včera – Makabi dnes |

věnovat v další části práce. Naše vystoupení zhodnotil sjezd svazu, který se usku

tečnil ve dnech 5.–6. listopadu 1932 v Bratislavě. Sjezd řešil i otázku naší účasti

na zimní části I. Makabiády a světových her, které se v příštím roce měly uskuteč

nit v rumunském Cernauti. Po sérii vylučovacích závodů svaz stanovil naše repre

zentační družstvo pro zimní část I. Makabiády. Po odřeknutí organizace her SSM

rumunským Cernauti přijal československý svaz nabídku uspořádat kongres SSM

spojený se světovými hrami. Po skončení her se konalo zasedání SSM, na kterém

bylo rozhodnuto přestěhovat exekutivu do Londýna a při ní vytvořit tělocvičný

a sportovní referát. Situace, která vznikla v Německu po uchopení moci nacisty,

vyvolala vlnu nacionalismu. Tato se převalila Evropou a negativně se začala pro

jevovat i u nás, zejména ve východní části republiky. Jedním z projevů této situa

ce byl růst základních organizací Makabi především na Slovensku. V roce 1933

bylo již registrovaných 9 000 členů v 73 spolcích. Nejvýznamnější událostí v roce

1934 byl sjezd svazu, který se uskutečnil ve dnech 6.–7. října 1934 v Brně. Sjezd

zhodnotil práci uplynulého období a zabýval se přípravou na II. Makabiádu, kte

rá byla naplánována na rok 1935. Na sjezdu byla ustanovena tělovýchovná

a sportovní komise svazu – MOTO čili Moca Techno Olamit (pozn. autora: o něco

později byla její činnost nahrazena tělovýchovnou komisí HATA – Hanhala Tech

no Arcit). Vznik této komise byl neklamným znakem významu a rozsahu sportov

ních aktivit svazu. Rok 1935 se nesl ve znamení příprav na II. Makabiádu. Svaz zor

ganizoval sérii vylučovacích závodů, na základě kterých se sestavilo reprezentač

ní družstvo. Na konferenci SSM, která se uskutečnila při příležitosti II. Makabiády,

bylo rozhodnuto, že židovští sportovci se nezúčastní her XI. olympiády, jejichž or

ganizací bylo pověřeno Německo. Dále se usneslo vytvořit tělovýchovnou a spor

tovní komisi SSM – MOTO, jejímž sídlem se stala Praha. Po skončení II. Makabiády

čekala náš svaz příprava světového kongresu, který se uskutečnil 10.–15. září

1935 v Brně. Na kongresu byl zvolen nový předseda SSM, kterým se stal Seli Bro

detsky. Kongres potvrdil, že sídelním městem MOTO je Praha a že zimní část II.

Makabiády bude v Československu. Dále předložil návrh na jednotnou slavnost

ní uniformu a usnesl se, že III. Makabiáda bude uspořádána v roce 1938 v Erec Ji

sra‘el. Za průlomový moment lze označit rozhodnutí, že Makabi Hacair je jedinou

organizací mládeže, která může působit v Makabi jako kolektiv. Do nového roku

vstoupil svaz s rozhodnutím bojkotovat nastávající olympijské hry. Na rozdíl od

Československého olympijského výboru, který deklaroval, že nikoho nebude nu

tit k účasti, Československý amatérsky plavecký svaz se rozhodl plavce nomino

vané do reprezentačního družstva z klubů Hagibor Praha, Bar Kochba Brno a Bar

Kochba Bratislava pokutovat a distancovat ze soutěží na celý rok. Na stránkách

denního tisku se vedla vášnivá diskuse ke stanovisku židovských sportovců. vznikl až 7. března 1926. Tyto organizační změny probíhaly pod dohledem Roberta Hellera, který od března 1924 převzal vedení ŽTSO. Jeho zásluhou byly 20. července 1924 schváleny první stanovy „Histadrut lehitamlut ule sport be Čechoslováků“ čili Svazu Makabi v Československé republice, čímž byla oficiálně schválena činnost svazu. Nejvýznamnější událostí roku byla valná hromada svazu, která se konala 24. prosince 1924 v Praze. Na této akci zazněla kritika na činnost z předešlého období, ve kterém se nekonaly valné hromady. Na závěr valné hromady byl zvolen nový předseda svazu Egon Štern. V roce 1925 se reprezentační družstvo svazu zúčastnilo na I. světových hrách Makabi, které se uskutečnily ve Vídni. Blíže se těmto hrám budeme věnovat v části Světové hry Makabi. Nová etapa ve vývoji Makabi začala svazovým sjezdem, který se uskutečnil 30. října 1925 v Praze. Na sjezdu bylo zvoleno nové vedení v čele s Arthurem Herzogem. Ve dnech 31. října – 1. listopadu 1926 se uskutečnil mimořádný sjezd svazu v Bratislavě. Na sjezdu, který řešil především finanční a organizační otázky, se poprvé jako pomocná organizační složka prezentoval Makabi Hacair. Tuto skautskou organizaci založil na podzim 1926 předseda slovenského zemského svazu Makabi Adolf Jelinek. Na sjezdu zazněla výzva k přeložení vedení SSM do Berlína. Tento požadavek našeho svazu nebyl pravděpodobně ojedinělý, protože už 1. prosince 1927 byla ústředna SSM přemístěna do Brna, kde vykonávala činnost do podzimu 1928, kdy byla přeložena do Berlína. V uvedeném období vykonával funkci předsedy SSM Karel Sonnenfeld. Ve dnech 3.–4. listopadu 1928 se v Olomouci uskutečnila mimořádná valná hromada svazu, která se zabývala přípravou II. celorepublikového sletu v Moravské Ostravě v roce 1929. Uskutečnila se i porada SSM, na které bylo přijato usnesení, že v roce 1932 se v Erec Jisra‘el uskuteční I. Makabiáda. Dne 3. listopadu 1929 se uskutečnil svazový sjezd, na kterém byla odsouhlasena nová struktura předsednictví svazu. Kromě funkce předsedy, místopředsedů a náčelníka se předsednictví rozšířilo o další funkcionáře, což bylo odrazem potřeby řízení narůstajících aktivit hnutí. V organizační struktuře se svaz vrátil k systému žup, které se staly jeho výkonnou složkou a nahradily tak dosavadní činnost zemských svazů. V závěrečné zprávě se konstatovalo, že hnutí má 4 800 členů v 44 spolcích. V roce 1930 byly hlavní mezinárodní akcí SSM hry v Antverpách. Začátkem listopadu se uskutečnil sjezd svazu, který řešil především otázku naší účasti na I. Makabiádě. Se stejným programem, který se věnoval detailům zabezpečení uvedené akce, se uskutečnila ve dnech 26.–27. září 1931 porada SSM v Praze. Na poradě byl stanoven termín pro letní část na březen 1932 a pro zimní na únor 1933. Okamžitě po skončení této porady začal svaz s přípravou, jejíž součástí byly vyřazovací závody pro stanovení reprezentačního družstva. Naší účasti a výsledkům na Makabiádách se budeme | Makabi včera – Makabi dnes 19Makabi včera – Makabi dnes |

státu. Toto odhodlání prezentovalo Makabi svou aktivní účastí na X. všesokol

ském sletu, který se uskutečnil ve dnech 3.–6. července 1938 v Praze. Poslední vý

zvu před tragickými událostmi vydal svaz 28. září 1938. Ve výzvě se uvádělo, aby

se všichni židovští občané podle paragrafu 28 branného zákona hlásili k pohoto

vostní službě.

Tělovýchovná, sportovní, kulturní,

branná a skautská činnost v hnutí

Makabi

Obsah činnosti v tělovýchovných a sportovních jednotách Makabi, kde

se na rozdíl od sportovních klubů preferoval sport, byl zaměřen nejen na tělo

výchovnou a sportovní činnost, ale neméně důležitá byla i oblast kulturní a v sa

mém závěru uvedeného období vystoupila do popředí i činnost v oblasti bran

né výchovy členů. Tyto aktivity byly ideově zaměřeny v duchu národních tradic

a nejednou se prolínaly a vzájemně doplňovaly. Jednou z význačných forem pří

pravy bylo plnění podmínek sportovního odznaku. Obsah branné přípravy napl

ňoval svou činností i Makabi Hacair, který byl autonomní složkou hnutí.

Tělovýchovná činnost

Vlastní tělovýchovné aktivity cvičení na nářadí a prostná cviče

ní byly realizovány pod vedením cvičitelů. Za tímto účelem jednota pravi

delně organizovala cvičitelské kurzy a školení. Zpočátku v hnutí pociťova

li akutní nedostatek kvalifikovaných cvičitelů, a proto se při realizaci kva

lifikačních kurzů využívalo zejména pomoci zkušených cvičitelů ze Soko

la. K nejznámějším patřili prof. F. Trnka z Prešova a prof. E. Šimon z Prahy.

Při stanovení obsahu cvičení se vycházelo z odborné literatury: Tullin: Nakonec Československý amatérský plavecký svaz od svého záměru upustil. Krátce po skončení IV. zimních olympijských her v Garmisch-Partenkirchenu se uskutečnila zimní část II. Makabiády. Naši účast na letní a zimní části II. Makabiády vyhodnotil svaz na svém valném sjezdu, který se uskutečnil ve dnech 27.–28. září 1936 v Brně. Sjezd zavázal všechny jednoty, aby v případě sportovních soutěží vstoupily do československých sportovních svazů. Dále pověřil žilinskou jednotu uskutečněním III. celostátního sletu v létě 1937. V závěrečné zprávě bylo konstatováno, že svaz má základnu 10 300 členů v 82 spolcích. Rok 1937 začal ve znamení sletových příprav. Celorepublikový slet se nakonec uskutečnil 3.–6. července 1937 v Žilině. Denní tisk hodnotil III. slet Makabi jako mohutnou manifestaci československého židovstva za republiku, demokracii a mír. Vlastní hodnocení sletu se uskutečnilo při příležitosti mimořádného valného sjezdu, který se uskutečnil ve dnech 31. října – 1. listopadu 1937 v Břeclavi. V hodnocení byla zvýrazněna odpovědnost každé jednoty na brannou přípravu svých členů. Krátce po skončení kongresu se 10. dubna 1938 uskutečnil sněm předsedů jednot a výboru svazu Makabi, který ve svém usnesení reagoval na závěry zmíněného kongresu. Sněm pověřil vedení žup, aby neprodleně zvolilo referenty branné výchovy a začalo v uvedené oblasti svou činnost. Dále byly projednány otázky nového období, které začalo slavnostním valným sjezdem na podzim 1938. Sjezd se měl nést v duchu „Dvacetiletého výročí činnosti Makabi v ČSR“. Na závěr vydal sjezd výzvu k realizaci sbírky do fondu na obranu státu, odmítl paniku jako reakci na vážnost doby a ujistil orgány a prezidenta ČSR o odhodlání hnutí hájit celistvost Tělocvičný odbor Makabi Užhorod



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist