načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Jawa -- Cestovní a sportovní motocykly, automobily - Alois Pavlůsek; Ondřej Pavlůsek

Jawa -- Cestovní a sportovní motocykly, automobily
-15%
sleva

Kniha: Jawa -- Cestovní a sportovní motocykly, automobily
Autor: ;

Z obsahu knihy: - podrobný přehled cestovních motocyklů - klasické, závodní i sportovní motocykly - technika a konstrukční zajímavosti - desítky modelů od r. 1929 do současnosti - ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  419 Kč 356
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009-05-13
Počet stran: 264
Rozměr: 190 x 238 mm
Úprava: 264 stran : ilustrace (některé barev.)
Vydání: 2., aktualiz. vyd.
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788025119396
EAN: 9788025119396
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace (2. aktualizované vydání) seznamuje s vývojem motocyklů Jawa od počátků výroby po současnost. Klasické i sportovní motocykly, technická data, konstrukční zajímavosti.

Popis nakladatele

Z obsahu knihy: - podrobný přehled cestovních motocyklů - klasické, závodní i sportovní motocykly - technika a konstrukční zajímavosti - desítky modelů od r. 1929 do současnosti - prototypy, studie a zapomenuté projekty - mopedy a malé motocykly Jawa - technické údaje nejzajímavějších modelů - Jawa a automobily - ostatní produkce spojená s Jawou - slavní konstruktéři, závodníci a osobnosti - barevné i černobílé fotografie (cestovní a sportovní motocykly, automobily)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Alois Pavlůsek; Ondřej Pavlůsek - další tituly autora:
Zákazníci kupující knihu "Jawa -- Cestovní a sportovní motocykly, automobily" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Na počátku byl

František Janeček

N

a začátku všeho nebylo slovo, ale František. Tedy František Janeček, který se narodil 23. ledna roku

1878 v Klášteře nad Dědinou. To je malá obec ležící na východě Čech, a protože měl Františekprozíravého tatínka, tak hned po tom, co odrostl škamnům obecné školy, vyrazil sbírat vzdělání do světa. Nejdříve do Prahy na strojní průmyslovou školu a hned potom na studia elektrotechniky do Berlína. Za zmínku stojí, že nějaký čas před ním se studiu elektrotechniky věnoval jiný, trochu slavnější rodák z Čech – Ferdinand Porsche. Není divu, na přelomu 19. a 20. století byla elektrotechnika bouřlivě se rozvíjející obor, kterému má patřit budoucnost. Ale vrame se k našemu Františkovi. Ten se v Berlíně totiž ještě trochu zdržel; zaměstnání mu nabídla slavná firma Schuckert a odsud se dostává do největší elektrotechnické továrny v rakousko-uherském mocnářství –vysočanské Kolbenky. Dlužno říct, že u Kolbenů měli při přijímaní mladého inženýra šastnou ruku. Pan Ing. Janeček se natolik osvědčil, že už v jeho třiadvaceti letech mu bylo svěřeno vedení nové pobočky navýrobu dynam v Nizozemí a rozhodně se o něm nedá říci, že by v cizině zahálel. Bylo mu dvacet čtyři let, když si nechal patentovat nový způsob přívodu proudu pro pouliční elektrickou dráhu a patent prodal za 2 000 liber do Velké Británie. Přitom ještě stačil vystudovat techniku v Delftu. Pobyt v Holandsku se mu stal osudovým ještě zjednoho důvodu. Při jízdě na bicyklu se do něj strefilauto mobil, František si nějaký čas poležel a ošetřovatelku mu nedělal nikdo jiný než jeho pozdější manželka, takto dcera viníka havárie. Do manželství s Františkem s sebou navíc přinesla nemalé věno, které se později mohlo stát základem pro Františkovy podnikatelské aktivity. Během čtyř let úspěšně rozjel filiálku v Nizozemí avedení firmy Kolben se rozhodlo jmenovatsedmadvacetiletého inženýra šéfem mechanické dílny. Ani tady František nezklamal a výsledkem jeho práce se stalytisícikoňové agregáty, které pak v pražské elektrárně sloužily k plné spokojenosti po dobu třiceti let. Jenže vedení mechanické dílny nebylo nic pro muže Františkových ambicí. V roce 1907 se znovu vydal na zkušenou k německým a anglickým společnostem. V roce 1908 se vrátil do Prahy a ve svých 31 letech se osamostatnil a otevřel v Praze-Žižkově strojírenskou laboratoř s mechanickou dílnou. Základní kapitál tvo- 6

Zakladatel továrny na motocykly Jawa – Ing. Fran tišek

Janeček


řil zisk z prodeje patentu na úpravu obloukové lampy, který zakoupily dvě německé firmy za 70 000 marek

a také věno manželky. V první fázi šlo z dnešního pohledu spíše o jakýsi vývoj ve prospěch dalších firem, tedy

něco podobného, co je dnes běžné pro celou řadu i světoznámých firem automobilového odvětví. Řekněte, o co

máte zájem, my to vymyslíme, postavíme prototyp, a pokud se nebude jednat o velkou sérii, třeba i vyrobíme.

Když vypukla první světové válka, ani Ing. Janeček se nevyhnul službě mocnáři ve vojenském stejnokroji, ale

měl na rozdíl od jiných štěstí a po krátkém působení na italské frontě se mohl vrátit domů, k manželce a sy -

novi, který nesl stejné jméno jako otec a v budoucnu bude svému otci nejen kolegou v oboru, ale i platnýmpo

mocníkem při vedení podniku.

Monarchie se rozpadla a Ing. Janeček už krátce po válce přihlásil na patentovém úřadě nové Československé

republiky k registraci na šedesát nových patentů. Aktivní služba v mocnářské armádě a potřeby rodících se

ozbrojených sil mladé republiky orientovaly aktivity Janečkovy firmy do oblasti zbrojařského průmyslu, a takne

překvapí, že zřejmě nejznámějším patentem a současně i sériovým výrobkem z této doby je Janečkův ručnígra

nát s moderním řešením bezpečnostní zápalky.

Že zakázky pro armádu jsou nanejvýš lukrativní záležitostí, o tom vědí své nejen u Kruppů a Flicků vsoused

ním Německu, ale i v našich zbrojovkách, a záhy se o tom přesvědčuje také Ing. Janeček. Už v roce 1918pře

vzal továrnu na výrobu přesných vah v Mnichově Hradišti a ve vedení jeho firmy se objevil nový společník –

nástrojař František Kohoutek. Jeho spolupráce s Ing. Františkem Janečkem ovšem za několik týdnů skončilavy

placením odstupného ve výši padesáti tisíc Kč. To však nemohlo nijak vážně ohrozit expanzi nadanéhotech

nika a podnikatele, jakým Ing. Janeček bezesporu byl. O čtyři roky později, v roce 1922 rozšiřuje svojeterito

rium o dílnu po obuvnické firmě Sachs v budově starého pohostinství v Praze-Nuslích. Během jednoho roku na

místě poblíž staré formanské cesty z Prahy do Benešova, kde stával předměstský hostinec „Na Zelené lišce“,vy

rostly nové výrobní haly, do kterých byla převedena výroba z Mnichova Hradiště.

7

Na počátku byl František Janeček

Místo, kde vznikly první motocykly se značkou Jawa


Realizace takového podniku, který dal vzniknout „Zbrojovce Ing. F. Janeček“, byla možná jedině díky zakázce

ze strany Ministerstva národní obrany, týkající se nejen dodávek ručních granátů, ale i přestavby kulometů

Schwartzlose pro použití munice Mauser. Zatímco výroba a dodávky ručních granátů byly v roce 1926ukon

čeny, počet kulometů zděděných po rakousko-uherské armádě neodpovídal potřebám československé armády,

a tak součástí objednávky na jejich přestavbu pro použití jiné munice byl i požadavek na modernizaci těžkých

a v pod statě zastaralých zbraní. Ing. Janečkovi muselo být od počátku jasné, že ani provedené úpravy a moder -

nizace nebudou schopné udržet tyto zbraně ve výzbroji na delší dobu, což se potvrdilo v roce 1928, kdyžbr

něnská Zbrojovka přišla se svým ZB 26, který se zařadil k nejlepším zbraním této kategorie.

Zbrojovka Ing. F. Janeček se dostala do situace, kterou musela řešit celá řada evropských zbrojovek. Kromě

zbraní byla sice zavedena výroba psacích a šicích strojů i celé řady dalších výrobků, ale to nestačilo. Bylo nutné

najít náhradní výrobní program, stejně výnosný, jakým byla výroba zbraní. Stačilo si všimnout způsobu řešení

podobných situací u ostatních zbrojařských firem a nemuselo se chodit ani daleko – ve Strakonicích se mluví

o zahájení výroby motorových kol, v Brně se konstruktéři potí nad výkresy automobilu stejně jako konstruktéři

pražské Aerovky. Nic z tohoto dění nemohlo Ing. Janečkovi uniknout a brzy bylo rozhodnuto – kulometybu

dou nahrazeny motocykly.

PrvnÌ motocykl

Jawa 500 OHV

Ono se to snadno řekne, budeme vyrábět motocykly, ale kde vzít vhodnou konstrukci. Zahájit vlastní vývoj je

pro podnikatele Janečkova typu záležitost příliš zdlouhavá, a tak jediným možným řešením je nákup licence.

Jenže od koho ji koupit? I na tuto otázku existuje odpověï. Prostě od toho, kdo nabídne nejlepší podmínky.

A nejlepší podmínky pro nákup licence můžete získat od firmy, která má problémy s výrobou i odbytem.

8

JAWA

Motocykl, který posloužil jako vzor pro první Jawy – pětistovka Wanderer z roku 1928


Právě takovou firmou se ukázala být společnost Wanderer z německého Chemnitz. Její jednoválce a vidlicové

dvouválce se osvědčily už v letech první světové války a nová jednoválcová pětistovka z roku 1927,zkonstruovaná inženýrem Alexandrem Novikoffem, se měla stát ostrou konkurencí motocyklům nesoucím značku BMW.

Bylo taky načase, Wanderer sice vyráběl kvalitní motocykly, ty se však díky vysoké ceně jen těžko prosazovaly

i na domácím trhu a v Chemnitz už nutně potřebovali něco, co by jim pomohlo vyrovnat neutěšenou finanční

bilanci. Jenže místo očekávaných zisků se dostavily další ztráty způsobené náklady na záruční opravy nedo -

statečně vyzkoušených strojů. Spěch se někdy nevyplácí. A právě v tomto okamžiku přišel Ing. Janeček se svou

nabídkou a v Chemnitz dlouho neváhali. A se s tím křápem trápí pro změnu někdo jiný a panu továrníkovivyšli velice ochotně vstříc. Kromě licence na výrobu nové pětistovky získala Janečkova společnost všechny dosud

vyrobené celky i s kompletním výrobním zařízením a v Chemnitz roku 1929 byla výroba motocyklů defini tivně

ukončena.

Zatímco jedna motocyklová značka ze světa zmizela, v Praze, v místě nazvaném „Na Zelené lišce“, vzniká značka

nová. Dnes už sotva zjistíme, kdo přišel na geniálně jednoduché spojení jmen Janeček a Wanderer do novéobchodní značky Jawa, zato s jistotou známe přesné datum a dokonce i čas, kdy byla na patentním úřadě v Praze

zapsána. Stalo se tak v půl jedenácté dopoledne dne 17. srpna 1929 pod číslem 37525. Zbrojovka

Ing. F. Ja neček se od této chvíle jmenuje Jawa a 9. října téhož roku je Jawa registrována jako ochranná známka

i u světové organizace pro duševní vlastnictví v Ženevě.

Zbývalo ještě vymyslet grafické ztvárnění. První motocykly Jawa nesly na svých nádržích nápis Jawa s pozadím,

které bylo tvořeno obrysy lisovaného rámu prvního motocyklu. Klasický ovál, tak jak jej známe dnes, se ve své

první podobě objevil až v roce 1931 na bocích nádrží posledních sérií Jawy 500 OHV. Pod číslem 56772 byl

31. března roku 1936 registrován ovál s nápisem Jawa, pod kterým byly ještě iniciály FJ, známé, z původněvyráběných granátů, doplněné o šestici paprsků vpravo i vlevo. S touto ochrannou známkou se Jawa vydá nacestu do celého světa.

9

Na počátku byl František Janeček

První sériová Jawa „rumpál“ z roku 1929 nijak nezastírá svoji podobnost s Wandererem 500 OHV; nanádrži nese první verzi firemního znaku Jawa


Svoji pou zahájily motocykly Jawa 23. října roku 1929. Toho dne byl totiž zahájen Pražský autosalon, nakterém se nový motocykl poprvé představil budoucím zákazníkům. Od svého vzoru se na první pohled lišilkapkovitou nádrží na palivo. Jeho červený lak doplněný o krémově žluté ozdoby se v budoucnu stane stejnoutradicí jako firemní znak.

Jednoválcová pětistovka s půlkulovou spalovací komorou měla objem 498,7 cm

3

(∅ 84x90) a výkon 13,2 kW

(18 k). Motor měl suchou klikovou skříň, tlakové oběhové mazání a v jedné skříni s blokem motoru byla i tří -

stupňová převodovka ovládaná ruční pákou. Zadní kolo bylo poháněno prostřednictvím hnací hřídele s odpru -

ženým spojením a o bezpečné zastavení se starala pásová brzda působící na tuto hřídel. Právě díky této hřídeli

se novému stroji záhy dostalo přezdívky Rumpál. Dvojitý lisovaný rám se zcela shodoval s německým originá -

lem, stejně jako přední vidlice odpružená listovým pérem. Nevýhodou tohoto řešení byl krátký zdvih a malá

pevnost přední vidlice, která v běžném provozu často nevydržela namáhání a lámala se. Ostatně ani mazací

systém neušel pozornosti konstruktérů z Jawy a ještě před zahájením sériové výroby byl přepracován. Na kola

byly montovány pneumatiky o rozměru 4,00 x 27 a 175 kg vážící motocykl dosahoval nejvyšší rychlosti

95 km/hod při spotřebě 5 až 6 litrů/100 km.

Jawa 500 OHV rozhodně nepatřila mezi lehké váhy, ale poměrně slušný výkon, kvalitní dílenské zpracování

a provozní spolehlivost ji přímo předurčovaly ke spojení s přívěsným vozíkem, který měl ve standardní výbavě

brzdu ovládanou pedálem, uloženým vedle brzdového pedálu motocyklu.

Hlavní příčinou zabraňující výrobě velkých sérií pro nejširší okruh zákazníků se ovšem stala cena. Vždy v době

svého představení patřila nová pětistovka spíše k těm dražším vozidlům své kategorie, i když byla zhruba otisíc korun levnější než zahraniční konkurence. Důvodem byla složitost výroby a pracnost, která se promítla i do

10

JAWA

Tak vznikaly půllitrové Jawy na počátku třicátých let. Na obrázku je dokončována montáž modernizované

Jawy 500 OHV


prodejní ceny. Motocykl v provedení sólo byl nabízen

za 14 890 a s přívěsným vozíkem se cena vyšplhala až

na 17 000 Kč. Za ty peníze jste mohli pořídit třeba

Aero 500.

Už v roce 1930 se světu představila druhá výrobnísérie, lišící se od svých starších sester úpravamiprovedenými na základě zkušeností získaných v každo -

denním provozu. Předně se změnila přední vidlice.

Křehké trubky byly nahrazeny lisovaným plechem.

Motocykl získal na robustnosti, ale také na spo lehli -

vosti. Dosavadní válcový světlomet přezdívaný „kastrol“ byl nahrazen perfektním výrobkem společnosti

Bosch s posuvným parabolickým zrcadlem přezdívaným „hruška“ a karburátor Zenith uvolnil místodvoušou pát kovému karburátoru značky Amal. Elektro -

magne tické zapalování sice zůstalo zachováno, ale

stačilo projevit přání a na jeho místě mohlo býtzapalování bateriové. Kvalitnější motocykl za nižší cenu –

tentokrát vám mohlo stačit rovných 14 000 Kč.

11

Na počátku byl František Janeček

Jawa 500 OHV „rumpál“ z roku 1931 po druhé mo derni -

zaci z téhož roku Modernizovaná Jawa 500 OHV „rumpál“ na srazu veteránů po více než sedmdesáti letech od zahájení její výroby


Ještě lepší a levnější byly motocykly třetí série z roku 1931. Za 12 000 Kč byl k mání solidní motocykl lišící se

na první pohled novou koncovkou výfukového tlumiče ve tvaru rybího ocasu, nahrazující předchozí „granát“.

Uvnitř se skrývala ještě nová čtyřstupňová převodovka, ta byla ovšem nabízena pouze za příplatek. Zato nový

firemní znak na nádrži byl v ceně. A co víc, od roku 1931 nabídku rozšířilo provedení Speciál s luxusnívýba

vou. Kromě velkého chromovaného světlometu Bosch nebo Marschall byla Jawa 500 OHV Speciál na prvnípo

hled rozeznatelná od standardního provedení i podle elegantních trojúhelníkovitých schránek na nářadí nabo

cích zadního blatníku, přístrojového panelu s osmidenními hodinami a ampérmetrem, zdvojeného akumulátoru,

chromované nádrže, ráfků kol a k zahození nebyl ani vyšší výkon motoru, který umožňoval dosáhnout nejvyšší

rychlosti 125 km/hod oproti 110 km/hod standardní verze. Od běžných pětistovek mohl luxusní Jawu odlišovat

i příplatkový černý lak. Nic ovšem není zadarmo, a tak zájemce musel sáhnout do kapsy pro dalších 2 500 Kč.

Hlavně v motoristických časopisech poválečné éry se můžete dočíst, že v případě koupě licence na zastaralý

a neohrabaný Wanderer udělal továrník Janeček chybu, ale když si uvědomíte, že v těžkých dobách hos podářské

krize bylo prodáno 1 016 kusů, nešlo zase o tak špatný obchod a zřejmě ani o špatný motocykl.

Vždy se udržel v prodeji až do roku 1935 a hodně těchto strojů bylo v provozu i po druhé světové válce. Vpo

sledním roce prodeje už cena klesla na 10 908 Kč. Kromě toho leccos o spolehlivosti vypovídá i dálková jízda,

kterou v roce 1933 uskutečnil kapitán František Příhoda. Na svém půllitru vyjel z Plzně, aby se vrátil popade

sáti dnech a ujetí 9 000 kilometrů.

Na druhou stranu je fakt, že i po třech letech produkce motocyklu představoval zisk z prodeje zbraní téměřdvoj

násobek zisku z prodeje motocyklů a splnění snu Ing. Janečka o výrobě motocyklu, který by byl dostupnýkaž

12

JAWA

Jawa 500 OHV „rumpál“ hned ve dvou exemplářích na srazu veteránů


dému pracujícímu, se zdálo být téměř nesplnitelné. Těžká, komplikovaná a tím pádem i často zlobící pětistovka

na tuto roli stačit nemohla. Jenže to by pan továrník nesměl obdivovat Henryho Forda a nesměl by znátorga

nizaci výroby u Baů ve Zlíně. První zkušenosti s výrobou i prodejem motocyklů měl už za sebou, byl tedynej

vyšší čas rozšířit nabídku o motocykl přinejmenším stejně spolehlivý jako těžký půllitr, ale lehčí a mnohemdo

stupnější. V Jawě se rozhodli namísto těžkých a drahých velkých čtyřtaktů vyrábět lehké motocykly poháněné

dvoudobým motorem.

Motocykl pro kaûdÈho

Jawa 175 Villiers

Nákup licence se osvědčil už v případě první pětistovky Jawa jako nejjednodušší způsob řešení problému, a tak

tentokrát se vydal do světa Ing. Janeček mladší. Kde jinde hledat vhodnější konstrukci než v zemi motocyklům

zaslíbené – ve Velké Británii. Vždy značky Norton, Matchless, BSA nebo Triumph mají dodnes svůj zvuk.

Rozhodnutí se ukázalo být správné a výsledek cesty měl brzy překvapit i ty největší optimisty. Janeček junior se

domů totiž vrátil v doprovodu George Williama Patchetta, se kterým se v Anglii seznámil. Patchett, který v Jawě

působil až do roku 1938, byl sice spíš automobilový závodník než konstruktér, nicméně se vyznačovaltechnic

kým citem a měl spoustu kontaktů ze svého dřívějšího působení u takových firem, jakými byly Brough Superior,

FN nebo McEnvoy. Z dnešního pohledu šlo spíše o manažera, takže skutečnost, že se jen s obtížemi orientoval

ve složitějších technických výkresech, nemusela být až tak na závadu. Především měl jasnou představu o tom,

jak by měl jednoduchý lidový motocykl vypadat. Patchett se během svého působení u McEnvoye více než dobře

obeznámil s jednoduchým dvoutaktním jednoválcovým motorem Villiers, který splňoval všechny požadavkykla

dené na pohonnou jednotku dostupného motocyklu. Také v Jawě už měli za sebou první zkušenosti sdvou

taktními motory, od zahájení výroby „Rumpálu“ totiž pro Ing. Janečka pracoval mladý nadějný konstruktér Josef

Jozíf. Osobnost pro Jawu více než důležitá.

13

Na počátku byl František Janeček

Jedna z prvních stopětasedmdesátek – Jawa 175 Standard z roku 1932


Josef Jozíf se narodil 10. května roku 1906 ve Starých Čivicích u Pardubic. Ještě než se stačil vyučit strojnímzámečníkem, už navštěvoval Vyšší průmyslovou školu v Pardubicích, a po krátkém intermezzu ve Škodovýchzávodech v Hradci Králové nastoupil do Janečkovy Jawy. Stalo se tak 1. října 1930 a od začátku svého působení

v Jawě se intenzívně zabýval vývojem dvoutaktního motoru. Jednou z jeho prvních prací byl hvězdicovýdvoutaktní tříválec se dvěma písty v každém válci na jedné společné klikové hřídeli. Konstrukce to byla přece jen

poněkud komplikovaná, a tak nakonec byla díky Patchettovi koupena licence na výrobu motorů Villiers, které

měly být montovány do rámů vlastní konstrukce Jawa.

Josef Jozíf s Patchettem spolupracoval od roku 1931 a později o něm napsal: „Patchett byl nejprve závodníkem.

Později začal pracovat u belgické firmy F. N. jako konstruktér. Tam zahájil konstrukci závodního stroje, který

však dokončil až v Praze pod značkou Jawa. Nic světoborného to nebylo. Větší úspěch zaznamenal při uvedení

jawské stopětasedmdesátky, i když nelze říci, že po konstrukční stránce. Patchett totiž nebyl konstruktérem

v pravém slova smyslu. Měl technické nadání, řadu věcí vymyslel, ale šlo spíš o nápady, které pak muselirealizovat skuteční konstruktéři. Jeho největší přínos byl v tom, že navázal kontakty s anglickým průmyslem,konkrétně s firmou Villiers. Ta nám začala dodávat nejprve hotové motory, poté i s výkresy, které se překreslily

z palcové soustavy na metrickou, a tak jsme začali vyrábět motory sami. Podobně to bylo i s převodovkami,

které byly u prvního typu stopětasedmdesátky konstrukce Albion, ale u modernizovaného modelu Jawa 175

Speciál a nové dvěstěpadesátky již vlastní výroby Jawa.“

Aby bylo možné zahájit sériovou produkci v co možná nejkratší době, kromě motorů putovaly do Čech i pře -

vodovky, karburátory, řetězy, náboje kol a brzd, magnetogenerátory a světlomety. Výsledkem byl lehký, velmi

kompaktní motocykl nízké sportovní stavby s nápadným tlumičem výfuku, podle kterého dostal také svoji první

přezdívku – obě potrubí byla totiž svedena do jednoho společného kolena, ze kterého pak pokračovala dlouhá

14

JAWA

Jawa 175 měla přezdívku „Villierska“ nebo také „Chobot“; podle svého původu nebo tvaru výfukovéhokolena. V tomto případě se jedná o luxusnější provedení z roku 1934


trubka bez dalšího tlumiče. A podle onoho kolena pojmenoval motoristický národ novou stopětasedmdesátku

přezdívkou „Chobot“.

Poprvé se Jawa 175 představila na Pražském autosalonu v roce 1932 se sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.

Byla totiž o plnou třetinu levnější v porovnání s konkurencí – pouhých 4 650 Kč. Soudobý tisk o novémmoto

cyklu psal: „V levém křídle Průmyslového paláce byl u stánku Jawy takový nával, že bylo těžké dostati se kmo

tocyklům. Byla tu nová Jawa 175 cm

3

za pouhých 4 650 korun i s elektrickým světlem, hbitý stroj s malouspo

třebou a levnými náhradními díly, se službou domácí továrny, jejíž jméno má již tři roky dobrý zvuk.“

K tomu, abyste si mohli koupit svůj vlastní motocykl, vám tak stačila polovina částky, kterou byste muselivy

dat za stroj anglické výroby, a v porovnání s tehdy oblíbenými stroji Harley Davidson vám stačila pouhá třetina.

Ing. Janeček přivedl na motocyklový trh skutečný trhák. Vždy v roce 1932 ještě doznívá hospodářská krize

a celá řada až dosud relativně úpěšných výrobců s motocykly končí, zatímco v Jawě jen během roku 1932 bylo

vyrobeno na 3 020 stopětasedmdesátek, a to už něco znamenalo.

Jawa 175 byla poháněna tříkanálovým dvoutaktním jednoválcem o objemu 172,6 cm

3

(∅57, 2x67), s pístemvy

baveným deflektorem a magnetogenerátorem Villiers zabudovaným v setrvačníku. Zatímco hlava válce bylavy

robena z lehké slitiny, válec se sacím kanálem na boku byl litinový. Motor dával výkon 3,6 kW (5,5 k) při

15

Na počátku byl František Janeček

Jawy 175 připravené k expedici v roce 1932


3 750 ot/min. a kompresním poměru 6,7:1. Třístupňová převodovka typu Albion s jednokotoučovou suchou

spoj kou byla ovládána ruční pákou vedoucí přímo z převodové skříně.

Podvozek tvořil rám vlastní konstrukce z lisovaného plechu stejně jako přední kyvná páková vidlice odpružená

jednou vinutou pružinou. Tzv. podrámová nádrž měla objem 10,5 litru, což při spotřebě asi 3 až 3,5 litrubenzínu míchaného s olejem v poměru 25:1 zaručovalo dostatečný akční rádius. Na kola prvních sérií bylymontovány pneumatiky o rozměrech 2,75x25 a 70 kg vážící motocykl dosahoval nejvyšší rychlosti 70 až 80 km/hod.

Zákazník si mohl vybrat ze dvou základních provedení. Rozdíl mezi lidovější verzí Standard a luxusnější Speciál

představovalo především množství použitého chromu a doplňků.

16

JAWA

Jawa 175 na výstavě veteránů Retro Prague v roce 2004

Jawa 175 z roku 1933 v luxusním provedení Speciál




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist