načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Jóga - sestavování lekcí - Mark Stephens

-14%
sleva

Kniha: Jóga - sestavování lekcí
Autor:

Tento kompletní průvodce plánováním a sestavováním úspěšných lekcí jógy obsahuje více než 2000 fotografií a 67 modelových jógových sestav pro široké rozpětí cvičících - pro ...
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  590 Kč 507
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
16,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Rok vydání: 2017-10-26
Počet stran: 416
Rozměr: 170 x 243 mm
Úprava: 413 stran : ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: překlad: Kristína Jakubíková
Vazba: brožovaná lepená
Doporučená novinka pro týden: 2017-44
ISBN: 9788026416463
EAN: 9788026416463
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tento kompletní průvodce plánováním a sestavováním úspěšných lekcí jógy obsahuje více než 2000 fotografií a 67 modelových jógových sestav pro široké rozpětí cvičících - pro začátečníky, středně pokročilé i pokročilé studenty; pro děti, mladistvé, ženy v různých obdobích života a pro seniory; lekce pro úlevu od deprese a úzkosti, sestavy pro každou z hlavních čaker a ájurvédských konstitučních typů. Mark Stephen, uznávaný učitel, lektor a autor knihy Vyučujeme jógu: nezbytné základy a techniky (seženete zde: http://www.albatrosmedia.cz/tituly/16120384/vyucujeme-jogu/) nám tady předkládá různé vzájemné vztahy mezi ásanami ze sedmi základních skupin a užitečné přílohy s hodnotnými nástroji pro učitele i studenty jógy. „Srozumitelná, příhodná a velice potřebná práce o důležitém umění sestavování lekcí. Tato systematicky zpracovaná kniha, založená na poznatcích vědy se určitě rychle stane klasikou pro všechny učitele jógových ásan, jak pro ty začínající, tak i pro ty zkušené. Je to povinné čtení pro kterýkoliv lektorský kurz, který chce učit dle současné úrovně poznatků.“ - LESLIE KAMINOFF, spoluautor knihy Jóga - anatomie, 35 let působnosti v oblasti jógového vzdělávání „Od filosofie a principů k metodologii a technice. Tato kniha je bohatým zdrojem poznatků, jak tvořit lekce napříč širokým spektrem záměrů, potřeb a aspirací pro učitele i pro studenty. Mark Stephens odvedl vynikající práci spojením poznatků klasické i moderní jógy aby ji zpřístupnil všem.“ - STEPHEN COPE, ředitel Kripalu Center a autor The Wisdom of Yoga „Tato kniha dělá skvělou službu jógové komunitě, jelikož inteligentní sestavování lekcí je ztělesněním elegantního tvoření a odkrývá podstatu, které Mark Stephens rozumí a kterou miluje.“ - SHIVA REA, zakladatelka Prána Vinjása jógy „Mark Stephens, učitel učitelů, nám dal moudrého a praktického průvodce, který by měl být v knihovně každého jógového odborníka. Přináší tady odbornost, které by měl rozumět každý učitel i praktikující.“ - SALLY KEMPTON, autorka Meditation fot the Love of It Připravujeme také překlad další knihy tohoto autora - Yoga Adjustments: Philosophy, Principles, and Techniques (https://www.amazon.com/Yoga-Adjustments-Philosophy-Principles-Techniques/dp/1583947701/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1503439783&sr=8-1&keywords=yoga+adjustments) (příručka instruktora jógy)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Mark Stephens - další tituly autora:
Vyučujeme jógu Vyučujeme jógu
Stephens, Mark
Cena: 472 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
201 Kapitola devátá Sestavování lekcí pro děti Obáváš se vidět jej, jak mrhá své mládí na nic. Cože! Je ničím být šťastný? Je ničím skákat, hrát si a běhat kolem celý den? Nikdy už nebude mít tak rušný život. – Jean-Jacques Rousseau, Émile, 1972 Děti minulých generací bývaly fyzicky aktivnější, než jsou děti dnešní. Hráli si s kamarády, byly aktivní v organizovaných sportech či rekreačních programech anebo pracovaly. Dnes má více a více dětí sedavý život spojený se špatnými stravovacími návyky, výskyt obezity u dětí ve věku 6–17 let se ztrojnásobil z 5 % v roce 1976 na 20 % v roce 2009. 1 Děti jsou také pod rostoucím tlakem na svůj akademický výkon, aby udržely krok s úzce definovanými národními a státními standardy výsledků vzdělávání. Tento trend spolu se snižujícími se výdaji na školství omlouvá redukci tělovýchovy, umělecké výchovy a jiných aktivit, u kterých se děti hýbou a zároveň mají mentální pauzu, která, pokud je jim dopřána, zlepšuje vzdělávání. S rostoucími nároky na výkon dětí se u dětí zároveň setkáváme s nárůstem stresu a psychologických poruch. Téměř 10 % dětí mezi 12–17 lety mělo v roce 2009 závažnou epizodu deprese, s vyšším výskytem (13 %) u dívek. 2 Výrazné množství dětí má vážné potíže s emocemi, koncentrací či s vycházením s jinými lidmi. 3 I přes tyto trendy je mnoho dětí velice zdravých. Děti, které pravidelně cvičí, mají silnější svaly i kosti, štíhlejší tělo a méně pravděpodobně se u nich vyvine diabetes typu 2. Pravděpodobněji mají ze sebe lepší pocit, mají silnější sociální vztahy a lepší náhled na život. Také lépe spí a lépe zvládají stresové situace, ať už je to příprava na písemku nebo vypořádání se s neúspěchem. Cvičením získávají tyto děti více vytrvalosti, síly a flexibility než jejich sedící kolegové. Když děti pravidelně cvičí a mají zdravou stravu, jsou na cestě k zdravějšímu a šťastnějšímu životu. Většina dětí, které dělají jógu, se k ní dostaly napodobováním rodičů anebo jim jógu rodiče představili přímo. Z pravidelného praktikování jógy mohou mít děti určitě stejný prospěch jako dospělí: rozvíjí či udržují svou flexibilitu, sílu, koordinaci a rovnováhu fyzického těla, zároveň redukují stres a získávají pozitivní pohled na život. Každopádně ale jóga, kterou dělají rodiče, nemusí být vhodná pro jejich děti. Je důležité zvážit období vývoje dětí, když pro ně vytváříte lekce. Těla dětí pořád rostou. Jejich kosti jsou měkčí a vazy elastičtější. Ásany, které na kosti dospělého vytvářejí zdravý tlak, můžou kosti dítěte přetěžovat. Pohyb, který zahrnuje 1 Výzkumná data ukazují, že vyšší výskyt obezity vykazuje silnou korelaci s úrovní ekonomické chudoby. Více viz Ogden et al. (2010) 2 Tento trend je spojený se zvýšeným výskytem sebevražd mezi mládeží, zejména pokud je spojený s nárůstem výskytu obezity. Více viz Substance Abuse and Mental Health Services Administration (2010). 3 I když je průměr jenom 5 %, reprezentuje to přibližně 3,75 milionu dětí. Více informací viz U.S. Department of Health and Human Services (1999). Sestavování lekcí pro různé fáze života 202 maximální rozsah pohybu v kloubu dospělého, může přetáhnout vazy u dětí a vést k dlouhodobé nestabilitě kloubu. I když to vypadá, že děti mohou běhat a hrát si nekonečně dlouho, lekce pro dospělé – typicky 60 až 90 minut – může děti unavit. A zatímco si mnoho dospělých užívá lekci v přehřáté místnosti, dítě je na takové lekci mnohem více vystaveno vyčerpání z přehřátí. Mnoho jednoduchých a populárních ásan je v širší literatuře označeno jako nevhodné pro děti a jejich fyzickou kondici. Například směrnice pro tělocvik na kalifornských veřejných školách od California Department of Education (2009, 292–297, Physical Education Framework for California Public Schools) uvádí několik pozic, které připomínají základní ásany jógy nebo jsou s nimi shodné, za kontraindikované pro všechny děti od předškolního věku až do 18 let. Tento seznam zahrnuje utkatásanu, uttanásanu, halásanu, salamba sarvángásanu, utthita trikónásanu, rozpažení jako ve v írabhadrásaně II a baddha kónásanu. Z několika příčin se doporučené alternativy zdají být riskantnější než zakázané pozice: vysoký výpad s kolenem před kotníkem jako alternativa baddha kónásany, vyhrbená verze maríčjásany A je nabízená jako alternativa uttanásany. U silového tréninku, jehož biomechanika je podobná jako u přechodu phalakásana – čaturanga dandásana, je stanovisko Americké asociace pediatrů takové, že „děti a adolescenti by se měli vyhýbat zvedání činek, silového trojboje či bodybuildingu a programů, které opakovaně využívají maximální množství váhy v silovém tréninku, až do období, kdy dosáhnou stupně 5 Tannerovy stupnice vyspělosti“. 4 Na druhé straně spektra najdeme zase profesionální fitness organizace a styly jógy, které obhajují pozice a praktiky, které jsou považovány u dětí za riskantní, jako třeba bodybuilding s váhou, jóga v extrémně vytopené místnosti a protažení na maximum schopností jedince. Tady jdeme střední cestou, respektujeme pohled hlavních zdrojů výzkumu a vzdělání o dětské fyzické kondici, mentálním zdraví a celkové pohodě, zároveň ale navrhujeme takové ásany, které jsou mimo rámec tohoto výzkumu, včetně způsobů, jak jsou ásany propojené v souvislých sestavách, a včetně meditačních praktik. Když učíte jógu děti, nejlepší je rozdělit je do skupin podle věku. Tady se zaměříme na tři věkové skupiny v souvislosti se školním systémem. Nemluvňata a batolata se bohatě zabaví s rodiči, když se oni snaží praktikovat, často se snaží rodiče i napodobovat. To je nejlepší, nechat je jednoduše si hrát; je to krásný projev dětské fascinace pohybem, energií a interakcí. Užívejte si pozorování dětí a hraní si s nimi – a snažte se nechat to tak, dokud se děti nepřiblíží školnímu věku. 4 Dle Tannerovy stupnice zahrnuje stupeň 5 přibližně patnáctileté děti. Mělo by být poznamenáno, že Tannerova stupnice je kontroverzní. Citováno z Fitness and Excercise Guide na stránce Keep Kids Healthy (http://www. keepkidshealthy/welcome/treatmentsguide/exercise.html), 26. srpna 2011. Děti hrající si s jógou Část třetí – Sestavování lekcí pro děti 203 Vytváření sestav pro děti ve věku 6–10 let • Berte v úvahu, že většina dětí je přirozeně aktivních (pokud nebyly vedené k sedavému způsobu života) a tím, že je učíte józe, jim dáváte příležitost, aby směřovaly svou fyzickou aktivitu způsobem, který jim pomůže rozvinout živější vědomí o bytí v jejich tělech. • Malé děti jsou vrozeně kreativní a spontánně budou tuto kreativitu vyjadřovat v ásanách. • Hrajte si s nabízením jógy jako hry spíše než jako disciplinované praxe, takže budou mít pocit svobody ve svém fyzickém objevování. • Omezte praxi na 25–45 minut v závislosti na kondici dětí. • Učte je přirozené dýchací techniky, abyste zdůraznili čtyři přirozené fáze dýchání (nádech, pauza, výdech, pauza). • Učte je udždžájí pránájámu. • Veďte děti, aby cítily pohyb a celkový pocit v těle v průběhu dýchání a jeho změn. • Vytvořte mnoho různých způsobů, jak jógu objevovat, jak si ji oťukat a jak děti podpořit, aby rozvíjely svou jógínskou inteligenci myšlením, posloucháním, mluvením, interakcí a předváděním. • Okořeňte lekce mytologií 5 , příběhy, hudbou a hrami, aby se plně zapojilo každé dítě. • Používejte co nejvíce přirozená jména pro ásany jako strom, žába, kočka, kobra, motýl a tak dále a vybídněte děti, aby ásany oživili tím, že se budou chovat podle jejich jmen. • Nabídněte i hry ve dvojicích, abyste podpořili rozvoj důvěry a komunikačních schopností. • Na začátku každé lekce věnujte pár minut, abyste zjistili, jak se děti cítí. Buďte kreativní, abyste tuto část lekcí udělali zábavnou. • Veďte děti, aby objevovaly různé kvality vědomí, které ucítí, když zavřou oči nebo je budou mít otevřené. • Ať jsou ásany jednoduché. Mějte na paměti, že jakkoliv jsou děti ohebné, můžou se snadno přetáhnout. • Učte ásany vestoje jenom jednu najednou, s kratší pauzou mezi ásanami. • Udržte teplotu v místnosti příjemnou a mírnou. Praktikovat s dětmi v místnosti vyhřáté nad 24 °C nemá žádný pozitivní efekt. • Dopřejte jim přirozené zahřátí těla dynamickým pohybem včetně klasického pozdravu slunci. • Neučte děti šíršásanu (stoj na hlavě). • Vytvořte sestavy ásan, které rozvíjí tři základní prvky dětské kondice: sílu, flexibilitu a vytrvalost. • Berte v úvahu, že děti jsou různé a mohou mít užitek ze sestavy, která je zaměřená na jejich jedinečnost. • Když pracujete s hyperaktivními dětmi, pomozte jim nasměrovat energii tak, že jim dáte sestavu, která zahrnuje pohyb. Stojné i rovnovážné pozice 5 Skvělým zdrojem příběhů z indické mytologie je Ganesha Goes to Lunch (Kapur 2007). Sestavování lekcí pro různé fáze života 204 jsou skvělou cestou, jak směrovat impulsivní energii těchto dětí zdravějším způsobem. • Využijte kreativní vizualizaci v šavása ně, abyste jim pomohli s relaxací. Přečtěte jim v šavásaně krátký příběh. • Poslouchejte; děti vás naučí, jak je vést. Sestava 32: Lekce pro děti ve věku 6–10 let 1. Lotos Usaďte děti do kruhu v jednoduchém zkříženém sedu, oči zavřené, požádejte děti, aby si zkontrolovaly, jak se cítí, a podělily se se svým záměrem. 5. Pes Několik nádechů a výdechů. 9. Půlměsíc 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 2. Dech klidu 5 hlubokých nádechů, při výdechu ať každé dítě zabrouká svoje jméno. 6. Oslí kopanec Hrajte si s vykopáváním nohou vysoko nahoru asi tak minutu. 10. Úplněk 5 nádechů a výdechů. 3. Přetočený lotus Jednoduchý zkrut, výdrž na 5 nádechů a výdechů, pak změňte strany. 7. Žába Několik nádechů a výdechů jako odpočinek, pak do stoje. 11. Hvězda Tlačte chodidla dolů. Natáhněte paže, 5 nádechů a výdechů. 4. Kočička 5krát prohýbání zad a kulacení zad. 8. Hora Vnímejte chodidla a nohy, jak se probouzejí, zakořeňují a prodlužují. 12. Trojúhelník 5 nádechů a výdechů na každou stranu. Část třetí – Sestavování lekcí pro děti 205 Sestava 32: Lekce pro děti ve věku 6–10 let (pokračování) 13. Nebojácný bojovník 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 17. Labuť 5 nádechů a výdechů, pak buď odpočinek, nebo další ásana. 21. Motýlí křídla 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 14. Odvážný bojovník 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 18. Sova 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 22. Lotos V kruhu poděkujeme kaž dému za praxi slovem namasté. 15. Pauza na čtení Příběhy s nápady na ásany. Pak jednu z nich udělejte. 19. Pilka S partnerem několikrát vpřed a vzad. 16. Kobra 5 nádechů a výdechů. 20. Motýlek 5 a více nádechů a výdechů. Vytváření sestav pro děti ve věku 11–13 let • Zopakujte si doporučení pro mladší děti; všechna platí i pro starší věkovou skupinu. • Omezte praxi na 30–45 minut podle kondice dětí. • Postupně přidávejte na náročnosti sestav ásan vestoje. • Časem se dostaňte až ke třem ásanám vestoje v sestavě za sebou. • Nabídněte dětem varianty, aby si mohly samy vybrat jednodušší či náročnější variantu; zájmy a potřeby dětí by měly mít přednost před konkrétní sestavou. • Nabídněte i praktiky s výdrží, phalakásanu a adhó mukha švanásanu až po dobu jedné minuty a pomalé klesání do čaturanga dandásany. • Učte děti súrja namaskár A a B, ásanu po ásaně, a nabízejte jim i alternativy a přechody, které zvládne každé dítě. • Přidejte vedenou meditaci až po dobu 5 minut. Sestavování lekcí pro různé fáze života 206 Sestava 33: Lekce pro děti ve věku 11–13 let 1. Lotos Usaďte děti do kruhu v jednoduchém zkříženém sedu, oči zavřené, požádejte je, aby si zkontrolovali, jak se cítí. 5. Pes Několik nádechů a výdechů. 9. Hvězda Tlačte chodidla dolů. Natáhněte paže, 5 nádechů a výdechů. 13. Bojovníci 5 nádechů a výdechů na každou stranu, s partnerem se držíme za ruce a podpíráme se. 2. Dech klidu 5 hlubokých nádechů, při výdechu ať každé dítě zabrouká svoje jméno. 6. Oslí kopanec Hrajte si s vykopáváním nohou vysoko nahoru asi tak minutu. 10. Trojúhelník 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 14. Pauza na čtení Příběhy s nápady na ásany. Pak jednu z nich udělejte. 3. Přetočený lotos Jednoduchý zkrut, výdrž po 5 nádechů a výdechů, pak změňte strany. 7. Úplněk 5 nádechů a výdechů. 11. Nebojácný bojovník 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 15. Kobra 5 nádechů a výdechů. 4. Kočička 5krát prohýbání zad a kulacení zad. 8. Klasický súrja namaskár 1krát, následuje odpočinek v bálásaně, pak do stoje. 12. Odvážný bojovník 5 až 10 nádechů a výdechů, pak odpočinek nebo další ásana. 16. Můstek 5 nádechů a výdechů. Část třetí – Sestavování lekcí pro děti 207 Sestava 33: Lekce pro děti ve věku 11–13 let (pokračování) 17. Most 5 až 10 nádechů a výdechů, pak odpočinek nebo další ásana. 21. Pilka S partnerem několikrát vpřed a vzad. 25. Šavásana Odpočívejte. 18. Labuť 5 až 10 nádechů a výdechů, pak odpočinek nebo další ásana. 22. Želva Jenom 5 nádechů a výdechů! 26. Lotus V kruhu poděkujeme každému za praxi slovem namasté. 19. Tanečník Hrajte si na každou stranu asi minutu. 23. Motýlek 5 a více nádechů a výdechů. 20. Sova 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 24. Motýlí křídla 5 nádechů a výdechů na každou stranu. Vytváření sestav pro děti ve věku 14–18 let • Zopakujte si doporučení pro mladší děti; většina platí i pro nejstarší věkovou skupinu. • Omezte praxi na 45–60 minut podle kondice dětí. • Časem se dostaňte až ke třem ásanám vestoje v sestavě za sebou. • Představte jim vilómu, vrtti a nádí šódhana. • Představte dětem rovnovážné pozice na pažích, začněte bakásanou a u stěny s přípravou na adhó mukha vrkšásanu. • Nabídněte dětem kreativní plynulé sestavy jako tančící bojovník. • Pozvěte fyzicky zdatné a motivované jedince, aby navštěvovali pravidelně lekce pro dospělé. Sestavování lekcí pro různé fáze života 208 Sestava 34: Lekce pro děti ve věku 14–18 let 1. Sukhásana Oči zavřené, nalaďte se, přehodnoťte záměr a začněte dýchat udždžájí. 5. Klasický súrja namaskár 3krát, potom zpět do adhó mukha švanásany. 9. Utthita páršvakónásana 5 nádechů a výdechů, pak změňte stranu a zopakujte ásany 8 až 9. 13. Parivrtta trikónásana 5 nádechů a výdechů, pak změňte strany a zopakujte ásany 12 až 13. 2. Parivrtta sukhásana 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 6. Ašta čandrásana Zůstaňte po 5 nádechů a výdechů na jedné straně a pak pokračujte do další pozice. 10. Utthita trikónásana 10 nádechů a výdechů. 14. Súrja namaskár A Do adhó mukha švanásany. 3. Bídalásana Prohnutí a zakulacení páteře 5krát, potom se odtlačte do psa s hlavou dolů. 7. Parivrtta ašta čandrásan 5 nádechů a výdechů, pak vinjásou do adhó mukha švanásany a do stoje v tadásaně. 11. Prasárita pádóttánásana C 5 nádechů a výdechů. 15. Ašta čandrásana 5 nádechů a výdechů na první stranu, poté přechod do další ásany. 4. Adhó mukha švanásana 10 nádechů a výdechů, srovnejte se, zakořeňte a protáhněte. 8. Vírabhadrásana II Ze širokého stoje rozkročného, na první stranu 5 nádechů a výdechů, pak další ásana. 12. Páršvóttánásana 5 až 10 nádechů a výdechů, pak odpočinek nebo další ásana. 16. Vírabhadrásana III 5 nádechů a výdechů na první stranu a pak přechod do ašta čandrásany a do další ásany. Část třetí – Sestavování lekcí pro děti 209 Sestava 34: Lekce pro děti ve věku 14–18 let (pokračování) 17. Parivrtta ašta čandrásana 5 nádechů a výdechů, pak přechod do ašta čandrásany a vinjásou do adhó mukha švanásany; ásany 15 až 17 na druhou stranu. 21. Sétu bandha sarvángásana 1 až 3krát, výdrž po 5 až 10 nádechů a výdechů. Po prvním zvažte i přechod. 25. Svastikásana 2 minuty na každou stranu. 29. Paščimóttánásana 1 minutu. 18. Bálásana Odpočinek 1 minutu. 22. Úrdhva dhanurásana 1 až 2krát, výdrž po 5 až 10 nádechů a výdechů. 26. Parivrtta džánu šíršásana 10 nádechů a výdechů na každou stranu. 30. Halásana 5 nádechů a výdechů. 19. Uštrásana 5 nádechů a výdechů, pak buď odpočinek, nebo opakování, anebo další ásana. 23. Bharadvadžrásana A 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 27. Baddha kónásana 10 nádechů a výdechů. 31. Salamba sarvángásana 2 až 3 minuty. 20. Laghu vadžrásana 5 nádechů a výdechů, pak zpátky do uštrásany na jeden nádech a výdech a položte se na zem. 24. Ardha matsjéndrásana 5 nádechů a výdechů na každou stranu. 28. Dandásana 5 nádechů a výdechů. 32. Karnapídásana 5 nádechů a výdechů. Sestavování lekcí pro různé fáze života 210 Sestava 34: Lekce pro děti ve věku 14–18 let (pokračování) 33. Uttána pádásana 5 nádechů a výdechů. 34. Lotus V kruhu poděkujeme každému za praxi slovem namasté. 35. Sukhásana Meditace, záměr, namasté.


       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist