načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Jawa 350 - Alois Pavlůsek

Jawa 350
-15%
sleva

Kniha: Jawa 350
Autor:

Poznejte historii jedinečné třistapadesátky. Publikace se věnuje jednomu ze tří nejvýznamnějších modelů v historii značky Jawa, který byl poprvé představen v roce 1973. Obsahuje ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  299 Kč 254
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2016-11-16
Počet stran: 112
Rozměr: 190 x 238 mm
Úprava: 128 stran : ilustrace (některé barevné)
Vydání: 1. vydání
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788026413011
EAN: 9788026413011
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Obsahuje popis základních i odvozených modelů, technické údaje, konstrukční zajímavosti, fotografie, schémata, informace o vývoji a výrobě prototypů, úpravy motocyklů a nechybí ani příloha barevných fotografií. Publikace se věnuje jednomu ze tří nejvýznamnějších modelů v historii značky Jawa, který byl poprvé představen v roce 1973.

Popis nakladatele

Poznejte historii jedinečné třistapadesátky. Publikace se věnuje jednomu ze tří nejvýznamnějších modelů v historii značky Jawa, který byl poprvé představen v roce 1973. Obsahuje popis základních i odvozených modelů, technické údaje, konstrukční zajímavosti, fotografie, schémata, informace o vývoji a výrobě prototypů, úpravy motocyklů a nechybí ani příloha barevných fotografií. - Prototypy a sériové modely - Jawa 350 typ 634 v testech - Exportní verze motocyklu - Odvozené modely - Dvoudobé dvouválcové třistapadesátky Jawa po roce 1989 (typ 634 a příbuzné modely)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Alois Pavlůsek - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Unifi kovaná řada

7

Unifi kovaná řada

této tzv. „Národní řady“ budily zaslouženou pozornost,

zdálo se, že představují budoucnost designu motocyklů

a  také byly hodně dobrým exportním artiklem až na

jednu výjimku.

Tou byla, co do zájmu zejména zahraničních zákazníků,

stopětadvacítka, která svými výkony i  přes zdařilý design mohla oslovit jen hodně málo náročné motoristy.

Její pohonná jednotka měla s  oplechovaným motocyklem až příliš mnoho práce a  zejména v  hornatém terénu byl nejmenší člen Národní řady poněkud dýchavičný.

Malý zájem o stopětadvacítku „Národní řady“ mohl být

pro Jawu varovným prstem, ale nebyl. Na vlně úspěchu

Národní řady se začala připravovat další modelová řada, Celou historií Jawy se jako červená nit táhne snaha dosáhnout minimalizace výrobních nákladů vývojem a produkcí ucelené řady motocyklů zahrnujícíobjemové třídy od 125 do 350 cm

3

lišících se navzájem pouze

objemem a počtem válců motoru. Stačí si prohlédnout

snímky předválečných modelů Jawy zachovávajících

jednotnou exteriérovou linii. Poválečné modely Jawa

250 typ 11 a  Jawa 350 typ 18 jsou designově prakticky identické a vnějším vzhledem se od nich příliš neliší

dokonce ani čtyřdobý dvouválec Jawa 500 OHC typ 15.

Vrcholu v  tomto snažení se Jawě podařilo dosáhnout

v  roce 1954 uvedením tzv. „Národní nebo Jednotné

řady motocyklů“, zahrnující v  nabídce lehkou stopětadvacítku, o něco výkonnější stopětasedmdesátku,standardní provedení v  podobě dvěstěpadesátky i výkonnou dvouválcovou třistapadesátku. Jednotlivé modely

Jawa UŘ z roku 1962 se celkovým řešením designu blížila pojetí obvyklému spíše u skútrů


JAWA 350/634

8

Jeden ze sto dvaceti kusů

vyrobených strojů „Unifi kované

řady“ – Jawa 250 UŘ typ 623

z roku 1968 má z dnešního

pohledu celkem líbivý vzhled

odpovídající první polovině

šedesátých let.

V průběhu vývoje se měnil celkový vzhled motocyklů Jawa UŘ. V tomto případě byla odstraněna kapotáž motoru, zato přibyl chránič

nohou.


Unifi kovaná řada

9

kterou měly být tentokrát už dvě kolekce konstrukčně

téměř shodných motocyklů poháněných pohonnými

jednotkami s objemem od 50 cm

3

do75 cm

3

a od 125 do

350 cm

3

a její součástí měla být i varianta v šedesátých

letech oblíbeného skútru. Vývoj tzv. „Unifi kované řady“

byl zahájen v roce 1961.

Modely poháněné motory od 125 do 350 cm

3

byly vyvíjeny ve VVZ Jawa v  Praze Strašnicích a  v  Povážské

Bystrici běžel souběžný vývoj motocyklů a skútrův objemových třídách do 50 a 75 cm

3

. Každá z oboumodelových linií „Unifi kované řady“ měla sdílet co největší

podíl shodných dílů, ale už na společné poradě výrobců

jednostopých vozidel, konané v  září roku 1963 v Praze, bylo zřejmé, že naplnění původních záměrů nebude

příliš reálné.

Zcela logicky vycházel rám motocyklu příliš těžký pro

stopětadvacítku a naopak příliš lehký a měkký protřistapadesátku, a se stejným problémem se potýkalii považskobystričtí konstruktéři u  nejnižších objemových

tříd.

Konstruktéři strašnické VVZ i  považskobystrických

strojíren zvolili jako základ motocyklů páteřový rám

pro verzi motocykl i skútr. V případěpovažskobystrického rámu byly k  jeho stavbě použity ocelové trubky

kruhového průřezu lišící se pouze způsobem uchycení

pohonné jednotky shodné pro motocykl i skútr.U motocyklu byl motor v rámu uložený ve vodorovné poloze

a u skútru ve svislé. Jediným strojem, který nakonecsplňoval všechny původní požadavky, byl skútr, ale i jeho

vývoj byl ukončen v roce 1964 a páteřový rám našel po

padesátkách vyráběných od padesátých let uplatnění

v  sériové výrobě pouze u  výkonné považskobystrické

devadesátky Jawa 90 typ 30/36 Cross/Trail a typ 31/37

Roadster.

Pro Jawu vypracoval koncept jednotné řady motocyklů

Vlastimil Bezouška v  několika variantách, ze kterých

byly nakonec vybrány dvě – skútr a klasický motocykl

skútrového typu se světlometem pevně spojenýms palivovou nádrží. Základem nové řady v objemovýchtřídách 125 až 350 cm

3

byl kolébkový rám, ve kterém byl

uchycen držáky po obou stranách karburátoru motor.

Během vývoje vzniklo několik verzí lišících se rozsahem zakrytí konstrukčních částí plechovými výlisky.

První verze motocyklů „Unifi kované řady“, kterépředstavovaly spíše jakýsi mezičlánek mezi skútry a motocykly, měly plechovými výlisky zakrytou i  pohonnou

jednotku a  v  modifi kované podobě byl páteřový rám

použit také u  soutěžních a motokrosových speciálů

Jawa. V  tomto případě byla z  pochopitelných důvodů

plechová kapotáž odstraněna.

Zvláštním způsobem byla řešena přední vidlice, která

měla pouze spodní „brýle“, dlouhý sloupek řízeníprocházel nádrží a byla na něm uchycena hliníková řídítka,

jejichž rukojeti byly uloženy v silentblocích, čímž měly

být eliminovány vibrace od motoru. Zajímavá byla také

parabola světlometu pevně spojeného s  nádrží, která

měla tzv. konkávní sklo, tedy sklo vypouklé dovnitř,vytvářející před sebou jakýsi vzduchový polštář omezující

znečištění refl ektoru. Menší motocykly, stopětadvacítka a stopětasedmdesátka, byly postaveny na 16“ kolech,

zatímco větší motocykly, dvěstěpadesátkaa třistapadesátka, měly kola osmnáctipalcová.

Pohonnou jednotku představovala celá řada nově vyvinutých motorů v  objemových kubaturách 125, 175,

250 a 350 cm

3

. Rozdílu v objemu motorů bylo dosaženo

rozdílným vrtáním a zdvihem pístů, takže klikovémeDefi nitivní řešení designu minisérie, v tomto případě Jawa 250 typ

623 z roku 1967, působí mnohem lehčím dojmem než původní

řešení z počátku vývoje.

JAWA 350/634

10

Další z variant motocyklu UŘ

v provedení Sport, která má

v porovnání s předchozím

snímkem odstraněnou pod

sedlovou kapotáž a nově tva

rovanou palivovou nádrž od

vozenou ze sériové produkce.

Vedle standardního provedení byla připravována i varianta Sport lišící se od předchozích modelů mimo jiné i tvarem sedadla a v tomto

konkrétním případě je pohonnou jednotkou jednoválec z produkce strakonické značky ČZ.

Unifi kovaná řada

11

chanismy se lišily pouze rozdílným umístěnímojničního čepu. Motory Jawa ve standardním provedení měly

výkon 6,2 kW (8,5 k)- (125 cm

3

), 10,6 kW (14,5 k)>(250 cm

3

) a 13,3 kW (18 k)- (350 cm

3

). Provedení Sport

mělo výkon ještě asi o  20 % vyšší – u  třistapadesátky

byla zkoušena i  předvolba rychlostních stupňů, kdy se

daly jednotlivé rychlostní stupně předvolit páčkou na

řídítkách a poté pouhým sešlápnutím řadicí pákyzařadit ze čtyřky na neutrál mezi jedničkou a dvojkou. Další

důležitou změnou byl přechod na 12V dynamo.

Kromě motorů pocházejících z  vlastního vývoje byly

zkoušeny i  motory pocházející od „konkurenční“ ČZ

Strakonice, včetně v té době vyvíjených typů 476 a 477,

tedy stopětadvacítky a  stopětasedmdesátky. Ty se však

ukázaly být jako málo výkonné a  souběžně vyvíjené

jednoválcové motory v  objemu 350 cm

3

trpěly příliš

velkými vibracemi, a tak nakonec bylo od července do

října roku 1968 vyrobeno 120 motocyklů nesoucích

označení Jawa 250 UŘ typ 623 a Jawa 350 UŘ typ 633,

poháněných dvoudobými dvouválci a  od sebe je bylo

možné na první pohled rozlišit podle použité kombinace barev, u  250 byla použita kombinace světlešedá-modrá a u 350 světlešedá-červená.

Kromě standardního provedení motocyklu „Unifikované řady“ byly vyvíjeny i  odvozené varianty v  tzv. provedení Sport se zvýšeným výkonem motoru. Od svých

umírněnějších sourozenců určených spíše k turistickým

účelům nebo každodennímu dojíždění do zaměstnání

se na první pohled lišily jiným tvarem sedadel, mírou

rozsahu odstranění plechové kapotáže, použitím prvků z  jiných sériově vyráběných motocyklů Jawa, takže

nejextrémnější sportovní modifi kace určené prosériovou výrobu se blížily téměř vzhledu závodníchspeciálů Jawa, které se v tomto období vyznačovaly použitím

páteřového rámu.

Cílem všech těchto úprav bylo samozřejmě sníženícelkové hmotnosti motocyklů jednotlivých objemových Ještě více se odhalilo jiné provedení varianty Sport poháněné strakonickým jednoválcem a předním blatníkem, který byl použit u sériově vyráběné řady Jawa 623/633 „Bizon“.

JAWA 350/634

12

Současně s novinkami Jawa

typ 623 a 633 zanedlouho

uváděnými do prodejen Mo

totechny byl na brněnském

veletrhu v roce 1969 vysta

vován i prototyp motocyklu

vycházejícího z konstrukce

Unifi kované řady.

Nejvíc odlišností oproti standardním provedením UŘ je na tomto prototypu sportovní verze, která se téměř blíží závodním speciálům

Jawa s páteřovým rámem.

Unifi kovaná řada

13

tříd a dosažení vyšší dynamičnosti a lepší ovladatelnosti

motocyklů UŘ. Současně pokračoval i další vývojmotocyklů Unifi kované řady vedený snahou po dosažení

vzhledu, který by lépe odpovídal soudobým trendům

v designu motocyklů.

V roce 1968 byly v časopise Czechoslovak motor review

otištěny fotografi e prototypů s  typovým označením

Jawa 250 typ 624 a  Jawa 350 typ 634, které konstrukcí podvozku i  pohonné jednotky odpovídaly sériovým

modelům Jawa 250 typ 623 a  Jawa 350 typ 633, známým také jako „Bizon“ nebo „Tatoušek“ podle autora

jejich designu. V podstatě se jednalo o paralelní řešení

vzhledu, který se od sériových dvouválců „Bizon“ lišil

především konstrukcí přední vidlice a  pláště světlometu vzhledem připomínající tvarové řešení použité

u  exportních Californianů, zatímco palivová nádrž se

tvarovým řešením podobala designu použitémuu sériové Jawy 350 typ 634 vyráběné o  pět let později. Oba

prototypy byly v roce 1969 vystavovány i na brněnském

strojírenském veletrhu vedle Jawy se stejným typovým

označením, která však na rozdíl od těchto dvouprototypových strojů, alespoň na krátký čas, obsadilaprodejní prostory tehdejší Mototechny.

Mnohem větší naděje než klasické motocykly unifikované řady vzbuzoval skútr. První byl vyroben už v roce

1961 jako první z řady, která měla stejně jako v případě

klasických chlazení zajišťované ventilátorempřipevněným na rotoru dynama, u pozdějších provedení byl na

ventilátoru ozubený věnec pro pastorek elektrického

startéru, který byl umístěn ve vybrání pod motorem.

Kromě motoru se pod sedlem nacházel ještě vzduchový

fi ltr a nádrž na 6 1itrů paliva. Alternativou pro případ neúspěchu Jawy 250/350 typ 623/633 při schvalování pro sériovou produkci byl prototyp vystavovaný v roce 1969 na brněnském veletrhu. V detailech se liší od prototypu uvedeného na předchozím snímku.

JAWA 350/634

14

V roce 1963 dostaly skútry automatickou spojku a stojí

za zmínku, že její konstrukce umožňovala nastartování

i  pomocí roztlačení, což u  současných skútrů vybavených variátorem nepřichází v úvahu. Přední kolo skútru

bylo vedeno tlačenou kyvnou vidlicí se dvěma tlumiči

a zadní kolo bylo uloženo v kývačce běžné konstrukce.

Obě kola velikosti 3,5 x 10“ měla plechové dělené ráfk y

a  náboj z  hliníku s  brzdou o  průměru 140 mm a  pro

každý případ bylo za dvousedlem upevněno ještě náhradní kolo.

Poměrně zajímavé motocykly „Unifi kované řady“ se

tedy do větší série prosadit nepovedlo a  většina třistaadesátek byla dokonce rozebrána na díly použité při

výrobě prvních tzv. „Bizonů“. Jawa přitom nebylajediným výrobcem, který se zabýval vývojem motocyklů

přibližujících se svým designem skútru.

Ještě dříve než byl zahájen vývoj motocyklů „Unifikované řady“, představila v  roce 1958 věhlasná britská

značka Ariel svou dvěstěpadesátku Leader vyráběnou

do roku 1965, která by mohla být klidně předobrazem

budoucích Jaw s páteřovým rámem a v poloviněšedesátých let byla dokonce podrobena testům ve VVZ Jawa.

Východoněmecká MZ ES 250/2 Trophy, vyráběnáv letech 1967 až 1973, se řešením partie řídítek a napojení krytu hlavy řízení na palivovou nádrž prototypům

„Unifi kované řady“ celkem podobá, nejenom designem,

ale i koncepcí jednotného, nebo lépe řečenopodobného vzhledu rovněž pro motocykly nižších objemových

tříd, 125 a 150 cm

3

.

V obou případech se ovšem jednalo o výjimku zesoudobého trendu ve stavbě motocyklů, který se stále více

přikláněl k  motocyklu jako prostředku pro využití

volného času. Idea levného dopravního prostředku

v  podobě reprezentované Jawami tzv. Národní řady,

představené v  polovině padesátých a  dovedené až ad

absurdum v  raných prototypech „Unifi kované řady“

z počátku šedesátých let, se ukázala být slepou uličkou

vývoje motocyklů.

Zejména po představení Hondy CB 750 Four bylojasné, že motocykly budoucnosti budou vypadat zcela jinak a vývoj „Unifi kované řady“ byl krokem vedle. Jawa

se musela přizpůsobit novým směrům alespoň vnějším

vzhledem svých motocyklů.

V roce 1968 byl vývoj unifi kované řady ukončen s tím,

že sériově bude vyráběn redesignovaný motocykl využívající rám Unifi kované řady i dvouválcové motory

o objemu 250 a 350 cm

3

, které se staly nepříliš vítaným

dědictvím také pro Jawu 350 typ 634.

V  přeneseném smyslu slova stály motocykly „Unifikované řady“ na počátku konstrukce rovněž v  případě

rámu budoucí nesmrtelné třistapadesátky, i kdyžv tomJako první zástupce „Unifi kované řady“ byl vyroben prototyp skútru.

Ariel Leader byl v roce 1963 testován ve VVZ Jawa v pražských

Strašnicích.

Unifi kovaná řada

15

MZ 250 ES Trophy s pevným světlometem a velkým podílem plechových kapotáží byla vyráběna ještě později – od roku 1967 až do roku

1973.

Dvěstěpadesátka Ariel Leader,

která byla vyráběna v roz

mezí let 1958–1965, je typic

kým představitelem názoru

na moderní design poloviny

padesátých let minulého sto

letí.

JAWA 350/634

16

to případě se jedná o tvrzení vycházející ze skutečnosti,

že na začátku nejúspěšnější epochy značkyv motocyklových soutěžích byl speciál s páteřovým rámem a rám

Jawy 350 typ 634 odvozen od rámu soutěžního speciálu

z roku 1969, přímo navazujícího na soutěžní Jawys motorem zavěšeným pod rámem.

Páteřový rám ve sportu

Ačkoliv na první pohled se rám motocyklů unifi kované

řady pro sportovní účely příliš nehodil, už v roce 1963

zkoušel Jaromír Čížek motokrosový stroj, který si vysloužil pro tvar rámu přezdívku „Banán“ a  jezdci Petr

Dobrý a  Vlastimil Válek s  tímto motocyklem absolvovali celou sezónu 1964.

Jeho podvozek tvořil tzv. „banánový“ rámz chrommolybdenových trubek obdélníkového průřezu, k  jehož

střední části byl motor uchycen shora třemiprůběžnými šrouby. V  porovnání s  rámem motocyklů Unifikované řady měl odlišný tvar a blížil se spíše řešenípoužitému u prvních prototypů z roku 1961. Přední vidlice

s velmi jednoduchým letmým upevněním obou ramen

pouze ve spodním záchytu měla kluzáky s předsunutou

osou kola a  tento prvek se objevil i  na sériových motocyklech připravované unifi kované řady a  posléze na

známých Bizonech. Zadní vidlice byla odpružena klasickými tlumícími jednotkami, ovšem zadní kolo bylo

brzděno mechanickou kotoučovou brzdou.

Dvoudobá, pouhých 95 kg vážící jednoválcovádvěstěadesátka Jawa typ 662 měla motorovou skříň tvořenou Jawa 250 typ 662 z roku 1963 znamenala doslova revoluci v pojetí motokrosového motocyklu.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist