načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Jevištní tvar jako jedna z možných metod výuky češtiny pro cizince – Marie Boccou Kestřánková

Jevištní tvar jako jedna z možných metod výuky češtiny pro cizince
-16%
sleva

Kniha: Jevištní tvar jako jedna z možných metod výuky češtiny pro cizince
Autor: Marie Boccou Kestřánková

Monografie Jevištní tvar jako jedna z možných metod výuky češtiny pro cizince je prací lingvodidaktickou, vztahující se k vyučování češtiny jako cizího jazyka. Dala by se zařadit mezi metodické studie, jde o práci zaměřenou na doložení ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  310 Kč 260
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 275
Úprava: grafy 21 cm
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Čeština
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
Datum vydání: 20.02.2019
ISBN: 9788024632834
EAN: 9788024632834
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Monografie Jevištní tvar jako jedna z možných metod výuky češtiny pro cizince je prací lingvodidaktickou, vztahující se k vyučování češtiny jako cizího jazyka. Dala by se zařadit mezi metodické studie, jde o práci zaměřenou na doložení efektivnosti metody jevištního tvaru v jazykovém vyučování. Publikace je dělena do pěti kapitol, z nichž první tři jsou teoretické (stanovují se v nich cíle práce, formulují se výzkumná očekávání a hypotézy, metoda jevištního tvaru je zasazena do historického kontextu a do kontextu vybraných metod jazykového vyučování) a následující dvě kapitoly mají povahu výzkumnou (na výzkumných sondách se v nich ověřuje efektivnost dané metody).

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Marie Boccou Kestřánková - další tituly autora:
 (e-book)
Čeština pro cizince A1 a A2 Čeština pro cizince A1 a A2
 (Kniha + CD audio, MP3 )
Čeština pro cizince B1 -- učebnice + cvičebnice 2., aktualizované vydání Čeština pro cizince B1
 (e-book)
Čeština pro cizince B1 Čeština pro cizince B1
 (Kniha + CD)
Čeština pro cizince B2 -- s doložkou MŠMT Čeština pro cizince B2
 (e-book)
Čeština pro cizince B2 Čeština pro cizince B2
 (Kniha + CD audio, MP3 )
Čeština pro cizince A1 a A2 -- učebnice a cvičebnice s doložkou MŠMT Čeština pro cizince A1 a A2
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Práce je založena na pedagogických zkušenostech a odborných znalostech autorky

v češtině pro cizince i češtině jako druhém jazyce a je i vyústěním jejího

dlouhodobého systematického zájmu o vybrané téma, jež představuje aktuální

problém, a proto jeho zpracování považuji za velmi potřebné pro výuku českého

jazyka u cizinců i učitelskou praxi v současném českém školství, v němž se počet

žáků-cizinců stále zvyšuje.

Autorka se v předloženém textu zamýšlí nad způsobem, jak co nej vhodněji

propojit kompetenci úzce jazykovou s jinými řečovými kompetencemi potřebnými

pro komunikaci v češtině jako druhém jazyce z pohledu cizinců. Správně

poukazuje na skutečnost, že se nejedná jen o pouhou znalost českého jazyka, ale i o

schopnost adekvátně aplikovat jazykové vědomosti v konkrétní komunikační

situaci a odlišném sociokulturním prostředí. Ve výuce češtiny pro cizince lze pak

komunikační kompetenci plně rozvíjet např. prožitkovou metodou jevištního tvaru

(dále MJT), tedy metodou úzce spjatou s divadlem, projektovou výukou, veřejnými

prezentacemi apod. Z tohoto důvodu je ústředním tématem předkládané studie

MJT, kterou podrobuje detailnímu rozboru, představuje její cíle a jednotlivé fáze,

dokládá její účinnost, přičemž poukazuje na společné rysy a průniky s jinými

lingvodidaktickými metodami.

(...)

Autorka velmi zasvěceně a na dobré odborné úrovni podává problematiku spojenou

se začleňováním cizích státních příslušníků do českého komunikačního prostředí a

poukazuje na důležitost výuky češtiny pro cizince jako společenské potřeby. Jasně

a přehledně je zpracována jak část teoretická, tak i praktická.

(...)

Jádro práce tvoří její praktická část, kterou považuji za velmi zdařilou. Autorka v ní

analyzuje způsob dosažení vybraných parametrů komunikační kompetence

studentů-cizinců a dokládá efektivitu aplikovaných aktivit ve výuce češtiny pro

cizince, přičemž prezentuje dvě výzkumné sondy realizované za účelem

lingvodidaktické účinnosti MJT v souvislosti s jejím vlastním empirickým

výzkumem. Kladně hodnotím, že autorka se akčního výzkumu ve sledované

skupině osobně zúčastnila a pořídila k němu videozáznam, na jehož základě mohla

dobře analyzovat a zhodnotit příslušné realizované aktivity. Dále oceňuji záměr

sledovat posun frekventantů v rovině gramatické s cílem doložit lingvodidaktickou

účinnost třetí fáze MJT.

Autorka v předkládané práci potvrzuje a dokazuje kvalitu své vědeckovýzkumné a


pedagogické kompetence v oblasti výuky češtiny pro cizince. Fundovaně analyzuje

a interpretuje lingvistická, didaktická a metodologická východiska vztahující se k

výuce češtiny jako druhého jazyka, jež vedou ke zkvalitňování celého vyučovacího

procesu. Podařilo se jí dokázat, že v oboru čeština pro cizince lze úspěšně rozvíjet

nejen jazykovou kompetenci, ale i v širším slova smyslu pojímanou komunikační

kompetenci metodou jevištního tvaru, která je v zahraničí zcela běžná, zatímco v

českém školství se dnes využívá jen při výuce cizích jazyků, zejména angličtiny a

němčiny.

Výsledky realizovaného výzkumu potvrdily, že využití jevištní tvorby je v

současném českém vzdělávacím systému možné považovat za progresivní

lingvodidaktický přístup při výuce češtiny pro cizince, neboť vede k osvojení

češtiny jako cílového jazyka a k rozvoji široce a komplexně pojímané komunikační

kompetence studentů-cizinců.

(...)

Obsah publikace významně přispívá k rozvoji výuky češtiny pro cizince v České

republice a ke zvyšování kompetencí jejich pedagogů v oboru češtiny jako druhého

jazyka, neboť vyzdvihuje základní principy jejího pojetí včetně komunikačního v

českém prostředí v souladu s aktuálními požadavky dnešní doby na sdělnost,

jazykovou správnost, výstižnost, slohovou vhodnost a vytříbenost jazykových

prostředků. Zároveň přináší nové poznatky, čímž umožňuje nahlédnout do

současného moderní rámce lingvodidaktického výzkumu a jeho aplikace v kontextu

jazykového vzdělávání v českém školství.

Propracovaný text považuji za velmi užitečný materiál v oblasti výuky češtiny pro

cizince, neboť může posloužit nejen vysokoškolským studentům, učitelům,

odborným a veřejným pracovníkům, ale i ostatním uživatelům jazyka, protože je

východiskem pro chápání češtiny jako druhého jazyka a jeho dynamiky, a tím i pro

jeho praktické využití při vzájemné komunikaci.

Obsah studie přináší velmi cenné aktuální poznatky a závěry, které svým dosahem

pro teorii a praxi vyučovaní češtiny u cizinců překračují český kontext a mohou

přinést další výzkumné a edukační podněty nejen pro vyučování češtiny jako cizího

jazyka v zahraničí, ale i dalších cizích jazyků.

Z recenzního posudku: doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.