
sleva
Kniha:
Klingsor
Autor:
Torgny Lindgren

Nakladatelství: | » HOST |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2015 |
Počet stran: | 172 |
Rozměr: | 21 cm |
Vydání: | První vydání |
Spolupracovali: | ze švédského originálu Klingsor ... přeložil Zbyněk Černík |
Skupina třídění: | Germánské literatury |
Jazyk: | česky |
Vazba: | kniha, vázaná vazba |
Novinka týdne: | 2015-40 |
Datum vydání: | 20.11.2015 |
ISBN: | 9788074914751 |
EAN: | 9788074914751 |
Vypravěč, sám sebe označující jen zájmenem "my", předkládá čtenáři své pátrání po příběhu "geniálního" malíře Klingsora. Tento podivín, plný sebedůvěry, absolvuje nejprve korespondenční kurz kreslení, v němž mentoruje svou učitelku, poté odejde z domova, aniž by si toho jeho rodina všimla, ve Stockholmu pokoutně navštěvuje uměleckou školu pokládán za vrátného a v Paříži obchází kolem galerií a škol, aniž by vešel - to vše proto, aby se začal považovat za "náboj, kolem nějž se točí moderní malířství", zatímco stále dokola maluje školácká zátiší s nádobím. Humor tohoto vyprávění není prvoplánový - pramení především z kontrastu mezi úctyplně vážným tónem vyprávění a banalitou vyprávěného. Jeho hlavním tónem je jakási melancholická ironie, s níž se autor dívá na svět umění a sebestředných umělců, ale i soucit a hlubší zamyšlení nad marností nenaplněné touhy a snahy hledat "život v mrtvé hmotě". Českému čtenáři může Klingsor místy připomenout Járu Cimrmana - ale mnohem chmurnějšího, složitějšího a hlubšího, s humorem velmi nenápadným a jakoby nechtěným. Životopis fiktivního malíře s minimálním talentem a maximálními ambicemi je zábavnou satirou i melancholickým příběhem nenaplněné touhy.
Jiskřivý román o fiktivním västerbottenském malíři
Malíř Klingsor trochu připomíná Járu Cimrmana, ačkoliv se na rozdíl od něj věnuje pouze jednomu uměleckému oboru. Jeho život je ovšem stejně podivuhodný. Na stockholmské malířské akademii například maluje stranou ostatních studentů, kteří se dlouho domnívají, že je cosi jako školník nebo vrátný. V Paříži zase pilně obchází všechny výtvarné školy, ale do žádné se neodváží vstoupit - přesto později s oblibou mluví o zásadním vlivu "pařížského období" na celou svoji tvorbu. V románu o fiktivním malíři Klingsorovi si autor tak trochu dělá legraci sám ze sebe i ze spisovatelů a umelců vůbec. Pomocí pečlivě dávkovaného humoru, ironie a sebeironie se mu daří nevážným způsobem nastolovat smrtelně vážná témata.