načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Kreativní doba expozice -- Naučte se používat všechny rychlosti závěrky - Derek Doeffinger

Kreativní doba expozice -- Naučte se používat všechny rychlosti závěrky
-15%
sleva

Kniha: Kreativní doba expozice -- Naučte se používat všechny rychlosti závěrky
Autor:

Chtěli byste umět proměňovat běžné snímky v neobyčejné záběry, zachytit pohyb a emoce nebo prostě jen fotografovat jinak, než jste byli doposud zvyklí? Nástroj, který vám s tím ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  429 Kč 365
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
12,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2010
Počet stran: 232
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Creative shutter speed
Spolupracovali: překlad David Čepička
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Datum vydání: 03. 12. 2010
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 9788025128688
EAN: 9788025128688
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chtěli byste umět proměňovat běžné snímky v neobyčejné záběry, zachytit pohyb a emoce nebo prostě jen fotografovat jinak, než jste byli doposud zvyklí? Nástroj, který vám s tím vším pomůže, máte blíž, než si možná myslíte. Správnou volbou rychlosti závěrky dokážete z jakéhokoli tvaru vykouzlit barevnou abstrakci, vytvořit efektní dojem pohybu nebo polapit i ty nejrychlejší objekty. Pojďte nahlédnout do pestrého světa expozičních časů a naučte se vidět svět kreativně. Zkušený autor vás v knize provede vším, co potřebujete znát k tomu, abyste zvládli využít možnosti všech dostupných expozičních časů. Kromě specifických vlastností různých rychlostí závěrky se dozvíte, jak pracovat s jednotlivými expozičními parametry a jaké funkce fotoaparátu vám pomohou při samotné volbě požadovaných hodnot. A na řadě ukázek se s vámi autor podělí o postupy a neobvyklé techniky, které mohou posloužit jako inspirace pro vaše vlastní pokusy o ovládnutí času. Kniha vám pomůže: - Využít všechny rychlosti závěrky od 1/8000 s až po 8 hodin - Správně předvídat výsledky různých kombinací času a clony - Zmrazit objekty v pohybu nebo je naopak efektně rozmazat - Vybrat a používat příslušenství pro lepší práci s rychlostí závěrky - Ovládnout nezvyklé fotografické postupy pro kreativní snímky O autorovi: Derek Doeffinger pracoval více než 20 let pro společnost Kodak jako fotograf a spisovatel a v současnosti je autorem na volné noze. Digitální fotografii se věnuje od jejích počátků a ve svých textech se snaží pomáhat amatérům i profesionálům s hledáním neotřelých postupů a nových pohledů na možnosti fotografování. Na kontě má již více než deset populárních knih, mezi kterými jsou kromě praktických návodů i obrazové publikace z cest. (naučte se používat všechny rychlosti závěrky)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ke knize "Kreativní doba expozice -- Naučte se používat všechny rychlosti závěrky" doporučujeme také:
Objektivy Objektivy
Kreativní kompozice -- Tipy a techniky pro digitální fotografie Kreativní kompozice
Naučte se fotografovat sport kreativně Naučte se fotografovat sport kreativně
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kapitola 5

Zastavte běh událostí

!K1773_kniha.indb 157 28.6.2010 14:58:00


158 Kreativní doba expozice

Nyní již máte za sebou důkladné studium funkcí a ovládacích prvků ovlivňujících nastavení rych

losti závěrky, takže nic nebrání tomu, abyste se začali věnovat různým technikám, jež vám umožní

vytěžit z nabytých znalostí maximum, a získat tak skutečně hodnotné snímky. V této kapitole se

seznámíte s nejrůznějšími fotografi ckými postupy, které umožňují zachytit rychle se pohybující

objekty v nejrůznějších situacích.

Vše, co jste se do této chvíle dozvěděli o parametrech, které ovlivňují expozici, o nastavení hod

noty ISO, kompenzaci expozice a režimech expozice, dále o ovládání ostření a formátech souborů

– to vše vám pomůže nyní vybrat tu správnou rychlost závěrky, abyste dokázali správně vyfoto

grafovat i ten nejrychlejší pohyb.

V této kapitole se dozvíte nejen to, jak na maximum využít potenciál vysoké rychlosti závěrky

při fotografování rychlých objektů, ale také, jak efektivně zastavit pohyb pomocí takové rychlosti

závěrky, kterou byste pro takové účely obvykle považovali za příliš nízkou.

Možná si pomyslíte, že pro zachycení velmi rychle se pohybujícího objektu stačí prostě jen

vybrat vysokou rychlost závěrky, například 1/4 000 s, a fotografovat. To samozřejmě většinou platí,

nicméně brzy pochopíte, že je třeba brát na zřetel i řadu dalších faktorů, které ve svém důsledku

způsobí, že budete muset zvolit nižší rychlost závěrky.

Dříve než se pustíme do objevování kouzla vysokých rychlostí závěrky, podívejme se na ty rych

losti, jež se dají bez problému použít pro zachycení pohybu při fotografování scén z běžného

života.

Rychlosti závěrky pro všední dny

Rychlosti závěrky v intervalu od 1/60 s do 1/250 s pro vás budou představovat něco jako všední oblečení.

Poslouží vám, ale nejedná se o nic přepychového. Jednoduše řečeno, odvedou v rámci možností svou práci, ale

to je tak vše. A vzhledem k tomu, že se tyto rychlosti závěrky často používají při každodenním fotografování,

budete s nimi spokojeni stejně jako se svými oblíbenými tričky a džínami.

Tyto univerzální rychlosti závěrky samozřejmě nejsou – stejně jako vaše všední oblečení – vhodné pro každou

příležitost. Stejně jako se jinak oblékáte při různých příležitostech, budete pravděpodobně tu a tam potřebovat

použít jinou rychlost závěrky, například 1/500 s. Tato rychlost pak určitě postačí i pro pořízení fotografi í, na

které už zmiňované rychlosti závěrky z intervalu od 1/60 s do 1/250 s přestávají stačit.

Tyto rychlosti jsou určeny přesně pro fotografování každodenních a běžných činností a událostí. Můžete je

použít na letním táboře, na dovolené či pro pořízení improvizovaných portrétů. Jde o expoziční časy, s nimiž

!K1773_kniha.indb 158 28.6.2010 14:58:08


159

Kapitola 5 Zastavte běh událostí

vystačíte i během rodinného zápasu ve fotbale na improvizovaném hřišti i na houpačce v parku. Zároveň jsou

ideální pro fotografování na různých rodinných a přátelských setkáních, o prázdninách, srazech, promocích či

narozeninových oslavách.

Nedá se říci, že při těchto středně vysokých rychlostech závěrky se nedají pořídit žádné zajímavé fotografi e.

Vězte, že dají. Třeba když navštívíte stadion, kde probíhají nějaké soutěže v atletice, můžete použít panning

a výsledkem určitě budou naprosto skvělé snímky. Nicméně rychlosti závěrky od 1/60 s d 1/250 s stejně větši

nou použijete pro fotografování na rodinných setkáních a neformálních srazech.

Vzhledem k tomu, že popisované rychlosti jsou takřka nerozlučně spjaty s příležitostným fotografováním

a zachycováním každodenních či všedních aktivit, budete je určitě používat velmi často, ale určitě je nebu

Při pořizování snímků rodiny si bohatě vystačíte s rychlostmi závěrky v intervalu od 1/60 s do 1/250 s. Při fotografování vás bude většinou zajímat, jak

zachytit pohyb na scéně a dosáhnout požadované hloubky ostrosti. 1/60 s, f/8

!K1773_kniha.indb 159 28.6.2010 14:58:08


160 Kreativní doba expozice

dete příliš často nastavovat. Alespoň určitě ne vědomě. Daleko pravděpodobnější je, že je za vás vybere sám

fotoaparát, když bude pracovat v režimu Program. Tento režim osobně označuji jako režim pro fotografování

z ruky neboli snímání v režimu „nastav a zapomeň“, kdy fotografujete, aniž byste museli myslet na nastavenmí

přístroje. Samozřejmě se jedná o režim, který používá kompromisní řešení, tj. vybírá takové kombinace prů

měrné rychlosti závěrky a hodnoty clony, které jsou schopny pokrýt většinu běžně fotografovaných scén.

Univerzálnost těchto běžně používaných rychlostí závěrky však selhává, když se dostanete do výjimečných situací.

Když se budete doslova brodit dýňovým polem, které se dotýká horizontu nebo se přiblížíte k tanečníkovi fl a

menga ve chvíli, kdy vyhazuje nohama, pak s těmito rychlostmi závěrky rozhodně nevystačíte. Pro fotografování

tak výjimečných objektů budete muset režim Program opustit. Pokud například potřebujete ostře zobrazit dýňo

vé pole táhnoucí se od vašich nohou až k nebi, musíte přepnout na režim priorita clony a vybrat malou clonu

(s clonovým číslem f/16 či f/22). Naopak budete-li chtít zachytit tanečníka fl amenga, budete muset přepnout do

režimu expozice s prioritou času a vybrat velmi vysokou rychlost, například 1/2 000 s.

Rychlost závěrky vybírejte podle toho, jak rychlý pohyb potřebujete zachytit. Pro zachycení pohybu tažených saní vystačíte s 1/500 s a clonou f/8.

!K1773_kniha.indb 160 28.6.2010 14:58:20


161

Kapitola 5 Zastavte běh událostí

Držte si klobouky

Pomocí vysokých rychlostí, jako jsou například 1/1 000 s, 1/2 000 s, 1/4 000 s či 1/8 000, s zachytíte bez

problémů takřka jakkoliv rychlou akci, ať se jedná o vodního lyžaře za vaším člunem nebo rychlobruslaře

sprintujícího do posledního kola závodu po vnitřním okruhu stadionu.

Velmi vysoké rychlosti závěrky nepoužívejte příležitostně jen proto, že se dají vybrat pouhým otočením

knofl íku na hodnotu 1/8 000. Fotografování při vysokých rychlostech má i svá rizika. Jak jsme se již zmiňovali

dříve, s rostoucí rychlostí závěrky roste i nebezpečí komplikací. Pro snímání při velmi vysoké rychlosti musíte

mít na fotografované scéně takřka ideální podmínky a také vhodné vybavení: jasné světlo, vysokou hodnotu

Tento voják, který se účastnil rekonstrukce bitvy, spěchá, aby nepromeškal své vystoupení. Pořízení snímku se na první pohled nezdá nijak obtížné, ale já

jsem jej potřeboval záměrně vyfotografovat mezi stany a jen jsem doufal, že zachytím jeho nohy ve vzduchu. 1/1 250 s, f/8

!K1773_kniha.indb 161 28.6.2010 14:58:30


162 Kreativní doba expozice

ISO (800 nebo 1 200), co nejsvětelnější objektiv a takovou kombinaci tělo fotoaparátu-objektiv, která dokáže

rychle a přesně zaostřit na objekt, jenž se pohybuje tak rychle, že ho můžete zachytit jen pomocí opravdu

vysoké rychlosti závěrky.

Možná nejdůležitější je ale skutečnost, že při vysoké rychlosti závěrky je třeba použít co možná nejvíce otevře

nou clonu, což znamená poměrně malou hloubku ostrosti. Při použití teleobjektivu 300 mm a hodnotou clo

ny f/4 zaostřeným na objekt vzdálený šest metrů by byla hloubka ostrosti sotva 10 centimetrů, což je zhruba

délka běžné propisovačky. To zrovna není příliš prostoru pro chybu. V tomto případě nejen že musí fotoaparát

přesně zaostřit, ale musíte také vybrat nejdůležitější část objektu, na kterou zaostříte. Je totiž docela možné, že

ostatní části objektu už se nebudou nacházet v rovině ostrosti.

Nicméně nebojte se experimentovat a používejte vysoké rychlosti závěrky. Nejprve ale podrobně prozkoumejte

tabulku pro zachycení rychlého pohybu, kde zjistíte, zda by třeba nebylo možné použít nižší rychlost, a tím

i menší clonu, abyste získali o něco vyšší hloubku ostrosti.

Záběry si načasujte

Pokud obchodujete na burze, pak zřejmě víte, že pokusy o správné načasování (levně nakoupit a draho prodat)

se považují za amatérské, jelikož jejich vyhlídka na úspěch je příliš malá. (Věřte mi, odborníci zase jednou mají

pravdu.) Ale i přesto si myslím, že na tom něco je. Vždyť komu by se nehodilo, když by v roce 1990 koupil

akcie fi rmy Dell za například 5 000 $ a za deset je prodal se ziskem 4 000 %?

Otázka správného načasování tedy hraje naprosto klíčovou roli, ani ne tolik při obchodech na burze – jako

spíš při fotografování pohybujících se objektů. Pojďme se proto podívat na techniky, které nám pomohou

k vydařeným snímkům. Asi nebudete schopni předpovědět, kdy se zrovna hokejový obránce chystá na

dlouhou přihrávku přes celé hřiště nebo kdy útočící hráč sebere protivníkovi puk a obratem dá branku, ale

u mnoha sportů či pohybových aktivit alespoň se do jisté míry něco předpovědět dá.

Chcete-li fotografovat mísu broskví, pak máte dejme tomu asi týden na to, abyste si ji naaranžovali, než se

vám broskve zkazí. Při aranžování si můžete pohrát s různými možnostmi osvětlení a zkoušet fotografovat

z mnoha úhlů, s různými expozicemi a na rozmanitém pozadí. Je-li tedy fotografovaný objekt klidný jako mísa

broskví nebo třeba se jedná o portrét strýčka Karla sedícího u krbu, můžete si dosyta užívat luxusu předvída

telnosti a na fotografování máte spoustu času. Tyto snímky se nepořizují pod žádným tlakem. Při lakrosu každou chvíli riskujete ránu holí. Něco jiného ale je, když ji chcete zachytit na fotografi i. Pak potřebujete správně načasovat ten jediný okamžik a přidat notnou dávku štěstí. 1/2 000 s, f/7.1

!K1773_kniha.indb 162 28.6.2010 14:58:40


163

Kapitola 5 Zastavte běh událostí

!K1773_kniha.indb 163 28.6.2010 14:58:41


164

Kreativní doba expozice

Něco jiného je, když máte strýčka zachytit, když s broskvemi žongluje. Pak již příprava na fotografování a vlastní pořízení snímku musí být daleko rychlejší. Je jasné, že při fotografování pohybu je správné načasování naprosto kritické. Je také zřejmé, že u některých objektů lze načasování provést snáze než u jiných. Nikdy nevíte, jak dlouho se kovboj udrží na divokém koni nebo kdy kočka skončí se škádlením a konečně se vrhne na svou kořist. Ale jak jsem již uvedl výše, u mnoha činností a akcí se dá jejich průběh alespoň do minimální míry předpovědět. Určitě se lépe předpovídá, kdy skokan do výšky vyběhne na svůj další pokus nebo kdy hráč odpálí další míček, než předpovídat, kterým směrem vyletí míč, když jej fotbalista odrazí hlavou.

Příprava pro pořízení snímku

zachycujícího rychlý pohyb

• Vyberte si pro fotografování takové místo, kde se dají očekávat vrcholné výkony, a buďWH F RQ H MEOtæH 

• Objektiv předem zaostřH WH Q DPtV WR NGH P VOtWH  æ H VH GDQ i DNF H  NWH URX F KF H WH Y IRWRJ UDIRY DW R GH KUDMH

‡ 3RX æ LMWH I X Q NF H Q H SřH WUæ LWpKRVQ tPi Q tDS Uůběæ Q pKR] DRVWřování, abyste mohli pořídit více snímků rychle za

VH ERX 

Úroveň, do jaké budete moci akci předpovědět a připravit se na očekávaný vrcholný výkon, velmi záleží na druhu fotografované aktivity. Můžete si před samotnou akcí třeba projít dostihovou dráhu nebo motokrosovou trať, abyste se podívali, odkud se dá nejlépe fotografovat? Ano, můžete. Stačí přijet dejme tomu o hodinu dříve a trať si projít. Nejlepším způsobem, jak dosáhnout dokonalých fotografi í zejména u velmi rychle se pohybujících objektů a sportů, kde toho nelze předem mnoho předpovídat, je důkladné seznámení s danou aktivitou. Pokud máte alespoň trochu ponětí o tom, co se bude dít, můžete přece jen o trochu snáze předvídat nadcházející události. Samozřejmě byste neměli zapomínat na studium plánu akcí – pak se vám nestane, že přijedete například na dostihovou dráhu tři dny poté, co se zde konal poslední dostih sezony. Chystáte-li se fotografovat některé významné a hojně navštěvované závody, pak vám předem doporučuji, abyste předtím navštívili nějakou menší akci podobného charakteru. Možná vás napadne, proč rovnou nefotografovat nějakou větší událost? Samozřejmě můžete, ale u soutěží menšího významu nebudete pod tak velkým tlakem, seznámíte se strategiemi načasování, které pak určitě s úspěchem využijete na akcích národního nebo mezinárodního charakteru. Další velkou výhodou fotografování na méně významných soutěžích je i to, že se snáze dostanete co nejblíže centru dění – a ani nebudete potřebovat žádnou speciální povolenku.

!K1773_kniha.indb 164 28.6.2010 14:58:50


165

Kapitola 5 Zastavte běh událostí

Z pohledu dřívějšího „tichého pozorovatele“ vám mohu prozradit, že jedním z nejlepších způsobů, jak získat

základní znalosti ze zákulisí daného sportu či události, je překonat ostych a pokusit se oslovit pořadatele,

účastníky akce, fanoušky či kolegy fotografy. Většina lidí, s nimiž jsem hovořil, byla ráda, že mohla odpovídat

na moje dotazy. A když se ptám na další podrobnosti (což dělám skutečně často), není nijak neobvyklé, že se

dostanu na místa, odkud se mi naskytnou vynikající příležitosti k fotografování. Navíc k tomu všemu někdy

dostanu i několik vydařených anekdot a dostanu se i za pásku nebo hrazení, kam bych se jako běžný divák

nikdy neměl šanci dostat.

Správným načasováním můžete do svých záběrů dostat i určitý „příběh“, který pak dokáží vyprávět každému, kdo se na ně podívá. 1/800 s, f/5,6

!K1773_kniha.indb 165 28.6.2010 14:58:51


166

Kreativní doba expozice

!K1773_kniha.indb 166 28.6.2010 14:59:02


167

Kapitola 5 Zastavte běh událostí

Jaká rychlost závěrky zmrazí akci Jakou rychlost závěrky potřebuji pro vyfotografování svého šestiletého potomka ujíždějícího s roztřesenýma nohama na kolečkových bruslích? A jakou pro zachycení mladíka na skateboardu, jak provádí one-footed ollie? Jakou rychlost závěrky potřebuji pro snímek koně letícího přes překážku či jezdce na člunu, který se na plný plyn řítí k cílové čáře? Rozhodnutí o správné rychlosti závěrky při fotografování pohybu závisí nejen na rychlosti pohybu, ale i na dalších charakteristikách pohybu či fotografi ckého záměru. Shrňme si je. Abych vám pomohl s rozhodováním, jakou rychlost použít ve většině případů, připravil jsem přehlednou tabulku. Předpokládejme, že používáte ohniskovou vzdálenost 200 mm a že objekt má na snímku vyplnit maximálně jednu třetinu plochy v hledáčku či na LCD displeji. Za těchto předpokladů vám rychlosti závěrky uvedené v tabulce 5.1 zabrání rozmazání snímku kvůli pohybu objektu či otřesům fotoaparátu (za předpokladu, že používáte středně dlouhý objektiv). Tabulka 5.1: Rychlosti závěrky potřebné pro zachycení pohybujícího se objektu

Rychlost objektu Minimální rychlost závěrky závislá na směru pohybujícího se objektu

Horizontální pohyb Vertikální pohyb Pohyb po úhlopříčce

do 15 km/h 1/250 1/90* 1/160*

15–30 km/h 1/500 1/125* 1/250

30–50 km/h 1/1 000 1/250 1/500

50–80 km/h 1/2 000 1/500 1/1 000

80–120 km/h 1/4 000 1/1 000 1/2 000

nad 120 km/h 1/8 000 1/2 000 1/4 000

* U takto označených rychlostí závěrky je možné zamezit rozmazání i použitím stabilizace obrazu nebo umístěním přístroje na stativ.

Co ještě ovlivňuje úspěšné zachycení pohybu Kde se potkají dva vlaky, když jeden vyráží z Chicaga do New Yorku o půlnoci rychlostí 80 km/h a druhý vyjíždí z New Yorku do Chicaga opět o půlnoci, ale rychlostí 120 km/h? Pokud dokážete vyřešit tuto slovní úlohu, pak vám výběr správné rychlosti závěrky nikdy nebude dělat potíže. Pro výběr správné rychlosti závěrky je zřejmě nejdůležitější rychlost pohybujícího se objektu, který chcete vyfotografovat. Nicméně svoji roli hrají i další dva faktory – směr pohybu a velikost objektu v záběru. U takových sportů, jako je třeba windsurfi ng, se dá pohyb plavidla docela dobře předvídat, což je první zárukou pořízení vydařeného snímku. 1/640 s, f/5,6

!K1773_kniha.indb 167 28.6.2010 14:59:11




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist