načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem II. díl - Marie Němcová

Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem II. díl

Elektronická kniha: Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem II. díl
Autor: Marie Němcová

- První elektronická kniha o fotografování pro děti je tady!. - Je to již druhý díl, kniha na I. díl navazuje volně. - Poslouží mladým fotografům od 8-15 let a to začátečníkům ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  29
+
-
1
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Marie Němcová
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Počet stran: 93
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-7972-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

První elektronická kniha o fotografování pro děti je tady!.

Je to již druhý díl, kniha na I. díl navazuje volně.

Poslouží mladým fotografům od 8-15 let a to začátečníkům i pokročilým.

Je napsaná zajímavě, děti pobaví zážitky mladých fotografů a k tvůrčímu

fotografování je navede množství rad i názorných snímků s komentářem.

Nenáročným způsobem je přivede od zvládnutí jednoduchých snímků

až k tvůrčímu fotografování, naučí je malovat světlem a tvořit skvělé snímky.

Zařazeno v kategoriích
Marie Němcová - další tituly autora:
 (e-book)
Najdi vlastní styl v odívání Ve znamení elegance Najdi vlastní styl v odívání Ve znamení elegance
 (e-book)
Základy kompozice digitální fotografie Základy kompozice digitální fotografie
 (e-book)
Tvůrčí fotografické techniky Pohyb Tvůrčí fotografické techniky Pohyb
 (e-book)
Mlsný myšáček Mlsný myšáček
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1


2

Skupinka mladých fotografů, která přijela do Aus

trálie, si chtěla vyfotit klokany. Vydali se je hledat,

ale stále se jim to nedařilo. Až uviděli stádo kloka

nů, to však začalo před nimi utíkat. Jen jeden klo

kan padl na zem a zůstal nehybně ležet. Mladý fo

tograf si sundal svoji bundu, oblékl ji klokanovi,

všichni si stoupli vedle něj, přidrželi ho a vyfotili

se s ním. Najednou se klokan probral a v mžiku

utekl, avšak i s bundou, ve které měl fotograf pas,

peníze a jiné doklady.

Australské policii se naštěstí podařilo najít stádo

klokanů, z nichž jeden byl oblečený v bundě.

Uspali ho a bundu i doklady vrátili majiteli.

Přeji Vám podobné fotografické zážitky a

Dobré světlo!

3

OBSAH KNIHY

Kluci a holky fotografují s digitálním

fotoaparátem II. díl

I. DEN Str.

1. KOMPOZICE

Rozmístění prvků ve fotografickém obraze 8

2. EXPOZICE

Jak nastavíme expozici pohybu 12

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Výběr části snímku 17

ZTRACENÉ CD 21

II. DEN

1. KOMPOZICE

Klasická kompozice podle Zlatého řezu 24

2. EXPOZICE

Osvětlení motivu 28

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Otočení fotografovaného snímku 37

NA POUTI 40

III. DEN

1. KOMPOZICE

Diagonální kompozice podle Zlatého řezu 42

2. EXPOZICE

Hloubka ostrosti 47

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Úprava expozice snímku v počítači 51

FOTOGRAFUJEME SE SLUNEČNÍ CLONOU 55

4

IV. DEN Str.

1. KOMPOZICE

Třetinová a středová kompozice 58

2. EXPOZICE

Blýskáme bleskem 67

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Z fotoaparátu do počítače 69

PŘEKVAPENÍ V LESE 71

V. DEN

1. KOMPOZICE

Jak zachytit pohyb 73

2. EXPOZICE

Malování světlem 79

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Formát snímku a jeho rám 83

TÁBORÁK A MALOVÁNÍ 90

Fotografický aparát

dokáže neuvěřitelná kouzla. Utrhneš na stromě malé jablíčko,

položíš ho na stůl

a zvětšíš si ho pomocí ZOOMu. S aparátem v ruce dokážeš

vidět věci, které jsou jiným

lidem skryty.

6

S nadšením balil Ondřej na začátku prázdnin svůj

batoh, fotoaparát, stativ a řadu pomůcek na druhý fo

tokurz pro pokročilé fotografy.

Těšil se na stejnou partu, se kterou byl vloni na zá

kladním kurzu, ale byl zklamán. Setkal se jen

s Erikem, Jolanou a Nikolou. Zato se seznámil

s novými kamarády, Pavlínou, Šárkou, Igorem a Ště

pánem.

Nejvíce pozornosti poutal Erik, který se rád předvá

děl. A teď si to užíval. Přijel s pořádným a docela těž

kým „kanonem“. K zrcadlovce měl několik výměn

ných objektivů a také makroobjektiv. Nakonec propo

jil fotoaparát s velkou obrazovkou. Šlo mu to snadno,

protože se to naučil v minulém kurzu. A pak všem

představil svůj poslední fotografický „úlovek“, na kte

rý byl náležitě pyšný. „Eriku, ten tvůj Ferda mravenec někde ztratil šátek!“ ozval se Ondřej. Než mu stačil Erik odpovědět, otevřely se dveře a vcházel Kamil, který vedl minulý kurz. Ondra zajásal, protože Kamil byl skvělý vedoucí. Jen se Kamil představil a se všemi seznámil, sdělil jim náplň kurzu. Dopoledne teorie: 1. Kompozice

2. Expozice

3. Úpravy snímku v počítači Odpoledne praxe: Fotografování na výletech Všichni zasedli ke svým počítačům a na velkém plátně v čele místnosti se objevil snímek, který vystřídal mravence a Kamil začal přednášet.

8

1. Kompozice

Rozmístění prvků ve fotografickém obraze

„Fotografický obraz musí být nejen zajímavý, správně

exponovaný, ale i přehledný. Divákovi, který si foto

grafii prohlíží, by mělo být hned jasné, CO nebo KDO

je hlavní motiv. Snímku hned porozumí nebo mu to

chvíli trvá a vysvětlí si jeho obsah po svém. Musí se

však v něm vyznat.

Proto je důležité, abychom při pohledu na displej ne

bo do hledáčku aparátu vybrali jen ty prvky, které

jsou pro obsah snímku podstatné.

I. DEN Zachytíme-li zákrok brankáře, bude nás zajímat především jeho výkon, poloha míče a hráč, který na bránu vystřelil. Bude-li na snímku ještě kus hřiště, na kterém nikdo nebude nebo část silnice, bude se jednat o prvky zbytečné. Stačí, abychom brankáře více přiblížili, vybrali jiné stanoviště, stoupli si z boku a zbytečných prvků se zbavíme. Když to jinak nejde, pomůže počítač a my provedeme výřez snímku až v jeho editoru. Jestli je snímek líbivý, záleží především na tom, kam umístíme hlavní motiv.

Žabka vlevo dole má

sice před sebou do

statečný prostor,

avšak náš pohled ji

zachytí až za chvíli.

Žabka vpravo nahoře

má pod sebou zbyteč

ný prostor a kouká do

rámu obrazu.


10

Důležitý prvek, tedy hlavní motiv, musí být umístěn

blízko, výrazný a v místě, které si prohlížíme na foto

grafii nejdříve.

Fotografický obraz totiž „čteme“ podobně jako text.

Začínáme vlevo nahoře a končíme vpravo dole. Opět

se vracíme pohledem zpět nahoru. Nejvíce si prohlí

žíme místo vpravo dole.

Je to MÍSTO HLAVNÍ POZORNOSTI. Do něj vkládá

me důležitý obrazový prvek, tedy hlavní motiv. Žabku vpravo dole, tedy v místě hlavní pozornosti, si prohlížíme nejdříve. Kouká doleva, mírně vzhůru a má před sebou i dostatek místa.

Hlava brouka směřuje mírně dolů a do středu obrázku. Proto je umístění v pravém rohu nahoře v pořádku.

Ostrá je hlava slu

níčka a jeho oči. Ty

jsou nejdůležitější

částí hlavy a proto

je vkládáme do

místa hlavní po

zornosti.

12

2. Expozice

Jak nastavíme expozici pohybu

Pohyb vyžaduje nastavení krátkého expozičního ča

su. Čím je pohyb rychlejší, tím kratší čas nastavíme,

ale také vpustíme do aparátu méně světla.

Proto je nutné brát v úvahu i osvětlení. Pokud je mo

tiv osvětlen málo, snížíme clonové číslo, třeba na f/4

a tím zvětšíme otvor, kterým světlo do aparátu vniká.

Můžeme zvýšit i citlivost v ISO, třeba na 400 i více.

Záleží také na směru, kterým se objekt pohybuje. Po

kud kůň běží proti nám, nastavíme delší čas, než kdy

by běžel stejnou rychlostí, ale byl proti nám bokem.

Pohyb můžeme také naznačit rozostřením pohybují

cího se motivu. Měl by být rozostřen ve směru, kte

rým se objekt pohybuje. Jinak by snímek vypadal ja

ko neostrý, rozmazaný a pokažený.

Nastavení expozice

motivu, který se po

hybuje, si předvede

me na příkladech:

Slunce svítí, ale je pod mrakem.

Nastavíme čas 1/125 sec, clonu f/4, ISO 100.

Slunce plně svítí. Přísun světla snížíme:

1. Zkrácením času na 1/500 sec., kdy pásmo ost

rosti bude stejné.

2. Nastavením vyšší clony, třeba f/11. Zmenšíme

otvor, kterým vniká světlo do aparátu.

Současně rozšíříme pásmo ostrosti, což zname

ná, že bude ostrá nejen kočka, ale i pozadí a popředí kolem ní.

Kočka a myš

stojí.


14

Slunce svítí, ale je pod mrakem.

Nastavíme expozici 1/250 sec., f/4, ISO 200.

Slunce je schované pod mrakem a je zataženo.

Nastavíme expozici 1/250 sec., f/3,2, ISO 400.

Slunce hodně svítí.

Nastavíme expozici 1/500 sec., f/8, ISO 100 Současně zvážíme, zda chceme mít ostrý pouze hlavní motiv nebo i jeho okolí. Můžeme mít také hlavní motiv částečně ostrý a jeho část, která se rychleji pohybovala, bude rozostřená.

Kočka a myš se mírně pohybují.


15

Slunce svítí, ale je pod mrakem.

Nastavíme čas 1/320 sec., clonu f/4 a ISO 200.

Slunce pod mrakem, obloha hodně zamrače

ná.

Nastavíme expoziční čas a to 1/320 sec., clonu

f/3,2 a ISO 400. Citlivost v ISO můžeme ještě zvý

šit. Současně nastavíme v aparátu odstranění di

gitálního šumu, který vzniká při nastavení vysoké

citlivosti. Pokud to nestihneme, protože by kočka

s myší utekly, odstraníme digitální šum v editoru

počítače. Klepneme na horní liště Photoshopu

Filtr/Odstranit Šum.

Kočka a myš rychle běží.


16

Postoj dívky, stej

ně jako rozostře

né boty, dávají tu

šit, že je dívka v

pohybu. Nohy se

pohybovaly rych

leji, než zbývající

část těla.

Zapamatujeme si

Před expozicí zvážíme:

Jestli se fotografovaný objekt hýbe

Jak je osvětlen

U objektu, který se hýbe, nejdříve nastavíme kratší expoziční čas. Je-li osvětlení nedostatečné, pomůžeme si nastavením nízké clony a zvýšením citlivosti v ISO. Pokud se objekt nehýbe a je špatné osvětlení, můžeme použít stativ a nastavit delší expoziční čas. 3. Úpravy snímku

Výběr části snímku

Občas potřebujeme změnit nebo upravit celý snímek, někdy jen jeho část. Musíme ji nejdříve vybrat. K výběru ve Photoshopu slouží několik nástrojů:

Vyznačení libovolné skrývá dva nástroje. Rychlý

výběr a Kouzelnou hůlku.

Nástroj pro rychlý výběr

Vybíráme s ním větší celistvou plochu, která je ba

revně ohraničená.

Klepneme na uvedený nástroj v paletce

Nástroje.

Klepneme na místo, odkud začínáme vybírat

část snímku.

Táhneme kurzorem do míst, která jsou barevně

podobná a jsou oddělena od jiného objektu vý

raznější hranou nebo odlišnou barvou. Plocha,

kterou jsme vyznačili, bude označena přerušova

nou čárou.

Označili jsme přerušovanou čárou prostor mimo květ, tedy pozadí. Aby se od květu odlišil, můžeme ho barevně změnit nebo jinak upravit.

Nástroj kouzelná hůlka

Nemusíme táhnout po ploše obrazu jako u minulé

ho nástroje. Klepneme do míst, která jsou výrazně od sebe oddělena a to liniemi nebo barevně od dalších objektů. Vytvoří se drobné tečky, které se nakonec spojí a vytvoří přerušovanou čáru, která označuje vybranou část obrazu. Můžeme takto vybírat velké plochy, ale i docela malé. Pokud vybíráme více ploch, přidržíme klávesu Ctrl.

Nástroj obdélníkový

Vidíme ho v obrázku vpravo. Vybíráme s ním třeba

postavu, ale i s okolím, tedy ve tvaru obdélníku,

čtverce nebo kruhu.

Klepneme na Obdélníkový nástroj a pak do

místa, kde bude roh obdélníku.

Táhneme kurzorem tak, abychom vytvořili ob

délník podle potřeby.

Vlevo od ko

ně je hodně

místa, tak se

rozhodneme,

že do něj vlo

žíme dvojní

ka.

Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém

obchodě společnosti eReading.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist