načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Koučování -- Kdy, jak a proč, 3., aktualizované a rozšířené vydání – Michaela Daňková

Koučování -- Kdy, jak a proč, 3., aktualizované a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Koučování
Autor: Michaela Daňková
Podnázev: Kdy, jak a proč, 3., aktualizované a rozšířené vydání

Příručka obsahuje stručnou definici koučování a popisuje jeho hlavní cíle. Zabývá se také rolí emocí při koučování, klade důraz na vzájemnou sympatii při koučování a snaží se odhalit jeho přínosy a úskalí pro koučující manažery. Najdeme zde ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  229
+
-
7,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 80%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 166
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 3., aktualizované a rozšířené vydání
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5549-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka obsahuje stručnou definici koučování a popisuje jeho hlavní cíle. Zabývá se také rolí emocí při koučování, klade důraz na vzájemnou sympatii při koučování a snaží se odhalit jeho přínosy a úskalí pro koučující manažery. Najdeme zde přehled jednotlivých kategorií pracovníků a rady, jak k nim přistupovat, aby koučování splnilo svůj cíl. Kniha rovněž provází jednotlivými fázemi koučovacího rozhovoru. Stručný průvodce manažerského koučování. Příručka.

Popis nakladatele

Když se koučuje dobře, přicházejí  výsledky, které nás mohou posunout. To vypadá jednoduše. Stačí se přece naučit pár základních formulí a postupů a kouč je na světě. Je to jako vařit polévku – a nakonec tam „vraž“ vejce, zamíchej a můžeš podávat. Kdo chce, dojí se chlebem, že? STOP! Tak  takto prosím ne. Přesně o tom tato kniha NENÍ. Na prvním místě je třeba zodpovědět si několik důležitých otázek. Potřebuji  kouče? A pokud ano, tak jakého? Co vše bych o koučování měl/a vědět? Otázek je mnoho a odpovědí ještě víc. Nyní již ale nemusíte hledat složité odpovědi. Najdete vše pěkně pohromadě právě v této publikaci. Stačí jen nechat se vést rukou zkušeného kouče a inspirovat se každodenními příběhy z pracovního života. Vždyť koučování je v současné době nezbytná technika, kterou by si měl osvojit i ten, kdo vede jednočlenný tým. Přejeme vám, aby vám na cestě k úspěšné kariéře byla tato kniha věrným průvodcem! (kouč: kdy, jak a proč)

Další popis

S koučováním se poslední dobou „roztrhl pytel“. Koučuje kdekdo, kdekoho a kdeco. Je ale zrovna váš kouč pro vás ten pravý? Jste vy ta správná osoba pro koučování? Jak vůbec koučovat ve své manažerské praxi? Na to a mnohé další odpoví Michaela Daňková.


Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michaela Daňková - další tituly autora:
Koučování týmu -- Jak my to vedeme Koučování týmu
Koučování -- Kdy, jak a proč, 3., aktualizované a rozšířené vydání Koučování
 (e-book)
Koučování týmu -- Jak my to vedeme Koučování týmu
 (e-book)
Koučování -- Kdy, jak a proč, 2., aktualizované a rozšířené vydání Koučování
Prokoukněte svého šéfa -- Praktický průvodce Prokoukněte svého šéfa
Prokoukněte komunikační styly druhých Prokoukněte komunikační styly druhých
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

K

U

Č

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

S koučováním se poslední dobou „roztrhl pytel“. Koučuje kdekdo, kde

koho a kdeco. Je ale zrovna váš kouč pro vás ten pravý? Jste vy ta správná

osoba pro koučování? Jak vůbec koučovat ve své manažerské praxi? Na to

a mnohé další odpoví Michaela Daňková.

Když se koučuje dobře, přicházejí výsledky, které nás mohou posunout. To vy

padá jednoduše. Stačí se přece naučit pár základních formulí a postupů a kouč

je na světě. Je to jako vařit polévku – a nakonec tam „vrzni“ vejce, zamíchej

a můžeš podávat. Kdo chce, dojí se chlebem, že? STOP! Tak takto, prosím, ne.

Přesně o tom tato kniha NENÍ. Na prvním místě je třeba zodpovědět si několik

důležitých otázek. Potřebuji kouče? A pokud ano, tak jakého? Co vše bych

o koučování měl vědět? Otázek je mnoho a odpovědí ještě víc. Nyní již ale

nemusíte hledat složité odpovědi. Najdete to vše pěkně pohromadě právě

v této publikaci. Stačí jen nechat se vést rukou zkušeného kouče a inspirovat

se každodenními příběhy z pracovního života. Vždyť koučování je v současné

době nezbytná technika, kterou by si měl osvojit i ten, kdo vede jednočlenný

tým. Přejeme vám, aby na cestě k úspěšné kariéře byla tato kniha věrným

průvodcem!

Michaela Daňková

KOUČOVÁNÍ

KDY, JAK A PROČ

3., AKTUALIZOVANÉ

A ROZŠÍŘENÉ VYDÁNÍ

KOUČOVÁNÍ

Michaela Daňková


Šárce a Kamče


K

U

Č

Michaela Daňková

KOUČOVÁNÍ

KDY, JAK A PROČ

3., AKTUALIZOVANÉ

A ROZŠÍŘENÉ VYDÁNÍ


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. PhDr. Michaela Daňková KOUČOVÁNÍ 3., aktualizované a rozšířené vydání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5935. publikaci Odpovědný redaktor Zdeněk Kubín Sazba a zlom Milan Vokál Ilustrace Jana Ada Kubíčková Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 168 Vydání 3., 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © Miroslava Rattayová-Vytvarová ISBN 978-80-247-9875-2 (ePub) ISBN 978-80-247-9874-5 (pdf ) ISBN 978-80-247-5549-6 (print)

OBSAH

O autorce ............................................................... 9

Poděkování ........................................................... 10

Úvod ................................................................. 11

Už zase ten strašný koučink ............................................ 12

Co se koučuje ..................................................... 12

Kdo koučuje ...................................................... 12

Co na to klienti ................................................... 12

Shrnutí .......................................................... 13

Koučování v manažerské praxi .......................................... 13

Manažerské kurzy koučování ........................................ 13

Podřízení často koučování již zažili ................................... 13

Ta správná a jediná koučovací fráze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Přirozené koučování ................................................... 19

Kteří manažeři bývají nejlepšími kouči ................................... 19

Kdo nás může koučovat ................................................ 20

K čemu koučování je ................................................... 23

Co to koučování ve zkratce je ........................................... 23

Příště už sami .................................................... 25

Koučovat versus dávat vlastní zkušenosti (mentorovat) .................... 27

Koučování – řešení i výdrž .......................................... 27

Hledat vlastní řešení, nebo přijmout zkušenosti druhého ................. 27

Když nevím ...................................................... 27

Když „hoří“ ...................................................... 28

Někdy se musíme nejprve spálit ...................................... 28

Co platí u mě, neplatí u druhého ..................................... 28

Renesance mentorinku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Při koučování hrají důležitou roli emoce ................................. 33

Srdeční impulz ........................................................ 33

Kouzlo pravého Itala ................................................... 33


I naštvání může být někdy užitečné ...................................... 34

Emoce při vstupu do nového týmu ...................................... 36

Přemotivovaný nově nastupující manažer ................................. 36

Já jsem teď váš nový tatínek a já vám ukážu ............................... 36

Patřit a zapadnout ..................................................... 36

I kouč má vlastní názor ................................................ 38

Kouč nikdy neříká svůj názor? .......................................... 38

Pochopení je nejdůležitější ............................................. 42

Padnout si do oka ..................................................... 42

Pochopení a sympatie .................................................. 42

Icebreaker není pochopení druhého ..................................... 42

Víra a přesvědčení ve schopnosti druhého ................................ 46

Ty na to nemáš! ....................................................... 46

„Koučující“ manažer .................................................. 50

Co manažer může získat, když bude využívat prvky koučování ve své denní

manažerské práci ...................................................... 52

Pro rozvoj sebe jako manažera ...................................... 52

Pro rozvoj podřízeného ............................................. 52

Co získáte a co ztratíte, když budete koučovat .......................... 53

Úskalí, která vás čekají, když začnete koučovat ........................... 56

Dozvím se věci, které neznám a neumím na ně hned správně zareagovat ...... 56

Podřízení jsou zpočátku ostražití, když „na ně zkoušíme koučování“ ......... 57

Na každého se musí jinak .............................................. 60

Výkon versus potenciál ................................................ 60

Řiďte podle situace a lidí ............................................ 60

Použití při výchově dětí ................................................ 64

Kdy, koho a jak moc může manažer koučovat a kdy naopak ne ............. 66

„Vozíky“ ............................................................. 66

„Rozzářené oko“, nováček .............................................. 67

„Rozbuška“ ........................................................... 68

„Chybí odvaha“ ....................................................... 68

„Tahoun“ ............................................................. 69

Klíčové rozhovory s „vozíky“ ........................................... 71


Klíčové rozhovory s rozzářenýma očima ................................. 75

Klíčové rozhovory s rozbuškami ........................................ 79

Klíčové rozhovory s těmi, kterým chybí odvaha .......................... 83

Klíčové rozhovory s tahouny ........................................... 86

„Tažní“ versus „chovní“ ................................................ 86

Klíčové rozhovory s klíčovými lidmi – resumé ............................ 90

Koučovací rozhovor není sendvič ....................................... 91

Už konečně ty koučovací otázky ......................................... 94

Otázky a jejich dopady ................................................. 96

Kam jednotlivé otázky mohou Josefa Nováka nasměrovat ................ 96

Připravené otázky ................................................. 99

Koučovací rozhovor vcelku ............................................ 102

CESTA GROW – osnova koučovacího rozhovoru ........................ 104

KOUČOVACÍ ROZHOVOR: GOALS .................................. 105

Co chci ............................................................ 105

Začátek rozhovoru – klíč k úspěchu .................................... 106

Podřízený za námi přišel a my reagujeme ............................. 107

Co dělat, když nemáme čas ........................................ 108

Cíl setkání ......................................................... 111

Když já vyvolám rozhovor ......................................... 111

Cíl, čeho chci dosáhnout ............................................. 115

KOUČOVACÍ ROZHOVOR – REALITA ............................... 117

„Jak to opravdu je teď?“, „Co se děje?“ ................................ 117

Popis situace ........................................................ 118

Když druhému pomáháme otevřít vyprávění .......................... 118

Naslouchání ..................................................... 118

Pohled a postoj koučovaného k tématu ............................... 122

Rekapitulace koučem ................................................ 127

Doplňování reality a rekapitulace celku ................................. 131

Rekapitulace podle klíčových otázek kouče ............................ 131

„Co jsi udělal?“ .................................................. 133

„Jak jsi to udělal?“ ................................................ 134

Odvaha a schopnost podívat se na věc tak, jak opravdu je ............... 135

Číslo motivuje ................................................... 139

I moje emoce jsou informace ....................................... 140

Priorita problémů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Rozdělení problémů do skupin ...................................... 143

Stanovování cílů by mělo být pozitivní ............................... 144

Co budeme řešit my teď .............................................. 147

Stanovený cíl by měl být dosažitelný vlastními silami ................... 147

Když je cíl příliš velký ............................................. 147

KOUČOVACÍ ROZHOVOR – OPTIONS ............................... 149

„Co mohu dělat?“ .................................................. 149

Možnosti řešení a výběr varianty ...................................... 150

KOUČOVACÍ ROZHOVOR – WILL ................................... 153

„Co jsem rozhodnut udělat?“ – „Kdy, kdo, co, kde a jak?“ ............... 153

Akční plán ......................................................... 154

Rady, které nevyzkouším, jsou k ničemu .............................. 154

Víme mnoho, děláme málo ......................................... 155

KOUČOVACÍ ROZHOVOR VCELKU – RESUMÉ ....................... 156

Doporučení pro manažera, který chce dát někomu kouče ................. 158

Komu dát kouče a komu ne ........................................... 158

Koučování by mělo být za odměnu .................................. 158

Komu kouče nedávat ............................................. 159

Zda vůbec, kdy a jak se zapojit do procesu koučování podřízeného ........ 163

Použitá literatura .................................................... 166


O autorce

|

9

O AUTORCE

Michaela Daňková Vystudovala jsem sociologii na Karlově univerzitě v Praze. Mám ráda výzkumy a i v současné době, když je možnost, se do nich ráda pustím. Po vysoké škole jsem pracovala v terapeutickém zařízení. Při práci s klienty jsem zjistila, že mi chybí psychologie, a tak jsem si ji „dodělala“. Zcela mimořádný přínos pro mě měl čtyřletý pobyt na Ježkově konzervatoři u  pana profesora Ivana Vyskočila na dramatickému oboru. Tam jsem poprvé na vlastní kůži zažila koučování, aniž jsem věděla, že se to děje a co to je.

Jako ryba ve vodě jsem se cítila v  Českém rozhlase, kde jsem pracovala jako vedoucí Public relations a tisková mluvčí. Následovala manažerská pozice v Českém Telecomu. Naučila jsem se pohybovat ve velké firmě, řídit lidi, být členem vedení, prosazovat změny a hájit firmu.

Více než patnáct let jsem na volné noze jako lektor, mentor a kouč. Mými klienty jsou manažeři z bank, výroby i IT firem. V roce 2010 jsem založila vzdělávací a poradenskou firmu MD training. Moje práce mě baví. Mám štěstí, že mám výborné klienty a těší mě pro ně a s nimi pracovat.

A také ráda píšu knihy. Tato je již třetím, aktualizovaným vydáním. První vyšlo v roce 2008, druhé  roku 2013. Mám radost, že o knihu je zájem a vyprodala se. S  kolegyněmi jsem napsala v roce 2014 další knihu – Koučování týmu, s podtitulem Jak my to vedeme.

Ráda bych vás upozornila, že k této knize záhy vyjde i navazující publikace, která bude sloužit jako pracovní sešit a materiál, v němž si budete moci nově nabyté informace a metody přímo ověřit na sobě a svém týmu. Jedná se o „přechod“ mezi teorií a praxí.

Čím dál tím víc se raduji ze života. Miluju běhání v  přírodě, koupání v  oceánu a  lyžování na čerstvě upraveném sněhu – „manšestru“. A nejvíc mám ráda své dvě dcery – Šárku a Kamču, holky k nezaplacení.

PhDr. Michaela Daňková

michaela.danková@seznam.cz

https://www.facebook.com/PhDr.MichaelaDankova


10

|

Koučování

PODĚKOVÁNÍ

Poděkování patří paní Mgr. Gabriele Plickové z nakladatelství Grada Publishing, která poprvé přišla s nápadem, abych napsala knihu o koučování. Pak mě podpořila, abych napsala druhé a teď i třetí vydání. A motivuje mě v psaní dalších publikací. Jsem moc ráda, že jsme se poznaly. Ráda bych poděkovala také paní Janě Kubínové za pečlivé korektury.

Ráda bych poděkovala Janě Adě Kubíčkové za její piktogramy, které vytvořila. Mám radost z její práce i ze setkání, jež tomu předcházejí. A nemohu zapomenout na Mirku Rattayovou-Vytvarovou, která nafotila fotografii na obálku a titulní stranu. To by ale nemohla udělat tak dobře, nebýt Venduly Kaufmanové. Ta v daný okamžik dělala image makera a kompars zároveň. Vendula je moje skvělá kolegyně a kamarádka.

Velké poděkování patří mým klientům. Jsou to bezvadní lidé, kteří dokáží ocenit moji práci a já pro ně dělám s radostí mnohem víc, „než bych musela“. Jsou to lidé, od nichž se hodně učím a vážím si jich i lidsky.

Čím dál tím víc zjišťuji, jaké mám štěstí, že mám kolem sebe okruh přátel, se kterými se známe dlouho a máme se rádi. Vážím si toho, že stojí při mně a adoptovali celou naši rodinu, včetně Olivera. Děkuju vám všem. S vámi mám pocit, že život má křídla.

Největší poděkování patří Šárce a Kamče. Je s nimi legrace a nikdy se s nimi nenudím. Nikdo mě neumí víc dojmout než ony – možná ještě reklama na kuličky Rafaelo. Šárka má dar žít život takový, jaký je, a nacházet v něm to, co ostatní nevidí. A to se od ní učíme, stejně jako zorganizovat nejlepší trip na Maltě, s klidem odjet novým autem ze servisu a spoustu dalších věcí. Kamča je náš módní imagemaker a také přirozený terapeut, který ví, kdy, co a jak říci, kdy mlčet a kdy obejmout. A to dělá často. Mám vás, holky, moc ráda.

Úvod

|

11

ÚVOD

Milí čtenáři, mám to štěstí, že o  knihu je zájem, a  tak mohlo dojít k  jejímu již třetímu vydání. Oceňuji všechny, kteří si předchozí knihy koupili. A také teď děkuji právě vám, že jste rozšířili řady čtenářů. První vydání vyšlo v  roce 2008 a  obsahovalo i  teoretické části. Ve  druhém vydání jsem zařadila kapitoly, které popisují, co se s koučováním stalo v průběhu času. Přibyla kapitola Už zase ten strašný koučink a Doporučení pro manažera, který chce dát někomu kouče. U tohoto, tj. třetího vydání se kniha rozšířila o části mentorinku. Myslím si, že mentorink a koučink jsou metody, které se přirozeně doplňují. Nové jsou i příběhy a grafické zpracování.

Při koučování můžeme vycházet z různých teoretických směrů. Mojí inspirací je zejména GROW model a přidala jsem vlastní praktické zkušenosti z koučování. Zdrojem jsou různé odborné kurzy, které jsem absolvovala. Prezentuji svoje názory, vycházím ze zkušeností, jež jsem získala, a mým hlavním cílem je, abychom byli efektivní. Hodnocení, co je správné a chybné, co je dobré a co špatné – toho se snažím vyvarovat.

Je pravděpodobné, že se setkáte s různými názory na koučování. Doporučuji vám, abyste si vybrali, co vám osobně bude více vyhovovat. Koučování je technika, do které každý přidává kus sám sebe, tak se nebojte přidávat svůj díl. Budu ráda, když vás kniha bude inspirovat a bavit. Metodická poznámka Kniha obsahuje, stejně jako v předešlém vydání, oddíly pojmenované „Z praxe“, kde je uveden reálný příběh. Jsou v něm ale změněna jména a upraveny reálie, takže veškerá podobnost s vaším příběhem nebo příběhem vašich kolegů je zcela náhodná. K příběhu se následně vyjadřuji v  bloku „Poznámka“. Ráda bych slyšela vaše komentáře k příběhům. Pokud se vám bude chtít, budu ráda, když mi je napíšete. Děkuji. Hezké čtení.

|

Koučování

UŽ ZASE TEN STRAŠNÝ KOUČINK

S koučováním se v posledních letech „roztrhl pytel“. Co se koučuje Koučuje kdekdo, kdekoho a kdeco. Jako by se náhle objevila technika, která všem ve všem pomůže. Mediálně známí jsou sexuální koučové, kteří učí své klienty více a lépe prožívat sex. Existují kurzy pro učitele, jak mají koučovat své žáky. Oblíbené je koučování v oblasti time managementu – zejména v podoblasti prokrastinace. Módním tématem je work-life balance. Také rodiče jsou inspirováni k tomu, aby koučovali své děti. Dobré jméno si udržel sportovní kouč, o němž se ví – jako o málokterém koučovi –, co reálně dělá a k čemu je dobrý. Kdo koučuje Dobrému jménu koučinku neprospívá ani to, jací lidé kouče dělají. Tím, že je koučink „trendy“ a vypadá to, že jde o dobrý byznys, přitahuje lidi, jež více lákají peníze a moc než ostatní lidé. Jako kouči se hlásí také mladí lidé, kteří ještě nezačali pracovat. Podle mého názoru, když nemáme žádnou vlastní zkušenost s pracovním procesem, moc si práci neumíme představit. Stejně jako když koučuje někdo, kdo nikdo nevedl lidi – jeho koučování manažerů tím musí být ovlivněno. Vyrojila se velká skupina učitelů, kteří místo žáků zvolili dospělé klienty z korporátní praxe a „zapomněli“, že je to jiná skupina.

Existuje i určitá vyhraněnost mezi organizacemi sdružujícími kouče. Co na to klienti Kdo mi dělá radost, jsou klienti, kteří si koučování kupují. Klienti mají s  kouči své zkušenosti a někteří i velmi negativní. Sami si dokáží udělat jasno v tom, co ano a co ne. Nejčastěji je zajímá výsledek. Mají v hlavě své otázky, podle nichž se rozhodují: „Funguje mi to s daným koučem, nebo ne?“, „Zdá se mi, že mě to posouvá nebo ne?“, „Mám k němu důvěru?“.

Klienti v poslední době bývají přímočaří, stejně jako my ostatní v jiných službách – u holiče nebo lékaře. Když koučování přináší výsledky, může se spolupráce rozšířit, když je to „k  ničemu“, není důvod váhat se zrušením. (Mají-li možnost pracovat

Už zase ten strašný koučink

|

13

s externími kouči. U interních koučů nebývá zrušení zakázky tak jednoduché, protože tu hraje roli i diplomacie v rámci firmy.) Shrnutí Koučování je výborná technika. Když se koučuje dobře, následují výsledky, které nás mohou pozitivně překvapit. V současné době je koučů všude plno, ale ne všichni jsou pro nás ti optimální. O výběru koučů pro sebe nebo své podřízené budeme hovořit v kapitole „Doporučení pro manažera, který chce dát někomu kouče“.

Při své manažerské práci musíme počítat s tím, že podřízení mají s koučováním své zkušenosti z kontaktu s jiným šéfem z předchozích zaměstnání a nemusí ho hodnotit vždy kladně. Je relativně hodně zaměstnanců, kteří „koučování zažili na vlastní kůži“ a moc se jim to nelíbilo. Nemyslím si, že by to byla chyba koučování, ale ne každý to umí a ne každý to umí používat ve správný okamžik. Proto nebudeme používat jenom koučování, ale i jiné nástroje. A z koučinku si vybereme to, co je pro nás dobré. Koučování v manažerské praxi Manažerské kurzy koučování Většina manažerů zažila kurzy, ve kterých se učila koučovat. Učili se zvládat celý koučovací postup. Ale to není reálné. Jiná situace je, když já jako kouč mám dvě hodiny času, během nichž s  klientem pracuji na určitém problému. Tam mohu koučovat od „A do Z“. Ale pro manažera to není myslitelné. Jestli se mu podaří během roku s každým zaměstnancem dvě hodiny řešit něco komplexně, tak je to luxus. V kapitole „Koučující manažer“ o tom budeme mluvit – nakolik může manažer koučovat a nakolik spíše využívá prvků koučování ve své řídicí práci. Podřízení často koučování již zažili Ne každý se v  koučování cítí dobře, a  přesto jsme zažili (a někteří ještě zažívají) ve firmách boom, kdy každý manažer musí koučovat všechny své podřízené – aby více prodávali, aby viděli v problémech příležitosti, aby lépe a radostněji pracovali. Sami manažeři byli „prokoučováváni“ od svých šéfů „odshora dolů“. A zase platí, že ne každý manažer to dělal tak, že to mělo pro „objekt koučování“ přínos.

Koučování přišlo jako velká vlna a často když se řekne koučování, tak to zaměstnanci bez rozdílů pozic vnímají negativně. To je škoda, protože koučování je výborná technika a  my si ukážeme, jak ji využít. Jednou z  nejdůležitějších věcí je ujasnit si,

|

Koučování

kdy a na koho koučování použít. To budeme probírat v kapitole „Kdy, koho a jak moc může manažer koučovat a kdy naopak ne“. Ta správná a jediná koučovací fráze Podařilo se také, že z koučování si každý vybral jen určitý zlomek – střípek, který se mu hodí nebo obzvláště líbí. To je případ otázek „Jak bys to řešil ty?“ nebo „Kdybys byl na mém místě, jak bys to viděl?“. Populární je také pokyn používaný na závěr koučovacího rozhovoru: „Tak sám navrhni řešení, co dopříště uděláš.“

Ale to jsou jen vytržené fráze, které se mohou a nemusí použít. Často opakované

fráze nám navíc mohou jít vyloženě na nervy. Vzpomeňme si na tetu Kateřinu ze Saturnina. Počítejme i s tím, že když na něco moc tlačíme, tak paradoxně můžeme druhé dostávat do opozice – stejně jako nás rodiče štvali svými jistě dobře míněnými radami, které říkali, aniž jsme je o to žádali.

Z praxe: „Jak bys to řešil ty?“ a „Jdi do toho!“

Ríša je manažer, který „se v  koučování našel“. Má pocit, že teprve teď dělá svoji

manažerskou práci dobře. Denně používá základní otázku koučování: „Jak bys to

řešil ty?“ A dává si pozor na to, aby na konci rozhovoru podpořil druhou stranu.

Každý rozhovor proto končí výzvou: „Jdi do toho!“

Podřízení Ríši se také něco naučili – nechodit za ním, protože to nemá význam.

„Já potřebuji radu. A Ríša mě zdržuje tím, že se mě ptá, jak bych to řešil já. Kdy

bych to věděl, tak bych za ním nechodil. Závěrečná věta Ríši ‚Jdi do toho!‘ ve mně

vyvolává v poslední době chuť mu odpovědět podobně: ‚A ty jdi do...!‘ Koučování

bych ve firmách asi zakázal. Akorát tím naštvete lidi.“

Poznámka: „Ríšo, jdi od toho!“

Dokážu si představit, že Ríša to myslí dobře. Ale ten dopad... Ríšo, jdi od toho! Následuje příběh, který ukazuje, že „cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly“. Hodně manažerů se do koučování zahledělo. Dokážu si představit, jak byli nadšenými

Už zase ten strašný koučink

|

15

žáky na kurzech, jak začali koučovat i mimo práci. Zdálo se jim, že pro podřízené je to novější a zajímavější způsob vedení. Že takto dostanou z podřízených něco víc.

Něco z nich určitě dostanete, ale zvažte, zda je to to, o co vám šlo.

Z p raxe: „E-mail od Renáty“

Dana pracuje jako obchodník a dostala od své nadřízené tento e-mail:

„Ahojky můj milý Týme,

posílám vám program na náš meeting, který se uskuteční příští týden v Bratislavě.

Ten první den to bude hodně o vás a od vás..., a tak týme přepokládám domácí pří

pravu...

Vaše prezentace by měla obsahovat:

Jaké mám prodejní výsledky  – plnění v %, v objemu, trend?

Jak jsem toho dosáhl/a?

Co konkrétně jsem dělal/a?

Jaké zdroje jsem využil/a?

Jaké mé dovednosti a znalosti konkrétně mě k výsledku dovedly?

Jaké mé znalosti konkrétně mi k výsledku pomohly?

Co jsem musel/a změnit na svém přístupu, postoji, myšlení?

Co se mi osvědčilo a stále dělám a můžu doporučit?

V čem vidím další příležitosti?

Kde vidím možná rizika, proč a jak jim budu čelit?

Co mi nejvíce pomohlo a pomáhá?

Kdo mi nejvíce pomohl a pomáhá?

Co mi chybí?

Co můžu nabídnout?

Na co se těším?

Na všechny otázky očekávám odpověď... můžete i nějaké vaše přidat... formu pre

zentace nechám na vás. Máte za úkol ostatní v týmu přesvědčit, že víte, co, jak, kdy

a proč děláte, a zároveň nás pobavit. Přemýšlejte, co vás zajímá od ostatních, a to jim

taky nabídněte – to bývá úspěch prezentace...“

Vaše Renáta

+


16

|

Koučování

Z praxe: „Prezentace pro Renátu“

Dana nevěděla, co si o tom má myslet, a naštvalo ji to. A tak si připravila následující

prezentaci:

Odpovědi na otázky

◾ Jaké mám prodejní výsledky – plnění v %, v  objemu, trend? 87 %, stabilní

trend. ◾ Jak jsem toho dosáhl/a? Tvrdou prací. ◾ Co konkrétně jsem dělal/a? Ráno jsem vyjížděla do terénu v 5 hodin, návraty

v 18 hodin, večer psaní tabulek, co jsem celý den dělala. ◾ Jaké zdroje jsem využil/a? Staré dobré kontakty, ale těch je málo, protože se

mi změnil region – podruhé během posledního roku. ◾ Jaké mé dovednosti konkrétně mě k výsledku dovedly? Obchod dělám deset

let. ◾ Jaké mé znalosti konkrétně mi k výsledku pomohly? Nevím, školení máme

všichni stejné. ◾ Co jsem musel/a změnit na svém přístupu, postoji myšlení? Pracuji pořád

stejně. ◾ Co se mi osvědčilo a stále dělám a můžu doporučit? Nebýt líný, jezdit, omezit

administrativu i za cenu kárných postihů na poradách. ◾ V  čem vidím další příležitosti? Nové produkty, dárky pro klienty, ale to

říkáme všichni dva roky a nic se neděje. ◾ Kde vidím možná rizika, proč a jak jim budu čelit? Rizikem je, že klienti se

mnou přestanou mít trpělivost a budou to dávat konkurenci, která jim

nabízí objektivně lepší servis a podmínky. ◾ Co mi nejvíce pomohlo a pomáhá? Můj pes, s ním si vždy odpočinu a za

pomenu na starosti. ◾ Kdo mi nejvíce pomohl a pomáhá? Aha, tak ten pes patří sem... ◾ Co mi chybí? Nový produkt, možnosti ocenit klienta, dát mu individuální

podmínky, mít šanci být obchodník... ◾ Co můžu nabídnout? Komu? ◾ Na co se těším? Jako doma, nebo v práci? ◾ Jako druhý nejlepší prodejce loňského roku bych chtěla říci, že skutečně vím,

co a jak a kdy a proč dělám. Bavit vás nebudu, protože zas tak zábavné to není.

Ale to vy sami dobře víte – moji kolegové –, asi na rozdíl od našeho „kouče“.

Dana


Už zase ten strašný koučink

|

17

Poznámka: Bylo to nutné? Koučovat za každou cenu?

Renáta nevěřila vlastním očím. Všechny prezentace byly podobné jako odpověď Dany.

Jen Pavel „šel do hloubky“. Jenže zase neměl co napsat, protože prodejce dělal dva mě

síce. Nakonec porada skončila fiaskem. Nikdo nechtěl diskutovat, nepřišel s novými

nápady a atmosféra byla na bodu mrazu.

Kde byl zakopaný pes?

Renáta si z kurzu koučování, který ji nadchnul, odnesla, že koučování jsou jen otázky.

A to není pravda. Renátiny otázky jsou navíc školometské, je jich hodně a je obtížné

na ně po pravdě odpovědět.

Podřízené e-mail naštval. Přišlo jim, že jejich nadřízená je zdržuje, a  otázky se

jim zdály hloupé. Vlastně to vyznělo arogantně. I když to Renáta jistě tak nemyslela.

Jak příště lépe

Řada otázek nebyla úplně špatná. Cílem Renáty bylo, aby se nad svou prací zamysleli.

Jaké mají výsledky, jak toho docilují a jak by to příště mohli dělat lépe. Ale to je vhodné

pro osobní rozhovor, ne do e-mailu.

Další důležitý bod je, jestli všichni chtějí sdílet své zkušenosti přede všemi. Přece je

nom se jedná o tým obchodníků a ten je tvořen většinou sólisty, ne týmovými hráči.

Také není úplně běžné, že všichni víme, v čem to je, že nám to jde. Většinou o tom ani

nepřemýšlíme, protože nám to jde „SAMO“.

Jestliže tým nebyl zvyklý na podobné úkoly, tak nevěděl, jak reagovat. Všechno chce

svůj čas. POSTUPNĚ.

Renáto – příště netlač na pilu a počítej s tím, že méně znamená více.


18

|

Koučování

Shrnutí

◾ Koučování je momentálně „in“.

◾ Ne všechno se musí koučovat.

◾ Ne všichni, kteří mají na vizitce napsáno „kouč“, jimi jsou.

◾ Koučování je přirozený způsob komunikace.

◾ Koučování je dobrá technika, ale musí být použita ve správný čas.

◾ Koučování není jen o otázkách, ale hlavně o přístupu k druhému.

◾ Samotná otázka „Jak bys to řešil?“ a věta „Jdi do toho!“ nejsou koučování.

◾ Manažer může používat prvky koučování a bude to mít velký dopad.

◾ Dobrý manažer nejen koučuje, ale používá i jiné metody řízení.

◾ Dejme koučování „šanci“.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.