načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha + CD: Joomla! -- Podrobný průvodce tvorbou a správou webů - Dan Rahmel

Joomla! -- Podrobný průvodce tvorbou a správou webů
-15%
sleva

Kniha + CD: Joomla!
Autor: Dan Rahmel
Podnázev: Podrobný průvodce tvorbou a správou webů

Naučte se vytvořit osobní či firemní web, blog, komunitní portál nebo e-shop pomocí jednoho z nejoblíbenějších a cenami ověnčených redakčních systémů na světě! Podrobný průvodce ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Médium: Kniha + CD
Vaše cena s DPH:  497 Kč 422
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
14,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: Kniha + CD
Rok vydání: 2010
Počet stran: 384
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Beginning Joomla!
Spolupracovali: překlad Ondřej Gibl
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 18. 3. 2010
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 9788025127148
EAN: 9788025127148
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Průvodce instalací systému Joomla k vytvoření webových stránek.

Popis nakladatele

Naučte se vytvořit osobní či firemní web, blog, komunitní portál nebo e-shop pomocí jednoho z nejoblíbenějších a cenami ověnčených redakčních systémů na světě! Podrobný průvodce vám poradí, jak Joomlu správně nainstalovat, zprovoznit webový server a ukáže vám, jak vytvořit zcela konkrétní webové projekty. Na postupech, tipech a tricích z praxe rychle vytvoříte hotový a plně funkční web a přitom se vyhnete řadě problémů a nástrah, do nichž se začátečníci běžně dostávají. Kniha je věnována revoluční verzi Joomla 1.5, a nechybí tudíž popis všech důležitých nových funkcí a možností. Autor se v knize věnuje například následujícím tématům: - Instalace Joomly a nastavení webu za 20 minut - Tvorba konkrétních webů krok za krokem - Jak spravovat texty, fotografie a další obsah na webu - Jak na webu vytvořit elektronický obchod - Jak optimalizovat kód pro vyhledávače - Tvorba a integrace vlastních plug-inů do stránky - Využití doplňkových modulů a novinek verze 1.5 Na CD ke knize najdete zdrojové kódy příkladů z knihy, instalaci české Joomly 1.5 a jako bonus doplňkové komponenty, moduly a plug-iny s návody a řadu šablon již hotových webů k okamžitému použití. O autorovi: Dan Rahmel se věnuje programování již od poloviny 90. let, zejména pak navrhování a implementaci informačních systémů a nasazování řešení klient/server pomocí Microsoft SQL Serveru, MySQL, Microsoft Accessu nebo Visual FoxPro. Jako autor má na svém kontě více než 10 knih věnujících se programování či databázovým řešením. Jeho knihy byly přeloženy do řady světových jazyků. (podrobný průvodce tvorbou a správou webů)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ke zboží "Joomla! -- Podrobný průvodce tvorbou a správou webů" doporučujeme také:
 (Kniha + CD)
333 tipů a triků pro systém Joomla! 333 tipů a triků pro systém Joomla!
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kapitola 4

Vkládání obsahu

Obsah je základem každého webu. Potřeba organizovat tento obsah je hnacím motorem širokého

rozšíření systémů CMS jako je Joomla. Sami zjistíte, že přidáváním nového obsahu strávíte v systému

Joomla, po jeho úvodní konfiguraci, většinu času. Ještě než však začnete do systému Joomla vkládat

články, měli byste se zamyslet nad organizací a prezentací obsahu webu.

Pochopitelně se můžete ptát, proč byste měli věnovat čas organizaci předtím, než začnete přidávat do

systému články. Systém Joomla koneckonců umožňuje rychlou a jednoduchou organizaci položek,

a proto můžete administrativní úkony vždy provést až dodatečně. Stejně jako každá odkládaná věc

se problém může rychle vymknout kontrole a nakonec může kategorizace článků vyžadovat velké

úsilí.

Neorganizovaný systém Joomla je jako pevný disk, na kterém se všechny soubory nachází v jediném

adresáři (nebo na ploše) – je v podstatě nemožné cokoli najít. Tím, že patřičné kategorie nastaví

te už v úvodu, tak aby se obsah dal hierarchicky organizovat (podobě jako v adresářové struktuře),

budete moci vy i vaši uživatelé rychle najít požadované položky. Dobře navržené kategorie usnad

ňují vhodné zařazení nového článku a zabraňují tomu, abyste později museli zdlouhavě revidovat

velký počet dokumentů.

Návrh obsahu

Ještě než začnete s plánováním obsahu, je třeba porozumět tomu, jak ho systém Joomla organizuje.

Systém Joomla nepoužívá otevřený systém jako je adresářová struktura s neomezeným počtem úrov

ní (adresáře v adresářích v adresářích) a místo toho omezuje hierarchii článků na dvě úrovně. Tyto

hierarchické úrovně, označované za sekce a kategorie, by měly stačit i pro ty nejrozsáhlejší weby.

Systém Joomla nabízí také možnost zařazení nekategorizovaného obsahu mezi statický obsah. Mezi

statický obsah se řadí články, které nezapadají do hierarchie webu (jako např. stránka s obchodními

podmínkami), a proto se neagregují (jako záznamy blogu) s dalším podobným obsahem. Nekatego

rizovaný obsah se může použít jako výchozí označení, pokud nedošlo k určení požadovaného umís

tění článku. O nekategorizovaném obsahu se toho dozvíte více později v této kapitole.

Sekce a kategorie systému Joomla

Joomla je pokročilým systémem CMS, a proto se v něm články neorganizují do statických adresá

řů umístěných na serveru. Místo toho se každý článek ukládá do tabulky databáze a jeho umístění

v rámci hierarchie specifikuje odpovídající sloupec této tabulky. To velmi usnadňuje reorganizaci

obsahu, protože na rozdíl od souborů, které je nutné přesunout z jednoho adresáře do jiného, změna

umístění článku vyžaduje pouhou aktualizaci tohoto sloupce.


102

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Veškerý obsah webu Joomla se organizuje do hierarchie tvořené dvěma úrovněmi. První úroveň se

označuje za sekci, druhá za kategorii. Noví uživatelé systému Joomla mají někdy problém zapamato

vat si rozdíl mezi sekcí a kategorií a neví, jak je co nejlépe organizovat.

Jedním ze způsobů, jak si usnadnit organizaci webu Joomla, je nahlížet na web jako na malou společ

nost vydávající noviny. Každé oddělení, nebo chcete-li sekce (Novinky, Poradna, Reklama atd.), má

svou místnost v budově. Každá místnost/sekce obsahuje několik kartoték. Kategorie systému Joomla

je jako kartotéka, která může obsahovat jeden nebo více článků. Z hierarchického pohledu je možné

strukturu obsahu systému Joomla rozdělit takto:

Sekce/Kategorie/Článek

S využitím stejné notace je možné v následujícím umístění lokalizovat článek Joomla! License Gui

delines, který je součástí ukázkových dat:

About Joomla.../The Project/Joomla! License Guidelines

Obrázek 4.1 ukazuje organizaci výchozího webu Joomla. Na nejvyšší úrovni se nachází sekce (jako

např. About Joomla). V každé sekci je několik kategorií. Kategorie rozdělují obsah do tematických

oblastí, jako jsou např. novinky, archiv atd. Všechny sekce a kategorie je možné modifikovat a admi

nistrátor může do systému přidávat nové.

Obrázek 4.1. Organizace výchozího webu Joomla

V administračním rozhraní můžete požadovaný článek najít tak, že zvolíte sekci, kategorii a násled

ně se dostanete ke článku. Vzhledem k tomu, že ve výchozím webu existuje jen několik článků, zob

razíte v tomto příkladu veškerý obsah webu v jediném výpisu.

Začněte otevřením správce článků. Ve výchozím stavu se ve výpisu zobrazuje pouze dvacet položek.

Posuňte se do dolní části stránky a v nabídce Počet zobrazených zvolte 100, jak ukazuje obrázek 4.2.


103

Obrázek 4.2. Zvolte zobrazení 100 článků na stránku výpisu, abyste získali kompletní seznam článků webu

Ve výpisu byste měli vidět zhruba 43 článků. Posuňte se níže, dokud nelokalizujete článek s názvem Joomla!

Features. V jednotlivých sloupcích výpisu najdete u tohoto článku kromě jeho názvu také stav jeho zveřej

nění, úroveň přístupu, ID, sekci, kategorii, autora, datum poslední modifikace a celkový počet zobrazení.

Systém Joomla dokáže položky výpisu řadit podle kteréhokoli ze sloupců. Články řadí systém Joomla

nejčastěji reverzně chronologicky, tj. nejnovější článek se zobrazí jako první. Přestože je toto seřaze

ní ve většině případů výhodné, stejně tak často bude chtít zobrazit pouze články spadající do určité

sekce nebo kategorie. Článek Joomla! Features se nachází v sekci About Joomla! a kategorii The

CMS. Z nabídky Zvolte sekci v horní části výpisu vyberte sekci About Joomla!, jak ukazuje obrázek

4.3. Výpis se okamžitě aktualizuje a zobrazí se v něm pouze články náležící do této sekce.

Můžete použít i další nabídky, abyste odfiltrovali články podle kategorie, autora a stavu zveřejně

ní. Použít můžete také pole Filtr, které vyhledá články se zadaným textem v názvu, popř. zadaným

identifikátorem. V nabídce Zvolte sekci najdete také volbu Nekategorizováno, která zobrazí static

ký obsah uložený v systému.

Obrázek 4.3. Z nabídky vyberte sekci About Joomla!

Nekategorizovaný neboli statický obsah

Pokud chcete přidat obsah rychle a jednoduše, můžete vložit článek a označit ho za nekategorizova

ný neboli za statický obsah. Statickým obsahem se míní, že článek nebude uvedený v seznamu (např.

blog, který zobrazuje vícero zpráv) a zobrazí se jako samostatná statická stránka.

Návrh obsahu


104

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Mnoho webmasterů začíná svůj web Joomla coby sérii nekategorizovaných článků, aby mohli web uvést do chodu co možná nejrychleji. To obecně není dobrý nápad. Konstrukce webu Joomla odshora dolů (nejdříve definujete sekce, potom kategorie a konečně pak přidáte obsah) namísto odzdola nahoru zajišťuje, že váš web bude již od začátku lépe organizovaný a pravděpodobně bude jeho další rozvoj plynulejší. Je tedy vhodnější naplánovat nejvyšší úroveň hierarchie a poté rozhodnout, jak se bude dále větvit. Malé množství času v předstihu věnované určení toho, jak by se měl obsah organizovat, se v průběhu toho, jak se rozsah webu zvětšuje, rychle vrátí zpět.

Poznámka: V předchozích verzích systému Joomla (Joomla 1.0 a Mambo) se pro sledování a sprá

vu statického obsahu, který systém Joomla dynamicky neagreguje, používal samostatný správce.

Počínaje verzí 1.5 tento správce zanikl a statický obsah se spravuje stejně jako všechny ostatní

články s použitím správce článků. Návrh struktury webu Nyní, když rozumíte struktuře obsahu v systému Joomla, můžete začít uvažovat o tom, jaké sekce a kategorie budou pro informace prezentované na webu nejvhodnější. Je dobrý nápad věnovat nějaký čas rozvaze nad organizací webu – může to znamenat rozdíl mezi uhlazeným, užitečným webem a zaneřáděným webem přivádějícím uživatele k zoufalství. S návrhem organizace webu vám může pomoci některý ze specializovaných programů. Populární jsou zejména tři aplikace: Microsoft Word, FreeMind a Leo. Každá z těchto aplikací má svá pro a proti, a proto si budete muset najít tu, která vám vyhovuje nejlépe. Na náčrt, který vytvoříte, nahlížejte jako na něco víc, než jednoduchou mapu struktury vašeho webu. Pokud tento dokument vytvoříte správně, může být důležitou součástí administrativní dokumentace webu.

Tip: I když vytváříte web, který budete sami spravovat, je dobrý nápad dokumentaci k webu vytvo

řit a uchovat. Tato dokumentace se jako reference často hodí později, poté, co uplyne nějaký čas

a původní úvahy o návrhu už jste dávno zapomněli – díky dokumentaci však neztratili. Pokud se

web dramaticky rozroste a přiberete si někoho na pomoc, dokumentace může poskytnout dob

rou mapu oblasti a pomoci novým pracovníkům rychle se dostat do obrazu. Osnova v aplikaci Microsoft Word Mnoho návrhářů a vývojářů provádí úvodní rozvržení a kategorizaci webu s použitím zobrazení Osnova aplikace Microsoft Word. Zobrazení Osnova umožňuje zaznamenat nápady v jednoduché hierarchické struktuře, jak ukazuje obrázek 4.4. Pro tento příklad jsem použil populární web CNN.com, který je skvělou kostrou pro každý web se zprávami. Web se dělí na tematické okruhy, jako jsou programy, zdraví, vzdělání, právo, politika atd. Zobrazení Osnova aplikace Word má několik významných výhod:

Většina uživatelů systému Windows má na svém počítači aplikaci Word už nainstalovanou.

Podpora drag-and-drop ze strany aplikace Word umožňuje rychle a snadno reorganizovat obsah.

S použitím jednoduchých klávesových zkratek, jako např. Tab a Shift+Tab (nebo Alt+Shift+šipka

doprava a Alt+Shift+šipka doleva v novějších verzích aplikace Word) můžete zvětšovat, resp.

zmenšovat odsazení položek.

Pokud vytváříte jednoduchý web tvořený stránkami HTML (namísto použití pokročilého systé

mu CMS), můžete finální osnovu uložit jako dokument HTML. Veškeré v ní uvedené položky se

‹ ‹ ‹ ‹


105

tak, na základě svých stylů (např. Nadpis 1, Nadpis 2 atd.) automaticky zkonvertují na odpoví

dající HTML ekvivalenty. Uložený dokument může tvořit základ vašeho webu. Jsou zde však i nevýhody, kterých je celá řada. Schopnost aplikace Word převést osnovu na jakoukoli formu dokumentace je překvapivě bídná. Na to, že se jedná o textový editor, má zobrazení Osnova velké problémy s formátováním, pokusíte-li se o tisk nebo dokonce o integraci osnovy do standardního dokumentu. Také prezentace jednolitých úrovní osnovy není díky použití velkých fontů kdovíjak atraktivní a vhodná pro zobrazení rozsáhlých uzlů. Existuje několik vhodnějších alternativ, které jsou zdarma, open-source a těší se podpoře napříč různými platformami. Obrázek 4.4. Zobrazení Osnova aplikace Microsoft Word dokáže pomoci při plánování struktury webu Myšlenková mapa s aplikací FreeMind S myšlenkovou mapou jste se možná ještě nesetkali. Tato technika, formalizovaná učitelem Tony Buzanem, vychází z vizuální organizace informací takovým způsobem, aby si je lidský mozek dokázal co nejsnadněji zapamatovat. Namísto městnání nápadů, konceptů a informací do vizuálně omezené stromové struktury, která je vlastní většině osnov, rozprostírá se myšlenková mapa přes celou stránku jako strom. Na obrázku 4.5 můžete vidět prezentaci základní struktury webu CNN.com ve formě myšlenkové mapy. Tuto mapu sestavila aplikace FreeMind vytvořená v Javě, kterou si můžete stáhnout z adresy http://freemind.sourceforge.net. Můžete vidět řadu vizuálních elementů, které pomáhají soustředit se na informace uvedené ve stránce, včetně ikon, šipek a oblastí ve tvaru oblaků. Ačkoli to z této černobílé reprodukce není patrné, hraje mapa mysli barvami, což ještě více usnadňuje pochopení a vybavení.

Návrh obsahu


106

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Obrázek 4.5. Mapa mysli pro web CNN.com ukazuje sílu organizace s použitím této metody


107

Pro potřeby organizace webu se jedná o fantastický způsob vizualizace silných a slabých stránek zamýšleného rozvržení. Pro příklad jsem vytvořil jednoduchou myšlenkovou mapu webu s nemovitostmi. Obrázek 4.6 ukazuje přesnou kopii myšlenkové mapy pro daný web. Všimněte si, jak nevyvážená se prvotní organizace ukázala být. V této nevyrovnané myšlenkové mapě je většina témat naměstnaných v jediné oblasti. Dobře organizovaný web by měl mít více vyrovnaný vzhled. Obrázek 4.6. Velký počet větví nalevo ukazuje, jak nevyrovnaná prvotní organizace webu může být Obrázek 4.7 ukazuje zkorigovanou verzi myšlenkové mapy ukazující výbornou rovnováhu témat a kategorií. Vložil jsem také názvy několika článků, které ověří, že obsah do webu zapadne tak jak má. Tento způsob testování usnadňuje organizaci i rozvržení a pomáhá zajistit rovnováhu sekcí a kategorií. Myšlenkové mapy se zdají být ideální metodou, jak načrtnout strukturu webu – obzvláště webu Joomla. Vytvořením podobné mapy by vám mělo pomoci porozumět tomu, jak rozdělit obsah mezi sekce a kategorie. Pokud však do stávající struktury chcete přidat jakékoli dodatečné informace (jako např. návrh článku nebo poznámky), narazíte na omezení myšlenkové mapy. Pro tyto účely je vhodnější použít profesionální nástroj jako je Leo. Aplikace Leo Nástroj, který používám pro návrh a správu webu Joomla, se jmenuje Leo (Literate Editor with Outlines). Leo je volně dostupný, open-source editor a obecný hierarchický organizér informací. Aplikace Leo je vytvořená v jazyce Python, takže funguje na většině platforem, které tento jazyk pod

Obrázek 4.7. Lépe vyrovnaná myšlenková

mapa

Návrh obsahu


108

Kapitola 4: Vkládání obsahu

porují (včetně Linuxu, Windows a MacOS). Aplikaci Leo si můžete stáhnout z adresy http://groups. google.com/group/leo-editor. Aplikaci Leo od ostatních aplikací tohoto druhu odlišují tři klíčové aspekty – spojování souborů, klonování uzlů a text v těle uzlu. Spojování souborů, používané primárně při práci s kódem, je poměrně komplexním tématem a jeho popis si proto schovám až na kapitolu 13, kde se naučíte vytvořit rozšíření pro systém Joomla. Aplikace Leo také umožňuje naklonovat uzel osnovy, tak aby se mohl objevit i v její jiné části. Jakékoli změny v klonu se ihned projeví v odpovídajících uzlech. Tato funkce umožňuje organizovat stejné informace v osnově více způsoby.

Poznámka: Aplikace Leo oplývá, kromě těch zmíněných, ještě mnoha dalšími významnými funkce

mi. Z osnovy je přímo přístupný dokonce interpreter jazyka Python (tzn. je možné zadávat skripty

do uzlů) a k celému frameworku aplikace Leo je možné objektově přistupovat. Můžete vytvářet

skripty v jazyce Python, tlačítka a plug-iny s požadovanou funkcionalitou. Přestože nejsou funkce

aplikace Leo pro systém Joomla relevantní a spadají za rámec této knihy, máte-li zájem dozvědět

se více, navštivte adresu http://leo.zwiki.org. Pro vývojáře velmi významná funkce textu v těle uzlu je ve své podstatě extrémně jednoduchá. Na obrázku 4.8 můžete vidět okno aplikace Leo, rozdělenou na tři části – panel s osnovou (vlevo nahoře), panel protokolu (vpravo nahoře) a panel těla uzlu. Panel s osnovou znázorňuje stejnou strukturu webu CNN.com, jakou jste viděli v předchozím příkladu použití aplikace FreeMind. Osnova se však nezobrazuje v podobě mapy mysli, ale jako standardní stromová struktura. Obrázek 4.8. Aplikace Leo zobrazující strukturu webu CNN.com Všimli jste si na obrázku vybraného uzlu? V panelu s tělem uzlu v dolní části okna můžete vidět text uložený v tomto uzlu, který popisuje dané téma. Ke každému uzlu osnovy je možné připojit nějaký text. Jakmile tuto funkci začnete používat, budete překvapeni, jakou službu odvede.


109

Pro úvodní návrh webu považuji aplikaci Leo za neocenitelnou – nejenom co se návrhu osnovy webu

týká, ale také většiny prvotního obsahu. Aplikace Leo nabízí plug-iny, které umožňují kontrolu pra

vopisu, exportování osnovy do formátu HTML/RTF/Microsoft Word/Microsoft Project, připojení

odkazů do osnovy (po klepnutí na ně se otevře okno prohlížeče) a barevné zvýraznění syntaxe (včet

ně HTML, PHP, CSS, XML, SQL a mnoha dalších jazyků). Díky exportu dat, jež aplikace Leo nabízí,

můžete svou práci v několika krocích převést do systému Joomla.

Vzhledem k tomu, že můžete libovolně přidávat další uzly, můžete do nich také vkládat obsah, jako

je kód HTML, skripty PHP, kaskádové styly nebo jakékoli jiné textové informace. Stejně jako v pří

padě jakéhokoli jiného editoru tohoto druhu můžete přesunovat uzly nahoru, dolů, doleva a dopra

va a reorganizovat strany s použitím drag-and-drop funkcionality.

Jednou z významných funkcí pokročilého editoru jako je Leo je funkce Hoist. Pokud se chcete zamě

řit na konkrétní aspekt osnovy, stačí zvolit Outline → Hoist a vybraný uzel a jeho dceřiné uzly se

izolují, jako by se jednalo o samostatnou osnovu, jak ukazuje obrázek 4.9.

Obrázek 4.9. S použitím funkce Hoist můžete izolovat jednu větev osnovy

Poté, co dokončíte návrh struktury vašeho webu, můžete ji ručně vytvořit v systému Joomla anebo

použít plug-in aplikace Leo pro export dat do formátu HTML. Tento plug-in vygeneruje kód HTML

s osnovou, který poté můžete načíst do jakéhokoli textového či HTML editoru. Plug-in pro export dat

do aplikace Word dokáže vygenerovat soubor s osnovou, který můžete s využitím zobrazení Osno

va otevřít v aplikaci Word.

Aplikace Leo, Microsoft Word nebo FreeMind (nebo kombinace těchto tří) vám může pomoci navrh

nout váš web Joomla tak, aby splňoval všechny vaše požadavky. S plánem webu v ruce můžete začít

se samotnou konstrukcí webu.

Návrh obsahu


110

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Reinkarnace webu v systému Joomla

Kdysi jsem dostal nápad vytvořit web, ve kterém by mohli investoři, analytici a investorské skupiny

hledat a sdílet informace o investicích (metoda používaná Warrenem Buffettem). Návrh tohoto webu

jsem vytvořil v jazyce ASP (Active Server Pages), s využitím databázového systému Microsoft SQL

Server pro uložení všech investičních informací. Web byl volně přístupný všem, kteří chtěli s jeho

pomocí sledovat své investice. Jednou z neočekávaně populárních částí tohoto webu bylo diskuzní

fórum, kde si laici i investiční profesionálové mohli vyměňovat tipy, nabízet rady a předávat mate

riály, jako jsou videa a knihy.

Přestože jsem už před nějakou dobou, z důvodu nákladů na vývoj, původní web uzavřel, pro potřeby

této knihy se jedná o vhodný příklad pro reinkarnaci webu s použitím systému Joomla. Web nabízí

pevné základy pro vše od vlastní šablony až po přístup k databázi. Virtuální komunita rozrůstající

se okolo webu navíc poskytuje skvělý model toho, jaký typ interakce je s použitím komponent sys

tému Joomla možný.

Počínaje touto kapitolou bude struktura tohoto webu, s názvem EyeVesting, sloužit jako příklad

použití funkcionality systému Joomla pro vytvoření skutečného webu. Pro začátek ukazuje obrázek

4.10 základní osnovu webu, jejž hodlám vytvořit. Osnovu jsem vytvořil v aplikaci Leo a poté jsem

začal hledat některé z původních článků webu, abych je vložil do systému Joomla.

Na základě této osnovy vytvořím strukturu webu systému Joomla. Díky tomu, že aplikace Leo dokáže

uložit vše od textu, přes odkazy až po formátovaný obsah, mám v plánu soubor z aplikace Leo použít

Obrázek 4.10. Návrh organizace webu EyeVesting vytvořený v aplikaci Leo


111

jako dokumentaci. Společně s dokumentací učiněných návrhových rozhodnutí přiložím také kód SQL nezbytný pro vytvoření jakýchkoli vlastních tabulek, které za účelem uložení informací vytvořím. Na konci bude soubor pocházející z aplikace Leo přesně odpovídat publikovanému webu a umožní archivovat dokument s kompletním návrhem webu. Na základě hlavních sekcí a kategorií uvedených v tomto dokumentu vytvořím odpovídající strukturu v systému Joomla. Vytvoření sekcí a kategorií Doufám, že jste si vytvořili nějaký plán, jak organizovat web, který si přejete s použitím systému Joomla vytvořit – budete ho v tuto chvíli potřebovat. Konstrukce většiny webů Joomla začíná vytvořením sekcí a kategorií nezbytných pro organizaci obsahu, a právě tomu se věnuje tato část kapitoly. Otevřete administrační rozhraní systému Joomla, abyste mohli začít vytvářet potřebnou hierarchii. Odstranění ukázkových článků, kategorií a sekcí Dříve než budete moci začít vytvářet váš nový web, je třeba odstranit ukázkový obsah, abyste mohli začít u prázdného stolu. Sekci není možné odstranit, dokud nejdříve neodstraníte všechny články, které obsahuje. Začnete proto čistkou na úrovni článků.

Tip: Pokud uvidíte článek, kategorii nebo sekci se symbolem malého zámku uvedeným ve výbě

rovém sloupci namísto zaškrtávacího pole, znamená to, že je položka uzamčená a edituje ji jiný

uživatel. Pokud jste v minulosti klepli na položku (a tím způsobili její zamčení) a poté jste pone

chali webovou stránku otevřenou anebo zavřeli okno prohlížeče, aniž byste stiskli tlačítko Zavřít,

zůstane položka uzamčená. Abyste mohli položku odstranit, musí být odemčená. Volbou Nástro

je → Hromadná kontrola odemknete všechny položky v systému Joomla. Otevřete editor článků a v nabídce Počet zobrazených v dolní části stránky zvolte zobrazení 100 článků na stránku. Všechny články by se nyní měly zobrazit na jedné stránce. V záhlaví sloupce se zaškrtávacími poli jste si mohli všimnout zaškrtávacího pole. Jeho zaškrtnutím označíte všechny položky výpisu, jak ukazuje obrázek 4.11. Obrázek 4.11. Zaškrtnutím pole v záhlaví označíte všechny položky

Vytvoření sekcí a kategorií


112

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Poté, co označíte všechny články, odešlete je do koše klepnutím na ikonu Koš. Stále nebudete moci odstranit jednotlivé kategorie, dokud koš nevyprázdníte, a proto zvolte Obsah → Koš a články. Zobrazí se články nacházející se v koši (viz obrázek 4.12). Opět označte všechny položky. Obrázek 4.12. Označte všechny položky v koši Klepněte na ikonu Smazat. Zobrazí se stránka sumarizující položky, které se chystáte trvale odstranit. Potvrďte, že si přejete pokračovat. Zobrazí se další upozornění za účelem potvrzení odstranění obsahu. Po druhém potvrzení se články odstraní a měli byste vidět prázdný koš. Následně je třeba odstranit všechny kategorie. Otevřete správce obsahu a odstraňte kategorie s použitím stejného postupu, který jste právě použili pro odstranění článků. Nebudete muset znovu absolvovat práci s košem, protože se kategorie odstraní ihned. Poté, co kategorie odstraníte, odstraňte také všechny existující sekce. Co se obsahu týká, měl by váš web Joomla být tabulí nepopsanou.

Tip: Jedním z problémů, se kterým se setkává většina administrátorů webů Joomla, jsou zápla

vy nepublikovaného obsahu. Díky své neochotě odstranit obsah z archivu, i když už není nadá

le relevantní, obsah jednoduše zneveřejní. Tento typ skomírajícího obsahu se může vymknout

kontrole a pomalu, ale jistě, zahltit dříve efektivní instalaci systému Joomla. Nebuďte proto líní

zálohovat články a odstraňovat je z webu, jinak by tím mohla utrpět rychlost vašeho webu, který

by se navíc ještě špatně spravoval. Přidání nových kategorií a sekcí Konstrukci nové struktury obsahu byste měli začít v horní části hierarchie volbou Obsah → Správce sekcí. Správce sekcí umožňuje přidávat, odstraňovat, přeskupovat a modifikovat sekce webu Joomla. Novou sekci přidáte klepnutím na ikonu Nový (viz obrázek 4.13). Na svém webu EyeVesting začnu přidáním sekce pro kontaktní informace. Vezměte první sekci ve vašem hierarchickém plánu a do pole Titulek zadejte její název. Zadaný název by měl být stručný, protože se objeví v nabídkách. Ve svém případě jsem zvolil název Kontaktní informace.


113

Obrázek 4.13. Klepnutím na ikonu Nový přidáte novou sekci Kromě pole pro zadání titulku vyplňte ještě následující pole:

Alias – titulek ve verzi vhodné pro počítačové zpracování (tj. bez bílých znaků, všechny písme

na malá a bez speciálních znaků). Např. sekce s titulkem About Joomla! má alias about-joomla.

Alias se používá, pokud aktivujete funkci SEF (Search Engine Friendly) systému Joomla. Adresy

URL článků v této sekci pak mohou mít formu http://www.example.cz/about-joomla/muj-pro-

jekt/podpora-a-dokumentace.html.

Jméno sekce – podobně jako pole pro titulek umožňuje zadání názvu dané sekce. Na rozdíl od

titulku, který by měl být stručný, se tento název zobrazí nad sekcí až v okamžiku jejího výběru,

a proto může být tak dlouhý, jak je zapotřebí. Do tohoto pole jsem zadal hodnotu Kontaktní

informace.

Zveřejněno – specifikuje, jestli je daná sekce zveřejněná nebo ne. Jedná se o velmi užitečnou

funkci, protože administrátor systému může znepřístupnit celý tematický okruh pouhým zne

veřejněním konkrétní sekce. Zvolte možnost Ano.

Řadit – umožňuje nastavit pozici dané sekce v seznamu sekcí. Z nabídky můžete vybrat přesnou

pozici včetně zobrazení na samotném začátku nebo konci. Vzhledem k tomu, že přidáváte novou

sekci, standardně se zařadí na konec.

Přístupová úroveň – umožňuje nastavit úroveň nezbytnou pro přístup k sekcí a článkům, které

obsahuje. Vybírat můžete z možností Ve ř e j n ý, Registrovaní a Speciální. Přístupová úroveň spe

cifikuje skupinu uživatelů, kteří mohou číst obsah nacházející se v dané sekci. Výběrem možnosti

Veřejný umožníte všem uživatelům vidět obsah této sekce.

Obrázek – umožňuje nastavit obrázek sekce. V této nabídce se zobrazí názvy všech obrázků,

které se aktuálně nachází v adresáři image/stories systému Joomla. Tuto nabídku jsem pone

chal bez výběru.

Umístění obrázků – určuje lokaci obrázku sekce – vlevo, vpravo, uprostřed. Ponechal jsem výcho

zí hodnotu.

Popis – umožňuje zadat popis sekce. Do tohoto pole jsem zadal základní popis položek a doku

mentů, které zde může uživatel očekávat. ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹

Vytvoření sekcí a kategorií


114

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Až budete hotovi, uložte novou sekci do databáze klepnutím na ikonu Uložit. Gratuluji, právě jste vytvořili svou první sekci. Pokračujte v přidávání sekcí, dokud nebudete mít v systému všechny uvedené ve svém plánu webu.

Tip: Správce sekcí, správce kategorií a správce článků obsahují nabídku pro výběr obrázku, který

je možné k dané položce připojit. Obrázky uvedené v nabídce se nachází v podadresáři stories

adresáře images systému Joomla. K uploadování nových obrázků do tohoto adresáře, které pak

budete moci použít ve jmenovaných správcích, můžete použít správce médií. Rozhraní správce kategorií, které použijete pro přidání nových kategorií, je identické tomu pro přidávání nových sekcí a není ho proto zapotřebí krok za krokem popisovat. Navíc je zde pouze jedno pole s názvem Sekce. Vzhledem k tomu, že je kategorie z hierarchického hlediska potomkem sekce, můžete v této nabídce vybrat sekci, která je rodičem vytvářené kategorie. Otevřete správce kategorií a přidejte všechny kategorie ze svého plánu webu. Až skončíte, můžete začít s přidáváním článků. Volba textového editoru Ještě než začnete přidávat články, měli byste si zvolit WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor, který budete používat pro editaci obsahu článků. Každý z uživatelů systému Joomla si může sám zvolit některý z dostupných editorů, administrátor však může s použitím globální konfigurace určit výchozí editor. Mezi editory nainstalovanými v systému Joomla můžete vybírat v uživatelské části globálního nastavení dostupného z ovládacího panelu. Nabídka Výchozí WYSIWYG Editor obsahuje všechny dostupné editory. Standardní instalace systému Joomla obsahuje dva editory – TinyMCE a XStandard Lite. Příběh dvou editorů: TinyMCE a XStandard Lite Systém Joomla přichází se dvěma editory WYSIWYG – TinyMCE a XStandard Lite. TinyMCE je už odpradávna výchozím editorem díky excelentním editačním funkcím, které nabízí. Editor XStandard Lite nabízí funkce (jako je kompatibilita s XHTML a funkce pro zajištění přístupnosti), které z něj taktéž činí dobrou volbu. Měli byste vyzkoušet oba editory, abyste sami zjistili, který vám vyhovuje. Přestože se tvůrci obou těchto editorů snaží o zachování kompatibility s většinou webových prohlížečů, existují jistá omezení a v některých prohlížečích není veškerá funkcionalita dostupná. Pokud budou obsah vašeho webu tvořit přispěvatelé, je vhodné otestovat použitý editor WYSIWYG v prohlížečích, které budou přispěvatelé používat, abyste zabránili případným komplikacím při vkládání obsahu.

Tip: Přestože jsou editory TinyMCE a XStandard součástí standardní instalace systému Joomla,

existují pro systém Joomla i další editory. V době psaní této knihy existuje devět editorů pro sys

tém Joomla, které nabízí funkce jako je pokročilá správa médií nebo podpora XML. Více informací

najdete v části webu systému Joomla věnované rozšířením (extensions.joomla.org), konkrétně

v kategorii WYSIWYG editorů.


115

TinyMCE TinyMCE (Tiny MoxieCodeEditor) je už dlouhou dobu výchozím editorem systému Joomla. Je celý naprogramovaný v JavaScriptu a poskytuje úplnou WYSIWYG funkcionalitu. TinyMCE je ve skutečnosti spíše malým textovým procesorem než textovým editorem (viz obrázek 4.14*). Dokonce dovoluje přímou editaci zdrojového kódu HTML zadaného obsahu. Obrázek 4.14. Editor TinyMCE oplývá mnoha funkcemi, které jsou vlastní pouze textovým procesorům Mezi významné funkce tohoto editoru patří tyto:

Více fontů, stylů (včetně horních a dolních indexů) a velikostí písma

Zarovnání odstavců vlevo, vpravo, na střed a do bloku

Funkce vyjmout, zkopírovat a vložit (včetně možností, jako je vložení v podobě čistého textu

nebo vložení z aplikace Word)

Funkce nahrazení textu

Seznamy (číslované a nečíslované) včetně nastavení odsazení

Funkce Undo a Redo

Možnost vkládat datum a čas, hypertextové odkazy, kotvy jazyka HTML, horizontální čáry, sym

boly, emotikony, multimédia (včetně Flash), zalomení a obrázky

Barevný text a pozadí

Možnost vkládat tabulky a manipulovat s jejich sloupci a řádky

Kompletní podpora CSS (Cascading Style Sheets) Rozhraní TinyMCE nabízí další skvělé funkce, včetně následujících:

Kontrola pravopisu

Tisk

Podpora mezinárodních znakových sad a psaní zleva doprava i zprava doleva

Zobrazení editoru přes celou obrazovku ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ *Poznámka českého vydavatele: V nejnovějších verzích systému Joomla nemusí editor TinyMCE ve výchozím nastavení vypadat přesně tak, jako na obrázku. Některé ovládací prvky mohou chybět. Abyste je aktivovali, otevřete správce zásuvných modulů a klepněte na položku Editor – TinyMCE. V části Parametry zásuvného modulu vyberte rozšířenou funkčnost a v části Rozšířené parametry ověřte, že je povoleno zobrazení všech požadovaných ovládacích prvků.

Volba textového editoru


116

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Vr s t v y

Absolutní pozicování

Zobrazení vizuálních řídicích znaků Aktuální tabulka kompatibility editoru TinyMCE ukazuje, že je editor funkční v následujících webových prohlížečích: Microsoft Internet Explorer 5.5 SP2 a novější (nekompatibilní s Internet Explorer 5.0), Mozilla SeaMonkey 1.0.5 a novější, Firefox 1.5.x a novější, Safari 1.2 a novější, Google Chrome a Opera 9 a novější. Je pravděpodobné, že ve všech těchto prohlížečích podporujících JavaScript bude možné editor TinyMCE bez problémů používat.

Upozornění: Jedním z omezení editoru TinyMCE je velikost článku. Editor by si měl poradit s vět

šinou článků (protože bývají krátké), pokud však velikost textu přesáhne 200–300 KB, editor bude

mít problémy. Jedná se spíše o omezení JavaScriptu než samotné aplikace. Pokud však plánujete

použít systém Joomla jako repozitář dokumentů, může se jednat o vcelku zásadní omezení.

XStandard Lite S příchodem systému Joomla verze 1.5 došlo k přidání editoru XStandard, který nabízí dodatečné funkce v oblasti přístupnosti a podpory XHTML. Vyžaduje instalaci plug-inu na straně klienta, ke které dochází automaticky. Prohlížeč uživatele zobrazí žádost o potvrzení instalace editoru XStandard. V době psaní této knihy je plug-in editoru XStandard k dispozici pro systémy Windows a MacOS X. Pokud někteří z vašich přispěvatelů používají systém Linux a XStandard je vaším výchozím editorem, ujistěte se, že vědí, jak nakonfigurovat svůj uživatelský účet tak, aby mohli používat jiný editor. Editor XStandard Lite dodávaný společně se systémem Joomla nabízí řadu unikátních funkcí:

Kompatibilita s CSS, validní kód XHTML a zlepšená přístupnost

Knihovna obrázků, ze které je možné vkládat obrázky

Knihovna hypertextových odkazů

Možnost vkládat úryvky kódu z knihovny

Možnost změny velikosti obrázků

Klávesové zkratky pro většinu funkcí

Možnost ukládat obrázky z editoru na pevný disk

Ovládací prvky umožňující nastavení vlastností tabulky (jako např. šířku sloupců) myší Největší nevýhodou editoru XStandard je jeho omezená podpora napříč platformami. Na straně klienta je třeba nainstalovat plug-in, který je dostupný pouze pro systémy Windows a MacOS X – a pracuje jen v některých prohlížečích (Internet Explorer, Firefox, Safari a Opera). Toto omezení ostře kontrastuje s editorem TinyMCE, který nevyžaduje jakoukoli instalaci a funguje v podstatě na každé platformě s webovým prohlížečem podporujícím JavaScript. Použití plug-inu však dává editoru XStandard Lite výraznou výkonnostní výhodu oproti editorům založeným na skriptech jako je TinyMCE.

Poznámka: Abyste mohli editor XStandard Lite použít, musíte tento plug-in aktivovat v adminis

tračním rozhraní systému Joomla (ve výchozím nastavení systému Joomla je tento plug-in zaká

zaný). Aktivaci je možné provést ve správci plug-inů (zvolte Rozšíření → Správce zásuvných

modulů) a následně nastavit v Globálním nastavení jako Výchozí WYSIWYG Editor.

‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹


117

Bez editoru Pokud v globální konfiguraci vyberete možnost No editor, neznamená to, že by nebyla možná editace obsahu. Pokud v konfiguraci vyberete editor TinyMCE, převezme kontrolu nad textovou oblastí, do které se zadává obsah článku. To znamená, že se postará o zobrazení všech fontů, stylů, obrázků a veškerého dalšího obsahu uvedeného v textové oblasti. V případě volby No editor se zobrazí standardní textová oblast s obsahem článku. Vzhledem k tomu, že jsou články v systému Joomla ve formátu HTML, zobrazí se v textové oblasti kompletní kód HTML článku. Jednoduchý článek s nadpisem a jedním řádkem textu by tak vypadal následovně: <h1>Nadpis

Textový obsah.

Vo l b a No Editor je nejvhodnější pro weby, u kterých se předpokládá dostatečná technická způsobilost přispěvatelů, nebo je zapotřebí vkládat do těla článku přímo kód HTML (např. kód AdSense, formulář pro přihlášení k odběru bulletinu atd.). V případě méně vyhraněných webů by mohly značky jazyka HTML začátečníky zmást. I když jazyku HTML uživatel rozumí a ví, jak ho používat, bude to mnohým z nich připadat těžkopádné a obtížné.

Tip: Možnost No editor se hodí také, pokud chcete do článku vložit kód v JavaScriptu nebo

jiný podobný obsah. Ve výchozím nastavení editory jako je TinyMCE z bezpečnostních důvodů

odstraňují ze zadaného obsahu, ještě před jeho uložením do databáze, potenciálně nebezpeč

ný kód. Tato bezpečnostní čistka naneštěstí může odstranit i položky obsahu, které chcete, jako

např. objekty Flash. S možností No editor žádný takovýto filtr spojený není a tak není problém

podobné položky přidat. Zpravidla mám dva administrátorské účty – jeden pro standardní edi

taci článků a druhý pro přidávání objektů nebo jiných věcí, které by bezpečnostní algoritmy

jinak odstranily. Přidávání článků V kapitole 2 jste se dozvěděli, jak jednoduché je přidat do systému Joomla článek. Nyní se podíváte trochu detailněji na některé z dostupných možností nastavení článků a dozvíte se, jakou mají spojitost se zobrazením obsahu. Naučíte se také, jak přímo do článků vkládat média (např. animace Flash, obrázky a zvuky). Nastavení základních parametrů článku Mezi základní parametry článku se řadí ty, které se nastavují pokaždé, když se do systému přidá nový obsah. Jedná se o parametry jako je datum zveřejnění, titulek, autor atd. Ovlivňují prezentaci článku i jeho zveřejnění. U každého článku vloženého do systému je možné nastavit následující základní parametry:

Alias titulku – alternativní titulek článku vhodný pro dynamické zpracování ve skriptech a vyhle

dávače (SEF). Např. alias titulku What’s New in 1.5? je whats-new-in-15, aby se s ním v progra

movém kódu lépe pracovalo.

Alias autora – umožňuje zobrazit přezdívku nebo pseudonym autora (pokud je povoleno zob

razení jména autora).

‹ ‹

Přidávání článků


118

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Přístupová úroveň – umožňuje nastavení jedné ze tří přístupových úrovní (Ve ř e j n ý, Registro

vaní a Speciální).

Datum vytvoření – umožňuje přepsat datum vytvoření článku, které se zobrazuje návštěvní

kům webu. Tato funkce se používá u článků s datem zveřejnění v budoucnosti, které se na webu

objeví až po uplynutí zadaného data nebo v případě opětovně zveřejněných starších článků, jež

prošly revizí.

Zveřejnit od – specifikuje datum, od kterého se článek automaticky zobrazí na webu. To se hodí

pro opakující se obsah, obsah spojený s událostmi a obsah, který se zveřejňuje pravidelně jako

např. Úterní kuchařský sloupec. Sloupkař může kdykoli v předstihu uploadovat článek, který se

zveřejňuje každé úterý. Ve vojenském žargonu můžete jednoduše „vypálit a zapomenout“. Poté,

co nastavíte datum zveřejnění (případně také čas), v zadaný den se článek automaticky zobra

zí na webu.

Zveřejnit do – specifikuje datum, po kterém se článek nebude na webu zobrazovat. Pokud pone

cháte tento parametr nevyplněný, zůstane článek zveřejněný, dokud se ručně neodstraní, nebo

se nezruší jeho zveřejnění. U všech polí pro zadání data (jako je datum vytvoření, zveřejnit od, zveřejnit do) najdete na pravé straně tlačítko se třemi tečkami (...). Stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí grafický kalendář, který umožňuje výběr data.

Tip: Data Zveřejnit od a Zveřejnit do představují skvělou příležitost, jak automaticky zveřej

nit sezónní obsah. Můžete do systému vložit článek, který se hodí každý rok (např. instrukce, jak

správně zabalit dárek) a nastavit data Zveřejnit od a Zveřejnit do tak, aby se článek zobrazoval

od 1. prosince do 26. prosince. Tento článek můžete vytvořit za teplých letních dnů a pak mu již

nevěnovat žádnou pozornost. Když nadejde čas Vánoc, článek se ve správnou dobu automaticky

na webu zobrazí. Na konci roku stačí jednoduše přenastavit data začátku a konce zveřejnění pro

další rok, aby váš se článek narok zobrazil znovu.

Nastavení pokročilých parametrů článku Část Parametry – Pokročilé (viz obrázek 4.15) slouží ke konfiguraci prezentace článku, poté co ho uživatel celý zobrazí (tj. poté, co klepne na odkaz Celý článek v dolní části náhledu článku). U většiny článků se pokročilé parametry nenastavují a ponechávají se výchozí hodnoty. Mnohé z pokročilých parametrů můžete nastavit jinak než velí globální nastavení. Výchozí nastavení Použít globální bude v některých speciálních případech třeba pro konkrétní článek změnit. Ve většině případů je však vhodné ponechat globální nastavení, aby se veškeré změny konfigurace provedené administrátorem na globální úrovni automaticky v článku projevily. Část Parametry – Pokročilé obsahuje následující možnosti:

Zobrazit titulek – skryje nebo naopak zobrazí titulek článku.

Klikatelný titulek – umožňuje učinit z titulku článku odkaz. Cíl tohoto odkazu je stejný jako cíl

odkazu Celý článek.

Úvodník – umožňuje nad článkem zobrazit úvodní text. Jedná se o zkrácenou verzi článku zob

razovanou v souhrnných výpisech (jako např. výpis článků kategorie) společně s odkazem Celý ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹


119

článek. Stisknutím tlačítka Celý článek v dolní části editoru vložte oddělovač úvodního textu

a textu samotného těla článku.

Jméno sekce a Titulek sekce klikatelný – umožňuje zobrazit název sekce v horní části článku.

Možnost Titulek sekce klikatelný specifikuje, jestli má zobrazený název sekce sloužit jako odkaz,

který návštěvníka zavede do odpovídající sekce obsahující obdobné články.

Titulek kategorie a Titulek kategorie klikatelný – umožňuje zobrazit název kategorie v horní

části článku. Možnost Titulek kategorie klikatelný specifikuje, jestli má zobrazený název kate

gorie sloužit jako odkaz, který návštěvníka zavede do odpovídající kategorie obsahující obdob

né články.

Hodnocení článku – zobrazí se namísto hodnocení článku pocházejícího od uživatelů. Změnu

výchozí možnosti Použít globální byste měli zvážit. Pokud i jediný článek na webu plném hod

nocených článků nemá hodnocení, může se stát předmětem cenzury. Obdobně, pokud má jediný

článek hodnocení, zatímco ostatní nikoli, bude to uživateli připadat zvláštní.

Jméno autora – zobrazí se namísto jména autora daného článku.

Datum a čas vytvoření – zobrazí se namísto data a času vytvoření článku.

Datum a čas úpravy – zobrazí se namísto data a času úpravy článku.

Ikona PDF – umožňuje změnit nastavení zobrazení ikony PDF.

Ikona tisku – umožňuje změnit nastavení zobrazení ikony tisku.

Ikona email – umožňuje změnit nastavení zobrazení ikony e-mailu.

Jazyk obsahu – použije se namísto jazyka článku.

Klíčový odkaz – textový klíč, který je možné použít pro odkaz na tento článek v rámci systému

Joomla (např. odkaz článek s nápovědou). Ačkoli jsou pokročilé možnosti nastavení v některých vzácných případech užitečné, je pole Klíčový odkaz jedinou z nich, kterou budete u článků často používat. ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ ‹ Obrázek 4.15. Část Parametry – Pokročilé obsahuje možnosti nastavení prezentace článku

Přidávání článků


120

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Nastavení metadat článku Metadata je možné charakterizovat jako data o datech. V tomto případě se jedná o data týkající se článku, která jsou pro uživatele neviditelná, ale jsou k dispozici vyhledávačům a používají se pro indexaci, evidenci a popis. Metadata jsou důležitá pro to, aby se váš obsah prezentoval na webu správně a dozvíte se o nich více v kapitole 12, která popisuje techniky optimalizace pro vyhledávače. Systém Joomla nabízí následující pole pro metadata:

Popis – slouží pro shrnutí obsahu článku. Tento popis se v některých vyhledávačích (jako je např.

Google) zobrazí přímo pod názvem webu na stránce s výsledky vyhledávání.

Klíčová slova – umožňuje nastavit klíčová slova článku.

Roboti – umožňuje zadat dodatečné informace pro vyhledávače.

Změna tvůrce – umožňuje přenastavit autora článku. Tato funkce je velmi užitečná, pokud chce

administrátor zveřejnit článek od nějakého jiného přispěvatele (např. článek zaslaný e-mai

lem).

Tip: Většina vyhledávačů neklade na klíčová slova tak velký důraz, protože spameři tato meta

data často zneužívají, aby zamaskovali skutečnou povahu svých webů. Z tohoto důvodu nemu

síte věnovat tvorbě klíčových slov příliš mnoho času. Místo toho se raději ujistěte, že se veškerá

požadovaná klíčová slova nachází v popisu webu a někde v samotném článku. Tato strategie bude

mít mnohem lepší výsledky, co se možnosti vyhledat web týká. Pokud chcete tento proces auto

matizovat, můžete použít některý z online automatických generátorů metatagů (např. www.see-

search.com/webdesign/seeMetaTag.htm), který se postará o extrakci klíčových slov.

U každého článku, který budete přidávat, se pokuste ihned vyplnit metadata. Je nepravděpodobné, že byste se někdy za tímto účelem do článku vrátili zpět, a je proto nejlepší udělat to, když máte šanci. Přidání článku na web Měli byste mít mnohem jasnější představu o dostupných parametrech a konfiguraci článků, které vám umožní dělat lepší rozhodnutí o tom, jaké parametry publikace zvolit. Nyní je na čase přidat do vašeho webu nový článek. Otevřete správce článků anebo v ovládacím panelu jednoduše klepněte na ikonu Přidat nový článek. Zadejte titulek článku do pole Titulek a jeho verzi přívětivou pro počítač do pole Alias (popř. toto pole ponechejte prázdné a systém Joomla vytvoří alias pro zadaný titulek sám). Vyberte sekci a kategorii a nastavte zveřejnění článku na titulní straně. Článek, který budu publikovat, můžete vidět na obrázku 4.16. Dříve než skončím, změním ještě několik nastavení v části Parametry – Pokročilé. Nejdříve aktivuji zobrazení názvů sekce a kategorie a učiním z nich odkazy. Poté aktivuji zobrazení ikony tisku, aby si mohli návštěvníci článek vytisknout pokud chtějí (bez ohledu na to, že je globální nastavení odlišné a většina článků ikonu tisku nemá). Panel s pokročilými parametry nyní vypadá tak jako na obrázku 4.17. ‹ ‹ ‹ ‹


121

Obrázek 4.16. Zadejte titulek, alias, sekci, kategorii a tělo nového článku

Obrázek 4.17. Změňte pokročilé parametry tak, aby odpovídaly potřebám vašeho článku

Nezapomeňte nastavit metadata článku. Napsal jsem stručný popis článku, tak, aby se v něm vysky

tovala většina důležitých klíčových slov. Sestavil jsem také seznam klíčových slov, které podle mého

mínění perfektně reflektují článek (viz obrázek 4.18).

Přidávání článků


122

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Obrázek 4.18. Nezapomeňte nastavit metadata článku, aby ho mohly vyhledávače správně zařadit do svých katalogů Předtím, než článek uložím, přidám do něj ještě nějaká média. Nejdříve uploaduji malý obrázek PNG, který by se měl objevit v textu. Později přidám ještě úvodní audio soubor, který završí multimediální prožitek. Alternativně můžete přidat i soubor Flash nebo jiný typ média. Umístěte textový kurzor na místa v článku, kam si přejete vložit obrázek. Ještě než do článku obrázek vložíte, je třeba ho uploadovat. Posuňte se na stránce dolů, kde narazíte na tlačítko Obrázek. Stiskněte ho a zobrazí se okno pro přidání obrázku s náhledy všech multimediálních souborů nacházejících se ve výchozím adresáři pro média webu.

Tip: Pokud máte více multimediálních souborů anebo bude tato média sdílet několik článků,

můžete je snadno uploadovat prostřednictvím správce médií. Chci uploadovat vlastní obrázek, a proto v části Upload nacházející se v dolní části okna stisknu tlačítko Procházet (viz obrázek 4.19). Vyberu svůj soubor maikona.png a stisknu tlačítko Zahájit nahrávání. V okně se automaticky objeví náhled nového obrázku. Klepněte na nový obrázek a tím ho vyberte pro vložení. Pole URL obrázku se automaticky nastaví na cestu ke zvolenému obrázku. V mém případě má cesta podobu images/stories/maikona.png. Zadal jsem popis obrázku, který je velmi důležitý z pohledu přístupnosti i vyhledávačů. Vyhledávače nemohou „vidět“ obrázek, mohou však získat hodnotu jeho parametru alt obsahující popis. Popis obrázku potřebují také softwary zajišťující přístupnost (např. čtečky obrazovek pro zrakově postižené), aby mohly uživateli sdělit, co je na stránce zobrazeno. Titulek obrázku jsem jednoduše zadal stejný jako popis. Titulek chci zobrazit po přejetí myší nad obrázkem, a proto jsem zaškrtl pole Popisek. Následně jsem obrázek konečně vložil do článku, na pozici textového kurzoru, klepnutím na položku Vložit v pravém horním rohu okna. Obrázek je nyní součástí článku (viz obrázek 4.20).


123

Obrázek 4.19. Stiskněte tlačítko Procházet v dolní části okna a vyberte obrázek, který chcete uploadovat

Obrázek 4.20. Obrázek se nyní nachází v článku, na místě kam jste ho vložili

Článek je připravený na zveřejnění, a proto ho uložím do databáze klepnutím na ikonu Uložit. Pokud

nyní otevřete v prohlížeči titulní stránku webu, obrázek tam nenajdete. Proč? Když jste předtím pro

váděli čistku systému, odstranili jste veškeré sekce a kategorie. Titulní strana byla nastavená tak, aby

zobrazovala položky, které už nyní neexistují.

Aby se nový obsah zobrazil, je třeba přiřadit titulní straně nové sekce a kategorie. Ještě než tak ale

učiníte, proč nepřidat ještě další články a neotestovat funkcionalitu nekategorizovaného obsahu?

Přidání druhého článku

V rámci porozumění všem možným typům obsahu v systému Joomla přidejte nový článek neza

řazený do žádné kategorie. S pomocí nekategorizovaného obsahu můžete otestovat nabídku, která

Přidávání článků


124

Kapitola 4: Vkládání obsahu

přenese uživatele na konkrétní článek namísto na seznam článků dané kategorie či sekce. Příkladem nekategorizovaného článku jsou např. obchodní podmínky webu. Vzhledem tomu, že kategorie a sekce vychází z tematického zaměření webu, pro články, jako jsou obchodní a licenční podmínky nebo kontaktní informace zpravidla není v hierarchické struktuře webu přesné místo. Přirozeně byste mohli vytvořit kategorii, do které byste všechny tyto články zařadili, v tomto případě však ponechejte články nekategorizované. Vytvořte nový článek s požadovanými parametry a obsahem. Nezapomeňte v nabídkách Kategorie a Sekce ponechat výběr Nekategorizováno (viz obrázek 4.21). Pro tento příklad jsem vytvořil článek obsahující obchodní a licenční podmínky webu. Obrázek 4.21. Vložte nekategorizovaný článek Na rozdíl od článku, který jste vkládali naposled, nenastavujte, s použitím pokročilých parametrů, zobrazení názvů sekce a kategorie ve formě odkazů. Pokročilé parametry však můžete použít pro přenastavení jména autora a data a času vytvoření. Doporučuji u obou těchto parametrů zvolit možnost Skrýt, protože u systémového článku, jako je tento, není třeba tato data uvádět (přestože všechny ostatní články tyto informace obsahují). Až budete hotovi, klepnutím na ikonu Uložit uložte článek do databáze. Nyní můžete přikročit k tvorbě nabídek, které budou na tyto články odkazovat.

Tip: Domovská stránka webu se v terminologii systému Joomla označuje jako titulní. Obsah,

který se na titulní stránce zobrazuje, můžete prozkoumat s použitím správce titulní stránky.

Chcete-li provést rychlou kontrolu obsahu titulní stránky, otevřete správce klepnutím na ikonu

Správce titulní stránky v ovládacím panelu. Veškerý obsah titulní stránky zůstává nadále pří

stupný skrze správce článků.


125

Poté, co se vrátíte zpět do správce článků, ověřte, že se ve sloupci Zveřejněno u některého ze článků

nenachází ikona se symbolem vykřičníku, jak ukazuje obrázek 4.22. V takovém případě bude nutné

u daného článku změnit datum jeho zveřejnění, aby se článek zobrazil. Může se stát, že systém Joom

la přiřadí novému článku datum a čas zveřejnění v budoucnosti. Chcete-li, aby se článek zobrazil

ihned, jednoduše u článku změňte hodnotu Zveřejnit od na aktuální datum.

Obrázek 4.22. Pokud se zobrazí ikona se symbolem vykřičníku, nachází se datum zveřejnění v budoucnosti

Přidávání položek nabídky

Systém Joomla se točí okolo článků, ale co se přístupu k nim týká, hraje prim systém nabídek. Na kaž

dou sekci, kategorii i jednotlivé články musí odkazovat nějaká položka nabídky, aby se k nim uživatelé

dostali. Nabídky se v systému Joomla vždy nedefinují způsobem známým z desktopových aplikací.

V systému Joomla se může nabídka zobrazovat buďto horizontálně, v horní části stránky, anebo

vertikálně, po jejím boku. Nabídka může mít také podobu jednoduchého přehledu článků, který

návštěvníkovi umožňuje navigaci mezi jednotlivými články, nebo také může obsahovat články v blo

govém formátu.

Následující část kapitoly popisuje jednotlivé typy položek nabídek dostupné v systému Joomla. Dozví

te se, jak do nabídky přidat položku odkazující na článek, který jste právě vložili do systému Joomla,

a také jak vytvořit položku odkazující na určitou kategorii.

Vytvoření položky nabídky odkazující na nekategorizovaný

článek

Pro nekategorizovaný článek můžete vytvořit položku nabídky, která návštěvníka zavede přímo na

daný článek. Onou nabídkou bude v tomto případě hlavní nabídka.

Začněte otevřením správce nabídek a poté klepněte na ikonu Upravit položky nabídky ve sloup

ci Položka nabídky záznamu hlavní nabídky. Vytvořte novou položku nabídky klepnutím na ikonu

Nový.

Zobrazí se stránka podobná té z obrázku 4.23, se seznamem všech možných typů položek, které může

nabídka obsahovat. Klepnutím na položku Články v části Interní odkaz zobrazíte dostupné typy

položek nabídky, které odkazují na články.

Přidávání položek nabídky


126

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Obrázek 4.23. Stránka pro přidání položky nabídky uvádí ve stromové struktuře dostupné typy obsahu

Klepnutím na položku Vzhled článku zajistíte vytvoření položky nabídky odkazující na článek. Jako

název položky nabídky zadejte Obchodní podmínky, popř. titulek článku, na který bude položka

odkazovat. Možnosti Zobrazit v a Nadřazená položka ponechejte nastavené na jejich výchozích

hodnotách (tj. Hlavní nabídka, resp. Nejvýše, jak ukazuje obrázek 4.24).

V pravé horní části najdete pole Zvolte článek a vedle něj tlačítko Zvolit. Po stisknutí tohoto tlačít

ka se zobrazí okno sloužící pro výběr článku (viz obrázek 4.25). Vyberte váš nekategorizovaný člá

nek klepnutím na jeho titulek a vrátíte se zpět do editoru položky nabídky, s titulkem daného článku

uvedeným v poli Zvolte článek.

Obrázek 4.24. V polích Zobrazit v a Nadřazená položka ponechejte výchozí hodnoty


127

Obrázek 4.25. Klepnutím na titulek článku propojíte danou položku nabídky s tímto článkem

U této položky nabídky není třeba měnit žádné z pokročilých parametrů, a proto klepnutím na ikonu

Uložit uložte novou položku nabídky.

Pokud nyní otevřete ve webovém prohlížeči titulní stranu webu Joomla, uvidíte položku Obchodní

podmínky uvedenou na konci hlavní nabídky, jak ukazuje obrázek 4.26. Pokud na tuto položku klep

nete, zobrazí se článek na samostatné stránce, bez jakýchkoli odkazů na sekce nebo kategorie.

Obrázek 4.26. Položka Obchodní podmínky je nyní součástí hlavní nabídky

Tímto způsobem můžete do nabídky přidat jakékoli další položky odkazující na články. Systém CMS

by však nebyl příliš užitečný, pokud byste museli vytvářet novou položku nabídky pokaždé, když

přidáte do systému nový článek. Většina položek nabídek, které vytvoříte, proto bude odkazovat na

agregované výpisy, jejichž obsah může systém Joomla dynamicky generovat. Typickým příkladem

takovéto položky nabídky je položka odkazující na určitou kategorii.

Přidávání položek nabídky


128

Kapitola 4: Vkládání obsahu

Vytvoření položky nabídky odkazující na kategorii

V této části kapitoly se dozvíte, jak do nabídky přidat položku, která zobrazí všechny články zadané

kategorie. Ještě než ale do hlavní nabídky přidáte novou položku, bylo by dobré tuto nabídku pročis

tit a odstranit z ní všechny položky odkazující se na ukázková data, která již neexistují.

Začněte otevřením správce nabídek a následně klepněte na ikonu Upravit položky nabídky hlavní

nabídky. Poté, co se zobrazí aktuální seznam položek nabídky, označte všechny položky s výjimkou

položek Home a Obchodní podmínky (tj. Joomla! Overview, What’s New in 1.5?, Joomla! License,

More about Joomla!, FAQ, The News, Web Links a News Feeds). Klepnutím na ikonu Koš označe

né položky odstraníte. Vzhledem k tomu, že nabídku jako takovou neodstraňujete, n



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist