načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: KAM za vlaky a vláčky - Milan Plch

KAM za vlaky a vláčky
-15%
sleva

Kniha: KAM za vlaky a vláčky
Autor: Milan Plch

Také vás už někdy přitáhlo kouzlo parních vlaků, opuštěných nádražíček v lesích nebo expresů svištících po stříbrných nitkách do neznáma? Zbrusu nové, aktualizované vydání ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  299 Kč 254
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 152
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 2. vyd.
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Novinka týdne: 2012-42
Datum vydání: 1. 8. 2015
Nakladatelské údaje: Brno, CPress, 2012
ISBN: 9788026401124
EAN: 9788026401124
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Také vás už někdy přitáhlo kouzlo parních vlaků, opuštěných nádražíček v lesích nebo expresů svištících po stříbrných nitkách do neznáma? Zbrusu nové, aktualizované vydání navazující na úspěšný titul KAM v ČR: Za vlaky a vláčky vám opět přináší atraktivní menu výletů, na kterých budete poznávat historické tratě a železniční rarity, romantické lokálky, železniční muzea či zahradní železnice. Na své si přijdou nejen příznivci kolejové dopravy, ale i jejich doprovod či rodinní příslušníci – v knize naleznete spoustu tipů na návštěvu míst, které s vlaky či vláčky nijak nesouvisí. Publikaci doplňuji stovky ilustrací a fotografií, přehledná mapa, kontakty a informace o otevíracích dobách a výši vstupného, které vám pomohou naplánovat výlet přesně na míru.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Milan Plch - další tituly autora:
Okolí Prahy - západ -- Kam na víkend Okolí Prahy - západ
Kam za technickými památkami: Morava Kam za technickými památkami: Morava
Tajemná místa nacismu -- Fascinující místa české historie Tajemná místa nacismu
 (e-book)
Tajemná místa nacismu Tajemná místa nacismu
 (e-book)
KAM za vlaky a vláčky KAM za vlaky a vláčky
Tajemná místa pohanů Tajemná místa pohanů
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

JIŽNÍ MORAVA

JIŽNÍ MORAVA První parní lokomotiva přijela na naše území z Vídně do Břeclavi a vlaky mezi Brnem a Vídní pravidelně jezdily už v době, kdy se k Praze koleje teprve stavebně přibližovaly. Také naše první železniční nehoda se odehrála na jihu Moravy. Historie koňské tramvajové dopravy na našem území se začala psát v Brně. Na jižní Moravě můžete narazit zde můžete i na řadu zrušených lokálek, unikátní zbytek historického viaduktu u Ivančic, několik zajímavých železničních expozic a zahradních drah. Zajímavou historií prošlo budování nové trati z Brna do Prahy – na konci druhé světové války se v dostavěných, leč ještě neprovozovaných tunelech rozjela výroba německých stíhaček. A na malé řepařské dráze u Veselí nad Moravou fungoval nad Baťovým kanálem jediný náš zdvihací most. Míst, je kam se lze vydat, obrovské množství... Diana, továrna na smrt na Haldě

Rok 1938 přinesl po nuceném postoupení Sudet konečný impulz ke stavbě

nové železniční trati z Brna do Prahy. V úseku Tišnov–Níhov byly proraže

ny tři tunely. Ty byly využity pro válečnou výrobu, v roce 1944 do nich byla

z Vídeňského Nového Města přesunuta výroba německých válečných stíha

ček Messerschmidt Bf 109. Vchodové portály tunelů byly zazděny a v tune

lech vzniklo přepažení, tak aby výroba mohla probíhat ve dvou patrech

současně. Plánovaný počet pracovníků překračoval pět tisíc, na konci vál

ky zde však pracovaly jen necelé tři tisícovky převážně nuceně nasazených.

První tunel u Dolních Louček dlouhý přes 600 m (označený 217 A, krycí

jména Storch, Ursula) sloužil k výrobě trupů letadel. Ve druhém tunelu za

Řikonínem s poloviční délkou (označovaném 217 B, krycí jména Gustav,

Gerhard) se vyráběly součásti křídel. Třetí, půlkilometrový tunel u Níhova (označený 217 C, krycí název Zacharias, Otto) sloužil výrobě křídel. Po osvobození bylo vybavení tunelů Rudou armádou demontováno a odvezeno jako válečná kořist. Na samotných tunelech dnes už takřka žádné stopy nenajdete, u prvního z nich stojí základy strojovny vrátku, kterým byly spouštěny trupy letadel do údolí, na Kutinách dodnes najdete řadu baráků sloužících původně pro ubytování dělníků, objevit lze řadu stop po dalších objektech, například jednu z původních dvou únikových chodeb z prvního tunelu. S továrnou souvisela i úzkorozchodná drážka na Kutiny, kterou najdete v samostatném hesle.

Informace: www.fortifikace.net/odb_lit_m_vanek_diana.html; www.zdarskevrchy.cz/historie-a-tradice/5785-

-vzpominani-na-dianu-tovarnu-na-smrt

R

n

n

z

č

Mapa KČT č. 84, 85

Otevírací doba:

volně přístupné

Cenová hladina:

Zdarma

Kam v okolí?

V Předklášteří u Tišnova můžete navštívit

nádher

ný cisterciácký klášter Porta Coeli

(www.portacoeli.cz

).

7


KAM za vlaky a vláčky

Náš tip Na jižní Moravě jsou provozovány tři velmi zajímavé vlečky. První vychází ze stanice Náměšť nad Oslavou a stoupá sedmikilometrovou trasou až na vojenské letiště v Sedlci. Jedna z našich nejdelších vleček má 18 km, odbočuje z trati Brno–Hrušovany nad Jevišovkou ve stanici Rakšice a vede do Jaderné elektrárny Dukovany. Třetí vlečku najdete přímo v Brně. Naprostou raritou naší kolejové dopravy je asi dvoukilometrová vlečka, která vede přímo uprostřed čtyřproudé komunikace vnitřního městského okruhu ulice Poříčí až na brněnské výstaviště. Protíná několik křižovatek, dvakrát dokonce křižuje tramvajovou trať. Kromě občasné dopravy exponátů se po ní můžete projet některým ze zvláštních vlaků tažených parní lokomotivou, obvykle u příležitosti konání některého z veletrhů. Otevírací doba: volně přístupná lokalita Cenová hladina: bezplatný vstup http://lokomotivy.euweb.cz/ g_galbrno.php

 Hned za prvním tunelem nad Tišnovem, sloužícím k válečné výrobě, se klene v Dolních Louč

kách nad údolím železniční viadukt s jedním z největších evropských mostních oblouků železobetono

vé konstrukce o rozpětí hlavního oblouku 110 m. Jeho stavba začala v roce 1939, dokončen byl však

až v 50. letech 20. století.

 Diana

 Parní tramvaj Caroline, zvaná logicky Karolínka, vozila až do roku 1926

po městě nákladní vozy. Je jedinou dochovanou funkční lokomotivou tohoto

typu u nás a ozdobou každé nostalgické jízdy.

 V majetku brněnského muzea městské dopravy jsou i vozy z jiných měst.

Tato tramvaj jezdila v Olomouci..

8


JIŽNÍ MORAVA

První koněspřežka a tramvaje v ulicích Brna

Když v roce 1869 vyrazila do ulic Brna koněspřežná dráha, stalo se prvním

naším městem s provozem koňky. První trasa vedla z Moravského náměstí

(tehdy Kiosk) k Semilassu v Králově Poli (tehdy Kartouzy). O patnáct let

později po přerušení provozu vrátila městu hromadnou dopravu parní

tramvaj, kterou od přelomu století začaly postupně nahrazovat tramvaje

elektrické. Síť se rozšiřovala tak, jak rostlo Brno. Výrazný posun se dosta

vil v devadesátých letech, kdy se tramvajová síť stala společně s trolejbu

sy páteřní dopravou, na kterou v okrajových částech navazují autobusy.

Denně vyráží z vozoven dvanáct linek elektrické dráhy. Zajímavostí je

Galerijní tramvaj. Jedná se o nekomerční projekt dopravního podniku,

ve kterém umožňuje zdarma na jeden měsíc prezentaci různým uměl

cům v jednom kloubovém voze nasazovaném na běžné linky. Zajímavě

řešené jsou konečné stanice tramvají v Líšni – podpovrchová stanice Jírova a Mifkova, která je ukončena pouze

kusými kolejemi (bez tramvajové smyčky).

Zahradní železnice v brněnských Obřanech

Už řadu návštěvníků potěšila návštěva obřanské zahradní železnice, v pří

padě návštěvníků dětských je jedním z největších zážitků svezení po tra

tích o rozchodu 160 mm délky přibližně 100 m s devíti výhybkami. Na

provozu se podílí šest hnacích vozidel, několik vozů osobních i náklad

ních. Napájení je řešeno elektricky středovou kolejnicí s použitým stej

nosměrným napětím 24 V. Otevřeno je pravidelně od dubna do listopadu

vždy v neděli mezi 11. a 18. hodinou.

 Koňka Tramvajové koleje v silnici bez jakéhokoliv napojení najdete ve Štefá

nikově čtvrti směrem k sídlišti Lesná. K předpokládanému prodloužení trati

dosud nedošlo, a tak po těchto kolejích tramvaj nikdy nejela.

K

n

(

p

t

v

U

p

t

p

n

n

Otevírací doba:

volně přístupné

Cenová hladina:

zdarma

Kontakt:

Dopravní podnik města Brna, a. s.

Hlinky 1

51, 656 46 Brno

Tel.: +420 543 174 317

E-mail:

dpmb@dpmb.cz

www.dpmb.cz

Otevírací doba:

sezonně

Cenová hladina:

do 49 Kč

Kontakt:

Zahradní železnice

Mlýnské nábřeží 35a,

614 00 Brno–Obřany

Tel.: +420 603 279 177

E-mail:

info@zahradnizeleznice.net

www.zahradnizeleznice.net

9


KAM za vlaky a vláčky

Zahradní a muzejní železnice Drásov

Jednu z našich nejnavštěvovanějších a nejznámějších zahradních železnic

najdete nedaleko Tišnova v obci Drásov. O její provoz se stará Klub 600,

jehož název předurčuje rozchod kolejí (600 mm). Vzhledem ke zvolené

mu rozchodu používanému u průmyslových drážek je drásovská železnice

zároveň provozní muzejní expozicí. Budována je od roku 1997 a najdete

zde asi 400 metrů funkčních kolejí s patnácti výhybkami, depem a záze

mím. Provoz běží za každého počasí vždy první neděli v měsíci v odpo

ledních hodinách.

J

n

j

m

Otevírací doba:

individuálně

Cenová hladina:

do 49 Kč

Kontakt:

Zahradní železnice

664 24, Drásov u Tišnova 196

Tel./fax:

+420 549 333 066

E-mail:

zdenek.jobanek@cbox.cz

www.feldbahn.ic.cz

 Zahradní a muzejní železnice Drásov

 Diana

Boj o hlavní nádraží v Brně Budova brněnského hlavního nádraží postavená roku 1839 patří k historicky významným stavebním památkám. Bohužel, v této podobě už současným požadavkům dopravy přestala vyhovovat. Zejména nemožnost narovnání hlavních průjezdných kolejí vedených ve dvojitě zalomeném oblouku si vyžádala už několik projektů a studií na řešení nevyhovující situace. Překvapivě první návrh na odsun nádraží jižním směrem se objevil už před druhou světovou válkou. Spory o to, zda postavit nádraží jako součást nového jižního centra města, nebo zda provést modernizaci současného nádraží, vedly dokonce k vypsání referenda. V něm sice zvítězili zastánci zachování stávající polohy, nicméně vzhledem k nízké účasti hlasujících je rozhodnutí nezávazné. V současnosti celou situaci komplikují soudní spory, protesty aktivistů i nedostatek peněz. Velmi zjednodušeně lze říct – nové nádraží na jižním okraji nového centra je řešením s výhledem daleké budoucnosti, modernizace stávajícího uzlu by přinesla neskutečné problémy a komplikace pro cestující při realizaci, nicméně by mohlo jít o levnější variantu. Podstatné je to, že zatímco hoří boje na všech frontách, Brňané a návštěvníci města

10


JIŽNÍ MORAVA

Líšeňka a bývalé

muzeum městské

hromadné dopravy

Původně místní dráha Černovi

ce–Líšeň fungující od prvních let

dvacátého století s parním pro

vozem, který zajišťovaly loko

motivy Žerotín a Šembera, se ve

čtyřicátých letech stala součástí

sítě městské tramvajové dopravy.

Došlo k elektrifikaci, zdvojkolej

nění a z Nových Sadů tak vyrá

žela do Líšně linka L, později

přečíslovaná na linku 10. V polo

vině šedesátých let byl zrušen

úsek Stránská skála–Líšeň, kte

rý o desítku let později mohlo

využít nově budované muzeum

městské dopravy v areálu bývalého

nádraží Líšeň. Muzeum se z důvodu malé návštěvnosti stalo v novém tisí

ciletí spíše depozitářem. Lze ho navštívit pouze na objednávku deset dnů

předem v měsících květnu, červnu, září nebo říjnu. V nových halách může

te vidět šedesát kolejových vozidel nejen brněnské dopravy všech pou

žívaných rozchodů. Ačkoliv se trať do Líšně stala kulturní památkou, je

v současnosti nesjízdná. O obnovení tramvajové dopravy se však uvažuje

v souvislosti s novou výstavbou v Líšni.

Náš tip

Na zajímavou železniční vyjížďku

můžete vyrazit z brněnského hlav

ního nádraží do Moravského Švý

carska. Tak se totiž označovala

oblast severně od Brna, kudy se trať

do České Třebové probíjela úzkým

údolím řeky Svitavy. Řada tunelů,

mostů, krásné lesnaté sevřené údo

lí jen několik kilometrů za městem

připomíná spíše horskou oblast. Při

přestavbě železničního koridoru ne

bylo z těchto důvodů možno upravit

úsek mezi Brnem a Blanskem na pl

nou rychlost 160 km/hod.

Chcete-li zažít letecký pohled na skutečnou

železnici, stačí se vyšplhat na některou z mno

ha vyhlídek nad našimi tratěmi. Tento pohled

na vlak přijíždějící do stanice Adamov se vám

může naskytnout z Alexandrovy rozhledny. 

jsou odbavováni stále v nádraží,

které už dávno nevyhovuje provo

zu 21. století.

 Pravá věž vstupní nádražní haly byla zni

čena po zásahu bombou na konci druhé svě

tové války a dodnes chybí

Strojírenský veletrh Brno

Pravidelnými vystavovateli na

Mezinárodním strojírenském

veletrhu spojeném s veletrhem

Transport a logistika v Brně jsou

i výrobci železničních vozů, loko

motiv, tramvají a dalších zaříze

ní. Zajímá-li vás nová technika,

přijeďte na brněnské výstaviště

zhlédnout veletrh, který se koná

vždy v polovině září.

Informace: www.bvv.cz

 Zbytky staré Tišnovky, tedy trati mezi

Brnem a Tišnovem, dodnes lákají k pro

zkoumání. Na fotce je pilíř bývalého mostu

v brněnských Husovicích, nejvíce stop však

najdete na trase Řečkovice–Mokrá Hora–Čes

ká u Brna a v úseku Tišnov–Drásov–Čebín.

(www.cestovatel.cz/clanky/stara-tisnovka).

Text k foto

– fo

to 11_brno_hlav-

ni_nadrazi1

m

h

P

ce

d

v

m

č

s

D

n

měs

Mapa KČT č. 85, 86

Kam v okolí?

Pokud vás nelákají ke koupání rybníky

v údolí Říčky

, můžete na kraji Líšně na

vštívit stopy po jednom z největších cen

ter Velkomoravské říše (

www.mojebrno.

wz.cz/inka--brno-dalsi-zajimavosti-stare-

-zamky.html

).

Otevírací doba

: individuálně

Cenová hladina:

50–99 Kč

Kontakt:

Technické muzeum Brno, areál MHD

Holzova 4, 628 00 Brno–Líšeň

Tel.: +420 541 421 480, +420 541 421 411

Fax: +420 541 294 418

E-mail:

info@technicalmuzeum.cz

www.technicalmuzeum.cz

11


KAM za vlaky a vláčky

Průmyslová drážka z Tišnova k továrně na smrt

K dopravě letadel vyrobených ve válečné továrně Diana měla sloužit prů

myslová dráha rozchodu 760 mm, která vedla z nádraží v Tišnově údolím

říčky Loučky do Mezihoří (ke skluzu na dopravu trupů letadel) a pokračo

vala kolem Libochůvky až do pracovního tábora na Kutinách. Zde končila

asi po 14 km. Prodloužení do Níhova se už nestačilo realizovat. Svému

účelu však trať nikdy plně nesloužila, letadla byla nakonec přepravována

na nákladních autech. Můžete se vydat hledat stopy po drážce – docho

vány jsou kamenné náspy i betonové pilíře mostků. Drážka byla částečně

využita při poválečné dostavbě železniční trati Brno–Praha.

Informace: http://zrus-zan-zel.blog.cz/0803/uzkokolejka-tisnov-dol-

ni-loucky-nihov-i

Valdova lesní železnička v Brně

Řadu let budovaná zahradní železnička o rozchodu 45 mm (G) má asi

20 m kolejí, po kterých jezdí čtyři hnací vozidla a řada vozů. Napájení je

řešeno střední kolejnicí, část trati je zatrolejována. Železničku lze navští

vit pouze po předchozí telefonické dohodě.

Zahradní železnice Bystrc

Další zajímavou brněnskou zahradní železničku můžete navštívit za kaž

dého počasí od května do září každou první neděli v měsíci v odpoled

ních hodinách. Rozchod kolejí má 45 mm (G, tedy 1 : 22,5), hnací vozy

jsou napájeny trakční 12V baterií, na celkové délce tratí asi 18 m najdete

přes dvacet výhybek. V provozu jsou pravidelně modely úzkorozchod

ných vozidel našich i zahraničních tratí.

K

m

ř

v

V

Mapa KČT č. 84, 85

Kam v okolí?

Nedaleko od Tišnova v Lomnici najdete

zajímavý k

ostel Navštívení Panny Marie,

před kterým stojí mariánský sloup (

www.

farnostlomnice.cz

).

Otevírací doba:

volně přístupná lokalita

Cenová hladina:

bezplatný vstup

Otevírací doba:

individuální

Cenová hladina:

50–99 Kč

Kontakt:

Valdova železnička

Došlíkova 24, 636 00 Brno–Židenice

Tel.: +420 548 532 544

E-mail:

vladimir.valda@tiscali.cz

Otevírací doba:

sezonně

Cenová hladina:

do 49 Kč

Kontakt:

Zahradní železnice

Pod Mniší horou 602, Br

no–Bystrc

www.maha.ic.cz

Železniční zajímavost

V brněnských Pisárkách na tramvajové trati mezi za

stávkami Mendlovo náměstí a Výstaviště slouží přes

čtyřicet let provozu unikátní železobetonový most na

zývaný Brněnský Karakas. Most je celý ve stoupání,

v oblouku s nestejnoměrnou tloušťkou nosníku. Archi

tektonicky zdařile dotváří otevřenou nástupní plochu

k hlavní bráně výstaviště.

Informace: www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.ph-

p?id=109

12


JIŽNÍ MORAVA

Muzeum průmyslových železnic Zbýšov u Brna

Muzeum průmyslových železnic provozovalo původně průmyslovou dráhu

v Mladějově, odkud se přesunulo do Zbýšova u Brna, kde využívá částečně

areál dolu Jindřich a vlečku napojenou na železniční síť v Zastávce u Brna.

Postupně normální rozchod této vlečky z roku 1862 mění na úzký rozchod

600 mm. Cílem je zprovoznění celé trasy z nádraží v Zastávce u Brna až

do areálu ve Zbýšově. Muzeum buduje expozici historických lokomotiv

průmyslových drah s původními vozy. V červenci a srpnu každou sobotu

a v dalších vyhlášených termínech se konají jízdy vlaků ve stanici Zbýšov

a na části nové trati, při kterých můžete obdivovat řadu unikátních želez

ničních vozidel průmyslových drah. Vidět můžete i takový unikát, jakým

je elektrická průmyslová lokomotiva Siemens z roku 1905.

 Muzeum průmyslových železnic ve Zbýšově u Brna

 Muzeum průmyslových železnic ve Zbýšově u Brna

Zrušená místní dráha

Kuřim–Veverská Bítýška

Přes 8 km dlouhá místní dráha

odbočovala v Kuřimi z trati Brno–

Tišnov a vedla převážně údolím

říčky Kuřimky přes Moravské Kní

nice a Chudčice, za kterými prošla

hlubokým zářezem k Veverské Bí

týšce. Provozována byla mezi roky

1911 a 1936 a krátce byla využi

ta i ve čtyřicátých letech při stav

bě Hitlerovy dálnice, jejíž zbytky

jsou jasně patrné, a také pro do

pravu k výrobní hale patřící k pro

slavené továrně na smrt Dianě,

vyrábějící stíhací letouny. Dodnes

je těleso trati jasně viditelné od Mo

ravských Knínic až do Veverské Bí

týšky, včetně několika zachovaných

mostků i původní nádražní budovy

ve Veverské Bítýšce, a zachován je

částečně také most, po kterém pro

dloužená vlečka trati překračovala

řeku Svratku.

Informace: http://spz.logout.cz/

trate/kur-vb.html

Mapa KČT č. 85

Kam v okolí?

Nad hladinou Brněnské přehrady

se zdvihá jeden z nejrozsáhlejších

moravských hradních areálů Veve

ří (www.veveri.cz).

M

v

ar

P

6

d

p

a

a

n

j

Mapa KČT č. 83

Kam v okolí?

Ze Zbýšova směrem na Oslavany v areálu

bývalého dolu K

ukla najdete nový zábav

ní park Ráj permoníků (

www.rajpermo-

niku.cz

).

Otevírací doba:

individuálně

Cenová hladina:

do 49 Kč

Kontakt:

Muzeum průmyslových železnic

Masarykova 248, 664 11 Zbýšov u Brna

Tel.: +420 606 832 394

E-mail:

mpz@mpz.cz

www.mpz.cz

13


KAM za vlaky a vláčky

Trojice lesních železnic ve Žďárských vrších

Největší polom dvacátého století na Vysočině ze začátku zimy roku 1930

se stal impulzem ke stavbě tří nepropojených a provozně na sobě nezá

vislých lesních drah o rozchodu 760 mm, které měly jediný účel – dopra

vovat kalamitní dříví na pily. Proto byly tratě provozovány jen po dobu

nutnou pro zpracování kalamity. Ačkoliv se po nich ani v jednom pří

padě nezachovaly výraznější stopy, výprava do hlubokých lesů Vysočiny

stojí za podniknutí.

Lesní dráha Borky–Cikháj měřila necelých 10 km a končila na skla

dišti pily v Borkách, dopravu zajišťovala parní lokomotiva, dnes vede

v trase dráhy lesní cesta a tak železnici připomínají jen vyšší náspy cesty.

Vortovská lesní železnice mířila z Lán u Kameniček do Skelné huti

s odbočkou do Mokrého kouta. Vozy přepravovala celé dva roky jedna parní a jedna motorová lokomotiva.

Lesní dráha Najdek – Radostín vedla směrem k rybníku Velké Dářko. Měřila takřka deset kilometrů a vzhle

dem k provozu dvou parních i dvou motorových lokomotiv došlo k vybudování výhyben Jedlina, Stáj a Steinhübl.

Dřevo se vozilo k vlečce odbočující ze státní dráhy Německý (dnes Havlíčkův) Brod–Tišnov. Provozována byla

čtyři roky a dnes po trase vede asfaltová cesta. V Najdku můžete ještě naleznout základy staré pily.

Informace: www.turistika.cz/mista/padrtiny-byvala-lesni-zeleznice

Stará štreka z Německého Brodu do Žďáru

Pojedete-li v současnosti mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sáza

vou, můžete si cestou všimnout nitky bývalé staré tratě proplétající se

údolím řeky Sázavy, postavené těsně před koncem devatenáctého století

a sloužící až do zprovoznění nové dvoukolejné trati v padesátých letech

minulého století. Starou trať v úseku Přibyslav–Sázava pak využívalo

železniční vojsko a po jeho zrušení v devadesátých letech převzala trať

firma SaZ Invest v Sázavě u Žďáru a Klub přátel kolejových vozidel z Brna

zde organizoval pravidelné historické jízdy. To vše je již minulostí, v sou

časnosti už je trať vytrhána a lze se pouze projít po jejím tělese. V tomto

úseku se v roce 2011 podařilo zprovoznit cyklostezku s asfaltovým povr

chem umožňující jízdu i na kolečkových bruslích.

N

s

v

v

P

v

ú

a

Mapa KČT č. 46, 48

Kam v okolí?

Při cestě na Vysočinu navštivte zámek

ve Žďáru nad Sázavou a nedaleko stojící

památku UNESCO – nádherný hřbitovní

kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené

hoře (www.zamekzdar.cz

,

www.zelena-hora.eu

).

Mapa KČT č. 46, 48

Kam v okolí?

V Přibyslavi můžete navštívit zámek

s hasičsk

ou expozicí i nedaleko stojící

jezdeckou sochu Jana Žižky (

www.pri-

byslav.cz

).

Otevírací doba:

volně přístupná lokalita

Cenová hladina:

bezplatný vstup

 Stará štreka z Německého Brodu do Žďáru  Úseky staré štreky, které se dosud nepodařilo přestavět na cyklostezku,

zvou ke krásným výletům

14


JIŽNÍ MORAVA

Expozice hornictví a energetiky

Rosicko-Oslavanska

V jižním křídle zámecké budovy

v Oslavanech najdete řadu zajímavých

expozic, z nichž nejzajímavější z hle

diska kolejové dopravy je část věnova

ná důlní kolejové technice. Uvidíte zde

průmyslové lokomotivy a vozy zapůj

čené z Průmyslového muzea ve Zbý

šově. Otevřeno je od května do září

o víkendech a svátcích.

Kam v okolí?

Expozice se nachází přímo v bu dově

zámku, který sám stojí za návštěvu,

stejně jako další části expozic věno

vaných geologii, mineralogii, vývoji hor

nictví, místní elektrárně, ale i hasičství (www.oslavany-mesto.cz).

Salon expres Vagon Polnička

U turistické cesty z Polničky na Vel

ké Dářko narazíte na areál zahrad

ní restaurace, jehož součástí je 300m

železniční ovál o rozchodu 600 mm.

Na trati najdete také tunel, sloužící

jako depo. Dva otevřené vozy táh

ne motorová lokomotiva zakapoto

vaná jako parní. Jízdy se konají od

dubna do září dle počasí a zájmu

návštěvníků.

Modelové království

Žďár nad Sázavou

Od poloviny roku 2010 roste po

stupně v Domě kultury ve Žďáru

nad Sázavou jedno z našich nej

větších modelových kolejišť. Pří

stupná expozice je zajímavá i tím,

že můžete při návštěvách sledovat

postupný vývoj a průběh budová

ní. V konečném stavu vznikne ko

lejiště na 50 m² tvaru U v měřítku

H0 inspirované Vysočinou. Ze za

jímavých staveb se na něm objeví

železniční viadukt v Dolních Louč

kách, hrad Pernštejn nebo známý

hřbitovní kostel Zelená hora. Do

minantou bude stanice Žďár nad

Sázavou. Otevřeno pro veřejnost

je celoročně o víkendech, během

letních prázdnin navíc i ve středy

a čtvrtky.

Mapa KČT č. 48

Otevírací doba: individuálně

Cenová hladina: 50–99 Kč

Kontakt:

Modelové království

Dolní 183/30,

591 01 Žďár nad Sázavou

Tel.: +420 603 742 409

E-mail: info@mkzdar.cz

www.mkzdar.cz

Partyzánská destrukce

mostu v Heleníně

Největší diverzní partyzánská akce

na našem území se odehrála v no

ci z 10. na 11. dubna roku 1945 na

železniční trati Jihlava–Brno v He

leníně nedaleko Jihlavy. Partyzán

skému oddílu Jermak se podařilo

vyhodit do povětří železniční most

přes řeku Jihlavu v době průjez

du německého vojenského vlaku.

Zahynulo 65 německých vojáků,

124 jich bylo zraněno a most se

do konce války nepodařilo opravit.

Mapa KČT č. 79

Otevírací doba: volně přístupné

Cenová hladina: bezpaltný vstup

http://cs.wikipedia.org/wiki/

Helen%C3%ADn

 Nezaměnitelná drážní architektura vám snadno prozradí, že tato budova je bývalým nádražím

v Přibyslavi, ačkoliv už svému účelu dávno neslouží

V

v

e

d

n

p

vanýc

U

k

n

ž

N

j

Mapa KČT č. 83

Otevírací doba:

sezonně

Cenová hladina:

do 49 Kč

Kontakt:

Expozice hornictví a energetiky

Zámecká 1

, 664 12 Oslavany

Tel.: +420 546 423 283,

+420 604 1

08 641

E-mail:

kis.oslavany@post.cz

www.oslavany-mesto.cz

,

www.rosicko-oslavansko.cz

Mapa KČT č. 48

Otevírací doba:

sezonně

Cenová hladina:

do 49 Kč

Kontakt:

Salon expres Vagon

Polnička u Žď

áru nad Sázavou 39,

591 02 Žďár nad Sázavou

Tel.: +420 566 659 180

E-mail:

vagon@tiscali.cz

www.vagonpolnicka.cz

15




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist