načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Lyžování dětí - Josef Treml

Lyžování dětí

Elektronická kniha: Lyžování dětí
Autor:

Kniha dlouholetého lyžařského instruktora populárním způsobem přibližuje současný pohled na lyžařskou výuku dětí a mládeže. Zaměřuje se na moderní výukové metody a prostředky a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  79
+
-
2,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 105
Rozměr: 21 cm
Úprava: 16 stran barev. obr. příl. ; ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 80-247-0682-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha dlouholetého lyžařského instruktora populárním způsobem přibližuje současný pohled na lyžařskou výuku dětí a mládeže. Zaměřuje se na moderní výukové metody a prostředky a všem, kdo se chtějí výukou lyžování dětí zabývat, ať už jde o profesionální učitele v lyžařských školách, instruktory, učitele na základních školách nebo rodiče, přináší velké množství nápadů a rad, jak pracovat s různými věkovými skupinami.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Josef Treml - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Josef Treml

Lyžování dětí

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

jako svou 2074. publikaci

© Grada Publishing, a.s., 2004

Odpovědná redaktorka Ivana Kočí

Grafická úprava Jiří Pros

Sazba Lenka Neumannová

Návrh a grafická úprava obálky Antonín Plicka

Fotografie archiv autora

Počet stran 108 a 16 stran barevné přílohy

První vydání, Praha 2004

Vytiskla tiskárna NAVAtisk, spol. s r. o.

Hankova 6, Plzeň

ISBN 80-247-0682-2

Publikace vznikla na základě třicetiletých zkušeností z činnosti

lyžařské školy Sport service Špičák na Šumavě.

Důležitým partnerem při formování obsahu publikace byla Asociace

profesionálních učitelů lyžování. Veliký dík za cenné připomínky

patří Sylvii Faltové z lyžařské školy Horizont v Peci pod Sněžkou.


5

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Několik rad pro rodiče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Lyžařské vybavení dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Lyže . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Vázání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Boty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

Hole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

Oblečení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Přilba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

Rukavice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

Brýle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

Věková období dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Předškolní věk – stupeň seznamování . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Mladší školní věk – stupeň hra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

Starší školní věk – stupeň učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Jak budeme učit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Lyžařský učitel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Jak vypadá lyžařský učitel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Profesionální učitel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Několik rad pro učitele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Lyžařská výuka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Pedagogické zásady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Vyučovací metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Vyučovací jednotka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Organizace při lyžařské výuce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

Prostor pro výuku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Výukové pomůcky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50


Co budeme učit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

Nošení lyží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Obouvání a zouvání lyží, nasazování a používání holí . . . . . . 59

Cvičení na rovině, chůze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Obraty na rovině, obraty na svahu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Výstupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

Přímý sjezd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Zastavování, brzdění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Jízda na vleku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Přejezd terénních nerovností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

Terénní skok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Sjezd šikmo, odšlapování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

Bruslení na lyžích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Zatáčení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

Oblouk v pluhu, oblouk z pluhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Oblouk z přívratu vyšší lyží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

Oblouk z rozšířené stopy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Carvingová vlnovka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

6


7

Úvod

S postupujícími měsíci sychravého podzimu se milovníci lyžařských

radovánek vyznačují zvláštní nervozitou. Pobíhají od okna k televizní

předpovědi počasí, sledují internet nebo poslouchají telefonní infolinky

ze zimních středisek v tuzemsku i v zahraničí a při každém setkání

s podobně „spřízněnou duší“ se stočí hovor na jediné, v té době určitěnej

důležitější téma. „Už padá?“ A pak to přijde. Na hraničních horách české

kotliny spadne první poprašek „bílého opojení“, postupně tento zázrakpři

bývá z nebe i z kanónů moderní zasněžovací techniky, rozjedou se první

vleky a lanovky a lyžařský kolotoč může začít. A tato zvláštní sorta lidí,

označovaná jako lyžaři, se každý volný den, volný víkend, svátky, jarní

prázdniny nebo o dovolené valí naložená do aut, autobusů nebo vlaků

směrem na hory. To vše proto, že toto nádherné lyžařské šílenství trvá

v našich končinách tak krátce.

Společně s dospělými jsou do těchto opakovaných exodů zatahovány

i děti. Někdy vlastní, jindy svěřené. Je to pro ně příjemný zážitek? Touží

po zasněžených horách stejně intenzivně jako dospělí? Nechtějí raději

zůstat doma u televize nebo počítače? Máme jim na horách co nabíd

nout? Chtějí se opravdu učit lyžovat nebo snowboardovat? Pokud ano,

máme pro ně zajímavý program?

Myslíme si, že máme. Naše publikace vám bude tím pravýmpomocní

kem a rádcem. Pusťte se do ní!


Několik rad pro rodiče

Před zahájením lyžařské výuky vlastních ratolestí se musí rodičrozhodnout, co od nich v oblasti lyžování očekává. Podle toho pak nasměruje

další kroky v lyžařském vzdělávání dětí a tomu také bude odpovídat

pozornost, s jakou bude číst naši příručku. Položte si tedy, vážení rodiče,

několik otázek.

Co od svého dítěte očekáváte?

Myslíte si, že máte pohybového génia? Chcete, aby vaše dítě bylo

špičkovým lyžařem se závodními ambicemi? Chcete z něj mítreprezentanta s možností účasti na mistrovství světa nebo olympijských hrách?

Už teď víte, že získá mnoho významných medailí? Jste rozhodnuti

z vašeho synka nebo dcerky vychovat co nejdříve lyžařskéhoprofesionála a lyžování bude jeho zaměstnáním?

Pak doporučujeme naši příručku pouze prolistovat a dítě dát do individuální péče specialistům.

Chcete v dítěti vypěstovat celoživotní vztah k aktivnímu pobytu na

horách? Pohybové činnosti dítěte spojujete s pobytem v kolektivu vrstevníků? Jednou z náplní aktivního trávení volného času na zimních

horách má být pro vašeho budulínka lyžování?

Zvolili jste správnou příručku a vřele doporučujeme pokračovat velice

pozorně ve čtení.

Kdy začít?

Věkové období, vhodné pro zahájení lyžařské výuky, je závislé na úrovni

rozvoje tělesných, pohybových a duševních předpokladů, které jsou

u každého jedince individuální. Důležité je i sociální prostředí, ve kterém

dítě žije, materiální možnosti rodiny a celá řada dalších faktorů. Obecně

se uvádí, že s lyžařskou výukou můžeme začít již mezi 2. a 3. rokem věku

dítěte. Jedná se ale spíše o seznamování se zimním prostředím, ve

vlastní výuce nemůžeme očekávat výrazné výsledky. Dítě zvládne pouze

jízdu po spádnici, v lepším případě se naučí i zastavit. O lyžařské výuce

hovoříme až u 3–5letých dětí. Většina lyžařských škol začíná s výukou

dětí od 3 let, ale i tříletému dítěti se doporučuje spíše individuální přístup,

vyžaduje větší pozornost a péči. Od 4 let je již možné dítě zařadit do

malé skupiny vrstevníků. Nejvhodnější věkové období pro učení je mezi

6. a 10. rokem věku.

8

?

?


Kdo bude učitelem vašeho dítěte?

Trávíte v zimě většinu volného času na horách a děti jedou vždy

s vámi? Máte neopotřebovanou nervovou soustavu a trpělivost učit

vlastní dítě? Smíříte se s tím, že vaše dítě nebude vždy tak šikovné, jak

si ještě teď myslíte? Odsuzujete využití fyzického nebo psychickéhonásilí pro „zvýšení motivace“ malého žáka? V neposlední řadě chcete snad

ušetřit poplatek za výuku v lyžařské škole?

Pokud jste na všechny otázky odpověděli kladně, zakoupená příručka

musí být váš pomocník a rádce pro následující lyžařské dny.

Při návštěvě hor chcete vymezený čas využít pro vlastní aktivní

lyžování? Máte už vlastní zkušenost, že práce lyžařského pedagoga

není pro vás to nejlepší? Uvědomujete si přednosti materiálního apersonálního zázemí kvalitních lyžařských škol v horských střediscích v České

republice nebo v zahraničí? Považujete práci učitelů v lyžařské škole za

dostatečně kvalitní?

Pokud jste na tyto otázky odpověděli kladně, bude vaše dítě s tajemstvím

lyžařských oblouků a kliček seznamovat učitel lyžařské školy neboněkdo jiný. Příručka vám poslouží pouze pro zevrubnou orientaci v problému.

Jakou pořídit dítěti výzbroj?

Při rozhodování o lyžařském vybavení dětí se vám rodičům nabízíněkolik možností. Podle frekvence lyžování a ochoty i možností do výzbroje

investovat finanční prostředky je třeba rozhodnout, zda dítěti při častém

pobytu na horách zakoupit vlastní výzbroj, nebo zda si pro jednorázový

týdenní pobyt potřebné vybavení pouze vypůjčit.

Výhody vlastní výzbroje: Vlastní vybavení je pro dítě jistota, že jinepoužívá nikdo jiný. Znáte její stav, který můžete pravidelnou údržbou ovlivnit.

Stále stejnou výzbroj má dítě kdykoliv k dispozici a trvale ví, co od nímůže očekávat. Úroveň výzbroje bude odpovídat vašim finančnímmožnostem.

Toto řešení se vyplatí v případě, že dítě tráví na zimních horách delší

časové období nebo hory v zimě opakovaně krátkodobě navštěvuje.

Nevýhody vlastní výzbroje: Dítě každoročně vyroste a vy jste nuceni

zakoupit nové vybavení. Výzbroj zakoupená na několik let je nejdřívepříliš dlouhá a časem je zastaralá, „ojetá“ a v úvodu výuky značně limituje,

jelikož lyže delší o 10 cm, než je doporučená délka, představují u dítěte

mnohonásobně významnější změnu než u dospělého lyžaře.

9

?

?

+

-


Výhody výzbroje z půjčovny: Pro dítě můžete získat přesněodpovída

jící délku a velikost. V kvalitních půjčovnách je převážná většina výzbroje

každoročně obměňována a doplňována. Odpovídá moderním trendům,

které se v konstrukci lyží trvale objevují – např. carvingové lyže. Naza

půjčené výzbroji se provádí průběžná údržba (broušení, mazání apod.)

a kontrola.

Nevýhody výzbroje z půjčovny: V exponovaných termínech (Vánoce,

prázdniny) nemusí být k dispozici potřebná délka nebo velikost

a v některých případech je třeba objednat požadované vybavení vpřed

stihu. Je nutná kontrola zapůjčované výzbroje. Při častější výpůjčce

určitá cenová náročnost.

Čím začít? Lyže nebo snowboard?

V mnoha rodinách s malými dětmi se v současné době bouřlivéhoroz

voje různých nabídek zimních sportů řeší problém, se kterým druhem

zimních sportů u dítěte začít. Nejčastěji se řeší otázka: lyže nebosnow

board? Někdy toto rozhodnutí ovlivňuje intenzivnější zaměření jednoho

z rodičů, jindy jsou to pouze módní trendy, které na rodiče ze všech stran

působí. Tuto volbu musíte především rozhodnout podle věku dítěte, ve

kterém bude první pokusy o zvládnutí zimního sportu absolvovat.

Jedním z nejzávažnějších motorických úkonů, které se dítě v raném věku

naučí, je chůze. K jejímu zvládnutí dochází asi v jednom roce věku

a představuje velice zásadní změnu – vzpřímený postoj, nezávislépře

nášení hmotnosti z nohy na nohu – můžeme to označit jako „trvalý boj

o rovnováhu“. Ve věku 2–3 roky, kdy je možné s dětmi provádět první

pokusy o výuku některého ze zimních sportů, není rozvoj rovnovážnéjis

toty přenášení hmotnosti z jedné nohy na druhou zdaleka dokončený.

Z toho důvodu je pro malého začátečníka vhodnější nechat každou dolní

končetinu samostatnou, svobodnou v pohybu. Z tohoto pohledu se jeví

vhodnější začít u nejmenších adeptů s lyžováním.

Absolvuje-li dítě v období 3–5 let věku základy pohybu na lyžích, má

kromě přirozeného rozvoje rovnováhy vytvořen i vztah k zimnímu pro

středí, klouzání na sněhu a může na to výukou snowboardu ve věkovém

období 6–10 let plynule navázat. Jako určitá nejnižší hranice pro výuku

snowboardu se uvádí věk 8 let.

Lyžařská škola – ano či ne?

Profesionální lyžařské školy s celodenním provozem po celou zimní

sezonu nejsou už na našich horách žádnou výjimkou. Pokud nemáte

nějaké vážné důvody pro to, aby vaše dítě nebylo žákem lyžařské školy,

10

?

?

+

-


měli byste jako rodiče znát všechny přednosti dobré lyžařské školy

a podle toho volit tu nejlepší. V současné době už není žádný problém

vyhledat podrobné informace o nabídce lyžařských škol v jednotlivých

zimních střediscích a podle toho se rozhodnout.

Výhody dobré lyžařské školy:

materiální zajištění – vlastní vlek, vlastní výukový prostor, případně

i větší počet těchto zařízení;

specializovaný výukový prostor pro děti – dětské lyžařské hřiště;

možnost volby individuální nebo skupinové výuky;

kvalitní personální zajištění – dostatečný počet zkušených lyžařských

učitelů, často se specializací na výuku dětí;

nabídka kombinace lyžařské výuky s opatrováním dětí po dobucelého lyžařského dne, tato aktivita je většinou spojena i s možnostístravování;

po dobu výuky nebo celodenní péče o dítě mohou rodiče realizovat

vlastní lyžařský program. Nevýhody lyžařské školy:

určitá finanční náročnost, obzvlášť u individuální výuky;

nutnost přizpůsobit denní režim výukovým časům lyžařské školy.

11

Několik rad pro rodiče

+

-


Lyžařské vybavení dětí

Známý a častý obrázek při rodinné lyžařské dovolené: otec s matkou na

nejnovějších carvingových lyžích v oblečení podle poslední lyžařské

módy uvolněně a lehce točí elegantní oblouky. Jejich jedno neboněko

lik vlastních dětí na starých, dlouhých, po starším sourozenci zdědě

ných, často ještě plastových lyžích a ve zděděném a obnošenémoble

čení se snaží s vynaložením všech sil rodičům stačit. Platí sice: „Těžko

na cvičišti, lehko na bojišti“, ale přece jen, vlastní dítě nemusí být zrovna

u všeho.

Moderní lyžařské vybavení se na vysoké kvalitativní úrovni vyrábí i pro

děti. Volba vybavení může výuku dětí ovlivnit jak kladně, tak i záporně.

Dlouhé lyže, zakoupené s perspektivou použití na několik let, lyžařské

boty na čtvery ponožky, příliš dlouhé nebo krátké hole a obnošenéoble

čení po jednom nebo několika starších sourozencích, to všechno mohou

být příčiny neúspěchu ve výuce. Jak tedy jednotlivé části lyžařského

vybavení pro děti vybereme?

Lyže

Převratné změny v konstrukci lyží pro dospělé postupně zasáhly i dětské

a juniorské lyže.

Významné zkrácení délky lyže pro dospělé není u dětí to nejdůležitější.

V současné době jsou dětské a juniorské lyže vyráběny do délky 170 cm

a doporučované délky lyží se i přes konstrukční změny příliš nezměnily.

Nejvýznamnějším přínosem v konstrukci lyží je pro děti jejich vykrojení,

kterého při výuce zatáčení dokážou velice rychle využít. Při výběru lyží

pro děti bereme především v úvahu následující tři parametry.

Rádius – poloměr lyže. Je to nejdůležitější ukazatel současných lyží.

Uvádí se na každé lyži, je v katalogu od výrobců a měla by ho znátkva

litní obsluha ve sportovní prodejně. Určuje nám oblouk, který budeopi

sovat zatížená a mírně na hranu postavená lyže. Malým lyžařům to

umožní snadnější ovládání a zatáčení. U dětí není potřeba trvat na příliš

extrémní šířce špičky a tím i na značném vykrojení lyže. Malý lyžař, díky

svým tělesným předpokladům, nedokáže ještě plně využít přehnaněcar

vingový tvar lyže.

Tvrdost lyže. Při výběru dětských lyží dáváme přednost lyžím měkčím.

Dítě, díky menší síle, nedokáže tvrdou lyži při jízdě po hraně dostatečně

prostorově prohnout a tím plně využít její další přednosti.

12


Správná délka. Při určování délky lyží jsou rozhodující ukazatelé věk

a výška postavy dítěte. Lyžařské dovednosti zohledníme až u mírněpokročilých lyžařů a v žádném případě by neměly být důvodem kpřehnanému prodlužování délky používaných lyží. Vždy raději volíme lyže kratší.

Věk 3–5 let Pro tuto skupinu používáme lyže od 70 cm délky, ideální je 10 cm pod výšku ramen, můžeme říci do podpaží. Pokud je u těchto lyží uváděn poloměr, vhodný je 5–10 m. V žádném případě by to neměly být plastikové lyže bez hran sřemínkovým vázáním!

Věk 6–13 let Vybíráme většinou lyže v délkách 120–150 cm. U začátečníků doporučujeme asi 10 cm pod výšku ramen, u pohybově šikovnějších nebo mírně pokročilých lyžařů tohoto věku může být délka lyží maximálně k nosu. Pokročilí lyžaři nebo děti vyznávající už sportovní způsob jízdy mohou mít délku lyží k nosu, v maximální míře jako výšku postavy. Poloměr zakřivení se pohybuje mezi 8–12 m. Rozhodnou-li se rodiče pro nákup lyží v bazaru nebo od známých,doporučujeme, aby požadovali přesně odpovídající délku, dobrou kvalitu lyží i vázání a v každém případě aby po zakoupení nechali lyže ošetřit apřekontrolovat v odborném lyžařské servisu. Zvláštní situace při výběru lyží pro děti může nastat, rozhodnou-li se rodiče zakoupit krátké lyže, tzv. superkraťasy (supershorties) jakoprostředek lyžařské zábavy pro celou rodinu. Pro potřeby výuky dětíodpovídají sice tyto lyže svojí délkou (jsou vždy maximálně 99 cm dlouhé) a poloměrem zakřivení (ten obvykle nepřekračuje 9 m). Jejich nevýhodou je však větší podélná tvrdost, větší šířka pod lyžařskou botou a hlavně absence pojistného vázání, která může vést k vážným poraněním dětských lyžařských začátečníků. Z toho důvodu považujeme tento typ lyží pro lyžařskou výuku dětí za nevhodný.

Vázání

Nebezpečí zranění při pádu je u dětí díky jejich pružnosti a kloubní

pohyblivosti menší než u dospělých. V každém případě je alebezpečnostní vázání naprostou nutností. Velice důležité je, aby dítě dokázalo do

vázání i v relativně obtížných podmínkách samo nastoupit. Dbáme na

13

3-5

let

6-13

let


správnou montáž a seřízení. Minimálně před začátkem zimní sezony

necháme v servisu vázání překontrolovat a znovu seřídit podle váhy

a umění dítěte. Je vhodné podobnou kontrolu opakovaně realizovat

i v průběhu zimní sezony.

Bezpečnostní vlastnosti se u vázání uvádějí podle vypínací síly, která je

vyjádřena v tzv. DINech. Doporučujeme:

malé děti – do 4 DINů;

děti, mládež – do 7 DINů. Některé firmy nabízejí pro děti tzv. sety – lyže s namontovaným vázáním, které jsou technicky i vizuálně sladěny. Jsou to většinou výrobky dobré kvality a cenově je tato investice velice výhodná. Boty Výběru bot věnujeme maximální pozornost. Děti v lyžařských botách často celý den chodí, stoupají i stojí a v době odpočinku ve výuce nemají většinou možnost se přezout. Boty musí být pohodlné, dobře padnoucí, nesmí tlačit, měly by dobře tepelně izolovat a zároveňchránit proti vlhkosti. To všechno moderní dětské boty splňují a je pouze potřeba při jejich nákupu tyto podmínky vyžadovat. Velikost bot by i u dětí měla být na jedny kvalitní lyžařské ponožky. Nákup bot na několikery ponožky s perspektivou ubírání vrstev, jak noha dítěte dorůstá, není to nejlepší řešení. V nových botách dítě vůbec nemůže pohybové impulzy z chodidla přenášet přes vrstvy ponožek na lyži. Když vrstvy díky zvětšení chodidla odstraníme, boty už jsou vyšlapané a nekvalitní. U nejmenších dětí (3–5 let) jsou vhodné boty se zadním nástupem,snadněji si je obují. Děti 6leté a starší už mohou mít boty přezkové. Osvědčuje se, aby si dítě lyžařské boty vyzkoušelo už doma před vlastnímlyžováním. V začátku jsou díky tvrdosti pro dítě nepohodlné a chvíli trvá, než si na nové boty zvykne. Hole V úvodních lekcích lyžařské výuky u nejmenších dětí nejsou lyžařské hole nutností. V některých případech mohou dokonce malé lyžaře rušit. Lyžařské hole pro děti vybíráme lehké, mohou být o něco delší, než je doporučováno pro dospělé, jejich délka může být až do podpaží. Důvodem není postupné dorůstání dětí, ale možnost snadnější opory při

14


chůzi a sjíždění, a tím vytvoření lepší rovnováhy. S ohledem nabezpečnost dětí doporučujeme:

hole s nahoře široce ukončenou rukojetí;

hole, které se při pádu ohnou, nikoliv zlomí;

dostatečně široký talíř, aby se hole nebořily.

Oblečení

Oblečení pro lyžování dětí musí být funkční a příjemné. Současní výrobci

vybavují dětské oblečení stejnými vymoženostmi jako oblečení dospělých, např. kvalitní prodyšné materiály s ochrannou membránou proti

větru a vlhkosti, lepené švy apod. S ohledem na širokou škálu dětských

aktivit na sněhu je vysoká odolnost proti vlhkosti a zároveň dostatečná

prodyšnost, zabraňující pocení, naprostou podmínkou pro výběr dětského oblečení.

Při celkové skladbě oblečení pro děti platí stejná pravidla o nutnostivyužívat více vrstev jako u dospělých. Základem je vrstva spodního prádla

z materiálů, které se vyznačují schopností odvádět pot od těla a zároveň

tepelně izolovat. Jako střední vrstva je vhodná fleecová mikina, určitě je

vhodnější než teplý vlněný svetr. Při pobytu v mimořádně chladnémprostředí můžeme přidat další fleecovou mikinu. Lyžařská bunda by měla

mít dostatečný počet větracích otvorů, kapuci, množství specializovaných kapes a protisněhový pás zabraňující pronikání sněhu pod svrchní

část oděvu. Dětské lyžařské kalhoty by měly mít zvýšený pás na zádech,

šle a v nohavicích návleky přes lyžařské boty zabraňující vniknutí sněhu

do bot, tzv. snowcatchery.

Obzvláště pro malé děti je vhodnější kombinéza než oteplovací kalhoty

a bunda. Lépe chrání před vnikáním sněhu a dobře tepelně izoluje.

Nepoužívá-li dítě z nějakých důvodů při lyžování přilbu, ale čepici, měli

bychom při jejím nákupu brát v úvahu několik doporučení. Lehký

vzdušný materiál je základní podmínkou. Vhodné jsou čepice sespeciální vložkou z windstopperu, která chrání před větrem a vlhkostí azároveň zajišťuje odpovídající prodyšnost, hlava se v takové čepici nepotí.

Plete-ná čepice od babičky, v mnoha případech ještě silně „štípavá“,

není pro dítě vhodná. Na pohled „efektní“ čepice s bambulemi, rohy

a podobnými ozdobami nejsou též vhodné, jednak jsou těžké a jednak

při každém prudším pohybu padají z hlavy nebo do očí.

Je vhodné pořídit dětem speciální lyžařské ponožky odvádějící pot audržující nohy v suchu. Děti je bohatě využijí při dalších zimních aktivitách.

15

Lyžařské vybavení dětí

+


Přilba

Při současné přeplněnosti sjezdových tratí a způsobu jízdy většinydospělých lyžařů je používání přilby u dětí naprostou nutností. Nebezpečí nehrozí

z vlastního pádu dítěte při jízdě, ale především ze srážky s nějakýmdospělým lyžařem. Uvědomme si, že odpovídající přilba dítě chrání. Neměli

bychom tedy zrovna v tomto případě šetřit na ceně. Přilba z bazaru, po

starším sourozenci nebo poškozená a doma opravená není tím správným

rozhodnutím. Jak tedy budeme vybírat vhodnou přilbu:

materiál přilby by měl být z tvrzených plastů, které doplňují laminátová a uhlíková vlákna, stavba přilby je potom pevná a relativně lehká;

vnitřek přilby by měl být vypolstrován měkkými materiály, lépe sedí na

hlavě a termovrstva v polstrování chrání před chladem;

maximální důraz klademe na odpovídající velikost, pod přilbu není

vhodné používat čepici nebo čelenku, při extrémně mrazivém počasí

mohou děti použít tenkou lyžařskou kuklu. Doba používání by neměla

přesáhnout 2–3 roky, potom dítě přilbě „uroste“;

přilbu zásadně nepůjčujeme dalším dětem, také zapůjčená přilba

z půjčovny by měla být pouze krajním a výjimečným řešením;

dítě může přilbu skvěle využít i pro ostatní sporty, např. sáňkování,

bobování, bruslení, i při dalších zimních radovánkách.

16




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist