načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Logoterapie -- Existenciální analýza jako hledání cest - kolektiv; Martina Kosová

Logoterapie -- Existenciální analýza jako hledání cest

Elektronická kniha: Logoterapie
Autor: kolektiv; Martina Kosová
Podnázev: Existenciální analýza jako hledání cest

Logoterapie a existenciální analýza jako uznávaný psychoterapeutický směr. Text přináší teoretická východiska, vysvětlení základních pojmů; v praktické části poukazuje na možnost ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  288
+
-
9,6
bo za nákup

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 208
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4346-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Logoterapie a existenciální analýza jako uznávaný psychoterapeutický směr. Text přináší teoretická východiska, vysvětlení základních pojmů; v praktické části poukazuje na možnost aplikace logoterapie v oblasti psychoterapie, supervize i vzdělávání a výchovy. Vhodné pro psychology, lékaře, sociální pracovníky a příslušníky dalších pomáhajících profesí, ale i pro všechny čtenáře se zájmem o existenciální rozměr v životě.

Popis nakladatele

Nalezněte s pomocí této knihy smysluplnou cestu životem nebo ji využijte při doprovázení svých klientů!Publikace vám nabízí nejen orientaci v teoretické oblasti, ale především inspiraci pro každodenní praxi. Autoři rozvíjejí hlavní myšlenku naplnění potřeby životního smyslu. Kniha je cenným průvodcem pro všechny, kdo se setkávají s otázkou: „Jak mohu v dané chvíli a za těchto podmínek udělat ze svého života to nejlepší?“ (existenciální analýza jako hledání cest)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
K elektronické knize "Logoterapie -- Existenciální analýza jako hledání cest" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychosociální aspekty paliativní péče Psychosociální aspekty paliativní péče
 (e-book)
Multikulturní ošetřovatelství -- pro praxi Multikulturní ošetřovatelství
 (e-book)
Psychosociální krizová spolupráce Psychosociální krizová spolupráce
 (e-book)
Rizikové a antisociální chování v adolescenci Rizikové a antisociální chování v adolescenci
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

LOGOTERAPIE

Martina Kosová a kolektiv

Nalezněte s pomocí této knihy smysluplnou cestu životem nebo ji využijte při doprovázení svých klientů! Publikace vám nabízí nejen orientaci v teoretické oblasti, ale především inspiraci pro každodenní praxi. Autoři rozvíjejí hlavní myšlenku naplnění potřeby životního smyslu. Kniha je cenným průvodcem pro všechny, kdo se setkávají s otázkou: „Jak mohu v dané chvíli a za těchto podmínek udělat ze svého života to nejlepší?“ Koncept logoterapie lze přiblížit pomocí metafory: klient přichází za terapeutem a odhaluje mu různé fragmenty svého života, cílem je objevit v těchto jednotlivých kouscích dílky jedinečné mozaiky a pomoci poskládat z nich obraz, na který lze dále navazovat. Člověk zažívá, že je jedinečnou bytostí, že je dobré být na světě. Rozpoznává hodnoty, které působí na jeho city. Krajinu svého života přijímá i se svou minulostí, chybami, prožitým utrpením. Porozumění vlastnímu životu vede k jeho smysluplnému směřování, k rozpoznání a uskutečnění životního poslání. Kniha je zdrojem inspirací nejen pro psychology, lékaře, sociální pracovníky a příslušníky dalších pomáhajících profesí, ale i pro všechny čtenáře se zájmem o existenciální rozměr v životě. „Logoterapie je publikací, která vyplňuje prázdné místo na knižním trhu. Nejde jen o učebnicí, ale také o zdroj inspirací, u kterých se lze zastavit, zapřemýšlet a vnést je směrem ven do profesionální práce s klientem, nebo též dovnitř pro proměňování sebe sama.“

Mgr. Alexandra Slobodníková Čmáriková, PhD.

GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

LOGOTERAPIE

LOGOTERAPIE

Martina Kosová a kolektivMartina Kosová a kolektiv

Existenciální analýza jako hledání cest

Existenciální analýza jako hledání cest

9 788024 743462

ISBN 978-80-247-4346-2


S vděčností za společnou cestu životem

věnuji tuto knihu

manželu Jiřímu a synu Lukášovi


Martina Kosová a kolektiv

LOGOTERAPIE

Grada Publishing

Existenciální analýza

jako hledání cest


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodu

kována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. PhDr. Martina Kosová a kolektiv LOGOTERAPIE Existenciální analýza jako hledání cest TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5502. publikaci Autorský kolektiv: doc. Mgr. Peter Halama, Ph.D. doc. PhDr. Eva Naništová, CSc. Ing. Mgr. Marie Nováková prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. Petr Sojka PhDr. Vlastimil Sojka Recenzovali: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. Mgr. Alexandra Slobodníková Čmáriková, PhD. Odpovědná redaktorka PhDr. Alena Palčová Sazba a zlom Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Michal Němec Počet stran 208 Vydání 1., 2014 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice © Grada Publishing, a.s., 2014 Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-4346-2 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-9203-3 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-9204-0 (ve formátu EPUB)

OBSAH

Předmluva .................................................... 10

I Teoretická část

Logoterapie a existenciální analýza ............................... 14

Martina Kosová Filozofie konečnosti ............................................ 18

Petr Sojka

Zrození individuality .......................................... 22

Friedrich Nietzsche: Zborcení kulis ........................... 22

Søren Kierkegaard: Niterná pravda ........................... 23

Edmund Husserl: Fenomenologické intermezzo ................. 25

Analýza existence a autentický život .............................. 27

Absurdno a smysl života ........................................ 31

Jean-Paul Sartre: Absolutní svoboda .......................... 32

Albert Camus: Mlčící svět .................................. 33

Tajemství smyslu .............................................. 34

Filozofie konečnosti a smysl života ............................... 36

V. E. Frankl – tvůrce logoterapie ................................. 38

Vladimír Smékal To jedinečné v životě – smysl okamžiku i života .................... 43

Martina Kosová

Hodnoty v životě ............................................... 47

Martina Kosová

Kompas svědomí a mapa odpovědnosti ........................... 51

Martina Kosová


Sebedistance a sebetranscendence ................................ 53

Martina Kosová

Techniky logoterapie ........................................... 56

Martina Kosová

Paradoxní intence ............................................. 56

Dereflexe ..................................................... 58

Změna postoje ................................................ 61

Techniky změny postoje ....................................62

Hodnota a cena ........................................... 63

Použití rituálů ............................................ 64

Smíření se s původem ...................................... 64

Změna atmosféry ......................................... 64

Životní příběh z pohledu logoterapie a existenciální analýzy ......... 65

Dětství ....................................................... 65

Pubescence ................................................... 66

Adolescence .................................................. 67

Mladá dospělost ............................................... 67

Když se přikutálí další nula – mezi třicítkou a čtyřicítkou ........... 68

Střední věk – období pevných kotev i neklidu ..................... 69

Padesátka – mezník života ...................................... 70

Stáří – úkol dobrého konce ..................................... 71

Epilog ....................................................... 72

O vázanosti na místo a touze člověka po domově ................... 73

Eva Naništová

Domov v dimenzionální perspektivě ............................. 74

Existenciální funkce bydlení .................................... 76

Kvalita obrazů domova ......................................... 79

Hodnota domova ............................................. 81

II Utrpení, vina a smrt – součást každého života

Úvod ......................................................... 86

Martina Kosová

Utrpení – cesta k vnitřní proměně ................................ 88

Martina Kosová


Vina a její zpracování ........................................... 93

Martina Kosová

Svoboda a odpovědnost jako předpoklad vzniku viny ............... 93

Stud, pocit viny a vina .......................................... 94

Existenciální filozofie – Buberovo a Jaspersovo pojetí viny .......... 96

Frankovo zacházení s vinou ..................................... 97

Smíření ...................................................... 98

Smrt a stopy v tomto světě ...................................... 102

Martina Kosová

III Logoterapie v praxi

Úzkost jako zrcadlo ........................................... 106

Martina Kosová

Podněty pro zacházení s úzkostí v terapii podle Böschemeyera ...... 107

Vznik a léčba úzkostné poruchy podle E. Lukasové ............... 108

Strach z odmítnutí – ztráta práce, ztráta lásky .................... 108

Úzkost v dětském světě ........................................ 109

Etická výchova jako porozumění vlastní existenci .................. 112

Marie Nováková

Projekt etická výchova ........................................ 112

Program etické výchovy ....................................... 113

Výchovný styl etické výchovy .................................. 124

Metody a modely výchovy ..................................... 125

Závěr ....................................................... 127

Když život dostane jiný směr – vážné onemocnění v rodině ......... 128

Martina Kosová

Na počátku je šok ............................................ 128

Po šoku se dostaví vnitřní zmatek ............................... 129

Podaří se léčba? .............................................. 130

Čas se krátí .................................................. 132

Bod, ze kterého není návratu ................................... 133

A přesto se radovat ze života .................................... 135

Martina Kosová

Jak jsem ztratila a znovu nacházím radost ........................ 135

O celoživotní radosti mého otce ................................ 137

Je potřeba jít dál .............................................. 138

IV Supervize s existenciální dimenzí

Úvod ........................................................ 142

Vlastimil Sojka

Supervize a psychoterapie ...................................... 145

Vlastimil Sojka

Prospěch klienta, odpovědnost a moc ............................ 147

Vlastimil Sojka

Vztahy v terapii a supervizi ..................................... 149

Vlastimil Sojka

Spiritualita supervize .......................................... 150

Vlastimil Sojka

Kontrakt ..................................................... 152

Vlastimil Sojka

Skupinová supervize, bálintovské skupiny ........................ 153

Závěr ........................................................ 157

Vlastimil Sojka

V Reflexe současného výzkumu v logoterapii

Úvod ........................................................ 160

Peter Halama

Výzkumné a diagnostické nástroje logoterapie .................... 162

Peter Halama

Nástroje na měření smyslu života nebo existenciální frustrace ...... 163

Test smyslu života (PIL) ................................... 163

Logo test ................................................ 165

Nástroje na měření jiných logoterapeutických konceptů ........... 167

Nástroje na měření smyslu života ............................... 169

Profil zdrojů smyslu života ................................. 169

Škála preference hodnot ................................... 170

Dotazník zdrojů smyslu života ............................. 171

Oblasti výzkumu v logoterapii .................................. 173

Peter Halama

Ověřování výzkumných logoterapeutických měřicích nástrojů ...... 174

Ověřování konceptů logoterapie ................................ 175

Ověřování efektu logoterapie ................................... 178

Zhodnocení a perspektiva výzkumu v logoterapii .................. 182

Peter Halama

VII Vzdělávání v logoterapii a existenciální analýze

v ČR, na Slovensku a ve světě

Česká republika .............................................. 186

Peter Halama, Martina Kosová

Výcvik v logoterapii a existenciální analýze ....................... 186

Zahraničí .................................................... 188

Peter Halama, Martina Kosová

Slovensko ................................................... 188

Izrael ....................................................... 189

Německo .................................................... 190

Polsko ...................................................... 190

Rakousko ................................................... 190

Argentina ................................................... 191

Brazílie ..................................................... 192

USA ........................................................ 192

Kanada ..................................................... 193

O autorech ................................................... 194

Literatura .................................................... 197 / Logoterapie

P Ř E D M L U VA

Milá čtenářko, vážený čtenáři,

logoterapii lze vyjádřit metaforou, kdy klient přichází za terapeutem a při­ náší mu různé fragmenty svého života. Cílem terapie je objevit v  těchto jednotlivých kouscích dílky jedinečné mozaiky a pomoci klientu poskládat z nich obraz, na který lze navázat dalšími částmi. Při této práci zažívá, že je jedinečnou bytostí, že je dobré, že je zde na světě. Rozpoznává své hodnoty, které působí na jeho city. Učí se přijímat, co si v životě nevybral. Konečnost života jej pobízí k tvořivosti. Odpovědností za někoho nebo za něco prožívá konkrétní smysl v životě.

Krajinu svého života přijímá i se svou minulostí, chybami, prožitým utr­ pením. Život je jedinečným darem a záleží jen na něm, co z něj vytvoří pro druhé. Radost a humor jsou dobrými společníky. Radost se často projevuje formou dialogu, víme, jak je obtížné nesdílet radost. Dere se ven z  nitra člověka stejně jako první jarní květiny z  ještě studené země. Humor dělá z vážné situace snesitelnou událost a chvíle radosti obohacuje smíchem.

Porozumění vlastnímu životu vede ke směřování života, k  rozpoznání a uskutečnění životního poslání.

Tlukot srdce i hodin určuje délku pobytu našeho života. Umět rozpoznat výzvu hodiny, daného okamžiku i instinktu srdce se učíme po celý život. Občas stojíme na vrcholu a jindy procházíme údolím. Do každého lidského života patří i chyby, vina, přetížení, osamocenost.

Akceptovat sebe, přijmout druhé takové, jací jsou, neodtáhnout se pro jejich chyby je probouzejícím zážitkem z všednosti. Jít společně s druhými na cestě životem, odpovídat na otázky života konkrétními činy vede k přijetí reality konečnosti života. Z pohledu do zpětného zrcátka se dá poučit pro další kroky vpřed.

Podobně jako člověk, který prochází svým životem, učí se ze svého život­ ního příběhu a tím ztvárňuje své bytí k nové podobě, i Franklova logoterapie a existenciální analýza objevují svůj další vývoj a cestu k porozumění dnešní­ mu člověku. Nejznámější přímí žáci zakladatele logoterapie a existenciální analýzy prof. Frankla, Elisabeth Lukasová a Alfried Längle, se zasloužili o nové myšlenkové podněty a vychovali další generaci následovníků. V Ev­ ropě a ve světě se logoterapie a existenciální analýza rozvíjejí jak působením institutů, tak i na univerzitách.

Předmluva / 11

Tato kniha chce čtenáři nabídnout inspiraci pro každodenní praxi i orien­ taci ve výzkumné oblasti. Teorie a praxe jsou dvě strany téže mince. Když se díváme na jednu stranu, je dobré si uvědomit, že existuje i ta druhá.

Předkládáme čtenáři dílo českých a slovenských odborníků, kteří dlou­ holetou praxí, studiem nebo výzkumy rozvíjeli hlavní myšlenku naplnění potřeby smyslu v životě za jakýchkoliv podmínek.

Děkuji všem autorům, kteří věnovali svůj čas a napsali své příspěvky. Děkuji Elisabeth Lukasové, že jsem u ní mohla získat své vzdělání v logoterapii a existenciální analýze. Má vděčnost patří tehdejším německým žákům, zejména paní Štěpánce Rebensteinerové­Zipsové.

Mé poděkování patří nakladatelství Grada, zejména paní dr. Pokorné a paní dr. Palčové za jejich odbornou pomoc a laskavý přístup.

Děkuji svým klientům a žákům za vše, co mne naučili a učí během mého psychoterapeutického a lektorského působení.

Logoterapie a existenciální analýza mají různé podoby, ale stejný základ, který spočívá v úsilí o poctivý a pravdivý život. Takový život se může podařit navzdory všem obtížím. Ať se podaří všem čtenářům této knihy.

PhDr. Martina Kosová



I TEORETICKÁ ČÁST


14 / Teoretická část

LOGOTERAPIE

A EXISTENCIÁLNÍ ANALÝZA

Martina Kosová

Lidské bytí znamená být neustále konfrontován se situacemi,

z nichž každá je zároveň dar i úkol. Co nám taková situace „ukládá“,

je naplnění jejího smyslu. A co nám zároveň dává,

je možnost takovým naplněním smyslu uskutečnit sebe sama.

V. E. Frankl

Franklova antropologie, která čerpá z  klasického západního filo­

zofického pojetí (Platon, Aristoteles), z filozofie existence a fenomenologie (Scheler, Jaspers, Husserl, Heidegger, Buber), je zaměřena na noetickou ne­ boli duchovní dimenzi.

Obraz člověka podle Frankla obsahuje tři dimenze: somatickou, psychic­ kou a duchovní. Vědomé z psychické roviny se v logoterapii mění na exis­ tenciální postoj. Někdo nebo něco na mě v každé životní situaci čeká. Jak na danou situaci odpovíš? Co s tím uděláš?

Název logoterapie pochází z řeckého slova logos, které překládáme slovem smysl, jeho dalším užívaným významem je „duchovnost“ (Frankl, 1987).

Logoterapie, založená vídeňským psychiatrem V. E. Franklem, patří mezi psychoterapeutické léčebné metody. Logoterapie se soustřeďuje na konkrétní smysl v životě člověka a na hledání tohoto smyslu. Podle Lukasové: „Logo­ terapie je psychoterapie orientovaná na smysl.“

Logoterapie je někdy nazývána podle místa a doby vzniku třetím vídeň­ ským směrem psychoterapie (1. Freudova psychoanalýza, 2. Adlerova indi­ viduální psychologie).

Existenciální analýza je podle Frankla obraz člověka, který vychází z an­ tropologického zaměření: Co tvoří bytí člověka, co je lidského v lidském bytí? Jak člověk může prožít naplněný život? Tato obecná existenciální analýza se zabývá filozoficko­antropologickým základem logoterapie, má i teore­ ticko­výzkumnou orientaci. Základními pilíři existenciální dynamiky jsou svoboda vůle, smysl v životě a vůle ke smyslu.

Logoterapie a existenciální analýza / 15

Existenciální analýza vychází z  předpokladu koperníkovského obratu

v životním postoji. Život sám klade člověku otázky. Odpovědi, které člověk dává, mohou být pouze konkrétní odpovědi na konkrétní otázky od života. V odpovědnosti bytí se uskutečňuje toto odpovídání (Frankl, 1982, s. 72).

„A také věčné zápolení svobody člověka s jeho vnitřním i vnějším osu­

dem vytváří vlastně jeho život. Aniž bychom ani v nejmenším podceňovali osudovou oblast, zvláště biologický osud, jako psychoterapeutičtí lékaři vi­ díme v osudu přece nakonec zkoušky, v nichž se osvědčuje lidská svoboda (Frankl, 1994).

Existenciální analýza učí vidět život jako něco, co je člověku uloženo.

Svědomí přivádí jedince k jeho vlastním životním úkolům. Speciální exis­ tenciální analýza se zabývá terapeutickou prací, která spočívá v  kontaktu člověka s jeho vlastní odpovědností ke svému životu, druhým lidem, světu.

Frankl užíval ve svých dílech pojem existenciální analýza ve více význa­

mech: • Existenciální analýza jako vysvětlení lidské existence: Podstata spočí­

vá v odpovědi na otázku po smyslu lidského žití. Člověk naplňuje svou

odpovědnost svým aktivním počínáním ve světě. Odpovědnost jedince

se vždy týká konkrétního člověka a aktuální situace. Z  této konkrétní

odpovědnosti ve vlastním životě vyplývá smysl bytí ve světě.

Úlohou existenciální analýzy je přivést člověka tam, kde se ze své

vlastní uvědomělé zodpovědnosti prodírá k nejvlastnějším úlohám a na­

chází už ne anonymní, ale právě naopak jedinečný smysl svého života

(Frankl, 1979). • Existenciální analýza jako terapie kolektivních neuróz: Frankl popsal

kolektivní neurózy, které člověka odvádějí od zdravého životního postoje.

Vyznačují se čtyřmi symptomy:

1. Provizorní postoj k bytí – člověk potřebuje mít před sebou otevřenou

budoucnost. Pokud ji před sebou nevidí, stává se pasivním, trpí často

úzkostí, co se ve světě zase stane. Kolik „konců“ světa jsme již přežili.

Tento postoj k životu odsouvá potřebu něco vykonat, jeho bytí se stává

pouhým provizoriem.

2. Fatalismus – víra v „osud“. Frankl popisuje osudovou oblast jako

danosti v lidském životě, které je potřeba přijmout, zacházet s nimi

a ztvárňovat je podle svých možností a sil. Do osudové oblasti patří

pohlaví člověka, věk, původ, jeho minulost apod. Fatalista věří, že vše

je „dopředu určeno“, a proto se zříká aktivní odpovědnosti za kon­

krétní úkoly ve svém životě.


16 / Teoretická část

3. Kolektivní myšlení – ztráta vlastního názoru, nejdůležitějším se stává

„nebýt nápadný“.

4. Fanatismus – člověk se ztrácí v davu, kdo myslí jinak, je fanatikem

přehlížen. Fanatik je schopen ke svému cíli použít i nevhodný pro­

středek.

• Existenciální analýza jako lékařská péče o duši: Zabývá se tématy utr­

pení, viny a smrti, o kterých budou pojednány samostatné kapitoly.

žeň

stopy v tomto světě

utrpení

vina

smrt

dozrání

smysl bytí

hodnoty

svoboda

vůle

svoboda

svědomí

odpovědnost

somatická, psychická a noetická dimenze

zážitkové postojovétvůrčí

sebetranscendence

sebedistance

smysl

vživotě

vůle

ke smyslu

Obr. 1 Logoterapie a existenciální analýza v přehledu

Směřování logoterapie a existenciální analýzy vede jak k  přijetí vlastní si­

tuace, tak i k  rozvoji vlastního utváření vnějšího světa s akceptací svých

možností i omezení. Žité hodnoty nacházejí své vyjádření v citové oblasti.

Ve vztahu k sobě sílí hodnota vlastního života. Je dobré, že jsem, že žiji.

I z bolesti a utrpení může vzejít vlastním přispěním něco hodnotného,

dobrého. Jde o to procházet s  člověkem obdobím úzkostí, strachů, obav,

nejistot, aby se po čase mohla projevit odvaha, která je silnější než strach.

Vše nepříznivé či bolestné, lze v daném okamžiku zvládnout.

V rozhovoru je potřebné nenechat se poděsit žádným životním příběhem,

je třeba dávat najevo a mít vnitřní přesvědčení, že nikdy není pozdě, i když

je občas nejvyšší čas.


Logoterapie a existenciální analýza / 17

Je třeba si klást otázku, „kde se v životě“ klient nalézá, jaké vztahy vytváří, čeho se bojí, čemu se vyhýbá, o co usiluje, jaké životní období prožívá.

Logoterapie a existenciální analýza usilují o to, aby v  člověku posílily schopnost milovat, pracovat, snášet utrpení i se více radovat ze života. 18 / T eoretická část

FILOZOFIE KONEČNOSTI

Petr Sojka

Nietzsche jednou poznamenal, že když lidé příliš často hovoří

o hod notách, je jisté, že hodnoty mají potíže (Young, 2003). To samé platí pro smysl života. Existenciální filozofie, existenciální směry psychoterapie, krize smyslu a snaha smysl nalézt − to vše jsou poměrně nedávné fenomény. V historii západního myšlení smysl života až do konce 19. století nepředsta­ voval výrazný problém, protože svět byl sám o sobě smysluplný a člověk byl součástí tohoto celku. Člověk antického Řecka nebo člověk Danteho vesmíru měl jistotu řádu, na kterém se přímo účastnil a který mu byl proto evidentní. Se zborcením starého řádu na konci 19. století však dochází i k vymizení životní jistoty a člověk se začíná ptát po smyslu svého života.

Cílem této kapitoly je ukázat, jak se filozofická tradice hledání odpovědí na otázku po smyslu života promítá v logoterapii Viktora Frankla. Nepůjde nám ale jen o představení filozofických zdrojů, kterými byl Frankl inspiro­ ván, pokusíme se také ukázat, jaké typy odpovědí na otázku po smyslu života byly ve filozofii formulovány, a prostřednictvím tohoto kontextu najít místo logoterapie v existenciálním způsobu myšlení.

„Co je smyslem života?“, „ O čem to celé je?“ Na co se nás tyto otázky vlast­ ně ptají? Než se ponoříme do tradičního zkoumání odpovědí na tyto otázky, podívejme se nejprve na to, co se otázkou po smyslu života vlastně míní. Přestože otázce intuitivně rozumíme, artikulovat, na co se ptá, samozřejmé být nemusí. Rozbor otázky po smyslu života spadá do domény analytické filozofie. Analytická filozofie je jedním z hlavních proudů současné filozofie, vyrůstající z anglosaské tradice filozofování. Přestože se analytičtí filozofové otázkou po smyslu života tradičně nezabývají, protože je podle nich pří­ liš vágní, přibližně od osmdesátých let 20. století vzniká snaha ujasnit, co máme na mysli, když se ptáme po smyslu života. Cílem analytické filozofie je precizní zkoumání přirozeného jazyka, metodou pak sémantická analýza a logická argumentace. Analytická filozofie se například ptá, zda je otázka po smyslu života konzistentní, zda sama dává vůbec smysl, na co se vlastně ptá nebo jaké předpoklady motivují její kladení. Pokusíme se nyní podívat na problém smyslu života z analytické perspektivy.

*




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist