načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Klidná výchova k disciplíně - Daniel J. Siegel; Tina Payneová-Brysonová

Klidná výchova k disciplíně
-15%
sleva

Kniha: Klidná výchova k disciplíně
Autor: ;

Záchvaty pláče či vzteku, spory nad domácími úkoly, hádky mezi sourozenci... podobné vypjaté situace obtížně zvládají nejen děti, ale i rodiče. Daniel Siegel a Tina ... (celý popis)

hodnoceni - 85.6%hodnoceni - 85.6%hodnoceni - 85.6%hodnoceni - 85.6%hodnoceni - 85.6% 100%   celkové hodnocení
5 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: TRITON
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 269
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: No-drama discipline
Spolupracovali: přeložila Eva Klimentová
Jazyk: česky
Vazba: brožovaná
ISBN: 978-80-7387-848-1
EAN: 9788073878481
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Disciplína je zde považována jako jedna z nejlaskavějších a nejstarostlivějších věcí, které lze pro děti udělat. Děti se potřebují naučit ovládat intenzivní pocity zlosti a zvažovat dopad svého chování na druhé. Autoři v knize vysvětlují, co je výchova k disciplíně. Zabývají se vyvíjejícím dětským mozkem a jeho rolí ve výchově. Zaměřují se na navázání kontaktu a nezapomínají zdůraznit, že dítě máme rádi takové, jaké je. Upozorňují na chyby, které děláme nejčastěji. Příklady že života. Vtipné ilustrace. Příručka pro rodiče a vychovatele představuje klidnou a nenásilnou výchovnou strategii.

Popis nakladatele

Záchvaty pláče či vzteku, spory nad domácími úkoly, hádky mezi sourozenci... podobné vypjaté situace obtížně zvládají nejen děti, ale i rodiče. Daniel Siegel a Tina Payneová-Brysonová v této knize poskytují rodičům a vychovatelům cenné rady, jak podobné okamžiky nejen přežít, ale též s nadhledem a výchovným záměrem zvládat. Autoři nabízejí výchovný přístup založený na nejnovějších poznatcích o vývoji mozku a konkrétní návod, jak klidně a laskavě navázat s dítětem kontakt, konstruktivně s ním komunikovat, ale zároveň mu jasně a důsledně vymezovat hranice. Příběhy ze života, vtipné ilustrace a přehledná shrnutí poskytují praktické rady, jak pracovat s vyvíjejícím se mozkem dítěte, klidně řešit konflikty a na základě této výchovné filozofie vést novou generaci ke šťastnému a spokojenému životu.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Klidná výchova Klidná výchova
Siegel Daniel J., Payneová-Brysonová Tina
Cena: 169 Kč
Etymology: An Old Discipline in New Contexts Etymology: An Old Discipline in New Contexts
Boček Vít, Vykypěl Bohumil, kol.
Cena: 100 Kč
DISCIPLINE DISCIPLINE
CLUB CHEVAL
Cena: 384 Kč
DISCIPLINE DISCIPLINE
CLUB CHEVAL
Cena: 749 Kč
Rozvíjejte naplno mozek svého dítěte Rozvíjejte naplno mozek svého dítěte
Bryson Tina Payne, D. Ph., Siegel Daniel J.
Cena: 229 Kč
Zákazníci kupující knihu "Klidná výchova k disciplíně" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TRITON

Praha / Kroměříž



Daniel J. Siegel, Tina Payneová-Brysonová

KLIDNÁ VÝCHOVA K DISCIPLÍNĚ




Klidná výchova k disciplíně

Daniel J. Siegel, M.D., Tina Payneová-Brysonová, Ph.D.

Tato kniha ani žádná její část nesmí být kopírována, rozmnožována ani jinak

šířena bez písemného souhlasu vydavatele.

This translation published by arrangement with Bantam Books, an imprint of

Random House, a division of Random House LLC

Copyright © 2014 by Mind Your Brain, Inc., and Bryson Creative

Productions, Inc.

© Stanislav Juhaňák – TRITON, 2015

Translation © Eva Klimentová, 2015

Cover © Renata Brtnická, 2015

Vydal Stanislav Juhaňák – TRITON,

Vykáňská 5, 100 00 Praha 10,

www.tridistri.cz

ISBN 978-80-7387-848-1


Všem dětem světa, našim nejdůležitějším učitelům (DJS)

Mým rodičům: mým prvním učitelům i prvním láskám (TPB)



OBSAH

Než začnete číst tuto knihu: Otázka ............................................................... 11

Úvod: Vztahová, klidná výchova k disciplíně:

Podněcuje spolupráci a zároveň rozvíjí mozek dítěte ....................................... 12

Kapitola 1

Jiný pohled na výchovu k disciplíně ................................................................ 29

Kapitola 2

Mozek a výchova k disciplíně .......................................................................... 59

Kapitola 3

Z pruďase kliďasem: Klíčem je kontakt ........................................................... 91

Kapitola 4

Klidné navázání kontaktu v akci ................................................................... 124

Kapitola 5

Výchova 1-2-3: Přesměrování pro dnešek i pro zítřek .................................... 159

Kapitola 6

Jak řešit chování dítěte: Stačí ho přesměrovat ................................................ 185

Závěr: O kouzelných hůlkách, lidskosti, obnovení kontaktu a změně:

Čtyři nadějné zprávy .................................................................................... 230


Příloha .......................................................................................................... 241

Když odborník na výchovu nezvládá situaci: Nejste v tom sami .................... 244

Poznámka pro ty, kteří pečují o naše dítě: Náš výchovný přístup v kostce ..... 250

Dvacet výchovných chyb, které dělají i ti nejlepší rodiče ............................... 253

Výňatek z knihy: Celistvý mozek: 12 revolučních strategií

pro rozvíjení dětské mysli ............................................................................. 260

Poděkování ................................................................................................... 267

O autorech ................................................................................................... 269


11

NEŽ ZAČNETE ČÍST TUTO KNIHU

OTÁZKA

Snídaňová miska letí obloukem přes kuchyni a  mléko s  kukuřičnými

lupínky se rozprskne po zdi.

Ze dvora přiběhne pes, který je kdovíproč natřený namodro.

Jedno z vašich dětí vyhrožuje svému mladšímu sourozenci.

Už potřetí za tento měsíc vám volá ředitel školy.

Co uděláte?

Než odpovíte, chceme vás požádat, abyste naprosto zapomněli na všechno, co víte o výchově k disciplíně. Zapomeňte, co podle vás tato slova znamenají, a zapomeňte, co jste slyšeli o tom, jak by podle vásrodiče měli reagovat, když děti udělají něco, co dělat nemají.

Místo toho si položte otázku: Jste ochotni alespoň začít přemýšleto jiném přístupu k výchově? Takovém, který vám pomůže dosáhnoutbezrostředního cíle – přimět dítě, aby v danou chvíli udělalo správnou věc, i dlouhodobějších cílů: pomoci mu stát se dobrým člověkem, který je šťastný, úspěšný, laskavý, odpovědný a dokonce i ukázněný?

Jestliže ano, tato kniha je pro vás.

ÚVOD

VZTAHOVÁ, KLIDNÁ VÝCHOVA K DISCIPLÍNĚ:

PODNĚCUJE SPOLUPRÁCI A ZÁROVEŇ ROZVÍJÍ

MOZEK DÍTĚTE

Nejste sami.

Jestliže jste v koncích, když máte přesvědčit děti, aby se tolik nehádaly nebo mluvily zdvořileji... jestliže nevíte, jak zabránit batoleti, abynelezlo na horní palandu, nebo je přimět, aby se obléklo, než vyjde ven... jestliže vám vadí, že musíte pořád dokola opakovat stále stejnou větu („Honem! Přijdeš pozdě do školy!“) nebo se pouštět do další bitvy kvůli domácím úkolům, spaní nebo dívání na televizi... jestliže jste něco z toho zažili, pak nejste sami.

Vlastně nejste ani výjimeční. Víte, co jste? Rodič. Lidská bytost a rodič.

Je těžké přijít na to, jak vychovávat děti k  disciplíně. Opravdu. Až příliš často to vypadá takto: Udělají něco, co neměly. Rozzlobíme se. Dětem je to líto. Tečou slzy. (Někdy jsou to dětské slzy.)

Je to vyčerpávající. Je to k  vzteku. Všechny ty vypjaté emoce, křik, ukřivděnost, vina, smutek, nekomunikace...

Stává se vám, že si po obzvláště trýznivé interakci s  dětmi řeknete: „Copak to nedokážu líp? Copak se nedokážu líp ovládat a být lepšírodič? Nedokážu vychovávat způsobem, který zklidňuje situaci, místo aby vytvářel ještě větší zmatek?“ Chcete, aby děti přestaly zlobit, ale zároveň chcete reagovat způsobem, který si váží vašeho vztahu s nimi a rozvíjí jej. Chcete vztah budovat, ne poškozovat. Chcete více klidu, méně vzrušení.

Dokážete to.

Právě toto je hlavní poselství této knihy: Opravdu jste s  to děti vést k disciplíně s úctou a péčí, ale zároveň vymezovat jasné a důsledné hranice. Jinými slovy, dokážete to lépe. Výchova k disciplíně může prospívatvztahu a vzájemné úctě a obejít se bez dramatických scén a konfliktů –a zároveň podporovat vývoj, který rozvíjí dobré vztahové dovednostia zlepšuje schopnost dítěte správně se rozhodovat, myslet na druhé a připravovat se na celoživotní úspěch a štěstí.

Hovořili jsme s mnoha tisíci rodičů na celém světě. Naučili jsme je základní fakta o mozku a o tom, jak ovlivňuje dětské chování, a viděli jsme, jak moc si přejí naučit se vychovávat děti s větší úctou a zároveň účinněji. Rodičům vadí, že moc křičí, že děti jsou z křiku tak rozrušené a stejně pak dál zlobí. Tito rodiče vědí, jak nechtějí vychovávat, alenevědí, co mají místo toho dělat. Chtějí děti vlídně a laskavě ukázňovat, ale jsou vyčerpaní a zahlcení, když je mají přimět k tomu, co by mělyudělat. Chtějí výchovu, která funguje a z níž mají dobrý pocit.

V této knize vás seznámíme s klidným výchovným přístupemzaloženým na poznatcích o celistvém mozku a nabídneme vám zásadya strategie, které do značné míry odstraní vypjaté emoce, jež tak často provázejí výchovu k  disciplíně. Váš rodičovský život tudíž bude snadnější a  vaše výchova účinnější. Ba co víc, v mozku dítěte takto vytvoříte spojerozvíjející emoční a sociální dovednosti, které mu poslouží nyní i po celýživot, a zároveň upevníte vzájemný vztah. Doufáme, že zjistíte, že chvíle, kdy je zapotřebí dítě vést k disciplíně, jsou ve skutečnosti tynejdůležitější: právě tehdy máme příležitost nejlépe dítě zformovat. Jestliže k těmto náročným situacím dojde – a to se nepochybně stane –, dokážete jecháat nejen jako obávané výchovné zásahy plné zlosti, vzteku a vypjatých emocí, ale také jako příležitosti, jak s dítětem navázat kontakta přesměrovat je k chování, které je prospěšnější pro ně i pro celou rodinu.

Jestliže jste pedagog, terapeut nebo poradce a také nesete odpovědnost za růst a blaho dětí, zjistíte, že tyto techniky fungují i u vašich studentů, pacientů a klientů či týmů. Nejnovější vědecké objevy o lidském mozku nám skýtají hluboké pochopení toho, co děti potřebují a  jak je vést k disciplíně tak, abychom podporovali jejich optimální vývoj. Tuto knihu jsme napsali pro všechny, kdo se starají o děti a zajímají se o laskavé,vědecky informované, efektivní strategie, které dětem pomáhají ve zdárném

vývoji. V celé knize budeme používat slovo „rodič“, ale jestliže jsteprarodiče, učitelé či jiné významné osoby v životě dítěte, tato kniha jeurčena i pro vás. Spolupráce činí náš život smysluplnější a může začít tak, že

různí dospělí, kteří o dítě pečují, spojí své síly. Kéž by všechny děti měly

v životě dostatek pečujících osob, které s nimi komunikují uvědoměle

a s rozmyslem, a je-li to nezbytné, vedou je k disciplíně tak, abyrozvíjely jejich dovednosti a zlepšovaly vzájemné vztahy.

Co znamená slovo „disciplína“

1

Začněme tím, jaký je skutečný cíl výchovy k  disciplíně. Čeho chcete

dosáhnout, jestliže vaše dítě zlobí? Je vaším konečným cílem vyvození

důsledků za nevhodné chování? Jinými slovy, je cílem dítě potrestat?

Samozřejmě že ne. Jestliže jsme rozzlobení, můžeme mít chuť dítě

potrestat. Tuto chuť v  nás může vyvolat podrážděnost, netrpělivost

a vztek nebo pouhá nejistota. Je to naprosto pochopitelné – a dokonce

běžné. Jakmile se však uklidníme, je nám jasné, že naším konečnýmcílem není vyvození důsledků.

Co tedy opravdu chceme? Jaký je cíl výchovy k disciplíně?

Nejprve začněme formální definicí. Slovo „disciplína“ pochází z latinského disciplina, které se už od jedenáctého století používalo vevýznamu „vyučování“, „učení“ a „ponaučení“. Od samého počátkuužívání v angličtině tedy „disciplína“ znamenala „učení“.

V  současnosti si většina lidí spojuje uplatňování disciplíny pouze

s trestáním či vyvozováním důsledků. Například jedna maminkaosmnáctiměsíčního syna se Daniela zeptala: „Hodně Samíka učím, ale kdy

1

Autoři v této knize používají slovo discipline, které nemá jen jeden českýekvivalent. V českém překladu znamená „kázeň, disciplína“, ale též „výchovnýprostředek“ či „výchovný zásah“ a „ukázněnost“. Ve většině případů zde tento výrazpřekládáme jako „výchova“ nebo „výchova k disciplíně“, případně „výchovný zásah“.

Sloveso discipline překládáme jako vychovávat, vést k disciplíně, výjimečněukázňovat či usměrňovat.


15

ho mám začít vést k disciplíně?“ Této mamince bylo jasné, že jezapotřebí řešit synovo chování, a předpokládala, že výchova k disciplíněznamená potrestání.

Až budete číst tuto knihu, nezapomínejte prosím na Danielova slova: naším výchovným cílem není trest nebo vyvozování důsledků, ale učení. Slovo „disciplína“ je příbuzné s latinským discipulus, (angl. disciple), což znamená „žák, student, učedník, následovník“. V takovémto chápání se tedy nejedná o vězně či trestance, ale o někoho, kdo se učí skrzeponaučení. Trest může krátkodobě zamezit nežádoucímu chování, ale učení nabízí dovednosti na celý život.

Hodně jsme přemýšleli o tom, jestli chceme použít slovo „disciplína“ v názvu knihy. Nebyli jsme si jistí, jak nazvat praxi, kdy dítětivymezujeme hranice, a přitom jsme na ně stále emočně naladěni, přístup, který se soustředí na učení a práci s dětmi a pomáhá jim rozvíjet schopnosti dobrého rozhodování. Rozhodli jsme se navrátit slovu „disciplína“ jeho původní význam. Rádi bychom celou diskusi zcela překoncipovalia odlišili disciplínu neboli kázeň od trestu.

V zásadě chceme, aby lidé, kteří se starají o děti, začali považovatdisciplínu za jednu z nejlaskavějších a nejstarostlivějších věcí, které pro ně můžeme udělat. Děti se potřebují naučit ovládat pohnutky, zvládatintenzivní pocity zlosti a zvažovat dopad svého chování na druhé. Potřebují se naučit tyto základy života a vztahů, a pokud se vám to podaří,poskytnete tak velký dar nejen jim, ale i celé své rodině, a dokonce celému světu. Není to pouhá nadsázka. Klidná výchova k disciplíně v té podobě, jak ji popíšeme na následujících stránkách, vašim dětem pomůže stát sedobrými lidmi, zlepšit si schopnost ovládat se, respektovat druhé, prohlubovat vztahy a žít životem na vysoké morální a etické úrovni. Představte si, jaké to bude, až s těmito vlohami a schopnostmi vyrostou, budou vychovávat vlastní děti a předají tyto cenné dovednosti další generaci!

Nejprve je tedy zapotřebí přehodnotit, co doopravdy znamenávýchova k  disciplíně, a  obnovit tento výraz tak, abychom si jej nespojovali s  potrestáním či kontrolou, ale s  učením a  rozvíjením dovedností na základě lásky, respektu a emočního kontaktu.

Dvojí cíl klidné výchovy k disciplíně

Účinná výchova k disciplíně má dva hlavní cíle. Prvním je samozřejmě

přimět děti ke spolupráci, aby se zachovaly správně. V zápalu okamžiku,

když dítě hodí hračku v restauraci na zem, odmlouvá nebo odmítá dělat

domácí úkoly, jednoduše chceme, aby se chovalo tak, jak má: abyneházelo hračku na zem, aby zdvořile komunikovalo nebo aby si napsalo úkoly.

Dosažení tohoto prvního cíle, spolupráce, může u malého dítěteznamenat, že ho vezmeme za ruku, když přechází ulici, nebo mu pomůžeme postavit zpátky do regálu láhev olivového oleje, kterou sev supermarketu ohání jako baseballovou pálkou. U staršího dítěte to může znamenat, že s ním společně budeme řešit, jak má včas splnit své povinnosti, nebo s ním probereme, jak se asi jeho sestra může cítit, když jí říká„zakřiknutá tlustoprdka“.

V  této knize budeme opakovaně zdůrazňovat, že každé dítě je jiné a  že neexistuje žádný zaručený recept na výchovu. Tím nejzjevnějším cílem v těchto situacích je však navázat spolupráci a pomoct dítěti, aby se chovalo přijatelně (například používalo laskavá slova nebo odkládalo špinavé prádlo do koše), a nikoli nepřijatelně (tedy aby nikoho nebilo nebo nebralo do ruky žvýkačku, kterou někdo nechal na stolev knihovně). To je krátkodobý cíl výchovy k disciplíně.

Pro mnoho lidí je to jediný cíl: okamžitě navázat spolupráci. Chtějí, aby děti přestaly dělat něco, co dělat nemají, nebo začaly dělat něco, co dělat mají. Proto od rodičů často slýcháme věty typu: „Okamžitě toho nech!“ A nadčasové: „Protože jsem to řekl!“

Ve skutečnosti nám však přece jen jde o více než o pouhou spolupráci. Samozřejmě chceme, aby se ze lžičky u snídaně nestala zbraň. Samozřejmě chceme podporovat laskavé a uctivé jednání a omezovat urážky a útočnost.

Existuje však ještě jeden, stejně důležitý cíl, a zatímco navázáníspoluráce je krátkodobým úkolem, tento druhý cíl je dlouhodobější: učit děti, aby si pěstovaly dovednosti a schopnosti spolehlivě zvládat náročné situace, frustrace a  citové bouře, které mohou způsobit, že se přestane ovládat. Tyto vnitřní dovednosti neplatí pouze pro bezprostřední chování v dané chvíli, lze je zobecnit a využívat nejen nyní, ale i pozdějiv nejrůznějších situacích. Tento druhý hlavní cíl výchovy k  disciplíně spočívá v  pomoci dětem rozvíjet schopnost sebeovládání a  morální orientaci a  jednat promyšleně a  svědomitě, i  když nablízku není žádná autorita. Jde o to, abychom jim pomohli stát se laskavými a odpovědnými lidmi, kteří se mohou radovat z úspěšných vztahů a smysluplného života.

Při tomto přístupu využíváme mozek v jeho celistvosti, a při výchově se tedy můžeme soustředit jak na bezprostřední ponaučení z  vnějších situací, tak na dlouhodobé vnitřní lekce. A takto začnou využívat celý mozek i naše děti.

V průběhu generací se objevila celá řada teorií o „správné výchově“. Existovaly školy „ohýbej stromek, dokud je mladý“ a  „kdo šetří hůl, nenávidí svého syna“ oproti filozofii „ať je každý sám sebou“.V posledních zhruba dvaceti letech, v období zvaném „desetiletí mozku“a v letech, jež po něm následovala, však vědci objevili ohromné množstvíinformací o způsobu fungování mozku. Tato fakta v mnohém vypovídají o laskavé, uctivé, důsledné a účinné výchově k disciplíně.

Nyní už víme, že při optimálním vývoji dítěti pomáháme, aby si  – v  celém  – mozku vytvářelo spoje, které rozvíjejí dovednosti vedoucí k lepším vztahům, lepšímu duševnímu zdraví a smysluplnějšímu životu. Můžete tomu říkat modelování, vyživování nebo budování mozku. Ať už tento proces nazýváte jakkoli, jeho podstata je zásadnía pozoruhodná: v  důsledku našich slov a  činů se dětský mozek mění a  buduje na základě nových zkušeností.

Účinná výchova k disciplíně znamená, že zabraňujeme špatnémuchování a podporujeme dobré, ale také jde o učení dovednostem a budování spojů v  dětském mozku, které dětem v  budoucnu pomohou lépe se rozhodovat a ovládat. Automaticky. Protože mají v mozku vytvořené takové obvody. Pomáháme jim pochopit, co znamená zvládat vlastní emoce, ovládat své pohnutky, brát v úvahu pocity druhých, myslet na důsledky,promyšleně se rozhodovat a ještě mnohem více. Pomáháme jim rozvíjet vlastní mozek tak, aby se staly lepšími přáteli, sourozenci, syny a  dcerami  – a lepšími lidskými bytostmi. A jednou i lepšími rodiči.

18

Zničil jsi Michalovi hrad

z písku. Musíš

do kouta.

Odmlouvala jsi.

Musíš jít brzy spát.

Čím více pomáháme budovat mozek dítěte, tím méně se musímesnažit o dosažení krátkodobého cíle – o navázání spolupráce. To je ohromná výhoda. Podpora komunikace a budování mozku jsou dva cíle – vnitřní a vnější – tvořící základ láskyplného, účinného celostního přístupuk výchově k disciplíně. Je to rodičovská výchova, která bere v potaz mozek!

Dosažení cílů: Odmítněte chování, ale přitakejte dítěti

Jak rodiče obvykle dosahují svých výchovných cílů? Nejčastěji pomocí

vyhrožování a  trestů. Děti zlobí a  bezprostřední rodičovskou reakcí je

vyvození důsledků, přičemž na obou stranách se řinčí zbraněmi.

Děti něco provedou, rodiče reagují a potom reagují děti. A tak pořád dokola. Mnoho rodičů – možná většina z nich – se uchyluje k primární strategii vyvození důsledků (společně s  notnou dávkou křiku): zákazy, výprasky, posílání do kouta a tak dále. Není divu, že se přitom projevuje tolik vypjatých emocí! Jak však vysvětlíme dále, je možné vychovávat

Nepočkal jsi na sestru.

Celý týden nesmíš hrát

videohry.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist