načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Lektorské finty -- Jak připravit a realizovat zajímavá školení - 2., aktualizované a rozšířené vydání - Jana Trdá

Elektronická kniha: Lektorské finty -- Jak připravit a realizovat zajímavá školení - 2., aktualizované a rozšířené vydání
Autor:

Praktická a názorná knížka přináší zejména začínajícím lektorům, trenérům a učitelům tipy a příklady, jak zkvalitnit svá školení. V aktualizovaném a rozšířeném vydání ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  122
+
-
Doporučená cena:  144 Kč
15%
naše sleva
4,1
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Počet stran: 111
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace , mapy
Vydání: 2., aktualiz. a rozš. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3675-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Praktická a názorná knížka přináší zejména začínajícím lektorům, trenérům a učitelům tipy a příklady, jak zkvalitnit svá školení. V aktualizovaném a rozšířeném vydání příručky naleznete například lektorský manuál včetně jeho ukázek a řadu nových kreativních technik a jejich příkladů. Dále se dozvíte se, čím se liší dobrý a špatný lektor, jak posluchače vtáhnout do výuky, jak získat a udržet jejich pozornost, jak uvádět příklady a dávat zpětnou vazbu. Hlavní pozornost je věnována interaktivitě při výuce, které se řada lektorů stále brání. (jak připravit a realizovat zajímavá školení)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������
���������������������������������� ����������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������
������� ������������ ������ �� ������������ ���������� ��������� ������������� �����������
���������� ����������� ����� ����������� ������ ������������ ����� �������������
����������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������� �
������� ��� ������������ ������������ ������ ������� �������������� ������� ���������
������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������
����������������������������������
���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������
������� ������������ ������ �� ������������ ���������� ��������� ������������� �����������
���������� ����������� ����� ����������� ������ ������������ ����� �������������
����������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������� �
������� ��� ������������ ������������ ������ ������� �������������� ������� ���������
������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������





Věnování :
Tuto publikaci věnuji svým skvělým kolegům a výborným
posluchačům. Oni jsou důvod, proč tuto práci dělám.
Z každého školení odcházím bohatší o inspiraci,
zkušenosti i vědomosti.
Věnování patří i lektorům a účastníkům,
kteří skvělí nejsou, protože i ti mě posouvají vpřed.
Určitě také nesmím zapomenout na celou svou rodinu,
která mi pomáhá a podporuje mě
(a to nejen při psaní knih :-)).





Bc. Jana Trdá
Lektorské fi nty
Jak připravit a realizovat zajímavá školení
2., aktualizované a rozšířené vydání
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
www.grada.cz
jako svou 4318. publikaci
Odpovědná redaktorka Mgr. Olga Tesařová
Sazba Antonín Plicka
Počet stran 112
Druhé vydání, Praha 2011
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
© Grada Publishing, a.s., 2011
Cover Photo © fotobanka allphoto
ISBN 978-80-247-3675-4
Upozornění
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být reprodukována a používána
v elektronické podobě, kopírována a nahrávána bez předchozího písemného souhlasu
nakladatele.
Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí
vedení lidí a řízení fi rem, marketingu a prodeje, rozvoje pracovních,
komunikačních a manažerských dovedností, vztahů v zaměstnání,
budování kariéry a rozvoje osobnosti. Edice je určena jak profesionálům
z řad odborných pracovníků, manažerů a podnikatelů, kteří si chtějí osvěžit
své vědomosti a ověřit si v praxi nabyté znalosti, tak těm, kteří se připravují
na svou budoucí profesi nebo začínají budovat vlastní profesní kariéru.





5
Obsah
Obsah
O autorce .......................................................................................................................... 7
Úvod ................................................................................................................................... 9
1. kapitola
Kdo je lektor ................................................................................................................ 11
Rady pro ty, kteří chtějí být špatní lektoři .................................................... 12
2. kapitola
Dobrý začátek udává tempo ............................................................................... 15
Jak se připravit ....................................................................................................... 16
Dlouhodobá příprava ............................................................................. 16
Krátkodobá příprava ............................................................................... 16
Lektorský kufřík ......................................................................................... 18
Lektorský manuál ..................................................................................... 20
Jak posluchače hned zpočátku vtáhnout do výuky ................................ 23
Metody představování ........................................................................................ 24
Představení lektora .................................................................................. 25
Představení kurzu ..................................................................................... 26
Představení účastníků ............................................................................. 29
3. kapitola
Příklady a praktické ukázky ................................................................................. 35
4. kapitola
Zpětná vazba .............................................................................................................. 39
Zpětná vazba pro účastníky ............................................................................. 40
Zpětná vazba pro lektora ................................................................................... 47
Zpětná vazba pokrokem účastníků .................................................... 47
Zpětná vazba od kolegy ......................................................................... 47
Zpětná vazba od účastníků ................................................................... 47
5. kapitola
Interaktivita ve výuce ............................................................................................. 53
Proč se lektoři interaktivitě brání .................................................................... 55





6
Lektorské fi nty
Skloubení interaktivity s tématem ................................................................. 57
Časování ................................................................................................................... 57
6. kapitola
Interaktivní techniky ............................................................................................... 61
Testy .......................................................................................................................... 62
První level – „very easy” .......................................................................... 62
Druhý level – „easy” ................................................................................. 64
Třetí level – „middle” ................................................................................ 70
Čtvrtý level – „hard” ................................................................................. 71
Pátý level – „special” ................................................................................ 72
Kvíz ............................................................................................................... 74
Křížovky .................................................................................................................... 74
Dvojice ...................................................................................................................... 76
Varianty ....................................................................................................... 77
Puzzle ........................................................................................................................ 79
Doplňovačky .......................................................................................................... 80
Skládačky ................................................................................................................. 83
Tabulky ..................................................................................................................... 84
Domino .................................................................................................................... 87
Spojovačky .............................................................................................................. 89
Hledání v textu ...................................................................................................... 90
Varianty ....................................................................................................... 92
Hledání chyb .......................................................................................................... 92
Kreativní techniky ................................................................................................. 96
Pohybové techniky ............................................................................................ 103
Využití negace ..................................................................................................... 106
Nedoporučené interaktivní techniky .......................................................... 108
Závěr ............................................................................................................................. 111





7
O autorce
O autorce
Bc. Jana Trdá
Věnuje se intenzivně dvěma hlavním oblastem
vzdělávání. Jedním z nich je metodika a didaktika
výuky. V této oblasti je to především konzultační
činnost pro lektory a vzdělávací společnosti a také
školení lektorů a vedoucích lektorů pro efektivní
zvládnutí této práce. Druhá oblast je zaměřena
poněkud jiným směrem – jedná se o zefektivnění
personálních a pracovních procesů ve
společnostech. A to od diagnostiky problému přes výběr či
měření zaměstnanců až po nastavení řešení. Spolupracuje s mnoha
společnostmi, od vzdělávacích přes výrobní, obchodní i zaměřené na služby.
Volný čas věnuje rodině, studiu, psaní knih a divadelních scénářů a občas
historickému divadlu a šermu (teď však méně, než by chtěla).










9
Úvod
Úvod
Stále více zaměstnavatelů současné doby zjišťuje, že je nutná péče o lidský
potenciál. Investují tedy do motivačních systémů, benefi tů a také do dalšího
vzdělávání svých spolupracovníků či zaměstnanců. S  příchodem grantů
z  Evropské unie začaly na různá školení a  kurzy své zaměstnance posílat
i fi rmy, které proškolování pracovníků (zvláště v takzvaných „měkkých”
dovednostech) považovaly za zcela zbytečně investované fi nance.
Postupem času však představitelé těchto „nedůvěřivých” fi rem zjistili, že
efektivita práce zaměstnanců, fi remní kultura i další důležité faktory v jejich
společnosti stoupají přímou úměrou v závislosti na investicích do
vzdělávání pracovníků. Zájem o  školicí agentury a  tím i  o  lektory začal prudce
stoupat. Na trhu touto poptávkou nastával defi cit zkušených lektorů. Školit
pak začali i  lidé, kteří nebyli připraveni. Začali se učit vlastními chybami
a takový vývoj je nejen dlouhý, ale i bolestivý. Mnoho lektorů pak neúspěch
odradil, což je škoda. Lektor chce mít z práce nejen fi nanční odměnu, ale
také radost z úspěšného kurzu či přednášky. Potřebuje ke své práci zpětnou
vazbu od posluchačů. A proto vznikla tato kniha, aby vám ji od posluchačů
pomáhala získat.
Hodně štěstí v lektorské práci přeje autorka.
Vážení čtenáři,
velmi mě potěšily ohlasy na první vydání této knížky. Kromě příjemného
pocitu z úspěchu jsem také nadšeně registrovala, kolik lektorů téma
neustálého se zlepšování zajímá. Mnoho z Vás mne kontaktovalo, diskutovali jsme
a řešili praktické záležitosti, což je jeden z nejpříjemnějších aspektů našeho
povolání. A proto, když nakladatelství Grada začalo uvažovat o dalším
vydání, rozhodli jsme se, že to bude vydání upravené. Doufám, že Vám bude
nadále alespoň trochu pomáhat v práci.
Jana Trdá










11
Kdo je lektor





12
Lektorské fi nty
Lektor je ten, kdo se vědomě podílí na změnách přístupů, znalostí a 
dovedností. Učí lidi pracovat či uvažovat novým způsobem, dělat něco jinak.
Lektory jsou tak například učitelé a školitelé, ale také manažeři (mistry
nevyjímaje).
Nejjednodušší dělení lektorů je na dobré a špatné. Ale jak poznat dobré
od špatných? Dělení je založeno na subjektivním hodnocení. Každý z nás
má jiná měřítka, jak lektora hodnotit.
Jak odpoví většina lidí na otázku: Co je úkolem lektora? Řeknou prostě:
Naučit. Vypadá to tedy, že dobrý lektor je ten, který naučí. Když zapátrám
v  paměti, připomenu si období na základní škole, kde jsme měli přísnou
paní učitelku. Žáci se jí báli, děti ve třídě mnohdy plakaly. Občas nás i bila –
vlastně žáky doslova šikanovala. Nejspíš nebyla správnou lektorkou, i když
číst, psát a počítat umíme.
Být dobrý lektor tedy neznamená jen umět naučit lidi něco nového.
Lektor musí zvládat mnoho dalších, ne méně důležitých úkolů: naplnit cíle
kurzu, motivovat, vtáhnout účastníky do školení, naučit je aplikovat teorii
do praxe, zhodnotit objektivně jejich výkon, podávat jim zpětnou vazbu
a mnohé další. Dobrý lektor učí mimo jiné i tak, aby vzdělávání lidi bavilo
a aby se sami chtěli zlepšovat.
Z toho vyplývá, že ti špatní sice vzdělávají, ale jejich svěřence to nebaví.
Případně je to třeba i baví, ale nic nového se nedozvědí. Nebo se něco naučí,
ale nemohou to použít v praxi. Noční můra pro účastníky kurzu je pak lektor,
který nenaučí a ještě jim znechutí učivo.
Pro ty z vás, kteří chtějí být dobrými lektory nebo jimi již jsou, jsem
napsala tuto knihu. Chci vám v ní zprostředkovat rady, ke kterým jsem se za
léta praxe dopracovala či je získala od kolegů a účastníků. Věřím, že každý
v ní najde něco, co mu pomůže v nelehkém, ale důležitém údělu lektora.
Těm, kteří nechtějí patřit mezi dobré lektory, či se dokonce chtějí zařadit
mezi ty špatné, mám také několik rad. Abyste nemuseli číst celou knihu
a převádět ji v opak, další podkapitola vám nabízí stručné shrnutí. Budete-li
se podle těchto rad řídit, stanete se snadno a rychle špatným lektorem.
1.1 Rady pro ty, kteří chtějí být špatní lektoři
Vzhled neboli image špatného lektora
(jde to snadno, zkuste takto začít)
Naprosto se odlišujte od svých posluchačů – nejlépe o několik úrovní.
Chodí-li v džínách a triku, vezměte si oblek od Bosse či róbu od Versa-





13
Kdo je lektor
ceho. Přijdou-li v  oblecích a  kostýmcích, zkuste ušmudlané, vytahané
triko a ošoupané manžestráky.
 Oprašujte si židli bílým hedvábným kapesníkem, přebírejte zpracované
úkoly v bílé rukavici, otřete si nápadně ruku, pokud se vás někdo dotkne.
Nebo si naopak párkrát utřete nos do rukávu.
Používejte těžký, nepříjemný parfém.
Zkuste si několik dní v létě neměnit košili a nepoužívat deodorant – to
určitě zapůsobí.
Obsah sdělení (to už chce trochu nacvičit a lidi opravdu ignorovat)
Sdělujte jim to, co už dávno znají. Rozhodně se jich neptejte, jaké mají
v dané problematice znalosti a zkušenosti. Pokud už tuto chybu uděláte,
jednoduše neberte jejich vyjádření v úvahu.
Nebo se naopak pečlivě vyptejte na jejich znalosti a zkušenosti. Potom
se však snažte mluvit tak, aby vám nerozuměli. Doporučuji i toho
nejvzdělanějšího člověka v  dané věci potopit, ukázat mu, že vy jediný či
jediná tomu rozumíte a oni vám nesahají ani po kotníky.
Používejte hodně cizích slov a nesrozumitelných složenin. Skvělé jsou
zkratky, které nevysvětlíte. Hlavně v hojném množství.
Práce s lidmi (hodně těžké, naštěstí to mnoho
lektorů kazí samo od sebe)
Pokud chcete být opravdu, ale opravdu špatný lektor, nesmíte mít rád
či ráda lidi. To je hodně důležité – zkuste si je před spaním ošklivit.
Dobře také funguje, pokud z účastníků děláte hlupáky: například
pokládáte otázky tak, aby správně nepochopili, na co se vlastně ptáte. Také je
můžete vyvolat, když jasně vidíte, že nedávají pozor, zesměšňovat je...
Možností je nepřeberně.
Za žádných okolností své svěřence nechvalte a  nepovzbuzujte je. Ani
náznakem!
Nezapojujte účastníky do výuky – prostě je ignorujte, jako by tam ani
nebyli.
Nenaslouchejte jim! Nesnažte se jim přizpůsobovat, to je opravdu velká
chyba.
Rozhodně nepoužívejte zpětnou vazbu – nezjišťujte, jak výklad
chápou, jestli chtějí něco vysvětlit... Neptejte se jich, jak se jim líbila výuka.
Určitě nepoužívejte žádné hodnoticí formuláře, dotazníky a podobně.
Nekomentujte jejich snahy o zapojení, jejich znalosti. Pokud už musíte





14
Lektorské fi nty
hodnotit, nejlépe tak, aby to bylo nesrozumitelné, nebo dokonce
nespravedlivé. Ideální je, když se nedovědí, jak dopadli.
Velmi špatná je empatie. Pokud nechcete být dobrým lektorem a trpíte
empatií, velmi vám to ztíží situaci. Snažte se ji v sobě potlačit. Nevšímejte
si jí. Trestejte se za ni!
Prezentační dovednosti (zkuste se někdy inspirovat
na přednáškách vysokých škol nebo poradách managementu)
Mluvte potichu.
Otáčejte se k publiku zády – zkuste při mluvení psát na tabuli nebo na
fl ipchart (nejlépe nečitelně).
Nedívejte se na účastníky!
Neintonujte, mluvte hodně rychle. Výborný je také přednes „uspávače
hadů” – monotónní mluva tlumeným hlasem.
Seďte za stolem zahleděni do papírů. Ideální je celou přednášku číst.
Rozhodně se nepokoušejte o žádnou strukturu textu. Mluvte „páté přes
deváté” – čím zmateněji, tím lépe.
Určitě nepoužívejte žádnou vizualizaci. Pokud už chcete promítnout
obrázek či nakreslit graf, tak jen tak, aby to bylo nečitelné, rozmazané,
nepochopitelné.
Přetahujte přestávky, nedodržujte domluvené časy.
Vypusťte přípravu na výuku.
Nepouštějte účastníky ke slovu – nejlepší je monolog.
Mluvte mimo téma, rozpovídejte se o sobě – o tom, jak jste geniální.
Poučujte − nejlépe se vztyčeným ukazováčkem.
Nepřipouštějte žádné příklady, příběhy a pomůcky, které by mohly
posluchačům pomoci pochopit dané téma.
Buďte prostě nesnesitelní.
Doufám, že tyto rady nikdy nepoužijete a  každý z  vás, kdo čtete tuto
knihu, chce být dobrým lektorem. Je hodně přednášejících, kteří se nechtějí
zlepšovat – třeba proto, že jsou přesvědčení o své kvalitě, případně jim na
posluchačích a jejich práci nezáleží. Je velmi snadné mezi takovými lidmi
vyniknout. Tato publikace je zde proto, aby vám pomohla.





15
Dobrý začátek
udává tempo





16
Lektorské fi nty
2.1 Jak se připravit
Příprava je pro lektora velmi důležitá a nebudu přehánět, když řeknu, že je
podstatou úspěchu. Rozdělím ji pro přehlednost na dlouhodobou
a krátkodobou.
2.1.1 Dlouhodobá příprava
Sem patří vzdělání (znalost oboru i lektorské dovednosti), psychická
a fyzická kondice, metodická příprava a další faktory.
Lektorování je velká psychická zátěž pro všechny lektory, i pro ty, kteří
svou práci dělají rádi. Nezapomínejme proto na „dobíjení baterek” –
stanovme si relaxační program s pravidelným odreagováním. Ideální relaxací
pro lektora je aktivní odpočinek. Stejně jako na psychiku má lektorování
velké nároky též na fyzickou kondici – i když se to na první pohled nezdá.
Ale pokud nosíte každý den fl ipchart, materiály pro účastníky, papíry a další
pomůcky, tělesná únava se časem začne projevovat. A pokud lektor není
sedavý učitelský typ (což je mimochodem pro pozornost posluchačů
naprostá katastrofa!), celý den stojí a prochází mezi účastníky, a tudíž musí mít
i fyzický potenciál. Jednou se pokusím spočítat počet kilometrů za výuku –
rozhodně to nebude málo!
Nepodceňujte lektorské vzdělávání. Znám hodně přednášejících, kteří
jsou špičky ve svém oboru, ale když chtějí předat své znalosti a dovednosti
dále, jsou jejich hodiny nezáživné, ba dokonce nudné. Přenos inspirace
a  zkušeností je minimální, prostě nulový. Ovšem na druhé straně znám
lektory, kteří se v daném oboru pohybovali pouze okrajově, a jejich kurzy
daly lidem mnoho a  pomohli vychovat odborníky na vysoké úrovni. Ne
každý fotbalový trenér úspěšných týmů byl sám špičkovým fotbalistou.
Stejné je to i  v  oblasti lektorování. Doporučuji všem lektorům, aby se
pravidelně zúčastňovali školení a kurzů, kde jim bude poskytnuta
seberefl exe, zhodnocení od ostatních a  kde také budou mít možnost porovnat
své metody s metodami svých kolegů. Velkým přínosem je získání nových
poznatků a inspirace, které mohou ve své výuce aplikovat.
2.1.2 Krátkodobá příprava
Jedná se o bezprostřední přípravu před kurzem. Ve chvíli, kdy známe téma
kurzu a cílovou skupinu, se začneme připravovat na konkrétní kurz (nebo





17
Dobrý začátek udává tempo
přednášku). Důležitý je pro lektora počet účastníků, dále místnost, ve které
bude pracovat, a  čas, který na kurz (výuku) má k  dispozici. Podle těchto
aspektů pak volí nejen rozsah a obsah, ale také techniky, které použije.
Pokud budeme stejné téma přednášet jednou deseti lidem a podruhé
stovce posluchačů, zvolíme pokaždé jiný způsob výuky a z toho plynoucí
přípravy.
Do krátkodobé přípravy patří:
 Příprava k tématu:
– Koho budu učit? Jaká je cílová skupina – co umí, jak jsou motivovaní,
kolik jich je apod.
– Co je mám naučit? Nejen obecné téma, ale konkrétní požadavky,
které zadavatel na kurz má.
– Proč to chtějí umět? Co vedlo zadavatele k tomuto kurzu?
– Jaké metody a techniky k tomu použiji?
Příprava psychická a fyzická:
– Připravit si „krizové scénáře” – účastníci kurzu nebudou hraví, nebo
budou naopak hraví moc, absolvoval i již podobný kurz, znají či vůbec
neznají probíranou látku.
– Být v pohodě – dostatek spánku před výukou (nepřipravovat se
dlouho do noci), žádné těžké jídlo a pití, naplánovat si odpočinek apod.
– Vzhled – co si vzít na sebe, ať se příliš neodlišujeme aj.
Ostatní:
– Zkontrolovat, zda je vše připraveno a v pořádku (fi x, který přestane
uprostřed přednášky psát či málo testů pro posluchače vás zaručeně
znervózní).
– Kde budu učit? Najděte si na mapě přesné místo, zjistěte případně
objížďky (je velmi nepříjemné hned na začátek dorazit se zpožděním).
– Připravte si číslo na kontaktní osobu zadavatele i případného správce
budovy, kde bude výuka probíhat.
– Na školení byste měli dorazit minimálně půl hodiny před začátkem.
Pokud si nejste jistí, zda bez problému dorazíte, raději i  o  hodinu.
Je třeba připravit místnost, materiály pro účastníky, nachystat fl ipy,
vyzkoušet techniku apod. (ještě se mi snad nestalo, aby učebna byla
připravena přesně podle mých představ – vždy je co upravovat :-) ).





18
Lektorské fi nty
2.1.3 Lektorský kufřík
Pracuji jako lektor už několik let a časem jsem si uvědomila, že v poslední
době často a opakovaně potřebuji určité pomůcky, a to bez výjimky na
každém tréninku či školení. Vytvářela jsem si tedy jejich zásobu a  před
školením se začala podle potřeby připravovat. Byly to většinou nůžky, fi x y,
lepítka apod. Po ukončení školení jsem je opět vybalila a běžně doma
využívala. Ale občas se stávalo, že jsem se připravovala na školení ve spěchu
a některou z pomůcek zapomněla doma. Žádná sice není tak důležitá, aby
výrazně ovlivnila úspěšný průběh kurzu, ale rozhodně negativně ovlivnily
můj pocit připravenosti a pohodlí na školení. Proto jsem se rozhodla, že
tyto pomůcky nastálo uložím do zvláštního kufříku a budu si je nechávat
v kufru auta. Takto mám jistotu, že mi nebude žádná pomůcka na školení
chybět.
A tak vznikl můj „lektorský” kufřík. Jako obal může posloužit velký
kosmetický kufřík, kufr na nářadí či manažerský kufr, do kterého se všechny
potřebné pomůcky pohodlně vejdou. Pokud si chcete tohoto užitečného
pomocníka pořídit, mohu vám poradit základní seznam věcí, které by v něm
neměly chybět (časem si ho určitě přizpůsobíte vlastním potřebám).
Obsah kufříku:
kancelářské potřeby:
– barevné samolepicí papírky (na zjišťování očekávání, vepisování
názorů účastníků apod.),
– dvoje nůžky,
– lektorské fi xy na fl ip i white board,
– voskovky,
– pastelky,
– několik „levných” propisek – občas nemají propisku účastníci, občas
se zatoulá i lektorovi,
– několik obyčejných tužek,
– guma,
– ořezávátko,
– nožík,
– lepicí páska,
– malý koník i s náplní,
– kancelářské sponky,
– lepicí guma,
– kartičky z tvrdého papíru (na hry, shrnutí, losování).
*





19
Dobrý začátek udává tempo
 osobní potřeby:
– papírové kapesníky,
– žvýkačky,
– velký hrnek (ve školicích místnostech jsou obvykle k dispozici pouze
malé kávové a na čaj nevhodné. Navíc se dá použít i jako nádoba při
losování).
 motivační potřeby:
– razítko s poduškou a razítkovací barvou,
– balíček bonbonů,
– drobné odměny (malé dřevěné lepicí fi gurky, které se dávají na
dárečky apod.).
 ostatní:
– měřidlo času (např. stopky, já používám přesýpací hodiny),
– zvoneček (jako signál při uběhnutí stanoveného času),
– pexeso (na rozlosování dvojic),
– kvarteto (na rozlosování čtveřic),
– hrací kostky – rozlosování pořadí apod.,
– vlhčené ubrousky na utření rukou či stolu.
 léky:
– pro osobní potřebu a případně pro účastníky. Nejčastěji jsou žádány
léky proti bolesti (hlavy apod.), na pálení žáhy a nevolnost (například
po probdělé noci). V případě prožitkových kurzů (outdoorů, indoorů)
je třeba samozřejmě mít plně vy bavenou lékárničku a  vhodný je
i chladicí sprej.
Kromě univerzálního lektorského kufříku mám také jednu univerzální
lektorskou složku (šanon), kde mám zásobu věcí, které se dají použít na
většině kurzů.
Obsah složky:
 kancelářské papíry,
 tvrdé papíry,
 barevné papíry,
 seznam a  popis univerzálních (použitelných u  více témat) energizerů,
her a testů.





20
Lektorské fi nty
2.1.4 Lektorský manuál
Proč si přidávat práci a vytvářet lektorský manuál?
 Při přípravě se soustředění zaměří jen na dané téma a  náš mozek se
nastaví na školení.
 Připravíme se na různé alternativy reakcí účastníků na zadané příklady
a úkoly.
 Zodpovíme si otázky, které nám pravděpodobně účastníci položí.
 Časově si rozdělíme školení a lépe dodržíme daný harmonogram.
 Nachystáme si zajímavosti a poznámky, které chceme účastníkům sdělit,
a nestane se, že zapomeneme.
 Sami si zkusíme vyřešit úkoly a přípravu. Vyhneme se případným
nelogičnostem nebo tomu, že budeme mít „okno” při vysvětlení či vlastním
příkladu.
– Takto připravený manuál je oporou i  u  kurzů, které neučíme příliš
často a je nezbytný, pokud například na poslední chvíli požádáme
kolegu o zástup a potřebujeme, aby zachoval co nejvíce z našeho
postupu (návaznost dalších témat, stejné školení pro více skupin apod.).
Jak by měl lektorský manuál vypadat?
 Měl by kopírovat manuál či pracovní listy pro účastníky, aby se lektor
snadno zorientoval a mohl reagovat na dotazy.
 Materiály pro účastníky zpravidla vypadají tak, že na pravé straně jsou
poznámky k teorii či úkoly a vlevo je volná strana na poznámky.
V lektorském manuálu na volné strany vepisujeme poznámky k organizaci či
obsahu témat a do strany s informacemi a úkoly doplňujeme zkušebně
to, co by tam měli dopisovat účastníci.
 Lektor si tam poznačí zajímavosti a informace, které chce účastníkům
sdělit (a při výuce na ně často zapomene).
 Veškeré informace a úkoly by si měl lektor barevně či grafi cky rozdělit
do tří oblastí:
– Musím účastníkům sdělit (jedná se o stěžejní informace k tématu).
– Měl bych účastníkům sdělit (podpoří aplikaci, zapamatování
informací či jejich vysvětlení).
– Mohu účastníkům sdělit (zajímavosti k tématu, podpůrné informace).
Rozdělení informací do těchto tří skupin lektorovi pomůže uspořádat
si priority a  zároveň efektivně pracovat s  časem – podle toho, jak časově





21
Dobrý začátek udává tempo
zvládá téma, přidá více či méně informací a  nestane se, že zapomene na
podstatné informace či nezadá úkol, na který navazují další cvičení.
V následujících ukázkách je jak doplněná strana, kterou mají k dispozici
účastníci, tak stránka, kde si píše poznámky lektor.
Doplněná strana pro účastníky (doplněné informace oproti účastnickým
materiálům jsou psány kurzívou):
VZDĚLÁVÁNÍ A JEHO FORMY
Brainstorming: Jaké výhody může přinést vzdělávání vám a  jaké
zaměstnavateli?
Já – Lepší pracovní místo, vyšší plat, uspokojení, zajímavější práce, držím
krok s dobou, uznání okolí.
Zaměstnavatel – Vyšší loajalita zaměstnanců, větší efektivita a produktivita
práce, lepší konkurenceschopnost, větší zapojení zaměstnanců do
vylepšování procesů, fl exibilní zaměstnanci připravení na změnu, možnost využít
jako benefi t.
Skupinová práce: Vyjmenujte co nejvíce forem vzdělávání, jejich výhody
a nevýhody.
FormaVýhody Nevýhody
SamostudiumLevné Malá motivace a kontrola
PřednáškaVcelku levné, krátké Nezáživné, malá aplikace,
malá zapamatovatelnost
Interaktivní školeníZáživné, dobrá
zapamatovatelnost
Dražší, více času
TréninkIntenzivní, rychlá aplikace Drahé, časově náročné
Prožitkové kurzyVysoká intenzita,
dlouhodobá paměť,
teambuildingová motivace, odměna
Vysoká cena, čas
KoučinkVelmi intenzivní
a praktické, zaměřeno
na koučovaného –
okamžitá aplikace
Vše záleží na osobnosti
kouče, úzce zaměřené,
hrozí provozní slepota
Individuální práce: Zamyslete se, která forma je pro vás nejpříjemnější
a proč.
Interaktivní školení – je to zábava a  zároveň ne moc náročné – a  koučink,
protože ten mě nejvíce posune.





22
Lektorské fi nty
Informativní strana pro lektora:
METODY A FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
Brainstorming může probíhat buď tak, že jedna skupina bude během
časového limitu 5 minut hledat co nejvíce výhod pro zaměstnavatele
a druhá pro zaměstnance, a potom se s nimi navzájem seznámí (zapisují
přímo na fl ip při přípravě či prezentují a lektor zapisuje).
Další možností je, že se zkrátí časový limit (3 min.) a obě skupiny postupně
hledají argumenty pro zaměstnavatele a potom pro zaměstnance (větší
prvek soutěživosti). Postupně na střídačku diktují a lektor zapisuje.
Důležité je, aby se s výhodami ztotožnili – pokud to nejde, lektor může
začít krátkou řízenou diskusi na toto téma.
Poté je vhodné zařadit: Individuální práci – Pokud je prostor, lektor může
vyzvat účastníky, ať si vyberou argument, který je pro ně nejzajímavější
a postupně své argumenty nadiktují – lektor může čárkovat. Je to zajímavý výstup
pro zaměstnavatele, jak motivovat zaměstnance ke vzdělávání.
Skupinová práce:
Účastníci kurzu se pokusí během cca 3 minut vyjmenovat co nejvíce
forem vzdělávání. Lektor zapisuje, popřípadě přidá další – berte to jako
možnost akvizice – co z toho děláme, jak jim můžeme pomoct apod.
Poté je vhodné formou diskuse či opět skupinové práce vydefi novat
výhody a nevýhody jednotlivých forem.
Individuální práce:
Účastníci se zamyslí, která forma je pro ně nejvhodnější a proč a postupně
je lektorovi nadiktují – opět výstup pro zaměstnavatele.
Zajímavost: Češi dávají na vzdělání jen 10 procent všech veřejných výdajů,
což je v žebříčku Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)
řadí na předposlední místo spolu s Japonskem. Hůře už je na tom jen Itálie.
Pro srovnání: sousední Slovensko vydává na vzdělání skoro 20 procent svých
veřejných výdajů.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její
plné verze je možné v elektronickém obchodě společnosti
eReading .






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist