načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Koučování týmu -- Jak my to vedeme – Michaela Daňková; Jana Ada Kubíčková; Petra Prošková

Koučování týmu -- Jak my to vedeme

Elektronická kniha: Koučování týmu
Autor: Michaela Daňková; Jana Ada Kubíčková; Petra Prošková
Podnázev: Jak my to vedeme

Kniha ukazuje různé přístupy manažerů a pracovních skupin k práci a řešení problémů na základě skutečných příběhů ze života firem v českém prostředí. Tyto příběhy z firemního života přinášejí nové pohledy a inspirace pro personální ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  195
+
-
6,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5% 100%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 111
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4871-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha ukazuje různé přístupy manažerů a pracovních skupin k práci a řešení problémů na základě skutečných příběhů ze života firem v českém prostředí. Tyto příběhy z firemního života přinášejí nové pohledy a inspirace pro personální management. Jejich cílem není podat jasné a přesné návody, ale poukázat na možná řešení, ze kterých si manažeři mohou vybrat ten svůj "správný" návod. Což je ostatně základem koučování. Rady a inspirace pro vedení pracovních týmů na základě skutečných příběhů z prostředí českých firem.

Popis nakladatele

Pokud čekáte jednoduchá řešení a návody typu „přidej pět vajec a vše zamíchej“, musíme vás zklamat. Přesně to v této publikaci nenajdete. Koučování je metoda, která přímo nahrává k využívání netradičních metod, jako jsou například principy svobody v práci. A jakápak by to byla svoboda, kdybyste od nás dostali přesně „nalinkováno“, jak máte koučovat. Cílem autorek je ukázat vám na skutečných příbězích z firemního života v české kotlině různé postupy při řešení konkrétních situací, obohatí vás o své zkušenosti s koučováním týmů a představí myšlenky svobodného přístupu k práci. A pak už bude pouze na vás, abyste si našli ten správný návod.

Nezbývá tedy než ocitovat samotné autorky: „Přejeme vám, ať čas strávený nad čtením této knihy je využitý smysluplně a kniha vám je inspirací pro váš další, nejen pracovní život.“ (jak my to vedeme)

Další popis

Vedete tým lidí a chcete najít inspiraci, jak lépe na to? Toužíte dozvědět se více o koučování a nahlédnout pod pokličku, jak to dělají v jiných firmách? V tom případě se k vám dostala ta správná kniha.


Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michaela Daňková; Jana Ada Kubíčková; Petra Prošková - další tituly autora:
Koučování -- Kdy, jak a proč, 2., aktualizované a rozšířené vydání Koučování
Koučování týmu -- Jak my to vedeme Koučování týmu
Koučování -- Kdy, jak a proč, 3., aktualizované a rozšířené vydání Koučování
 (e-book)
Koučování -- Kdy, jak a proč, 2., aktualizované a rozšířené vydání Koučování
Prokoukněte svého šéfa -- Praktický průvodce Prokoukněte svého šéfa
Prokoukněte komunikační styly druhých Prokoukněte komunikační styly druhých
 
K elektronické knize "Koučování týmu -- Jak my to vedeme" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychoanalytické koučování -- Vliv nevědomé motivace na jednání koučovaného Psychoanalytické koučování
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Koučování

týmu

Kou

č

ování týmu

Petra Prošková – Jana Ada Kubíčková – Michaela Daňková

Vedete tým lidí a chcete najít inspiraci, jak lépe na to? Toužíte dozvědět se více o koučování a nahlédnout pod pokličku, jak to dělají v jiných fi rmách? V tom případě se k vám dostala ta správná kniha. Pokud čekáte jednoduchá řešení a návody typu „přidej pět vajec a vše zamíchej“, musíme vás zklamat. Přesně to v této publikaci nenajdete. Koučování je metoda, která přímo nahrává k využívání netradičních metod, jako jsou například principy svobody v práci. A jakápak by to byla svoboda, kdybyste od nás dostali přesně „nalinkováno“, jak máte koučovat. Cílem autorek je ukázat vám na skutečných příbězích z fi remního života v české kotlině různé postupy při řešení konkrétních situací, obohatí vás o své zkušenosti s koučováním týmů a představí myšlenky svobodného přístupu k práci. A pak už bude pouze na vás, abyste si našli ten správný návod. Nezbývá tedy než ocitovat samotné autorky: „Přejeme vám, ať čas strávený nad touto knihou je využitý smysluplně a kniha vám je inspirací pro váš další, nejen pracovní život.“ Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

Vedení týmu z pohledu manažera i člena týmu 

Sdílení zkušeností 

Koučování

týmu

Koučování

týmu

Koučování

týmu

Koučování

týmu

Jak my to vedeme

Petra Prošková – Jana Ada Kubíčková – Michaela Daňková



Koučování

týmu Jak my to vedeme Petra Prošková – Jana Ada Kubíčková – Michaela Daňková

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro

dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Petra Prošková Jana Ada Kubíčková Michaela Daňková KOUČOVÁNÍ TÝMU Jak my to vedeme TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5693. publikaci Odpovědný redaktor Zdeněk Kubín Sazba a zlom Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Jan Dvořák Jazyková korektura Kateřina Prošková Ilustrace Jana Ada Kubíčková Počet stran 112 Vydání 1., 2014 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2014 Cover Photo © archiv autorek ISBN 978-80-247-4871-9 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-9558-4 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-9559-1 (ve formátu EPUB)

OBSAH

O autorkách ............................................................ 7

Úvod .................................................................. 9

Poděkování – 360°  ................................................... 10

Ale já jsem jejich vedoucí! ............................................... 11

Ale my se chováme normálně! ........................................... 14

Co těm lidem mám říct? ................................................. 16

Dá se změřit změna? .................................................... 20

Indiáni v businessu ..................................................... 22

Já jim to říkám pořád! ................................................... 26

Jemně, ale pevně ....................................................... 29

Každý staví svůj chrám jinak ............................................. 32

Když fouká, je třeba vyvětrat ............................................. 36

Když jsi jediný, tak musíš ................................................ 38

Leadership model odspodu .............................................. 41

Mohutné finiše a konce do ztracena ....................................... 43

Moje zodpovědnost, můj výběr ........................................... 46

My tě, šéfe, naučíme! .................................................... 49

Nauč ho, prosím tě, zdravit .............................................. 52

Naučte moje lidi, aby byli pozitivní ....................................... 54

Nedělní deprese ........................................................ 57

Nová a skvělá strategie .................................................. 60

Nová místnost ......................................................... 63

Obraz a rám ........................................................... 65

Od solitéra k sebevědomému týmu ....................................... 68

Porcování medvěda ..................................................... 70

Prďoši ................................................................ 74

Proč jsi, sakra, dělala tak moc ............................................ 76

Já přece vím, co je pro ně nejlepší ......................................... 82

Přece pro takového člověka dělat nebudu .................................. 84

Půlnoční .............................................................. 87

Rána z milosti ......................................................... 89

Respekt ............................................................... 92

Ředitel by přece měl aneb Když nepadne střevíc ............................ 95

Tam bych chtěla pracovat! ............................................... 99

Test firemní kultury naživo ............................................. 101

Vlk z Wall Street ...................................................... 103

Walking around ....................................................... 106

Změna (v práci) je život ................................................ 109



∣ 7

O AUTORKÁCH

MichaelaDaňková

V

-

-

K

www.michaeladankova.cz

ícenežpatnáctlet věnujelektorství,koučováníapůsobíjakomentor.

Specializuje se na rozvoj manažerskýchdovedností. Mezi její klienty patří

významné firmyzoblasti bankovnictví,farmaceutického průmysluatele

komunikací.Vroce 2010 založila vzdělávacíaporadenskou firmuMDtrai

ning,kterásdružujekoučeamentorysbohatou manažerskoupraxí.

Vystudovala sociologiianásledně psychologii.Jeabsolventkou onzerva

tořeJaroslavaJežka,dramatickéhooborupodvedenímIvanaVyskočila.

Manažerskou praxizískalavČeskémrozhlaseavTelecomu.

Je autorkou knihokoučování promanažery( ,

GradaPublishing,2008,2.,aktualizovanéarozšířenévydání 2013.)

se

Koučování dy jakaproč–K

PetraProšková

J-eabsolventkouVysokéškolyekonomickévPraze.St íletoupestáv

kou, vnovanou vzd lávání mládeže na st ední škole, se pohybuje dvacet let

voblasti bankovnictví.Vsou asné dobpracujejakoeditelkaBackOffice

vSOB.

Vnujeselektorské innostiaší ení svobodných princippráce,které

uplatujevkaždodennípraxi.JevelkouobdivovatelkouTomášeBati.

Tato kniha je jejím prvním literárním po inem.

řř

ěě ř

čě ř

Č

ěčřů

ň

č

Jana AdaKubíčková

„Milujutulipányakaramelovej sprchovejgel.Čokoládumám nejradši

70%, mimoniještě lentilkyazelenýAirwayskyaM&M's! Ta ky suchýMar

tini,Caipirinu,víno, Sangríu...asvojipráci.

Až budu velká, dodělám inženýraasfouknu doktorát,chci černou dogu

Agátu, černýhomopseKokinaaVolvoC30.Abudu cirkusovýumělec.Agra-

fickýdesignér, nebocopywriter.Atakybudustudovat sinologii.Atypografii,

nebokomiksovoukresbuanovámédia.

TajněvzhlížímkdíluChriseHartaakCísařovněCch'-si..."



ÚVOD

Koučování týmu s  podtitulem „Jak my to vedeme...“ je knížka nabitá skutečnými příběhy ze života zejména korporátních firem fungujících v  ryze českém prostředí. Ukazuje různé přístupy z pohledu manažerů, ale i dalších členů nejen pracovních týmů, k životu v nich a jejich práci. Odkrývá možnosti vedení týmů a lidí k zodpovědnosti za svůj výkon i sebe sama.

Koučování je metoda, která přímo nahrává k využití netradičních metod, jako jsou principy svobody v práci a posun týmů a firem směrem ke smysluplnému fungování a podnikání.

Knížka nemá ambici dávat jednoduchá řešení a návody, naopak naším cílem je ukázat na skutečných příkladech a příbězích z firemního života v české kotlině různé přístupy k  řešení konkrétních situací, obohatit čtenáře o zkušenosti s  koučováním týmů a šířit myšlenky svobodného přístupu k  práci. Je na každém, aby si ten „svůj správný“ návod našel sám. Přejeme vám, ať čas strávený nad čtením této knihy je využitý smysluplně a kniha vám je inspirací pro váš další, nejen pracovní život. „Myslel jsem, že jsou to špatné knihy. Ale pak jsem přišel na to, že odpovědi si musí každý vymyslet sám. Na všechno. Dobré knihy nás mají naučit myslet..., ne nám dávat odpovědi.“ (F. L. Věk) „Nezralí básníci napodobují, zkušení kradou. Ti špatní znetvoří, co si vezmou, zatímco dobří z toho udělají něco lepšího, nebo alespoň jiného. Skutečný básník zvládne svou kořist naroubovat do jedinečné koruny pocitů, zcela odlišné od té, ze které si svůj roub uštípl.“ (T. S. Eliot) ∣ Koučování týmu

PODĚKOVÁNÍ – 360° 

„Rády bychom společně poděkovaly našim klientům, kolegům, spolupracovníkům, šéfům, přátelům, prostě všem, se kterými jsme v kontaktu, od nichž se neustále učíme a kteří nás inspirovali k napsání této knihy.“

Míša a Petra

„Osobně chci vyjádřit svůj dík Tomáši Hajzlerovi, který mi, jako český guru svobody v práci, otevřel nové obzory. Kdybych Tomáše nepotkala, tak by se spousta věcí nestala, s největší pravděpodobností by nevznikla ani tato kniha.

Druhý velký dík patří Míše, která mě přizvala ke spolupráci na tomto díle – kdybych

před šesti lety nešla na kurz koučování, patrně by tato kniha také nebyla.

Třetí díky patří Janě Ade, že za běhu přistoupila na spolupráci a knihu posunula svými

obrázky na vyšší úroveň – kdyby náhodou nenakreslila komiks na prezentaci našeho katalogu, „nikdy bych o ní nevěděla“ a něco by naší knížce chybělo.

Čtvrté, moc důležité poděkování patří celému mému pracovnímu týmu a mému šéfovi – kdyby před více než rokem nedošlo ke změně, nebyly by naše společné zážitky a praktické zkušenosti. Bez vás by nebyla ani tato kniha. Jste skvělí! Díky!

A kdyby si někdo snad myslel, že to je všechno náhoda, tak není – náhody prostě neexistují.“

Petra

„Psát knížky je fajn. Ale psát je s tebou, Petro, je skvěěěělý. Ty jsi mne inspirovala k jinému směru a stylu. Já bych to psala pořád stejně... A moc mne to s tebou bavilo vymýšlet, psát a pracovat. A taky děkuju za to, že jsi knihu zkompletovala a dovedla do konečné formy! 

Jano Ado – klobouk dolů. Máš skvělý nadhled a oceňuju, jak umíš vystihnout věci ve zkratce!

Knížka je o týmu a já jsem sama na sobě zjistila, že díky našemu týmu vznikl mnohem lepší výsledek, než bych to dokázala já sama. A to nemluvím o té energii a radosti, která při tom byla a kterou jsem si opravdu užila... Děkuju.

Ještě jsou dva lidé, kterým chci ze srdce poděkovat. Jsou to mé dcery, Šárka a Kamča. Děkuji vám za to, že mne vždy a ve všem podporujete. Je mi s vámi moc hezky a vím, že společně dosáhneme všeho, co si přejeme. Dáváte mi tolik lásky, energie, nových nápadů a porozumění.“

Míša

„Já bych ráda poděkovala madre, za to, že trpělivě snášela mé kreativní krize, konzultovala dobré i špatné nápady a vždy byla mým prvním a největším kritikem. Velký dík také patří americkému výtvarníkovi Chrisovi Hartovi, za to, že svým dílem výrazně ovlivnil styl, kterým kreslím.“

Jana Ada


∣ 11

ALE JÁ JSEM JEJICH VEDOUCÍ!

Bylo potřeba zjistit, co si myslí řadoví zaměstnanci o svých manažerech. Měly se zavádět nějaké nové věci, bylo by dobré znát názory zezdola.

Udělali jsme několik sezení s  řadovými pracovníky a bylo to opravdu výborné. Mimo jiné se ukázalo, že oni znají a skutečně potřebují jen svého přímého nadřízeného. S ním řeší operativní problémy, ten zná i to, co je trápí, a je to pro ně stěžejní člověk. Většina věděla, kdo je nadřízený jejich šéfa, ale s dalším začleněním směrem nahoru to už bylo horší. „Mě to ani nezajímá, kdo tam je. Jednak se to teď často mění a ke mně to nedoléhá. Já ho znám podle jména, ale není to pro mne důležitý.“ Když jsem přenášela informace z těchto skupin na nejvyšší vedení, tak jsem zmínila i fakt, že je nutné pracovat s tím, že pro řadové lidi je opravdu představitel firmy jejich bezprostřední vedoucí a že nemůžeme přeceňovat dopad komunikace, kterou dělá přítomné nejvyšší vedení.

Zdálo se mi to logické. Je to běžný jev, ve většině firem to takhle funguje. Copak známe všichni jména současných ministrů? Vědí všichni zaměstnanci, kdo je tiskový mluvčí naší firmy? Copak máme čas číst e-maily o obecných věcech, které od svého vedení dostáváme? Můžeme si pouštět motivační řeči, jež nejvyšší vedení dává na intranet? Je to zajímavé, ale práce je hodně a dost často zaměstnanci nerozumí přesně, co tím vedení myslí. Jsou to pro ně fráze, složité formulace, jež mohou mít mnoho významů. Manažerská řeč je tak trochu jako řeč „panská“ z pohádky. Nejde o to, že by někdo byl hloupý a druhý chytrý, ale prostě jsme každý jinde a mluvíme trochu jinak.

Zajímavá byla reakce vedení. Pro některé to byla výzva, aby víc přenášeli informace na své podřízené a nechal na nich, jak je přenesou dolů. Někdo ale nechtěl pochopit, že on sám sice může chodit po chodbě a šířit misi, ale ne všichni mu budou rozumět.

Ideální je, když klíčové věci prezentuje jak vedení, tak přímí nadřízení a každý to bude předávat tak trochu po svém.

Když jsem dělala pro výrobu, tak byla klíčová myšlenka – mistr je často jediný manažer, kterému ještě pracovníci rozumějí a jemuž věří. On je jejich člověk, který mluví jejich jazykem. Výrobní ředitel je příliš daleko.

Často je to stejné i v  rodině. Říkáme něco svým dětem a ony nám „nerozumějí“. Pak jim to řekne kamarád nebo někdo jiný a ony pochopí. Důležité je to přijmout jako fakt a pracovat s tím.

12 ∣ Koučování týmu

Pohled manažera

To je život, ím jste výš, tímjstevíc sámaprosttonechcete, nechcetepijít

okontaktsnormálními lidmi,pecijen ta manažerská„smetánka už je dost

odtrženáodreality všedního dne,atak se snažíte postihnoutitohoposledního

lov ka, kterývevašem týmuje. Dlám to takéamyslím, že to je správnáv c. Pro

mosobn je to cennáškola–píšuaprezentuji,jakjá íkám v lidštin amocmto

baví.Jsouv ci,situaceachvíle, kdy jedna stejná informace proudí ke všem. Jdudo

tohostím,že nekaždýtooceníabudenadšen,to je také život.

Mjoblíbený To máš Ba amlkancelá ve výtahuanebylotoproto,žebymusel

kontrolovat, od toho mlmistry,vedoucí dílen adalší ht lbýt prostutoho.

Vdob ,kdy nebyla televize aniinternetae-mail, pronášel projevykevšemsvým

spolupracovník m, psal do novin, protožebyl leaderem svýchzávod amlco

sd lit, conauit, íminspirovat av il tomu,cod lá – všichnihoznali.Všimn te si,

že anijedenBa vprojeviúvahaneobsahujíprázdnáslovaoni em,naopakvnich

najdetep ehršel konkrétníchp íkladzeživota.

Jsme-li pravdivíaautenti tí,máme-li co sd lit, nauita ím inspirovat, pak násiti

nejvzdálen jší kolegovéznajíaznajíito, coknimposíláme.

Každáradadobrá ,taktadyjednamalánazávr:

Až nconapíšete, p ipravítebezva prezentaci, dejte tenváš skvlývýtvorpeíst

svémudít ti,nebokomukolivzrodiny... prostnkomu,kdo je úpln mimohru

(v zte,žeiuvásvtýmum že nkdotakový být!)auvidíte,co vámnatoeknou.

P ejinámhodnštstí!

čěř

ř

čě ěě

ěě řěě

ě

ůťěř

ěěě

ě

ůůě

ěččěřě ě

ťů čč

řřů

čěčč

ě

ě

ěř ěřč

ěěěě

ěůěř

řěě

,

,

.C

,

Slovaplynou, zachytávajísepouze myšlenky,které se nás nímosobn

dotýkají.

ěč ě

J Ale já jsem jejich vedoucí! ∣ 13 ∣ Koučování týmu

ALE MY SE CHOVÁME NORMÁLNĚ!

To byl teda kurz! Už dlouho jsem nezažila skupinu, která by byla tak negativní. Jednalo se o reálně existující tým, který se měl „vyškolit“ v pozitivním přístupu. Každá skupina funguje jinak, takže nehodnotím podle jednotné šablony, je důležité, aby se lidé v týmu cítili přiměřeně dobře. Ale tady tomu tak nebylo. Během školení si skákali do řeči, překřikovali se dost nevybíravě, překvapilo mne, že si říkají i po dlouholeté spolupráci příjmením. To mi připomnělo základní školu: „Králíku, neotravuj.“ Měli i hodně osobní útoky: „Prosím tě, co ty o tom můžeš vědět? Ty ze Soběslavi... Ha ha ha.“

Že by rozlišovali, kdo je mladší, starší, déle u firmy, muž, žena. Nic z  toho. O přestávce za mnou jednotlivě chodili a stěžovali si, jaký je to děsný tým a že je to tam nebaví.

Když jsem o tom mluvila po kurzu s jejich šéfem, tak mi vysvětloval, že to není tak hrozné a že se mi to jenom zdá. A při té příležitosti se do mne „obul“, co jsem udělala špatně atd. Pak mi vykládal své rozumy, co a jak se má dělat. Já už jsem s nimi nedělala nic. S takovým šéfem si můžu gratulovat, že nejsem v kůži těch lidí. Dá se s tím něco dělat?

Ale my se chováme normálně! ∣ 15

Pohledmanažera

Aha, taktomám asiodpovdtna tu otázku–takže: Vyhoditšéfa, vyhodit

všechny!

Ne vážn a jsmeuryby, smrdíodhlavy (mimochodemstímto pojmemse

budemevtétoknížcepotkávat ast ji).Jakm že být týmpozitivní,kdyžze šéfasálá

negativníenergieakevšemu ješt nevidí realitu? Po pravdneznám tým,kde by

byli všichni šastní,usm vaví,nalad ní anadšení každý den acelýrok –tobybyl

zaseamerickýsen.Aleto, co popisuje Míša,jehodnNapadám ,jaktakový

tým mžemít pracovnívýsledky, když se lidé nesnáší, jakmohou spolupracovat

apomáhat si? To pece musí mítvlivnapln ní úkol ?Nikdo to nevidí nebo je to

jedno?

Pedstavuji si,cobychstakovým týmem podnikla. Asibychto vzala pesta

negativa,kdyžse jimtaklíbíaud lalasnimitakovouhru:

ěě

ě

čě ů

ěě

ťě ě

ěě

ů

řěů

řř

ě

,která

špatně.

,

,

?

„Napište,jaknconejlépezvorat,n kohonaštvat,nkdeuškodit,nesplnitúkol,shodit

koleguanebýt pozitivn naladn,naštvat sámsebe, býtotrávenýaco vámvadína

druhých

:

„Takžemilímoji traviiodedneškabudemedlatpravýopak.To jsounovápravidla,

akdojenebudedodržovat,p jdezkolaven.

„Jakélidivtýmunechceme?“

ěěě

ěě

čě

ů

.“

,’

...apakto otoit

Tr avi=lov k, kterývtýmuotravujeatmosféru, negativista, bezsmyslupro

humoratd. Pojembyl vymyšlen na pracovním dopoledni mého manažerského

týmujako jednazodpov dí naotázku:

č

ččě

ě

Poznámka:

+ ∣ Koučování týmu

CO TĚM LIDEM MÁM ŘÍCT?

František dělá pátým rokem mistra, je to dobrá práce. Jenže poslední rok to nestojí „za nic“. Zakázek je méně, museli zrušit jednu malou pobočku, mluví se o tom, že by měli být prodáni Angličanům, ale že ti je koupí, jen když budou výsledky. Po fabrice se šíří, že se určitě bude propouštět.

Nejhorší je, že on sám nic přesně neví. Na poradách se nic neříká. Lidé mají strach, co bude. Co je důležité – začalo se skutečně propouštět. V administrativě, ve skladu a minulý týden i u nich ve výrobě. Když se ptal výrobního ředitele, co se děje, a hlavně co se bude dít, nedostal konkrétní odpověď. Všichni mluví jen o propouštění. Podřízení se ho ptají – jestli to bude pokračovat, kdo odejde. František se snaží zjistit, co může. Někteří ho začali podezírat, že on sám ví, jak to bude, ale že jim to nechce říct. Možná aby neodešli do vedlejšího města. Loni tam vyrostla továrna, mají ji Japonci a opravdu platí dobře. Nejlepší odborníci od Franty by tam jistě našli uplatnění.

František je v  těžké situaci. Nechce podrazit firmu a zároveň rozumí lidem, že potřebují vědět. On sám je na tom stejně. Doma má dvě malé děti, manželku na mateřské dovolené a hypotéku... a manželka by pořád něco kupovala. Úplný blbosti. Nemůže v noci spát. Přemýšlí, co a jak bude. Jestli se zeptat u Japonců, nebo čekat, jak to dopadne ve firmě. V práci ho to nebaví, lidi také chodí od ničeho k ničemu. A vedení se „schovává“ a stále má nějaké porady. Jediné, co Františkovi pomáhá, je, když zajde v sobotu „s klukama na fotbal a na jedno“. Ale pak už je zase další týden a je to pořád stejné.

František se bude muset rozhodnout, jak se zachovat. Jinak ztratí kredit u svých lidí. Dost často manažeři vymýšlejí přesné znění, co se řekne, jak se to řekne, dlouho se čeká, až se bude vědět všechno úplně přesně. Když lidé nemají informace, tak si je sami vytvoří – pracují s domněnkami. A těm pak skutečně věří. Proto mají fámy tak hluboké kořeny a dopady. I když se přesně neví, informace už „prosákly“ a je třeba se k tomu jasně postavit. Ví se to a to, další informace budou tehdy a tehdy a do té doby se dělá to a to. Není potřeba dávat lidem záruky, oni dobře vědí, že to ne vždy jde. Ale dělat z nich pitomce, to se jim nelíbí.

Co těm lidem mám říct? ∣ 17

Pohled manažera

Cojsem eklalidemjá–sthovánívícenežtísetlidízkancelá í,kdevelká ást

méhotýmupracujevícenežpatnáctlet,doopenspace:

Bezen 2013

Vpodve erdorazile-mailodšéfa(optvý atekníže)

Kv ten 2013

ervenec2013

řěřřč

ř

čěň

ě

Č

–To jsmeještvbecnevdli, zdaajak to dopadne. Vtédob se

za alyšíitchodbovézvsti,rozhodlajsemsena nic ne ekat,uvolnit informace

azasaditjedocelkovéhoobrázku–smyslu.Poslalajseme-mail(vý atek níže):

–Toužmluvímeokonkrétní budovanajednouseobjevila jiná–

takové„malévidle“...informaciuvol ujemeaposílámelidi,a se jdoupodívat na

tutobudovu.

–Toužvímekam,ale nevímep esn kdy:

ěů ěě ě

čř ěč

ň

ě

ňť

řě

i

„Milékolegyn akolegové,

...V oblastiumíst ní našich útvarjejednouzposuzovanýchvariant také opuštní

souasnébudovyap esundojiné...

Jsem p ipravenazodpovdtjakékolivsouvisející otázkyatakévám pedatdalší

konkrétníinformace,jakmilejebudumítkdispozici.

Sp ánímhezkéhoodpoledne

„...Wellwritten andconcise anditshowsalevel of energyIdonot always find back.

Thanksalot.

Onesmall question:how sure areweactuallyabout themoveaway [...] andwhy

didyoucommunicatealreadynow?

„Dobrýden,kolegynakolegové,

navazuji na sv jmailzpoátkukvtna,vn mž jsem vásseznamovala se zm nami,

kterésenás dotýkají,ovliv ujínašipráciakaždodenní život. Také jsem slíbila,žeaž

budu mítkdispozici dalšíkonkrétní informace,

,conejd ívevámjepedám.Tadyjsou...

ě

ěů ě

čř

řěěř

ř

ě

ůčěě ě

ň

řř

zejménaktématuopušt ní naší

souasnébudovy

ě

č

18 ∣ Koučování týmu

Resum:é

Na za átku bezna2014jsmesep esthovali, až tato knihavyjde,již budemevnové

budovnkolikmsíc . Všichni víovšem, pokudcht jí,nikdo nekritizoval

nep esné informaceanito, že se najednouvynoila jinábudova (tonejvíceze všech

asi dostalo m,protožejsemvtom vidlamožné zpoždnítermínu našeho

st hování).

čř řě

ěě ěů ě

řř

ěěě

ě

Otev enákomunikacesevyplatilaavyplácísevždy.ř

Co to pinese vám? Nemusíte pemýšlet otom,coakomu m žeteíct,nemusíte

lhát,zamlovat, mlžitavykructse,nemusíteseschovávat.Ajako bonusdáváte

velkývkladdovztahusvašimilidmi,at jedvra.

Chcete, abyvám lid vili? Vtevy jim, dejte jim informaceanebojte se,oni si

snimiporadí.

P. S.: ...stálejsemna svémpracovnímmíst ,tak jist chápete, že mámšéfa, který

pochopild vodymé,pro nkohomožnápedasné,komunikace.

řř ůř

č

ůě

ěř ěř

ěě

ůěřč

ova

ím

é

? Co těm lidem mám říct? ∣ 19



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.