načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Letec a živly - Antoine de Saint-Exupéry

Letec a živly
-11%
sleva

Kniha: Letec a živly
Autor:

Druhé vydání povídky Antoina de Saint-Exupéry, v níž strhujícím způsobem líčí svůj vlastní zážitek: souboj pilota malého poštovního letadla s jihoamerickým cyklonem. Ilustrace Jan ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  148 Kč 132
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5% 75%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: VYŠEHRAD
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018-01-01
Počet stran: 48
Rozměr: 116 x 164 mm
Úprava: 47 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 2.
Název originálu: Pilote et les puissances naturelles
Spolupracovali: ilustrace Jan Hísek
z francouzského originálu ... přeložila Věra Dvořáková
Vazba: vázaná s pap. potahem s lam. přebalem
ISBN: 9788074295102
EAN: 9788074295102
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Sugestivní vyprávění francouzského letce a spisovatele o dramatickém letu nad územím Patagonie na sklonku dvacátých let. Toto vyprávění autor dodatečně zařadil do amerického vydání své knihy Země lidí, která se jeho americkému nakladateli zdála příliš krátká. Zachytil zde zážitek z letu, kterým zahajoval leteckou linku do Patagonie jako ředitel letecké společnosti v Argentině a musel podstoupit dramatický zápas s cyklonem nad nepřehledným patagonským pobřežím.

Popis nakladatele

Druhé vydání povídky Antoina de Saint-Exupéry, v níž strhujícím způsobem líčí svůj vlastní zážitek: souboj pilota malého poštovního letadla s jihoamerickým cyklonem. Ilustrace Jan Hísek. Jan Hísek (* 1965 v Praze), malíř, grafik a ilustrátor. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (1984–1990), obor Knižní kultura a písmo u profesora Milana Hegara a docenta Jana Solpery. Od poloviny 80. let do konce století se zabýval převážně volnou grafikou, hlavně mezzotintou, později přibyla kresba. Nyní se vyjadřuje ponejvíce malbou, kterou v poslední době představil na výstavách „Noční jezdec“ v Galerii Rudolfinum a „Řeka“ v Galerii Václava Špály. Ilustroval bezmála dvacet titulů, např. Zjevení Janovo. V edici Harmonie vyšla s jeho ilustracemi také povídka Šťastný princ Oscara Wilda. Žije a pracuje v Praze.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zákazníci kupující knihu "Letec a živly" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Antoine de Saint-Exupéry

LETEC A ŽIVLY

Vyšehrad 2015


Translation © Věra Dvořáková, 2015

Illustrations © Jan Hísek, 2015

ISBN 978-80-7429-510-2


( 18 )

O následujících dvou minutách nedokážu nic říci.

Ve vzpomínce se mi vynořuje jen pár základních

myšlenek, jen náznaky úvah, prosté poznatky.

Nemohu z nich udělat drama, protože se žádné

nekonalo. Mohu je jen srovnat do jakésichrono

logické řady.

Především jsem se už nepohyboval kupředu.Zabo

čil jsem předtím vpravo, abych vyrovnal náhlou

odchylku, a potom začala krajina pozvolnazne

hybňovat, až nadobro ustrnula.

Zůstal jsem trčet ve vzduchu. Má křídla se přestala

zakusovat do kresby zemského povrchu. Země se

zhoupla, pootočila, ale na místě: motor už jenra

chotivě proklouzával jako při strženém převodu.

Zároveň se mě zmocnil nesmyslný pocit, jako bych

se stal terčem. Všechny ty hřebeny, špice, štíty, jež

rozrývaly vítr a vystřelovaly ke mně jeho poryvy,

mi připadaly jako na mne namířená děla. Proto ve

mně také začala zrát myšlenka, že obětuji výšku

a vyhledám ochranu horského úbočí v některém


( 19 )

údolí. K zemi mě to stejně strhávalo, ať jsem chtěl

či ne.

Necítil jsem v tu chvíli, kdy mě polapily první

vlny cyklonu, o němž jsem se po dvacetiminu

tách přesvědčil, že dosahuje u země fantastické

rychlosti dvou set čtyřiceti kilometrů v hodině,

nic tragického. Když zavřu oči, když zapomenu

na letadlo a let a snažím se vyjádřit jen svůj prostý

vnitřní zážitek, pak to bylo něco jako potížnosi

če s plnou náručí balíků, který dělá co může, aby

mu nesklouzly, zachytí jeden, shodí tím prudkým

pohybem druhý, a jak je tak po krk v nesmyslném

počínání, náhle zjistí, že má chuť náruč rozevřít

a celou tu kupu pustit na zem. Nějakápředsta

va nebezpečí mě vůbec nepronásledovala. Naše

představy podléhají jakémusi zákonu nejkratšího

spojení. Událost, kterou prožíváme, se námzhus

tí v symbol, představující její nejrychlejší zkratku:

byl jsem nosič nádobí, který uklouzl na podlaze

a jeho hora porcelánu se mu zřítila.


( 20 )

Teď jsem uvězněný v jednom údolí. Nijak jsem si

nepomohl, naopak jsem na tom hůř. Nápory větru

nikdy nikoho nezabily, to je pravda. Všichni víme,

že když se řekne „přibitý větrem k zemi“, je to jen

novinářský obrat. Jak by se mohl vítr zarýt do

země? Dnes jsem však v tomhle svém údolí ztratil

ze tří čtvrtin kontrolu nad strojem. A ten skalní

ostroh tam přede mnou se kymácí zprava doleva,

rázem vyšplhá k nebi, vteřinu se tyčí nade mnou

a vzápětí mizí pod obzorem.

Obzor... žádný už vlastně není. Jako bych se ocitl

v kulisách divadla, kde se vrší jedna dekorace na

druhou. Kolmé, šikmé, vodorovné, hotová změť

linií. Na sto příčných údolí mě svouperspekti

vou mate. Než si stačím uvědomit polohu, nový

náraz mě otočí o pětačtyřicet stupňů nebozce

la čelem vzad. A musím se z těch trosek znovu

vymotávat. Rodí se ve mně dvě myšlenky. Tou

první je objev: teprve dnes je mi jasné, proč došlo

v horách k některým leteckým neštěstím, i když



( 23 )

nebyla mlha. Piloti si v tom krajinném reji navte

řinu spletli šikmé svahy s horizontální rovinou.

Druhou myšlenkou je fixní představa: dostat se

k moři. Moře je ploché. Na moře nenarazím.

Zabočím. Tedy pokud se dá v tom tanci,neurči

tě směřujícím do údolí obrácených k východu,

o zabočení mluvit. Stále však nic patetického.

Zápasím s chaosem, vyčerpávám se bojem proti

chaosu, snahou postavit znovu gigantický domek

z karet, který se mi stále znovu hroutí. Když se

jedna ze stěn mého vězení proti mně zvedne jako

obrovská vlna, pocítím nanejvýš jen závanpudo

vého strachu. Nanejvýš se mi jen trochu sevřesrd

ce, když letím mezi poryvy oživlých štítů, jež mi

podrážejí nohy. Když vybuchují jakoneviditel

né prachárny. Pokud v té směsici pocitů vůbec

dokážu něco jasně rozeznat, pak je to pocit úcty.

Mám k té horské špici úctu. Mám úctu k tomu

nabroušenému hřebeni. Úctu k tomu dómu. Úctu

k tomu příčnému údolí, jež ústí do mého a  vyvolá


( 24 )

bůhvíjakou smršť, až se jeho příval větru smísí

s tím, který už mě unáší.

Zjišťuji, že vlastně nezápolím s větrem, ale přímo

s tím hřebenem, přímo s tím ostrým hřbetem, s tou

skálou. Ano, s tou skálou se rvu, i když je kus ode

mne. Skrytou hrou svalů, neviditelnýchchapa

del, je to ona sama, kdo mi klade odpor. Vpravo

před sebou rozeznávám Salamanský štít, dokonalý

kužel, o němž vím, že strmí nad mořem. Konečně

moře, únik! Ale nejdřív musím projít větrem toho

štítu. Jeho „padákem“, jak tomu říkáme.Salaman

ský štít je obr... Mám k Salamanskému štítu úctu.

Vteřina oddechu... dvě vteřiny... Něco se chystá,

připravuje, osnuje. A vzápětí jen žasnu. Nestačím

otvírat oči. Celé letadlo jako by se náhlerozechvě

lo a rostlo, mohutnělo. Jakési rozkošacení jezved

lo rovnou z místa do výšky pěti set metrů. Počty

řicet minut jsem nebyl s to vystoupit nad šedesát,

a pojednou jsem výš než moji nepřátelé. Letoun

se otřásá jako vroucí kotel. Objevil se širý oceán.


( 45 )

SLOVO O AUTOROVI

Francouzský spisovatel a letec Antoine deSaint

-Exupéry (1900–1944) věřil v sílu člověkapřeko

nat sám sebe. Letadlo mu bylo jednímz prostřed

ků k sebepřekonání a smysl života viděl ve službě

nadosobnímu cíli.

V Cap Juby, na území španělské Sahary, kde byl

v r. 1927 ustanoven velitelem letištní stanice, psal

po nocích svou první knihu Kurýr na jih (1928).

V r. 1928 se začalo létat i v noci a hrdinstvípilo

tů inspirovalo Saint-Exupéryho k napsání knihy

Noční let (1931). V letech 1929–1931 byl ředitelem

provozu Aeroposta Argentina v Buenos Aires.

Nespokojil se však s řízením provozu, ale létal

v těch nejtvrdších podmínkách. Vzdušné proudy

v Patagonii vymršťovaly letadla do výšky,přesahu

jící možnosti tehdejších letadel. Jeden takovýdra

matický let líčí Saint-Exupéry ve vypravování Letec

a živly (1929). Po likvidaci francouzské společnosti


( 46 )

v r. 1931 se Saint-Exupéry vrátil do Francie. Jeho

dva pokusy o vytrvalostní let skončilyhavárie

mi. V r. 1935 havaroval v Libyjské poušti. Při letu

New York – Ohňová země havaroval v Guatemale

a utrpěl těžká zranění. Za rekonvalescencepraco

val na knize Země lidí (1939), v níž je řada příběhů

především ze života letců. V knize Válečný pilot

(1942) popsal svůj otřesný zážitek, který prožil za

druhé světové války za svého průzkumného letu

jako válečný pilot. Po kapitulaci Francie odjel do

USA a průběžně pracoval na Citadele, souboru

úvah o životě a smrti. Vyšla nedokončená po jeho

smrti (1948). V r. 1943 vyšel jeho Dopisrukojmí

mu, obsahující úvahy vyvolané jeho odchodem

do USA. V témže roce vyšel poetický příběh Malý

princ, který je oslavou přátelství a zodpovědnosti.

V r. 1943 se mu podařilo začlenit se do americké

armády a odjel s ní do Alžírska. Výjimečně dostal

povolení k několika průzkumným letům, ačkoliv

již daleko překročil věkovou hranici pro piloty.


( 47 )

Ale z posledního letu – již devátého nad Francií

východně od Lyonu – se 31. července 1944 nevrátil.

Podle některých zpráv byl sestřelen německoustí

hačkou při návratu na základnu na Korsicea zahy

nul ve Středozemním moři.

Zdeňka Stavinohová


Antoine de Saint-Exupéry

LETEC A ŽIVLY

Z francouzského originálu Le pilote et

les  puissances naturelles přeložila Věra

Dvořáko vá. Slovo o  autorovi napsala

Zdeňka Stavinohová. Ilustrace Jan Hísek.

Typo grafie Zdeněk Ziegler. Vydalonakla

datelství Vyšehrad, spol. s r. o., roku 2015

jako svou 1313. publikaci. Odpovědná

redaktorka Radka Fialová. Vydání druhé.

Stran 48. Vytiskla Tìšínská tiskárna, a. s.

Doporučená cena 148 Kč

Nakladatelství Vyšehrad, spol. s r. o.

Praha 3, Víta Nejedlého 15

e-mail: info@ivysehrad.cz

www.ivysehrad.cz

ISBN 978-80-7429-510-2




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist