načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Lektorské finty -- Jak připravit a realizovat zajímavá školení - 2., aktualizované a rozšířené vydání - Jana Trdá

Lektorské finty -- Jak připravit a realizovat zajímavá školení - 2., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Lektorské finty -- Jak připravit a realizovat zajímavá školení - 2., aktualizované a rozšířené vydání
Autor:

Praktická a názorná knížka přináší zejména začínajícím lektorům, trenérům a učitelům tipy a příklady, jak zkvalitnit svá školení. V aktualizovaném a rozšířeném vydání ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  144
+
-
4,8
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 111
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace , mapy
Vydání: 2., aktualiz. a rozš. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3675-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Praktická a názorná knížka přináší zejména začínajícím lektorům, trenérům a učitelům tipy a příklady, jak zkvalitnit svá školení. V aktualizovaném a rozšířeném vydání příručky naleznete například lektorský manuál včetně jeho ukázek a řadu nových kreativních technik a jejich příkladů. Dále se dozvíte se, čím se liší dobrý a špatný lektor, jak posluchače vtáhnout do výuky, jak získat a udržet jejich pozornost, jak uvádět příklady a dávat zpětnou vazbu. Hlavní pozornost je věnována interaktivitě při výuce, které se řada lektorů stále brání. (jak připravit a realizovat zajímavá školení)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Věnování :

Tuto publikaci věnuji svým skvělým kolegům a výborným

posluchačům. Oni jsou důvod, proč tuto práci dělám.

Z každého školení odcházím bohatší o inspiraci,

zkušenosti i vědomosti.

Věnování patří i lektorům a účastníkům,

kteří skvělí nejsou, protože i ti mě posouvají vpřed.

Určitě také nesmím zapomenout na celou svou rodinu,

která mi pomáhá a podporuje mě

(a to nejen při psaní knih :-)).


Bc. Jana Trdá

Lektorské fi nty

Jak připravit a realizovat zajímavá školení

2., aktualizované a rozšířené vydání

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 4318. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Olga Tesařová

Sazba Antonín Plicka

Počet stran 112

Druhé vydání, Praha 2011

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© Grada Publishing, a.s., 2011

Cover Photo © fotobanka allphoto

ISBN 978-80-247-3675-4

Upozornění

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být reprodukována a používána

v elektronické podobě, kopírována a nahrávána bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele.

Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

vedení lidí a řízení fi rem, marketingu a prodeje, rozvoje pracovních,

komunikačních a manažerských dovedností, vztahů v zaměstnání,

budování kariéry a rozvoje osobnosti. Edice je určena jak profesionálům

z řad odborných pracovníků, manažerů a podnikatelů, kteří si chtějí osvěžit

své vědomosti a ověřit si v praxi nabyté znalosti, tak těm, kteří se připravují

na svou budoucí profesi nebo začínají budovat vlastní profesní kariéru.

Obsah

Obsah

O autorce .......................................................................................................................... 7

Úvod ................................................................................................................................... 9

1. kapitola

Kdo je lektor ................................................................................................................ 11

Rady pro ty, kteří chtějí být špatní lektoři .................................................... 12

2. kapitola

Dobrý začátek udává tempo ............................................................................... 15

Jak se připravit ....................................................................................................... 16

Dlouhodobá příprava ............................................................................. 16

Krátkodobá příprava ............................................................................... 16

Lektorský kufřík ......................................................................................... 18

Lektorský manuál ..................................................................................... 20

Jak posluchače hned zpočátku vtáhnout do výuky ................................ 23

Metody představování ........................................................................................ 24

Představení lektora .................................................................................. 25

Představení kurzu ..................................................................................... 26

Představení účastníků ............................................................................. 29

3. kapitola

Příklady a praktické ukázky ................................................................................. 35

4. kapitola

Zpětná vazba .............................................................................................................. 39

Zpětná vazba pro účastníky ............................................................................. 40

Zpětná vazba pro lektora ................................................................................... 47

Zpětná vazba pokrokem účastníků .................................................... 47

Zpětná vazba od kolegy ......................................................................... 47

Zpětná vazba od účastníků ................................................................... 47

5. kapitola

Interaktivita ve výuce ............................................................................................. 53

Proč se lektoři interaktivitě brání .................................................................... 55


6

Lektorské fi nty

Skloubení interaktivity s tématem ................................................................. 57

Časování ................................................................................................................... 57

6. kapitola

Interaktivní techniky ............................................................................................... 61

Testy .......................................................................................................................... 62

První level – „very easy” .......................................................................... 62

Druhý level – „easy” ................................................................................. 64

Třetí level – „middle” ................................................................................ 70

Čtvrtý level – „hard” ................................................................................. 71

Pátý level – „special” ................................................................................ 72

Kvíz ............................................................................................................... 74

Křížovky .................................................................................................................... 74

Dvojice ...................................................................................................................... 76

Varianty ....................................................................................................... 77

Puzzle ........................................................................................................................ 79

Doplňovačky .......................................................................................................... 80

Skládačky ................................................................................................................. 83

Tabulky ..................................................................................................................... 84

Domino .................................................................................................................... 87

Spojovačky .............................................................................................................. 89

Hledání v textu ...................................................................................................... 90

Varianty ....................................................................................................... 92

Hledání chyb .......................................................................................................... 92

Kreativní techniky ................................................................................................. 96

Pohybové techniky ............................................................................................ 103

Využití negace ..................................................................................................... 106

Nedoporučené interaktivní techniky .......................................................... 108

Závěr ............................................................................................................................. 111


7

O autorce

O autorce

Bc. Jana Trdá

Věnuje se intenzivně dvěma hlavním oblastem

vzdělávání. Jedním z nich je metodika a didaktika

výuky. V této oblasti je to především konzultační

činnost pro lektory a vzdělávací společnosti a také

školení lektorů a vedoucích lektorů pro efektivní

zvládnutí této práce. Druhá oblast je zaměřena

poněkud jiným směrem – jedná se o zefektivnění

personálních a pracovních procesů vespolečnos

tech. A to od diagnostiky problému přes výběr či

měření zaměstnanců až po nastavení řešení. Spolupracuje s mnohaspo

lečnostmi, od vzdělávacích přes výrobní, obchodní i zaměřené na služby.

Volný čas věnuje rodině, studiu, psaní knih a divadelních scénářů a občas

historickému divadlu a šermu (teď však méně, než by chtěla).



9

Úvod

Úvod

Stále více zaměstnavatelů současné doby zjišťuje, že je nutná péče o lidský

potenciál. Investují tedy do motivačních systémů, benefi tů a také do dalšího

vzdělávání svých spolupracovníků či zaměstnanců. S  příchodem grantů

z  Evropské unie začaly na různá školení a  kurzy své zaměstnance posílat

i fi rmy, které proškolování pracovníků (zvláště v takzvaných „měkkých”dovednostech) považovaly za zcela zbytečně investované fi nance.

Postupem času však představitelé těchto „nedůvěřivých” fi rem zjistili, že

efektivita práce zaměstnanců, fi remní kultura i další důležité faktory v jejich

společnosti stoupají přímou úměrou v závislosti na investicích dovzdělávání pracovníků. Zájem o  školicí agentury a  tím i  o  lektory začal prudce

stoupat. Na trhu touto poptávkou nastával defi cit zkušených lektorů. Školit

pak začali i  lidé, kteří nebyli připraveni. Začali se učit vlastními chybami

a takový vývoj je nejen dlouhý, ale i bolestivý. Mnoho lektorů pak neúspěch

odradil, což je škoda. Lektor chce mít z práce nejen fi nanční odměnu, ale

také radost z úspěšného kurzu či přednášky. Potřebuje ke své práci zpětnou

vazbu od posluchačů. A proto vznikla tato kniha, aby vám ji od posluchačů

pomáhala získat.

Hodně štěstí v lektorské práci přeje autorka.

Vážení čtenáři,

velmi mě potěšily ohlasy na první vydání této knížky. Kromě příjemného

pocitu z úspěchu jsem také nadšeně registrovala, kolik lektorů témaneustálého se zlepšování zajímá. Mnoho z Vás mne kontaktovalo, diskutovali jsme

a řešili praktické záležitosti, což je jeden z nejpříjemnějších aspektů našeho

povolání. A proto, když nakladatelství Grada začalo uvažovat o dalšímvydání, rozhodli jsme se, že to bude vydání upravené. Doufám, že Vám bude

nadále alespoň trochu pomáhat v práci.

Jana Trdá



11

Kdo je lektor


12

Lektorské fi nty

Lektor je ten, kdo se vědomě podílí na změnách přístupů, znalostí a dovedností. Učí lidi pracovat či uvažovat novým způsobem, dělat něco jinak.

Lektory jsou tak například učitelé a školitelé, ale také manažeři (mistrynevyjímaje).

Nejjednodušší dělení lektorů je na dobré a špatné. Ale jak poznat dobré od špatných? Dělení je založeno na subjektivním hodnocení. Každý z nás má jiná měřítka, jak lektora hodnotit.

Jak odpoví většina lidí na otázku: Co je úkolem lektora? Řeknou prostě: Naučit. Vypadá to tedy, že dobrý lektor je ten, který naučí. Když zapátrám v  paměti, připomenu si období na základní škole, kde jsme měli přísnou paní učitelku. Žáci se jí báli, děti ve třídě mnohdy plakaly. Občas nás i bila – vlastně žáky doslova šikanovala. Nejspíš nebyla správnou lektorkou, i když číst, psát a počítat umíme.

Být dobrý lektor tedy neznamená jen umět naučit lidi něco nového. Lektor musí zvládat mnoho dalších, ne méně důležitých úkolů: naplnit cíle kurzu, motivovat, vtáhnout účastníky do školení, naučit je aplikovat teorii do praxe, zhodnotit objektivně jejich výkon, podávat jim zpětnou vazbu a mnohé další. Dobrý lektor učí mimo jiné i tak, aby vzdělávání lidi bavilo a aby se sami chtěli zlepšovat.

Z toho vyplývá, že ti špatní sice vzdělávají, ale jejich svěřence to nebaví. Případně je to třeba i baví, ale nic nového se nedozvědí. Nebo se něco naučí, ale nemohou to použít v praxi. Noční můra pro účastníky kurzu je pak lektor, který nenaučí a ještě jim znechutí učivo.

Pro ty z vás, kteří chtějí být dobrými lektory nebo jimi již jsou, jsemnasala tuto knihu. Chci vám v ní zprostředkovat rady, ke kterým jsem se za léta praxe dopracovala či je získala od kolegů a účastníků. Věřím, že každý v ní najde něco, co mu pomůže v nelehkém, ale důležitém údělu lektora.

Těm, kteří nechtějí patřit mezi dobré lektory, či se dokonce chtějí zařadit mezi ty špatné, mám také několik rad. Abyste nemuseli číst celou knihu a převádět ji v opak, další podkapitola vám nabízí stručné shrnutí. Budete-li se podle těchto rad řídit, stanete se snadno a rychle špatným lektorem. 1.1 Rady pro ty, kteří chtějí být špatní lektoři Vzhled neboli image špatného lektora (jde to snadno, zkuste takto začít) Naprosto se odlišujte od svých posluchačů – nejlépe o několik úrovní.

Chodí-li v džínách a triku, vezměte si oblek od Bosse či róbu odVersaKdo je lektor

ceho. Přijdou-li v  oblecích a  kostýmcích, zkuste ušmudlané, vytahané

triko a ošoupané manžestráky.  Oprašujte si židli bílým hedvábným kapesníkem, přebírejte zpracované

úkoly v bílé rukavici, otřete si nápadně ruku, pokud se vás někdo dotkne.

Nebo si naopak párkrát utřete nos do rukávu. Používejte těžký, nepříjemný parfém. Zkuste si několik dní v létě neměnit košili a nepoužívat deodorant – to

určitě zapůsobí. Obsah sdělení (to už chce trochu nacvičit a lidi opravdu ignorovat) Sdělujte jim to, co už dávno znají. Rozhodně se jich neptejte, jaké mají

v dané problematice znalosti a zkušenosti. Pokud už tuto chybu uděláte,

jednoduše neberte jejich vyjádření v úvahu. Nebo se naopak pečlivě vyptejte na jejich znalosti a zkušenosti. Potom

se však snažte mluvit tak, aby vám nerozuměli. Doporučuji i tohonejvzdělanějšího člověka v  dané věci potopit, ukázat mu, že vy jediný či

jediná tomu rozumíte a oni vám nesahají ani po kotníky. Používejte hodně cizích slov a nesrozumitelných složenin. Skvělé jsou

zkratky, které nevysvětlíte. Hlavně v hojném množství. Práce s lidmi (hodně těžké, naštěstí to mnoho lektorů kazí samo od sebe) Pokud chcete být opravdu, ale opravdu špatný lektor, nesmíte mít rád

či ráda lidi. To je hodně důležité – zkuste si je před spaním ošklivit. Dobře také funguje, pokud z účastníků děláte hlupáky: napříkladpokládáte otázky tak, aby správně nepochopili, na co se vlastně ptáte. Také je

můžete vyvolat, když jasně vidíte, že nedávají pozor, zesměšňovat je...

Možností je nepřeberně. Za žádných okolností své svěřence nechvalte a  nepovzbuzujte je. Ani

náznakem! Nezapojujte účastníky do výuky – prostě je ignorujte, jako by tam ani

nebyli. Nenaslouchejte jim! Nesnažte se jim přizpůsobovat, to je opravdu velká

chyba. Rozhodně nepoužívejte zpětnou vazbu – nezjišťujte, jak výklad cháou, jestli chtějí něco vysvětlit... Neptejte se jich, jak se jim líbila výuka.

Určitě nepoužívejte žádné hodnoticí formuláře, dotazníky a podobně.

Nekomentujte jejich snahy o zapojení, jejich znalosti. Pokud už musíte

Lektorské fi nty

hodnotit, nejlépe tak, aby to bylo nesrozumitelné, nebo dokonce nespravedlivé. Ideální je, když se nedovědí, jak dopadli.

Velmi špatná je empatie. Pokud nechcete být dobrým lektorem a trpíte

empatií, velmi vám to ztíží situaci. Snažte se ji v sobě potlačit. Nevšímejte

si jí. Trestejte se za ni!

Prezentační dovednosti (zkuste se někdy inspirovat

na přednáškách vysokých škol nebo poradách managementu)

Mluvte potichu.

Otáčejte se k publiku zády – zkuste při mluvení psát na tabuli nebo na

fl ipchart (nejlépe nečitelně).

Nedívejte se na účastníky!

Neintonujte, mluvte hodně rychle. Výborný je také přednes „uspávače

hadů” – monotónní mluva tlumeným hlasem.

Seďte za stolem zahleděni do papírů. Ideální je celou přednášku číst.

Rozhodně se nepokoušejte o žádnou strukturu textu. Mluvte „páté přes

deváté” – čím zmateněji, tím lépe.

Určitě nepoužívejte žádnou vizualizaci. Pokud už chcete promítnout

obrázek či nakreslit graf, tak jen tak, aby to bylo nečitelné, rozmazané,

nepochopitelné.

Přetahujte přestávky, nedodržujte domluvené časy.

Vypusťte přípravu na výuku.

Nepouštějte účastníky ke slovu – nejlepší je monolog.

Mluvte mimo téma, rozpovídejte se o sobě – o tom, jak jste geniální.

Poučujte − nejlépe se vztyčeným ukazováčkem.

Nepřipouštějte žádné příklady, příběhy a pomůcky, které by mohlyposluchačům pomoci pochopit dané téma.

Buďte prostě nesnesitelní.

Doufám, že tyto rady nikdy nepoužijete a  každý z  vás, kdo čtete tuto

knihu, chce být dobrým lektorem. Je hodně přednášejících, kteří se nechtějí

zlepšovat – třeba proto, že jsou přesvědčení o své kvalitě, případně jim na

posluchačích a jejich práci nezáleží. Je velmi snadné mezi takovými lidmi

vyniknout. Tato publikace je zde proto, aby vám pomohla.


15

Dobrý začátek

udává tempo

+


16

Lektorské fi nty

2.1 Jak se připravit

Příprava je pro lektora velmi důležitá a nebudu přehánět, když řeknu, že je

podstatou úspěchu. Rozdělím ji pro přehlednost na dlouhodoboua krátkodobou.

2.1.1 Dlouhodobá příprava

Sem patří vzdělání (znalost oboru i lektorské dovednosti), psychickáa fyzická kondice, metodická příprava a další faktory.

Lektorování je velká psychická zátěž pro všechny lektory, i pro ty, kteří svou práci dělají rádi. Nezapomínejme proto na „dobíjení baterek” – stanovme si relaxační program s pravidelným odreagováním. Ideální relaxací pro lektora je aktivní odpočinek. Stejně jako na psychiku má lektorování velké nároky též na fyzickou kondici – i když se to na první pohled nezdá. Ale pokud nosíte každý den fl ipchart, materiály pro účastníky, papíry a další pomůcky, tělesná únava se časem začne projevovat. A pokud lektor není sedavý učitelský typ (což je mimochodem pro pozornost posluchačů narostá katastrofa!), celý den stojí a prochází mezi účastníky, a tudíž musí mít i fyzický potenciál. Jednou se pokusím spočítat počet kilometrů za výuku – rozhodně to nebude málo!

Nepodceňujte lektorské vzdělávání. Znám hodně přednášejících, kteří jsou špičky ve svém oboru, ale když chtějí předat své znalosti a dovednosti dále, jsou jejich hodiny nezáživné, ba dokonce nudné. Přenos inspirace a  zkušeností je minimální, prostě nulový. Ovšem na druhé straně znám lektory, kteří se v daném oboru pohybovali pouze okrajově, a jejich kurzy daly lidem mnoho a  pomohli vychovat odborníky na vysoké úrovni. Ne každý fotbalový trenér úspěšných týmů byl sám špičkovým fotbalistou.

Stejné je to i  v  oblasti lektorování. Doporučuji všem lektorům, aby se pravidelně zúčastňovali školení a kurzů, kde jim bude poskytnutaseberefl exe, zhodnocení od ostatních a  kde také budou mít možnost porovnat své metody s metodami svých kolegů. Velkým přínosem je získání nových poznatků a inspirace, které mohou ve své výuce aplikovat.

2.1.2 Krátkodobá příprava

Jedná se o bezprostřední přípravu před kurzem. Ve chvíli, kdy známe téma

kurzu a cílovou skupinu, se začneme připravovat na konkrétní kurz (nebo


17

Dobrý začátek udává tempo

přednášku). Důležitý je pro lektora počet účastníků, dále místnost, ve které

bude pracovat, a  čas, který na kurz (výuku) má k  dispozici. Podle těchto

aspektů pak volí nejen rozsah a obsah, ale také techniky, které použije.

Pokud budeme stejné téma přednášet jednou deseti lidem a podruhé

stovce posluchačů, zvolíme pokaždé jiný způsob výuky a z toho plynoucí

přípravy.

Do krátkodobé přípravy patří:

 Příprava k tématu:

– Koho budu učit? Jaká je cílová skupina – co umí, jak jsou motivovaní,

kolik jich je apod.

– Co je mám naučit? Nejen obecné téma, ale konkrétní požadavky,

které zadavatel na kurz má.

– Proč to chtějí umět? Co vedlo zadavatele k tomuto kurzu?

– Jaké metody a techniky k tomu použiji?

Příprava psychická a fyzická:

– Připravit si „krizové scénáře” – účastníci kurzu nebudou hraví, nebo

budou naopak hraví moc, absolvoval i již podobný kurz, znají či vůbec

neznají probíranou látku.

– Být v pohodě – dostatek spánku před výukou (nepřipravovat sedlou

ho do noci), žádné těžké jídlo a pití, naplánovat si odpočinek apod.

– Vzhled – co si vzít na sebe, ať se příliš neodlišujeme aj.

Ostatní:

– Zkontrolovat, zda je vše připraveno a v pořádku (fi x, který přestane

uprostřed přednášky psát či málo testů pro posluchače vás zaručeně

znervózní).

– Kde budu učit? Najděte si na mapě přesné místo, zjistěte případně

objížďky (je velmi nepříjemné hned na začátek dorazit se zpožděním).

– Připravte si číslo na kontaktní osobu zadavatele i případného správce

budovy, kde bude výuka probíhat.

– Na školení byste měli dorazit minimálně půl hodiny před začátkem.

Pokud si nejste jistí, zda bez problému dorazíte, raději i  o  hodinu.

Je třeba připravit místnost, materiály pro účastníky, nachystat fl ipy,

vyzkoušet techniku apod. (ještě se mi snad nestalo, aby učebna byla

připravena přesně podle mých představ – vždy je co upravovat :-) ).


18

Lektorské fi nty

2.1.3 Lektorský kufřík

Pracuji jako lektor už několik let a časem jsem si uvědomila, že v poslední

době často a opakovaně potřebuji určité pomůcky, a to bez výjimky na

každém tréninku či školení. Vytvářela jsem si tedy jejich zásobu a  před

školením se začala podle potřeby připravovat. Byly to většinou nůžky, fi x y,

lepítka apod. Po ukončení školení jsem je opět vybalila a běžně domavyužívala. Ale občas se stávalo, že jsem se připravovala na školení ve spěchu

a některou z pomůcek zapomněla doma. Žádná sice není tak důležitá, aby

výrazně ovlivnila úspěšný průběh kurzu, ale rozhodně negativně ovlivnily

můj pocit připravenosti a pohodlí na školení. Proto jsem se rozhodla, že

tyto pomůcky nastálo uložím do zvláštního kufříku a budu si je nechávat

v kufru auta. Takto mám jistotu, že mi nebude žádná pomůcka na školení

chybět.

A tak vznikl můj „lektorský” kufřík. Jako obal může posloužit velkýkosmetický kufřík, kufr na nářadí či manažerský kufr, do kterého se všechny potřebné pomůcky pohodlně vejdou. Pokud si chcete tohoto užitečného pomocníka pořídit, mohu vám poradit základní seznam věcí, které by v něm neměly chybět (časem si ho určitě přizpůsobíte vlastním potřebám). Obsah kufříku: kancelářské potřeby:

– barevné samolepicí papírky (na zjišťování očekávání, vepisovánínázorů účastníků apod.),

– dvoje nůžky,

– lektorské fi xy na fl ip i white board,

– voskovky,

– pastelky,

– několik „levných” propisek – občas nemají propisku účastníci, občas

se zatoulá i lektorovi,

– několik obyčejných tužek,

– guma,

– ořezávátko,

– nožík,

– lepicí páska,

– malý koník i s náplní,

– kancelářské sponky,

– lepicí guma,

– kartičky z tvrdého papíru (na hry, shrnutí, losování).



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist