načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Kdo vydrží, vyhraje – Robin Koval

Kdo vydrží, vyhraje

Elektronická kniha: Kdo vydrží, vyhraje
Autor: Robin Koval

A protože mnozí z nás už zapomněli (nebo se nikdy nenaučili), co to obnáší zatnout zuby a vydržet, přichází nám autorky na pomoc s několika základními principy, které si musí ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  119
+
-
4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 151
Rozměr: 21 cm
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: překlad: Jakub Goner
Skupina třídění: Senzorické a motorické funkce. Emoce. Vůle
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-265-0546-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

A protože mnozí z nás už zapomněli (nebo se nikdy nenaučili), co to obnáší zatnout zuby a vydržet, přichází nám autorky na pomoc s několika základními principy, které si musí osvojit každý, kdo chce v životě něco dokázat. Mnohé si můžeme v životě usnadnit, ale když chceme něco opravdu dokázat, nejde to bez tvrdé práce, schopnosti překonávat překážky a čelit nejrůznějším protivenstvím.

Popis nakladatele

Termín „Grit“ má – alespoň v anglosaských zemích – dobře našlápnuto stát se slovem roku. O co jde? V zásadě o to, že stále více lidí si uvědomuje, že příliš liberální výchova založená na permanentním chválení nepřináší úplně ty nejlepší výsledky. Máme tu dnes možná dvě celé generace, které absolutně neumějí překonávat překážky, které jakýkoliv nezdar odradí a pro které výraz „tvrdá práce“ je něco jako sprosté slovo.
Jenomže právě vytrvalost, úsilí a ona zmíněná tvrdá práce, která není ani cool, ani sexy, je přesně to, co zase přichází do módy. Zaměstnavatelé, rodiče, odborníci i politici zkrátka docházejí dějinnou smyčkou opět k názoru, který ještě před padesáti lety nikoho ani nenapadlo zpochybňovat: že bez pevné vůle a odhodlání to prostě v životě nefunguje.
Grit (angl. odhodlání, pevná vůle, kuráž) tedy znamená návrat ke starým dobrým hodnotám a kniha, kterou držíte v rukou je vynikajícím průvodcem na cestě ke znovunalezení vytrvalosti, vůle a odolnosti.

(postupy a metody, jak pěstovat odolnost a vytrvalost)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Robin Koval - další tituly autora:
Kdo vydrží, vyhraje -- Postupy a metody jak pěstovat odolnost a vytrvalost Kdo vydrží, vyhraje
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kdo vydrží, vyhraje

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.bizbooks.cz

www.albatrosmedia.cz

Linda Kaplan Thaler, Robin Koval

Kdo vydrží, vyhraje – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2016

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Postupy a metody

jak pěstovat odolnost

a vytrvalost

Linda Kaplan Thaler

& Robin Koval

Kdo vydrží, vyhraje

Věnuji svým milujícím rodičům Berthě a Marvinovi,

kteří mě naučili, jakou hodnotu

mají těžká práce a vytrvalost.

Linda Kaplan Thaler

S láskou vzpomínám na své rodiče Marilyn a Seymoura,

kteří mě učili a inspirovali,

abych se nevzdávala. Děkuji vám.

Robin Koval

Obsah

Kapitola 1 Význam vytrvalosti 7 Kapitola 2 Mýtus talentu 24 Kapitola 3 Zapomeňte na sen 41 Kapitola 4 Zbavte se záchranné sítě 52 Kapitola 5 Trénujte trpělivost 69 Kapitola 6 Ohýbejte se jako bambus 87 Kapitola 7 Neomezená záruční doba 108 Kapitola 8 Vytrvalá dobročinnost 123

Poděkování 139

Rejstřík 145

O autorkách 149

Kapitola 1

Význam vytrvalosti

Úspěšní lidé se od ostatních neliší tím, že by měli více sil či znalostí, ale

spíše mají pevnější vůli.

„„ Vince Lombardi

Steve Jobs. Colin Powell. Michael Jordan. Vesměs slavné osob­ nosti, které vynikly ve svých oborech a jejichž jména předsta­ vují synonymum dokonalosti a úspěchů. Jinak však nejspíš ne­ tušíte, co by mohli mít společného. Jak souvisí průkopnická práce v  oblasti moderních technologií s  velením vojenským jednotkám nebo řízením americké diplomacie? A jak se výkony jednoho z největších basketbalových hráčů své generace týkají Silicon Valley nebo Pentagonu? Tito tři vynikající lidé však sdí­ lejí jednu velmi překvapivou vlastnost. Když vyrůstali, byli tak obyčejní, že jejich budoucí velikost prakticky nikdo nepředpo­ kládal. Všichni byli přehlíženi a zavrhováni a nikdo nedoceňo­ val jejich talent. KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE

Steve Jobs měl na střední škole hodnocení GPA 2‚65 a prv­ ní rok na univerzitě vůbec nedokončil. Michael Jordan přišel ve druhém ročníku střední školy domů s  pláčem, protože jeho basketbalový trenér usoudil, že pro školní tým není dost dobrý. Colin Powell, budoucí ministr zahraničí USA a předseda Sbo­ ru náčelníků štábu, prolezl střední školu se zcela průměrným hodnocením C a  sebevědomím rozhodně nepřekypoval. Při jednom rozhovoru se nedávno svěřil: „Nikdy jsem si nemyslel, že ze mě bude někdo důležitý. Byl jsem jen úplně průměrné dítě z průměrné rodiny a s průměrnými známkami. Nebylo na mně nic zvláštního.“

Co tedy změnilo průběh jeho života? Jak je možné, že tolik úspěšných lidí se v začátcích své kariéry nemůže pochlubit žád­ nými mimořádnými schopnostmi, talentem ani genialitou? Jak můžete dohnat lépe obdařené životní konkurenty, když na roz­ díl od nich nemáte vynikající skóre v testech SAT, vzdělání na prestižní univerzitě ani bohaté rodiče?

Nové výzkumy naznačují, že k životnímu úspěchu zdaleka nestačí dobrý původ ani přirozené schopnosti a výjimečný ta­ lent. Ukazuje se, že při dosahování životních cílů více než na talentu a inteligenci záleží na nadšení a vytrvalosti. Pro většinu z  nás platí, že šéfovskou kancelář nebo bohatý profesionální životopis nezískáme díky výjimečným genům, ale jen tvrdou prací. Zdá se, že do cíle jako první nedoběhnou ti, kteří mají talent, ale ti opravdu pilní. Vavříny vítězství patří těm, kteří jsou vytrvalí.

O vytrvalosti se nějaký čas příliš nemluvilo. V současnosti se však začíná vracet do módy. Proč? Protože se zdá, že začí­ náme být příliš změkčilí. Kdo chce být vytrvalý, nemůže se

Význam vytrvalosti 9

jen chvástat, ale musí se pořádně zapotit. Nevystačí s  cha­

rismatem, ale potřebuje charakter. Většina lidí si vytrvalost

představuje spíše jako schopnost postupovat metodicky

a odolnost k nepříznivým okolnostem než jako tajný předpo­

klad úspěchu. To je ovšem chyba, protože pro mnoho lidí je

vytrvalost skutečně klíčem k jejich úspěchu. Vytrvalí lidé doká­

žou tvrdě bojovat s vlastní slabostí, ochotně přijímají rizika,

vyznačují se pevnou rozhodností, usilovně pracují na dosaže­

ní svých cílů, dokážou řešit problémy a  mají dost nadšení

a usilovnosti, aby realizovali obtížné úkoly a překonávali i ty

nejobtížnější překážky.

Osobně máme na vytrvalosti nejraději to, že se s ní člověk

nemusí narodit. Lze se ji naučit. Vytrvalost a  hodnota těžké

práce se ve skutečnosti již od dob starořeckých filozofů vždy

považovaly za základní hodnoty, které je potřeba vštěpovat

následující generaci. Aristoteles psal o ctnostech usilovné prá­

ce takto: „Jsme to, co děláme opakovaně. Dokonalost tedy není

pouhý jednotlivý čin, ale zvyk.“ Tyto zásady si vzali za své i za­

kladatelé Spojených států, kteří klasické filozofy velmi obdivo­

vali. Od americké revoluce přes období rozvoje průmyslu až

do konce 2.  světové války bylo součástí americké tradice, že

odpovědností rodičů je vychovávat silné, odolné a samostatné

děti. Pak se však něco změnilo.

Moc si o sobě nemyslete

Od konce 60. let vyrostly dvě generace ovlivněné hnutím po­

silování sebeúcty. Psychologové rodičům a  učitelům radili,

že  díky pochvalám děti získají větší sebedůvěru, která jim KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE pomůže, aby byly úspěšné. Tento trend vyvrcholil, když kali­ fornský parlament zřídil pracovní skupinu pro zvyšování se­ beúcty ve státních školách a v roce 1989 vydal zprávu, která školám po celé zemi doporučovala, aby pěstovaly sebedůvěru svých žáků. To prý pomůže odstranit sociální problémy a se­ lhávání při studiu. Představte si však, že to nefungovalo.

V  důsledku tohoto přístupu děti dostávají ceny i  tehdy, když prohrají. V  některých sportech už trenéři úplně přestali počítat skóre. Značný problém představuje inflace známek od základních škol až po univerzitu, takže ačkoli američtí studenti mají poměrně slabé znalosti, podle subjektivního hodnocení svých matematických schopností ve světových žebříčcích ve­ dou. Pocit příslušníků mladé generace, že mají na všechno ná­ rok, a  tudíž očekávají rychlé povýšení už ve svém prvním za­ městnání, se odráží v mnoha historkách firemních personalistů. Komická bývají i přikrášlená hodnocení pracovních výsledků, která nadřízení dávají svým zaměstnancům z  obavy, aby je svou kritikou nedemoralizovali.

Populární kultura je plná narážek na to, že se mnozí lidé domnívají, jak jsou výjimeční. Jak říká hlavní postava dětského příběhu Úžasňákovi (The Incredibles) z  roku  2004: „Pořád vy­ mýšlejí nové způsoby, jak oceňovat průměrnost.“ Medaile za sed­ mé místo, které zdobily zdi ve filmu Jeho fotr, to je lotr! (Meet the Fockers), byly sice míněny jako nadsázka, ale v naší kultuře s hes­ ly o tom, že „každý je speciální“, nebyly příliš daleko od pravdy.

Celé hnutí posilování sebeúcty bohužel selhalo a pouze pod­ kopalo přirozenou vytrvalost, jíž se vyznačovali předkové dneš­ ních Američanů, kteří sem z celého světa přicházeli budovat svůj nový život. V současnosti se však trend začíná obracet.

Význam vytrvalosti 11

Nejste nijak výjimeční

Ve slavném promočním projevu, který se virálně rozšířil rych­

lostí blesku, řekl učitel angličtiny David McCullough Jr. absol­

ventům ročníku  2012 na střední škole ve Wellesley (bohatém

předměstí Bostonu): „Nejste nijak zvláštní. ... Můžete si to sice

myslet, když se podíváte na svůj fotbalový pohár nebo na dobré

známky na svém vysvědčení, a přesvědčoval vás o tom i jeden

obézní fialový dinosaurus, moderátor televizních pořadů pro

děti a  vaše praštěná teta Sylva. Také váš mateřský Superman

mnohokrát přiletěl, aby vás zachránil, ale přes to všechno ne­

jste ničím výjimeční.“ McCullough prohlásil, že Američané

„začali dávat přednost pochvalám před skutečnými výsledky.

Už nezáleží na tom, jak hrajete, nezáleží dokonce ani na tom,

zda vyhrajete, či prohrajete, zda se učíte, či rostete, nebo zda

vás hra baví. Každý se dnes jen ptá: «A co z toho budu mít?»“

Doporučil absolventům, aby četli, a  svou řeč uzavřel takto:

„Naplněný, jedinečný a užitečný život je něco, čeho musíte do­

sáhnout. Nespadne vám do klína jen proto, že jste milí, nebo že

to vaše máma objednala u zásilkové služby.“

Když Kay Hymowitz analyzovala patnáct tisíc studií, které

hnutí posilování sebeúcty vyprodukovalo, napsala v novinách

Los Angeles Times: „Vysoká sebedůvěra nevede ke zlepšení zná­

mek, nesnižuje protispolečenské chování, neodrazuje od pití

alkoholu ani dětem nepřináší prakticky žádné jiné výhody.

Když děti chválíme, jak jsou chytré, může to být ve skutečnos­

ti kontraproduktivní. Mnoho dětí, které jsou přesvědčeny

o tom, že jsou malí géniové, se obvykle příliš nesnaží. Jiné zne­

pokojuje skrytá úzkost dospělých, kteří mají pocit, že je musejí

neustále chválit.“ KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE

Ve studii z roku 2012 týkající se vizuálního sledování vý­ zkumníci Bradley Morris a  Shannon Zentall požádali děti, aby kreslili obrázky. Děti, které slyšely pochvalné komentáře, že mají vrozený talent, se dvakrát více zabývaly chybami, jež na svých obrázcích udělaly, než děti, které byly chváleny za svou snahu.

Z  toho vyplývá, že děti, které nejsou nejlepší, se mohou vzdát, místo aby se snažily zdokonalit. Na druhou stranu vítěz­ né děti nemusejí pracovat tak usilovně, protože pochvalu a do­ konce i ocenění dostávají i ti, kteří prohrají.

Motivace ke snaze by mohla prospět všem – americké mi­ nisterstvo školství nyní vybízí k tomu, aby se všichni studenti seznamovali s významem vytrvalosti a nezlomnosti.

Meghan Dunn s tím rozhodně souhlasí. Je ředitelkou ko­ munitní školy PS 446 na Riverdale Avenue, která se nachází v brooklynské čtvrti Brownsville. Mnoho jejích žáků pochází z nízkopříjmových rodin. Věří, že díky vytrvalosti mohou do­ sáhnout úspěchu. Žákům vštěpuje vytrvalost tak, že je nutí, aby opustili svou pohodlnou zónu – městské děti bere na sta­ nové tábory, vybízí je ke hře v šachy nebo k účasti v týmových sportech. Děti se učí, jak přijímat porážky. Povzbuzuje žáky, aby rozvíjeli své schopnosti řešení problémů. Ptá se jich: „Nu, co si o tom myslíte?“ nebo „Co byste sami udělali?“ Rodičům a pečovatelům doporučuje hlídat, aby jejich děti dokončovaly každou započatou činnost, i když je pro ně obtížná, a nechat děti, aby pracovaly samostatně. Radí rodičům, aby dětem před výlety do přírody nepomáhali s balením. Když to totiž udělají, žáci ve svých batozích nedokážou najít, co potřebují, a  neumějí si je zabalit znovu. Meghan je přesvědčena, že

Význam vytrvalosti 13

zapomenutá baterka nikoho neohrozí na životě, ale předsta­ vuje příležitost k učení. Když pak děti trochu vyrostou, doká­ žou přemýšlet a plánovat samostatně. Věří, že děti se mohou učit vytrvalosti právě díky drobnostem – když přebírají odpo­ vědnost za domácí povinnosti a dospělí je přitom podporují.

Bob Deutsch, držitel titulu Ph.D. v oboru kognitivní neuro­ vědy, se na roli vytrvalosti v utváření našich životů dívá z jedi­ nečné perspektivy.

„Existují různé úrovně vytrvalosti,“ říká. „Není to unifiko­ vaná obecná vlastnost, kterou buď máme, nebo nemáme. Řek­ něme, že jeden milion lidí se vyznačuje vytrvalostí a další mi­ lion vytrvalý není. Avšak alespoň 80  procent lidí z  druhé skupiny by vytrvalost mohlo získat.“ Jinými slovy tuto vlast­ nost je u člověka možné rozvíjet, když dotyčnému nabídneme vhodné školení, zkušenosti a praxi.

Myslíme si, že právě díky své vytrvalosti nakonec „Air Jordan“ oslnil svůj středoškolský tým a nakonec se z něj stal právě ten Michael Jordan, kterého známe. Jak sám Jordan shrnuje, co potřeboval k  tomu, aby dosáhl titulu nejlepšího hráče v  historii basketbalu? „Ve své kariéře jsem se více než devěttisíckrát netrefil. Prohrál jsem téměř tři sta zápasů. Dva­ cetšestkrát jsem dostal šanci rozhodnout svým hodem hru a minul jsem. Ve své kariéře jsem neustále selhával – a díky tomu jsem nakonec uspěl.“

Colin Powell, který se narodil přistěhovalcům z Jamajky, si ujasnil své povolání teprve na veřejné vysoké škole City College of New York, kde se zapojil do školicího programu ROTC (Reserve Officers Training Corps) pro budoucí ar­ mádní důstojníky. Program ROTC mu poskytl potřebnou KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE strukturu. Colin Powell se brzy stal velitelem jednotky a za­ hájil svou historickou kariéru.

Stevu Jobsovi se podařil jeden z nejpozoruhodnějších pod­ nikatelských návratů v  historii díky tomu, že byl v  roce  1985 propuštěn ze společnosti Apple, kterou zakládal, a neuspěl jeho následný projekt NeXT Computer. Jak se přiznal ve svém pro­ močním projevu, který přednesl na Stanfordově univerzitě: „Ukázalo se, že mé propuštění z Applu bylo to nejlepší, co mě kdy potkalo. Mohl jsem shodit zátěž dosavadního úspěchu a místo toho si znovu užívat lehkost pozice začátečníka, který si ničím není jistý. Osvobodilo mě to, abych mohl vstoupit do své nejkreativnější životní fáze.“

Michael Bloomberg, který třikrát zastával funkci starosty města New York a  který se svým majetkem v  hodnotě 30  mi­ liard dolarů patří mezi nejbohatší lidi na světě, shrnul klíčové principy vytrvalosti, když vysvětloval tajemství svého úspěchu v rozhovoru pro časopis New York.

„Vím, co obnáší těžká práce,“ řekl. „Neustále využívám stejnou strategii, které se budu držet i nadále: nejsem ten nej­ chytřejší člověk, ale dokážu pracovat více než ostatní. To je jediný faktor, který mám pod kontrolou.“

Na vytrvalost a  poctivou práci se díváme úplně stejně jako on. Inspirace Bronxem Obě jsme vyrůstaly v Bronxu, což je místo, které po generace představovalo synonymum vytrvalosti. Vychovávali nás praco­ vití rodiče, kteří nebyli příliš majetní.

Význam vytrvalosti 15

Robinin otec měl malou taxíkářskou firmu a její matka byla zaměstnána jako účetní. Její rodiče jí od raného věku vštěpova­ li význam tvrdé práce. Když Robin ve škole dostala hodnocení 96 procent, její matka ji povzbuzovala: „Snaž se, ať máš příště sto procent.“ Díky tomu, že získala stipendium a při škole pra­ covala, mohla Robin navštěvovat Syracuse University. Když ani díky titulu z oboru grafického designu nezískala vytouže­ nou práci v  zavedené reklamní agentuře na Madison Avenue, naučila se psát na stroji a přijala tam místo sekretářky. Zatímco nepříliš zručně psala, sledovala, jak její kolegové povyšují.

„To mě inspirovalo a  vrátila jsem se na studia, tentokrát v programu MBA. Byla jsem rozhodnuta, že se propracuji do té vytoužené šéfovské kanceláře.“ A podařilo se jí to. Robin vzpo­ míná: „Mnohokrát jsem sice litovala, že jsem pro dosažení úspěchu musela pracovat více než jiní, ale dnes si toho na svém životě nejvíce cením.“

Linda pochází ze středostavovského prostředí. Její rodiče museli neustále pracovat, aby své rodině zajistili dostatečný standard. Linda u rodinného stolu trénovala své herecké schop­ nosti a vtip. Doufala přitom, že se jí dostane stejného obdivu, jaký všichni věnovali jejímu geniálnímu bratrovi. Podobně jako jiní členové její rodiny navštěvovala místní veřejnou uni­ verzitu City College of New York a poté se mnoho let protlou­ kala jako učitelka, zpěvačka a autorka písniček. Nakonec zís­ kala místo v reklamě. Během sedmnácti let díky svému talentu, houževnatosti a  vytrvalosti vytvořila pozoruhodné kampaně a  slogany pro různé společnosti, mimo jiné Kodak („Kodak Moments“), Burger King a Toys „R“ Us. Linda sice přiznává, že o  pár pozic na kariérním žebříčku možná postoupila díky KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE svým přirozeným vlohám, ale důležitější byla její schopnost ne­ vzdávat se po nesčetných odmítnutích ze strany klientů a tisí­ cerém přepisování svého životopisu.

V roce 1997 zastávala pozici kreativní ředitelky dnes už neexistující newyorské reklamní agentury. Pracovala na pro­ jektech pro kosmetickou společnost Clairol, ale jiný klient ji požádal, aby Clairol odmítla. Domníval se totiž, že práce pro Clairol je ve střetu zájmů s jednou z jeho značek produk­ tů péče o  vlasy. Díky podpoře tehdejšího CEO společnosti Clairol Steva Sadoveho se Linda rozhodla, že ze svého místa odejde také a otevře si u sebe doma malou reklamní agentu­ ru, jejímž prvním klientem bude právě Clairol. Sadove věděl, že Linda je v prvé řadě kreativní textařka. Navrhl tedy, aby se setkala s Robin, která v té době byla výkonnou viceprezi­ dentkou a ředitelkou pro práci s klienty v konkurenční agen­ tuře. Jak se ukázalo, Robin v  té době plánovala, že změní zaměstnavatele.

Robin a Linda se při posezení v cukrárně dohodly, že spo­ jí své síly.

Tak vznikla firma Kaplan Thaler Group se šesti zaměstnan­ ci, která zaujímala plochu 65 m

2

ve třetím patře starého činžáku

na 19.  ulici v  Chelsea na Manhattanu, kde žila Linda se svou rodinou. Svou činnost začala od reklam na řadu Herbal Essen­ ces společnosti Clairol. (Tehdy vznikl úspěšný reklamní spot se ženou, která při mytí vlasů zažívá slastné chvíle.)

Ani jedna z nás předtím žádnou firmu neřídila. Nábytek jsme si pronajaly. Neměly jsme žádnou rychlou kopírku, takže jsme cestou na schůzky využívaly kopírku v sídle klienta. Jed­ né věci jsme však měly vrchovatě: vytrvalosti. Bez přestávky

Význam vytrvalosti 17

jsme neúnavně pracovaly a  přitom jsme projevovaly takové odhodlání a nadšení, jaké jsme nejspíš nečekaly ani my samy. A vyplatilo se to. Brzy jsme od společnosti Clairol dostaly dal­ ší zakázky a  během prvního roku naše firma Kaplan Thaler Group zvýšila svůj obrat na 80  milionů dolarů. Mezi naše klienty se zařadily například Červený kříž a společnost Toy s „R“ Us. Počet zaměstnanců stoupl na dvacet čtyři. Každý z nich musel na konci směny vynášet koš se smetím, protože firma neměla dost peněz, aby si zaplatila úklidovou službu. Neměli jsme ani dost židlí, což představovalo neobvyklou mo­ tivaci pro časný příchod do práce. Za dobrého počasí zaměst­ nanci chodili pracovat na střechu. Prezentace se často sestavo­ valy na podlaze.

„Porušovali jsme všechny nájemní předpisy, jaké vůbec existují,“ se smíchem přiznává Linda.

Netrvalo dlouho a firma Kaplan Thaler Group se zařadila mezi nejrychleji rostoucí reklamní agentury v  USA. V  roce 2012 se sloučila s agenturou Publicis New York a vznikla spo­ lečnost Publicis Kaplan Thaler. Výsledná organizace měla obrat přes 3 miliardy dolarů a zaměstnávala více než osm set lidí. Samozřejmě jsme tvrdě pracovaly a  byly jsme vytrvalé. Jsme také vděčné za to, že jsme se mohly spolehnout na milující pod­ poru svých rodinných příslušníků, které jsme přitom dlouho zanedbávaly. Naši rodiče sice nepatřili mezi imigranty, ale po­ dobné příběhy jako my zažilo mnoho Američanů první genera­ ce, kteří byli plní naděje a  toužili vyniknout. Nepřipouštěly jsme si žádnou jinou možnost. A podobně jako mnoho našich KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE vrstevníků, kteří v životě uspěli, máme děti, které jsou finančně lépe zabezpečeny, než jsme v jejich věku byly my. To nás ovšem znepokojuje. Dejte ruce do kapes Těžko odoláváme pokušení chránit své děti před zklamáním, odmítnutím a  selháním. Bez toho se však nikdy nedostanou příliš daleko, jak Linda zjistila na vlastní kůži:

„K pátým narozeninám jsme naší dceři Emily koupili pěk­ ný růžový bicykl. Nemohli jsme se dočkat, až ji naučíme na něm jezdit. Týden po týdnu jsme trpělivě přidržovali drobné sedadlo, zatímco se Emily snažila udržet rovnováhu. Jemně jsme ji postrkovali, aby ujela dalších pár metrů. Pokaždé, když jsme kolo pustili, však Emily spadla.

„Během následujících dvou let jsme se s manželem střídali, abychom Emily naučili, jak se na kole jezdí. Postupovali jsme vždy stejně a pokaždé to dopadlo tak, že jsme se jen dívali, jak se zase převrátila. Se smutkem jsme usoudili, že naše milovaná dcera se sice může jednoho dne stát prezidentkou, ale nikdy nevyhraje Tour de France.

Když Emily slavila své sedmé narozeniny, rozhodla jsem se udělat poslední pokus. Pohled na nás pobavil cyklistu ve věku kolem 75 let, který se zastavil a nabídl, že nám pomůže.

«Myslím, že to prostě nikdy nezvládne,» vzdychla jsem a pocítila lupnutí v kříži.

«Na kole se naučí jezdit každý. Ukážu vám to».

Starý pán přišel k Emily a požádal ji, ať se posadí na kolo, uchopí rukama řídítka a nohy opře o pedály.

Význam vytrvalosti 19

«A  teď, milá mámo, musíte udělat tohle,» prohlásil pře­ svědčivě, «velmi pečlivě zasunout své ruce do kapes».

«Ale, ale...» zkoušela jsem namítnout.

Chlapík Emily jemně postrčil. Spadla. Rozběhla jsem se, abych ji zvedla, ale zastavil mě.

Emily se znovu posadila do sedla a znovu spadla. Ruce se mi chvěly, ale snažila jsem se je udržet v kapsách.

Emily vyskočila na kolo potřetí a tentokrát už jela a nepa­ dala. Stala se z ní zdatná cyklistka a nyní, když už má za sebou dvacáté narozeniny, také perfektně jezdí na koni a  věnuje se krasobruslení. Vyrostla z ní dokonale vyrovnaná mladá dáma. S hrdostí mohu prohlásit, že jsem se na mnoha jejích úspěších podílela. Hlavně tím způsobem, že jsem měla dost rozumu, abych nechala obě ruce v kapsách.“ Čtyři složky vytrvalosti Učíme se díky selháním – tak se rozvíjíme a získáváme vytrva­ lost. Z naší vlastní zkušenosti a ze zkušeností mnoha úspěšných lidí z různých oborů, s nimiž jsme spolupracovaly – od spisova­ telů a šéfů korporací po právníky a divadelní herce –, můžeme prohlásit, že své pozice stejně jako my dosáhli díky vytrvalosti. Z  našich zkušeností a  z  materiálů, které jsme si prostudovaly, vyplývá, že vytrvalost lze rozdělit na čtyři základní složky:

Odvaha – vytrvalost začíná odvahou pustit se do náročné­ ho úkolu a vyžaduje, abychom před nepříznivými okolnostmi nekapitulovali. Generál George S. Patton se proslavil svou de­ finicí odvahy, která podle něj vyžaduje „udržet strach na uzdě o  minutu déle“. Díky odvaze můžete sebevědomě podstoupit KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE kalkulované riziko a projevit troufalost (aniž byste byli lehko­ myslní). Odvážní lidé nesou kůži na trh a netají se tím, že mají záměr zvítězit, i když se zdá, že vítězství není v dohledu.

Nezlomnost – někteří lidé, kteří vynikli ve světovém měřít­ ku, neměli dobré školní výsledky, nebo dokonce školu nedo­ končili, zažili propuštění z  práce či ztrátu domova nebo pro­ dělali nějakou jinou zásadní prohru, kdy si sáhli na dno. Dokázali se však znovu zvednout. Slavného komika Jerryho Seinfelda při jeho prvním sólovém výstupu diváci vypískali. Stevena Spielberga přijali do filmové školy teprve na třetí po­ kus. Žádný z nich se však ponížením nebo neúspěchem nene­ chal odradit od svého cíle. Výzkumy ukazují, že lidé s  hodně rozvinutou vytrvalostí dokážou zůstat soustředění a motivova­ ní bez ohledu na selhání, překážky a  problémy, které musejí překonat. George Foreman sice po dvou titulech mistra světa v těžké váze ukončil kariéru, ale ve věku 45 let si navzdory své nadváze znovu nasadil boxerské rukavice, protože mu hrozil osobní bankrot. Nakonec triumfoval a svůj boxerský titul obhá­ jil. Díky vydělaným penězům dokázal splatit svůj dluh a otevřít firmu George Foreman Grills. Dnes má jeho majetek hodnotu odhadem 200  milionů dolarů. Nezlomnost dodává vytrvalým lidem flexibilitu. Díky této vlastnosti dokážou vytrvalí lidé sle­ dovat příležitost až na konec světa – i když plánovali cestu na Havaj a dostali se do studené Severní Dakoty.

Iniciativa – z definice iniciativy vyplývá, že zajišťuje dy­ namický aspekt vytrvalosti. Vůdčí osobnosti často hodnotí­ me podle jejich schopnosti převzít iniciativu. Některé z  nej­ přesvědčivějších příkladů iniciativy však najdeme daleko od zasedacích místností nebo bitevních polí. Jedna z  našich

Význam vytrvalosti 21

oblíbených historek se odehrála v africké savaně. Třináctile­

tého Richarda Turerea zdrtilo, že lvi zabili býka, který patřil

jeho rodině. Jak by bylo možné takovému útoku v budoucnu

předejít? Když tento masajský chlapec v noci hlídal pastvinu

a  snažil se svému stádu zajistit bezpečí, všiml si, že lvi mají

strach ze světla jeho baterky, která se kolébala v rytmu jeho

chůze. Z posbíraných solárních článků a součástí baterek vy­

robil plot se „lvím světlem,“ který šelmy úspěšně zahání. Jaké

poučení plyne z  tohoto příběhu? Své protivníky nemusíte

překonat silou ani rychlostí. Stačí, když jste chytřejší než oni.

Houževnatost – jedná se o schopnost soustředit se na svůj

cíl a nenechat se odradit. Tento rys je pro vytrvalost pravděpo­

dobně nejtypičtější. Vidíme jej u každého atleta, který překoná

nezdar nebo prohru a nakonec získá olympijskou medaili nebo

titul mistra světa, u každého držitele Nobelovy ceny, který mu­

sel uskutečnit tisíce nezdařených experimentů a  vstoupil do

mnoha slepých uliček, než se mu podařil přelomový objev, kte­

rý změnil podobu jeho oboru. Vidíme jej u každého podnikate­

le, jenž se několik let snaží na trh uvést novou službu nebo pro­

dukt, který nakonec změní způsob, jakým žijeme. Houževnatost

vyžaduje pracovitost a  rozhodnost, což jsou hodnoty, díky

nimž Spojené státy po překonání Velké deprese v polovině dva­

cátého století dosáhly vrcholu průmyslového rozvoje. Tyto kva­

lity však v dnešním digitálním věku začínají být čím dál vzác­

nější. Ze studií výzkumníků, jako je K.  Anders Ericsson na

Florida State University, vyplývá, že zvládnutí nějaké doved­

nosti na špičkové úrovni a uvolnění plného potenciálu vyžadu­

je minimálně deset let a  potřebnou dávku soustředěné pozor­

nosti. Když se světově uznávaného violoncellisty Pabla Casalse KDO VYDRŽÍ, VYHRAJE ve věku 93 let ptali, proč nadále cvičí tři hodiny denně, odpově­ děl: „Začínám vidět jisté zlepšení.“

Nauku o úspěchu teprve začínáme zkoumat. A můžeme se ještě hodně naučit. Na vytrvalosti je však skvělé, že máme pod kontrolou, zda budeme pracovat usilovněji, chytřeji, s  větším nadšením a déle. Oproti tomu nedokážeme ovlivnit prostředí, ve kterém vyrůstáme, střední školu, kterou navštěvujeme, bo­ hatství a vliv svých rodičů, firemní politiku ani aktuální ekono­ mickou situaci. Vytrvalosti může dosáhnout doopravdy každý z nás. I když nejsme nejchytřejší nebo nejtalentovanější osobou ve svém okolí.

Po světě právě teď chodí miliony lidí, kteří mají potenciál stát se špičkovými hudebníky, nejprodávanějšími autory nebo profesionálními atlety. Museli by však zmobilizovat odvahu, nezlomnost, iniciativu a  houževnatost, aby dokázali svůj po­ tenciál realizovat. Mohli byste patřit mezi ně? Zkuste si vy­ zkoušet náš Grit Quiz (Kvíz vytrvalosti) na adrese www.gritto­ great.com. Můžete si ověřit, jakého skóre dosáhnete ve čtyřech složkách vytrvalosti, a  zjistit, ve kterých oblastech byste se mohli zlepšit. V následujících kapitolách najdete mnoho užiteč­ ných strategií, které vám poradí, jak vlastní vytrvalost maxi­ málně rozvinout.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist