

Elektronická kniha:
Kuchařka pro rodiče malých dětí
Autor:
Martin Gregora
Podnázev: 2., aktualizované vydání
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2014 |
Počet stran: | 189 |
Rozměr: | 21 cm |
Úprava: | barevné ilustrace |
Vydání: | 2., aktualiz. vyd. |
Skupina třídění: | Kuchařství. Potraviny. Vařená jídla |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2014 |
ISBN: | 978-80-247-5198-6 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Autor se podrobně zabývá vhodnými a nevhodnými potravinami pro konkrétní dětský věk. Vysvětluje podstatu funkčních potravin a vliv výživy na dětskou nemocnost, výskyt alergií a vznik obezity. Jistě oceníte také praktické rady ohledně případných zdravotních problémů dětí, jako jsou bolesti bříška, zácpa a průjem. Publikace zkušeného pediatra a úspěšného autora řady titulů pro rodiče se zaměřuje především na výživová doporučení pro děti předškolního věku, naleznete v ní ale také recepty a výživové rady pro batolata a školáky.
Druhé vydání velmi úspěšné a navýsost praktické příručky uznávaného pediatra přináší rodičům nejen bohatý receptář jídel pro děti od batolecího do školního věku, ale především cenné rady ohledně racionální dětské výživy, které jsou podloženy jak aktuálními vědeckými poznatky, tak zkušenostmi lékaře-otce.
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Rodina, děti
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Jídla, kuchyně a kuchařství
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Zdraví a lékařství
Naučná literatura > Rodina, děti > Výživa dětí
Naučná literatura > Jídla, kuchyně a kuchařství > Dětská jídla
Naučná literatura > Zdraví a lékařství > Zdravá výživa
Naučná literatura > Třídění dle formy > Recepty > Kuchařské recepty
Katalog vybraných autorů > G > Gregora - Martin Gregora
Katalog nakladatelství > G > Grada
L. fermentum hereditum®
a GOS...
Z
a
t
o
o
s
o
bn
ě ruč
ím
Kuchařka
pro rodiče
malých dětí
Výchova ke
správné výživě
Vhodné potraviny
podle věku
Funkční potraviny
a biopotraviny
Recepty
pro batolata,
předškoláky
a školáky
Martin Gregora
2
.,
aktualizované
vydání
Martin Gregora
Kuchařka pro rodiče malých dětí
Kuchařka
pro rodiče
malých dětí
Martin Gregora
2
.,
aktualizované
vydání
GRADA Publishing
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro
dukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného
souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Martin Gregora Kuchařka pro rodiče malých dětí 2., aktualizované vydání TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5635. publikaci Odpovědná redaktorka Helena Varšavská Sazba a zlom Antonín Plicka Zpracování obálky Daniela Eftimiadisová Počet stran 192 Vydání 2., 2014 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice © Grada Publishing, a.s, 2014 Photo © Lucie Nassereddine Marková, Antonín Plicka, Vladislav Rapprich, Helena Varšavská Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-5198-6 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-9418-1 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-9419-8 (ve formátu EPUB)
KuchařKa pro rodiče malých dětí 5
Obsah
O autOrOvi 9
ÚvOd 11
VýchoVa dětí ke spráVné VýžiVě 15
Praktické rady ke stolování malých dětí 19
praVidla dodržoVání hygieny
při přípraVě pokrmů 23
VýžiVoVá pyramida 25
Jak vypadá stávající výživová pyramida? 26
Skupina č. 1 – Obiloviny, těstoviny, pečivo, rýže, brambory ............ 26
Skupina č. 2 – Zelenina ................................................................... 27
Skupina č. 3 – Ovoce ....................................................................... 28
Skupina č. 4 – Mléko a mléčné výrobky .......................................... 29
Skupina č. 5 – Maso, drůbež, ryby, vejce, ořechy, luštěniny ............ 30
Skupina č. 6 – Tuky, sůl a sladkosti ................................................. 31
Jak vypadá nová výživová pyramida? 31
co je Vhodné pro dítě? Záleží na jeho Věku 35
Starší kojenecký věk – doba zavádění nemléčných příkrmů 35 Jak je to se zaváděním nemléčného příkrmu u dětí
s alergickou zátěží? 39
Jaké jsou vhodné a nevhodné potraviny pro alergické dítě? ........... 40
Batolecí věk – objevování pokrmů dospělých 42
Pitný režim 47 Největší prohřešky ve stravě malých dětí 49 Jak je to s mlékem u batolat? 49
Jak se projeví alergie na kravské mléko? ........................................ 50
HA mléka ......................................................................................... 51
Hypoalergenní kaše – další alternativa výživy pro alergiky ............. 51 KuchařKa pro rodiče malých dětí
Funkční potraViny, prebiotika, probiotika 53
Jak probiotika působí? 55 Hygienická hypotéza 55 A ještě odpověď na otázku: Jak můžeme předcházet alergiím? 56
biopotraViny a VýžiVa dětí 57
Český bio trh pro děti do jednoho roku 60 Kojenec a bezlepková strava 63 Český bio trh pro děti od jednoho roku 66 Specifické suroviny v bio kvalitě vhodné pro děti 69 Použité zdroje a doporučené odkazy 71
Více k jednotliVým druhům potraVin 73
Chléb a přílohy 73 Zelenina 76
Co dělat, když dítě zeleninu odmítá? ............................................... 78
Multivitaminové tablety a koncentráty .............................................. 79
Ovoce 80
Ovocné šťávy ................................................................................... 83
Kompoty a marmelády ..................................................................... 84
Sušené ovoce .................................................................................. 84
Mléko a mléčné výrobky 85
Jak dodat dítěti vápník, nesnáší-li mléko? 88 Maso 89
Co dělat, když dítě maso odmítá ..................................................... 93
Jak zlepšit vstřebávání železa? ....................................................... 93
Několik rad a doporučení k bezmasé stravě .................................... 95
Ryby 99
Jak starým dětem můžeme ryby podávat? .................................... 101
Vejce 101
Vejce a nákaza salmonelou ........................................................... 103
Sladkosti 104
Jaké sladkosti a v jakém množství? .............................................. 105
Co dělat, když dítě vyžaduje jen sladkosti? ................................... 107
Sladkosti „pro děti“ a dia výrobky ................................................... 109
KuchařKa pro rodiče malých dětí 7
Jaké jsou nejdůležitější druhy cukrů? ............................................. 110
Cukr a vitaminy ............................................................................... 110
Oleje a tuky 112
Jaký tuk je vhodný na smažení? ..................................................... 113
Máslo, nebo margarín? ................................................................... 114
Koření a sůl 114
Jód a jeho význam .......................................................................... 115
Vitaminy 115
Houby 117
Co houby obsahují? ........................................................................ 117
uchoVáVání potraVin V lednici a V mraZáku 119
obeZita 121
Jaká jsou kritéria obezity? 121 Co je příčinou obezity? 122
Genetické předpoklady vzniku obezity .......................................... 123
Jaké zdravotní problémy obezita přináší? 124
Jak obezitu léčit? 124
Pozor na redukční diety v dětském věku ....................................... 125
Co znamená „metoda semaforu“? ................................................. 125
Co dělat kromě dodržování diety? ................................................. 126
Jak obezitě dětí předcházet? 127
Vhodné a nevhodné potraviny pro obézní dítě 128 Několik receptů pro dítě s nadváhou 129
bolesti břicha 137
průjem a Zácpa 139
Co by mělo jíst dítě, když má průjem? 139
Nejen průjmy mohou způsobit nepříjemné opruzeniny zadečku ... 141 Co by mělo jíst dítě, aby nemělo zácpu? 142
jak oVliVnit časté stonání 147
Onemocnění imunitního systému přibývá stejně jako alergií 147 KuchařKa pro rodiče malých dětí
Bakteriální imunomodulátory ......................................................... 149
Beta-glukany .................................................................................. 149
Echinacea ...................................................................................... 149
Enzymy v prevenci nemocnosti a v podpoře hojení
dětských traumat 149
Potravinové doplňky 150 Na co bychom u stonavého dítěte neměli zapomínat 150
Zuby a jejich čistění 153
recepty pro batolata 157 Polévky 157 Hlavní jídla 158 Dezerty 165 Pomazánky 166
recepty pro předškoláka 169 Polévky 169 Hlavní jídla 171 Dezerty 176
co chutná školákům 179
sloVo na ZáVěr 187
literatura 189
KuchařKa pro rodiče malých dětí 9
O autorovi
MUDr. Martin Gregora je lékař, sochař, básník, autor
populárně ‑naučných knih o péči o kojen ce a malé děti
a o jejich výživě. Pracuje jako dětský lékař, neo natolog
a endokrinolog. Svými články o problematice dětského
věku přispívá do některých periodik, zodpovídá dotazy
na internetových stránkách. Píše básně a tvoří dřevěné
skulptury.
„Mým úkolem lékaře je nejen pomoci pacientovi předepsáním medicí‑
ny, ale také srozumitelně mu vysvětlit podstatu jeho nemoci, její průběh
a možnosti, jak jí předcházet. Přál bych si, aby právě tomu posloužily mé
populárně‑naučné knihy. Pacient, který nemoci rozumí, stůně méně a někdy
nepotřebuje ani tolik léků. Za dob studií jsme s úsměvem přecházeli některé
pasáže v knihách profesora Švejcara, který se věnoval jak vědeckému bá‑
dání, tak i neustálému vysvětlování poznatků medicíny laické veřejnosti,
občas i s omyly, kterých se věda dopouští. Nyní s odstupem času zjišťuji,
kolik moudra v jeho knihách je...,“ říká Martin Gregora.
Autorkou kapitoly Biopotraviny a výživa dětí je Mgr. Iva
Buriánková, která vytvořila specializovanou bioprodejnu
Biotop v centru Prahy. Vystudovala Pedagogickou fakul‑
tu Univerzity Karlovy, obor historie a společenské vědy.
„Ekologické zemědělství je pro mne smysluplnou
cestou, která zajišťuje udržitelný způsob života v sou‑
ladu s přírodou,“ říká Iva Buriánková.
10 KuchařKa pro rodiče malých dětí
Maminka mě kojila a ještě mi dává cucnout v noci, když mám ošklivé sny, nebo
prostě chuť a taky hlad po mamince. Polévky mi nechutnaly, třebaže je do mě
rodiče cpali, až se první lžičky prohýbaly. Občas to šlo i nosem! Musím ale říci, že
mě přemohli, a přišla jsem polévkám i kašičkám na chuť. Také jsem chtěla udělat
mamince radost. Tolik se s tím vařila, a já to všechno vyplivala do bryndáčku.
Chtěla jsem si papání z něj brát rukou, ale to se nesetkalo s dobrou odezvou. Také
mačkání brambor v dlani a lepení výtlačků na ubrus byla prima zábava. Ale už je
to pryč. Vyrostla jsem, zmoudřela. Dupačky jsme dali do krabice a vyžehlili jsme
kalhoty. Maminka chce, abych jedla zdravě. Večer si pak dá buráčky, bramborové
lupínky a červené vínko, ale z toho já nic nesmím, a to je dost otrava.
KuchařKa pro rodiče malých dětí 11
Úvod
Většina knih o výživě začíná kapitolami o tom, co to je zdravá výživa.
Kolik čeho a v jakém poměru by mělo dítě sníst, aby bylo zdravé. Bývá to
hezké čtení, ale v dnešní uspěchané době, kdy se sami občas stravujeme
poněkud zvláštně, fastfoody a mléčnými výrobky, zaručeně živými, které
se nezkazí ani po několika týdnech, není jednoduché uvádět ho do praxe.
Nejlépe vedeme dítě ke správné výživě vlastním příkladem, a v tom
je kámen úrazu. Zdaleka ne vždy je naše výživa správná. A rozdíl mezi
výživou dospělých a dětí je až na některé výjimky spíše ve velikosti porcí
než v zastoupení jednotlivých potravin.
I když se nebudete moci věnovat alchymii dětské stravy a rozpitvávat
kalorické hodnoty potravin a zastoupení jednotlivých složek, buďte dítěti
dobrým příkladem a připravujte pro sebe i pro ně jídlo dostatečně pestré, obsahující řádný díl zeleniny nebo ovoce a vlákniny na úkor sladkostí a ži‑ vočišných tuků. Dopřejte dítěti dostatek mléka a mléčných výrobků, i když samozřejmě také v rozumné míře, a vyhýbejte se smaženým kuřatům z Ken‑ tucky, hamburgerům od Kačera, pizzám od Itala a uzeninám od Krkovičky obloukem s co největším poloměrem. A protože všechny tyhle vykutáleniny
sice nejsou zdravé, ale dobře chutnají, nazakazujte je zcela, tím by se ještě
zvýšila jejich lákavost, ale nechte je třeba jen na zvláštní příležitosti (výlety
apod.) nebo volte menší zlo, jako je například pizza zeleninová.
Napsat trvale platnou knihu o výživě malých dětí prakticky nelze. Vý‑
živová doporučení ohledně vhodnosti jednotlivých potravin pro daný věk, doby jejich zavádění do výživy a velikosti porcí se v průběhu let více či méně mění. A tak není překvapením, když po přečtení některých knih zjistíme, že jsme byli špatně živeni, špatně jsme živili své děti, které tím pádem neporostou, budou hloupé a nemocné. Jak to, že máme štěstí, a i při nevhodné stravě jsme vyrostli, stůněme stejně jako každý druhý a za hlou‑ pé se nepovažujeme, o tom knihy mlčí. Je to tím, že lidské tělo a procesy
přeměny živin, které se v něm odehrávají, jsou velmi složité a funguje
mnoho regulačních mechanismů, které naše stravovací prohřešky do určité
míry kompenzují. Do lidského těla pouze nahlížíme a často jdeme cestou
pokusů a omylů.
ÚVOd
12 KuchařKa pro rodiče malých dětí
Knihu, kterou máte před sebou, jsem psal na základě svých praktických zkušeností z dětské ambulance. Většina doporučení vychází ze současných dostupných odborných publikací našich předních pediatrů a odborníků na výživu dětí (Nevoral, Frühauf, Fuchs, Mydlilová, Kudlová, Paulová, Pozler, Tláskal, Lisá, Kytnarová a další). Množství a porce potravin podle věku dítěte by pro vás měly být při přípravě pokrmů orientační. Ve váze, výšce a chuti k jídlu je mezi dětmi stejně starými takový rozdíl, že jednotný metr pro ně platit ani nemůže. Nakonec pro každý věk je uvedeno určité rozmezí potravinových dávek. A co je hlavní, žádná pravidla správné výživy neba‑ zírují na denních dávkách v gramech. O to ve své podstatě vůbec nejde. Nejdůležitějším měřítkem je správný růst a vývoj zdravého, spokojeného dítěte. A dlužno říci, že často stačí obyčejný selský rozum, abychom tohoto cíle dosáhli.
Výživová pyramida, která je v textu vysvětlena a je stále platná, má
různé oponenty a jedna z možných revizí je zde nastíněna. Do knihy při‑ spěla paní magistra Buriánková, zakladatelka vzorně vedeného bioobchodu v Praze, pojednáním o biopotravinách, které každého, kdo bere výživu aspoň trochu vážně, zajímají. Starostlivé maminky ji určitě ocení. Nejde o propagaci drahých potravin se značkou bio, ale o racionální shrnutí je‑ jich přínosu pro zdraví nás všech. Iva Buriánková biopotravinám rozumí a umí se oprostit od komerčních a módních vlivů. Její sdělení je jakýmsi dopisem o aktuálním stavu biovýživy v Čechách, doplněným o odkazy na další informace z webových stránek.
Kapitola o obezitě, možnostech léčby a prevenci nesmí v knize o vý‑ živě chybět. Předkládám zde tuto problematiku mimo jiné i z pohledu vlivu genetiky na celosvětový vzestup počtu obézních dětí a dospělých. Závěrečná kapitola je ryze praktická. Obsahuje několik desítek receptů pro batolata, předškolní a školní děti. Poděkování za ně patří časopisu Máma a já.
!
Nejlepší výživa dítěte je taková, která je pestrá, může se jíst v klidu
a pohodě a chutná dítěti stejně jako všem ostatním u rodinného
stolu.
KuchařKa pro rodiče malých dětí 13
ÚVOd
Obecné zásady výživy rodičů (i dětí) ■ Pestrá strava by měla být rozložená do více menších porcí během dne. ■ Pravidelná fyzická aktivita pomáhá udržet optimální tělesnou váhu. ■ Vhodná je strava s nižším množstvím živočišného tuku. Upřednostňu‑
jeme rostlinné oleje. ■ Smažené pokrmy jsou nevhodné. ■ Zelenina a ovoce v dostatečném množství (pro dospělého až 0,5 kg
denně). ■ Z obilovin jsou vhodnější celozrnné. ■ Sladké nápoje, sladké a slané pochutiny v omezeném množství. ■ Mléčné výrobky jsou důležitou součástí jídelníčku i pro dospělé. ■ Jídla nepřisolujeme. Instantní jídla a polévky konzumujeme minimálně. ■ Pitný režim (2–2,5 litru tekutin denně) je součástí dodržování zásad
správné výživy.
KuchařKa pro rodiče malých dětí 15
Výchova dětí
ke správné
výživě
Co to je správná výživa? Taková, která co nejvíce odpovídá racionální stravě, je dostatečně pestrá, obsahuje poměr živin optimální pro rostou‑ cí organismus, s dostatkem mléka jako zdroje vápníku, s přiměřeným množstvím masa jako zdroje železa, s přísunem ovoce a zeleniny jako zdroje vitaminů a vlákniny. Je to taková výživa, která vyhovuje v mírných obměnách celé rodině, dítě díky ní prospívá, dobře roste, je spokojené a jídlo mu chutná.
Rodiče se při výchově svých dětí většinou, byť podvědomě, opírají o názory a zvyklosti, podle nichž byli sami vychováni. Přitom každý z nich pochází z jiného prostředí, a tak se i jejich názory mohou často značně lišit.
Jednou ze základních podmínek správného působení na dítě je výchovné sjednocení rodičů. Oba se musí dohodnout a snažit se o stejný cíl a metody. V prvních letech převládá výchovný vliv matky, ale úloha otce je neméně odpovědná. Dítě napodobuje chování rodičů, a tak se jejich slova nesmějí rozcházet s činy. Rodiče nemohou lpět na zavedených stravovacích návy‑ cích jejich rodů, protože ne vždy jsou to zvyklosti optimální a zdravé, ale měli by jít s duchem doby a snažit se o racionální stravování celé rodiny.
Energetická hodnota stravy se mění podle věku dětí. Pro každou vě‑ kovou skupinu platí určité normy zajišťující základní látkovou přeměnu i činnost organismu.
Důležitější než energetická hodnota stravy je však podíl jejích jednot‑ livých složek a její pestrost. Ne každý pokrm, který znamená bohatý ener‑ getický přísun, je vhodný.
Rodiče by si také měli uvědomit, že nezáleží jen na tom, co jíme a kolik toho sníme, ale za jakých podmínek, jaký poměr máme k jídlu a jak učíme své děti, aby k jídlu přistupovaly a chovaly se při něm, v jakých podmínkách je učíme jíst a k dodržování jakého časového rozvrhu je vedeme.
+
VýCHOVA Dětí KE SPráVNé VýžiVě
16 KuchařKa pro rodiče malých dětí
Dítě by se mělo naučit ovládat své chutě, mělo by být pro něj samo‑
zřejmé, že si před jídlem musí umýt ruce, že ovoce a zeleninu musí nejprve omýt, než si ji dá do pusy, že se nekouše z cizího krajíce. Dítě by mělo považovat jídlo za samozřejmost, ke které je nikdo nenutí, a také mu nikdo neslibuje kdovíco za to, že svou porci jídla sní. To je totiž věčný problém, tzv. zlobení se s dětmi, které nechtějí jíst. Čím víc se s nimi zlobíme, tím je to většinou horší. Dítě by nemělo mít pocit, že nám tolik záleží na tom, co právě snědlo. Lepší je po deseti až patnácti minutách, když si dítě hraje a nejí, nedojedenou porci odnést a být samozřejmě důsledný a nedat jiné jídlo. Trocha hladu nikdy není na škodu, dítě si začne jídla více vážit, a protože bude vědět, že nic jiného než to, co má na talíři, nedostane, potlačí svou vybíravost.
Často se dítěti snažíme vysvětlit, že bude nemocné, slabé, že neporoste, když nebude jíst. Takové varování mívá pramalý účinek. Dříve tomu uvěří matka, a tak dítěti nabízí další a další jídla. Pro dítě se to stane hrou s objevo‑ váním nových chutí a pro rodinu skoro trýzní. Část takových dětí pak stráví několik dnů diagnostického pobytu na dětských lůžkových odděleních, aby se vyloučila skutečná porucha trávení a vstřebávání živin.
Dítě je napodobivý tvor. Žádný jiný prostředek není tak účinný pro jeho chuť a poměr k jídlu, jako sedí‑li u stolu v kruhu rodičů a sourozenců nebo dětí ve školce či škole, kteří mají přirozenou zdravou chuť k jídlu.
Jeho dovednosti se rozvíjejí postupně a souběžně s rozvojem celé osob‑ nosti. Zatímco v šesti měsících se učí dítě jíst nemléčné příkrmy ze lžíce, v osmi měsících už jí rohlík, který samo drží, v devíti a desíti měsících zvládá pít z hrnečku a čím dál tím víc chce jíst samostatně. Po prvním roce vyžaduje, aby se jeho jídlo alespoň podobalo jídlu dospělých. Krmí‑li je matka, sní toho samozřejmě více a rychleji, ale nepořádek na stole, umazané tváře, ruce a bryndáček stojí za to, protože není větší radost pro malé batole, než když si svou porci jídla opravdu řádně vychutná všemi smysly. Rozvíjí to jeho dovednosti, zručnost, jeho osobnost, jeho touhu po samostatnosti. Teprve dvouleté dítě dosáhne takové dokonalosti, že nejen chodí po scho‑ dech, umí chodit po špičkách, rozepíná a zapíná knoflíky, umí napodobivé hry, říkanky a věty, ale také jí lžičkou bez velkého rozlévání. A pak už je jen krůček ke šněrování bot, samostatnému umytí a také k tomu, že se naše ratolest naučí jíst malým příborem. Přirozený vývoj dětské osobnosti
KuchařKa pro rodiče malých dětí 17
VýCHOVA Dětí KE SPráVNé VýžiVě
je velmi důležitý a zasahovat do něho, třeba ve snaze něco dítěti ulehčit, se nevyplácí. Maminky často jídlo mixují, aby ulehčily kousání, ale když se starší kojenec nenaučí stravu kousat, protože mu k tomu nedáme příle‑ žitost, odmítá tuhou stravu i jako batole. Proč ne, vždyť je to jednodušší – vždycky bylo jídlo namixované, tak proč by nemělo být i nadále. To jsou medvědí služby, které v dobré víře a lásce svým dětem děláme. Kousání má samozřejmě význam i pro vývoj a stav chrupu a dítě si prostě musí zvykat kousat odmala. Stejně tak rozšířeným zlozvykem je krmení i větších dětí ve spánku, aby hodně snědly. Narušuje se tím přirozený aktivní poměr k jídlu. V některých rodinách se věnuje přípravě pokrmů a jídla vůbec velká pozornost. Všechny starosti se soustřeďují do talíře. Buď se z dítěte stane mlsoun a požitkář, nebo se u něho může vyvinout odpor k jídlu. Zlobí, od‑ mítá jíst, loudá se. I batole brzo přijde na to, že nudné sezení u plného talíře lze zpestřit. Pozná, že dospělí jsou ochotni k různým ústupkům a odměnám, že téměř dovedou sehrát divadelní představení jen proto, aby jedlo. A tak se jedení stane dítěti nástrojem, jak dospělé ovládat.
Jídlo má mít svou pravidelnost a přiměřený čas, po který se mu věnu‑ jeme. Ranní spěch celé rodiny často vede k tomu, že se nesnídá nebo se snídaně v rychlosti odbude.
Přitom správná snídaně = správný vstup do nového dne. Dítě, které nesnídá, je ohroženo vznikem obezity, protože tělo si další jídlo, kterým je často až oběd, ukládá do zásob. Navíc nenasnídané dítě je během dopoledne, které tráví v dětském kolektivu ve školce nebo při školním vyučování, una‑ vené a ztrácí výkonnost. Určitou náhražkou může být vydatnější dopolední svačina. Dítě ji ale ne vždycky sní.
Největší potíže ve výchově ke správné výživě působí přechodné
nebo trvalé nechutenství dítěte. Je těžké rozhodnout, jedná‑li se o sku‑ tečné nechutenství a je‑li příjem potravy skutečně nedostatečný, nebo zda jde jen o chybnou představu rodičů. Dítě musí mít před jídlem hlad. Nejí vždy stejné porce a rodiče by měli nechat na jeho rozhodnutí, kolik toho sní. Není důležité množství, ale kvalita stravy. A jsme tam, kde jsme začali. Dítě není stroj a jsou dny, kdy vydá více energie a má větší hlad, horké dny, kdy má především žízeň, dny, kdy se necítí ve své kůži nebo kdy venku prší, hraje si doma a nemá takový výdej energie. Mnohem důležitější než prázdný talíř je spokojenost dítěte a potažmo spokojenost
VýCHOVA Dětí KE SPráVNé VýžiVě
18 KuchařKa pro rodiče malých dětí
celé rodiny. Za pestrost a kvalitu stravy, její rozložení do jednotlivých
denních porcí a čas, kdy jsou porce podávány, jsme zodpovědní my,
rodiče. Kolik toho dítě sní, nechejme na něm. Je jen dobře, když se dítě
brání, je‑li cpáno jako husička. A pokud se neubrání, můžeme tím porušit
křehkou rovnováhu v jeho vlastní regulaci příjmu potravy a časem se pak
nemůžeme divit, že máme doma tlouštíka.
Existují děti, jejichž koloběh látkové výměny je pomalejší. Mají malou
tělesnou spotřebu, která je pro ně normální a typická, nedá se ničím ovlivnit.
Jsou to často děti drobnější, velmi čilé, které mají tisíce zájmů. Nestůňou,
dobře prospívají, jen jsou hubenější než stejně staré děti v jejich okolí
a rodiče mají pocit, že to není v pořádku. Babičky se je snaží o prázdninách
a o víkendech vykrmit, povětšinou se to nedaří ani osvědčenými recepty,
a tak se okolí začíná strachovat, zda nejsou nemocné. Přitom děti jedí,
pokud nejsou nuceny, se slušnou chutí, i když malé porce. A to je známka,
že nemocné nejsou a nemá smysl je do jídla nutit.
KuchařKa pro rodiče malých dětí 19
VýCHOVA Dětí KE SPráVNé VýžiVě
Chuť k jídlu se řídí obdobím vývoje. Při překotném růstu v prvním roce života jí každé zdravé dítě s velkou chutí. Ve druhém roce se tempo růs‑ tu zpomaluje, a proto je také touha po jídle menší. Začátek školní docházky se často vyznačuje tím, že dítě hůře jí a neklidně spí. Nechuť někdy vede až k rannímu zvracení a odmítání ranního jídla. Na vině bývá nervozita, množství nových zážitků ve škole a nedostatek času před odchodem do školy. Jindy může být příčinou přechodného nechutenství horko nebo vel‑ ká únava. Samozřejmě se za nechutenstvím mohou skrývat různě závažná onemocnění, která nelze podceňovat.
Prakticky všechna banální onemocnění horních dýchacích cest, jako jsou rýma a kašel, se projevují sníženou chutí k jídlu. Je však přechodná a s úzdravou se vše vrací do normálních kolejí. Některá chronická one moc‑ nění bývají spojena s trvalejším nechutenstvím, a hlavně také s poruchou růstu. Ruku v ruce s nechutí k jídlu si děti stěžují na bolesti břicha. (O nejčastějších příčinách bolestí břicha a nechutenství, a jak při nich postupovat, pojednává samostatná ka pi tola.) Praktické rady ke stolování malých dětí S nepořádkem na stole je třeba se při jídle smířit. Když dítě nakrmíte sami, bude to pro vás rychlé a pohodlné, ale těžko se takto naučí jíst samo.
Praktické je používat dvě lžíce místo jedné. Jednou krmíte dítě vy a s druhou to zkouší samo.
Na stůl můžete prostřít omyvatelný ubrus, dítěti dáte bryndáček a pří‑ padně zakryjete i podlahu pod dětskou židličkou. Šikovná maminka může vyrobit pro svého miláčka zástěrku s rukávy.
Trpělivost se vyplatí. Když dítěti ponecháme určitou tvůrčí volnost, poradí si brzy s jídlem samo, bude se na jídlo těšit. Se základy stolování začneme později. Nyní je na to ještě čas.
Polévku připravujte spíše jako hustší kaši. Nevyteče ze lžíce dřív, než ji dítě spolkne.

MARTIN GREGORA
10. 4. 1965
MUDr. Martin Gregora vystudoval Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy a působí jako dětský lékař ,neonatolog a endokrinolog. Žije a pracuje ve Strakonicích. Píše populárně naučné knihy zabývající se problematikou péče o dítě.