načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Kreativní Photoshop -- Ilustrace, umělecké techniky a 3D kresby kombinující Photoshop s aplikacemi Illustrator, Poser, Painter, Cinema 4D a zBrush - Derek Lea

Kreativní Photoshop -- Ilustrace, umělecké techniky a 3D kresby kombinující Photoshop s aplikacemi Illustrator, Poser, Painter, Cinema 4D a zBrush
-15%
sleva

Kniha: Kreativní Photoshop -- Ilustrace, umělecké techniky a 3D kresby kombinující Photoshop s aplikacemi Illustrator, Poser, Painter, Cinema 4D a zBrush
Autor:

Cítíte se v prostředí Photoshopu jako doma, ale začíná vám být těsný? Hledáte inspiraci, toužíte objevit nové možnosti, jak pozvednout svá grafická díla na novou úroveň ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  699 Kč 594
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
19,8
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011-11-02
Počet stran: 352
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 352 stran : barev. ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Beyond Photoshop
Spolupracovali: překlad Libor Pácl
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788025134696
EAN: 9788025134696
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka věnovaná tvorbě působivých grafických děl s pomocí počítače. Návody, rady a triky kombinují práci ve Photoshopu s dalšími grafickými aplikacemi. Publikace předpokládá alespoň středně pokročilé znalosti Photoshopu.

Popis nakladatele

Cítíte se v prostředí Photoshopu jako doma, ale začíná vám být těsný? Hledáte inspiraci, toužíte objevit nové možnosti, jak pozvednout svá grafická díla na novou úroveň s pomocí dalších grafických programů? Publikace oceňovaného autora nabitá pokročilými, bohatě ilustrovanými postupy, tipy a triky vám ukáže cestu, jak od jednoduchých ilustrací, trojrozměrných modelů nebo několika upravených fotografií dospět k působivému grafickému dílu. Inspirativní variace v závěru každé kapitoly vám pak pomohou uplatnit nabyté dovednosti v každodenní tvůrčí práci s grafikou. S knihou se mimo jiné naučíte: - Snoubit ostré vektorové a jemné malířské prvky - Zakrývat nepřirozenost 3D objektů pomocí masek a textur - Využívat efektů Cestáře a Živé vektorizace při tvorbě ilustrací - Vnést ruční malířské techniky do fotografií pomocí Painteru - Dopracovat trojrozměrné postavy z aplikace Poser ve Photoshopu - Uplatňovat vztah mezi výškou a světlostí při tvorbě podkladů v ZBrushi - Využívat nelineární metodu práce kombinující Photoshop a Cinemu 4D Na stránce http://knihy.cpress.cz/K1920 naleznete veškeré zdrojové grafické materiály ke knize, takže si budete moci všechny postupy ihned v praxi vyzkoušet. O autorovi: Uznávaný kanadský autor a oceňovaný ilustrátor Derek Lea ve své práci unikátně kombinuje fotografii, tradiční ilustraci a digitální umění. Má dlouholeté zkušenosti jako grafický návrhář, vedoucí grafického týmu a ilustrátor na volné noze. Je autorem několika knih a řady článků zaměřených na Adobe Photoshop a Adobe Illustrator. (ilustrace, umělecké techniky a 3D kresby kombinující Photoshop s aplikacemi Illustrator, Poser, Painter, Cinema 4D a ZBrush)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zákazníci kupující knihu "Kreativní Photoshop -- Ilustrace, umělecké techniky a 3D kresby kombinující Photoshop s aplikacemi Illustrator, Poser, Painter, Cinema 4D a zBrush" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

K1920_kniha.indb 96 6.10.2011 14:00:30


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

97

Živá vektorizace a efekty

na paletě Cestář

Spolupráce Illustratoru s Photoshopem

P

amatuji si na okamžik, kdy byla do Illustratoru přidána funkce Živá vektorizace

(Live Trace) a na povyk, který tato funkce vyvolala. Nebyla to však chybaspolečnosti Adobe, protože jde o velmi kvalitní nástroj. Trend, který po představení

funkce v oblasti tvorby ilustrací nastal, byl naprosto příšerný. Snad každýčasois zabývající se digitální tvorbou obsahoval barevnou fotografii, která byla funkcí Živá

vektorizace (Live Trace) upravena natolik, že vypadala jako stará vyumělkovaná malba.

Řada umělců kompenzovala své nedostatečné dovednosti a neschopnost pořídit příjemně

působící fotografii tvrzením, že výsledek živé vektorizace je neodmyslitelnou součástíjejich stylu. Tato situace se naštěstí změnila a styl založený na živé vektorizaci vymizel jako

všechny ostatní plytké trendy.

Tento trend jsem zmínil proto, neboť mi funkci Živá vektorizace (Live Trace) malinko

znechutil. Tuto funkci jsem při práci v Illustratoru, potažmo ve Photoshopu, také dlouho

podceňoval. Když jsem však jednoho dne hledal způsob, kterým by bylo možné rychle

a efektivně převést černobílé kresby na cesty, zjistil jsem, jak užitečná může funkce Živá

vektorizace (Live Trace) být. Při práci v Illustratoru mě vždy lákaly funkce na paletěCestář (Pathfinder). Nakonec jsem přišel na to, že tyto funkce jsou velmi vhodné pro úpravu

abstraktních tvarů a barev. Přestože lze mnoho úprav tvarů a součástí cest provádět ve

Photoshopu, připadalo mi jednodušší provádět tyto činnosti v Illustratoru.Pravděpodobně to bylo tím, že jsem se mohl soustředit pouze na konkrétní prvky kompozice, aniž by

mě rozptyloval její zbytek. Dnes už ale ani pořádně nevím, čím to vlastně bylo. Tytoexperimenty s funkcemi na paletě Cestář (Pathfinder) však společně s funkcí Živá vektorizace

(Live Trace) vydláždily cestu k osobitému, novému způsobu, kterým jsem začal ilustrovat.

Kapitola 3

Verze softwaru Požadavky a doporučení

Photoshop CS5

Illustrator CS5

Kromě Photoshopu budete potřebovat Illustrator. Nemáte-li Illustrator CS5

k dispozici, můžete jeho zkušební verzi stáhnout ze serveru www.adobe.cz.

K1920_kniha.indb 97 6.10.2011 14:00:37


98

Kreativní grafi ka

Co se v této kapitole naučíte

Tvůrčí techniky a pracovní postupy

Přirozeně působící vektorová grafika

Než se pustíte do ilustrace, kterou budete v této kapitole vytvářet, je

třeba zvážit spoustu věcí. Hlavně je nutné si uvědomit, že vektorová

grafika je někdy až příliš dokonalá. Tato dokonalost může častopři

spívat k neosobnímu či odlidštělému dojmu z celého díla. Vytvoření

konkrétních, tradičně působících vektorových součástí, které jsou

následně začleněny do kompozice, představuje velmi vhodnoume

todu, jak se tomuto nežádoucímu dojmu vyhnout. Proto v díle, které

budete vytvářet, naleznete ručně nakreslenou kostru, která byla překreslena ze starého anatomického materiálu.

Tato kostra je základní vizuální součástí díla, a přestože je nakonec převedena do vektorů, zachovává si přirozenou

podstatu. Využití akvarelového pozadí tuto nedokonalost a přirozenost navíc jen podtrhuje. Akvarelu jsou vlastní

náhodné, nepravidelné vzory, což je princip, který je v naprostém protikladu k ostrým, dokonalým vektorovým

objektům. Výsledkem spojení akvarelu a vektorové grafiky je přesvědčivý soulad mezi dokonalostí a nedokonalostí.

Barevná témata

Mezi nejdůležitější faktory ovlivňující celkové vyznění obrazu patří správná volba barev. Při práci s ilustracemi podobnými té, kterou budete

v této kapitole vytvářet, je volba barevného tématu naprosto stěžejní. Tak obrovské množství detailů a součástí obrazu vyžaduje vhodně

zvolenou, omezenou sadu barev, která usnadňuje zachování jednotného vzhledu a umožňuje divákovi soustředit se na hlavní vizuálnísou

části. Dodržování jednoho barevného tématu je navíc velmi důležité při práci se dvěma aplikacemi. Koncept jednotného barevného motivu

vám může významně pomoci realizovat nástroj Kuler a technologie společnosti Adobe umožňující záměnu vzorků barev.

Nástroje a funkce

Živá vektorizace (Live Trace)

Pomocí této funkce lze v Illustratoru kvalitně převádět rastrové obrázky na

vektorové grafické objekty. Možnosti živé vektorizace jsou obrovské.Vytváře

ní kreseb pomocí voleb živé vektorizace vede vždy k precizním výsledkům.

Paleta Cestář (Pathfinder)

Ovládací prvky, které jsou v Illustratoru k dispozici na paletě Cestář

(Pathfinder), umožňují vytvářet ze stávajících tvarů další jedinečné tvary.

V této kapitole budete tyto ovládací prvky používat k tvorbě abstraktních

tvarů v pozadí obrazu. Jakmile však prozkoumáte všechny jejich možnosti,

pravděpodobně pro ně najdete i další uplatnění.

Příkaz Transform Again (Transformovat znovu)

Příkaz Transform Again (Transformovat znovu) představuje šikovný nástroj, který přijde vhod při vytváření několika kopií, jež se od sebe

jen mírně liší, případě když potřebujete navrstvit více objektů na sebe. Pomocí tohoto příkazu lze zopakovat akci provedenou u vybraného

tvaru. Systematické využití této funkce tvoří základ seskupení ptáků v obrazu, s nímž budete v této kapitole pracovat.

K1920_kniha.indb 98 6.10.2011 14:00:43


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

99

Při přípravě černobílých objektů, u nichž

bude použita funkce Živá vektorizace (Live

Trace), je nejdůležitější, aby byly detaily

co nejvíce ostré. Podobně jako většina lidí

i já používám ke skenování kreseb stolní

skener se standardními rozměry. Zde jsem

však potřeboval nakreslit kostru, která

bude zahrnovat ostré detaily. V těchto

případech je nejlepší vytvořit kresbu

s velkými rozměry a rozdělit ji do několika

listů papíru, aby ji bylo možné naskenovat

běžným skenerem.

K1920_kniha.indb 99 6.10.2011 14:00:47


100

Kreativní grafi ka

Projektové soubory

Všechny soubory, s nimiž budete v této kapitole pracovat a pomocí

nichž vytvoříte výsledný obraz, můžete stáhnout z webové stránky

http://knihy.cpress.cz/K1920. Na této stránce klepněte na odkaz

Soubory ke stažení.

PRVNÍ ČÁST: Návrh barevného tématu

1 Otevřete soubor akvarel.psd. Všimněte si, že je obrázek zahalen do

zemitého nádechu. Tento nádech použijete jako „odrazový můstek“.

Než začnete vytvářet kresbu, bude vhodné omezit rozsah barev,

v němž se budete pohybovat. Návrh rozsahu barev vám pomůže

sjednotit kompozici. V takto koncipované kompozici, v níž jsou

zkombinovány naprosto odlišné prvky (například akvarel s ostrouvektorovou grafikou), musí být jednotná linie zajištěna jiným způsobem.

Nabízí se tedy logické řešení: sjednotit kompozici pomocí barevného

tématu. Pro vytváření barevných témat je dle mého názorunejvhodnější internetová aplikace Kuler. Ve Photoshopu lze tento nástroj

spustit příkazem Okna  Doplňky  Kuler (Window  Extensions

 Kuler). Nástroj Kuler usnadňuje použití sdíleného, již vytvořeného

tématu i vytváření tématu úplně nového. Můžete v něm téma vybrat

a pak v dolní části palety klepnout na tlačítko Upravit téma v panelu Vytvořit (Edit Theme in Create Panel),

nebo klepnutím na tlačítko Vytvořit (Create) v horní části palety začít téma zcela nové. Stávající nebo vlastní

témata můžete potom upravovat pomocí ovládacích prvků na panelu Vytvořit (Create).

2 Než se pustíte do práce s nástrojem Kuler, bude vhodné

připravit pracovní plochu, do níž budete barevné témaintegrovat. Ve výchozím nastavení Photoshopu obsahuje paleta

Vzorník (Swatches) velmi různorodou, užitečnou sadu vzorků

barev. Při vytváření obrazu v této kapitole však bude paleta

Vzorník (Swatches) sloužit jako virtuální paleta zahrnující

pouze barvy použité v obraze. V nabídce palety Vzorník

(Swatches) zvolte příkaz Správce přednastavení (Preset

Manager). Ve stejnojmenném dialogovém okně klepněte na

první vzorek barvy, podržte klávesu Shift a klepněte na vzorek

poslední. Tím vyberete všechny vzorky barev. Stisknutím

klávesy Delete vzorky odstraňte. Klepněte na tlačítko Hotovo

(Done) a všimněte si, že po návratu do pracovního prostoru

bude panel Vzorník (Swatches) prázdný. Přejděte zpět napanel nástroje Kuler a klepněte na tlačítko Procházet (Browse).

Do vyhledávacího pole zadejte název dereklea1, jímž načtete

primární barevný motiv, který jsem dříve vytvořil. Všimněte

si, že jde o primární barevné téma použité v obrazu nazačátku kapitoly. V dolní části palety klepněte na tlačítko Přidat

vybrané téma ke vzorkům (Add Selected Theme to Swatches)

a pozorujte okamžitou změnu.

K1920_kniha.indb 100 6.10.2011 14:00:52


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

101

Vzorky barev

Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete nebo

nechcete pracovat s nástrojem Kuler,nezoufejte. Vzorky barev použité v této kapitole

naleznete v projektových souborech, které

jste si k této kapitole stáhli. Tyto vzorky

můžete načíst do palety Vzorník (Swatches)

a zároveň odstranit všechny stávající.

V nabídce palety Vzorník (Swatches) stačí

klepnout na příkaz Nahradit vzorky barev

(Replace Swatches) a vyhledat soubor

vzorky barev.ase. Zobrazí se dialogové okno,

pomocí něhož můžete uložit změnyv aktuální sadě vzorků (pokud chcete zachovat

vlastní vzorky), nebo aktuální sadu vzorků

zrušit. V dalším dialogovém okně vyhledejte

příslušný soubor a klepněte na tlačítko

Načíst (Load).

DRUHÁ ČÁST: Vytváření pozadí

3 Do vyhledávacího pole palety Kuler nyní zadejte název dereklea2. Zobrazí se sekundární barevné téma.

Podobně jako v předchozím případě přidejte toto téma na paletu Vzorník (Swatches). Toto sekundární

téma bude použito spíše k vytvoření barevných akcentů v obrazu než k posílení jeho celkového dojmu,

k čemuž slouží téma primární. Sekundárním tématem tedy obraz zkrášlíte. V nabídce palety Vzorník

(Swatches) klepněte na příkaz Uložit vzorník pro výměnu (Save Swatches for Exchange). Zadejte název

souboru Vzorky a vyberte jeho umístění. Nyní bych rád upozornil na to, že moje metoda využití nástroje

Kuler a vytváření témat zde slouží pouze jako příklad. Není třeba se jí striktně držet a používat pouze

uvedené vzorky barev v jejich aktuálním stavu. Při své práci chci mít k dispozici vizuální vodítko, nic více

v tom tedy nehledejte. Není nutné, abyste používali pouze barvy na paletě Vzorník (Swatches). Zvažte

jejich použití na začátku. Potom však již zkuste vzorky upravovat nebo vytvářet nové, kterými vylepšíte

celkový barevný dojem obrazu.

4 V pracovním prostoru Photoshopu ponechejte aktuální sadu vzorků a otevřený soubor

akvarel.psd. Spusťte Illustrator a klávesovou zkratkou Ctrl+N (nebo Command+N)vytvořte nový soubor. Nedělejte si starosti s více kreslicími plátny ani s profilem dokumentu,

protože budete vytvářet pouze dočasný materiál, který použijete ve Photoshopu. Z tohoto

důvodu nehraje žádnou roli ani velikost kreslicího plátna. Příkazem Zobrazení  Skrýt

kreslicí plátna (View  Hide Artboards) skryjte kreslicí plátno. Při klasické práci s aplikací

Adobe Illustrator rozměry kreslicího plátna vymezují velikost oblasti tisku. Nyní však

nebudete Illustrator používat pro výstup. Kreslicí plátno není důležité. Můžete ho tedy

skrýt, aby vás při práci nerozptylovalo. Zvolte příkaz Soubor  Umístit (File  Place)

a ve složce projektových souborů k této kapitole vyhledejte soubor strom.jpg. Klepnutím

na tlačítko Umístit (Place) umístěte soubor do dokumentu.

K1920_kniha.indb 101 6.10.2011 14:00:54


102

Kreativní grafi ka

5 Ponechejte umístěný obrázek vybraný a v horní části obrazovky klepněte na panelu voleb

na tlačítko Živá vektorizace (Live Trace). Téměř okamžitě se zobrazí bezbarvý, černobílý objekt,

který je výsledkem výchozího procesu vektorizace. Tento výchozí proces změníte klepnutím na

tlačítko Volby vektorizace (Tracing Options) na panelu voleb. Zobrazí se dialogové okno Volby

vektorizace (Tracing Options). Nejprve v něm zaškrtněte políčko Náhled (Preview), abyste

průběžně mohli pozorovat změny. Poté do číselníku Práh (Threshold) zadejte hodnotu 140,

do číselníku Přizpůsobení cest (Path Fitting) hodnotu 1 a do číselníku Minimální plocha

(Minimum Area) hodnotu 5. Zaškrtněte políčko Ignorovat bílé (Ignore White). Výsledkem

bude detailnější proces vektorizace. Klepněte na tlačítko Vektorizovat (Trace).

6 Ponechejte umístěný vektorizovaný tvar vybraný a zvolte příkaz Objekt  Rozdělit

(Object  Expand). V dialogovém okně Rozdělit (Expand) můžete ponechat výchozínastavení. Důležité je, aby bylo zaškrtnuto políčko Objekt (Object). Klepnutím na tlačítko OK

převeďte výsledek procesu živé vektorizace na vektorovou cestu, která obklopuje všechny

černé oblasti. Klávesovou zkratkou Ctrl+C (nebo Command+C) zkopírujte rozdělenou

grafiku do schránky.

Další způsob

rozdělení objektu

Kromě příkazu v nabídce Objekt (Object)

můžete vektorizovaný objekt rozdělit

i klepnutím na tlačítko Rozdělit (Expand)

na panelu voleb. Oba postupy fungují.

Nechcete-li použít

Illustrator 1

Pokud nepoužíváte Illustrator, můžete

využít předem připravenou cestuv souboru akvarel.psd. Na paletě Cesty (Paths)

vyberte příslušnou stopu. Jakmile se stopa

zobrazí na plátně, přejděte na paletu

Vrstvy (Layers) a v její dolní části vyberte

v nabídce tlačítka Vytvořit novou vrstvu

výplně nebo úprav (Create New Fill or

Adjustment Layer) příkaz Plná barva (Solid

Color). V dialogovém okně pro výběr barvy

zvolte tmavě hnědou barvu. Tento postup

můžete použít místo kroku 7. Po vytvoření

vrstvy výplně, která je maskována cestou,

pokračujte krokem 8.

K1920_kniha.indb 102 6.10.2011 14:00:56


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

103

7 Vraťte se k pracovnímu souboru ve Photoshopu a stisknutím

klávesové zkratky Ctrl+V (nebo Command+V) vložte

zkopírovaný objekt. Jakmile se zobrazí dialogové okno Vložit

(Paste), vyberte v části Vložit jako (Paste As) přepínač Vrstvu

tvaru (Shape Layer). Ve Photoshopu tím vložíte zkopírovaný

vektorový objekt do nové vrstvy tvaru. Poklepáním na

miniaturu vrstvy tvaru zobrazte dialogové okno pro výběr

barvy a změňte barvu z černé na tmavě hnědou. Klepnutím

na tlačítko OK a následným stisknutím klávesové zkratky

Ctrl+T (nebo Command+T) přejděte do režimu libovolné

transformace. Podržte klávesu Shift, klepněte na jeden rohový

bod a tažením myší tvar proporcionálně zvětšete. Potom ho

tažením myší přesuňte do levé dolní části obrázku. Stisknutím

klávesy Enter potvrďte provedenou transformaci. Změňte

režim prolnutí vrstvy na Ztmavit barvy (Color Burn).

8 Vytvořte kopii vrstvy: přetáhněte ji na tlačítko Vytvořit novou vrstvu (Create a New Layer) umístěné v dolní části palety Vrstvy (Layers). Ponechejte

kopii vrstvy vybranou, klávesovou zkratkou Ctrl+T (nebo Command+T) přejděte do režimu libovolné transformace. Klepněte pravým tlačítkem

myši (nebo podržte klávesu Ctrl a klepněte) na ohraničovací rámeček. V zobrazené místní nabídce zvolte příkaz Převrátit vodorovně (Flip Horizontal).

Podržte klávesu Shift a převrácenou kopii tvaru přetáhněte do pravé části plátna tak, aby byla umístěna zrcadlově vůči původnímu tvaru.

Seldon Hunt

Seldona Hunta jsem zmínil již v mé jiné knize, Mistrovství v Adobe

Photoshop Digitální ilustrace a škola výtvarných technik (Computer

Press, 2009), přesto i zde cítím nutnost připomenout vliv tohoto

významného australského umělce. Pokud znáte jeho dílo, je

vám jasné, že jsem jím zřetelně ovlivněn. Seldon Hunt mě naučil

oceňovat symetrii a inspiroval mne k tomu, abych se na webu

a v příručních knihovnách pídil po starých kresbách a rytinách.

Jeho raná díla se vyznačují tak osobitým stylem, že je obtížné být

jimi ovlivněn, aniž by to nebylo patrné. Jeho novější práce však

nabírají znatelně jiný směr. Udělejte si radost a podívejte se na

stránky www.seldonhunt.com.

K1920_kniha.indb 103 6.10.2011 14:01:00


104

Kreativní grafi ka

9 Podržte klávesu Ctrl (nebo Command) a na paletě Vrstvy (Layers) klepněte na miniaturu vektorové masky původní vrstvy, čímž z jejího obsahu

načtete výběr. Ponechejte výběr aktivní, podržte klávesu Shift, pak stiskněte klávesu Ctrl (nebo Command) a klepnutím na miniaturu masky kopie

vrstvy přidejte její obsah do stávajícího výběru. Klávesovou zkratkou Ctrl+Shift+I (nebo Command+Shift+I) vytvořte doplněk výběru a potom

v dolní části palety Vrstvy (Layers) zvolte v nabídce tlačítka Vytvořit novou vrstvu výplně nebo úprav (Create New Fill or Adjustment Layer) příkaz

Plná barva (Solid Color). Až se zobrazí dialogové okno pro výběr barvy, přejděte ukazatelem myši na paletu Vzorník (Swatches) a klepnutím napo

slední vzorek barvy ho vyberte. Změna barvy se okamžitě projeví i na plátně. Klepněte pak na tlačítko OK a na paletě Vrstvy (Layers) snižte intenzitu

krytí vrstvy na 58 %.

10 Vytvořte kopii vrstvy výplně: přetáhněte ji na tlačítko Vytvořit novou vrstvu (Create a New Layer) umístěné v dolní části palety Vrstvy (Layers).

Změňte režim prolnutí kopie vrstvy na Barva (Color). Nyní vytvořte kopii vrstvy Pozadí (Background): přetáhněte ji na tlačítko Vytvořit novou vrstvu

(Create a New Layer) umístěné v dolní části palety Vrstvy (Layers). Tuto kopii pozadí přetáhněte na paletě Vrstvy (Layers) úplně nahoru a změňte její

režim prolnutí na Lineárně ztmavit (Linear Burn). Snižte intenzitu krytí na 27 %. Vytvořte kopii i této vrstvy a pak změňte režim prolnutí nové kopie

na Překrýt (Overlay). Podržte klávesu Ctrl (nebo Command) a klepnutím na některou masku vrstvy výplně z ní načtěte výběr.

K1920_kniha.indb 104 6.10.2011 14:01:04


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

105

11 Vyberte nástroj Přechod (Gradient) a na panelu voleb klepněte v seznamu s výběrem přechodů na položku Popředí do průhlednosti (Foreground

to Transparent). Klepněte na tlačítko Kruhový přechod (Radial) a potom na paletě Vzorník (Swatches) na světle žlutý vzorek barvy. Klepnutím na

tlačítko Vytvořit novou vrstvu (Create a New Layer) umístěné v dolní části palety Vrstvy (Layers) vytvořte novou vrstvu. Její položku pak na paletě

Vrstvy (Layers) přetáhněte úplně nahoru. Ponechejte novou vrstvu vybranou, klepněte na střed dolní hrany plátna a tažením myší směrem vně

vytvořte v rámci výběru kruhový přechod.

12 Klávesovou zkratkou Ctrl+Shift+I (nebo Command+Shift+I) vytvořte doplněk výběru.

Na paletě Vzorník (Swatches) klepněte na nejtmavší červený vzorek barvy a na panelu voleb

pak na tlačítko Lineární přechod (Linear). Klepněte na špičku koruny stromů a tažením myší

směrem dolů přidejte přechod do doplňku výběru ve stejné vrstvě. Vyberte tmavší žlutý vzorek

barvy a proveďte stejný postup. Při vytváření tohoto přechodu však netáhněte myší tak daleko.

Klávesovou zkratkou Ctrl+D (nebo Command+D) zrušte výběr. Vytvořte novou vrstvu úprav:

v dolní části palety Vrstvy (Layers) vyberte v nabídce tlačítka Vytvořit novou vrstvu výplně nebo

úprav (Create New Fill or Adjustment Layer) příkaz Úrovně (Levels). Na paletě Přizpůsobení

(Adjustment) upravte vstupní úrovně tak, jak vidíte na obrázku; zvyšte kontrast a barevnou

hustotu spodních vrstev. Soubor nezavírejte, protože od této chvíle bude sloužit jako váš hlavní

pracovní soubor ve Photoshopu.

K1920_kniha.indb 105 6.10.2011 14:01:07


106

Kreativní grafi ka

13 Otevřete soubor pták.jpg. Klávesovou zkratkou Ctrl+M (nebo Command+M) zobrazte dialogové okno Křivky (Curves). V tomto okně proveďte

výrazné změny křivky (viz obrázek). Těmito změnami zvýšíte v obrázku kontrast a odstraníte všechny hodnoty středních tónů mezi 100% černou

a 0% bílou. Klepněte na tlačítko OK, uložte soubor pták.jpg a pak ho zavřete. Vraťte se do Illustratoru a vytvořte nový soubor. S nastavením velikosti

kreslicího plátna ani barevného profilu si opět nedělejte starosti. Skryjte pouze kreslicí plátno a do dokumentu umístěte aktuální soubor pták.jpg.

14 Ponechejte umístěný obrázek vybraný a na panelu voleb klepněte na tlačítko Živá vektorizace

(Live Trace). Na panelu voleb pak klepněte na tlačítko Volby vektorizace (Tracing Options). Ve

stejnojmenném dialogovém okně zadejte do číselníku Práh (Threshold) hodnotu 79 a zaškrtněte

políčko Ignorovat bílé (Ignore White). Klepněte na tlačítko Vektorizovat (Trace) a potom zvolte příkaz

Objekt  Rozdělit (Object  Expand). V zobrazeném dialogovém okně ponechejte výchozí nastavení

a klepnutím na tlačítko OK převeďte vektorizovaný obrázek na vektorové cesty. Všimněte si, že se ve

vektorizovaném obrázku objevily malinké, nežádoucí objekty. Nedělejte si však starosti, těchto objektů

se ihned zbavíte. Na panelu nástrojů zvolte nástroj Přímý výběr (Direct Selection). Na kreslicím plátně

klepněte na libovolné místo, čímž zrušíte výběr vektorového obrázku.

TŘETÍ ČÁST: Přidání ptáků a paprsků světla

K1920_kniha.indb 106 6.10.2011 14:01:12


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

107

15 Nástrojem Přímý výběr (Direct Selection) klepněte na jakýkoli nežádoucí objekt. Tím sice vyberete pouze jeden bod nebo segment čáry, ale

to vůbec nevadí. Stačí pak dvakrát po sobě stisknout klávesu Delete a objekt bude pryč. Opakujte tento postup tak dlouho, než odstraníte všechny

objekty, které nepatří do tvaru ptáka. Na panelu nástrojů zvolte nástroj Výběr (Selection). Oddalte zobrazení tak, aby bylo kolem ptáka více místa.

Klepněte na tvar ptáka, podržte klávesy Alt (nebo Option) a Shift a tažením myší vytvořte pod ptákem jeho kopii.

16 Ujistěte se, že kopie tvaru zůstala vybraná. Ještě více oddalte zobrazení, podržte mezerník, čímž dočasně

aktivujete nástroj Ručička (Pan), klepněte a přetáhněte myš směrem nahoru. Uvolněním mezerníku znovu

aktivujte nástroj Výběr (Výběr) a stisknutím klávesové zkratky Ctrl+D (nebo Command+D) vytvořte ve stejné

vzdálenosti další kopii. Několikrát stiskněte klávesovou zkratku Ctrl+D (nebo Command+D) a vytvořte devět

ptáků v řadě pod sebou.

K1920_kniha.indb 107 6.10.2011 14:01:16


108

Kreativní grafi ka

17 Na konci tohoto opakovaného postupu bude vybrán úplně dolní pták. Podržte klávesu Alt (nebo Option),

na levé nebo pravé čáře ohraničovacího rámečku klepněte na prostřední bod a tažením myší směrem kestředu zužte tvar ptáka. Potom vyberte ptáka nad zúženým ptákem a zužte ho stejným postupem, tentokrát však

trochu méně. Opakujte tento postup tak dlouho, než z ptáků vytvoříte velký, zužující se obrazec. Po několika

krocích však možná zjistíte, že bude nutné ptáky spíše rozšiřovat než zužovat.

18 V Illustratoru zvolte v nabídce palety Vzorník (Swatches)

příkaz Otevřít knihovnu vzorníku  Jiná knihovna (Open

Swatch Library  Other Library). Vyhledejte dříve vytvořený

soubor vzorky barev.ase. Po klepnutí na tlačítko Otevřít (Open)

se vzorky zobrazí na nové paletě. Klávesovou zkratkou Ctrl+A

(nebo Command+A) vyberte všechny tvary ptáků a na nové

paletě klepněte na nejsvětlejší vzorek barvy. Ponechejte

všechny ptáky vybrané a klávesovou zkratkou Ctrl+C (nebo

Command+C) je zkopírujte do schránky.

Zobrazení

vzorků barev

Všimněte si, že se výchozí zobrazení

vzorků barev v Illustratorua Photoshopu liší. V obou aplikacích můžete

typ zobrazení samozřejmě měnit. Stačí

v nabídce palety Vzorník (Swatches)

zvolit příslušnou položku a zobrazit

seznam či různé velikosti miniatur.

K1920_kniha.indb 108 6.10.2011 14:01:19


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

109

Výhody práce

s inteligentními objekty

Hlavní výhoda práce s inteligentním objektem tkví

v tom, že ho lze kdykoli znovu upravovat. Vkládání

objektů z Illustratoru do Photoshopu však přináší

i další pozitiva. Barvy přiřazené inteligentnímu objektu

v Illustratoru zůstávají ve Photoshopu zachovány. Pokud

byste stejný soubor vložili jako vrstvu tvaru,automaticky by u něj byla použita aktuální barva popředí.

Inteligentní objekt se také automaticky přizpůsobuje

velikosti plátna. Vložený soubor má ve srovnánís plátnem ve Photoshopu obrovské rozměry. Tím, že jste ho

vložili jako inteligentní objekt, jste si tedy ušetřili čas,

protože nemusíte měnit jeho velikost.

19 Vraťte se k souboru ve Photoshopu a stisknutím klávesové zkratky

Ctrl+V (nebo Command+V) vložte zkopírované objekty. Až se zobrazí

dialogové okno Vložit (Paste), vyberte přepínač Inteligentní objekt (Smart

Object). Kolem vložené kresby se objeví ohraničovací rámeček. V tuto chvíli

není třeba provádět žádné transformační operace, takže pouze stiskněte

klávesu Enter. Neměňte ani umístění kresby. Pokud však položka vloženého

inteligentního objektu není na paletě Vrstvy (Layers) úplně nahoře,přetáhněte ji tam. Na paletě Vrstvy (Layers) změňte režim prolnutí inteligentního

objektu na Překrýt (Overlay).

20 Vraťte se do Illustratoru a vytvořte

nový dokument. Na panelu nástrojů

zvolte nástroj Obdélník (Rectangle)a nakreslete úzký vysoký obdélník. Ujistěte

se, že tento obdélník zůstal vybraný. Na

panelu nástrojů zvolte nástroj Otáčení

(Rotate) a jedním klepnutím přímo pod

obdélník určete bod otáčení. Podržte

klávesu Alt (nebo Option), klepněte na

obdélník a přetáhněte ho mírně doleva.

Tím vytvoříte kopii a navíc ji otočíte

kolem bodu otáčení. Ujistěte se, že kopie

zůstala vybraná.

Nechcete-li použít Illustrator 2

Nemáte-li Illustrator k dispozici, můžete importovat

soubor s ptáky jako inteligentní objekt následujícím

postupem. Ve Photoshopu zvolte příkaz Soubor 

Umístit (File  Place). Vyhledejte soubor ptáci.ai,

který je součástí projektových souborů ke knize. Tím

dosáhnete stejného výsledku jako po vložení kresby

z Illustratoru v kroku 19.

K1920_kniha.indb 109 6.10.2011 14:01:23


110

Kreativní grafi ka

21 Klávesovou zkratkou Ctrl+D (nebo Command+D) kopírujte a otáčejte obdélník tak

dlouho, než vytvoříte kruhový tvar tvořený obdélníky. Na propojení posledního a prvního

obdélníku nezáleží, nedělejte si s tím tedy starosti. Prostě to není důležité. Až kruhový tvar

dokončíte, vyberte klávesovou zkratkou Ctrl+A (nebo Command+A) všechny objekty

a klepnutím na růžový (tělový) vzorek je vyplňte barvou. Klávesovou zkratkou Ctrl+C (nebo

Command+C) zkopírujte vše do schránky a vraťte se k pracovnímu souboru ve Photoshopu.

22 Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+V (nebo Command+V) vložte zkopírovanou vektorovou kresbu do souboru ve Photoshopu. V dialogovém

okně Vložit (Paste) vyberte přepínač Inteligentní objekt (Smart Object), podržte klávesy Alt (nebo Option) a Shift a přetažením rohového bodu

ohraničovacího rámečku směrem vně proporcionálně změňte velikost objektu. Klepněte na libovolné místo uvnitř ohraničovacího rámečku a umístěte

objekt ve vodorovném směru doprostřed plátna. Ve směru svislém pak mírně nad střed. Až budete s výsledkem spokojeni, potvrďte transformaci

stisknutím klávesy Enter. Na paletě Vrstvy (Layers) změňte režim prolnutí inteligentního objektu na Měkké světlo (Soft Light).

Nechcete-li použít

Illustrator 3

Pokud opět nechcete pracovats Illustratorem, můžete soubor s obdélníky importovat

do Photoshopu jako inteligentní objekt

příkazem Soubor  Umístit (File 

Place). Vyhledejte s oubor obdélníky.ai,

který je součástí projektových souborů ke

knize. Tím dosáhnete stejného výsledku

jako po zkopírování kresby z Illustratoru do

Photoshopu v kroku 22.

K1920_kniha.indb 110 6.10.2011 14:01:29


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

111

23 Klepnutím na tlačítko Přidat masku vrstvy (Add Layer Mask) umístěné v dolní části palety Vrstvy (Layers) vytvořte masku inteligentního objektu.

Ujistěte se, že je na paletě Vrstvy (Layers) nová maska vybrána, a vyberte nástroj Přechod (Gradient). Není-li barva popředí nastavena na černou,

stiskněte klávesu X. Na panelu voleb klepněte na tlačítko Popředí do průhlednosti (Foreground to Transparent) a pak na tlačítko Lineární přechod

(Linear). Klepněte na dolní hranu plátna a tažením myší přibližně do poloviny plátna vytvořte měkký předěl mezi dolními obdélníky a pozadím.

24 Na paletě Vrstvy (Layers) přetáhněte položku inteligentního objektu s ptáky nad položku obsahující

obdélníky. Ponechejte inteligentní objekt s ptáky vybraný a klávesovou zkratkou Ctrl+T (nebo Command+T)

přejděte do režimu libovolné transformace. Jakmile se objeví ohraničovací rámeček, stiskněte klávesu Shift

a přetažením jeho rohového bodu směrem dovnitř proporcionálně zmenšete jeho velikost. Klepněte pak vně

jeho rohového bodu a tažením rámeček otočte. Při otáčení ptáků zkuste dodržet úhel obdélníkových paprsků.

Klávesou Enter potvrďte transformaci, vyberte nástroj Přesun (Move), podržte klávesu Alt (nebo Option) a tažením myší vytvořte kopii objektu. Přejděte

do režimu libovolné transformace a otočte a změňte umístění kopie tak, aby byla mezi oběma inteligentními objekty mezera ve tvaru písmene V. Opakujte

postup tak dlouho, než v horním rohu plátna vytvoříte objekty podobající se těm na zde uvedeném obrázku.

K1920_kniha.indb 111 6.10.2011 14:01:34


112

Kreativní grafi ka

Seskupování objektů a vytváření kopií

Nyní vyplníte celé nebe ptáky. Budete je postupně seskupovat, vytvářet z nich kopie a převracet.

1 Na paletě

Vrstvy (Layers)

označte nejvýše

umístěnou skupinu,

podržte klávesu Shift

a klepnutím na druhou nejvýše umístěnou

skupinu je obě vyberte. Stisknutímklávesové zkratky Ctrl+G (nebo Command+G)

seskupte skupiny pouze do jedné skupiny.

2 Vytvořte kopii

nové skupiny:

přetáhněte ji na

tlačítko Vytvořit

novou vrstvu

(Create a New

Layer) umístěné v dolní části palety Vrstvy

(Layers). Klávesovou zkratkou Ctrl+T (nebo

Command+T) přejděte do režimu libovolné

transformace. Až se zobrazí ohraničovací

rámeček, klepněte na něj pravým tlačítkem

myši (nebo podržte klávesu Ctrl a klepněte).

V zobrazené místní nabídce zvolte příkaz

Převrátit vodorovně (Flip Horizontal).

3 Podržte

klávesu Shift,

klepněte dovnitř

ohraničovacího

rámečku a tažením

myší přesuňte

skupinu ptáků do pravé části plátna. Obsah

ohraničovacího rámečku zkuste umístit tak,

aby jakoby zrcadlil ptáky vlevo. Až budete

spokojeni, potvrďte transformaci stisknutím

klávesy Enter.

25 Na paletě Vrstvy (Layers) označte nejvýše umístěnou položku inteligentního objektu s ptáky, podržte klávesu Shift a klepněte myší na nejníže

umístěnou položku inteligentního objektu s ptáky. Tím vyberete všechny objekty obsahující ptáky. Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+G (nebo

Command+G) vytvořte z objektů skupinu. Vytvořte kopii skupiny: přetáhněte ji na tlačítko Vytvořit novou vrstvu (Create a New Layer) umístěné

v dolní části palety Vrstvy (Layers). Ponechejte kopii vrstvy vybranou a klávesovou zkratkou Ctrl+T (nebo Command+T) přejděte do režimu libovolné

transformace. Proporcionálně změňte velikost skupiny a mírně ji otočte, aby ptáci v ní vyplnili mezery mezi ptáky původní skupiny. Klávesou Enter

potvrďte transformaci a změňte režim prolnutí kopie skupiny na Závoj (Screen). Snižte intenzitu krytí na 62 %.

K1920_kniha.indb 112 6.10.2011 14:01:39


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

113

27 Vyberte nástroj Elipsa (Ellipse), podržte klávesu Shift a tažením myší na kreslicím plátně vytvořte velký kruh. Ponechejte kruh vybraný a vyplňte

ho klepnutím na vzorek tmavě žluté barvy. Zvolte nástroj Výběr (Selection), podržte klávesu Alt (nebo Option), klepněte na tvar a tažením myší

vytvořte jeho kopii. Podržte klávesu Shift a přetáhněte rohový bod ohraničovacího rámečku tvaru směrem dovnitř, čímž proporcionálně zmenšíte jeho

velikost. Ponechejte kopii vybranou, podržte klávesu Shift a klepnutím na původní tvar ho přidejte k výběru. Na paletě Zarovnat (Align) postupně

klepněte na tlačítka Vodorovně zarovnat na střed (Horizontal Align Center) a Svisle zarovnat na střed (Vertical Align Center).

ČTVRTÁ ČÁST: Vytváření tvarů nástroji na paletě Cestář (Pathfinder)

26 V tuto chvíli bude vhodné pracovní soubor ve Photoshopu uložit, protože

s ním nebudete po nějaký čas pracovat a budete se soustředit na tvorbu v aplikaci

Illustrator. V Illustratoru vytvořte nový dokument. S nastavením velikosti kreslicího

plátna ani barevného profilu si opět nedělejte starosti. Příkazem Zobrazení  Skrýt

kreslicí plátna skryjte kreslicí plátno, aby vás při práci nic nerozptylovalo. Klepněte

na nástroj Obdélník (Rectangle) a podržte tlačítko myši. Všimněte si, že se pod

nástrojem Obdélník (Rectangle) skrývají další nástroje sloužící k vytváření tvarů.

V dalších krocích budete velmi často potřebovat nástroje Elipsa (Ellipse) a Obdélník

(Rectangle). Klepněte tedy na nástroj Obdélník (Rectangle), podržte tlačítko myši,

a až se objeví další nástroje, přetahujte myš směrem doprava tak dlouho, než se

zobrazí popisek Odtrhnout (Tearoff ). Pak uvolněte tlačítko myši. Po odtržení palety ji

můžete přetáhnout do libovolného místa pracovní plochy.

Palety Zarovnat (Align)

a Cestář (Pathfinder)

Po spuštění Illustratoru se ve výchozím

nastavení nezobrazují palety Cestář (Pathfinder)

a Zarovnat (Align). Obě tyto palety budedůležité mít v dalších částech této kapitoly k dispozici.

Zvolte tedy příkaz Okna  Cestář (Window 

Pathfinder) nebo Okna  Zarovnání (Window

 Align). Zobrazí se plovoucí paleta obsahující

karty umožňující přístup k paletám Zarovnat

(Align), Cestář (Pathfinder) a Transformace

(Transform).

K1920_kniha.indb 113 6.10.2011 14:01:47


114

Kreativní grafi ka

28 Na paletě Cestář (Pathfinder) klepněte v části Režimy tvarů

(Shape Modes) na tlačítko Odečíst od (Minus Front). Pomocí

menšího kruhu tím ve velkém kruhu vykrojíte díru. Nyní nakreslete

obdélník překrývající celou levou stranu výsledného tvaru. Vyberte

obdélník i spodní tvar a na paletě Cestář (Pathfinder) opět klepněte

na tlačítko Odečíst od (Minus Front).

29 Na panelu nástrojů klepněte na tlačítko Tah (Stroke), aby bylo vůči tlačítku Výplň (Fill)

v popředí. Klepnutím na nejtmavší červenou barvu na paletě Vzorník (Swatches) přidejte

do žlutého tvaru tmavě červený tah (okraj). V závislosti na velikosti nakresleného tvaru

promyslete, zda nebude nutné přizpůsobit tloušťku tahu. U vybraného objektu můžete

změnit tloušťku tahu buď na paletě Tah (Stroke), nebo na panelu voleb.

K1920_kniha.indb 114 6.10.2011 14:01:49


Kapitola 3: Živá vektorizace a efekty na paletě Cestář

115

30 Zvolte nástroj Výběr (Selection), podržte klávesu Alt (nebo Option) a tažením

myší umístěte tvar do jiné oblasti kreslicího plátna. Podržte pak klávesu Shift

a přetažením rohového bodu směrem dovnitř proporcionálně zmenšete velikost

kopie. Nakreslete další velký kruh. Klepnutím na tlačítko vzorku barvy byste nyní

zbarvili tah, nikoli výplň, protože jste v předchozích krocích upravovali barvu tahu.

Na panelu nástrojů tedy klepněte na tlačítko Výplň (Fill), aby bylo vůči tlačítku Tah

(Stroke) v popředí. Jakmile se tlačítko Výplň (Fill) objeví nad tlačítkem Tah (Stroke),

klepněte na vlastní plovoucí paletě se vzorky barev na vzorek světle zelené barvy,

čímž touto barvou vyplníte nový kruhový tvar. Na panelu nástrojů potom klepněte

na tlačítko Tah (Stroke) a výběrem tmavějšího zeleného vzorku na vlastní paletě se

vzorky barev změňte barvu tahu objektu. V případě potřeby upravte na paletě Tah

(Stroke) tloušťku tahu.

31 Zvolte nástroj Výběr (Selection), podržte klávesu Alt (nebo Option)a přetažením tohoto tvaru mírně směrem nahoru a doleva vytvořte kopii, která bude

překrývat původní objekt. Podržte klávesu Shift a klepnutím na původní objekt

vyberte oba zelené kruhy. Na paletě Cestář (Pathfinder) pak klepněte na tlačítko

Odečíst od (Minus Front). Nyní nakreslete obdélník překrývající levou dolní část

výsledného tvaru půlměsíce.

Přepínání barvy

výplně a tahu

Nechcete-li na panelu nástrojů neustále klepat

na příslušné tlačítko se vzorkem barvy, můžete

barvy výplně a tahu rychleji navzájem přepínat

klávesou X. Pokud je tedy tlačítko Tah (Stroke)

v pozadí, stisknutím klávesy X ho umístíte

do popředí a zároveň tlačítko Výplň (Fill) do

pozadí, nebo naopak.

Rychlá aktivace nástroje

Výběr (Selection)

Při práci s nástrojem pro vytváření tvarů,

například s nástrojem Obdélník (Rectangle)

nebo Elipsa (Ellipse), můžete rychle zvolit

nástroj Výběr (Selection) podržením klávesy

Ctrl (nebo Command). Po uvolnění klávesy

Ctrl (nebo Command) se okamžitě vrátíte

zpět k předchozímu nástroji pro vytváření

tvarů. Nástroj Výběr (Selection) bylposledním nástrojem, s nímž jste pracovali. Pokud

tedy podržíte klávesu Ctrl (nebo Command),

aktivujete právě tento nástroj. Jestliže by však

byl posledním nástrojem nástroj Přímý výběr

(Direct Selection), podržením klávesy Ctrl

(nebo Command) byste dočasně vybrali nástroj

Přímý výběr (Direct Selection).

K1920_kniha.indb 115 6.10.2011 14:01:54




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist