načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jawa 500 -- historie, vývoj, technika, sport - Jiří Wohlmuth

Jawa 500 -- historie, vývoj, technika, sport

Elektronická kniha: Jawa 500 -- historie, vývoj, technika, sport
Autor:

Kniha zkušeného odborníka seznamuje čtenáře s vývojem čtyřdobých motocyklů značky Jawa v prestižní třídě pětistovek. Představí se tak nejsilnější výrobky značky Jawa, od ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  297
+
-
9,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6% 90%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 172
Rozměr: 18 x 23 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné), portréty, faksim.
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Dopravní prostředky
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4877-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace seznamuje čtenáře s vývojem čtyřdobých motocyklů Jawa od předválečné Jawy 500 OHV - Rumpál, přes cestovní stroje Jawa 500 OHC z 50. let 20. století, až k poslednímu prototypu Jawa 824 a sportovním speciálům.

Popis nakladatele

Kniha zkušeného odborníka seznamuje čtenáře s vývojem čtyřdobých motocyklů značky Jawa v prestižní třídě pětistovek. Představí se tak nejsilnější výrobky značky Jawa, od předválečného typu Jawa 500 OHV - Rumpál přes cestovní stroje Jawa 500 OHC z padesátých let minulého století až k poslednímu typu Jawa 824. Samostatná kapitola je věnována závodním silničním, terénním a plochodrážním speciálům. Publikace obsahuje bohatou fotodokumentaci, podrobné technické údaje ke každému typu a také rady k servisu a opravám motocyklů. V knize nechybí ani stručné životopisy nejznámějších konstruktérů Jawy. (historie, vývoj, technika, sport)

Předmětná hesla
Jawa 500
Motocykly -- Česko -- 20. stol.
Zařazeno v kategoriích
Jiří Wohlmuth - další tituly autora:
Rychlá řídítka -- Československé a české silniční závodní motocykly - osudy konstruktérů, jezdců i jejich strojů - 2., rozšířené vydání Rychlá řídítka
Jawa 500 -- historie, vývoj, technika, sport Jawa 500
Jawa kývačka -- motocyklové typy 351-361 Jawa kývačka
 (e-book)
Automobily Škoda Superb Automobily Škoda Superb
Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou -- Osudy rodu motocyklových závodníků Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou
 (e-book)
Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou -- Osudy rodu motocyklových závodníků Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou
 
K elektronické knize "Jawa 500 -- historie, vývoj, technika, sport" doporučujeme také:
 (e-book)
Jawa 50 Pionýr -- historie, vývoj, technika, sport - 2., rozšířené vydání Jawa 50 Pionýr
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

retro

Jawa 500

Jawa 500

Kniha zkušeného odborníka seznamuje čtenáře s  vývojem čtyřdobých

motocyklů značky Jawa v prestižní třídě pětistovek. Představí se tak nejsil

nější výrobky značky Jawa, od předválečného typu Jawa 500 OHV – Rumpál

přes cestovní stroje Jawa 500 OHC z  padesátých let minulého století až

k  poslednímu typu Jawa 824. Samostatná kapitola je věnována závod

ním silničním, terénním a plochodrážním speciálům. Publikace obsahuje

bohatou fotodokumentaci, podrobné technické údaje ke každému typu

a také rady k servisu a opravám motocyklů.

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

Jiří Wohlmuth

historie, vývoj, technika, sport

Jawa 500

retro

Jiří

Wohlmuth

„Stál jsem na dvoře dílny pana

Patky a díval se na motocykl,

který mne svojí krásou očaroval.

Když naskočil jeho motor,

krásný zvuk přiletěl do mé duše

a rozechvěl nezapomenutelně

celé moje tělo. Uměl jsem v té době

jen trochu číst, psát a počítat...“

(Jiří Wohlmuth, 1960)


Grada Publishing


Jiří Wohlmuth

Jawa 500

historie, vývoj, technika, sport


Jiří Wohlmuth Jawa 500 TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a. s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5339. publikaci Odpovědná redaktorka Jitka Zamrzlová Grafická úprava a sazba Jakub Náprstek Počet stran 172 První vydání, Praha 2013 Vytiskla tiskárna GRASPO CZ, a.s., Zlín © Grada Publishing, a.s., 2013 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-4877-1 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8829-6 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8830-2 (ve formátu ePUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické

knihy nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné

podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

1 Úvod .................................................................................................. 7

2 Pár slov o zakladateli ............................................................................ 9

3 Začalo to Rumpálem .......................................................................... 15

4 Jawa 500 OHC typ 15 – 00 ................................................................ 27

5 Jawa 500 OHC typ 15 – 01 ................................................................ 45

6 Jawa 500 OHC typ 15 – 02 ................................................................ 51

7 Jawa 500 OHC typ 824...................................................................... 67

8 Jawa 500 – sportovní zastavení ........................................................... 75

9 Opravy, údržba ................................................................................ 123

10 Jawa na cestách ............................................................................. 133

11 Retrovzpomínání .............................................................................. 143

12 Základní technické údaje ................................................................... 149

13 Závěr ............................................................................................. 160

Ve znamení červené (barevná příloha) ................................................. 163



Historie československé motocyklové značky Jawa se začala psát v roce 1929. Prošla různými peripetiemi a snad i proto je do dnešní doby s podivem, že se dosud nedočkala zpracování v reprezentativní knižní podobě. Je chvályhodné, že se nakladatelství Grada tohoto úkolu ujalo a  ve své edici Retro zmapovalo životopisy motocyklových legend, jakými byly Jawa Pérák, Californian nebo Pionýr. Nyní přichází na řadu další z této řady, čtyřdobá pětistovka Jawa 500 OHC.

Úvod

1 Příběh nejsilnější objemové třídy značky Jawa je prostoupen mimořádným spojením úspěšného podnikání, nástupem nového režimu s vlastním chápáním podnikatelského prostředí a nakonec i předčasným koncem kvůli špatně zvolené strategii nového vlastníka. Tak nějak by se dala současnou mluvou a  terminologií charakterizovat bezmála třicetiletá cesta, kdy se Jawa zabývala vývojem a  stavbou strojů prestižní královské kubatury.

Pár slov o zakladateli

2 JAWA 500 František Janeček O základech a chronologickém vývoji naší motocyklové značky bylo už napsáno mnohé, leč sluší se i v této publikaci znovu připomenout mimořádnou osobnost Ing. Dr. techn. h.c. Františka Janečka, zakladatele značky, která stála u zrodu později velice silného postavení naší republiky ve světě jedné stopy. Rodák z Kláštera nad Dědinou poblíž Nového Města na Moravě (nar. 23. ledna 1878) se díky svým schopnostem, nadšení a vlastenectví a především svými aktivitami a výsledky zařadil ke generaci, která svým podnikáním budovala Československou republiku. Je pozoruhodné, jak stratég Ing. Dr. Janeček téměř vizionářsky vsadil na čtyřdobou koncepci motorů a navíc na

silnou kubaturu. V kontrastu k této jeho vizi, kdy dnes

několik přeživších světových motocyklových gigantů kráčí

na světovém trhu právě touto cestou, tím víc vystupuje

osudové poválečné přeorientování nového majitele.

Když dne 23. ledna 1941 navždy utichlo srdce tohoto

nevšedního člověka, nastala chvíle plnění závěti, která

ukládala založení akciové společnosti s kapitálem 40 mili

onů Kč v 80 000 akciích po 500 Kč. Mezi majitele akcií

se zařadily i Janečkovy děti z druhého manželství, syn

a dcera, které obdržely 38 % akcií, syn František Karel

z prvního manželství získal 24 % akcií. To byla jakási tečka

za jeho životem, zcela mimořádným. Vedl přes dvoutřídku

v Klášteře a přes pětitřídku v Opočně k dalšímu vzdělá

vání na Vyšší státní průmyslové škole na pražském Bet

lémském náměstí.

S příchodem mladého chlapce do špičkové německé spo

lečnosti Siemens přišlo další vzdělávání v řeči i oboru.

Je obdivuhodné, jak se dokázal dvacetiletý muž rychle

orientovat v řadě technických oborů. Potvrdil to i jeho

nástup do vysočanské Elektrotechnické, a.s., (dříve Kolben

a spol.) v roce 1898. Jeho úspěšný podíl na vývoji trojfázo

vých alternátorů mu otevřel další cestu do světa. Po třech

letech odešel do nizozemského Maarssenu, kde dozoro

val výstavbu nové továrny na dynamoelektrické stroje

a pokračoval ve svém vzdělávání studiem na vysoké škole

polytechnické v Delftu.

Zdá se, jako by nebylo ani dne, aby Janečkova hlava nevy

dala nějaký úspěšný nápad, myšlenku, ale také smělý cíl.

A nezáleželo skoro na oboru, v němž se to dělo. Ing. Dr.

Janeček si počínal velice úspěšně i v podávání patentových

přihlášek a bylo lhostejné, v jaké to bylo zemi. V Německu,

Rakousku-Uhersku, Velké Británii či Itálii slavilo řešení na

PáR slOv O zakladaTeli 11

podzemní přívody elektrického proudu, výměníků tepla atd., úspěchy, které i vynášely slušné příjmy. A tak se po návratu do Prahy několikrát stěhoval. Neměl však stání a znovu na dva roky vyrazil na zkušenou. Po návratu dál budoval zázemí svého podnikání, pustil se do gramofonového oboru, postavil převratný pneumatograf a jen blížící se první světová válka přerušila, resp. znemožnila toto podnikání. Bystrý Ing. Dr. Janeček ale rychle zareagoval a jeho patenty se posunuly k vojenským vynálezům. K jeho prvním patřil model odstředivého minometu pro desetikilogramové projektily. Byl to prostě výborný technik. Po skončení války dal všechny své vynálezy k dispozici mladé republice. Rok po válce opustil armádu definitivně, ale zůstal jí trvale nablízku. Založil vlastní firmu Ing. F. Janeček a spol. a jeho strojní laboratoř se zabývala výrobou granátů. Historii píší zpravidla nečekané okamžiky. Platí to i pro Janečkovu pražskou továrnu. Nebýt vypočítavé majitelky pozemku v Mnichově Hradišti paní Švermové, matce pozdějšího národního hrdiny Jana Švermy, který si pan Janeček vyhlédl ke koupi, mohla továrna stát tam. A jak se vůbec pražský podnikatel do Mnichova Hradiště dostal? Janeček ve své době spolupracoval s mnichovohradišťským Františkem Kohoutkem, ale nebylo to nic moc, jak se říká. Ženy jsou ženy a zvýšení domluvené ceny za prodej Janeček odmítl a od plánu odstoupil. Město přišlo o pracovní příležitosti a přimlouvali se i radní. Janeček ale neustoupil, ostatně nebylo to naposledy, kdy jeho vize nedošly naplnění, a tak československá motocyklová historie šla

nakonec mimo Mnichovo Hradiště. Její další kapitola se

měla odehrávat Na Zelené lišce, pozemku tehdy ležícím

v těsné blízkosti Prahy.

Rok 1922 byl v Janouškově životě rokem změn. Byla za

tím zvýšená poptávka po zbrojních zakázkách; v únoru

proběhla prohlídka hospody Na Zelené lišce a přilehlých

pozemků a už v březnu Arnošt Saxl za 600 000 Kč hos

tinec na katastrálním pozemku Michle prodal Ing. Dr.

Janečkovi. Ten už o pouhé dva měsíce později, v květnu,

získal od okresní správy politické na Královských Vino

hradech povolení ke zřízení místností pro výrobu vojenské

techniky, jinými slovy dnes stavební povolení. To jen pro

představu administrativního běhu té doby...

Zanedlouho mohlo stěhování výroby z Mnichova Hradiště

do Prahy začít. Strojní výroba se přesunula a společně se

zbrojním arsenálem stoupal i počet dalších Janečkových

Objekty Janečkovy zbrojovky Na zelené lišce


12 JAWA 500

patentů. Špičkové stroje, které pořídil, byly základem nejkvalitnějších výrobků na trhu. Vybudované objekty Na Zelené lišce měly však stále pouze provizorní charakter místo definitivní podoby. Důvod byl prostý. Vydané dokumenty pro všechny tovární budovy měly pouze dočasnou povahu, neboť město Praha mělo s pozemky, na nichž Ing. Dr. Janeček podnikal, jiné záměry. Tento stav trval – na škodu věci – dlouhá léta. Další Janečkova aktivita se datuje od března 1923. Nově založená firma Pyrotechnická a muniční továrna Ing. F. Janeček, s.s r.o., se sídlem v Zámcích u Prahy, prováděla v tamním objektu plnění těl granátů vyrobených v Nuslích. Ministerstvo národní obrany ale zadalo v roce 1923 poslední objednávky a to rázem znamenalo pro existenci továrny v Zámcích konec. K tomu se přidal další osudový moment, jímž byla tragédie v pražské Truhlářské ulici, kde došlo počátkem března 1926 při převozu granátů k výbuchu, který si vyžádal tři lidské životy. Ač dlouhé vyšetřování události nikdy neprokázalo technickou, technologickou ani jinou chybu Janečkových granátů, ten výrobu ukončil a soustředil se na jiné druhy zbraní. Za řadou typů granátů zůstal přinejmenším stejný počet dalších patentových řešení, včetně patentů na zapalovače a další systémy konstrukce granátu. Odborníci pak označují Janečkovy konstrukce za zahájení výzbrojní éry československé armády. Tvořily základní prvky výzbroje za první republiky. Zbrojovka Ing. F. Janeček ještě před druhou světovou válkou měla ve svém programu celý arzenál zbraní od puškových granátometů, kulometů M 07/12 a příslušenství k nim, přes automatické pušky, lehké kulomety, hydraulické palné zbraně až po hydraulicky iniciované

nášlapné miny, zapalovače pro letecké pumy a dělové

střely. Ještě po obsazení Československa se syn František

Karel Janeček angažoval v Anglii ve věci patentu proti

tankové zbraně s nástavcem. Nejprve neúspěšně, poz

ději byl postoj anglické strany přehodnocen a nakonec

byl vývoj tzv. Littlejohnova adaptéru u firmy BSA v roce

1943 dokončen.

V polovině dvacátých let zavítal Ing. Janeček do Týnce nad

Sázavou, kde později koupil pozemek pro svoji vilu. Od

jara 1926 se začal zabývat myšlenkou proměnit malebné

městečko v město průmyslu. Investoval do výstavby silnice

Týnec – Chrást, v roce 1928 dokončil stavbu vily s charak

teristickým kruhovým půdorysem a v roce 1931 zahájila

provoz slévárna elektronu a šedé litiny, jen necelý rok od

vydání stavebního povolení. Jinak se ale Ing. Janeček v té

době soustředil na koupě pozemků, neboť nutnost přene

sení výroby z Prahy stále visela ve vzduchu. Nejprve měl

v hlavě plán, že bude v Týnci vyrábět šicí stroje, velkoryse

s 90 % výroby pro export, a zaměstná v městečku 10 000

lidí. Chtěl postavit po vzoru svého přítele Tomáše Bati

něco jako tehdejší Zlín. Nakonec ale trochu přehodnotil

plány a chtěl se spolehnout sám na sebe. Být soběstačný,

nezávislý na nikom a vše si vyrábět ve své továrně. Ing.

Janeček každým rokem modernizoval a rozšiřoval týnec

kou slévárnu včetně výrobního programu. Ta se nakonec

stala nejmodernějším zařízením toho druhu u nás a její

špičkoví pracovníci neměli v Československu ve svém

oboru konkurenci.

Janečkova Zbrojovka zažívala konjunkturu až do roku

1929. Pak ale přišla dlouhodobá krize, zakázek ubývalo,

a jelikož Janečkovo strojní zařízení umožňovalo vyrábět

motocyklové komponenty, padla po dlouhých úvahách

PáR slOv O zakladaTeli 13

volba na výrobu motocyklů. Jen hodnota motocyklových dovozů do Československa činila v té době hodnoty 50 mil. Kč. Největší zásluhu na továrníkově rozhodnutí měl nakonec jeho syn František Karel. Od svých studií měl motocykly velice rád a nakonec byl i u jednání a uzavření smlouvy s německou firmou Wanderer. Ovlivnil tak výrobní životopis Zbrojovky i historii československé motocyklové výroby. V roce 1933 se Ing. Janeček stal vlastníkem velké třírámové pily ve Kvasinkách a to už byl jen krůček k jeho další aktivitě – výrobě malého automobilu Jawa 700, který ještě ve stejném roce spatřil světlo světa. Poprvé byl představen na jarním pražském autosalonu v roce 1934 a stál 22 900 Kč. Denně bylo v Kvasinkách vyrobeno pět až šest

dřevěných karosérií, které putovaly po železnici do Týnce

ke konečné montáži. Tak jako Ing. Janeček měl šťastnou

ruku při výběru svých motocyklových konstruktérů,

stejně úspěšný byl i při angažování jejich automobilových

protějšků. Z Waltrovky přeplatil Ing. Zdeňka Piláta, dále

přivedl Vojtěcha Pokorného, Ing. Rudolfa Vykoukala,

karosáře Zdeňka Kejhala a Ing. Bašteckého. Ti všichni se

na automobilové výrobě významně podíleli, na úspěšném

dokončení automobilů Jawa jim ovšem chyběl čas. Blížila

se druhá světová válka.

Ani po oslavě šedesátky nepolevil Janeček v pracovním

tempu a řešil díky německým okupantům ještě těžší

úkoly. Jeho zdravotní stav se ovšem zhoršoval. Jako těž

kého kuřáka ho postihla choroba nejtěžší – rakovina plic.

Snažil se jí postavit prací a odhodláním, leč to bylo málo.

Nepomohl pobyt v sanatoriu v Praze Podolí. Začátkem

dubna 1941 nechal sepsat svoji poslední vůli, a zemřel

jako majitel tří továren, servisní služby, vily v Týnci nad

Sázavou, mnoha pozemků a zaměstnavatel více než 2000

pracovníků, pro které od roku 1936 vydával časopis

Jawa doma. Oficiální hodnota jeho majetku činila v té

době necelých 140 milionů korun. Nedá se říci, že by se

nedopouštěl zásadních manažérských pochybění, které

někdy téměř ohrožovaly existenci firmy, vědělo se o jeho

nechuti odevzdávat státu řádné dávky a daně, nedá se

mu ale upřít, že položil základy masového motocyklistu

v Československu.

sídlo Janečkovy slévárny v Týnci nad sázavou



v roce 1933 cestoval kpt. František Příhoda z Plzně do afriky a za padesát dnů překonal s Jawou 500 OHv úctyhodnou vzdálenost 9000 kilometrů. ve stejném roce překonal anglický konstruktér a závodník ve službách Janečkovy továrny George William Patchett na uzavřené trati u Poděbrad na pětistovce Jawa rychlostní národní rekord výkonem 179,5 km/h. samozřejmě, že první motocykl Jawy nikdy nenesl označení „Rumpál“. ani se neví, jak a kde se k trochu hanlivému označení došlo. více se ví o původu bytelného, robustního a mohutného, leč technicky zajímavého motocyklu. Možných nápadníků, naplňujících Janečkovy představy o  motocyklu s  monoblokovým motorem zabudovaným do trubkového nebo lisovaného rámu a  pohonu zadního kola hřídelí, bylo více. Jednalo se zejména o německé značky, z nichž nakonec ing. Janeček zvolil saskou firmu Wanderer. Německá značka navíc sídlila v celku dostupném Chemnitz nedaleko naší hranice, na druhé straně krušných hor.

Začalo to Rumpálem

3

+


16 JAWA 500

Už v roce 1908 nabízel Wanderer vidlicový dvouválec o výkonu 2,9 kW (4 k) a této motorizaci zůstala značka věrná i u dalších modelů. Ještě před první válkou to byl v roce 1913 model s motorem 408 cm

3

. Po válce v roce

1922 to byl další vzduchem chlazený vidlicový dvouválec 616 cm

3

(∅ 60 × 80 mm), o čtyři roky později ležatý jed

noválec 196 cm

3

(∅ 60 × 62 mm) o výkonu 3,7 kW (5 k),

který se prodával za 1200 říšských marek. Ve stejném roce Wanderer nabízel novou vidlicovou dvouválcovou osmiventilovou sedmistovku (708 cm

3

, ∅ 70 × 92 mm) a poz

ději čtyřventilovou vidlicovou sedmsetpadesátku (749 cm

3

,

∅ 76 × 82,5 mm). V roce 1928 byla představena nová pětistovka Wanderer 500 OHV, dílo konstruktéra Alexandra von Novikoffa. Měla několik novinek. Poprvé byl motor zabudován do nového trojúhelníkového rámu z lisovaných plechů, nové byly i monobloková konstrukce motoru a převodovka umístěná napříč rámu, ventilový rozvod OHV a konečně i pohon zadního kola převodním hřídelem na místo klasického řetězu. Jednalo se o atypickou, nepříliš odzkoušenou konstrukci a jak se později ukázalo, výroba tohoto motocyklu si vyžádala i vyšší náklady. To si nakonec nesla nová Jawa do vínku. Zbrojovka za licenci měla zaplatit 400 000 marek, Wanderer se zavázal, že ukončí výrobu, asi německy dokonale, protože některé díly vůči smlouvě nakonec nedodal. Když v srpnu 1929 zaregistroval patentní úřad v Praze novou ochrannou známku Jawa, byl naplněn výsledek soutěže, která zvolila počáteční písmena z jmen Janeček a Wanderer. Název pak byl zakomponován do tvaru trojúhelníkového rámu a symbolizoval konstrukční řešení podvozku nového motocyklu. Pro motocykl Jawa 500 OHV byl tedy zvolen jednoválcový motor. Bylo to proto, že jednoválec pracoval dík své

George William Patchett

Mladý anglický třicátník (nar. 1901) byl velice schop

ným konstruktérem, který s praxí u několika domácích

firem, ale také s rukopisem u belgické značky FN, přišel

do zbrojovky Ing. Janečka, aby posunul jméno a kon

strukci nových motocyklů výš. Přivedl ho vlastně syn

František Karel a Patchett si v krátké době vysloužil

respekt a uznání. Byl skvělou volbou, prohlásil svého

času pozdější generální ředitel zbrojovky JUDr. Frei.

Ve velice krátké době postavil zajímavý robustní

a výkonný motor OHV monoblokové konstrukce jako

první závodní speciál Jawa. Později se zapojil do práce

na subtilní stopětasedmdesátce s motorem Villiers. Pak

následovaly speciály s motory SV a OHV objemů 250,

350, 500 a 650 cm

3

a především třistapadesátka SV

byla velice vydařená a slavila komerční úspěchy.

Patchett žil v Praze až do roku 1939, začátek druhé svě

tové války ho ovšem přiměl k návratu do Anglie.

začalO TO RuMPáleM 17

dobová objednávka motocyklu Jawa 500 OHv z roku 1933

18 JAWA 500

spokojený zákazník za řídítky „Rumpálu“

Pohled na motor Jawa 500 OHv z pravé strany

Pohled na motor z pravé strany

Pohled na motor z levé strany

začalO TO RuMPáleM 19

jednoduchosti spolehlivěji než víceválce, ale bylo to také

v duchu tehdejšího trendu. Výborné vlastnosti blokového

motoru, jeho dokonalost, moderní konstrukce, spolehli

vost i neobyčejná pružnost a elegance tvaru, to byly devizy

proklamované výrobcem. Ten současně upozorňoval na

dimenzování součástek motoru, které zaručovaly dlouhou

životnost motocyklu.

Elektronová kliková skříň opatřená žebry byla rozdělena

vodorovnou rovinou a nesla ve dvou velice masivních váleč

kových ložiscích klikový hřídel zhotovený z chromniklové

oceli. Na předním konci bylo osazeno ozubené kolo k pohonu

ventilového rozvodu a olejového čerpadla. Na zadním konci

hřídele byl pak umístěn setrvačník se spojkou.

Hlava ojnice Jawy 500 OHV byla uložena dvěma řadami

silných válečků na kaleném a broušeném klikovém čepu.

Ojnice rovněž z chromniklové oceli měla při nepatrné

váze vysokou pevnost.

Píst značky „Bohnalite – Nelson“ se třemi těsnicími

kroužky byl odlit ze zvláštní hliníkové slitiny. Pístní čep

měl na svých koncích zátky ze speciálního bronzu, aby

nepoškodil stěnu válce.

Válec a hlava ze šedé slitiny byly z důvodu dobrého chla

zení opatřeny vysokými žebry a byly připojeny ke klikové

skříni čtyřmi šrouby, což bylo výhodné pro rychlou mon

táž a demontáž. Oba ventily ze speciální anglické oceli byly

řízeny rozvodovým hřídelem.

Zapalování směsi motoru zajišťovala tzv. magnetka, která

byla kombinována s dynamem – tzv. magdymo. To bylo

upevněno na rychlostní skříni páskem a bylo poháněno

od rozvodového hřídele pružnou pérovou spojkou.

Motor Jawy 500 OHC byl samočinně mazán olejovým čer

padlem s ozubenými koly, které bylo umístěno ve spodku



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist