načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Konflikty a vyjednávání -- Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál - 3., upravené a doplněné vydání - Jiří Plamínek

Konflikty a vyjednávání -- Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál - 3., upravené a doplněné vydání

Elektronická kniha: Konflikty a vyjednávání -- Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál
Autor: Jiří Plamínek
Podnázev: 3., upravené a doplněné vydání

Nové, upravené a doplněné vydání knížky uznávaného autora, poradce a lektora ukazuje, čím mohou být konflikty prospěšné, jaký význam mají jak pro vedení a řízení firem, tak v ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  161
+
-
5,4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 134
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 3., upr. a dopl. vyd.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4485-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Konflikty zosobňují nejenom klíčový prvek vývoje, ale jsou samotným základem života. Konflikt mezi trvalým hledáním vnitřní rovnováhy a otevřeností nerovnovážných systémů umožňuje běh životních funkcí. Z tohoto východiska bývalý manažer přistupuje k vymezení základních principů, které napomáhají řešit konfliktní situace v lidském životě. Jejich úspěšné vyřešení však současně může výrazně ovlivnit podobu prostředí, v němž konflikty vznikají a posunout dané prostředí blíže k zániku nebo prosperitě. Příručka shrnuje základní informace o třiatřiceti pravidlech, jež napomáhají úspěšnému řešení konfliktních situací.

Popis nakladatele

Nové, upravené a doplněné vydání knížky uznávaného autora, poradce a lektora ukazuje, čím mohou být konflikty prospěšné, jaký význam mají jak pro vedení a řízení firem, tak v lidském životě. Dozvíte se o možných způsobech a postupech zvládání různých typů konfliktů a seznámíte se s taktickými, lidskými a strategickými aspekty vyjednávání: například jak se na vyjednávání připravit, jak obsadit vyjednávací týmy, jaké konflikty nejčastější vznikají mezi různými motivačními typy lidí nebo jak využívat různé vyjednávací styly. Nové vydání knížky se více zaměřuje na praktickou stránku vyjednávání a přináší také nové příklady. Díky více než padesáti obrázkům se v problematice přehledně zorientujete a pokud se budete držet 33 pravidel řešení konfliktů, máte téměř vyhráno. (umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Plamínek - další tituly autora:
K elektronické knize "Konflikty a vyjednávání -- Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál - 3., upravené a doplněné vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Týmová spolupráce a hodnocení lidí Týmová spolupráce a hodnocení lidí
 (e-book)
Odvaha -- Jak ji získat a více si užívat života Odvaha
 (e-book)
Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu - 4., zcela přepracované vydání Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jiří Plamínek

Konfl ikty

a vyjednávání

GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e -mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál

3., upravené a doplněné vydání

KONFLIKTY A VYJEDNÁVÁNÍ

3. vydání

JIŘÍ PLAMÍNEK

V knize KONFLIKTY A VYJEDNÁVÁNÍ – Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál z edice Poradce pro praxi se dozvíte: • jak jednat v konfl iktních situacích a dosahovat dohod; • jaké jsou tři pilíře zvládání konfl iktů; • jaké jsou příčiny konfl iktů a jak se konfl ikty vyvíjejí; • jaké existují styly vyjednávání a který použít; • jaká jsou kritéria úspěchu při řešení konfl iktů; • jakou strategii řešení konfl iktu zvolit; • jak řešení konfl iktu ovlivňují zájmy a moc; • že jen díky konfl iktům probíhá vývoj.

Knížku můžete použít jako osobitou turistickou mapu, která vám

umožní světem konfliktů bezpečně a poučeně putovat a ještě si

z těchto výprav něco zajímavého přinést. O vaši orientaci a komfort

se postará více než padesát obrázků, 33 pravidel řešení konfliktů

a originální Rejník, který vznikl zkřížením rejstříku a slovníku,

když je autor zapomněl chvíli hlídat. Hrozí vám jen jedno velké

nebezpečí: že začnete mít konflikty rádi a vyjednávání – jako

příležitost k dosažení dobrých dohod – budete vyhledávat.

Grada Publishing

Jiří Plamínek

Konfl ikty

a vyjednávání

Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál

3., upravené a doplněné vydání RNDr. Jiří Plamínek, CSc. Konflikty a vyjednávání Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál 3., upravené a doplněné vydání Tiráž tištěné publikace: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4892. publikaci Odpovědné redaktorky Mgr. Lucie Marková, Bc. Kamila Nováková, Mgr. Irena Koušková Sazba Jan Šístek Počet stran 136 Třetí vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-4485-8 Elektronické publikace: ISBN 978-80-247-8140-2 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8141-9 (ve formátu EPUB) ISBN 978-80-247-8142-6 (ve formátu MOBI)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

komunikace, rozvoje osobnosti, budování kariéry a vedení lidí. Edice

je určena jak profesionálům z řad odborných pracovníků, například

lektorům, koučům, manažerům či personalistům, tak všem ostatním, kteří

chtějí zlepšit své komunikační a jiné dovednosti.Přehledný obsah Přehledný obsah (podrobný obsah je na konci knihy) O autorovi .................................................................................................................................. 7

Předmluva ke třetímu vydání .......................................................................................... 9

Úvod .......................................................................................................................................... 11

1. kapitola

Váš přítel konfl ikt ................................................................................................................ 13

1.1 Seznamte se ............................................................................................................. 13

1.2 Poznejte se ................................................................................................................ 17

1.3 Pochopte se .............................................................................................................. 20

2. kapitola

Život s konfl ikty ................................................................................................................... 32

2.1 Zásady zvládání ...................................................................................................... 32

2.2 Způsoby zvládání ................................................................................................... 41

2.3 Postup zvládání ...................................................................................................... 44

3. kapitola

Volba stylu jednání ............................................................................................................ 55

3.1 Kritéria úspěchu ...................................................................................................... 55

3.2 Přehled stylů vyjednávání ................................................................................... 56

3.3 Používání vyjednávacích stylů .......................................................................... 62

4. kapitola

Taktické aspekty vyjednávání ...................................................................................... 72

4.1 Prostor pro vyjednávání ....................................................................................... 72

4.2 Zájmy a moc v konfl iktech .................................................................................. 77

4.3 Příprava na vyjednávání ...................................................................................... 84 Konfl ikty a vyjednávání

Přehledný obsah

5. kapitola Lidské aspekty vyjednávání .......................................................................................... 88

5.1 Vliv zděděných aspektů ....................................................................................... 88

5.2 Vliv naučených aspektů ....................................................................................... 95

5.3 Návod k použití ..................................................................................................... 100

6. kapitola

Strategické aspekty vyjednávání .............................................................................. 104

6.1 Pyramida spokojenosti ....................................................................................... 104

6.2 Síla a potenciál stylů ........................................................................................... 107

6.3 Strategická pravidla ............................................................................................. 110

Závěr ....................................................................................................................................... 119

33 klíčových pravidel pro řešení konfl iktů a vyjednávání ............................ 123

Přehled obrázků ................................................................................................................ 125

Doporučené zdroje .......................................................................................................... 127

Rejník ...................................................................................................................................... 129

Podrobný obsah ................................................................................................................ 131O autorovi O autorovi RNDr. Jiří Plamínek, CSc. Ve své poradenské praxi se hrdě hlásím k myšlenkám tří českých velikánů – Jana Ámose Komenského, Josefa Švejka a Járy Cimrmana. Ámosova hravost, Švejkova prostota a Cimrmanova všestrannost – to jsou ideály, ke kterým nemotorně směřuji.

Zatím jsem pod jejich vlídným vlivem dospěl v zarostlé individuum, jež bývá pro svůj zanedbaný zevnějšek, marně vydávaný za nedbalou eleganci, odháněno od vrat fi rem a přednáškových síní, dokud se nelegitimuje.

Protože jsem naprosto neschopný uživit se rukama, zkusil jsem to hlavou. Z podobnosti dějů v přírodních a ekonomických systémech jsem odvodil teorii vitality, která dnes sice skromně, ale stále spolehlivěji pomáhá identifi kovat a odstraňovat problémy našich fi rem a institucí.

Vedle managementu se věnuji i řešení konfl iktů. Moji kamarádi dokonce tvrdí, že konfl ikty vytvářím, abych je potom mohl řešit. Dlouho jsem to považoval za povedený bonmot – než jsem si uvědomil, že v teorii vitality skutečně takový postup existuje pro případ, že je fi rma příliš nehybná a konzervativní. Řešení konfl iktů je totiž podstatou vývoje.

Jako zatvrzelý pacifi sta jsem se zamiloval do nenásilného řešení sporů. Z vý- letů do USA jsem přivezl do tehdejšího Československa mediaci – řešení sporů za pomoci neutrálního odborníka – a stal se prvním českým mediátorem. Na tu dobu rád vzpomínám – občas jsem musel vysvětlovat, že v rámci mediace nebudeme ani meditovat, ani vyvolávat duchy.

Vystřídal jsem devatero řemesel – rád jsem byl prospektorem v poušti, českým koordinátorem programu řešení konfl iktů a rozhodování při OSN, ředitelem odboru na federálním ministerstvu, koordinátorem vzdělávání trenérů při Johns Hopkins University v Baltimoru, ale třeba i členem komise pro vyčíslování škod po okupaci Československa v letech 1968–1991. Konfl ikty a vyjednávání

O autorovi

Posledních zhruba 20 let jsem nezávislým lektorem a konzultantem. Píšu tradiční a e-learningové tréninkové programy, snažím se být užitečný jako facilitátor a mediátor. Tato praxe je neuvěřitelně bohatá na ojedinělé případy a neobvyklé zkušenosti. Jejich tíhy se zbavuji psaním příruček. Pokud dobře počítám, tato je již patnáctá. Vůči našim krutě zkoušeným lesům jsem se provinil i několika knihami s přírodovědeckou tematikou.

Vzděláním se hlásím k jilemnickému gymnasiu, pražské Universitě Karlově a marylandské JHU, teritoriálně ke zbylým lesům, vodám a skalám v širokém okolí Krkonoš. Celý život mne neopustil pocit, že kdo si při práci hraje, udělá víc.

Jiří Plamínek

jplaminek@seznam.cz

www.jiriplaminek.czPředmluva ke třetímu vydání Předmluva ke třetímu vydání Milí čtenáři, děkuji Vám za Váš zájem, který mi umožňuje vydat tuto knížku o konfl iktech již potřetí. Jsem přesvědčen, že konfl ikty si Vaši pozornost zaslouží. Jsou v pozadí změn a jejich řešení je motorem vývoje.

Od doby před šesti lety, kdy vyšlo v Gradě první vydání knihy (ještě pod názvem Jak řešit konfl ikty), se mnohé změnilo. Díky vyjednávací – a především mediační – praxi jsem za tu dobu posbíral množství zážitků a zkušeností a mohl do knihy doplnit některé nové postřehy. Knížku jsem hodně upravil – najdete v ní nové kapitoly a nová témata.

Budu dychtivě čekat na jakýkoli názor či podnět od Vás na své e-mailové adrese. Přátelsky Vás zdravím,

Jiří Plamínek

jplaminek@seznam.cz

www.jiriplaminek.czÚvod Úvod Vážení čtenáři, zvu Vás na cestu do světa konfl iktů. Novou knížku o konfl iktech jsem se chystal napsat celých deset let, od té doby, kdy se rychle vyprodala jedna z mých prvních knih, příručka Řešení konfl iktů a umění rozhodovat. Cesta od myšlenky k činu nebyla snadná – potřeba zpracovat jiná, zejména manažerská témata uskutečnění tohoto záměru stále odsouvala.

Čas se mezitím nezastavil, a tak mi ubíhající léta nadiktovala do pera knihu, která se od té první výrazně liší formou i obsahem. Dostáváte ji do rukou ve třetím, upraveném a doplněném vydání.

Praxe při řešení reálných konfl iktů mne vybavila zejména dostatkem příkladů. Zkušenosti z vedení tréninkových kursů mne zase dovedly k potřebě názornosti – méně píšu a více kreslím. Obojí se projevilo na této příručce: výklad, příklady a obrázky v ní tvoří poměrně rovnocenné složky.

V obsahu knihy by Vás mohl překvapit zejména můj vlídný pohled na konfl ikty. Není důsledkem toho, že mne konfl ikty vlastně živí, a snad ještě ani projevem stařecké demence, spíše za to mohou konfl ikty samy.

Vím, že svět konfl iktů většinou nemáme v oblibě, ba rádi se mu obloukem vyhýbáme. Ale on tu je, čeká na nás, rád a ochotně nás do sebe vtahuje a možná i trochu poťouchle sleduje, jak se v něm vyznáme, a někdy nám také obratně komplikuje návrat do našeho oblíbeného hájemství klidu a pohody. Svou špatnou pověst si ovšem nezaslouží. Z každé sebemenší vyhlídky na jeho složitou krajinu můžeme vidět, že ve skutečnosti tvrdě pracuje pro nás.

Když jsem v roce 1994 napsal, že konfl ikty jsou palivem do motoru vývoje, připadal jsem si téměř jako extrémista. Od té doby jsem mnohé prožil a přečetl, a tak dnes mohu tvrdit, že konfl ikty mají ještě o chloupek větší význam – jsou samotným základem života. O životě dnes víme, že je svázán se systémy, které se pohybují daleko od rovnováhy. Konfl ikt mezi trvalým hledáním vnitřní rovnováhy a otevřeností těchto systémů (protékají jimi látky a energie) umožňuje běh životních funkcí.

Díky konfl iktům, které neustále narušují rovnováhu systémů, byly učiněny všechny objevy v historii lidstva. Tvůrčím složkám konfl iktu mezi pohodlností a zvídavostí děkujeme za vynález kola, za objev léčivých účinků budoucího acylpyrinu i za formulaci teorie relativity. Bez konfl iktů, které nás daleko přesahují, by nevznikl pozemský život, my lidé, ani náš kulatý modrý domov. Celá historie Konfl ikty a vyjednávání

Úvod

našeho aktuálního vesmíru začíná – alespoň podle současných představ – velkým třeskem, tedy řešením gigantického konfl iktu, o jehož povaze můžeme pouze spekulovat.

V knize ovšem rozhodně nebudeme dělat porodní báby našemu vesmíru. Půjde v ní o všední i méně obvyklé konfl ikty, z nichž se rodí naše životní a pracovní úspěchy i neúspěchy. Mají-li konfl ikty skutečně svůj svět, potom na tuto knížku můžeme pohlížet jako na jakousi turistickou mapu, umožňující takovým prostředím bezpečně a poučeně putovat a z těchto výprav si sem tam i něco užitečného přinést.

V přátelské úctě ji věnuji všem, kteří věří, že je možné to dělat poctivě a bez násilí.

Jiří Plamínek

jplaminek@seznam.cz

www.jiriplaminek.czVáš přítel konfl ikt

1

1.

Váš přítel konfl ikt

„Kdo chce, co může, ten může, co chce.“ Tato kapitola nás uvede do světa konfl iktů. Defi nuje termíny týkající se univerzálně veškerých konfl iktů (1.1), pojmy, jež se vztahují spíše ke konfl iktům působícím specifi cky ve světě lidí (1.2), a shrnuje základní poznatky o významu konfl iktů a o přístupu, který si konfl ikty vzhledem ke svému významu zaslouží (1.3).

Obecněji laděné poznámky jsem na začátek knihy, do kapitol 1.1 až 2.1, neumístil náhodou. Od kapitoly 2.2 dále se kniha zabývá konkrétními metodickými aspekty zvládání konfl iktů. To je jistě důležité v případě setkání se standardními konfl ikty, které – při znalosti jednotlivých metodických možností – dovolují v zásadě rutinní řešení.

V méně standardních případech občas nestačí „know-how“. To, co pomáhá, je „know-why“. Vědomí smyslu toho, co hodláme učinit, nás může dovést k účinnějším postupům. Kdo ví „proč“, je na dobré cestě vědět „jak“. Proto prosím čtenáře o trpělivost s trochu obecnějším zaměřením kapitol na počátku výkladu. 1.1 Seznamte se Jisté sjednocení jazyka hned na počátku výkladu je nezbytné, protože terminologie teorie konfl iktů není nijak ustálená. Jenom defi nic konfl iktu je možné z různých zdrojů shromáždit desítky. V této knize budu používat defi nici konfl iktu vyplývající z teorie vitality.

Systém

Systém je pro účely této knihy uspořádaný celek, pro který platí, že není pouhým souhrnem svých částí. K jeho úplnému popisu tedy nestačí vyjmenovat nebo nějak Konfl ikty a vyjednávání

Váš přítel konfl ikt

charakterizovat jeho části (jak je tomu například u množin, které jsou takovým prostým souborem prvků).

Systém je charakterizován nejen svými částmi, ale i funkčními vztahy mezi těmito částmi. Takové funkční vztahy jsou součástí podstaty systému. Tým například není pouhou množinou lidí – jedná se o soubor charakterizovaný určitými vztahy, například rozdělením rolí.

Stejně tak člověk – další příklad systému – není množinou orgánů nebo množinou buněk. Aby mohl žít a být si vědom své existence, musí být tyto složky uspořádány zcela originálním, jedinečným způsobem do funkčních vztahů.

Systémy potkáváme denně a prakticky všude. Nejenže je každý z nás systémem, ale systémy existují a působí v nás i kolem nás. Systémem jsou naše játra, stejně jako každá buňka našeho těla. Systémem jsou fi rmy, obce, státy, přírodní ekosystémy včetně biosféry, je jím planeta Země, stejně jako sluneční soustava nebo náš vesmír.

Pro naše téma je důležité, že systémy jsou „hostiteli“ konfl iktů. V nich konfl ikty vznikají a působí a v nich také jsou a musí být řešeny.

Rovnováha

Rovnováha je specifi cký stav systému, v němž je výslednice všech působení uvnitř systému nulová. Všichni si jistě z fyziky nebo z kybernetiky pamatujeme, že systémy mohou být uzavřené, izolované (nekomunikující s okolím) a otevřené (vyměňující si s okolím hmotu nebo energii a tím i informace).

Izolovaný systém je teoretickým konstruktem. Nikde ve vesmíru pravděpodobně neexistuje (výjimkou může být náš expandující vesmír sám, ale ne již například černé díry). Všechny systémy, se kterými přicházíme do styku, jsou tedy otevřené. Tvoří součásti systémů nadřazených a v rámci nich komunikují a zakládají funkční vztahy s jinými systémy.

Skutečná rovnováha, trvající déle než okamžik, je prakticky možná pouze v izolovaném systému. Otevřené systémy se jí mohou nanejvýš blížit, protože jejich stav se neustále mění vlivem změn v okolí i uvnitř systémů.

Přesto některé stavy za přibližně rovnovážné po omezenou dobu považujeme a dokonce se jich snažíme dosáhnout. Typickým příkladem jsou třeba dohody jako výsledky řešení sporů mezi lidmi. Ty nastavují podmínky rovnováhy, která má vydržet, dokud budou tyto podmínky respektovány účastníky dohody nebo dokud nevyprší platnost dohody.

Pro naše téma je důležité, že pokud systém zůstává v rovnováze, neobsahuje žádný aktivní konfl ikt. O konfl iktu můžeme mluvit teprve tehdy, je-li rovnováha porušena.Váš přítel konfl ikt

1

Stabilita

Stabilita již není stav systému. Je to schopnost systému udržovat rovnováhu. Přesněji, vzhledem k výše řečenému, jde o schopnost systému udržovat stav blízký rovnováze nebo nacházet nové stavy blízké rovnováze. Důležité je, že stabilní systém zvládá změny ve svém nitru a ve svém okolí, aniž by se měnila jeho podstata.

Stabilita může nabývat různé podoby. Systém může být například resistentní, tedy mít schopnost – pochopitelně vždy v určitých mezích – udržovat své charakteristiky navzdory změnám podmínek. Stabilita může mít i povahu resilience, tedy schopnosti systému změnit některé své vlastnosti po dobu odlišných podmínek a poté získat zpět své původní charakteristiky.

Pod pojem stability však lze vzhledem k tématu této knihy zahrnout i schopnost adaptace, tedy schopnost systému měnit své charakteristiky v reakci na změny podmínek trvale. Rezistentní vůči tlaku je například v mezích své pevnosti pevná látka. Resilientní je opět v určitém rozmezí podmínek látka pružná. Adaptabilní jsou potom zase v rámci jistých mezí například biologické druhy.

Stabilní systémy bývají odolné vůči působení konfl iktů. Umí se přizpůsobit podmínkám v daném rozmezí, a podmínky je proto v tomto rozmezí nemohou ohrozit. Například teplokrevní živočichové reagují na změny teplot termoregulací, tedy distribucí tepla pomocí cévního systému.

Konfl ikt

Konfl ikt je faktor, který ohrožuje nebo porušuje rovnováhu nebo stabilitu systému. Konfl ikt má tedy tendenci vychylovat systémy ze stavů blízkých rovnováze a tím podněcovat jejich změny. Je-li ohrožována či porušována pouze rovnováha a stabilita systému zůstává navzdory konfl iktu zachována, je konfl ikt činitelem, který dává systému dynamiku a umožňuje mu měnit se a vyvíjet.

Je-li porušována stabilita systému, potom označujeme konfl ikt slovem krize. Krize přímo ohrožuje existenci systému. Katastrofou pak nazýváme stav, kdy systém kolabuje a skokově ztrácí své charakteristické vlastnosti. Takovým dějem je například smrt živého organismu.

Ve stabilních systémech zpravidla působí negativní zpětné vazby. To znamená, že růst působení určitého faktoru provází růst působení jeho „antifaktoru“, který růst působení faktoru koriguje – omezuje, zastavuje nebo obrací v pokles.

Dá se tedy říci, že konfl ikt představuje faktor, který systém deekvilibrizuje (uvádí do nerovnováhy) nebo destabilizuje (uvádí v labilitu) a tím jej dynamizuje (nutí měnit se). A protože je změna přirozeným průvodcem existence, je obtížné říci, že konfl ikty jsou jednoznačně pozitivním nebo jednoznačně negativním jevem.

+


16 Konfl ikty a vyjednávání

Váš přítel konfl ikt

Synergie

O synergii mluvíme, pokud výsledné působení více činitelů přesahuje součet jejich působení jednotlivých. Pokud Popelka a princ sedí u dvou misek a třídí hrách a čočku, smíchané na jedné hromadě, výsledek jejich společného úsilí je součtem jejich úsilí individuálních.

Když si potom jdou odpočinout a počnou přitom dceru, tento výsledek není pouhým součtem jejich individuálního úsilí. Samostatným úsilím by totiž dceru nikdy nepočali. Zrodila se synergie a přinesla výsledek, který je novou kvalitou.

O synergii mluvíme i tehdy, když nevzniká nová kvalita, ale výsledek převyšuje součet jednotlivých působení i kvantitativně. Pokud si mají princ a Popelka vydělávat na živobytí prodejem tříděného hrachu a čočky a Popelka umí lépe třídit a princ lépe prodávat, pak si rozdělením rolí vydělají více, než kdyby oba působili – tedy třídili i prodávali – samostatně.

Systémy jsou soubory částí a vztahů. Výsledky jejich působení jsou závislé na vztazích částí (například na onom rozdělení rolí). Pokud působí části proti sobě (v konfl iktu), jejich působení se odečítají (to se děje například tehdy, když se dva týmy přetahují o provaz).

Působí-li části stejným směrem, úsilí se sčítají (například jsou-li koně či tažní psi zapřaženi před sáně). Působí-li části společně tak, že vzájemně zvyšují svůj potenciál nebo výkon, nastává synergický efekt a výsledek buď převyšuje součet působení kvantitativně, nebo představuje novou kvalitu.

Spolupráce a konfl ikt jsou tedy jevy v určitém smyslu opačné. Oba mohou být provázeny synergickým efektem, přičemž výsledkem synergie v konfl iktním prostředím bývá kvantitativně či kvalitativně silná destrukce, kdežto výsledek synergie při spolupráci bývá konstruktivní.

V každém případě můžeme říci, že každý systém má již z defi nice (protože součástí jeho podstaty jsou vztahy částí systému) potenciál generovat konfl ikty a zároveň i potenciál stát se domovem synergických efektů.

Dynamika

Dynamika je schopnost systému se z vnitřních příčin měnit a vyvíjet. O vývoji systému mluvíme obvykle tehdy, když změny, které systém podstupuje, jsou plynulé, kontinuální. Takové změny probíhají bez porušení stability. Jedná se vlastně o sekvenci stavů blízkých rovnováze, která vykazuje určitou tendenci, trend pohybovat se v jistém směru a smyslu.

Zatímco rovnováha je podobou stavu (existence) systému, dynamika je podobou jeho pohybu. Stabilita vyvíjejícího se systému pak má podobu „dynamické Váš přítel konfl ikt

1

rovnováhy“, tedy povahu série stavů blízkých rovnováze, které se pohybují po nějaké dráze.

Hybatelem tohoto pohybu jsou právě konfl ikty, které jsou obsaženy v systému nebo působí mezi systémem a jeho okolím. Mezi konfl ikty a vývojem tedy existuje důležitý kauzální vztah, o němž se podrobněji zmíním v kapitole 1.2.

Od evoluce, tedy plynulého vývoje, který zachovává podstatu systému nebo ji kontinuálně mění, je třeba odlišovat revoluci, tedy změnu skokovou, vedoucí ke změně podstaty systému, nebo v mezním případě, k jeho úplné destrukci a ukončení jeho existence. 1.2 Poznejte se Výše uvedené termíny se vztahují přímo k defi nici a významu konfl iktů. Nejsou závislé na přítomnosti lidí v konfl iktech, ani na lidském úsilí konfl ikty vyvolávat, řídit nebo řešit. Management konfl iktů čili potřeba zvládat konfl ikty a dostat pod kontrolu jejich vývoj je ovšem pro lidi přirozená a přináší další specifi cké termíny.

Typy konfl iktů

Budeme-li sledovat konfl ikty z pohledu lidí, dojdeme ke třem jejich typům, defi novaným tím, do jaké míry se jich účastní lidé. V knize se budu dále zabývat přednostně jedním z těchto typů – konfl ikty interpersonálními.

Extrapersonální konfl ikt je takový konfl ikt, jehož přímými účastníky nejsou lidé. Této defi nici vyhovují například konfl ikty mezi ostatními živočichy, ale i situace zcela „anorganické“, například vpád horkého magmatu do chladné vody oceánů nebo tlak louskáčku na ořechy a odpor, který vůči tlaku klade ořechová skořápka.

Interpersonální konfl ikty se odehrávají mezi lidmi nebo skupinami lidí. Spadá sem většina situací, které za konfl iktní běžně považujeme – například spory manželské, generační, komunitní, politické, obchodní, sousedské, mezinárodní a další.

Intrapersonální konfl ikt působí v prostředí psychiky jednotlivého člověka. Jde do značné míry o hájemství specialistů typu psychologů či psychiatrů, nicméně do styku s intrapersonálními konfl ikty a jejich projevy a důsledky přicházíme běžně i jako laici v těchto oborech. Patří k nim například konfl ikty mezi úlohami, jež jsou nám svěřovány, a naším svědomím, nebo konfl ikty různých rolí, které v životě hrajeme (tak se v nás mohou dostat do konfl iktu například manželka s milenkou nebo matka s manažerkou). Konfl ikty a vyjednávání

Váš přítel konfl ikt

Postoje a zájmy

Velmi užitečnými pojmy označujeme také chování lidí v konfl iktech a jeho přímé příčiny. Tyto příčiny vytvářejí spletité soubory, nicméně zvláště důležité pro řešení konfl iktů je sledování řetězců příčin, jež vedou ke stále hlubším a hlubším zdrojům lidského chování.

Postoj je verbálně vyjádřený systém požadavků týkající se povahy řešení interpersonálního konfl iktu. Někdy můžeme mluvit také o pozici. Postoj (pozice) je to, co účastníci konfl iktu vyjadřují svým chováním, tj. především to, co říkají. Postoj je tím, co se projevuje na povrchu, a proto může maskovat a znesnadňovat pochopení hlubších důvodů lidského chování.

Zájem je příčina postoje. Často se vyskytuje jako systém, který má svou horizontální a (především) vertikální strukturu. Vertikální struktura odráží řetězení zájmů od zájmů mělčích (jež jsou důsledkem zájmů hlubších) k zájmům hlubším (jež působí jako příčiny zájmů mělčích).

Velmi hlubokým, stálým nebo jen pomalu proměnlivým zájmům můžeme říkat hodnoty. Hodnoty jsou charakteristikou osobnosti člověka, podobně jako jeho myšlenky (ratio) nebo pocity (emoce). Zatímco u zájmů (a zejména postojů) lze pomýšlet na změny v průběhu řešení konfl iktů, hodnoty zůstávají z pohledu konkrétní kauzy konstantou.

Lidé a konfl ikty

Lidé jsou pochopitelně klíčovými faktory interpersonálních konfl iktů. Jsou jimi už proto, že zásadně ovlivňují vnější podobu interpersonálního konfl iktu – například rozhodují o tom, zda bude mít konfl ikt povahu sporu nebo povahu problému, jak ukážu v následující kapitole.

Strana konfl iktu je subjekt interpersonálního konfl iktu (člověk nebo skupina lidí), který se vyznačuje specifi ckým systémem postojů a zájmů. Stranu konfl iktu tedy dobře popisuje systém postojů a zájmů (a někdy i hodnot), který strana má nebo sdílí.

K nositelům zájmů patří takové subjekty, které budou řešením konfl iktu dotčeny a ovlivněny. Jsou to tedy hráči (opět může jít o jednotlivce, skupiny lidí nebo různé právnické osoby), již mají zájem na takovém řešení konfl iktu, jež naplní jejich zájmy.

Nositelé moci jsou subjekty, které mohou řešení konfl iktu zásadně ovlivnit. Tito jednotlivci, skupiny či právnické osoby bývají zpravidla nadány určitým charismatem, oprávněny k nějakým důležitým úkonům (například úkonům Váš přítel konfl ikt

1

úředním) nebo vlastníky něčeho, co hraje v konfl iktu důležitou roli (kupříkladu stavebního pozemku).

Nositelé moci pochopitelně mohou v konkrétní kauze vystupovat i jako nositelé zájmů a naopak. Takové situace mohou být velmi citlivé, protože tato splynutí na jedné straně znamenají, že lidé mají dostatečný vliv, aby společně řešili konfl ikty svých zájmů, na straně druhé, zejména jde-li o jednostranné splynutí zájmů a moci, vzniká nebezpečí, že tato jedna strana konfl iktu využije svou moc k prosazení vlastních zájmů nějakou formou násilí.

Spory a problémy

Spor je interpersonální konfl ikt, který hodlá alespoň jedna strana řešit subjektivním prosazováním vlastního řešení. Je jen pochopitelné, že pokud určitá strana konfl iktu hodlá prosazovat nějaké řešení, mohou do konfl iktu vstoupit emoce a spor může být vyhrocován přítomností lidského subjektivního vidění situace.

Problém je interpersonální konfl ikt, který hodlají všechny strany řešit hledáním objektivně dobrého řešení. Místo prosazování preexistujícího preferovaného řešení, jež bylo podstatou přístupu stran k řešení sporu, je tedy při řešení problému výsledek generován v diskusi tak, aby odpovídal stanoveným parametrům.

Z defi nic je, předpokládám, zřejmé, že spor a problém jako obecné kategorie nezávislé na lidech objektivně neexistují. Popisují jen subjektivní přístup lidí ke konfl iktům. Jeden a týž konfl ikt může být řešen jako spor stejně jako problém, a to v závislosti na svých řešitelích (a prostřednictvím těchto řešitelů pak jistě i na podmínkách, ve kterých působí a ve kterých je řešen).

Řešení konfl iktu

Pojem „řešení“ vstupuje do teorie zvládání konfl iktů ve dvou smyslech – jako proces, který má vést k výsledku, a také jako výsledek, k němuž proces směřuje. Řešení je tak zároveň cílem i cestou, což v běžných situacích nečiní vážnějších potíží, protože z kontextu bývá jasné, v jakém smyslu se termín užívá.

Řešení (proces) představuje posloupnost aktivit, která má vést k eliminaci konfl iktu, tedy k nastavení rovnováhy nebo stability v systému. Jedná se o děj, jehož výsledkem je jedno z možných vyústění konfl iktu, například dohoda.

Řešení (produkt) je eliminace konfl iktu, tedy nastavení rovnováhy nebo stability v systému. Jde o stav, ve který vyústil úspěšný proces řešení konfl iktu. Měl-li proces řešení podobu vyjednávání nebo mediace, bývá zvykem takový výsledek řešení konfl iktu označovat slovem dohoda.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist