načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem II. díl - Marie Němcová

Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem II. díl

Elektronická kniha: Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem II. díl
Autor:

První elektronická kniha o fotografování pro děti je tady! Je to již druhý díl, kniha na I. díl navazuje volně. Poslouží mladým fotografům od 8-15 let a to začátečníkům i ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  75
+
-
2,5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Marie Němcová
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 93
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-7972-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

První elektronická kniha o fotografování pro děti je tady! Je to již druhý díl, kniha na I. díl navazuje volně. Poslouží mladým fotografům od 8-15 let a to začátečníkům i pokročilým. Je napsaná zajímavě, děti pobaví zážitky mladých fotografů a k tvůrčímu fotografování je navede množství rad i názorných snímků s komentářem. Nenáročným způsobem je přivede od zvládnutí jednoduchých snímků až k tvůrčímu fotografování, naučí je malovat světlem a tvořit skvělé snímky.

Zařazeno v kategoriích
Marie Němcová - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1


2

Skupinka mladých fotografů, která přijela doAustrálie, si chtěla vyfotit klokany. Vydali se je hledat,

ale stále se jim to nedařilo. Až uviděli stádoklokanů, to však začalo před nimi utíkat. Jen jedenklokan padl na zem a zůstal nehybně ležet. Mladýfotograf si sundal svoji bundu, oblékl ji klokanovi,

všichni si stoupli vedle něj, přidrželi ho a vyfotili

se s ním. Najednou se klokan probral a v mžiku

utekl, avšak i s bundou, ve které měl fotograf pas,

peníze a jiné doklady.

Australské policii se naštěstí podařilo najít stádo

klokanů, z nichž jeden byl oblečený v bundě.

Uspali ho a bundu i doklady vrátili majiteli.

Přeji Vám podobné fotografické zážitky a

Dobré světlo!


3

OBSAH KNIHY

Kluci a holky fotografují s digitálním

fotoaparátem II. díl

I. DEN Str.

1. KOMPOZICE

Rozmístění prvků ve fotografickém obraze 8

2. EXPOZICE

Jak nastavíme expozici pohybu 12

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Výběr části snímku 17

ZTRACENÉ CD 21

II. DEN

1. KOMPOZICE

Klasická kompozice podle Zlatého řezu 24

2. EXPOZICE

Osvětlení motivu 28

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Otočení fotografovaného snímku 37

NA POUTI 40

III. DEN

1. KOMPOZICE

Diagonální kompozice podle Zlatého řezu 42

2. EXPOZICE

Hloubka ostrosti 47

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Úprava expozice snímku v počítači 51

FOTOGRAFUJEME SE SLUNEČNÍ CLONOU 55


4

IV. DEN Str.

1. KOMPOZICE

Třetinová a středová kompozice 58

2. EXPOZICE

Blýskáme bleskem 67

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Z fotoaparátu do počítače 69

PŘEKVAPENÍ V LESE 71

V. DEN

1. KOMPOZICE

Jak zachytit pohyb 73

2. EXPOZICE

Malování světlem 79

3. ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Formát snímku a jeho rám 83

TÁBORÁK A MALOVÁNÍ 90


5

Fotografický aparát

dokáže neuvěřitelná kouzla. Utrhneš na stromě malé jablíčko,

položíš ho na stůl

a zvětšíš si ho pomocí ZOOMu. S aparátem v ruce dokážeš

vidět věci, které jsou jiným

lidem skryty.

6

S nadšením balil Ondřej na začátku prázdnin svůj

batoh, fotoaparát, stativ a řadu pomůcek na druhýfo

tokurz pro pokročilé fotografy.

Těšil se na stejnou partu, se kterou byl vloni nazá

kladním kurzu, ale byl zklamán. Setkal se jen

s Erikem, Jolanou a Nikolou. Zato se seznámil

s novými kamarády, Pavlínou, Šárkou, Igorem aŠtě

pánem.

Nejvíce pozornosti poutal Erik, který se rádpředvá

děl. A teď si to užíval. Přijel s pořádným a docelatěž

kým „kanonem“. K zrcadlovce měl několikvýměn

ných objektivů a také makroobjektiv. Nakonecpropo

jil fotoaparát s velkou obrazovkou. Šlo mu to snadno,

protože se to naučil v minulém kurzu. A pak všem

představil svůj poslední fotografický „úlovek“, nakte

rý byl náležitě pyšný. „Eriku, ten tvůj Ferda mravenec někde ztratil šátek!“ ozval se Ondřej. Než mu stačil Erik odpovědět,otevřely se dveře a vcházel Kamil, který vedl minulý kurz. Ondra zajásal, protože Kamil byl skvělývedoucí. Jen se Kamil představil a se všemi seznámil, sdělil jim náplň kurzu. Dopoledne teorie: 1. Kompozice

2. Expozice

3. Úpravy snímku v počítači Odpoledne praxe: Fotografování na výletech Všichni zasedli ke svým počítačům a na velkémplátně v čele místnosti se objevil snímek, který vystřídal mravence a Kamil začal přednášet.

8

1. Kompozice

Rozmístění prvků ve fotografickém obraze

„Fotografický obraz musí být nejen zajímavý, správně

exponovaný, ale i přehledný. Divákovi, který sifoto

grafii prohlíží, by mělo být hned jasné, CO nebo KDO

je hlavní motiv. Snímku hned porozumí nebo mu to

chvíli trvá a vysvětlí si jeho obsah po svém. Musí se

však v něm vyznat.

Proto je důležité, abychom při pohledu na displejne

bo do hledáčku aparátu vybrali jen ty prvky, které

jsou pro obsah snímku podstatné.

I. DEN Zachytíme-li zákrok brankáře, bude nás zajímatpředevším jeho výkon, poloha míče a hráč, který nabránu vystřelil. Bude-li na snímku ještě kus hřiště, na kterém nikdo nebude nebo část silnice, bude se jednat o prvky zbytečné. Stačí, abychom brankáře více přiblížili,vybrali jiné stanoviště, stoupli si z boku a zbytečných prvků se zbavíme. Když to jinak nejde, pomůže počítač a myprovedeme výřez snímku až v jeho editoru. Jestli je snímek líbivý, záleží především na tom, kam umístíme hlavní motiv.

Žabka vlevo dole má

sice před sebou dostatečný prostor,

avšak náš pohled ji

zachytí až za chvíli.

Žabka vpravo nahoře

má pod sebouzbytečný prostor a kouká do

rámu obrazu.


10

Důležitý prvek, tedy hlavní motiv, musí být umístěn

blízko, výrazný a v místě, které si prohlížíme nafotografii nejdříve.

Fotografický obraz totiž „čteme“ podobně jako text.

Začínáme vlevo nahoře a končíme vpravo dole. Opět

se vracíme pohledem zpět nahoru. Nejvíce siprohlížíme místo vpravo dole.

Je to MÍSTO HLAVNÍ POZORNOSTI. Do nějvkládáme důležitý obrazový prvek, tedy hlavní motiv. Žabku vpravo dole, tedy v místě hlavnípozornosti, si prohlížíme nejdříve. Kouká doleva,mírně vzhůru a má před sebou i dostatek místa.

Hlava brouka směřuje mírně dolů a do středu

obrázku. Proto je umístění v pravém rohunahoře v pořádku.

Ostrá je hlavasluníčka a jeho oči. Ty

jsou nejdůležitější

částí hlavy a proto

je vkládáme do

místa hlavní pozornosti.

12

2. Expozice

Jak nastavíme expozici pohybu

Pohyb vyžaduje nastavení krátkého expozičníhoča

su. Čím je pohyb rychlejší, tím kratší čas nastavíme,

ale také vpustíme do aparátu méně světla.

Proto je nutné brát v úvahu i osvětlení. Pokud jemo

tiv osvětlen málo, snížíme clonové číslo, třeba na f/4

a tím zvětšíme otvor, kterým světlo do aparátu vniká.

Můžeme zvýšit i citlivost v ISO, třeba na 400 i více.

Záleží také na směru, kterým se objekt pohybuje.Po

kud kůň běží proti nám, nastavíme delší čas, nežkdy

by běžel stejnou rychlostí, ale byl proti nám bokem.

Pohyb můžeme také naznačit rozostřenímpohybují

cího se motivu. Měl by být rozostřen ve směru,kte

rým se objekt pohybuje. Jinak by snímek vypadalja

ko neostrý, rozmazaný a pokažený.

Nastavení expozice

motivu, který sepohybuje, si předvedeme na příkladech:

Slunce svítí, ale je pod mrakem.

Nastavíme čas 1/125 sec, clonu f/4, ISO 100.

Slunce plně svítí. Přísun světla snížíme:

1. Zkrácením času na 1/500 sec., kdy pásmoostrosti bude stejné.

2. Nastavením vyšší clony, třeba f/11. Zmenšíme

otvor, kterým vniká světlo do aparátu.

Současně rozšíříme pásmo ostrosti, cožznamená, že bude ostrá nejen kočka, ale i pozadí apoředí kolem ní.

Kočka a myš

stojí.


14

Slunce svítí, ale je pod mrakem.

Nastavíme expozici 1/250 sec., f/4, ISO 200.

Slunce je schované pod mrakem a je zataženo.

Nastavíme expozici 1/250 sec., f/3,2, ISO 400.

Slunce hodně svítí.

Nastavíme expozici 1/500 sec., f/8, ISO 100 Současně zvážíme, zda chceme mít ostrý pouzehlavní motiv nebo i jeho okolí. Můžeme mít také hlavní motiv částečně ostrý a jeho část, která se rychleji pohybovala, bude rozostřená.

Kočka a myš se mírně pohybují.


15

Slunce svítí, ale je pod mrakem.

Nastavíme čas 1/320 sec., clonu f/4 a ISO 200.

Slunce pod mrakem, obloha hodnězamrače

ná.

Nastavíme expoziční čas a to 1/320 sec., clonu

f/3,2 a ISO 400. Citlivost v ISO můžeme ještězvý

šit. Současně nastavíme v aparátu odstraněnídi

gitálního šumu, který vzniká při nastavení vysoké

citlivosti. Pokud to nestihneme, protože by kočka

s myší utekly, odstraníme digitální šum v editoru

počítače. Klepneme na horní liště Photoshopu

Filtr/Odstranit Šum.

Kočka a myš rychle běží.


16

Postoj dívky,stejně jako rozostřené boty, dávajítušit, že je dívka v

pohybu. Nohy se

pohybovaly rychleji, než zbývající

část těla.

Zapamatujeme si

Před expozicí zvážíme:

Jestli se fotografovaný objekt hýbe

Jak je osvětlen

U objektu, který se hýbe, nejdříve nastavíme kratší

expoziční čas. Je-li osvětlení nedostatečné,pomůžeme si nastavením nízké clony a zvýšením citlivosti

v ISO.

Pokud se objekt nehýbe a je špatné osvětlení,můžeme použít stativ a nastavit delší expoziční čas.


17

3. Úpravy snímku

Výběr části snímku

Občas potřebujeme změnit nebo upravit celýsnímek, někdy jen jeho část. Musíme ji nejdříve vybrat.

K výběru ve Photoshopu slouží několik nástrojů:

Vyznačení libovolné skrývá dva nástroje. Rychlý

výběr a Kouzelnou hůlku.

Nástroj pro rychlý výběr

Vybíráme s ním větší celistvou plochu, která je barevně ohraničená.

Klepneme na uvedený nástroj v paletce

Nástroje.

Klepneme na místo, odkud začínáme vybírat

část snímku.

Táhneme kurzorem do míst, která jsou barevně

podobná a jsou oddělena od jiného objektuvýraznější hranou nebo odlišnou barvou. Plocha,

kterou jsme vyznačili, bude označenapřerušovanou čárou.

Označili jsme přerušovanou čárou prostormimo květ, tedy pozadí. Aby se od květu odlišil, můžeme ho barevně změnit nebo jinak upravit.

Nástroj kouzelná hůlka

Nemusíme táhnout po ploše obrazu jako uminulého nástroje. Klepneme do míst, která jsou výrazně

od sebe oddělena a to liniemi nebo barevně oddalších objektů. Vytvoří se drobné tečky, které senakonec spojí a vytvoří přerušovanou čáru, která

označuje vybranou část obrazu. Můžeme taktovybírat velké plochy, ale i docela malé. Pokudvybíráme více ploch, přidržíme klávesu Ctrl.

Nástroj obdélníkový

Vidíme ho v obrázku vpravo. Vybíráme s ním třeba

postavu, ale i s okolím, tedy ve tvaru obdélníku,

čtverce nebo kruhu.

Klepneme na Obdélníkový nástroj a pak do

místa, kde bude roh obdélníku.

Táhneme kurzorem tak, abychom vytvořiliobdélník podle potřeby.

Vlevo od koně je hodně

místa, tak se

rozhodneme,

že do nějvložíme dvojníka.

Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém

obchodě společnosti eReading.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist