načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Lék na únavu ze života - Anselm Grün

Lék na únavu ze života
-11%
sleva

Elektronická kniha: Lék na únavu ze života
Autor:

Všichni známe stav, kdy jsme až příliš unavení, rezignovaní a bez chuti do života. Únava ze života může být následkem zklamání, dlouhodobého pocitu bezmoci nebo ztráty smyslu ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99 Kč 88
+
-
2,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karmelitánské nakladatelství s.r.o.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 118
Rozměr: 20 cm
Název originálu: Ich bin müde
Spolupracovali: z německého originálu ... přeložila Jindra Hubková
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-719-5717-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Všichni známe stav, kdy jsme až příliš unavení, rezignovaní a bez chuti do života. Únava ze života může být následkem zklamání, dlouhodobého pocitu bezmoci nebo ztráty smyslu našeho počínání. Možná máme dojem, že se nám všechno vymklo z rukou. Cítíme se vyždímaní a nemáme do ničeho chuť.
Autor probírá různé druhy únavy a jejich příčiny, ukazuje nám způsoby, jak se naučit zacházet s únavou a jak ji začít chápat jako šanci vrátit se k sobě samým. Snaží se nás povzbudit, abychom o své únavě přemýšleli a abychom hledali a objevili vlastní cestu, jak znovu najít chuť k životu.

Další popis

Syndrom vyhoření bývá dnes častým tématem. Manažeři, kteří k nám přijíždějí na kurzy, hodně mluví o tom, že jsou na pokraji vyhoření. Ale když se pozorně zaposlouchám do toho, co říkají, zjišťuji, že mnozí vyhořelí nejsou. Netrpí depresí z vyčerpání. Trpí něčím jiným - prostou únavou. Usilovali o mnohé ve firmě, ale už jsou tím bojováním unavení. Jejich tělo tak unavené zatím ještě není, že by usínali vestoje. Zato je unavená jejich duše. Přišla o pružnost. Nadšení, se kterým bojovali za druhé, kamsi vyprchalo. Zaplavil je pocit chronické únavy a vnitřní apatie. Trpíme únavou ze světa, ale ta nás odkazuje na oblast mimo tento svět, na vnitřní oblast duše, tam, kde jsme zcela sami sebou, nezmítáni časnými záležitostmi, které nás tolik unavují. Únava nás dále vybízí, abychom z tohoto světa vystoupili a objevili cestu k našemu pravému já, která už není diktátu tohoto světa podřízená. Tak bych chtěl v této knize postupně probrat různé druhy únavy, věnovat se tomuto jevu z nejrůznějších stran, ptát se po jeho příčinách a popsat způsoby, jak bychom mohli s únavou zacházet.



Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ANSELM GRÜN

Lék na únavu

ze života

KARMELITÁNSKÉ

NAKLADATELSTVÍ

KOSTELNÍ VYDŘÍ 2014


KATALOGIZACE V KNIZE –

NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Grün, Anselm

Lék na únavu ze života / Anselm Grün ;

[z německého originálu ... přeložila Jindra Hubková].

– Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2014.

– 118 s. – (Orientace ; sv. 54)

Název originálu: Ich bin müde

159.944.4 * 612 * 304 * 13 * 101 * 27-232/-236 * 26-23

- únava – psychologické aspekty

- únava – fyziologické aspekty

- únava – sociální aspekty

- únava – duchovní aspekty

- únava – filozofické pojetí

- biblické texty

- příručky

159.93/.94 - Senzorické a motorické funkce. Emoce.

Vůle [17]

© Vier-Türme GmbH, Verlag, D-97359

Münsterschwarzach Abtei

Czech edition © Karmelitánské nakladatelství, s. r. o.,

Kostelní Vydří, 2014

ISBN 978-80-7195-966-3 (pdf)


OBSAH

SLOVO ÚVODEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

Pocit únavy jako ukazatel na cestě duchovního života . . . . . . . . . . . . . 10

ZKUŠENOSTI ÚNAVY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Únava z pohledu jazyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Unaven prací a povoláním . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Unaven partnerským vztahem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Unaven církví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Znechucen politikou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

Unaven sebou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

PŘÍČINY ÚNAVY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

Somatické příčiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Psychické příčiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Životní vzorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Falešné představy o sobě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Zbytečné starosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Rezignace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

Nesprávný životní rytmus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Systémové příčiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Míjení se s vlastní podstatou jako příčina únavy . . . . . . . . . . . . . . . 56

JAK ZACHÁZET S ÚNAVOU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Zkušenost únavy v Bibli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Ježíšova únava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Únava učedníků v Getsemane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Petrova únava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

Únava zbožného modlitebníka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69


LÉK NA ÚNAVU ZE ŽIVOTA

Únava proroka Eliáše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Marie a Marta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Jak zachází s únavou duchovní tradice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Osobní přístup k únavě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

Chvála únavy ve filosofii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

SLOVO ZÁVĚREM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

MODLITBY UNAVENÉHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

SEZNAM LITERATURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117


7

SLOVO ÚVODEM

Často se dnes mluví o syndromu vyhoření. Manažeři, kteří

k nám přijíždějí na kurzy, o sobě říkávají, že jsou na pokraji

vyhoření. Z toho důvodu si dopřáli pár dní volna a na kurz

přijeli. Ale když se pozorně zaposlouchám do toho, coříka

jí, zjišťuji, že mnozí vyhořelí nejsou. Netrpí depresíz vyčer

pání. Trpí něčím jiným – prostou únavou. Vynaložilispous

tu úsilí ve firmě. Snažili se dostat ji kupředu. Snažili se

vytvořit lidské pracovní prostředí. Usilovali o mnohé, ale už

jsou tím bojováním unavení. Cítí, že je to boj s  větrnými

mlýny. Jejich tělo tak unavené zatím ještě není, že byusína

li vestoje. Zato je unavená jejich duše. Přišla o  pružnost.

Nadšení, se kterým bojovali za druhé, kamsi vyprchalo.Za

plavil je pocit chronické únavy a vnitřní apatie.

Ale únavou netrpí pouze manažeři. Nedávno se mi jistá

paní svěřila: „Už jsem pro náš partnerský vztah udělalavšech

no možné. Přiměla jsem svého muže docházet na partnerskou

terapii a  podnikla jsem řadu věcí, jen aby se náš vztah znovu

oživil. Nic z toho ale nepomohlo. Jsem tak unavená z těchne

ustálých pokusů o  obnovu našeho manželského vztahu.“ Ji

ná žena navštívila hned několik běhů terapeutických sezení,

a přece měla dojem, že nepostoupila ani o krok dopředu. Teď

je jednoduše unavená a nechce se jí dál na sobě pracovat. Už

vyzkoušela tolik metod vychvalovaných v  časopisech: metod

zdravé životosprávy, metod na odreagování, metod duševní

hygieny. Je zkrátka unavená ze všech těch metod a toho, cona

slibovaly. Uvědomuje si, že jí nic z  toho nedokáže nabídnout

pomoc jak dál. Ale co že to vlastně chce? Co očekává od života?

Únava ji vede k tomu, aby se zastavila a přezkoumala, covlast

ně očekává od všech těch terapií a metod, které vyzkoušela.


8

LÉK NA ÚNAVU ZE IVOTA

Únava je ovšem jevem, který zdaleka nepostihuje jen jednotlivce. Existuje také únava z  církve nebo únava z politiky. Dalo by se říct, že církví se unavili jednotlivci, jenže pak narazíme také na únavu jakožto základní náladu uvnitř církve. Stejně dobře mohou být nejen jednotlivci znechuceni politikou, setkáme se i  s  unavenou politikou, a  to nejenom v jejích jednotlivých představitelích, nýbrž v celku.

Když o sobě lidé řeknou: „jsem unavený“, nepopisují tím syndrom vyhoření, o  kterém se v  poslední době píší řady knih. Duchovně doprovázím mnohé, kteří jsoupřesvědčeni, že trpí syndromem vyhoření. A přece tímto pojmempoisují docela jinou zkušenost. Vyhoření je trvalé vyčerpání. Klasická definice syndromu vyhoření zní následovně:

Stav psychického nebo duševního vyčerpání, dostavující se

jako následek dlouhodobých negativních pocitů, které seu člověka vyvíjejí při práci nebo při utváření obrazu o sobě.

(Emener, citován Fenglerem, s. 92).

Mezi typické příznaky syndromu vyhoření patří:

Veliký odpor ke každodennímu chození do práce, pocityselhání – hněv a  vzdor, pocity viny – ztráta odvahy a  lhostejnost,

negativismus – izolace a stažení se do sebe, každodenní pocity

únavy a vyčerpání.

(Cherniss, citován Fenglerem, s. 94)

„Jsem unavený“ někdy bývá součástí syndromuvyhoření. Většinou však jde o základní pocit, jímž lidé trpí. Nejsou nemocní. Netrápí je deprese z vyčerpání, která se často váže na syndrom vyhoření. Jsou jednoduše unavení. Mají pocit, že by nemělo smysl dále bojovat. Mnohdy působírezignovaným dojmem. Často je to víc psychický pocit. Opakovaně se ovšem setkávám i  s  lidmi, kteří jsou skutečně unavení.


9

SLOVO ÚVODEM

Usínají takřka okamžitě, jakmile se posadí do křeslav přednáškovém sále. Usínají u televize. Často usnou dokonce i za

volantem. Jsou přetažení. Občas může být tato únavapodmíněná i zdravotně. Někdo trpí nedostatkem železa, jiný je

malátný, protože jeho tělo bojuje s virovou nákazou. Jinícitelně strádají takzvanou jarní únavou. Únava má celou řadu

podob a celou řadu příčin.

8. října natočil reportér Christof Kneer (Süddeutsche Zeitung) rozhovor s  fotbalistou Philippem Lahmem o fenoménu takzvané únavy WM (Waldenströmova makroglobulinemie). Na otázku, jestli jde spíše o  tělesnou nebo o  psychickou únavu, sportovec odpověděl: „Jedno nelze oddělovat od druhého. Ale pořadí je následující: Nejprve se dostaví psychická únava a  z  ní pak vyplyne nedostatek tělesné svěžesti.“

Lahm vysvětluje tento nedostatek svěžesti celého jeho mužstva příliš krátkou přestávkou mezi fotbalovou sezonou a mistrovstvím světa. Pak ale začíná hovořit o dalšímproblému. Náhle se jeho mužstvo ocitá na jedné z posledních příček v tabulce. „Takže se navíc přidává tlak, že užnesmíme pustit ani jeden zápas. Je ovšem jasné, že to nepůjde, a  tak se předem vzdávají šance, sem tam se udělá chyba, zkrátka to neprobíhá přesně podle přání a tlak se ještěznásobí. Dostavuje se řetězová reakce. Na začátku je to psychika, pak následuje tělo, a znovu psychika, protože člověk samozřejmě ztratí sebedůvěru.“

To, co řekl fotbalista v rozhovoru o svém mužstvu,platí pro mnohé unavené lidi. Unavili se psychicky i  fyzicky. Únava je připravila o sebedůvěru. Najednou už se v životě nic nedaří. Všechno jde ztuha. Navenek často nebývá patrný žádný rozdíl. Přesto je v psychice i v těle cosi, co není plně přítomno a co tedy nevede ani k žádoucímu výkonu.


10

LÉK NA ÚNAVU ZE IVOTA

Pocit únavy jako ukazatel

na cestě duchovního života Unavit se mohou lidé každého věku. Děti jsou unavené,protože si celý den hrály. Mladí bývají unavení večer, alepředevším ráno, když jde o vstávání. Mají dojem, že nutněpotřebují déle spát, mají-li ze sebe setřást únavu. Dospělí jsou unavení, protože příliš pracují nebo málo spí. Na ten druh únavy, který bych rád vylíčil v této knize, však narážím u mnoha lidínejrůznějších věkových skupin. Mimořádně často se s  ním setkávám u lidí mezi padesátkou a šedesátkou. Mají už za sebou krizi středních let, ve které šlo o  nalezení nového životního směru. Uprostřed svého života si položili otázku: „Mělo to všechno být? Rozvíjím se dál ve své profesi? Nebo jsemnarazil na své hranice? Co je teď vlastně v životě důležité?“

Střed života je pro nás výzvou, abychom se zvenku

obrátili dovnitř. Takto líčil střed života především švýcarský psycholog Carl Gustav Jung. Když se biologická křivka začne svažovat dolů, psychologická křivka může nadále

stoupat pouze za předpokladu, že se člověk obrátí do svého nitra, do svého vnitřního středu a  bytostného já. Mezi

padesátkou a  šedesátkou pozoruji u  lidí jiné základní naladění. Člověk už na sobě hodně zapracoval. Prošel si krizí

středního věku, změnil život a  našel v  něm pro sebe nový

rytmus. Změnil svůj nezdravý jídelníček. Navštěvuje kurzy

sebepoznání a  meditace. Vyzkoušel nejrůznější druhy spirituality a spoustu toho přečetl. Přesto ho zachvacuje pocit

únavy. Veškeré očekávání vkládané do úsilí zvládnout krizi

středního věku, všechny ty duchovní a terapeuticképostuy, do kterých se člověk pustil, všechny ty rady, jaksportovat a zdravě žít, které si člověk bral k srdci, nic z toho mu

nakonec nepřineslo štěstí. Pocit únavy se šíří: „Tolik jsem na

sobě pracoval. Tolik jsem toho vyzkoušel. A co z toho? Mělo

to vůbec nějaký výsledek? Jsem teď opravdu šťastnější?“


11

SLOVO ÚVODEM

Je dobré, nesnažíme-li se tyto pocity únavy potlačovat. Nebezpečí může číhat v neochotě přiznat si, že to všechno, co jsme až dosud podnikli, nakonec nevedlo k  cíli. Únava se nás snaží vyzvat, abychom si znovu položili otázku, o co nám v životě skutečně jde. Žili jsme s plným nasazením.Respektovali jsme duchovní rady, které nám nabízelakřesťanská tradice. Vyzkoušeli jsme esoterické cesty. Hledali jsme ve východních náboženstvích a v zenové meditaci. Alemáme-li být upřímní, nakonec nás nic z toho skutečněnenaplnilo. Mnozí si to raději ani nepřipouštějí. Vždyť se přecetolik snažili! Nejsou ochotni zpochybnit to, čím žijí. A tak jsou nadšeni svou momentální duchovní cestou. Jsoupřesvědčeni, že po všem tom hledání konečně objevili to pravé. Jenže čím nadšeněji někdo vykládá o své duchovní cestě, tím větší skepsi k  tomu ve mně vyvolá. Často mívám dojem, že tito lidé vnímají potřebu ospravedlňovat svůj způsob života, a  to nejen před druhými lidmi, ale především před sebou samými. Jsou totiž zmítáni hlubokými pochybnostmi, jestli je to všechno skutečně dovede o kus dál. A přitom by pocit únavy, který v  sobě mnozí potlačují, mohl být příležitostí k novému promyšlení vlastního života. O co v němskutečně jde? Co bych rád svým životem vyjádřil? Co od života čekám a s jakým očekáváním se obracím na Boha i na sebe?

Zkušenost únavy není nic nového pod sluncem. Už francký básník Friedrich Rückert (1788–1866) vylíčil tento stav v básni, kterou nazval: „Jsem unavený“.

Jsem unavený

Jsem unavený, až k smrti unavený,

Jsem unavený, životem unavený,

unaven strachováním, unaven toužením,

unaven doufáním, unaven soužením,

unaven mezi zemí a nebem,


12

LÉK NA ÚNAVU ZE IVOTA

unaven mezi pádem a vzletem,

unaven pavučin soukáním,

unaven výmyslů spřádáním,

unaven bláhovým mudrováním,

unaven pyšným povyšováním.

Duchu můj spoutaný, vznes se vzhůru,

zápasem daremným nezmožen!

Vzlétni na perutích do éteru,

lpěním na prachu unaven.

Friedrich Rückert tu líčí velice výstižně nejrůznějšídruhy únavy. Básník je unavený životem. Nechce se mu znovu a znovu marně začínat a utěšovat se planou nadějí nebo spřádat všemožné sny, které se beztak nenaplní. Je unaven veškerou lidskou moudrostí, která se beztak projeví jako bláznovská pošetilost a která navíc často bývá hlásánapovýšenci, kteří jsou přesvědčeni, že mají patent na úspěšný život. Odpověď na otázku, kterou nám klade naše únava, nalézá básník v pozvednutí ducha, neboli ve vnitřnímosvobození se od lpění na prachu, od lidského posuzování, od chvály či hany. Duch tak nalezne cestu k sobě samému.

Duchovně bychom to mohli vyjádřit následovně:Únava, kterou zakoušíme ve světě, nás odkazuje na oblast ležící mimo tento svět, na vnitřní oblast duše, ve které jsme naprosto sebou samými, osvobozeni od oscilace mezikrajnostmi tohoto světa, která je tak únavná. Únava nás vybízí, abychom přesáhli tento svět a nalezli přístup ke svémupravému já, které není pod nadvládou tohoto světa.

Rád bych v této knize probral různé druhy a místaúnavy, rád bych se věnoval tomuto jevu a  podíval se na něj z různých stran. Chtěl bych se ptát na jeho příčiny a potom také nastínit způsoby, jak bychom s únavou mohli zacházet.


13

SLOVO ÚVODEM

Budu přitom přihlížet k  vlastní zkušenosti i  ke zkušenos

tem druhých, kteří mi svou únavu líčili. Zároveň by nám

měla pomoci i  duchovní tradice – právě hledisko biblické

interpretace tohoto jevu – uznat únavu jako témaduchov

ního života a nalézt pro sebe způsob, jak ji začlenit do svého

života.

Nemohu na tomto místě nabídnout nějakésystematic

ké pojednání, ale jednoduše svěřuji papíru myšlenky, které

mě v souvislosti s únavou napadají. Inspirovaly měmyšlen

ky filozofů a básníků, myšlenky více či méně zbožných lidí.

A tak doufám, že i vy, milé čtenářky a milí čtenáři, budete

díky myšlenkám v  této knížce povzbuzeni k  tomu, abyste

začali uvažovat o své vlastní únavě a hledali cesty, jaks úna

vou zacházet tvůrčím způsobem, abyste tak dokázali objevit

novou chuť do života.


15

ZKUŠENOSTI ÚNAVY

Únava z pohledu jazyka

Podíváme-li se na jazykové kořeny pojmu, velký slovníkněmeckého jazyka Duden nám k  tomu říká: Starogermánské

slovo „unavený“ („müde“) pochází z výrazu „müe“, cožznamená „námaha“ nebo „namáhat se“. Unavený je tedy ten,

kdo se namáhal a  kdo o  něco usiloval. Zakoušel svůj život

jako námahu a často dokonce jako dřinu. Dřel se,a v důsledku toho je unavený. Ve slovníku bratří Grimmů se dočteme:

Unavený tedy znamená být ve stavu námahy a obtíží.Vztahuje se ve starém jazyce nejen na tělesný či duševní pocit, nýbrž

také na vysílení bytím, bídu a stísněnost ve vztahu ke druhým.

(Slovník Grimmů, s. 2616)

Němčina používá slova unavený v  celé řadě významů.

Unavení jsou nejen lidé. Unavené jsou ruce nebo kolena.

V Jeremiášově proroctví Bůh zaslibuje, že občerstvíunavené duše (srov. Jer 31,25).

Unavené srdce touží po tom, aby si mohlo vydechnout.

Člověk je unavený prací, ale také vzdycháním nebo cestováním. Schiller vkládá do úst královny Marie Stuartovny

následující slova: „Jsem unavena životem a vládnutím.“Někdo může být unaven utrpením, jiný je unaven, má-li trpět,

a další je unaven už jen tím, že má vykonat něco určitého.

Slova „unavený“ užíváme nejčastěji ve smyslu našeho

jazyka. Myslíme tím životní strasti, které nám odčerpávají

síly. A  přece duchovní tradice chápala únavu jinak. Viděla v  ní šanci změnit nejen život. Nejde o  pouhou námahu


16

LÉK NA ÚNAVU ZE IVOTA

a  úsilí, nýbrž o  to, jak dát duši prostor, aby dokázala přijímat. Ve stavu únavy je duše pozorná a ochotná přijímatnová poselství. Tehdy poznává, že nejde jen o výkonya o vynaložené úsilí, nýbrž o bytí samo, a to o bytí z milosti.

Únava nás tak může uvádět do podstatných tématduchovního života, jako je třebas volný čas, kontemplace, schopnost přijímat, život z milosti a pokora, ve kterénásledujeme rytmus vlastní duše a  těla. Duchovní tradice nám ukazuje, že bychom mohli nakládat s únavou jinak, než jak nám radí různé příručky. Nejde o to bojovat s únavou, nýbrž naučit se s ní žít a začít v ní vidět přítelkyni, která nás uvádí do pravdy o sobě samých i do tajemství Boha a člověka.

Unaven prací a povoláním

Jak už jsem se zmínil, často slýchám od lidí, kteří se ve svém

podniku dlouho a  s  velkým úsilím pro něco nasazovali:

„Jsem unavený. Už jsem toho pro firmu udělal tolik. Ale teď

to nějak nejde dál. Nedokážeme už vést podnik k  dalšímu

rozkvětu. Ekonomické prostředí se neustále zhoršuje. Už

nemáme možnost, jak podnik zachránit.“ Jiní se snažili

o  zlepšení vztahů na pracovišti. Pak ale zažili zklamání

a vlastní bezmoc. Jsou z toho unavení. Další si spolu sesvými kolegy lámali hlavu nad tím, jak podniku trvale zajistit

dobrou budoucnost. Nebylo jim však popřáno sluchu.

Jeden muž, který byl po dlouhá léta oporou podniku, podlehl únavě, protože jeho nový šéf hleděl jen na peníze a  ne na spokojenost svých zaměstnanců. Tento pracovník se snažil o  dobrou atmosféru v  podniku. Nového ředitele ale zaměstnanci nezajímají. Jde mu výhradně o zisk. Nechce vidět, že rozhodně nepřispěje ke zlepšení prostředí napracovišti, bude-li stále jen zvyšovat tlak na produktivitu, aniž by hleděl na hodnotu jednotlivých zaměstnanců. Tentopra>


17

ZKUŠENOSTI ÚNAVY

covník vidí, že se vývoj neubírá správnou cestou. Alevšechny jeho pokusy upozornit na to svého nadřízeného seminuly účinkem. Je z toho unavený. Jednoho krásného dne se mu

prostě přestane chtít. Dále už dělá jen to, co musí, a plní své

povinnosti přesně podle předpisu. Tvůrčí síla a idealismus

vzaly za své. Únava se ale neprojeví jen u tohotokonkrétního muže, nýbrž u celé řady dalších spolupracovníků.

Tomuto muži, který mi vyprávěl o své únavě z nového nadřízeného, kvůli kterému se tolik zhoršilo prostředí na pracovišti, bylo pětapadesát let. Osobně vidím tuto formu únavy jako typickou pro věk mezi padesátkou a šedesátkou. Je to únava před odchodem do důchodu. Člověk musí ještě několik let pracovat a  hodlá pracovat dobře. Náš muž nerezignoval. Přiznal si svou únavu a přece si umínil, že bude nadále projevovat svůj názor. Získal vnitřní svobodu říkat to, co pokládal za správné, i když se na něho jeho nadřízený kvůli tomu často zlobil. Únava ho uchránila před permanentní frustrací a  zahořklostí. Na jedné straně se sice cítil unavený marnými pokusy o zlepšení prostředí na pracovišti, ale na druhou stranu to nehodlal vzdát. Řešení viděl v tom, že přizná vlastní únavu, ale že nadto s veškerou svobodou a navíc s nadějí bude říkat to, co pokládá za správné. Ačkoli v jeho slovech nebyla umíněnost, nevzdal se naděje, že to, co říká, přece jen bude mít nějaký dopad. Už si dostatečně vyzkoušel, že svého nadřízeného nezmění. Zato pořád ještě doufal, že jeho slova budou jako setba, která přece jenjednoho dne vyklíčí v srdcích lidí. Únava ho tedy nevedlak rezignaci a  zahořknutí, ale proměnila jeho způsob působení ve prospěch podniku. Ve svém jednání přišel trochu více na chuť svobodě, pokoji a naději.

Pocit únavy ale často nebývá vyvolán jen negativními zkušenostmi. Jistý vedoucí pracovník se mi svěřil: „Jsem prostě jen unavený z toho, že musím každodenněurovnávat konflikty a  neustále se věnovat týmž banálním problé>


18

LÉK NA ÚNAVU ZE IVOTA

mům. Unavuje mě, když se musím dnes a denně opakovaně

zabývat řešením těchto malicherností.“ Jiný muž, duchovní

doprovázející, si mi postěžoval: „Jsem tak unavený. Prostě

už nechci dál poslouchat problémy druhých lidí. Především

mě vyčerpávají trable v manželských nebo přátelskýchvztazích. Tak dlouho se věnuji problémům druhých lidí. Užtoho bylo dost. Teď bych se také rád postaral o sebe.“

Podobné pocity bychom neměli brát na lehkou váhu. Ukazují nám totiž, že jsme překročili určitou hranici nebo že jsme žili příliš jednostranným životem. Byli jsme tu výhradně pro druhé. Jenže teď je na čase vážně se věnovat vlastnímpotřebám. Únava nás vybízí, abychom začali vědoměji žíti druhý pól svého života, kterému jsme až dosud nevěnovali pozornost. Může to být péče o sebe samého nebo nějaká tvůrčí činnost. Únava nám ukazuje, že bychom měli vícerespektovat své hranice. Nelze je dlouho beztrestně překračovat.

Pocity únavy a nevole nám vždycky ohlašují, že bychom měli přijít blíž do styku se sebou samými. Vnímáme-li únavu jako orientační bod naší duše, budeme za ni vděčni a  dokážeme s  ní zacházet správným způsobem. Začneme se o sebe víc starat. Znovu dostaneme chuť věnovat se také problémům druhých lidí. Pokud ale budeme pocit únavyignorovat, naroste ve vnitřní odpor nebo dokonce v ošklivost k úkolu, který nás unavuje. Německý výraz pro „ošklivost“ („Ekel“) vyjadřuje v původním významu podnětvyvolávající zvracení. Žaludek se vzpírá proti neustálémupřetěžování. Ten, kdo nebere na vědomí únavu, začne zakoušet ošklivost nebo znechucení. Pojem „znechucení“ pochází od slovesa „omrzet“ („verdrießen“), ve významu „přijít zatěžko, trápit, unavovat“. Ti, kdo neberou vážně svou únavu, působí znechuceným a omrzelým dojmem.

V  rámci duchovního doprovázení ale mívám ještě i jinou zkušenost s únavou. Někdy vnímám únavu zesamotného rozhovoru s klientem. Dříve jsem vždycky hledával vinu




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist