načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Java 7 -- učebnice objektové architektury pro začátečníky - Rudolf Pecinovský

Java 7 -- učebnice objektové architektury pro začátečníky

Elektronická kniha: Java 7 -- učebnice objektové architektury pro začátečníky
Autor:

Tato kniha je třetím vydáním populární učebnice programování, která je na našem trhu zcela ojedinělá. Na rozdíl od ostatních učebnic, které se soustředí na výuku syntaxe jazyka a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  493
+
-
16,4
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 495
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace , 1 portrét
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3665-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka objektového programování v jazyce Java naučí efektivně navrhovat a vytvářet spolehlivé a snadno udržovatelné programy. Základní programátorské techniky a způsob myšlení, výklad programátorských zásad.

Popis nakladatele

Tato kniha je třetím vydáním populární učebnice programování, která je na našem trhu zcela ojedinělá. Na rozdíl od ostatních učebnic, které se soustředí na výuku syntaxe jazyka a práce s knihovnami, se tato kniha soustředí především na výklad architektonických konstrukcí. (učebnice objektové architektury pro začátečníky)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

knihovna programátora

 Učebnice pro ty, kteří nechtějí zůstat obyčejnými

kodéry, ale chtějí se stát špičkovými architekty

 Postupuje podle metodiky Architecture First

 Soustředí se na návrh programů a osvojení klíčových

architektonických zásad

 Vysvětluje a procvičuje návrhové vzory, refaktoraci

kódu, vývoj řízený testy a další oblasti, které běžné

učebnice ignorují

 Vše průběžně procvičuje na příkladech řešených

spolu se čtenářem

 Doporučená učebnice na řadě středních škol

i univerzit

Java 7

učebnice objektové architektury

pro začátečníky

RUDOLF PECINOVSKÝ

Java 7

RUDOLF

PECINOVSKÝ

učebnice objektové

architektury pro začátečníky

www.i.cz |

marketing@i.cz

VEŘEJNÁ SPRÁVA

ZDRAVOTNICTVÍ

OBRANA

DOPRAVA

FINANCE

VÝROBA

TELEKOMUNIKACE

ENERGETIKA

Aplikační a odvětvová řešení

Konzultační a analytické služby

Systémová integrace

Infrastruktura

Bezpečnost



O autorovi

Rudolf Pecinovský patří ke špičkovým odborníkům na

výuku programování. Publikoval již 43 učebnic, které

byly přeloženy do pěti jazyků, a nepřeberné množství

článků a příspěvků na odborných konferencích. Jeautorem metodiky výuky programování Karel, navazující

metodiky Baltík a moderní metodiky výuky objektově

orientovaného programování známé pod anglickým

názvem Architecture First. Učí programování na VŠE

a FIT ČVUT. Současně pracuje jako Senior EDU Expert

ve firmě ICZ a.s., kde má na starosti doškolování

profesionálních programátorů a organizaci kurzů,které si objednávají jiné firmy.

O knize

Tato kniha je třetím vydáním populární učebnice programování, která je na našem trhu

zcela ojedinělá. Na rozdíl od ostatních učebnic, které se soustředí na výuku syntaxejazyka a práce s knihovnami, se tato kniha soustředí především na výkladarchitektonických konstrukcí. Neučí čtenáře kódovat, ale snaží se jej naučit, jak programy

navrhovat. Učí jej, jak má při programování myslet. Reaguje tak na známou skutečnost, že kodérů je hodně, ale dobrých softwarových architektů je proklatě málo (proto také mají několikanásobně vyšší platy). Kniha je sice primárně určena začátečníkům, ale ohlasy na předchozí vydání ukázaly, že v ní najdou poučení i zkušení programátoři. Většina učebnic a kurzů programování totiž vyvolává falešnou představu, že objektově programovat znamená používat třídy a dědění. Tato kniha je první, která ukazuje, že objektově orientované programování přináší především jiný způsob myšlení. Jak výstižně napsal jeden čtenář: „Myslel jsem si, že nejsem žádné programátorské ucho. Když jsem ale přečetl vaši učebnici, otevřel jsem oči a hubu. Konečně jsem pochopil věci, které mi ostatní učebnice nedokázaly vysvětlit.“ Kniha vznikla na základě dlouholetých autorových zkušeností se školením profesionálních programátorů, výukou programování na univerzitě i vedením žákovských programátorských kroužků. Autor v ní uvádí čtenáře krok za krokem do tajů objektově orientovaného programování a ukazuje mu, jak možnosti této moderní technologie co nejlépe využít a kde si dát naopak pozor na její úskalí. Výklad je postaven na příkladech, které autor spolu s čtenářem postupně řeší a přitom

čtenáře učí nejenom základním programátorským návykům a dovednostem, alepředvede mu i nejrůznější užitečné triky, z nichž mnohé nikde jinde vysvětlené nenajdete.

Současně upozorňuje na nejčastější začátečnické chyby, které před svými čtenářiostatní učebnice většinou tají. Navíc probírá i řadu témat (např. návrhové vzory), která jsou

většinou probírána až v pokročilých, nebo dokonce nadstavbových kurzech, přestože

patří do základní výbavy objektového programátora.


knihovna programátora

GRADA

Publishing

Java 7

učebnice objektové architektury

pro začátečníky

RUDOLF PECINOVSKÝ


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Java 7

učebnice objektové architektury pro začátečníky

Rudolf Pecinovský

Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 4971. publikaci

Odborní lektoři:

doc ing. Alena Buchalcevová, Ph.D., doc. ing. Pavel Herout, Ph.D.,

doc. MUDr. Jiří Kofránek, CSc., doc. ing. Vojtěch Merunka,

Ph.D., prof. RNDr. PhDr. Antonín Slabý, CSc., doc ing. Miroslav Virius, CSc.

Odpovědný redaktor: Martin Vondráček

Návrh vnitřního layoutu: Rudolf Pecinovský

Zlom: Rudolf Pecinovský Počet stran 496 Vydání 1., 2012 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © allphoto.cz ISBN 978-80-247-3665-5 (tištěná verze)

ISBN 978-80-247-8325-3 (elektronická verze ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-8326-0 (elektronická verze ve formátu EPUB)


Mé ženě Jarušce a dětem

Štěpánce, Pavlínce, Ivance a Michalovi


6 Java 7 – učebnice objektové architektury pro začátečníky

Stručný obsah

Stručný obsah

Skrytí spoluautoři ........................................................................................................ 17

Předmluva k prvnímu vydání ...................................................................................... 18

Úvod ............................................................................................................................. 19

Část 1: Interaktivní režim 31

1. Seznamujeme se s nástroji ................................................................................. 32

2. Objekty a třídy ...................................................................................................... 54

3. Testovací třída ..................................................................................................... 79

4. Práce s daty ......................................................................................................... 90

5. Výlet do nitra objektů ........................................................................................ 111

6. Programátorská dokumentace ......................................................................... 122

7. Rozhraní × interface ........................................................................................ 128

8. Pokročilá práce s rozhraním ............................................................................. 150

9. Dědění tříd .......................................................................................................... 176

Část 2: Základy práce v textovém režimu 199

10. Vytváříme vlastní třídu ...................................................................................... 200

11. Přidáváme parametry ........................................................................................ 221

12. Přidáváme atributy a metody ............................................................................ 232

13. Pokročilejší práce s daty ................................................................................... 259

14. Komentáře a dokumentace ............................................................................... 284

15. Operace a operátory .......................................................................................... 307

16. Definice testovací třídy ..................................................................................... 334

17. Ladění programů ............................................................................................... 351

18. Implementace rozhraní ...................................................................................... 364

19. Samostatná aplikace – UFO .............................................................................. 387

Část 3: Základní programovací techniky 407

20. Refaktorace ........................................................................................................ 408

21. Hodnotové a odkazové objektové typy ............................................................ 431

22. Složitější rozšíření funkčnosti .......................................................................... 452

23. Budete si to přát zabalit? .................................................................................. 465

Rejstřík ....................................................................................................................... 490


Podrobný obsah 7

Podrobný obsah

Podrobný obsah

Skrytí spoluautoři ........................................................................................................ 17

Předmluva k prvnímu vydání ..................................................................................... 18

Úvod ............................................................................................................................. 19

Co je nového ve 3. vydání .................................................................................................................. 19

Komu je kniha určena ......................................................................................................................... 19

Co se naučíte ....................................................................................................................................... 20

Styl výuky ............................................................................................................................................ 22

Programovací jazyk ............................................................................................................................ 23

Uspořádání .......................................................................................................................................... 24

Jazyk programů ................................................................................................................................... 25

Potřebné vybavení .................................................................................................................. 26

Sada JDK (Java Development Kit)..................................................................................................... 26

Vývojové prostředí .............................................................................................................................. 27

Proč právě BlueJ ............................................................................................................................ 27

Doprovodné programy ....................................................................................................................... 28

Doprovodné animace .......................................................................................................................... 28

Použité konvence .................................................................................................................... 28

Odbočka ............................................................................................................................................... 30

Vaše poznámky a připomínky ............................................................................................................ 30

Část 1: Interaktivní režim 31

1. Seznamujeme se s nástroji ................................................................................. 32

1.1 Trocha historie ............................................................................................................ 32

První počítače ...................................................................................................................................... 32

Co je to program ................................................................................................................................. 34

Program musí být především spolehlivý .......................................................................................... 34

1.2 Objektově orientované programování – OOP ........................................................... 35

Vývoj metodik programování ............................................................................................................. 35

1.3 Překladače, interprety, platformy .............................................................................. 37

Operační systém a platforma ............................................................................................................. 37

Programovací jazyky .......................................................................................................................... 38

1.4 Java a její zvláštnosti .................................................................................................. 40

Klíčové vlastnosti Javy ....................................................................................................................... 40

Objektově orientovaná ................................................................................................................... 40

Jednoduchá .................................................................................................................................... 41

Multiplatformní ................................................................................................................................ 41

Java je jazyk i platforma ................................................................................................................. 41

Vývojářská sada .................................................................................................................................. 42

1.5 Vývojové prostředí BlueJ ........................................................................................... 42

1.6 Projekty a BlueJ .......................................................................................................... 43

Windows a substituované disky ........................................................................................................ 44

Vyhledání a otevření projektu ............................................................................................................ 46 Java 7 – učebnice objektové architektury pro začátečníky

1.7 Diagram tříd ................................................................................................................ 46

Manipulace s třídami v diagramu ...................................................................................................... 48

1.8 Shrnutí – co jsme se naučili ...................................................................................... 52

2. Objekty a třídy ...................................................................................................... 54

2.1 Nejprve trocha teorie .................................................................................................. 54

Principy OOP ....................................................................................................................................... 54

Objekty ................................................................................................................................................. 55

Třídy a jejich instance ........................................................................................................................ 55

Třída jako objekt ................................................................................................................................. 56

Zprávy .................................................................................................................................................. 57

Metody ................................................................................................................................................. 58

2.2 Výchozí projekt ........................................................................................................... 59

Stereotypy a nestandardní druhy tříd ............................................................................................... 60

2.3 Třídy a jejich instance ................................................................................................ 61

Vytváříme instanci .............................................................................................................................. 61

Pravidla pro tvorbu identifikátorů v jazyku Java ............................................................................. 63

Vytváříme instanci – pokračování ..................................................................................................... 64

Proměnné a zásobník odkazů ........................................................................................................... 66

Posíláme instanci zprávu ................................................................................................................... 67

Vytváříme další instance .................................................................................................................... 68

Rušení instancí a správa paměti ....................................................................................................... 69

2.4 Restartování virtuálního stroje .................................................................................. 70

2.5 Instance versus odkaz ............................................................................................... 70

2.6 Úvod do návrhových vzorů ....................................................................................... 73

Knihovní třída (Utility class) .............................................................................................................. 74

Statická tovární metoda (Static factory method) ............................................................................. 75

Jedináček (Singleton) ......................................................................................................................... 75

Výčtový typ (Enumerated type) ......................................................................................................... 76

2.7 Shrnutí – co jsme se naučili ...................................................................................... 76

3. Testovací třída ..................................................................................................... 79

3.1 Možnost uložení provedených akcí .......................................................................... 79

3.2 Vytvoření testovací třídy ............................................................................................ 80

3.3 Struktura testovací třídy ............................................................................................ 80

Testovací přípravek ............................................................................................................................ 81

Vlastní testy ......................................................................................................................................... 81

3.4 Definujeme testovací přípravek ................................................................................ 81

3.5 Definujeme testovací metody .................................................................................... 84

Další testy ............................................................................................................................................ 86

Spuštění všech testů .......................................................................................................................... 86

3.6 Shrnutí – co jsme se naučili ...................................................................................... 88

4. Práce s daty ......................................................................................................... 90

4.1 Zprávy žádající o hodnotu ......................................................................................... 90

Datové typy .......................................................................................................................................... 91

Primitivní datové typy ..................................................................................................................... 92

Objektové datové typy ................................................................................................................... 93

Přístupové metody .............................................................................................................................. 94

Vracení hodnot primitivních typů ...................................................................................................... 95

Vracení hodnot objektových typů ..................................................................................................... 96

4.2 Parametry metod ........................................................................................................ 99

Vyvolání konstruktoru s parametry ................................................................................................ 100

Zadávání hodnot typu String .......................................................................................................... 102

Modifikace testovacího přípravku ................................................................................................... 103

Funkce testů s novým přípravkem .................................................................................................. 104

Parametry objektových typů ............................................................................................................ 105

Podrobný obsah 9

Nastavování hodnot vlastností ..................................................................................................... 105

Zadávání hodnot objektových typů .............................................................................................. 105

Získání doposud nepoužité barvy ................................................................................................ 105

Test demonstrující použití objektových parametrů ...................................................................... 106

4.3 Metody třídy – statické metody ................................................................................ 108

Smazání plátna .................................................................................................................................. 109

4.4 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 110

5. Výlet do nitra objektů ........................................................................................ 111

5.1 Atributy (datové členy) ............................................................................................. 111

Atributy instancí ................................................................................................................................ 112

Atributy třídy – statické atributy ...................................................................................................... 114

Instance třídy jako její atributy ........................................................................................................ 116

Přímé zadávání hodnot parametrů objektových typů ................................................................... 116

5.2 Zkrácený zápis zadávaných zpráv ........................................................................... 118

5.3 Návrhový vzor Přepravka ......................................................................................... 118

5.4 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 121

6. Programátorská dokumentace ......................................................................... 122

6.1 Dokumentace aktuální třídy ..................................................................................... 123

6.2 Dokumentace celého projektu ................................................................................. 124

6.3 Dokumentace standardní knihovny ......................................................................... 125

6.4 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 126

7. Rozhraní × interface ........................................................................................ 128

7.1 Teoretický úvod ......................................................................................................... 128

Motivace ............................................................................................................................................. 129

Deklarace × definice.......................................................................................................................... 130

Rozhraní × implementace ................................................................................................................. 130

Atributy × vlastnosti.......................................................................................................................... 131

Signatura × kontrakt ......................................................................................................................... 131

Rozhraní × interface ....................................................................................................................... 132

Interfejs a jeho instance ................................................................................................................... 133

7.2 Použití v programu .................................................................................................... 133

Otevíráme nový projekt .................................................................................................................... 134

7.3 Implementace rozhraní třídou .................................................................................. 136

Implementace rozhraní v diagramu tříd .......................................................................................... 137

Zrušení implementace ...................................................................................................................... 138

Důsledky implementace rozhraní .................................................................................................... 138

7.4 Návrhový vzor Služebník .......................................................................................... 138

7.5 Nový projekt .............................................................................................................. 139

7.6 Přidání mnohotvaru .................................................................................................. 141

Import třídy s dosažitelným zdrojovým kódem .............................................................................. 141

Představení třídy Mnohotvar ............................................................................................................. 141

Název mnohotvaru ....................................................................................................................... 142

Mnohotvar se skládá z kopií ......................................................................................................... 142

Metody s proměnným počtem parametrů ...................................................................................... 143

Přidání testovací třídy dané třídy .................................................................................................... 144

Testovací přípravek mnohotvaru .................................................................................................... 144

Plynulé přesuny mnohotvaru ........................................................................................................... 147

7.7 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 147

8. Pokročilá práce s rozhraním............................................................................. 150

8.1 Nevýhody aktuálního řešení a možnosti jejich odstranění ................................... 150

8.2 Implementace více rozhraní ..................................................................................... 151

8.3 Kompresor a jím využívaná rozhraní ....................................................................... 153

Rafinovanější změny velikosti tvarů ............................................................................................... 153 Java 7 – učebnice objektové architektury pro začátečníky

8.4 Návrhový vzor Prázdný objekt (Null Object) .......................................................... 154

8.5 Dědění rozhraní ........................................................................................................ 155

Trocha teorie o dědění ..................................................................................................................... 155

Aplikace dědění rozhraní na náš projekt ........................................................................................ 156

Přidání značkovacího rozhraní IKreslený ..................................................................................... 157

8.6 Návrhový vzor Prototyp (Prototype) ....................................................................... 159

Demonstrační test ............................................................................................................................. 160

Proč? .................................................................................................................................................. 161

Závěr .................................................................................................................................................. 162

8.7 Test demonstrující nepříjemné chování grafických objektů ................................ 162

8.8 Nová koncepce projektu .......................................................................................... 163

Návrhový vzor Prostředník (Mediator) ............................................................................................ 163

Inverze závislostí .............................................................................................................................. 165

Návrhový vzor Pozorovatel (Observer), hollywoodský princip ................................................... 166

8.9 Nový projekt .............................................................................................................. 167

Převod testů do nového projektu .................................................................................................... 168

Nový přípravek pro třídu MnohotvarTest .................................................................................... 169

Nový přípravek pro třídu Testy .................................................................................................... 170

Nový přípravek pro třídu ITvarTest ............................................................................................ 171

8.10 Ještě jednou k dědění rozhraní ............................................................................... 172

8.11 Shrnutí – co jsme se naučili .................................................................................... 173

9. Dědění tříd .......................................................................................................... 176

9.1 Tři druhy dědění ....................................................................................................... 176

Přirozené (nativní) dědění ................................................................................................................ 177

Dědění typu ....................................................................................................................................... 177

Dědění implementace ....................................................................................................................... 178

9.2 Základy dědění tříd ................................................................................................... 178

Princip dědění ................................................................................................................................... 179

Univerzální (pra)rodič Object ......................................................................................................... 180

Instance třídy Object jako parametr či návratová hodnota ......................................................... 181

9.3 Pokusy s děděním .................................................................................................... 181

Překrývání metod .............................................................................................................................. 183

9.4 Jediný implementační předek ................................................................................. 185

9.5 Abstraktní třídy a jejich role v dědické hierarchii .................................................. 185

Experimenty s abstraktní třídou ...................................................................................................... 187

Účel abstraktních tříd ....................................................................................................................... 188

9.6 Návrhový vzor Šablonová metoda .......................................................................... 189

9.7 Zavedení abstraktních tříd do projektu .................................................................. 190

9.8 Implementace ............................................................................................................ 195

9.9 Shrnutí – co jsme se naučili .................................................................................... 195

Část 2: Základy práce v textovém režimu 199

10. Vytváříme vlastní třídu ...................................................................................... 200

10.1 První vlastní třída ..................................................................................................... 200

10.2 Zdrojový kód třídy .................................................................................................... 201

Prázdná třída ..................................................................................................................................... 201

Bílé znaky a uspořádání programu ................................................................................................. 203

10.3 Soubory projektu ...................................................................................................... 203

10.4 Odstranění třídy ........................................................................................................ 206

10.5 Implicitní konstruktor ............................................................................................... 207

10.6 Přejmenování třídy ................................................................................................... 212

10.7 Ladění ........................................................................................................................ 213


Podrobný obsah 11

Syntaktické chyby ............................................................................................................................. 214

Běhové chyby .................................................................................................................................... 215

Logické (sémantické) chyby ............................................................................................................ 218

10.8 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 218

11. Přidáváme parametry ........................................................................................ 221

11.1 Konstruktor s parametry .......................................................................................... 221

11.2 Použití skrytého parametru this ............................................................................... 223

11.3 Přetěžování ................................................................................................................ 227

11.4 Testování ................................................................................................................... 228

TDD – vývoj řízený testy ................................................................................................................... 228

Testovací třída ................................................................................................................................... 229

Testovací přípravek .......................................................................................................................... 229

11.5 Shrnutí – co jsme se v kapitole naučili ................................................................... 230

12. Přidáváme atributy a metody............................................................................ 232

12.1 Deklarace atributů ..................................................................................................... 232

Modifikátory přístupu ....................................................................................................................... 234

Vylepšujeme Strom ........................................................................................................................... 234

Možné důsledky zveřejnění atributů ............................................................................................... 235

Modifikátory konstantnosti .............................................................................................................. 236

12.2 Definujeme vlastní metodu ....................................................................................... 237

Test vytvořených metod ................................................................................................................... 239

Reakce na chybu v testu .................................................................................................................. 241

Nejprve testy, pak program? ............................................................................................................ 242

Někdy jsou věci složitější ................................................................................................................. 245

Použití metod vracejících hodnotu ................................................................................................. 246

12.3 Definice metod vracejících hodnotu ........................................................................ 248

Parametry a návratové hodnoty objektových typů ........................................................................ 248

12.4 Přístupové metody .................................................................................................... 249

Atributy a vlastnosti našich stromů ................................................................................................ 250

12.5 Kvalifikace a klíčové slovo this ................................................................................ 251

Příklad ................................................................................................................................................ 252

Kvalifikace atributů ........................................................................................................................... 254

Příklad: Světlo .................................................................................................................................. 254

12.6 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 256

13. Pokročilejší práce s daty .................................................................................. 259

13.1 Atributy a metody třídy (statické atributy a metody) ............................................. 259

Atributy třídy ...................................................................................................................................... 260

Metody třídy ....................................................................................................................................... 260

Úkoly ................................................................................................................................................... 262

13.2 Čtení chybových hlášení .......................................................................................... 263

13.3 Lokální proměnné ..................................................................................................... 266

13.4 Konstanty a literály ................................................................................................... 269

Konstanty objektových typů ............................................................................................................ 271

13.5 Správná podoba literálů ........................................................................................... 272

boolean ............................................................................................................................................... 272

int ....................................................................................................................................................... 272

long ..................................................................................................................................................... 273

short, byte ......................................................................................................................................... 273

double ................................................................................................................................................. 274

float ................................................................................................................................................... 275

char ..................................................................................................................................................... 275

String ................................................................................................................................................. 276

null ..................................................................................................................................................... 277

13.6 Překrývání metod ...................................................................................................... 277


12 Java 7 – učebnice objektové architektury pro začátečníky

Opakování .......................................................................................................................................... 277

Anotace @Override ........................................................................................................................... 278

13.7 Metoda toString() – podpis objektu ..................................................................... 279

Sčítání řetězců ................................................................................................................................... 280

Jak definovat metodu toString() ................................................................................................... 280

13.8 Shrnutí – co jsme se v kapitole naučili ................................................................... 281

14. Komentáře a dokumentace ............................................................................... 284

14.1 Zapouzdření a skrývání implementace ................................................................... 284

Rozhraní × implementace ................................................................................................................ 285

Signatura × kontrakt ......................................................................................................................... 286

14.2 Komentáře a dokumentace ...................................................................................... 287

Proč psát srozumitelné programy ................................................................................................... 287

Druhy komentářů .............................................................................................................................. 289

Dokumentační komentáře ................................................................................................................ 289

14.3 Zakomentování a odkomentování části programu ................................................ 290

14.4 Pomocné značky pro tvorbu dokumentace ........................................................... 290

14.5 Okomentování třídy Strom ....................................................................................... 292

14.6 BlueJ a programátorská dokumentace .................................................................. 300

14.7 Uspořádání jednotlivých prvků v těle třídy ............................................................ 301

14.8 Prázdná standardní třída ......................................................................................... 303

14.9 Shrnutí – co jsme se naučili .................................................................................... 304

15. Operace a operátory .......................................................................................... 307

15.1 Jednoduché okenní vstupy a výstupy .................................................................... 307

Textové řetězce ................................................................................................................................. 308

Rozdíl mezi prázdným řetězcem a null ........................................................................................ 309

Čísla ................................................................................................................................................... 310

15.2 Podrobnosti o operátorech ..................................................................................... 312

Binární operátory + – * / %.......................................................................................................... 313

Sčítání, odčítání, násobení .......................................................................................................... 313

Slučování řetězců + ..................................................................................................................... 313

Dělení / ........................................................................................................................................ 314

Zbytek po dělení (dělení modulo) % ............................................................................................ 315

Unární operátory + – ....................................................................................................................... 315

Kulaté závorky () ............................................................................................................................. 316

Přiřazovací operátor = ...................................................................................................................... 316

Složené přiřazovací operátory +=, –=, *=, /=, %= ..................................................................... 317

Operátor přetypování (typ) ............................................................................................................. 318

Explicitní a implicitní přetypování ................................................................................................. 320

Univerzální přetypování na String.............................................................................................. 320

15.3 Primitivní a obalové datové typy ............................................................................. 321

15.4 Počítáme instance .................................................................................................... 321

15.5 Inkrementační a dekrementační operátory ............................................................ 324

Způsoby předávání hodnot .............................................................................................................. 327

Jiný způsob inicializace rodného čísla ........................................................................................... 328

15.6 Standardní výstup .................................................................................................... 329

Standardní chybový výstup ............................................................................................................. 331

15.7 Shrnutí – co jsme se naučili .................................................................................... 331

16. Definice testovací třídy ..................................................................................... 334

16.1 Opakování ................................................................................................................. 334

Knihovna JUnit .................................................................................................................................. 335

16.2 Útroby prázdné testovací třídy ................................................................................ 336

16.3 Přípravek ................................................................................................................... 338

Ruční úprava přípravku .................................................................................................................... 339

Podrobný obsah 13

Interaktivní doplnění přípravku........................................................................................................ 340

16.4 Automaticky generované testy ................................................................................ 341

16.5 Vlastní testy ............................................................................................................... 342

16.6 Úklid ........................................................................................................................... 343

16.7 Metody assertEquals a assertTrue ........................................................................ 344

16.8 Pomocné metody z rodiny assertEquals ............................................................... 345

16.9 Vylepšení třídy Testy2 .............................................................................................. 348

16.10 Vzájemné volání testovacích metod ........................................................................ 348

16.11 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 350

17. Ladění programů ............................................................................................... 351

17.1 Krokování programu ................................................................................................. 352

17.2 Okno debuggeru........................................................................................................ 356

Vlákna ................................................................................................................................................. 356

Pořadí volání – zásobník návratových adres ................................................................................. 357

Atributy třídy ...................................................................................................................................... 358

Atributy instancí ................................................................................................................................ 358

Lokální proměnné ............................................................................................................................. 358

17.3 Krokování konstruktoru ............................................................................................ 359

17.4 Atributy a proměnné objektových typů ................................................................... 359

17.5 Už nezastavuj – ruším zarážky ................................................................................. 361

17.6 Předčasný konec programu ..................................................................................... 361

17.7 Pozastavení běžícího programu .............................................................................. 361

17.8 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 362

18. Implementace rozhraní ..................................................................................... 364

18.1 Syntaxe interfejsu ..................................................................................................... 364

Zakomentovaná anotace @Override ................................................................................................ 366

Signatura × kontrakt ......................................................................................................................... 367

18.2 Implementace rozhraní ve zdrojovém kódu ............................................................ 367

18.3 Přizpůsobení tříd novému projektu ......................................................................... 369

Překlad třídy Světlo .......................................................................................................................... 370

Překlad pro zjištění chyby ............................................................................................................ 370

Přidání implementované metody .................................................................................................. 371

Překlad třídy SvětloTest a spuštění testů ...................................................................................... 372

Definice přípravku ........................................................................................................................ 372

Dokončení definice metody nakresli(Kreslítko) .................................................................... 373

Překlad třídy Strom ............................................................................................................................ 374

Metoda nakresli(Kreslítko) .................................................................................................... 374

Metoda alej() ............................................................................................................................. 375

Atribut pro SprávcePlátna ........................................................................................................... 375

Vyhledávání a nahrazování textů v souborech .............................................................................. 376

Úpravy třídy StromTest a spuštění testů ........................................................................................ 377

Testovací přípravek ...................................................................................................................... 377

Metoda testAlej() ..................................................................................................................... 378

Metoda testPosuny() ................................................................................................................. 378

Metoda testSmažZobraz() ......................................................................................................... 379

Metoda testZarámuj() ............................................................................................................... 379

Metoda testZarámujStatic() .................................................................................................... 381

Závěrečné úpravy .............................................................................................................................. 381

Úpravy posunových metod ........................................................................................................... 381

Efektivita vykreslování ..................................................................................................................... 382

Zefektivnění přesunu .................................................................................................................... 383

Vnořený blok ................................................................................................................................ 383

Další úpravy ................................................................................................................................. 384

18.4 Shrnutí – co jsme se naučili ..................................................................................... 384


14 Java 7 – učebnice objektové architektury pro začátečníky

19. Samostatná aplikace – UFO .............................................................................. 387

19.1 Poloprázdná třída a zástupné metody .................................................................... 387

19.2 Závěrečný příklad – UFO ......................................................................................... 388

Předběžné poznámky ....................................................................................................................... 389

Stručný přehled ................................................................................................................................. 389

Třída Dispečer ................................................................................................................................... 391

Jednodušší varianta ..................................................................................................................... 392

Varianta ovládaná z klávesnice ................................................................................................... 392

Třída UFO_Moje ................................................................................................................................... 393

Atributy ......................................................................................................................................... 393

Konstruktor ................................................................................................................................... 394

Metoda getKrokTahu() ........................



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist