načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Koučování v manažerské praxi -- Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu - Jiří Suchý; Pavel Náhlovský

Koučování v manažerské praxi -- Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu

Elektronická kniha: Koučování v manažerské praxi
Autor: Jiří Suchý; Pavel Náhlovský
Podnázev: Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu

Příručka shrnuje základní informace o koučování v rámci úspěšné manažerské praxe. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  144
+
-
4,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2006
Počet stran: 124
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-1692-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka shrnuje základní informace o koučování v rámci úspěšné manažerské praxe.

Popis nakladatele

Hledáte srozumitelné odpovědi na podstatné a zajímavé otázky týkající se koučování? Sáhněte po příručce zkušených českých koučů, která svým jednoduchým, uceleným a výborně strukturovaným pojetím nemá u nás konkurenci. Dozvíte se, jaké jsou přednosti koučování oproti jiným metodám, kdo se nejčastěji stává koučem, jak dlouho koučování trvá, než se dostaví výsledky, co pozitivního koučování přináší či v jakém pracovním a rodinném prostředí se koučování daří. Seznámíte se s nástroji koučování a dozvíte se, které se v praxi nejlépe osvědčují: od naslouchání, kladení otázek a poskytování rad a doporučení přes poskytování zpětné vazby a učení se ze zkušeností až po změnu způsobu, jak člověk vnímá svět. Zjistíte, jaký kouč nemá být, zda zvolit externího či interního kouče, individuální nebo skupinové koučování, jak poznáte své slabé a silné stránky, zda jsou s koučováním spojena nějaká rizika nebo zda koučování končí, když je dosaženo cíle. Velmi čtivý text je doplněn příklady z praxe. (klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Suchý; Pavel Náhlovský - další tituly autora:
Encyklopedie Jiřího Suchého, svazek 1 - Povídky Encyklopedie Jiřího Suchého, svazek 1
Zpěvník – J. Suchý a J. Šlitr Zpěvník – J. Suchý a J. Šlitr
Životní koučování a sebekoučování -- Klíč k pozitivním změnám a osobní spokojenosti Životní koučování a sebekoučování
 (Médium CD MP3)
Osudy Jiří Suchý -- CD mp3 Osudy Jiří Suchý
 (e-book)
Pozitivní emoce -- Jak je posilovat a rozvíjet v osobním i pracovním životě Pozitivní emoce
 (e-book)
Životní koučování a sebekoučování -- Klíč k pozitivním změnám a osobní spokojenosti Životní koučování a sebekoučování
Šest pilířů manažerského úspěchu -- Jak je posilovat, rozvíjet a využívat v manažerském i osobním životě Šest pilířů manažerského úspěchu
... nikoho nezabije -- Písňové texty z let 2001 - 2011 ... nikoho nezabije
 (e-book)
Šest pilířů manažerského úspěchu -- Jak je posilovat, rozvíjet a využívat v manažerském i osobním životě Šest pilířů manažerského úspěchu
Semafor: šedesát let v jednom představení Semafor: šedesát let v jednom představení
 (audio-kniha)
Šest vánočních povídek (a ani jedna smutná) Šest vánočních povídek (a ani jedna smutná)
 
K elektronické knize "Koučování v manažerské praxi -- Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu" doporučujeme také:
 (e-book)
Delegování jako způsob manažerského myšlení Delegování jako způsob manažerského myšlení
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Jiří Suchý / Ing. Pavel Náhlovský Koučování v manažerské praxi Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 www.grada.cz jako svou 2711. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová Sazba Antonín Plicka Počet stran 128 První vydání, Praha 2007 Vytiskly tiskárny EKON, družstvo Srázná 17, Jihlava © Grada Publishing, a.s., 2007 Cover Photo © profi media.cz/CORBIS, 2007 ISBN 978-80-247-1692-3

Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

vedení lidí a řízení fi rem, marketingu a prodeje, rozvoje pracovních,

komunikačních a manažerských dovedností, vztahů v zaměstnání,

budování kariéry a rozvoje osobnosti. Edice je určena jak profesionálům

z řad odborných pracovníků, manažerů a podnikatelů, kteří si chtějí osvěžit

své vědomosti a ověřit si v praxi nabyté znalosti, tak těm, kteří se připravují

na svou budoucí profesi nebo začínají budovat vlastní profesní kariéru.

5

Obsah

Obsah

O autorech ....................................................................................................................... 7

Předmluva ....................................................................................................................... 9

Úvodní slovo ................................................................................................................ 11

I. část

Proč, jak a o čem to je? ............................................................................................ 13

1. Prosím stručně: Co to je koučování? ....................................................... 15

2. Jaký má být kouč? ............................................................................................ 25

3. Jsem koučovatelný? ........................................................................................ 30

4. Co mohu očekávat od koučování? ........................................................... 32

5. Jak koučování prakticky funguje? ........................................................... 34

6. Jaké existují modely koučování? .............................................................. 43

7. Do jakých rolí vstupuje kouč? .................................................................... 56

8. V jakém prostředí se koučování daří? .................................................... 60

9. A co rizika a bariéry koučování? ............................................................... 62

10. Co pozitivního koučování přináší? .......................................................... 65

II. část

Chcete nahlédnout pod pokličku práce koučů? ........................................ 69

11. Jak vzniká know-how kouče? .................................................................... 71

12. K čemu je dobré pozitivní naladění? ...................................................... 72

13. Koučování při práci? ....................................................................................... 76

14. Tři principy rozhodování .............................................................................. 79

15. Kouč jako partner v rozhodování manažera ...................................... 82

16. Pojďme si kreslit! ............................................................................................. 88

17. Ve zkušenostech je bohatství fi rmy ........................................................ 93

18. Práce se znalostmi: Minutové učební stránky ................................... 99

19. Akční plány: Proč a jak si dávat závazky a plnit je? ....................... 103

20. A co slabé a silné stránky koučovaných? ............................................ 106

21. Co obnáší komunikace kouč–koučovaný? ......................................... 109

Pět myšlenek na závěr .......................................................................................... 115

Použitá literatura .................................................................................................... 117

7

O autorech

O autorech

PhDr. Jiří Suchý

Je absolventem PF UK Praha oboru pedagogic

ká psychologie. Před rokem 1990 pracoval řadu

let v oblasti přípravy pedagogických pracovníků

v učňovském školství. Po roce 1990 zastával vyso

kou manažerskou funkci v řízení učňovského škol

ství. Později působil čtyři roky ve funkci vedoucího

manažerské příprav y ve fi rmě Škoda Auto, a. s., kde

získal bohaté organizátorské a lektorské zkušenosti z přípravy manažerů. Od

roku 1998 samostatně podniká v přípravě manažerů a podnikatelů. Věnuje

se především individuálnímu a skupinovému koučování mistrů a středního

managementu. Ve funkci kouče, lektora a poradce má bohaté zkušenosti

především z oblasti výrobních fi rem. V současné době koučuje více než deset

skupin mistrů a vedoucích týmů měsíčně. Je certifi kovaným lektorem vzdělá

vání dospělých pro ČR a SR. Působí především ve fi rmách Škoda Auto Mladá

Boleslav, Aero Vodochody, Preciosa Jablonec n. N., GRAMMER CZ Dolní Kra

lovice, Hella Behr Mnichovo Hradiště, Falcon Mimoň. Je externím lektorem

vzdělávacích agentur MASS, VOX, Economia, IIR. Je členem České manažer

ské asociace a Asociace institucí vzdělávání dospělých. Publikuje v odbor

ných časopisech, například Moderní řízení, Personalistika. PhDr. Jiří Suchý

má vlastní fi rmu SERVIS SUCHÝ – příprava manažerů a podnikatelů.

E-mail: j_suchy@quick.cz

Ing. Pavel Náhlovský

Je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze.

Má ze sebou dvacet let manažerské praxe. Od roku

1990 samostatně podniká v oblasti poradenství,

vzdělávání a koučování. Od roku 1994 působí jako

externí kouč ve Škodě Auto a v dalších fi rmách. Víc

než třicet let spolupracuje jako autor a překladatel

s časopisem Moderní řízení. Koučování v manažerské praxi Komu je kniha určena:  Těm, kteří již někoho koučují – externím a interním koučům.  Vedoucím pracovníkům,

kteří chtějí z koučování učinit součást svého stylu vedení lidí.  Personalistům, vedoucím a pracovníkům podnikových útvarů

vzdělávání, kteří se chtějí dozvědět o možnostech a praxi koučování.  Každému, koho zajímá téma koučování a kdo chce být koučován.  Každému, kdo by rád byl někomu koučem nebo

to chce prostě „zkusit“.  Všem, kdo chtějí „nahlédnout do kuchyně“ koučům

a dozvědět se něco bližšího o koučování v praxi.

Předmluva

Předmluva Co bylo dříve: otázky, nebo odpovědi? S jistou dávkou nadsázky lze říci, že většina knih dává odpovědi na otázky, které si čtenář dost možná nikdy nepoloží. Tím ho poněkud zbavují aktivity a činí z něj v lepším případě pasivního konzumenta znalostí, v horším pak odpůrce znalostí. Tato kniha je naopak plná otázek. Proč? Protože koučovat znamená především klást otázky a vést koučované tak, aby vyvinuli vlastní aktivitu a odpovědnost při hledání odpovědí. Takto nalezené odpovědi se pak stávají podnětem a východiskem k pozitivním změnám a k osobnímu růstu.

Řekli jsme si proto, že když je kladení otázek v koučování tak důležité, měla by být kniha o koučování pojata podobným způsobem jako koučování samo. Představili jsme si člověka, který se upřímně chce o koučování v manažerské praxi něco dozvědět a na základě toho se pak rozhodnout, zda se stane koučem, nebo koučovaným, případně sponzorem (zadavatelem) projektů koučování. Na co by se nás takový člověk zeptal? Rozsvítili jsme obrazovku naší mysli a klikli jsme dvakrát levým tlačítkem na ikonu s nápisem „Představivost“. A ejhle – otázky se na nás začaly sypat jedna za druhou. A tu jsme si uvědomili, že je mezi nimi mnoho těch, které jsme skutečně od lidí dostali. Ale tím lépe!

Nezbylo nám pak už nic jiného než si sednout před počítač a začít na tyto otázky podle našich znalostí a zkušeností stručně a jasně odpovídat. Tak vznikla tato kniha.

Úvodní slovo

Úvodní slovo Tato publikace se zabývá velmi aktuálním tématem: koučováním. Ve fi rmě Škoda Auto máme s koučováním bohaté zkušenosti. Patříme mezi první fi rmy u nás, k teré se touto formou příprav y dospělých začaly zabý vat. Zřejmě jako úplně první jsme začali kolem roku 1994 používat skupinové koučování u mistrů a výrobních manažerů.

Oba autory knihy znám z jejich působení ve funkci externích koučů u fi rmy Škoda Auto. Kniha umožňuje „nahlédnout do kuchyně“ obou koučů a seznámit se s tím, jak se koučování praktikuje, využívá a vyvíjí.

Knihu lze doporučit těm, kteří chtějí působit jako externí nebo interní koučové. Je přínosná a inspirující pro všechny manažery, kteří chtějí změnit k lepšímu svůj styl vedení lidí a uplatnit v něm prvky koučování.

Vývoj směřuje k rozvoji a maximálnímu využití potenciálu každého člověka ve smyslu:  ztotožnění lidí s vizí budoucnosti fi rmy;  motivace pracovníků ke zvýšenému úsilí;  vytváření a dodržování fi remních hodnot a norem;  úsilí o změny a realizaci procesu neustálého zlepšování;  rozpoznání potřeb pracovníků a jejich uspokojení při práci;  vytváření akceschopných týmů, které budou s to zvládat veškeré změny.

Do popředí se stále více dostává kreativita: hledání a přijímání nových myšlenek. Koučování kreativitu podporuje a rozvíjí.

Při realizaci všech náročných úkolů ve fi rmách koučování podle našich zkušeností účinně pomáhá. Čtenář v této knize najde mnoho praktických příkladů. Důležité je, co se od koučování očekává. Nejde jen o to, získat inspirující znalosti a osvojit si dovednosti (to zajišťuje i tradiční vzdělávání), ale hlavně o změnu postojů. Koučování se soustředí hlavně na vytváření, posilování a rozvoj pozitivních postojů každého vedoucího pracovníka k sobě, k lidem i k fi rmě. Právě v tom vidím nejcennější přínos koučování v té formě, v jaké ho praktikují oba koučové – autoři této knihy.

Doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc.

vedoucí Vzdělávání dospělých Škoda Auto



13

Proč, jak a o čem

to je?

První část knihy obsahuje odpovědi na více než padesát

otázek o tom, jak funguje koučování v manažerské praxi.

Najdete zde i řadu příkladů, příběhů a autentických

výpovědí účastníků koučování. Ve svém souhrnu je tato

část pokusem nakreslit co nejživější obraz reálné praxe

koučování.

I.



15

Proč, jak a o čem to je?

1

1. Prosím stručně:

Co to je koučování?

Můžete defi novat koučování stručně – třemi větami? Proč ne? Zde jsou:  Koučování je vztah mezi dvěma rovnocennými partnery – koučem a kou

čovaným – založený na vzájemné důvěře, otevřenosti a upřímnosti.  Je to specifi cká a dlouhodobá péče o člověka, o jeho úspěšnost a růst

v profesním i osobním životě.  Základní metodou kouče je kladení otázek s úmyslem dovést koučova

ného k tomu, aby si sám odpověděl, poznal lépe sám sebe i své okolí,

stanovil svou vizi budoucnosti, odvodil z ní své cíle a pak je začal krok

za krokem uskutečňovat.

Chcete-li jinou stručnou defi nici, používáme s oblibou tento citát: „Kouč je jako horský vůdce, který vám pomůže vylézt na Mont Blanc v časovém limitu a s přijatelným rizikem. V naléhavém případě vám může hodit lano, nikdy však neleze za vás. Bez kouče vám hrozí nebezpečí, že ztratíte motivaci, trpělivost, nakonec i sebedůvěru a vzdáte to.“ (Omlouváme se autorovi citátu – jeho jméno se nám nepodařilo najít, takže ho nemůžeme uvést.) Proč zrovna na Mont Blanc? Protože vy sami – ne kouč – jste se pro tento vrchol rozhodli a dali mu přednost třeba před Kozákovem nebo Sněžkou. Proč právě koučování? Proč ne něco jiného? Pokud se rozhodnete sami se sebou něco dělat, můžete o to usilovat různými způsoby podle toho, čeho chcete dosáhnout a kolik do toho chcete investovat času a peněz.

+


16 Koučování v manažerské praxi  Když potřebujete povšechnou inspiraci, nové znalosti a informace, stačí

vám občas absolvovat některý odborný seminář či konferenci a zalisto

vat v odborné literatuře.  Potřebujete-li odborné rady, musíte si najít mentora (rádce) s dlouho

letými zkušenostmi, který vám ve všem dokáže poradit a říci, jak se co

dělá, abyste měli ve svém oboru úspěch.  Chcete-li si osvojit určitou dovednost, o které si myslíte, že je vaší slabou

stránkou, pomůže vám příslušný výcvik.  Pokud máte problém s psychikou, potřebujete dobrého terapeuta nebo

možná psychiatra.  Chcete-li se dostat do nebe, musíte se obrátit se žádostí o pomoc na

zcela jinou adresu, nikoli na kouče. Nicméně dobré koučování podpo

ruje etické hodnoty a dodržování morálky, šíří a posiluje optimismus,

takže není s cestou do nebe v rozporu.

Problém je často v tom, že člověk neví, co by měl sám se sebou dělat; pouze nejasně tuší, že by něco dělat měl, aby neustrnul na jednom místě. V takovém případě udělá dobře, když vyhledá kouče. Ten mu totiž může pomoci ujasnit si, co vlastně chce a kam se chce v životě dostat. O čem je koučování? Vypůjčme si pár myšlenek z předmluvy Michala Ondráčka k českému vydání knihy W. Timothyho Gallweyho Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Gallwey říká, že koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon. Koučování samo o sobě ničemu neučí, spíše pomáhá učit se. Klasický přístup ke vzdělávání usiluje o zvyšování výkonu prostřednictvím zvyšování potenciálu člověka. Zjednodušeně řečeno: „V případě, že vaše auto nejede dost r ychle, přidejte plyn.“ Pokud vám tedy něco nejde, doplňte si vzdělání, naučte se novým technikám, více se snažte. Naproti tomu dobrý kouč vám pravděpodobně řekne: „Můžete sice přidat plyn, ale nestačilo by odbrzdit ruční brzdu?“ Koučování pracuje s jednoduchým vzorcem:

V = P – I

Výkon V se rovná potenciálu P sníženému o vliv bariér výkonnosti I (interference). Přitom bariérou blokující náš potenciál a tím i naši výkonnost a úspěšnost jsme především my sami.

17

Proč, jak a o čem to je?

1

!

Koučování pracuje s potenciálem člověka: jak ho odhalit, uvolnit,

správně nasměrovat a využít.

Dodejme k tomu ale jednu důležitou věc: koučování může nejen uvolnit

existující potenciál koučovaného („odbrzdit ruční brzdu“), ale i systematicky

jeho potenciál rozvíjet, tj. „přidávat plyn“, nebo zvětšovat počet válců, pří

padně motor vyměnit za lepší. Analogie s výměnou motoru není přitažená

za vlasy, protože v koučování jde o postoje – a změnit postoje k lepšímu,

to je zásadní změna.

Jak se liší koučování od tradičních

forem vzdělávání a výcviku?

Naznačuje to obrázek č. 1.

Obr. 1 Trojúhelník osobního růstu

POSTOJE:

„Já chci! Já to

dokážu!“

VĚDOMOSTI:

„Znám!“

DOVEDNOSTI:

„Umím!“

Koučování se přednostně soustředí na postoje.

Proč?

Protože bez změny postojů skutečný osobní růst nenastane.

Bez správných, pozitivních postojů leží znalosti a dovednosti ladem. Koučování v manažerské praxi

!

Zatímco se tradiční formy vzdělávání orientují na znalosti a doved

nosti, koučování má svou prioritu v třetím klíčovém faktoru úspě

chu – v postojích. Na postojích nejčastěji ztroskotává převod znalostí do praxe a do výsledků.

Pokud má manažer znalosti i dovednosti, ale nechce nebo se bojí je uplatnit, protože nemá dost sebedůvěry, pak se změny k lepšímu ani výsledky nemohou dostavit. Koučování je především boj o postoje. Podle zkušeností je to většinou boj úspěšný.

Výcvik neboli trénink se soustředí na osvojování konkrétních dovedností – na nic jiného. Riziko pouhého výcviku je v tom, že koučovaný nabude dovedností, které pro něj ve skutečnosti nejsou důležité. Koučování naproti tomu považuje za výchozí bod sebepoznání koučovaného, poznání jeho silných a slabých stránek, formování dlouhodobých cílů a hodnot. Jedině tak lze určit priority a poznat, které dovednosti je dobré přednostně posílit a u kterých to nutné není.

Možná se ukáže jako účelné dál posilovat a rozvíjet to, co koučovaný už dobře umí, než ho pracně učit něčemu, co neumí. Chybějící dovednosti lze často něčím nahradit – například vhodným výběrem blízkého spolupracovníka nebo zástupce. To je odpozorováno z praxe úspěšných manažerů.

Koučování přednostně směřuje nikoli k ovlivnění vnějšího jednání, ale k charakteru člověka, k jeho základním hodnotám a paradigmatům (ke způsobu, jak vnímá svět a svou roli v něm). K tomuto pojetí nás inspirovala kniha S. R. Coveyho 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život. Podle této knihy učíme koučované především tyto dvě věci:  Proaktivita – mezi podnětem a odezvou má člověk možnost uvědo

mělé volby, zda a jak bude reagovat. Na urážku nemusí automaticky

reagovat urážkou. V uvědomělé volbě reakce je jeho největší poten

ciální síla.  Na proaktivitu navazuje soustředění na okruh působnosti. Proaktivní

lidé se přednostně zabývají tím, co mohou ovlivnit, změnit či zařídit,

a nenaříkají nad tím, co změnit nemohou. Svůj okruh působnosti sou

stavně rozšiřují. Produkují pozitivní energii.

Kdo chce být úspěšný, musí brát roli manažera vážně a získat kontrolu především sám nad sebou.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist