načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Lidé duhového hada a strážci dlouhého šedého mraku -- Minulost a současnost domorodých obyvatel Austrálie a Nového Zélandu - Jana Kulhánková Ph. D.

Lidé duhového hada a strážci dlouhého šedého mraku -- Minulost a současnost domorodých obyvatel Austrálie a Nového Zélandu

Elektronická kniha: Lidé duhového hada a strážci dlouhého šedého mraku -- Minulost a současnost domorodých obyvatel Austrálie a Nového Zélandu
Autor:

Kniha popisuje minulost a současnost domorodých obyvatel Austrálie a Nového Zélandu. Vznikla na základě autorčiných pobytů v komunitách původních obyvatel v obou zemích. 
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » E-knihy jedou
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 135
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha popisuje minulost a současnost domorodých obyvatel Austrálie a Nového Zélandu. Vznikla na základě autorčiných pobytů v komunitách původních obyvatel v obou zemích.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1


2

Jana Kulhánková

LIDÉ DUHOVÉHO HADA A STRÁŽCI

DLOUHÉHO ŠEDÉHO MRAKU

Minulost a současnost domorodých

obyvatel Austrálie a Nového Zélandu


3

Každá kultura žije svůj sen.

Lewis Mumford

Tento výstup vznikl v rámci projektu Specifického

vysokoškolského výzkumu 2010-261704.


4

Copyright

Autorka: Jana Kulhánková

Vydal: Martin Koláček - E-knihy jedou

2015

ISBN:

978-80-7512-350-3 (ePub)

978-80-7512-351-0 (mobipocket)

978-80-7512-352-7 (pdf)


5

LIDÉ DUHOVÉHO HADA A STRÁŽCI DLOUHÉHO

ŠEDÉHO MRAKU ....................................................................................... 2

VĚNOVÁNÍ .................................................................................... 7

POZNÁMKA AUTORKY: ..................................................................... 8

MEZI DOMORODCI .......................................................................... 9

LIDÉ DUHOVÉHO HADA ............................................................. 16

ZÁKONY ZEMĚ ..................................................................................... 18

MUŽSKÉ A ŽENSKÉ ZÁLEŽITOSTI ............................................................... 23

ELEMENTÁRNÍ FORMY NÁBOŽENSTVÍ U ABORIGINCŮ .................................. 25

ŽIVOT VE SNĚNÍ.................................................................................... 27

SNĚNÍ A LIDSKÁ IDENTITA ....................................................................... 30

DOMORODÁ EKOLOGIE A HOSPODÁŘSTVÍ ................................................. 32

DOMORODÉ UMĚNÍ .............................................................................. 36

KULTOVNÍ AUSTRALAN GEORGE CHALOUPKA ........................................... 38

KOLONIZACE AUSTRÁLIE A JEJÍ NÁSLEDKY ................................................. 41

JACÍ JSOU DNES? .................................................................................. 47

FUNGOVÁNÍ MODERNÍ RODINY A SPOLEČNOSTI ......................................... 51

VZDĚLÁVÁNÍ PŮVODNÍCH OBYVATEL ........................................................ 54

SOUČASNÝ STAV DOMORODÝCH JAZYKŮ ................................................... 59

ZDRAVÍ A MEDICÍNA .............................................................................. 63

ORGANIZACE RODINNÉ PÉČE KUMMARA .................................................. 66

ZÁVĚR ................................................................................................ 75

STRÁŽCI DLOUHÉHO ŠEDÉHO MRAKU ........................................ 78

OBYDLÍ A HOSPODÁŘSTVÍ ...................................................................... 80

NÁBOŽENSTVÍ ..................................................................................... 82

MAORITANGA ..................................................................................... 85

TRADIČNÍ SPOLEČNOST .......................................................................... 88

SMRT OČIŠTĚNÁ POKROPENÍM ................................................................ 90

RITUÁL ............................................................................................... 93

MAORSKÉ UMĚNÍ ................................................................................. 95

MAOŘI VERSUS BRITOVÉ ANEB KOLONIZACE NOVÉHO ZÉLANDU .................. 97

LIDÉ ZEMĚ......................................................................................... 100

VÍRA, UMĚNÍ A POLITIKA ...................................................................... 103

MAORŠTINA A VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NOVÉM ZÉLANDU ............................... 106

MAORSKÉ ŠKOLY A JEJICH KONCEPT VÝUKY ............................................. 111

ZPĚT VE ŠKOLCE ................................................................................. 115


6

UČITELÉ MAORŠTINY ........................................................................... 120

ZÁVĚR .............................................................................................. 123

HONE TUWHARE – RAIN .......................................................... 125

POUŽITÁ LITERATURA: .................................................................. 127

JANA KULHÁNKOVÁ, PH. D. .......................................................... 132


7

VĚNOVÁNÍ

Věnováno Georgi Chaloupkovi, jednomu z největších znalců jeskynního umění, dále všem mým přátelům, kteří tuto knihu dobrovolně přečetli ještě v přípravné fázi, a především zemi a lidem Austrálie a Nového Zélandu.


8

POZNÁMKA AUTORKY:

Tato kniha vznikla na základě mých pobytů v komunitách původních obyvatel v Austrálii a na Novém Zélandu. Předkládá mé osobní postřehy z kontaktu s nimi a uvádí současně v hlubší kontext to, jak se vyvíjel život Aboriginců před příchodem Evropanů a po něm. Zabývá se otázkami společenského uspořádání a fungování, tradičního náboženství a práva, prvního kontaktu s Evropany i role muže a ženy ve společnosti. Nenabízí však přehled historických událostí, představuje spíše témata související s mým výzkumem. Smyslem každé z kapitol je také přiblížit, jak se tradiční způsob života Aboriginců a Maorů prolíná s moderním životem ve městech i v jejich soužití s většinovou západní kulturou. Styčným bodem je pak fenomén kulturní revitalizace neboli navracení k původním modelům a tradicím, a to zejména v oblasti komunitního života, výchovy a vzdělávání dětí v těchto dvou kulturních oblastech. Kniha je rozdělena na dvě části – jsou věnované Austrálii a Novému Zélandu. Často však problematiku obou zemí spojuje a nabízí i obecná zamyšlení nad životem v západní kultuře.


9

MEZI DOMORODCI

Researching people means living with them, doing what they do, eating what they eat.

(Zkoumat společenství lidí znamená s těmito lidmi žít a dělat to, co oni, stejně jako jíst to, co oni.)

Když jsem se na vysoké škole s jistotou rozhodla pro studium kulturní antropologie, nedělala jsem si přílišné iluze o praktičnosti tohoto oboru či jistotě dalšího uplatnění. Pod antropologií, která u nás ještě nemá příliš vybudovanou tradici, si mnoho lidí vybavuje studium fyzické stránky lidského těla, kostí, případně souvislost s kriminalistikou a podobně. Mne však tato disciplína lákala. Přestože se mnozí mí kolegové a spolužáci drželi

10

spíše české tematiky, kterou lze považovat za nám dostupnější a

snad i pro výzkum vhodnější, mne bavila spíše představa někam

vyjet, cestovat a poznávat. Nemohla jsem se dočkat prvního

terénního výzkumu a zvolila jsem pro něj skutečně jednu z dálav

největších – Austrálii. Tam jsem v té době již určité zázemí měla –

australského přítele, kterého jsem poznala v čajovně v Praze. Byl

velmi potěšen, když jsem podle jeho podivného přízvuku správně

odhadla, odkud pochází. Mě zase dotyčný překvapil dopisem,

v kterém bylo kromě parfému i pozvání na druhý konec světa.

Učarovala mi nakonec i fotografie jeho domu s komentářem: „My

house, I built it myself“ („To je můj dům, který jsem sám postavil.“).

A tak jsem se poprvé vydala do „Země královny“ neboli

Queenslandu a města zvaného Toowoomba, kde jsem se stala

profesionální střihačkou vína. Už při této první návštěvě jsem se

podívala i do centra australské pouště neboli Outbacku – města

Alice Springs. Jméno, které se mi do té doby vybavovalo hlavně

v souvislosti s českou zpěvačkou, pro mne hned získalo nový

význam. Co na mne zapůsobilo nejvíc, byla právě magie tohoto

místa, spojená s domorodou kulturou původních obyvatel.

Komunita Aboriginců je zde opravdu silná. Zdržují se ve městě a

okolí, někteří pracují jako správci parků, jiní žijí ze státní podpory.

Poprvé jsem zde také slyšela jejich původní jazyk. Musím přiznat,

že jsem z nich měla smíšené pocity. Zdálo se mi dokonce, že mi ve

své austrálštině nadávají. O to víc mne však jejich tajemnost začala

přitahovat. V hovoru s běžnými Australany jsem zaznamenala, že

většina z nich má vůči svým původním obyvatelům podobné

předsudky jako většina Čechů vůči Romům. Údajně jen pobírají

podporu, protože se jim nechce pracovat, a stát jim ještě platí za

to, že posílají své děti do škol. Existují i mýty o tom, že Aboriginci

dostávají zdarma auta a byty. O to víc jsem byla pochopitelně

zvědavá, nakolik je to vše pravda. Díky meziuniverzitnímu

výměnnému programu jsem se hned za rok vrátila do Austrálie

jako student, a to kultury původních obyvatel – Aboriginal studies.

Během několikaměsíčního pobytu jsem měla možnost navštívit

také Nový Zéland, kde mne naopak nadchlo maorské umění i

11

mnohem vstřícnější přístup k původnímu etniku. Dva roky nato

jsem se opět dívala z letadla na Pacifik a semestr studovala na

novozélandské univerzitě v Otagu – tentokrát kulturu Maorů.

Stejně jako do Austrálie i na Nový Zéland jsem jela s tím, že

poznám skutečné lidi a jejich komunitu. Čtení knížek a návštěvy

turistických center, kde vám na požádání zatančí a zazpívají – nic

z toho nenahradí osobní kontakt. Poznání nového však vždy

znamená nutnost povystoupit z ulity vlastního ega. Čím víc je ten

druhý jiný, tím víc musíte opustit i vlastní kulturní skořápku. Jen

tak je možné k druhému přistupovat bez předsudků. Je to snad

jedna z vlastností, která by měla být vrozená, přesto nám ale často

činí potíže. Lidé, které jsem v obou zemích stihla poznat, byli však

velmi vřelí. Snad jen někteří Aboriginci nemají příliš v lásce

antropology. Spojují si je s kolonizací stejně jako s vědci, kteří je

jezdili zkoumat. Výzkum pak v tehdejší době obnášel i měření

kostí, odlitky obličeje apod. Není proto divu, že jsou dodnes citliví

na to, nadřazuje-li se jedna kultura druhé. Ve vědě a výzkumu,

stejně jako ve všech záležitostech, které se jich týkají, tak původní

obyvatelé rádi vidí své protějšky. Někteří úplně odmítají

perspektivu západní vědy. Označení jako half blood nebo full

blood, určující, do jaké míry jim v žilách koluje domorodá krev,

jsou v Austrálii politicky nekorektní. Jakmile však ukážete dobrý

úmysl nebo vás uvede někdo z jejich komunity, situace je úplně

jiná. Brzy jsem měla víc „domorodých“ přátel, než jsem vůbec

čekala. Možná je to i tím, že s Maory a Aboriginci prostě byla větší

sranda a přátelství s nimi se mi zdálo o něco upřímnější.

S Aboriginci jsem strávila hodně času v přírodě, která je pro ně

stále duchovním místem. Jsou schopni vyprávět o okolní krajině

tak, že získáte pocit dokonalého zasvěcení. Ženy mne provázely po

pobřeží a vyprávěly o tom, jak hledat škeble a které bobule jsou

jedlé, že se lidé dělí na fresh water (ze sladkých vod) a salt water (z

moře) i o tom, co je to women’s business, do kterého by se muži

vůbec neměli plést. Vnímala jsem u nich vůbec větší důraz na

oddělení mužského a ženského světa, a možná snad i proto jsem

při komunikaci s mužskými zástupci bývala lehce nervózní.

12

Neustále jsem si uvědomovala, že bych se jim neměla dívat přímo

do očí. Zvláště ze starších lidí však čišela jakási magická a

nekonečná moudrost a hloubka.

Vůči novozélandským Maorům jsem měla od prvního

setkání respekt pro jejich konstituci – vysokou a mohutnou

postavu. Svalnatá těla vyššího vzrůstu mívají dokonce i ženy, a tak

i ony vzbuzují jakousi přirozenou autoritu. Když jsem při

televizním přenosu zápasu v rugby poprvé viděla maorskou haku

(performativní tanec), přeběhl mi mráz po zádech. O to silnějším

zážitkem pak bylo vidět haku přímo na festivalu Te Matatini. Ten

probíhá každé dva roky a vždy se jej účastní široká komunita.

Poněkud paradoxní bylo, že jsem se na ten svůj ve městě Tauranga

vypravila s policistou z Rotoruy. Jelikož se jedná o město s největší

maorskou kriminalitou, dovedete si asi představit, jak moc je zde v

oblibě policie. Nakonec jsme na festivalu skončili jako téměř jediní

dva běloši, lidé nám třásli rukou a byli evidentně rádi, že tam mne

i policejního inspektora měli. Haka je však fenomén sám o sobě,

Maoři ji s radostí praktikují při každém úspěchu, týmové motivaci

nebo z čiré radosti. Maorský kamarád Pihi nám třeba zatančil

poté, co z moře vytáhl pořádnou makrelu. Haka je bohatá na

gestikulaci a mimiku a je pravda, že tento aspekt Maoři přejali i do

běžného chování. Bude to znít zvláštně, ale mají prostě

neobyčejnou schopnost poulit oči a vyplazovat jazyk. Jejich

kultura je vůbec silně performativní, což dokazuje množství

rituálů, jež se stále praktikují. Jsou to také velcí milovníci jídla. U

obou z popisovaných kultur jsem zaznamenala velkou štědrost a

pohostinnost. O návštěvníka musí být dobře postaráno, jeho

odbytí se naopak považuje za selhání. Hojnost je vůbec jedním

z typických znaků maorské kultury, ve které je hubenost jednou

z nejhorších věcí, jež jedince mohou potkat. Zatímco Aboriginci

nám servírovali klokaní maso s rýží a všudypřítomný chléb

z nekynutého těsta, nejlépe s medem, Maoři si libovali v mase

všech druhů a podob. Klimatické podmínky si zřejmě žádaly silné

13

tukové zásoby, neboť záliba Maorů ve smažených hranolkách,

rybách a tučném mase je přímo enormní. Jak Novozélanďané, tak

Maoři si libují ve fast foodech, které najdete na každém rohu.

Kamarád z Izraele mé opovržení komentoval tak, že pokud se chci

sžít s místními a poznat je, musím žít jako oni a jíst to co oni.

V jídle se mi jim však vyrovnat nepodařilo. Nicméně nabízené se

odmítat nemá, a proto jsem s chutí ochutnala hangi neboli

tradičně připravené maso se zeleninou. Často se servíruje

turistům během maorských kulturních večerů, kde se kromě

ochutnávek hudebních a tanečních dočkají i těch z tradiční

kuchyně, na které se většinou také nejvíc těší. Maoři vůbec

dokážou svou tradiční kulturu dobře ohodnotit a zpeněžit nebo

lépe řečeno nijak se tomu nebrání. V nabídce je množství

workshopů a kurzů řezbářství či tkaní. O své zkušenosti s jedním

takovým kurzem se podělím později.

Pokud komunitu poznáváte hlouběji, a dokonce s ní nějaký

čas žijete nebo pracujete – jednoduše děláte to, co ostatní –

stáváte se zúčastněným pozorovatelem. V terénním etnografickém

výzkumu je vždy dobré mít nějakého prostředníka. Je to většinou

člen komunity, který vás do ní přivede, představí těm

v rozhodujících pozicích a v jistém smyslu se za vás zaručí.

Nezbytnou důvěru tím získáte mnohem snadněji a rychleji.

Zatímco v Austrálii mi se vstupem do komunity pomohla škola, u

Maorů jsem si pomohla sama. Dostala jsem se do nejbližší

maorské školky, kde jsem se od prvního dne cítila jako doma.

Přátelství s Maory mne brzy naučilo, jak důležitá je důvěra, s jakou

přijali člověka jim cizího, a jak příjemná je bezprostřední

pohostinnost. Ve školce jsem trochu vypomáhala, spíše však byla

po ruce, ale měla jsem stejná privilegia jako ostatní – udělat si čaj

či kávu, dát si pauzu, nabídnout cigaretu.

Nelze říct, že bych si mezi svými domorodými přáteli nějak silně uvědomovala svou jinakost. Mnozí se však podivovali zájmu, s jakým jsem přijela tak daleko, abych mohla poznávat jejich kulturu. Když viděli náramek v barvách původních obyvatel Austrálie – žluté, červené a černé (symbolika slunce, země a lidí), ptali se mne někteří Aboriginci, zda jsem z Německa nebo zda mám na ruce skutečně barvy jejich vlajky. Do obou komunit jsem se navzdory blonďatým vlasům a světlé pleti začlenila bez problémů. Jen ty, kdo mne neznali, mohlo asi napadnout několik verzí o tom, kdo jsem – od sociální pracovnice po vzdálenou evropskou příbuznou.

Musím přiznat, že mi někdy přišlo zvláštní, že se spolu se studenty z Ameriky a Německa snažím zjistit něco o původních etnikách, zatímco místní k nim zůstávají lhostejní. Pak za mnou někteří lidé chodili, třásli mi rukou a opakovali, jak je skvělé, že se někdo z Evropy zajímá o kulturu jejich původních obyvatel a snaží se jim pomoct, když to většinová populace neumí a umět ani nechce. Zarážel mne právě tento lhostejný přístup. Na druhou stranu, možná se k českým minoritám nechováme o nic lépe. Je zde jeden zásadní rozdíl: Aboriginci jsou ve své zemi víc doma než Romové u nás, a navíc se museli naučit svou zemi sdílet se západními návštěvníky. Jak by asi žili, kdyby tam Britové na konci 18. století násilně nevtrhli? Klasická věda byla orientována pozitivisticky, vývoj znamenal i pokrok a pokrok je vždy hodnocen kladně. Z pohledu klasické antropologie tak Aboriginci ve svém vývoji nepokročili příliš daleko. Z podobného hodnocení, které dalo mimo jiné vzniknout i brutálnějším ideám, jako byl antisemitismus, jsme však, doufejme, vyrostli. Aboriginci by se možná stále s klidem procházeli po své zemi s bumerangem a jednoduchým lukem, Austrálie by však zůstala čistá a oni sami silní a zdraví. Co hnalo Brity, stejně jako Španěly a Portugalce, Francouze, Nizozemce či Němce k tomu, aby zabírali, co jim nebylo vlastní? Byla to touha po moci, nedostatek vlastní země nebo jen

15

megalomanství? A teď nepříjemná otázka – nezachovali by se

příslušníci všech ostatních kultur stejně, pokud by disponovali

stejnými prostředky? Jsme schopni poučit se z vlastní minulosti?

Jeden z mých maorských přátel Papa Tom mi řekl: „Jen to všechno

vyprávěj tam u vás. Mluv o nás a piš o nás, aby věděli, kdo jsme,

jak žijeme a co děláme.“ I díky jeho slovům začínáte právě číst tuto

knihu. Rozhodně se v ní nedozvíte všechno, ale snad alespoň něco

důležitého.

LIDÉ DUHOVÉHO HADA

Původní obyvatelé Austrálie jsou už dnes velmi vzdáleni představě domorodce v buši, třímajícího bumerang. Poté, co v roce 1788 začali Austrálii osidlovat Britové, se domorodá kultura

17

pomalu přizpůsobovala novým podmínkám. Předmětem zájmu se

stali Aboriginci v prostředí měst, politické otázky jejich soužití ve

většinové australské společnosti, územní práva, a zejména otázka

jejich kulturní identity – kým vlastně jsou původní obyvatelé

Austrálie v moderní době a kým byli předtím, v čase snění?

Začněme tím, kým byli a jak žili ještě v době nedávné, před dvěma

sty lety, kdy Evropa zažívala průmyslovou revoluci a napnula své

další úsilí jednoznačně k pokroku a k tomu, aby se stala silnější a

pokud možno větší – někdy bohužel na úkor jiných.

Zákony země

Aboriginci nevlastní zemi – oni k ní patří.

Život v Austrálii se do příchodu Britů řídil tradičními pravidly, označovanými jako Law. Pravidla stanovená již v čase snění nebo v čase předků, tedy v bájné době, vycházela z pevné vazby člověka k přírodě a konkrétně k území, ze kterého pocházel. Kmen měl nárok na to území, na němž jistou dobu pobýval (native title). Law nebo customary law (zvykové právo) se předávalo z generace na generaci hlavně pomocí rituálu – uctíváním posvátných míst, hudbou, tancem, malbou po těle i skalách a také díky ústní tradici. Zvykové právo se však netýkalo pouze samotného rituálu, ale běžného lidského chování a hospodaření nebo rozdělení úloh muže a ženy. Každá skupina mohla mít vlastní pravidla, stejně jako jazyk, vždy však existovala určitá podobnost. Tradiční zákon obsahoval podobné zásady jako Desatero, tedy zákaz vraždy, incestu, znásilnění, svatokrádeže, krádeže, křivého slova i zanedbávání rituální povinnosti. Týkal se však i menších, ovšem závažných prohřešků, jako je neposkytnutí potravy, zanedbávání důležitých vztahů a absence předávání znalostí dalším generacím. Jestliže veškeré sociální chování probíhalo na veřejnosti, o provinění se dozvěděla celá komunita a i trest byl vykonán před zraky ostatních. Trest měl různé podoby, od veřejného zesměšnění, poranění, magie až po usmrcení. Hlavní rozhodovací moc měli stařešinové, tedy ti nejmoudřejší a nejvíc seznámení s tradičním věděním, které nenáleželo automaticky všem.

Jako v každé jiné společnosti byl pocit sounáležitosti zdrojem celkové pohody – v životě tradičních kultur měl však ještě silnější význam. Oproti západnímu důrazu na jednotlivce a jeho schopnosti byla tamní tradiční společnost ryze kolektivistická. Člověk zde nabýval vlastní hodnoty až v rámci celku, mezi ostatními. Kolektivní nebo společenská identita a snaha být tu pro ostatní tak stály nad osobními zájmy. Slovy Myerse se jednalo o komunitní společnost, která však plně respektovala lidskou autonomii (Myers: 1986). Rodinné a komunitní vazby v rámci domorodé společnosti téměř splývaly. Takzvaný klasifikační systém příbuzenství byl totiž založen na jedincově klasifikaci v rámci rodiny, přenositelné na širší společenství. To platilo hlavně pro sourozence stejného pohlaví. Dva bratři či dvě sestry tak měli v rozšířené rodině naprosto shodnou roli. Jejich děti měly tím pádem dva otce a dvě matky. Jestliže byl strýc vnímán jako otec, jeho děti byly jednoduše sourozenci. Každý tak měl několik otců a matek a celou partu sourozenců. Jedině bratr se sestrou mohli být někomu strýcem a tetou. Z toho vyplývá, že výchova nebyla jen záležitostí matek a babiček, ale celé komunity.

i

Dospělí

byli zvyklí starat se o děti druhých, dělit se. Velmi zajímavé je, že

se zřídka používalo osobních jmen. Jména byla spojována s něčím

skutečně intimním, byla částí lidské osobnosti. Jedincům se proto

říkalo spíše „ten a ten bratr“ a „ta a ta matka“. Stejně tak i normy

chování, mezilidské vztahy, vzdělávání i pracovní sféra – vše

podléhalo této klasifikaci. Provinil-li se jedinec proti

společenskému řádu, byl odsouzen celým okolím (Bourke a

Edwards: 1994).

Vztahy v rámci komunity taktéž nutně určovaly výběr životního partnera. Mnoho tradičních společností upřednostňovalo sňatek mezi křížovým bratrancem a sestřenicí. Muž si tak bral buď dceru matčina bratra, nebo dceru otcovy sestry. Strýcové zde hráli roli učitelů, tedy těch, kteří přivádějí chlapce do dospělosti a seznamují je s jejich společenskými i rituálními povinnostmi. Zatímco většina lidí spolu komunikovala bez omezení, jisté kombinace by zbytečně vyvolávaly tenze a

20

nesrovnalosti. Aboriginci věděli proč, když doporučovali omezený

oční kontakt s tchyní či mezi švagry

ii

a vyhýbali se i většímu

sbližování sourozenců. Bratři a sestry dokonce během dospívání

vyrůstali zvlášť. V tradiční společnosti také fungoval princip přímé

odplaty. Co jedna skupina darovala či provedla druhé, dostala

většinou obratem s úroky zpět. Mohlo se jednat o jídlo, nevěstu

nebo i společenskou urážku. Pravidlům společenského chování a

povinnostem jedince vůči společnosti se každopádně učily už děti

v útlém věku (Bourke a Edwards: 1994).

Kmen či klanová skupina bylo označení pro menší skupiny

lidí přebývající na stejném území. Ti byli v každodenním kontaktu,

měli společný jazyk i jmenné označení (např. Klokaní lidé nebo

Lidé řeky), používané uvnitř i vně skupiny. Kromě jazyka a jména

sdíleli i další rysy určované jejich způsobem obživy, rituálu a

podobně. V rámci kmene fungovalo několik příbuzenských skupin.

Některé byly matrilineární, jiné patrilineární, v závislosti na tom,

zda se rodová linie odvíjela od matky či otce. Skupina byla také

rozdělena na takzvané moiety neboli půlky. Toto rozdělení

určovalo pravidla rituálu, sociálního styku i sňatku. Ten byl

zpravidla exogamní, tedy mimo skupinu, a jedinec si tak vybíral

partnera z opačné moiety. Skupiny používaly další možné způsoby

klasifikace buď do čtyř (systém sekcí), nebo osmi kategorií

(systém subsekcí). Je vidět, že příbuzenství Aboriginců tvořilo

velmi komplexní systém, jenž určoval podobu společenských

vztahů a vazeb a stejně tak i místo jedince v komunitě. Tak jako

ostatní pravidla sociálního života bylo vnímáno jako součást

tradičního vědění a mělo svůj předobraz v příbězích snění.

Zpřetrhání rodinných vazeb spolu s narušením vazeb na místo

původu – typické pro animistické a totemistické kultury – tak

měly nenávratný dopad na identitu těchto národů. Dodnes však

platí, že otázka „Odkud jsi?“ padne při setkání neznámých lidí

obvykle jako první, neboť místo původu určuje i pravděpodobnost

příbuznosti.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist