načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Kariérní poradenství - Štefan Vendel

Kariérní poradenství

Elektronická kniha: Kariérní poradenství
Autor:

Práce, a tedy i povolání, je nedílnou součástí nás všech. Povolání nás ovlivňuje dokonce natolik, že podle něj hodnotíme svou spokojenost s vlastním životem, životním stylem či ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  159
+
-
5,3
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 224
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-1731-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autor čerpá ze svých víceletých zkušeností s poskytováním kariérního poradenství v pedagogicko-psychologické poradně. Publikace učebnicového typu je napsána tak, aby studentům i poradcům pomohla teorii a výsledky výzkumu aplikovat v praxi. Kniha je určena všem, kteří se zajímají o obor kariérního poradenství, těm, kdo poradenství již provozují v praxi a také studentům psychologie i výchovným poradcům na školách.

Popis nakladatele

Práce, a tedy i povolání, je nedílnou součástí nás všech. Povolání nás ovlivňuje dokonce natolik, že podle něj hodnotíme svou spokojenost s vlastním životem, životním stylem či způsobem trávení volného času. Odborníci odhadují, že jen asi 18 % lidí má zaměstnání, které jim umožňuje uspokojující realizaci. Proč tedy nezvýšit zmíněné procento a nezlepšit současný stav právě pomocí kariérního poradenství? Vždyť právě volba povolání patří k nejvýznamnějším rozhodnutím v životě člověka a někdy může být i natolik náročná, že vyžaduje pomoc specialisty. Co vše takové kariérní poradenství obnáší a jak může pomoci při těžkém rozhodování, to se dozvíte v knize předního oborníka doc. PhDr. Štefana Vendela, CSc.

Předmětná hesla
Profesní poradenství -- psychologické aspekty
Zařazeno v kategoriích
Štefan Vendel - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

doc. PhDr. tefan Vendel, CSc.

KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3234. publikaci

Odpovědná redaktorka Helena Bendová

Sazba a zlom Milan Vokál

Počet stran 224

Vydání 1., 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2008

Cover Photo Š profimedia.cz

ISBN 978-80-247-1731-9

ISBN 978-80-247-6222-7

Š Grada Publishing, a.s. 2011

(titná verze)

(elektronická verze ve formátu PDF)


OBSAH

ÚVOD ...................................11

I.

VÝCHODISKA KARIÉRNÍHO PORADENSTVÍ

1. OPTIMÁLNÍ PRACOVNÍ ZAŘAZENÍ SPRÁVNÝ ČLOVĚK

NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ .........................14

2. VOLBA POVOLÁNÍ JAKO IVOTNÍ VÝVOJOVÁ ÚLOHA ....18

2.1 Kariérní zralost ............................20

3. TEORIE KARIÉRNÍHO VÝVOJE ...................22

3.1 Hollandův model typů osobnosti a pracovního prostředí .......22

3.1.1 Hollandův model typů osobnosti ................22

3.1.2 Hollandovy typy pracovního prostředí .............27

3.2 Teorie ivotních stadií D. Supera ...................31

3.3 Teorie volby zaměstnání a klasifikační systém zaměstnání

A. Roeové ...............................32

3.3.1 est úrovní zaměstnání .....................36

3.3.2 Pouití klasifikačního systému A. Roeové v poradenství . . . 37 3.4 McClellandovy typy potřeb ......................39

3.5 Scheinovy kariérní kotvy .......................41

3.6 Typy osobnosti I. Myersové a K. Briggsové .............43

3.6.1 Vnímání usuzování ......................43

3.6.2 Extroverze a introverze .....................45

3.6.3 Pouití typologie I. Myersové a K. Briggsové v poradenství . . 46

4. KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ: VYMEZENÍ CÍLE A KROKY ....50

4.1 Strukturální přístup v kariérním poradenství .............51

4.2 Kroky kariérního poradenství .....................52

5. FAKTORY DŮLEITÉ V KARIÉRNÍM PORADENSTVÍ ......55

5.1 Schopnosti ...............................56

5.2 Minulé výkony .............................61

5.3 Zájmy a výběr povolání ........................64

/ 5

verze osvit 3; Friday, 22nd February, 2008, ořez 144


5.4 Pracovní hodnoty ...........................67

5.5 Osobnostní vlastnosti .........................70

5.6 Temperament .............................72

6. KLASIFIKACE ZAMĚSTNÁNÍ PRO POTŘEBY KARIÉRNÍHO

PORADENSTVÍ ..............................74

6.1 Cíle klasifikačního systému ......................75

6.2 Přehled klasifikačního systému ....................76

6.3 Základní náplň prací ..........................78

6.3.1 Dimenze základních náplní práce ................78

6.4 Mapa světa práce pro skupiny zaměstnání ..............80

6.4.1 Pouití mapy ..........................81

6.4.2 Neformální postupy .......................82

6.4.3 Formální postupy ........................83

6.4.4 Pouití ve výzkumu .......................83

7. DIAGNOSTIKA V KARIÉRNÍM PORADENSTVÍ ..........86

7.1 Diagnostické nástroje kariérního poradenství .............86

7.2 Specifika diagnostiky v kariérním poradenství ............91

7.3 Pouití testů pro predikci výkonu ...................93

7.4 Úloha rozhovoru v kariérním poradenství ...............95

8. ZPŮSOBILOSTI PORADCE V KARIÉRNÍM PORADENSTVÍ ...96

8.1 Poskytování informací o kolách a povoláních ............97

8.2 Pomáhající dovednosti .........................98

II.

KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ PRO JEDNOTLIVÉ

KATEGORIE KLIENTŮ

1. NEROZHODNOST PŘI VOLBĚ POVOLÁNÍ ............100

1.1 Typy nerozhodnosti v kariérním vývoji ...............103

1.2 Diferenciální diagnóza typů nerozhodnosti při volbě povolání . . . 106

1.3 Poradenské postupy pro sniování nerozhodnosti při volbě

povolání ...............................106

1.4 Kompetence pro práci s nerozhodností ................108

1.5 Jiné přístupy k odstraňování nerozhodnosti při volbě povolání . . . 109

1.5.1 Obsahové charakteristiky intervence .............109

1.5.2 Interpersonální kontext ....................110

1.5.3 Strukturovanost ........................111

1.6 Způsoby rozhodování ........................112

6 / KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ


2. NEREÁLNÉ VOLBY STUDIA A POVOLÁNÍ ............115

2.1 Změna nerealistických aspirací ....................116

2.1.1 Vyuití poradenského procesu ................116

2.1.2 Zkoumání povolání ......................116

2.1.3 Sebepoznání a ujasňování cílů .................116

2.1.4 Psychologická diagnostika ..................117

2.1.5 Práce s nerealistickými aspiracemi ..............117

2.1.6 Hraní rolí a skupinové procesy ................117

3. KLIENT S NĚKOLIKA VOLBAMI ..................119

3.1 Závěry pro poradenství ........................121

4. KARIÉRNÍ VÝVOJ A PORADENSTVÍ U NADANÝCH

JEDINCŮ .................................122

4.1 Problémy nadaných v kariérním vývoji ...............122

4.2 Kariérní informace u nadaných ...................124

4.3 Kariérní vývoj nadaných dívek ....................125

4.4 Poradenské potřeby nadaných áků gymnázií ............127

4.4.1 Připravenost k volbě studia ..................129

4.4.2 Potřeba kolních a kariérních informací ............130

4.4.3 Potřeba ověřit si správnost volby studia ............130

4.4.4 Jiné problémy nadaných ....................131

4.5 Zkuenosti s kariérní orientací nadaných ..............132

5. STŘÍDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ A KARIÉRNÍ MORATORIUM ....135

5.1 Přechod od adolescence k dospělosti .................135

5.2 Střídání zaměstnání ..........................136

5.3 Moratorium: čas na psychický odpočinek ..............136

5.4 Poradenství pro mladé dospělé v období přechodu ze koly do

zaměstnání ..............................138

III.

PROGRAMOVÝ PŘÍSTUP K VOLBĚ POVOLÁNÍ

A SKUPINOVÉ PORADENSTVÍ

1. PROGRAMOVÝ PŘÍSTUP K VÝBĚRU POVOLÁNÍ ........142

1.1 Definice a charakteristiky psychologického poradenského

programu ...............................142

1.2 Programy v kariérním poradenství ..................143

1.2.1 Předpoklady kvalitního programu kariérní orientace

a poradenství uskutečňovaného v podmínkách koly .....144

1.2.2 Zásady pro vývoj programu ..................146

OBSAH / 7


1.3 Program kariérní orientace na základní kole ............146

1.3.1 Konkretizace cílů programu kariérní orientace na

základní kole .........................149

1.4 Hodnocení účinnosti programu ....................150

2. PŘÍKLADY PORADENSKÝCH PROGRAMŮ ............152

2.1 Program Ty a tvé povolání ......................152

2.1.1 Struktura programu ......................152

2.2 Program Plánování ivota ......................157

2.2.1 Práce a mimopracovní aktivity člověka ............157

2.2.2 Plánování ivota poradenská syntéza ............159

2.2.3 Vedení programu .......................160

2.2.4 Zkuenosti s ověřováním ...................164

2.3 Program Průvodce světem povolání .................166

2.3.1 Popis programu ........................166

2.3.2 Efektivnost programu Průvodce světem povolání .......169

2.4 Programy série The Real Game ...................171

3. SKUPINOVÉ FORMY PORADENSTVÍ V KARIÉRNÍM

VÝVOJI ..................................174

IV.

KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ JAKO OBLAST

PROFESIONÁLNÍ ČINNOSTI

1. KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ V ZAHRANIČÍ ............180

2. MONOSTI A LIMITY KARIÉRNÍHO PORADENSTVÍ .....184

2.1 Klienti a jejich situace ........................184

2.2 Poradci ................................186

2.3 Práce a pracovní místa ........................186

3. KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ NA ZAČÁTKU 21. STOLETÍ ....189

3.1 Kariérní vývoj jako celoivotní proces ................189

3.2 Informačně-komunikační technologie ................190

3.3 Individuální poradenství .......................192

3.4 Partnerství a spolupráce .......................192

3.5 Od rozhodování k rozvíjení .....................193

3.5.1 Poradenství orientované na rozhodnutí ............195

3.5.2 Rozvíjející kariérní poradenství ................196

8 / KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ


ZÁVĚR ..................................198

REJSTŘÍK VĚCNÝ ...........................199

REJSTŘÍK JMENNÝ ..........................202

PŘÍLOHA

TABULKY SKUPIN ZAMĚSTNÁNÍ .................206

OBSAH / 9



ÚVOD

Práce, a tedy i povolání, jsou důleitou součástí ivota lidí. Povolání

ovlivňuje to, jak jsme spokojeni se ivotem, ivotní styl, a dokonce i způsob

trávení volného času. Odhaduje se, e jen asi 18 % lidí má zaměstnání, které

jim umoňuje uspokojující realizaci. Tento stav můe zlepit právě kariérní

poradenství.

Volba povolání patří k nejvýznamnějím rozhodnutím v ivotě člověka a můe být natolik náročné, e vyaduje pomoc odborníka. Úspěnévyřeení otázky výběru studia a povolání znamená, e se člověk rozhodne pro vzdělání a povolání, v něm se častěji setkává s úspěchem a uznáním, co má v konečném důsledku vliv na zvyování kvality ivota. Náplní kariérního poradenství je mj. řeení otázky volby povolání, resp. kariérního zaměření.

Poradenství při hledání zaměstnání jako profesionální obor lidské činnosti vzniklo před sto lety v USA. Dnes zaívá renesanci i v zemích Evropské unie, a to z několika důvodů. Kariérní poradenství můe například zajistit, aby individuální rozhodnutí o vlastní pracovní budoucnosti bylo podloeno dobrými informacemi a omezuje některé neádoucí jevy napříkladnedokončení přípravy na povolání nebo selhání na pracovním trhu způsobené neshodou mezi nabídkou a poptávkou. Výběrem nevhodného povolání se jedinec rovně vystavuje riziku nezaměstnanosti. Proto je důleité, abychom si práci vybrali dobře, tedy informovaným a promyleným způsobem.

Poradenství dnes poskytuje lidem pomoc tak, aby byli schopni plánovat a řídit svůj vlastní ivot s větí samostatností a kompetencí. Jednotlivci nyní musí převzít větí odpovědnost za svůj kariérní vývoj, včetně toho, e se učí novým dovednostem a vědomostem. Jistota v práci toti dnes stále více spočívá ne v oddanosti jednomu zaměstnavateli, ale v zaměstnatelnosti, ve zlepování dovedností a v reputaci, co jsou vlastnosti pracovníka, které lze rovně investovat do nových příleitostí, jakmile se naskytnou.

V minulosti se zaměstnanec ve svém pracovním vývoji snail ouspořádaný pracovní postup v dané hierarchii v rámci organizace nebo profese. Nové pojetí kariéry spočívá v celoivotním zdokonalování jednotlivce a v postupu v učení a v práci. To vak vyaduje podporu. Součástí tétopod/ 11


pory je kariérní poradenství. Není to pouze jednorázová pomoc mladýmlidem vstupujícím na trh práce. Dnes u jedinec nemůe počítat s tím, ekvalifikace, kterou jednou získá ve kole, bude jeho celoivotním zdrojem

obivy. Kariérní poradenství je proto poradenstvím celoivotním. Místo

pomoci lidem při výběru povolání jednou provdy vede klienty k tomu, aby

si budovali svou kariéru prostřednictvím řady rozhodnutí v průběhu celého

ivota.

Svět práce se dnes mění. Roste zejména sektorinformačně-komunikačních technologií. Vznikla řada nových povolání, jiná povolání téměř zanikla, mnohá povolání zásadně změnila obsah, za své vzala po mnoho desetiletí utvářená dělba práce zaloená předevím na poměrně jasně ohraničených specializacích. Kariérní volba dostává irí rozměr ne pouhá volbapovolání. A nakonec, internacionalizace světa práce, resp. tolik citovanáglobalizace způsobuje, e stále více lidí neomezuje svůj profesní akční rádius pouze na svou vlast, ale roziřuje ho po celém kontinentu i mimo něj. Stejné je to se vzděláváním. To klade zvýené nároky na informovanost.

Vechny tyto funkce můe v moderní společnosti plnit pouze kariérní poradenství poskytované na vysoké odborné a profesionální úrovni.

Tuto kníku jsem napsal po víceleté zkuenosti s poskytováním kariérního poradenství vpedagogickosychologické poradně. Je napsaná tak, aby byla uitečná jak pro studenty, tak pro poradce v praxi. Poradcům, kteří se chtějí dovědět, jak mohou pomoci klientům v otázkách jejich kariéry,pomůe kniha aplikovat teorii a výsledky výzkumu do praxe poskytovat tak poradenství na vědeckém základě. Studentům předmětů Výchovnéporadenství, Profesní poradenství, Kariérní orientace a poradenství nebo jinak pojmenovaných předmětů s podobným zaměřením poskytne kníka základní orientaci v problematice a východisko pro jejich budoucí poradenskou praxi. Výchovným poradcům na kolách přináí podklady pro instruktáníorientační aktivity ve kolních třídách.

Jeliko reakce čtenářů jsou velmi cenné, vítám kadou připomínku kobsahu textu, která jej můe zlepit pro dalí čtenáře. Dnes u je komunikace tohoto druhu jednoduchá, protoe máme www. tefan Vendel, Koice, leden, 2008 e-mail: vendel@unipo.sk 12 / KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ

I.

VÝCHODISKA KARIÉRNÍHO PORADENSTVÍ

1. OPTIMÁLNÍ PRACOVNÍ ZAŘAZENÍ

SPRÁVNÝ ČLOVĚK NA SPRÁVNÉM

MÍSTĚ

Práce akademie půjde snáze a s větím úspěchem, předně, budou-li

tam posíláni pouze jinoi vybranějího nadání, výkvět lidstva, kdeto ostatní

budou odkázáni k pluhu, k řemeslům a k obchodu, kadý k čemu je zrozen.

Za druhé, věnuje-li se kadý tomu studiu, ke kterému jej jak to lze poznat z určitých známek určila příroda. ... Ale zde se chybuje příličasto, kdy chceme libovolně z kteréhokoli dřeva vyřezávat sochu, nedbajíce přirozené náklonnosti. Tím se stává, e se vrháme na to neb ono studium proti vůli Minervině

1

, ale nedokáeme nic chvályhodného a častoznamenáme více v kterékoli vedlejí práci ne ve vlastním povolání. Bylo by tedy

radno, aby před odchodem z latinské koly správcové kol uspořádaliveřejnou zkouku nadání a aby podle jejich rozhodnutí bylo ustanoveno, kteří

jinoi mají býti posláni na akademii a kteří určeni k jinému druhu ivota;

a z těch, kteří budou ve studiích pokračovat, kdo se mají obrátit ke studiu

teologie, státnímu zřízení nebo lékařství, nebo také jak toho vyaduje potřeba

církve a státu.

(Jan Amos Komenský: Didaktika, 1632)

Aby kadý zaměstnanec pracoval na svém postu co nejefektivněji, je potřeba

při pracovním zařazování kromě faktorů jako zdraví a kvalifikace zohlednit

i faktory psychologické, tj. poznatky, které získala psychologie v oblasti

poradenství při volbě povolání, i psychologie práce při rozmisovánízaměstnanců v organizacích. Stará zásada obou disciplín, správný člověk na

správném místě, je dostatečně známá a stále platná. Vzpomeňme si,kolikrát jsme nespokojeni s prací řemeslníka, vedoucích pracovníků, politiků

nebo učitelů naich dětí.

14 / KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ

1

Tj. bez náleitých schopností.

Optimální pracovní zařazení znamená pro zaměstnance najít si takovou práci, která mu umoní vyuít v plné míře jeho nejlepí schopnosti avlastnosti, a ze strany zaměstnavatele dovolí obsadit vechna funkční místa vorganizaci takovými zaměstnanci, kteří přinesou firmě co největí prospěch. Ten spočívá v produktivitě práce, stabilitě pracovníka, případně i v jeho inovační činnosti pro organizaci. Při vhodném pracovním zařazení jsou schopnosti, kvalifikace a motivace zaměstnance plně vyuity ve prospěch instituce, v ní je zaměstnán. Pokud je člověk zaměstnán nevhodně, svou tvořivost rozvíjí a větinu své energie vynakládá mimo pracovní rámec.

Je známo, e pracovní a ivotní spokojenost člověka závisí na stupni, v jakém můe ve svém zaměstnání nalézt uplatnění schopností, osobnostních vlastností, potřeb a zájmů, tedy realizovat se. Stále více a více lidí si v tomto novém tisíciletí hledá smysluplné zaměstnání, které by jim neposkytovalo pouze příjem k pokrytí základních ivotních potřeb. Například podleprůzkumu Gallupova ústavu v USA by si 62 % dospělých (vech věkovýchkategorií) nezvolilo typ práce, kterou mají, kdyby mohli začít znovu (1997 NOICC/NCDA, Gallup Poll, USA).

Volbou povolání se jedinec zabývá kdykoli po 15. roku ivota, alenejčastěji se uskutečňuje na konci základní, střední a vysoké koly. Poradenství pro volbu povolání má v současnosti své iroké pole působnosti zejména v rámci výchovného poradenství na základních a středních kolách, kde se mu věnují výchovní poradci, kteří ákům poskytují informace o jednotlivých typech středních a vysokých kol, o poadavcích a pravděpodobnosti přijetí ke studiu, o monostech uplatnění po skončení studia atd. Vpedagogicko-psychologických poradnách provádějí kariérní poradenství psychologové. Převládající formou je individuální práce s áky zájmově nevyhraněnými nebo s nerozhodnými jedinci či s áky se změněnou pracovní schopností atd. Součástí poradenské činnosti poskytované psychology bývají ipsychologická vyetření.

Profesní poradenství se v ČRivSRrozvíjí rovně v rezortu ministerstva práce a sociálních věcí. V kadém úřadu práce je zřízeno informační aporadenské středisko útvar poradenství, pro který je profesní poradenství základní pracovní náplní. Jeho cílem je umonit klientům, zejména ákům základních a středních kol, vyuívat samostatně maximum informací, které potřebují pro svá rozhodování týkající se volby povolání a vzdělávání.

A nakonec, profesionální poradenství poskytují i personální agentury.

Legislativní rámec v oblasti kariérového poradenství v ČR je tvořenvyhlákou 72/2005 Sb. odst. 2 o poskytování poradenských slueb ve kolách a (kolských) poradenských zařízeních a rozhodnutím Rady evropské unie

OPTIMÁLNÍ PRACOVNÍ ZAŘAZENÍ SPRÁVNÝ ČLOVĚK NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ / 15

+


z 12. 7. 2005 o hlavních směrech politik zaměstnanosti členských států

(2005/600/ES).

Potřeba poradenských slueb v oblasti výběru studia a povolání jeveliká týká se vech áků v posledních ročnících základních, středních ivysokých kol, nezaměstnaných a těch, kteří podstupují změnu zaměstnáníkdykoli během produktivního ivota.

Uvedené poradenské sluby při vstupu do světa práce, resp. při změně zaměstnání ale dnes u neposkytují pouze ti, kteří radí ákům a studentům končícím kolní docházku, nebo úřady práce. Poskytují je rovnězaměstnavatelé, kteří přebírají stále větí zodpovědnost za kariérní vývoj svých zaměstnanců. A jeliko stále větí počet pracovníků musí kvůliprobíhajícím ekonomickým, organizačním a technologickým změnám revidovat svůj pracovní potenciál, jsou poznatky kariérního poradenství a psychologie práce aktuální pro mnohé z nás. Kariérní poradenství v dnení situaci unemůe být pouze věcí rezortů kolství a nebo práce a sociálních věcí, ale měli by ho poskytovat ve větí míře i zaměstnavatelé. A protoe průměrnýdospělý během pracovní dráhy mění zaměstnání několikrát (v USA průměrný 20letý jedinec vstupující do světa práce změní zaměstnání 67krát; Carney Wells, 1987, s. 3), poradenství nemůe být pouze jednorázovou pomocí mladému člověku na konci koly, ale mělo by pokračovat v průběhu celého pracovního ivota.

Důleitost poznatků o optimálním pracovním zařazení lidí podtrhává i skutečnost, e jen málo jedinců si promyleně a s rozvahou plánuje, buduje a podle potřeb přeorientuje svůj profesní ivot. Proto záleí na výchovných poradcích a personálních pracovnících, aby pomohli uchazečům ozaměstnání, resp. dospělým zaměstnancům vyhodnotit jejich předelé profesní znalosti, zkuenosti a schopnosti a na tomto základě analyzovat dalíkariérní vývoj. To znamená určit, jaké dovednosti, vědomosti a schopnosti si mají osvojit, resp. rozvinout, aby se mohli uplatnit ve světě práce.

Toté platí i pro poradny pro vysokokoláky. Jejich posláním je kromě jiného poskytování poradenských slueb při uplatňování se ve světě práce. Pro absolventy vysokých kol jsou velmi uitečné. Svědčí o tom výzkum uskutečněný na vzorku 181 dospělých, kteří vyuili během studia nauniverzitě slueb kariérních poradců v univerzitním poradenském centru. A 78 % z nich bylo spokojeno nebo velmi spokojeno, 85 % řeklo, e se dreli rad, které se týkaly dalího vzdělávání nebo změny povolání (Healy, 2001).

V jednom z děl věnovaných kariérnímu poradenství, v knize Applying Career Development Theory to Counseling, zdůrazňuje její autor důleitost kariérního poradenství výstinými slovy: Vědomí, e několik hodin věno- 16 / KARIÉRNÍ PORADENSTVÍ vaných poradenství můe změnit ivot jedince, je pro kariérního poradce vzruující výzvou. A dále: Existuje více druhů poradenství, například poradenství osobnostní, krizové a psychoterapie, avak málo poradenských situací můe mít tak dalekosáhlé důsledky jako kariérní poradenství. (Sharf, 1992, s. 1)

A skutečně. Podíváme-li se na věc z ekonomického hlediska, je cenapráce, kterou při dneních ukazatelích vyprodukuje jeden průměrný pracovník zaměstnaný 40 let, více ne 21 milionů korun. O investování takové sumy obvykle rozhoduje komise odborníků několik dnů. ákovi končícímu kolu a rozhodujícímu se o pracovní budoucnosti věnují větinou pozornostpouze jeho rodiče. Poradci při volbě povolání proto mají velkou zodpovědnost za budoucnost nejen svých klientů, ale nepřímo i za efektivnostekonomiky, protoe zdroje zítřka jsou ve kolních třídách dneka.

A konec konců, zvlátě významná je skutečnost, e právo na poradenství při volbě povolání je zakotveno v Evropské sociální chartě.

OPTIMÁLNÍ PRACOVNÍ ZAŘAZENÍ SPRÁVNÝ ČLOVĚK NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ / 17




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist