načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z - Soňa Chloupková

Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z

Elektronická kniha: Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z
Autor:

Kniha přináší ucelený pohled na oblast jednání se zájemcem o sociální službu. Je určena zejména sociálním pracovníkům a sociálním pracovnicím působícím ve službách sociální ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 119
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace , formuláře
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
Téma: sociální šetření
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-4678-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Návod pro každodenní praxi pracovníků, kteří se podílejí na jednání se zájemcem o sociální službu. Publikace je určena zejména sociálním pracovníkům a sociálním pracovnicím působícím ve službách sociální péče, je však využitelná i pro sociální pracovníky v jiných sociálních službách, na obecních úřadech, v oblasti zdravotnictví, školství apod. Vhodná je také pro studenty oborů zaměřených na sociální práci. Čtenáři přináší podněty pro praxi, obsahuje konkrétní příklady a také ukázky dokumentů, které jsou užívány při jednání se zájemcem o službu. Dostatečný prostor je věnován sociálnímu šetření, které je často v oblasti sociální práce a sociálních služeb skloňováno, ovšem chybí k němu zdroje - ať už v podobě knih, studií nebo např. článků publikovaných v časopisech, které lze využít pro teorii a praxi.

Popis nakladatele

Kniha přináší ucelený pohled na oblast jednání se zájemcem o sociální službu. Je určena zejména sociálním pracovníkům a sociálním pracovnicím působícím ve službách sociální péče, je však využitelná i pro sociální pracovníky v jiných sociálních službách, na obecních úřadech, v oblasti zdravotnictví, školství apod. Vhodná je také pro studenty oborů zaměřených na sociální práci. Čtenáři přináší podněty pro praxi, obsahuje konkrétní příklady a také ukázky dokumentů, které jsou užívány při jednání se zájemcem o službu. Dostatečný prostor je věnován sociálnímu šetření, které je často v oblasti sociální práce a sociálních služeb skloňováno, ovšem chybí k němu zdroje – ať už v podobě knih, studií nebo např. článků publikovaných v časopisech, které lze využít pro teorii a praxi.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Soňa Chloupková - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Soňa Chloupková

Soňa Chloupková

Jednání se zájemcem

o službu sociální péče

od A do Z

Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

Autorka předkládá čtenářům ucelený pohled na problematiku sociálního šetření ve vztahu

k platné legislativě. „Zdánlivě jednoduché“ sociální šetření vnímá jako základ pro adekvátní

nastavení sociální služby pro uživatele. Sociální šetření tedy neodděluje a nemapuje jakosa

mostatnou činnost, ale naopak jej čtenáři předkládá jako téma závislé na Standardech kvality

sociálních služeb, na které by měly navazovat vnitřní předpisy poskytovatele.

Právě čtenáři z okruhu poskytovatelů sociálních služeb zde mohou najít odpovědi na své

otázky a případně využít návod pro postup a vedení jednání se zájemcem, a to ještě před

tím, než je poskytování služby započato. Některé postupy a návody předkládané autorkou

mohou v řadách odborné veřejnosti vyvolat diskuzi zejména pro jejich široké možnosti, ale

zároveň být příkladem pro jejich možné využití v praxi.

Kniha je obohacena příklady z praxe, které dokreslují problematiku, a bude tak snadnopo

chopitelná a přijatelná nejen pro laickou veřejnost, ale i studenty sociálních či zdravotních

oborů.

Z recenzního posudku Ing. Bc. Hany Vojtové



Poděkování

Chtěla bych poděkovat především svým kolegyním a kolegům, se kterými

mám možnost vykonávat a diskutovat dobrou praxi v sociálních službách.

Největší poděkování patří kamarádce a kolegyni Lídě Lorencové, která mi

dala příležitost pro seberealizaci v oblasti sociálních služeb a patří k mým

největším vzorům. Stejně tak děkuji Martině Panenkové. Obě mi pomohly

k tomu, aby mohla vzniknout tato kniha, a vedle toho vnáší do poskytování sociálních služeb ten správný lidský vlídný přístup při zachování

profesionality.

Není zde prostor pro uvedení dalších jmen, ale jsem přesvědčená, že Ti, kterým patří můj dík a kdo budou tuto knihu číst, to vědí.

Každý den se v sociálních službách potýkáme s novými, častonáročnými situacemi, mnoho mých kolegyň a kolegů je však dokáže přijímat pozitivně a překážky pro kvalitní poskytování služeb našim klientůmvnímá pozitivně jako výzvu, na kterou je potřeba reagovat a řešit ji. Dokážou rozpoznat etická i jiná dilemata a neřeší je striktně podle pravidel, ale jsou schopni reflektovat praxi a obhájit si postupy, které jsou dobré pro klienta. Za to si jich opravdu vážím.

Na závěr si dovolím poděkovat také vyučujícím z Univerzity Hradec Králové, kteří mě dokázali nadchnout k tomu, aby byly teoreticképoznatky z oblasti sociální práce aplikovány do praxe, nebyly pouhou nutností pro zvládnutí studia, ale užitečným pomocníkem v praxi.

Grada Publishing

Soňa Chloupková

Jednání se zájemcem

o službu sociální péče

od A do Z

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí býtreprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Mgr. Soňa Chloupková Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z Recenze: Ing. Bc. Hana Vojtová TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Photo © allphoto, 2013 Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5219. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Helena Vorlová Sazba a zlom MgA. Radek Krédl Počet stran 128 Vydání první, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění však pro autory ani pro nakladatelství nevyplývají žádné právní důsledky. ISBN 978-80-247-4678-4 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-7266-0 (pro formát PDF) ISBN 978-80-247-7396-4 (pro formát ePUB)

Obsah

Obsah

Poděkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Úvod k jednání se zájemcem o službu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

1 Legislativní ukotvení – právní předpisy

a související normy s tématem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 2 Vztah jednání se zájemcem o službu k ostatním

standardům kvality sociálních služeb . . . . . . . . . . . . . 13

2.1 Procedurální standardy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

2.2 Personální standardy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

2.3 Provozní standardy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3 Jednotlivé fáze jednání se zájemcem o službu . . . . . . . . 27

3.1 Fáze č. 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

3.2 Fáze č. 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

3.3 Fáze č. 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

3.4 Fáze č. 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

3.5 Fáze č. 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 4 Sociáln í š etření jako stěž ejn í fáze jednání se zájemcem

(včetně zji šť ování potřeb zájemce o službu) . . . . . . . . . . 55

4.1 Co je sociáln í š etření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

4.2 Proč provádíme sociální šetření . . . . . . . . . . . . . . 57

4.3 Kdo provádí sociální šetření . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

4.4 Kdy provádíme sociální šetření . . . . . . . . . . . . . . . 59

4.5 Jak provádíme sociáln í š etření . . . . . . . . . . . . . . . 61

4.5.1 Způsob inspirovaný ž ivotními potřebami

hodnocenými u pří spěvku na péči . . . . . . 67

4.5.2 Způsob inspirovaný základními činnostmi

dle zákona o sociálních službách . . . . . . . 75

4.5.3 Způsob inspirovaný Maslowovou

hierarchií potřeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

4.5.4 Jaké informace předáváme zájemci

o službu při sociálním šetření . . . . . . . . . . 91

PředmluvaJednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z Předmluva

4.5.5 Práva a povinnosti při sociálním

šetření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 5 Vnitřní předpisy poskytovatele sociálních služeb

a ne/soulad s praxí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 6 Jednání se zájemcem o službu jako podklad

pro smlouvu o poskytnutí sociální služby

a individuální plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

6.1 Specifické prvky v komunikaci a zastupování. . . 104

6.1.1 Specifické prvky v komunikaci . . . . . . . . . 104

6.1.2 Zastupování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Předmluva

7

Předmluva

Předmluva

Jaké cíle si kniha klade?

Tato kniha by měla sloužit jako inspirace pro každodenní praxipracovníků, kteří se podílejí na jednání se zájemcem o sociální službu . Vznik této

knihy byl zapříčiněn hledáním dostatečných a ucelených informací,které by pomohly při nastavení a provádění jednání se zájemcem o sociální

službu a které autorka této knihy nikde nenacházela.

V této knize nenajdete jediná správná řešení, ale můžete tu nalézt mnoho zkušeností, praktických příkladů, formulářů či návodů jak a proč vytvářet některé dokumenty. Obsah této knihy by měl podpořitskutečnost, že zájemce o naši sociální službu (v budoucnu zpravidla klient sociální služby ) je hlavním aktérem celého procesu vyjednávání.

Autorka předpokládá, že s některými postupy či obsahy čtenář nebude souhlasit, ale i to vnímá jako potřebné pro vyvolání diskuse nad tématem jednání se zájemcem o sociální službu, které bývá někdy opomíjeno a není mu věnován dostatečný prostor.

Přestože kniha byla napsána zejména díky zkušenostem se službami: domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, odlehčovací služby a chráněné bydlení, jistě dobře poslouží i pro pracovníky jiných sociálních služeb. Vysvětlivky k tomu, co v knize naleznete Příklad z praxe: Vztahuje se k tématu dané kapitoly. Pokud je příklad uveden jako kazuistika, případná podobnost s reálným klientem je čistě náhodná. Doporučení: Obsahuje, dle názoru autorky, dobrou praxi. Příklad dokumentu: Je ukázkou toho, co by mohl dokument obsahovat. Nejedná se o jediné možné správné řešení. Příklad formuláře: Je ukázkou toho, co by mohl formulář obsahovat. Nejedná se o jediné možné správné řešení.

Soňa Chloupková

!!



9

Úvod k jednání se zájemcem o službu

Proč věnovat jednání se zájemcem o službu zvýš enou pozornost?

Mezi povinnosti poskytovatele podle § 88 zákona č. 108/2006 Sb., osoci

álních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o sociálních

službách ) patří dodržování standardů kvality sociálních služeb. Jednání se

zájemcem o službu je součástí těchto standardů, proto je tedy důležité se

tímto tématem zabývat. Ještě důležitější je však následující důvod: Máme

a chceme našim klientům poskytovat kvalitní sociální služby . Abychom

toto mohli splnit, musíme dobře vyjednat se zájemcem o sociální služ

bu jeho potřeby , požadavky a srozumitelně mu musíme umět nabídnout

to, co skutečně můžeme splnit. Pokud bychom tak neučinili, po uzavření

smlouvy o poskytnutí sociální služby může dojít k různýmproblematic

kým situacím, které lze jen obtížně řešit. Dobře provedené jednání sezá

jemcem o službu tak může sloužit i jako prevence konfliktů mezi klientem

a poskytovatelem sociální služby, v praxi také často mezi rodinouklien

ta a poskytovatelem sociální služby. Je však dobré si uvědomit, že dobré

vyjednání služby konflikty či stížnosti může minimalizovat, nikoliv zcela

odstranit.

Úvod


Legislativní ukotvení – právní předpisy a související normy s tématem


11

Legislativní ukotvení – právní předpisy a související normy s tématem 1

1 Legislativní ukotvení – právní předpisy

a související normy s tématem

Jednání se zájemcem o službu je jednou ze stěžejních oblastí předsamotným poskytováním sociálních služeb. Je upraveno zejména STANDARDEM č. 3 v Příloze č. 2 vyhláš ky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí

některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších

předpisů (dále jen prováděcí vyhláška) a požadavky jsou následující:

Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla, podle kterýchinformuje zájemce o sociální službu srozumitelným způsobem o možnostech a podmínkách poskytování sociální služby ; podle těchto pravidelposkytovatel postupuje.

Poskytovatel projednává se zájemcem o sociální službu jeho požadavky, očekávání a osobní cíle, které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem bylo možné realizovat prostřednictvím sociální služby.

Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro postup při odmítnutí zájemce o sociální službu z důvodů stanovených zákonem; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje (dále jen standard č. 3).

Pokud se na uvedené požadavky zaměříme drobnohledem, můžeme zjistit to nejdůležitější z toho, co nám jednak právní předpisy stanovují jako povinnost, a pak také můžeme pojmenovat skutečnosti, které jsou důležité pro naši praxi při poskytování sociálních služeb.

Jednání se zájemcem o službu je součástí komplexní standardizace v sociálních službách. Matoušek (2007:125) k tomu uvádí, že: „kvalitu služby je možné garantovat tím, že bude prověř ena podle předemdefinovaných – nejlépe měř itelných – parametrů.“ Kvalitnímu poskytovánísociální služby předchází dostatečné (kvalitní) jednání se zájemcem o sociální službu.

Dalším důležitým právním předpisem je zákon o sociálních službách , tedy zejména vybrané části § 88: Poskytovatelé sociálních služeb jsou povinni: a) zajišť ovat dostupnost informací o druhu, místě, cílech, okruhu osob, jimž

poskytují sociální služby , o kapacitě poskytovaných sociálních služeb

a o způsobu poskytování sociálních služeb, a to způsobemsrozumitelným pro všechny osoby, b) informovat zájemce o sociální službu o všech povinnostech, které by

pro něho vyplývaly ze smlouvy o poskytování sociálních služeb, o způsobu

Legislativní ukotvení – právní předpisy a související normy s tématemJednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z1

poskytování sociálních služeb a o úhradách za tyto služby, a to způsobem

pro něj srozumitelným, g) vést evidenci žadatelů o sociální službu, se kterými nemohl uzavřít

smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodů uvedených v § 91 odst. 3

písm. b), h) dodržovat standardy kvality sociálních služeb, i) uzavří t s osobou smlouvu o poskytnutí sociální služby , pokud tomunebrání důvody uvedené v § 91 odst. 3. Mezi další právní předpisy, se kterými se setkáváme při jednání sezájemcem o službu, řadíme zejména: 

Listinu základních práv a svobod (základní práva a svobody přijednání se zájemcem o službu), 

zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

(zastupování zájemce o službu), 

zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich

poskytování, ve znění pozdějšího předpisu (posudek lékaře), 

zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších

předpisů (údaje o zájemci o službu). Nesmíme také opomenout etické kodexy, ať už se jedná o Etický kodex sociálních pracovníků České republiky či etický kodex konkrétníhoposkytovatele sociální služby .

Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z


Legislativní ukotvení – právní předpisy a související normy s tématem

13

Vztah jednání se zájemcem o službu k ostatním standardům kvality 2

2 Vztah jednání se zájemcem o službu

k ostatním standardům kvality sociálních

služeb

Všechny standardy kvality (Příloha č. 2 prováděcí vyhlášky) na sebenava

zují. Nelze se zabývat jedním standardem, aniž bychom reflektovali ostatní.

I standard č. 3 je tedy provázán s ostatními 14 standardy kvality sociálních

služeb. V tabulce 1 jsou shrnuty standardy kvality v jejich původní astáva

jící podobě.

Tab. 1 Standardy kvality sociálních služeb

Původní rozdělen í standardů

kvality sociálních služeb

(zavádění standardů kvality

sociálních služeb do praxe,

2002)

Současné rozdělenístan

dardů kvality sociálních

služeb (prováděcí vyhláška)

1. cíle a způsoby poskytování

služeb

cíle a způsoby poskytování

sociálních služeb

2. ochrana práv uživatelů ochrana práv osob

3. jednání se zájemcem o službu jednání se zájemcem

o sociální službu

4. dohoda o poskytování služby smlouva o poskytování

sociální služby

5. plánování a průběh služby individuální plánování

průběhu sociální služby

6. osobní údaje dokumentace o poskytování

sociální služby

7. stížnosti na kvalitu nebo

způsob poskytování sociálních

služeb

stížnosti na kvalitu nebo

způsob poskytování sociální

služby

8. návaznost na další zdroje návaznost poskytované

sociální služby na další

dostupné zdroje

9. personální zajištění služeb personální a organizační

zajištění sociální služby


14

Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z2

10. pracovní podmínky a řízení

poskytování služeb

profesní rozvoj zaměstnanců

11. pr ofesní rozvoj pracovníků a

pracovních týmů

místní a časová dostupnost

poskytované sociální služby

12. místní a časová dostupnost

služby

informovanost oposkytované sociální službě

13. inf ormovanost o službě prostředí a podmínky

14. pr ostředí a podmínkyposkytování služeb

nouzové a havarijní situace

15. nouz ové a havarijní situace zvyšování kvality sociální

služby

16. zajišt ění kvality služeb

17. ekonomika Zdroje – vlastní zpracování V následující části se podíváme na souvislosti, které bychom v praxineměli opomíjet. Standardy jsou zde rozděleny na procedurální, personální a provozní. 2.1 Procedurální standardy Procedurální standardy stanovují, jak má poskytování služby vypadat, dále pak, na co je potřeba si dát pozor při jednání se zájemcem o službu, jak službu přizpůsobit individuálním potřebám každého člověka. Tytostandardy řeší i ochranu práv klientů sociálních služeb a vytváření ochranných mechanismů, jako jsou stížnosti nebo pravidla proti střetům zájmů. (Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe, 2002) Standard č. 1 Cíl e a způs oby poskytování sociálníc h služe b Poskytovatel má písemně zveřejněno a definováno poslání, cíle, zásady poskytování sociální služby a okruh osob, kterým je služba určena (cílová skupina). Jedná se tedy o zcela zásadní informace o službě – komu službu poskytuje, jak, proč apod. Při jednání se záj emcem o službu je nezbytné

+


15

Vztah jednání se zájemcem o službu k ostatním standardům kvality 2

ov ěř it, zda tento spadá do cílov é skupiny. Pokud by poskytovatelposkytoval sociální službu osobám, které nespadají do okruhu osob, kterým jeslužba určena, diskutabilní by bylo možné uspokojování potřeb klienta. Mimo

to by se poskytovatel vystavoval postihu v podobě správního deliktu.

Podle § 107 odst. 2 písm. a) zákona o sociálních službách se právnická

osoba nebo podnikající fyzická osoba jako poskytovatel sociálních služebdoustí správního deliktu tím, že neposkytuje sociáln í služby v rozsahustanoveném v rozhodnutí o registraci podle § 81 odst. 2. V tomto ustanovení je jednou

z náležitostí právě okruh osob, kterým budou sociáln í služby poskytovány.

V praxi dochází zejména k problémům při nastavení věkové hranice,

kdy má např. poskytovatel sociálních služeb v rozhodnutí o registraciuvedenou věkovou hranici „od 65 let věku“ a v případě, že fakticky poskytuje

službu mladšímu klientovi a tuto skutečnost zjistí registrující orgán, který

kontroluje plnění podmínek stanovených pro registraci u poskytovatelů

sociálních služeb, kterým vydal rozhodnutí o registraci. Je to přesně ta

chvíle, kdy se poskytovatel ocitá v síti správního deliktu.

Vedle toho, že poskytovatel ověřuje, zda zájemce spadá do jehocílové skupiny, představuje také svoje zařízení v podobě nabídky služeb, která

bude podrobně rozebrána v dalších kapitolách.

Pokud poskytovatel dle objektivních podkladů zjistil, že je potřebavýjimečně přijmout mladšího zájemce o službu, který splňuje všechnyostatní podmínky, lze v rozhodnutí o registraci uvést do věkové kategorie, např.

„zejména od 65 let věku“ či „zpravidla od 65 let věku“ a v dalších vnitřních

dokumentech popsat, v jakých případech jsou tyto výjimky přípustné.Pokud dojde k úpravě cílové skupiny, neměl by poskytovatel sociální služby

zapomenout na úpravu všech dokumentů, kde je tato uvedena. Nejčastěji

se jedná o veřejný závazek, popis realizace (dokládaný do veřejnéhoregistru), letáky nebo webové stránky poskytovatele.

Příklad z praxe

 O službu domova pro seniory požádala 82letá seniorka spolu se

svým 52letým mentálně postiženým synem. Věková kategorie uvedená v rozhodnutí o registraci této služby však byla nastavena právě

„od 65 let věku“. Jednalo se o matku se synem, kteří prožili celý život

společně, a pokud by nyní matka odešla do domova pro seniory a syn

do některého domova pro osoby se zdravotním postižením, jejichodloučení by bylo naprosto v rozporu se zásadami uvedenými v zákoně

o sociálních službách a se základními právy. Poskytovatel tedy nejprve

Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z2

Pozn.: Obtíže ještě může způsobit např. slovo senior obsažené v cílové skupině. Ačkolivneexistuje jednotné vymezení věkové hranice, od které je člověk řazen do seniorské kategorie,

věk 52 let je opravdu těžko obhajitelný.

Stuart Hamilton (1999) uvádí, že je nesnadné nalézt hranici okamžiku, ve

kterém končí střední věk a začíná stáří. Nejběžnějším měřítkem stárnutí

je chronologický (kalendářní) věk, použít však lze také věk sociální. Ten

se vztahuje ke společenskému očekávání chování přiměřeného určitému

biologickému věku. Západní společnost vidí jedince, kteří překročilišedesátku, jako ty, kteří se budou chovat klidně a usedle, a z toho důvodu není

překvapivé, že ukončení pracovního poměru na plný úvazek a odchod do

důchodu je považován za znak počátku stáří.

Podle Haškovcové (1990) je pro praktický život určující skutečný věk

člověka odpovídající věku funkčnímu. Rozdíl mezi uvedenými věkysnadno rozpoznáme, pokud někdo dle „skutečného“ věku vypadá lépe či hůře

nebo je schopnější či naopak neschopnější než většina jeho vrstevníků.

Takovou či obdobnou situaci tedy musíme shrnout ne zcela uspokojivě:

V praxi sociálních pracovníků může docházet k dilematům mezi právem

a etikou. Janebová (2010: 44–45) zmiňuje dva zjednodušující postoje kroli práva v sociální práci:

provedl důkladné jednání se zájemci o službu, při kterém zjistil, že matka

již není schopna pečovat o sebe i syna, že není v této lokalitě dostupná

pečovatelská služba ani žádná jiná služba, která by zájemcům umožnila

ještě nějakou dobu setrvat v jejich domácnosti. Zásadní také bylo, jaké

potřeby matky a syna by měl být poskytovatel schopen naplňovat. Pokud

šlo o potřeby matky, byl zjištěn soulad mezi jejími potřebami anabídkou a možnostmi poskytovatele. V zajišťování služby pro syna nakonec

poskytovatel kontaktoval blízký domov pro osoby se zdravotnímpostižením, jehož pracovníci poradili a pomohli s nastavením individuálního

plánu i s průběhem sociální služby a se specifiky mentálního postižení

obecně. Po tomto vyjednávání poskytovatel požádal registrující orgán

o změnu rozhodnutí, do věkové kategorie přidal slovo „zejména“ ajakmile se uvolnila vhodná místa v zařízení, matka se synem byli přijati

a spokojeně užívají služby, zejména proto, že mohli zůstat spolu.

Řešením by také mohlo být doporučit těmto zájemcům využít

sociální služby poskytovatele, který poskytuje jak sociální službu

domovy pro seniory, tak sociální službu domovy pro osoby se zdravotním

postižením, a to nejlépe v jednom objektu či v objektech sousedících.

Vztah jednání se zájemcem o službu k ostatním standardům kvality 2

1. nadvláda práva nad etikou – přehnaný důraz na zákony se označuje

jako „legalismus“ a vyznačuje se ignorací hodnotového rozměrupráva. Odmítá řešit obsah právních norem v tom směru, je-li tento obsah

správný. 2. nadvláda etiky konkrétního pracovníka nad právem – pracovník se

rozhoduje podle toho, co jemu samotnému přijde jako etické. Řešením by měl být „vztah založený na situační reflexi či promýš leníjednotlivých aspektů zasahujících do rozhodování o situaci“.

Přes veškeré dobré úmysly i znalost právních předpisů se tak může stát, že se dopustíme takového jednání, které sice bude na jedné straněoceňováno, ovšem na straně druhé sankcionováno. Stěžejní v takové situaci je, aby poskytovatel věděl, proč postupoval tak, jak postupoval a dokázal své jednání obhájit i za cenu postihu. Standard č. 2 Ochrana práv osob Zájemce o službu musí být dostatečně informován o tom, že služba klade důraz na dodržování základních lidských práv a svobod osob. Vhodné je také uvádět konkrétní příklady, které jsou jednak pro zájemce srozumitelné a zároveň prokazují, že dodržování práv není v zařízení pouze „na papíře“. Může se nám zdát, že zájemci sdělujeme samozřejméskutečnosti, ovšem pro člověka, který nikdy žádnou sociální službu nevyužíval, se může jednat o důležité informace. Příklad obsahu dokumentu 

Při vstupu na pokoj personál klepe na dveře. 

Při pomoci při osobní hygieně v koupelně je zabezpečeno soukromí

– nevstupují tam žádné další osoby; v případě, že je hygienaprováděna na vícelůžkovém pokoji, jsou využívány paravány, zástěny, závěsy

apod. 

Klienti mohou kdykoliv opustit zařízení, návštěvy mohou za klientem

přijít kdykoliv, personál se ke klientům chová s úctou, oslovuje je dle

přání klientů (pane doktore, pane Nováku apod.). 

Klienti rozhodují o svých záležitostech: např. finančních, v oblastiléčby (např. pokud má klient diabetes, personál ho upozorní na možné

následky konzumace určitých potravin; ovšem pokud je klient sní, je

to na jeho rozhodnutí) a dalších.

Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z2

Doporučení

Už při jednání se zájemcem o službu je vhodné upozornit na právo klienta

na přiměřené riziko, a to způsobem srozumitelným pro samotnéhozájemce o službu i pro jeho rodinu (opatrovníka). V praxi se mnohoposkytovatelů již setkalo se situacemi, kdy si klient – senior například v zařízení

zlomil nohu nebo ruku, protože upadl bez cizího zavinění. Blízcí seniora

na takové i podobné situace leckdy reagují stížností ve smyslu zanedbání

Příklady z praxe

 Klient (zbavený způsobilosti k právním úkonům) má rád sladkosti.

Nemá žádná zdravotní omezení, přesto jejich nákup opatrovník zamítá

s odůvodněním, že je to pro klienta „škoda“. Pokud opatrovník odmítá

s poskytovatelem komunikovat či si trvá na svém, poskytovatel by měl

informovat příslušný okresní soud o tom, že opatrovník řádně neplní

svoji funkci, a to s uvedením konkrétních důkazů.

 Klient (způsobilý k právním úkonům, s počínající demencí) sevyhýbá společnosti. Je rád sám ve svém pokoji a odpočívá. Rodina siopakovaně stěžuje, že se klient neúčastní aktivizačních činností v zařízení,

při každé návštěvě je v posteli a nikdo s ním nepracuje. Poskytovatel

informuje rodinu o přáních klienta a má doloženo v individuálnímplánu, jak klient reagoval na snahu zapojit ho do společných aktivit(agresivita, utíkání, slovní napadání personálu).

 Za sociální pracovnicí přišla dcera pana K. Chtěla by tatínka umístit

do domova pro seniory, ale tatínek odmítá podepsat žádost, protože

se ještě o sebe dokáže postarat a do domova nechce. V tomto případě

nelze pana K. přijmout proti jeho vůli. 

Klienti mají právo na přiměřené riziko, tzn., že nebudou 24 hodindenně „hlídáni“ pracovníkem.

S právy klienta je dobré seznámit také rodinu, případně opatrovníka –klient může být vysoce závislým, může být omezený/zbavený způsobilosti

k právním úkonům. Ovšem způsobilost k právům a povinnostem mákaždý občan (tedy i klient) bez rozdílu, a pokud budou zájmy klienta ve střetu

se zájmy rodiny, opatrovníka, poskytovatel bude upřednostňovat zájmy

klienta.

!!




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist