načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem I. díl - Marie Němcová

Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem I. díl

Elektronická kniha: Kluci a holky fotografují s digitálním fotoaparátem I. díl
Autor: Marie Němcová

- První elektronická kniha o fotografování pro děti je tady!. -   - Začínáte fotografovat nebo zvládáte základy fotografování? - Je vám 8-15 roků? Právě vám je ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  29
+
-
1
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Marie Němcová
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Počet stran: 94
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-7973-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

První elektronická kniha o fotografování pro děti je tady!.

 

Začínáte fotografovat nebo zvládáte základy fotografování?

Je vám 8-15 roků? Právě vám je určena tato kniha!

Dozvíte se o kompozici, expozici i úpravě snímků, které vás naučí základům

tvůrčího fotografování a pomohou vám pořizovat skvělé snímky.

Kniha zaujme množstvím názorných fotografií, ilustrací a není nudná.

Pobaví vás příběhy mladých fotografů, které knihu provází.

Zařazeno v kategoriích
Marie Němcová - další tituly autora:
 (e-book)
Kompozice digitální fotografie v praxi -- kniha, která vás naučí kreativně tvořit Kompozice digitální fotografie v praxi
 (e-book)
Tvůrčí fotografické techniky - černobílý - jednobarevný - dvoubarevný svět Tvůrčí fotografické techniky - černobílý - jednobarevný
 (e-book)
Cykloškolka aneb Škola jízdy na kole Cykloškolka aneb Škola jízdy na kole
 (e-book)
Myšáčkovy trampoty Myšáčkovy trampoty
 (e-book)
Škola  slušného chování pro kluky a holky s Emilkem Škola slušného chování pro kluky a holky s Emilkem
 (e-book)
Fotografujeme děti Fotografujeme děti
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kluci a holky fotografují

1


Kluci a holky fotografují

2

Napoleon III. a císařovna Evženie se nechali vyfo

tografovat při výstupu na Mont Blank v r. 1860

bratry Bissonovými. Ti nesli dvě obrovské kamery,

k tomu stejně velké desky, chemikálie, lampy na

rozehřívání kolódia, přenosnou temnou komoru,

ale také další věci k výstupu.

Kolódium nahřívali, desky prali v ledové vodě. Vý

sledkem byly tři podařené fotografie. Digitální

aparát by jim tenkrát připadal jako dílo mimo

zemšťanů.

Pro vás je to samozřejmost, stejně jako počítač.

Umožňuje vám provádět různá fotografická kouzla

a triky, jejichž výsledkem mohou být skvělé foto

grafické snímky. Aby se vám to dařilo, k tomu vás

povede tato kniha.

Tak se dejme do toho!


Kluci a holky fotografují

3

OBSAH KNIHY

I. DEN Str.

KOMPOZICE

Jednotlivé prvky v obraze 9 EXPOZICE

Expoziční čas, clona a citlivost v ISO 15 ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Výřez 22 VÝLET SE ZMRZLINOU 26

II. DEN

KOMPOZICE

Hlavní motiv 30 EXPOZICE

Zaostření 35

ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Retuš 38 FOTÍME PŠTROSY 41

III. DEN

KOMPOZICE

Vedlejší motiv 44 EXPOZICE

Hloubka ostrosti 46 ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Vložení oblohy 49

KOZA ZLODĚJKA 53


Kluci a holky fotografují

4

IV. DEN

KOMPOZICE

Barvy ve fotografickém obraze 55 EXPOZICE

Jak je to s objektivy 59 ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Úpravy barev 65 KDO VYMAZAL ONDŘEJOVI SNIMKY Z KARTY? 68

V. DEN

KOMPOZICE

Popředí a pozadí 70 EXPOZICE

Citlivost v ISO a Vyvážení bílé 76 ÚPRAVY SNÍMKU V POČÍTAČI

Transformace snímků neboli manipulace

s tvarem snímku 81

FOTOGRAFUJEME ROZZUŘENÉHO

PSA 86


Kluci a holky fotografují

5

Fotografováním objevujeme svět,

který si naše oko nestačí

prohlédnout,

nebo je pro něj příliš malý.

Kluci a holky fotografují

6

Prázdniny zaklepaly na dveře a Ondra se rozhodl,

jak jejich část stráví. Pojede na pětidenní fotokurz,

kde slibují nejen prima zábavu, programové akce,

ale hlavně se naučí kouzla a triky s digitálním fotoa

parátem, aby dokázal nafotit jen samé parádní sním

ky, se kterými by se mohl kamarádům pochlubit.

Když se ocitl konečně na místě, rychle se v chatce

ubytoval a pelášil do učebny. Jen otevřel dveře, uvi

děl velké promítací plátno v místě, kde bývá tabule.

Na něm běžel jeden snímek za druhým. Zůstal stát

mezi dveřmi a nevěřícně kroutil hlavou. Ale to jen do

té doby, než se za ním ozval kluk, který se chtěl do

stat také dovnitř.

V učebně bylo osm stolků, na každém monitor

s počítačem. Vybral si stolek u okna a zasedl.

Kluci a holky fotografují

7

Vešel vedoucí kurzu. „Docela sympaťák,“ pomyslel si

Ondřej. „Nejdříve se všichni představíme. Já jsem

Kamil a povedu tento kurz. Současně budu vaším ve

doucím a budu připravovat akce pro volný čas. Rád

bych se seznámil s vámi.“

Nejdříve se představily holky a to Jolana, Veronika,

Jiřina a Nikol. Kluci byli také čtyři. Erik, Jarda, Ondřej

a Filip.

„Sešli jsme se na fotografickém kurzu, ve kterém bu

de vždy dopoledne teorie a odpoledne fotografická

praxe.

I. DEN Kluci a holky fotografují

8

Dopolední teorie bude mít vždy tři části: 1. Kompozici

2. Expozici

3. Počítačové úpravy V každé odborné části se budeme věnovat nějakému fotografickému problému tak, abyste po tomto kurzu zvládli základní fotografické triky a kouzla, která vám umožní pořizovat jen samé skvělé snímky.“ Kamil zastavil promítání obrázků na plátně, ponechal tam jediný a hned se pustil do výkladu:

Kluci a holky fotografují

9

1. Kompozice

Jednotlivé prvky v obraze

„Nejdříve si řekneme, co to kompozice fotografické

ho obrazu je. Začneme však od začátku.

Fotografie se skládá z objektů, které představují sku

tečné předměty, lidi, zvířata nebo stromy. Jsou to ur

čité figury, takže se jim říká prvky figurativní.

Když si prohlédneme jakoukoli fotografii, vidíme na

ní ještě čáry, různé obrazce, barvy, tóny světlé, šedé,

ale i tmavé. Těmto prvkům říkáme prvky nefigura

tivní. Ty by se měly v obraze vzájemně doplňovat,

nebo naopak být zcela rozdílné, tedy kontrastní. Kluci a holky fotografují

10

Aby nám fotografie mohla něco sdělit a byla zajímavá, musí být prvky figurativní i nefigurativní rozloženy v obraze tak, aby diváka zaujaly. Při pohledu na snímek by mělo být hned zřejmé, který prvek je důležitý, který ho jen doplňuje a který na snímek vůbec nepatří. V tom nám pomůže kompozice, tedy rozmístění jednotlivých prvků po ploše fotografického obrazu. A s těmito pravidly se budeme seznamovat. Pokud zásady kompozice dodržíme a také nastavíme správné hodnoty expozice, bude snímek:

Líbivý, což znamená, že obsah snímku bude pří

jemný.

Bez rušivých a zbytečných prvků, které by na

rušovaly obsah snímku nebo nám nic nového ne

sdělovaly.

Uspořádán přehledně a to tak, aby nám bylo

jasné, o co ve snímku jde.

Mít jediný hlavní motiv. Hlavní motiv nemusí

být jen jeden objekt, ale může to být skupina dě

tí, zvířat, věcí. Vždy musí k sobě patřit, o něco se

společně zajímat, něco je spojovat.

Hlavní motiv se nebude dotýkat jiných prvků,

hran, barevných skvrn a nebudou ho rušit ostatní

prvky. Klukovi nebude trčet z hlavy sloup, který

je za ním třeba dvacet metrů.

Kluci a holky fotografují

11

Když si prohlédneme snímek s vlaštovkami,

zaujme nás nejdříve vlaštovka krmící své

mládě a v druhé řadě dvě malé vlaštovky, kte

ré se hlásí také o svůj příděl.

Krmící vlaštovka s mládětem může být na

snímku sama a ten bude pro nás stále hodně

zajímavý, protože víme, že to není jednodu

ché zachytit vlaštovku při krmení. Je to tedy

hlavní motiv. Kluci a holky fotografují

12

Na snímku je ještě drát, na kterém vlaštovky sedí, tedy pomocný prvek, který je důležitý pro vlaštovky, ale na snímku málo zajímavý. Modrá obloha bez mráčků tvoří pozadí. Napoví nám, že za vlaštovkami není strom nebo dům, ale volný prostor. Není vůbec jedno, ve kterém místě na fotografii je krmící vlaštovka s mládětem. Když bude v levém rohu dole a malé vlaštovky v pravém rohu dole, všimneme si dříve malých vlaštovek. Zdály by se nám důležité a odstrčená velká vlaštovka naopak méně zajímavá, stejně jako celý snímek.

Dvě malé vlaštovky na drátě může zachytit i za

čátečník, pokud bude mít aparát, který mu

vlaštovky dostatečně přiblíží. Proto jsou na vel

kém snímku méně důležité, takže jsou moti

vem vedlejším.

Náš pohled nejdříve hle

dá zajímavý motiv vpra

vo dole, teprve pak pře

jde doleva.


Kluci a holky fotografují

13

Na snímku je jediný hlavní motiv.

Dívka jako hlavní motiv a boty jako motiv

vedlejší.


Kluci a holky fotografují

14

Hlavní motiv nemusí být na snímku celý. Můžeme zachytit pouze hlavu člověka, tedy portrét, nebo vyfotografujeme postavu jen do pasu. Postava by měla vypadat na snímku přirozeně. Pokud má v obraze jen jednu nohu a druhá je useknutá a mimo obraz, pak nám připadne snímek nepřirozený a divný. Celý nemusí být jakýkoliv objekt, třeba dům, jablko nebo strom. Musí však být zachycena jeho zajímavá část a to tak, že divákovi zbytek stromu nebo domu neschází.

Zapamatujeme si

Než zmáčkneme spoušť aparátu, uvědomíme

si, CO nebo KDO je nejdůležitějším objektem

ve snímku a bude tedy hlavním motivem.

Ujasníme si, jestli vložíme do snímku i mo

tiv vedlejší. Pokud ano, pak by měl snímek do

plňovat, na něj navazovat nebo něco objasňo

vat.

Hlavní motiv zvýrazníme a zachytíme ho tak,

aby byl na snímku velký, výrazný a blíž a divák

si ho hned všiml a nemusel ho hledat.

Hlavní motiv nesmí nic rušit a neměl by se

dotýkat dalších prvků, čar nebo hran.


Kluci a holky fotografují

15

2. Expozice

Expoziční čas, clona a citlivost v ISO

Kamil začal výklad otázkou: „Kdo z vás ví, co je to expozice?“ Ozval se Ondřej. „Je to osvětlení filmu nebo citlivé vrstvy u digitálního aparátu po určitou dobu.“ „Správně Ondřeji, ale jenom napůl. Expoziční čas, tedy dobu osvitu, po kterou bude světlo do aparátu vnikat, musíme samozřejmě nastavit. Ale světlo prochází na citlivou vrstvu senzoru určitým otvorem, kterému říkáme clona. Tento otvor můžeme zvětšovat nebo zmenšovat a tak regulujeme množství světla, které do aparátu vniká. Nastavujeme ho pomocí clony.

Světlo dopadá v aparátu na citlivou vrstvu. U digitálního aparátu si můžeme míru citlivosti nastavit. Citlivost uvádíme v ISO. Kluci a holky fotografují

16

Pokud na motiv svítí málo světla, citlivost vrstvy

zvýšíme.

Je-li motiv hodně osvětlen, citlivost vrstvy snížíme.

Autíčko se pohybovalo, bylo potřeba nastavit

krátký čas, aby snímek nebyl rozmazaný, tedy

alespoň 1/250 sec. Jízdní plocha byla špatně

osvětlená, bylo nutno vpustit do aparátu více

světla větším otvorem, tedy clonou f/4. To ne

stačilo, snímky byly stále tmavé, tak jsem si

vypomohl zvýšením citlivosti na ISO 400. Ji

nak by byl snímek černý jako uhel. Kluci a holky fotografují

17

Základní nastavení expozice: 1. Expoziční čas

Krátký čas můžeme nastavit na 1/4000, 1/2000

1/1000 sec.

Střední čas na 1/500, 1/250, 1/125, 1/100 sec.

Delší časy 1/50 sec. až třeba 8 sec. vyžadují pou

žít stativ, neboť v ruce se aparát mírně hýbe.

Neomezený čas, tzv. BULB, využijeme třeba v no

ci. Zmáčkneme spoušť na 15 minut. Vhodným po

mocníkem je dálková spoušť s aretací, která sama

podrží spoušť zmáčknutou.

Víme dopředu, jak tato jízda skončí.

Proto nastavíme včas, krátký expoziční čas.


Kluci a holky fotografují

18

2. Clona

Je-li motiv málo osvětlen, zvětšíme otvor, kte

rým světlo do aparátu vniká a nastavíme clonu

f/1,4, f/2,8, f/3,5, f/4.

Při rozptýleném světle můžeme nastavit clonu

f/5,6, f/6,3, f/8.

Silně osvětlený motiv vyžaduje vyšší clonové čís

lo a to f/11, f/22 a více.

Čím menší číslo clony nastavíme, tím více světla

do aparátu vpustíme a obráceně. U clonových čísel

2,8 atd. se vždy jedná o desetinnou čárku, takže

čteme dvě celé osm.

Při rozptýleném světle nastavíme clonu f/5,6.


Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém

obchodě společnosti eReading.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist