

Elektronická kniha:
Konflikty a vyjednávání
Autor:
Jiří Plamínek
Podnázev: Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2009 |
Počet stran: | 136 |
Rozměr: | 21 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 2., aktualiz. vyd. |
Skupina třídění: | Sociální interakce. Sociální komunikace |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2009 |
ISBN: | 978-80-247-2944-2 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Konflikty zosobňují nejenom klíčový prvek vývoje, ale jsou samotným základem života. Konflikt mezi trvalým hledáním vnitřní rovnováhy a otevřeností nerovnovážných systémů umožňuje běh životních funkcí. Z tohoto východiska bývalý manažer přistupuje k vymezení základních principů, které napomáhají řešit konfliktní situace v lidském životě. Jejich úspěšné vyřešení však současně může výrazně ovlivnit podobu prostředí, v němž konflikty vznikají a posunout dané prostředí blíže k zániku nebo prosperitě. Příručka shrnuje základní informace o sedmadvaceti pravidlech, jež napomáhají úspěšnému řešení konfliktních situací.
V knize se dozvíte:.
* jak jednat v konfliktních situacích a dosahovat dohod;
* jaké jsou tři pilíře zvládání konfliktů;
* jaké jsou příčiny konfliktů a jak se konflikty vyvíjejí;
* jaké existují styly vyjednávání a který použít;
* jaká jsou kritéria úspěchu při řešení konfliktů;
* jakou strategii řešení konfliktu zvolit;
* jak řešení konfliktu ovlivňují zájmy a moc.
Knížka je jakousi turistickou mapou, která vám umožní světem konfliktů bezpečně a poučeně putovat a z těchto výprav si i něco zajímavého přinést. Díky 60 obrázkům se v problematice přehledně zorientujete a pokud se budete držet 40 pravidel řešení konfliktů, máte téměř vyhráno. (umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál)
Nové, aktualizované vydání knížky Jak řešit konflikty přináší třináct nových pravidel a další nové postřehy známého lektora a trenéra. Konflikty nemáme v oblibě, dokonce se jim snažíme vyhýbat. Ale ony tu jsou a my se s nimi musíme naučit žít. Díky knížce zjistíte, že konflikty nemusí být naším nepřítelem, ale že jsou naopak samotným základem života. Poznáte, jak ideálně jednat v konfliktních situacích a dosáhnout co nejlepšího řešení tou "pravou" cestou. Knížka je jakousi turistickou mapou, která vám umožní světem konfliktů bezpečně a poučeně putovat a z těchto výprav si i něco zajímavého přinést. Díky 60 obrázkům se v problematice přehledně zorientujete a pokud se budete držet 40 pravidel řešení konfliktů, máte téměř vyhráno. Praktičnost knihy podtrhuje velké množství příkladů, které jako by byly opsány z vašeho pracovního a osobního života.
Katalog předmětový > V > Vyjednávání
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura
Katalog předmětový > M > Management konfliktů
Katalog vybraných autorů > P > Plamínek – Jiří Plamínek
Katalog nakladatelství > G > Grada

Plamínek, Jiří
Cena: 152 Kč
Konfl ikty
a vyjednávání
Jiří Plamínek
RNDr. Jiří Plamínek, CSc. Konfl ikty a vyjednávání Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál 2., aktualizované vydání knihy Jak řešit konfl ikty Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 www.grada.cz jako svou 3643. publikaci Odpovědné redaktorky Mgr. Lucie Marková, Bc. Kamila Nováková Sazba Jan Šístek Počet stran 136 Druhé vydání, Praha 2009 Vytiskla tiskárna Rodomax-Print, s.r.o. Rezecká 1164, Nové Město n. Metují © Grada Publishing, a.s., 2009 Cover Photo © Grada Publishing, a.s., 2009 ISBN 978 -80 -247-2944 -2
Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí
vedení lidí a řízení fi rem, marketingu a prodeje, rozvoje pracovních,
komunikačních a manažerských dovedností, vztahů v zaměstnání,
budování kariéry a rozvoje osobnosti. Edice je určena jak profesionálům
z řad odborných pracovníků, manažerů a podnikatelů, kteří si chtějí osvěžit
své vědomosti a ověřit si v praxi nabyté znalosti, tak těm, kteří se připravují
na svoji budoucí profesi nebo začínají budovat svoji profesní kariéru.
5
Obsah
Obsah Nikdo mě tak dobře nepochválí aneb O autorovi ........................................ 7
Předmluva ke druhému vydání ............................................................................. 9
Úvod ................................................................................................................................ 11
1. kapitola
Tři pilíře zvládání konfl iktů .................................................................................. 13
1.1 Rovnováha a stabilita .................................................................................. 14
1.2 Spory a problémy ......................................................................................... 18
1.3 Zájmy a postoje ............................................................................................ 22
Shrnutí ...................................................................................................................... 24
2. kapitola
Přístup ke konfl iktům ............................................................................................. 26
2.1 Způsoby řešení konfl iktů ........................................................................... 27
2.2 Vývoj konfl iktu ............................................................................................... 31
2.3 Pozitivní vnímání konfl iktů ....................................................................... 34
Shrnutí ...................................................................................................................... 39
3. kapitola
Styly jednání ............................................................................................................... 40
3.1 Kritéria úspěchu ............................................................................................ 41
3.2 Přehled stylů vyjednávání ......................................................................... 42
3.3 Používání vyjednávacích stylů ................................................................ 48
Shrnutí ...................................................................................................................... 57
4. kapitola
Pohyb v prostoru vyjednávání ........................................................................... 59
4.1 Dohoda ............................................................................................................ 60
4.2 Batna ................................................................................................................. 61
4.3 Vyjednávací prostor ..................................................................................... 63
4.4 Příčiny konfl iktů ............................................................................................ 65
4.5 Řešení problémů .......................................................................................... 67
4.6 Řešení sporů ................................................................................................... 69
Shrnutí ...................................................................................................................... 70
6 Konfl ikty a vyjednávání 5. kapitola Zájmy a moc v konfl iktech .................................................................................... 72
5.1 Nositelé vlivu a nositelé zájmu ................................................................ 73
5.2 Původ vlivu ..................................................................................................... 74
5.3 Analýza zájmů ............................................................................................... 75
5.4 Taktika jednání .............................................................................................. 78
Shrnutí ...................................................................................................................... 79
6. kapitola
Lidé v konfl iktech ...................................................................................................... 81
6.1 Cesta do hlubin osobnosti ........................................................................ 82
6.2 Instinkty a archetypy ................................................................................... 83
6.3 Motivační preference .................................................................................. 85
6.4 Interaktivní preference ............................................................................... 93
6.5 Jednací dovednosti ..................................................................................... 98
6.6 Návod k použití ............................................................................................. 99
Shrnutí .................................................................................................................... 101
7. kapitola
Strategie řešení konfl iktů ................................................................................... 102
7.1 Pyramida spokojenosti ............................................................................. 103
7.2 Relativní síla stylů ....................................................................................... 105
7.3 Relativní potenciál stylů .......................................................................... 107
7.4 Základní strategická pravidla ................................................................. 109
7.5 Modifi kace základních pravidel ............................................................ 112
7.6 Dynamika vztahů v prostředí ................................................................. 114
Shrnutí .................................................................................................................... 117
Závěr ............................................................................................................................. 119
Doporučená literatura .......................................................................................... 126
Přehled obrázků ...................................................................................................... 130
Přehled pravidel ...................................................................................................... 132
Rejník ............................................................................................................................ 135
7
Nikdo mě tak dobře nepochválí aneb O autorovi
Nikdo mě tak dobře nepochválí aneb O autorovi RNDr. Jiří Plamínek, CSc. Ve své poradenské praxi se hrdě hlásím k myšlenkám tří českých velikánů – Jana Ámose Komenského, Josefa Švejka a Járy Cimrmana. Ámosova hravost, Švejkova prostota a Cimrmanova všestrannost – to jsou ideály, ke kterým nemotorně směřuji.
Zatím jsem pod jejich vlídným vlivem dospěl v zarostlé individuum, jež bývá pro svůj zanedbaný zevnějšek, marně vydávaný za nedbalou eleganci, odháněno od vrat fi rem a přednáškových síní, dokud se nelegitimuje.
Protože jsem naprosto neschopný uživit se rukama, zkusil jsem to hlavou. Z podobnosti dějů v přírodních a ekonomických systémech jsem odvodil teorii vitality, která dnes sice skromně, ale stále spolehlivěji pomáhá identifi kovat a odstraňovat problémy našich fi rem a institucí.
Vedle managementu se věnuji i řešení konfl iktů. Moji kamarádi dokonce tvrdí, že konfl ikty vytvářím, abych je potom mohl řešit. Dlouho jsem to považoval za povedený bonmot – než jsem si uvědomil, že v teorii vitality skutečně takov ý postup existuje pro případ, že je fi rma příliš nehybná a konzervativní. Řešení konfl iktů je totiž podstatou vývoje.
Jako zatvrzelý pacifi sta jsem se zamiloval do nenásilného řešení sporů. Z výletů do USA jsem přivezl do tehdejšího Československa mediaci – řešení sporů za pomoci neutrálního odborníka – a stal se prvním českým me
8 Konfl ikty a vyjednávání diátorem. Na tu dobu rád vzpomínám – občas jsem musel vysvětlovat, že v rámci mediace nebudeme ani meditovat, ani vyvolávat duchy.
Vystřídal jsem devatero řemesel – rád jsem byl prospektorem v poušti, českým koordinátorem programu řešení konfl iktů a rozhodování při OSN, ředitelem odboru na federálním ministerstvu, koordinátorem vzdělávání trenérů při Johns Hopkins University v Baltimoru, ale třeba i členem komise pro vyčíslování škod po okupaci Československa v letech 1968 – 1991.
Posledních zhruba 15 let jsem nezávislým lek torem a konzultantem. Píšu tradiční a e-learningové tréninkové programy, snažím se být užitečný jako facilitátor a mediátor. Tato praxe je neuvěřitelně bohatá na ojedinělé případy a neobvyklé zkušenosti. Jejich tíhy se zbavuji psaním příruček. Pokud dobře počítám, tato je již dvanáctá. Vůči našim krutě zkoušeným lesům jsem se provinil i několika knihami s přírodovědeckou tematikou.
Vzděláním se hlásím k jilemnickému gymnasiu, pražské Universitě Karlově a marylandské JHU, teritoriálně ke zbylým lesům, vodám a skalám v širokém okolí Krkonoš. Celý život mne neopustil pocit, že kdo si při práci hraje, udělá víc.
Jiří Plamínek
jplaminek@seznam.cz
9
Předmluva ke druhému vydání
Předmluva ke druhému vydání Milí čtenáři,
děkuji Vám za Váš zájem, který mi umožňuje vydat tuto knížku o konfl iktech podruhé, tentokrát pod novým názvem, jenž přesněji vystihuje její obsah. Konfl ikty si náš zájem zaslouží již proto, že stojí v pozadí změn a vývoje. Od doby před třemi lety, kdy vyšlo v Gradě první vydání knihy, se mnohé změnilo. Díky vyjednávací – a především mediační – praxi jsem za tu dobu posbíral množství zážitků a zkušeností a mohl do knihy doplnit některé nové postřehy. Pohrál jsem si především s pravidly, která provázela první vydání knížky. Jejich počet vzrostl z dvaceti sedmi na rovných čtyřicet. Dychtivě čekám na jakýkoliv podnět či názor na své e-mailové adrese a přátelsky Vás zdravím.
Jiří Plamínek
jplaminek@seznam.cz
11
Úvod
Úvod
Vážení čtenáři,
zvu vás na cestu do světa konfl iktů. Novou knížku o konfl iktech se chys
tám napsat už více než 10 let, tedy od té doby, kdy se rychle vyprodala jedna z mých prvních knih, příručka Řešení konfl iktů a umění rozhodovat.
Cesta od myšlenky k činu nebyla snadná – potřeba zpracovat jiná, zejména
manažerská témata uskutečnění tohoto záměru stále odsouvala.
Čas se mezitím nezastavil, a tak mi ubíhající léta nadiktovala do pera
knihu, která se od té první výrazně liší formou i obsahem. Praxe při řešení
reálných konfl iktů mne vybavila zejména dostatkem příkladů. Zkušenosti
z vedení tréninkových kursů mne zase dovedly k potřebě názornosti – méně
píšu a více kreslím. Obojí se projevilo na této příručce: výklad, příklady a ob
rázky v ní tvoří poměrně rovnocenné složky.
V obsahu knihy by vás mohl překvapit zejména můj vlídný pohled na
konfl ikty. Není důsledkem toho, že mne konfl ikty vlastně živí, a snad ještě
ani projevem stařecké demence, spíše za to mohou konfl ikty samy.
Vím, že svět konfl iktů většinou nemáme v oblibě, ba rádi se mu oblou
kem vyhýbáme. Ale on tu je, čeká na nás, rád a ochotně nás do sebe vtahuje a možná i trochu poťouchle sleduje, jak se v něm vyznáme, a někdy nám také obratně komplikuje návrat do našeho oblíbeného hájemství klidu a pohody. Svou špatnou pověst si ovšem nezaslouží. Z každé sebemenší vyhlídky na jeho složitou krajinu můžeme vidět, že ve skutečnosti tvrdě pracuje pro nás.
Když jsem v roce 1994 napsal, že konfl ikty jsou palivem do motoru vý
voje, připadal jsem si téměř jako extrémista. Od té doby jsem mnohé prožil a přečetl, a tak dnes mohu tvrdit, že konfl ikty jsou ještě o chloupek významnější – jsou samotným základem života. O životě dnes víme, že je svázán se systémy, které jsou daleko od rovnováhy. Konfl ikt mezi trvalým hledáním vnitřní rovnováhy a otevřeností těchto systémů (protékají jimi látky a energie) umožňuje běh životních funkcí.
Díky konfl iktům, které neustále narušují rovnováhu systémů, byly uči
něny všechny objevy v historii lidstva. Tvůrčím složkám konfl iktu mezi pohodlností a zvídavostí děkujeme za vynález kola, za objev léčivých účinků budoucího acylpyrinu i za formulaci teorie relativity. Bez konfl iktů, které nás daleko přesahují, by nevznikl pozemský život, my lidé, ani náš kulatý
12 Konfl ikty a vyjednávání modrý domov. Celá historie našeho aktuálního vesmíru začíná – alespoň podle současných představ – velkým třeskem, tedy řešením gigantického konfl iktu, o jehož povaze můžeme pouze spekulovat.
V knize ovšem rozhodně nebudeme dělat porodní báby našemu vesmíru. Půjde v ní o všední i méně obvyklé konfl ikty, ze kterých se rodí naše životní a pracovní úspěchy i neúspěchy. Mají-li konfl ikty skutečně svůj svět, potom na tuto knížku můžeme pohlížet jako na jakousi turistickou mapu, umožňující tímto prostředím bezpečně a poučeně putovat a z těchto výprav si sem tam i něco užitečného přinést.
V přátelské úctě ji věnuji všem, kteří věří, že je možné to dělat poctivě a bez násilí.
Jiří Plamínek
1
13
Tři pilíře zvládání
konfl iktů
„Jakmile se stanete součástí konfl iktu,
vše je najednou obtížnější.
Tajemství úspěšného zvládání sporů
spočívá ve schopnosti od nich odstoupit
a vidět je v jejich kontextu
a vnitřních souvislostech.“
14 Konfl ikty a vyjednávání Již v úvodu jsem naznačil, že v této knížce nevystačíme s úzkým pohledem na konfl ikty jako na vyhrocené spory mezi lidmi. To bychom se připravili o možnost hlubšího pochopení konfl iktů a v důsledku toho – mimo jiné – i o většinu metod řešení vyhrocených mezilidských sporů. Zůstali bychom v předsíni a pouze ohryzávali kosti tam, kde jsme zváni k bohaté hostině.
Na druhou stranu nebudeme ani jen planě teoretizovat a vrhneme se rovnou do víru praxe. Rozdíl mezi tím, kdy ž si o konfl iktech povídáme, a tím, když je řešíme, je skutečně propastný. Můj starý kamarád, profesor přírodovědy Stanislav Komárek, podobné rozdíly s oblibou charakterizuje slovy „to je jako o obědě slyšet, nebo chutně poobědvat“.
V první kapitole se tedy podíváme na zoubek podstatě konfl iktů a zároveň odvodíme tři nejdůležitější pravidla pro jejich zvládání. Rád bych tím vyšel vstříc všem, kterým se – podobně jako mně – stává, že na jejich stole či nočním stolku utěšeně roste hromádka knih, které je nezbytně nutné co nejdříve dočíst až do konce. I když mám pro takovou situaci při dnešní nadprodukci literatury pochopení jako čtenář, jako autor si pochopitelně přeji, aby právě tato vaše kniha byla nejen dočtena, ale i znovu a znovu otevírána. 1.1 Rovnováha a stabilita V této kapitole ukážu, jak konfl ikty souvisejí s rovnováhou, stabilitou a dynamikou systémů a v čem je jejich hluboký smysl a nenápadné kouzlo. Aby to bylo možné, nejdříve vyjasním, v jakém smyslu zde budu slovo konfl ikt užívat (možná byste nevěřili, kolik konfl iktů vzniká již z toho, že lidé odlišně vnímají slova, která užívají).
Konfl ikt bývá obvykle vnímán jako „střet něčeho s něčím“. Takováto charakteristika je ovšem spíše překladem než defi nicí (latinské confl ictus zhruba odpovídá českému střet, srážka). Pro účely této knížky budeme proto za konfl ikt považovat to, co do jinak pokojných systémů (rodin, fi rem, společností, přírody) vnáší nerovnováhu nebo nestabilitu. Konfl ikty jsou tedy deekvilibrizující nebo destabilizující aspekty systému.
Rovnováha je přitom něco, s čím si můžeme vcelku bez obav zahrávat: jde o aktuální stav systému, stav, který je v dané chvíli vyvážený, jednotlivá působení se v něm vzájemně ruší. Takováto rovnovážná situace je ovšem zpravidla pomíjivým jevem – už proto, že okolí systémů se mění a nutí systémy k novým rovnováhám.
15
Tři pilíře zvládání konfl
iktů
1
nestabilita stabilita
rovnováha
nerovnováha
Obrázek 1 Čtyři stavy systému z pohledu rovnováhy a stability
To s e stabilitou bývá daleko méně legrace: jde o schopnost systému
nacházet rovnováhu ve změněných podmínkách. Je-li konfl iktem napade
na stabilita, jde do tuhého – systém je v krizi (obrázek 1). Řešení takového
konfl iktu nás směruje k útrobám napadeného systému a k obnovení funk
cí, které jej stabilizují.
/
Příklad
Pokud se budete doma hádat s partnerem, porušujete rovnováhu. Na
konci hádky může vzniknout nová, pravděpodobně odlišná rovnováha. Jestliže
však s partnerem přestanete trvale mluvit, ohrožujete stabilitu, protože osla
bujete sám mechanismus hledání nových rovnováh (dohod).
Rovnováha je tedy stav, kdežto stabilita schopnost systému. Porušová
ním rovnováhy vnucujete systému dynamiku, porušováním stability jej
ohrožujete. Vždy, když při řešení konfl iktů zjistíte, že se hraje o stabilitu,
přestaňte vyjednávat o věci a snažte se rychle obnovit mechanismy, které
stabilitu zajišťují.
!
Pravidlo 1: Chraňte stabilitu!
Možná vás teď napadlo, že konfl ikty jsou vlastně docela užitečné. Infor
mují nás, že něco není v pořádku, a umožňují preventivní nebo inter ventiv
+
16 Konfl ikty a vyjednávání ní zásah. Význam konfl iktů je ovšem ještě daleko zásadnější. Nejsou jen kořením života, ale jeho klíčovou podmínkou. Život je vázán na otevřené systémy, které jsou (z vnitřních příčin) zároveň stabilní a nerovnovážné. V živých i neživých systémech jsou konfl ikty navíc palivem do motoru vývoje. Bez nich se evoluce zastavuje, systémy stagnují (obrázek 2 vlevo). Hezké příklady stagnujících systémů můžeme obdivovat zejména ve státní správě.
/
Příklad
Vzpomínám si na oddělení, které pracovalo v rámci velké instituce na monitorování vyřešených případů, které byly v kompetenci této instituce. Pět lidí tu shromažďovalo výsledky a každý měsíc vytisklo pěknou zprávu s mnoha grafy a tabulkami. Sešit výpůjček těchto zpráv zel prázdnotou, mimo jiné i proto, že ne každý mohl mít ke zprávám přístup. Zjistil jsem, že pokud někde v instituci vznikne potřeba mít podobný přehled, je zvykem jej vytvořit nezávisle, vlastními silami. Všech pět členů oddělení ovšem žilo ve vzácném souladu – snažili se na sebe neupozornit. Malé, nenápadné konfl ikty uvnitř skupiny živořily ve stínu velkého rozporu mezi existencí a neužitečností tohoto oddělení. Zmíněný poklid byl pochopitelně závislý na jedné podmínce – toku peněz ze systému do oddělení.
Bez konfl iktů tedy systém ztrácí svou vnitřní dynamiku a nutně stagnu
je. Není-li uměle vyživován vnějšími podněty, je odsouzen k zániku. Ani s konfl ikty ovšem nemusí mít systémy snadný život. Pokud je trvale neumí zvládat, jsou nestabilní a čeká je revoluční změna (obrázek 2 uprostřed).
/
Příklad
V takové situaci bylo Československo před listopadem roku 1989. Konfl iktů bylo více než dost, pražské ulice ožívaly, stále více lidí se přestávalo bát říkat své názory, ale ti, kteří byli formálně odpovědní za hledání dobrého řešení situace, naštěstí v té době jednali o programu a podobě blížícího se sjezdu své politické strany.
Zametání konfl iktů pod koberec je podobně nebezpečné jako sama
nepřítomnost konfl ik tů v systému. Nemá tedy smysl konfl ikty přehlížet, ani je odstraňovat – je třeba je řešit. Teprve když systém má svoje konfl ikty a umí je řešit, může se těšit ze solidních evolučních vyhlídek (obrázek 2 vpravo).
17
Tři pilíře zvládání konfl
iktů
1
Jsou tyto
konflikty kvalitně
řešeny?
Systém postrádá
vnitřní dynamiku,
směřuje k zániku
Systém je nestabilní,
směřuje k rychlé,
zásadní změně
Systém je stabilní
a dynamický,
postupně se mění
STAGNACE REVOLUCE EVOLUCE
ANONE
Existují
v systému
konflikty?
ANO
NE
Obrázek 2 Tři dynamické stavy systému
Zdroj: Vedení lidí, týmů a fi rem, 2008, s. 123
V příkladech, které jsem zatím uvedl, hrály roli systému postupně part
nerská dvojice, velká instituce a stát. Musím však zdůraznit, že konfl ikty se
svým výskytem ani zdaleka neomezují jen na svět lidí. Většina konfl iktů má
extrapersonální povahu – jejich aktéry nejsou lidé (viz také obrázek 3).
/
Příklad
Konfl ikt může vzniknout mezi různě zahřátými částmi ovzduší. Ře
šením této nerovnováhy je vítr, který posunuje systém blíže nějaké nové rov
nováze. Rovnováhy ovšem nebývá dosaženo, protože je neustále porušována.
Systém je tedy ve stálé nerovnováze, ale zároveň je stabilní, protože umí nové
rovnováhy hledat a směřovat k nim. Můžeme si jen přát, abychom neuvážený
mi zásahy do atmosféry nepřinutili tento systém hledat takové rovnováhy,
které by byly neslučitelné s naší přítomností na této planetě.
Extrapersonálními konfl ikty se zde nebudeme zabývat. K přírodě a jejím
konfl iktům se obrátíme nanejvýš tehdy, když v ní budeme hledat užitečná
podobenství nebo vzorová řešení.
Konfl ikty se mohou odehrávat také v nitru jednotlivého člověka. Pak
můžeme mluvit o intrapersonálních konfl iktech (obrázek 3 vpravo). Tyto
18 Konfl ikty a vyjednávání konfl ikty vstoupí do našich úvah zejména v 6. kapitole, až budeme pátrat po lidských příčinách konfl iktů.
extrapersonální intrapersonální
spory problémy
interpersonální
konflikty
Obrázek 3 Typy konfl iktů
/
Příklad
Ty p i c k ý m i n t ra p e r s o n á l n í m k o n fl iktem, který zasahuje do mezilidských vztahů, je rozpor mezi zájmem prosazovat sebe sama a potřebou respektovat zájmy jiných lidí. Nemůžeme být absolutně nárokující, ani absolutně ustupující. Vnitřní stabilitu v této oblasti přináší volnost v rámci mantinelů, které si sami určíme s ohledem na podmínky. Takové volnosti můžeme říkat svoboda. Stabilní člověk takový systém vytváří, testuje a stále koriguje. Kdo to neumí, riskuje diktát mantinelů zvenčí (v extrémním případě třeba pobyt ve vězení) nebo stálé zneužívání a vykořisťování okolím. 1.2 Spory a problémy Při komentování obrázku 3 jsme se dostali k interpersonálním konfl iktům, tedy těm, které se odehrávají mezi lidmi. Ty nás budou zajímat především. Podle obrázku 3 mezi nimi najdeme dva odlišné typy: spory a problémy (ano, i problém je konfl iktem – váženého čtenáře prosím, aby to alespoň v této knize akceptoval).
19
Tři pilíře zvládání konfl
iktů
1
Spory jsou konfl ikty, do kterých jde alespoň jeden účastník s cílem pro
sadit své řešení. Problémy jsou takové konfl ikty, kde všichni účastníci ne
usilují o prosazení svého, ale o nalezení dobrého řešení. Striktně vzato jde
spíše o dva přístupy k řešení konfl iktů než o dva principiálně rozdílné typy.
O tom, zda bude mít konfl ikt povahu sporu, nebo problému, rozhodují jeho
lidští aktéři.
SPOR
PROBLÉM
VZTAHOVÝ
(EMOCIONÁLNÍ)
OBAL
VĚCNÉ
(RACIONÁLNÍ)
JÁDRO
Obrázek 4 Rozdíl mezi sporem a problémem
Zdroj: Vedení lidí, týmů a fi rem, 2008, s. 125
Je možné důvodně předpokládat, že ve sporech bude vzhledem k jejich
povaze daleko více „člověčiny“, tedy pocitů, emocí, lidského faktoru. Emo
ce obvykle kryjí racionální podstatu sporu jako obal, který znesnadňuje
přístup k věcným aspektům sporu – tedy k problému, který je jeho jádrem
(obrázek 4). Můžeme symbolicky napsat, že
spor = problém + člověčina,
resp. že
problém = spor – člověčina.
Problémy je možné řešit racionálně, spory nikoliv. Abychom mohli ra
cionálně jednat ve sporu, musíme z něho nejdříve odstranit emocionální
obal, „oloupat jej až na problém“, vyloupnout z něho věcnou podstatu.