načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách -- Osvědčené rady a příklady z praxe - Zdeněk Helcl

Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách -- Osvědčené rady a příklady z praxe

Elektronická kniha: Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách
Autor: Zdeněk Helcl
Podnázev: Osvědčené rady a příklady z praxe

Jak posluchače zaujmout a udržet jejich pozornost? Jak zvládnout trému a pracovat s řečí těla? Jak skloubit obsah a formu vystoupení? Jak prezentovat a přednášet srozumitelně a účinně? ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 222
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4770-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Mnohá doporučení jsou doplněna ukázkovými příklady z praxe. Publikace je určena především manažerům, obchodníkům, lektorům a všem, kteří pravidelně nebo příležitostně hovoří před publikem, něco prezentují či přednášejí, zároveň však poskytne zajímavé a hodnotné informace celé široké veřejnosti. Příručka plná rad a tipů, jak správně a poutavě vést prezentaci nebo přednášku.

Popis nakladatele

Jak posluchače zaujmout a udržet jejich pozornost? Jak zvládnout trému a pracovat s řečí těla? Jak skloubit obsah a formu vystoupení? Jak prezentovat a přednášet srozumitelně a účinně? Jak zaplnit prázdná místa v prvních řadách? Jak se připravit na různé skupiny posluchačů? Jak se vyvarovat nezájmu a rozladěnosti publika? Jak ideálně připravit prostor? Jak se správně obléci? Jak zvládnout konfliktní posluchače? Jak reagovat na dotazy a námitky? Jak se vyvarovat nejčastějších chyb vystupujících? Jak přistupovat k neformálním aktivitám spojeným s vystoupením? Jak svou řeč elegantně ukončit? To vše a mnohem více se dozvíte ve čtivé knížce plné osvědčených rad a příkladů z praxe. Je určena všem manažerům, obchodníkům, lektorům a všem, kteří pravidelně nebo příležitostně hovoří před publikem, něco prezentují či přednášejí. (osvědčené rady a příklady z praxe)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Zdeněk Helcl - další tituly autora:
K elektronické knize "Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách -- Osvědčené rady a příklady z praxe" doporučujeme také:
 (e-book)
Začněte s proč Začněte s proč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Osvědčené rady a příklady z praxe

obtížných

situací

při prezentacích

a přednáškách

Zdeněk Helcl

Jak zvládnout

77

Z čeho čerpat odvahu mluvit před lidmi?

Jak skloubit obsah a formu vystoupení?

Jak prezentovat a přednášet srozumitelně a účinně?

Jak zaplnit prázdná místa v prvních řadách?

Jak se připravit na různé skupiny posluchačů?

Jak se vyvarovat nezájmu a rozladěnosti publika?

Jak ideálně připravit prostor?

Jak posluchače zaujmout a udržet jejich pozornost?

Jak zvládnout trému a pracovat s řečí těla?

Jak se správně obléci?

Jak zvládnout konfl iktní posluchače?

Jak reagovat na dotazy a námitky?

Jak se vyvarovat nejčastějších chyb vystupujících?

Jak přistupovat k neformálním aktivitám spojeným s vystoupením?

Jak svou řeč elegantně ukončit?

T

o vše a mnohem více se dozvíte ve čtivé knížce plné osvědčených

rad zkušeného přednášejícího. Mnohá doporučení jsou doplněna

ukázkovými příklady z praxe. Publikace je určena především

manažerům, obchodníkům, lektorům a všem, kteří pravidelně nebo

příležitostně hovoří před publikem, něco prezentují či přednášejí,

ale poskytne zajímavé a hodnotné informace i celé široké veřejnosti.

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod

@grada.cz, www.grada.cz

Z. Helcl

při prezentacích a přednáškách

Jak zvládnout

77

obtížných situací



Osvědčené rady a příklady z praxe

77

obtížných

situací

při prezentacích

a přednáškách

Zdeněk Helcl

Jak zvládnout

Grada Publishing


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího pí

semného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Ing. Zdeněk Helcl Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách Osvědčené rady a příklady z praxe TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5188. publikaci Odpovědná redaktorka Olga Tesařová Obálka, grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 224 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Photo © Photobanka Allphoto ISBN 978-80-247-4770-5 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE ISBN 978-80-247-8566-0 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8567-7 (ve formátu EPUB) Obsah Řekl o knize .................................................................................................................................................................... 6

O autorovi ....................................................................................................................................................................... 7

Poděkování .................................................................................................................................................................... 9

Varování a prosba autora ................................................................................................................................... 10

Kapitola 1. Jak zasejeme, tak sklidíme ........................................................................................ 11

Kapitola 2. Co je ve hře před zvoněním .................................................................................... 24

Kapitola 3. Budeme startovat, ale je tu ještě zahřívací kolo ..................................... 52

Kapitola 4. Necouvejme – trémě neutečeme ....................................................................... 61

Kapitola 5. Opona jde vzhůru .......................................................................................................... 101

Kapitola 6. První slova naladí, špatná odradí ...................................................................... 120

Kapitola 7. Posluchačům otrnulo a začínají zlobit .......................................................... 134

Kapitola 8. Posluchači si už dovolují moc .............................................................................. 151

Kapitola 9. Posluchači se dotazují? Sláva, žijí! ................................................................... 164

Kapitola 10. Každý má právo na chybu .................................................................................. 176

Kapitola 11. Posluchači usínají, jak jste to dokázali? .................................................... 188

Kapitola 12. Nehoda nebývá náhoda ...................................................................................... 205

Kapitola 13. Nevíte, jak skončit? ................................................................................................... 209

Závěrem aneb nejdůležitější nakonec ................................................................................................. 214

Použitá a inspirativní literatura ................................................................................................................... 216

Souhrn situací ........................................................................................................................................................... 217


6 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách Řekl o knize Jako dlouholetý prezident Českého centra Mezinárodního PEN klubu jsem předsedal řadě správních i jiných rad, byť „jen“ takových, které se nějakým způsobem zabývaly uměním, nebo porotám udělujícím – opět v umění – ceny. Zmiňuju se o tom proto, že jednou z mých povinností (a dalo by se říci, že tou nejdůležitější) bylo shánět pro kumšt peníze, což v přítomnosti i nedávné minulosti je na naprostém okraji zájmu těch, kteří tyto peníze mají a mohli by je poskytnout. Kdybychom tak přesně věděli, jak na ně. A kdybychom – jak jsem přesvědčen – měli k dispozici knížku, jejíž rukopis vřele doporučuju. Když jsem byl požádán, abych si tento rukopis přečetl, moc jsem se do toho nehrnul – neměl jsem pocit, že by mě to mohlo oslovit.

A musím se přiznat, že jsem si (téměř proti své vůli) už po pár stránkách musel vzpomenout na Carnegieho slavnou a po bibli nejvíc vydávanou předválečnou knížku „Jak získávat přátele a působit na lidi“.

Ke vzpomínce mě samozřejmě donutil nynější stav naší politiky a jejích protagonistů, jakož i  stav morálky mnohých manažerů. Onehdy jsem si kdesi přečetl podivení nad tím, že u nás významným firmám šéfují cizinci. Tušil jsem už dříve proč – teď jsem si tím jist.

V této knížce je – podpořen mnoha příklady a příhodami – návod, jak komunikovat, jak si získat pozornost a přitom se nenaparovat. Je v ní dopodrobna popsáno odstraňování chyb, jichž se dopouštíme při styku s lidmi, při dialozích, při řeči před fórem, vyučování, nebo jak donutit své okolí, aby mi dovedlo naslouchat.

Přitom je to knížka malá počtem stran, takže neodrazuje.

Až pak si každý uvědomí, že je velká svým obsahem.

Moc ji doporučuju a  moc jí věřím. Možná i  proto, že jsem vypravěč příběhů a vím, jak příběh může jít příkladem.

Jiří Stránský


O autorovi / 7

O autorovi

Ing. Zdeněk Helcl

Svou odbornost opírá o zkušenosti z terénu, kterých se mu

dostalo vrchovatě. Přes teoretické zázemí (je absolventem

dvojího vysokoškolského vzdělání – technického a peda

gogického: vystudoval Mechanizační fakultu na VŠZ a ab

solvoval katedru pedagogiky při VŠZ, kterou ukončil státní

zkouškou pedagogické způsobilosti) ho doba zavála do „zá

kopů“ praxe. Začínal jako traktorista, opravář, skladník...

a postupně nabíral zkušenosti z výroby, zahraničního obchodu, až po státní správu. Na svou pedagogickou profesi přitom nezanevřel a externě vyučoval na učilišti a střední škole.

Na jeho zkušenostech se významně podílela práce kontrolora, kterým byl přes

deset let. Atmosféra kontrolního jednání mu dnes a denně potvrzovala důležitost prezentačních dovedností, což ho vedlo k uplatňování vlastních postřehů a technik. V terénu ověřené postupy pak přednášel ve vzdělávacím institutu pro obor kontrola, který šest let řídil.

Po uvolnění soukromého podnikání založil v r. 1991 vzdělávací a poradenskou

firmu s obchodním názvem H+H KURSY, zaměřenou na trénink komunikačních a prezentačních dovedností. Za cca dvacet let absolvovalo její kursy víc než půldruhého tisíce posluchačů, včetně vrcholných osobností odborného a veřejného života. Krédem společnosti byl důraz na praktičnost tréninku s důrazem na jeho okamžité využití.

V devadesátých letech získal akreditaci v lektorství a poradenství u londýnské

firmy Stoy Hayward Consulting pod gescí tehdejšího The British Know How Fundu. Je certifikován asociací manažerských a výukových organizací CAMETIN, působil jako akreditovaný člen asociace pro poradenství v podnikání a jako člen asociace vzdělávání dospělých.

Je autorem a  producentem třídílného výukového videoprogramu ke  komuni

kačním technikám s názvem Kdo s kým a jak telefonuje a autorem videozáznamů

8 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách

(včetně skryté kamery) z oblasti nonverbální komunikace. Je tvůrcem výukových

pomůcek – případových studií, sylabů, anket ap. a po léta cizelovaných tréninko

vých metod. Jeho letitá publikační činnost čítá desítky příspěvků v odborných pe

riodikách. Je autorem námětu a spoluautorem scénáře devítidílného dokumentu

s kontrolní tématikou, vysílaného Československou televizí. Krátce působil i jako

šéfredaktor měsíčníku Kontrola. V posledních šesti letech přednášel na VŠ apli

kovanou psychologii, orientovanou na komunikaci a osobní prezentaci ve státní

a veřejné správě.

Jeho krédo zní: „I na dobrou práci je do kouta špatně vidět a cestou k jejímu

zviditelnění je překonání obav z osobní prezentace.“

kontakt: zdenek.helcl@volny.cz

Poděkování / 9

Poděkování

U příruček se neděkuje, ale u této má autor komu.

Řádově tisíce posluchačů mi svou zdvořilou tolerancí umožnilo nasát praxi a bylo

by mi ctí, pokud by vedle poděkování přijali i roli mých inspirátorů. Rád k nim

připojuji též iniciátory projektů v oblasti osobní prezentace, Věru Hroncovou, Igora

Šmucra a Marii Krulišovou, kteří mě svými neotřelými požadavky donutili k širší

mu profesnímu záběru. Můj obdiv pak patří Jarmile Podzimkové, která mi neúnav

ně rovnala bachratou známku z češtiny. Vřelé díky míří i do vlastních řad, k „mým

dámám“, Martě Hrachovinové a Aleně Špačkové, které u mne s lektorstvím začínaly

a svou hereckou a rétorickou odborností mi byly zdrojem poznání. Nemalé díky

zaslouží i technici, Jiří a Ondra Švarcovi, Petr Divecký a za kouzla s IT technikou

můj syn Petr. Manželkám se děkuje za výtečné zázemí, ale v mém případě k němu

připojuji i  zázemí odborné. Své choti, Haně, nikdy nepoděkuji dost, že jako re

nomovaná doktorka psychologie přijala roli boxera a přesně mířenými direkty mi

rovnala hlavu.

Spisovateli, scénáristovi, skvělému vypravěči a kamarádovi Jiřímu Stránskému

děkuji za navigaci „pera“, bez které bych zřejmě na klávesnici zanevřel. 10 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách Varování a prosba autora Pokud tyto řádky přeskočíte, nemusí vám být publikace k užitku. Především se to týká čtenářů, co už mají něco za sebou a budou se s nabízenými postupy srovnávat. Prosím nepovažujte návyky svého vystupování za jediné užitečné, i  když s nimi máte dobrou zkušenost. Je skvělé, že máte něco vyzkoušeného, ale u druhých to fungovat nemusí. A ještě něco: koho publikace osloví, nechť si vybere jen to, co mu sedí, a nesnaží se svou cennou osobitost znásilňovat. Nejde o to se přeonačit, ale nabídnutými technikami svou osobitost chránit a vyzdvihnout. Pokud máte pocit, že všechno děláte perfektně, dejte vědět.

Druhé varování souvisí s prvním: Nehledejte jeden jediný návod k úspěšné prezentaci, protože neexistuje. Vystupování před lidmi nelze svázat jednotnou normou, stejně jako neexistuje jednotný recept na manželství. To je taky důvod, proč se publikace snaží ukázat, jak si z dílčích doporučení vybrat a poskládat vystoupení podle svých vlastních dispozic. K tomu by měla přispět záměrně obrácená forma pera, od praxe k teorii, protože v opačném případě bývají reálné situace skryty. Pro autora je to forma riskantní. Obnažují se detailní (při běžných vystoupeních spící) nešvary a detail je živnou půdou polemik. Osobně to však vidím jako přijatelnou daň za praktičnost.

Zvolená forma však přináší problém. Mnohé rady totiž nemají jedno jediné použití a modifikovaně fungují u více situací. Proto čtenáře prosím: nepovažujte opakované připomínání dílčích technik za nadbytečnost či nepozornost, ale za snahu o hlubší objasnění jejich použitelnosti. Konečně, opakování je matka moudrosti.

Jak zasejeme, tak sklidíme / 11

Kapitola první Jak zasejeme, tak sklidíme

Situace č. 1

Máme vystoupit před publikem, nevíme jak do toho a raději to vzdáme.

Co je ve hře a jak na to? Doporučení typu „návod k obsluze“ neexistuje, ale něco přece. ►

Z „musím“ udělejme „chci“

Být viděn je nejrychlejší cestou ke kariéře a mnozí už vědí, že i na dobrou práci je do kouta špatně vidět. Kdesi jsem zachytil myšlenku, že „možnost vystupovat před lidmi je pro kariéru stejně efektivní jako střílet na branku bez brankáře“. Neznám výstižnější přirovnání, ovšem sedí jen tehdy, pokud nejde o kariérismus podpíraný falešným blábolením.

Možná přesvědčuji přesvědčené, ale kolik jen přede mnou defiluje výtečných

a schopných lidí, kteří buď z pouhého studu, nebo proto, že se neuměli připravit, nakonec z prezentace vycouvali. A to nebyli žádnou výjimkou. Většina svou nechuť vystupovat skrývá za zobecňující „mám trému“ a málokdo přemýšlí nad jejími příčinami. Těch je samozřejmě víc, jak se dále přesvědčíme, ale na jejich začátku bývá obyčejná nepřipravenost.

Jedna věc je vědět, jak se připravit, což je obsahem této kapitoly, a druhá je vůbec

se k nějaké přípravě odhodlat. Donutit se k přípravě je však prvotním předpokladem potlačení obav u nováčků, ale i obranou proti riskantní živelnosti protřelých spíkrů. I nejlepší řečníci světa, jakými byli třeba Churchill či Roosevelt, si svá vystoupení pečlivě připravovali. To je taky důvod, proč nabízím doporučení, která předchází všem praktickým radám. 12 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách

doporučení

· Považujme i kratičkou přípravu vystoupení za nástroj k uchopení osobní šance.

Slovo MUSÍM (ač nechci) zaměňme za CHCI (přestože se obávám).

· Kdo vystupoval živelně (spontánně?) a  myslí si, že obstál, nechť si předchozí

doporučení vyzkouší a bude sladce odměněn.

Tuším, že v tom nevidíte nic pro zítřejší prezentaci, ale nepřehlédněme pro stromy les. Pokud nebudeme vnímat přípravu jako prvořadou, pak nám ani sebepraktičtější doporučení nepomohou. Kdyby mi praxe neuštědřila jizvy z nepovedených a přípravou nedotčených vystoupení, vstanu od klávesnice.

Situace č. 2

obložili jsme se písemnostmi, chceme si připravit poznámky a před sebou

máme katastrofálně bílý papír. Co od počátku přípravy respektovat? ►

Dva pilíře komunikace

On a ona, bez kterých není nového života... Tak by se možná rozvášnil poeta nad symbiózou dvou pilířů komunikace nazývané obsah a forma. Poetovo vidění inspiruje k úvaze, že v každém okamžiku lidského dorozumívání vytváří obsah s formou novou kvalitu, nové originální dílo, i když třeba jepičí a jen o několika větách či pohybech.

Obsah je skryt pod otázkou „co posluchačům sdělit?“ (v jaké šíři, hloubce, do ja

kého detailu a  o  čem třeba pomlčet) a  na  formu se pak ptáme otázkou „jak to sdělit?“ (jestli klasickou přednáškou, panelovou diskusí, demonstrací, případovou studií nebo zařazením audiovizuální techniky apod.). Je riskantní obsah a formu podcenit, nebo, jak si ještě ukážeme, je dokonce zaměnit. Proto si při přípravě jakýchkoliv vystoupení klaďme obě otázky co a jak, a pokud předběhnu k pozdějším kapitolám, přidejme i proč. Upřímně varuji každého, kdo mluví k lidem, a hlavně už ty otrkané. Existují totiž situace, kdy by nám znalost obsahu stačila na profesuru, zkušeností máme na publikaci, a přece...

Jak zasejeme, tak sklidíme / 13

„Zdeňku, prosím Tě,“ zavibroval tenkrát mobil, „vybouchnul nám lektor,...

mohl bys, prosím tebe,“ žadonila konkurence a chlácholila.

„Je to jenom jedenáct holek od přepážky... jenom pár věcí, jak jednat s kli

enty... je to přece tvoje parádní disciplína...“

Nevím, jestli jsem podlehl rádoby uklidňujícímu obratu „jedenáct holek

od přepážky“, ale těch jedenáct, jak se později ukázalo už odrostlejších děvčat,

mě dodnes chodí strašit.

Byl jsem chaotik. Všechno jsem považoval za důležité a hnán časem jsem

skákal z jednoho na druhé. Jedenáct párů očí vysílalo rozpaky a já, abych

to vylepšil, sešlápl plyn. Obsahový slepenec jsem korunoval demonstracemi

a přidával a přidával. Dodnes si v duchu promítám, jak jsem valil slova a jako

tajtrdlík zrychloval.

Konec však byl překvapivý. Posluchačky mě nevypískaly. Rozhodně však

za tím nelze vidět rčení „konec dobrý, všechno dobré“. Spíše bych to nazval

„konec zdvořilý a bez efektu“. Těm jedenácti dámám nikdy nepoděkuji dost

za zdvořilost. Ale i tak, od té doby mi jejich pohledy nedovolují s přípravou

hazardovat. Jak je vidět, nejen u začátečníka se z neujasněného obsahu a formy mohou vyklubat zákeřní nepřátelé. Mimochodem, stejný problém hrozí i v písemné podobě. Například takové daňové přiznání. Pyšní se formou mnohastránkového formuláře a my, byť neradi, jej naplňujeme obsahem. Nepochybně i zde vzniká nová kvalita a špatně vyplněný řádek se stává nepřítelem našeho účtu. ►

I židle potřebuje alespoň tři nohy

Pro úplnost je tu ještě třetí pilíř úspěchu, a tím je úroveň interpretace. Chtěl jsem o ní zatím pomlčet, protože dosud jsme si neřekli, co a jak interpretovat. Přesto je zmínka o ní namístě – mohli byste totiž namítnout, že sebelépe připravený obsah i dobře zvolená forma může špatnou interpretací trpět, a měli byste pravdu. Později se budeme interpretací zaobírat podrobně, ale pro ilustraci se alespoň postrašme příkladem nesmyslného biflování řeči těla, při kterém posloužil obsah jen jako podružná berlička.

14 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách

Před mnoha lety jsme prováděli trénink osobní prezentace u mistrů tehdejší ŠKODY Volkswagen, a. s., a musím říct, že na svou dobu to byli posluchači chtiví poznání. Jeden z nich se chtěl zvlášť vyznamenat a v euforii pominul veškerá naše doporučení.

Začal důstojně. Rozjela se kamera a po chvályhodném pohledu „ledního medvěda“ (upoutává pozornost, řekl jsem si blaženě) zůstala z důstojnosti jen kravata v obleku. Pravou ruku vymrštil někam do výše ramen a v levé, zaťaté v pěst, žmoulal tahák. Pohled přitom vpaloval do mé kolegyně, Marty, povoláním herečky. Zatímco mu rudly uši a fascinovaná Marta nebezpečně zakláněla těžiště, jeho ústa zůstala němá. Jediné, co z nich vyšlo, bylo „sobotní směny“ a dál už nic.

„Stop, stop!“ zařval směrem na kameru a vyžadoval další klapku. „Prosím ještě jednou, já to zblbnul,“ a odněkud zprava se ozvala klapka „...jasněéé..., ještě jednou.“

Druhé vystoupení začalo jako přes kopírák, jen pohyby měl rychlejší a výrok „sobotní směny“ obohatil o informaci „jsou potíž“. Což o to, jakýsi smysl jsme tušili, ale namísto vysvětlení se řeči ujal ukazováček zvednuté pravačky. Možná měl demonstrovat závažnost situace, ale ta nám zůstala utajena. S očima upřenýma skrze Martu kameněl jako socha a vzápětí kamera točila prázdné místo.

Úsměvné? Ani bych neřekl, spíše poučné. Pokud mě neklame paměť, byl jediným z řádově tisíců našich posluchačů, který utekl ze scény. Absurdní příprava vyhecovaná jeho kamarádem, divadelním ochotníkem, mu probudila trému až „na  place“. Jinak se prý těšil. Svým výkonem chtěl ohromit paní Martu, což prokazatelně zvládl, a že prý jako mistr musí být hercem po celou směnu. Svou práci přirovnal k divadelním prknům, ale jeho vizi ušlo, že jako mistr má obsah každodenní role v malíčku, zatímco tady se jednalo o novou kvalitu. Verbální obsah sdělení pojal pouze jako podpěru k řeči těla, která pro něj představovala prioritu.

Jaká byla moje radost, když se po čase přihlásil do tréninku ještě jednou, nyní už na úkor dovolené, a posun v prezentačních dovednostech ho přenesl přes výběr adeptů na funkci supervizora.

Jak zasejeme, tak sklidíme / 15

Obsah není „věšák“

Při přípravě často chaoticky mícháme obsah s formou, pomíjíme, co z čeho vychází, a tvoříme hybrid ohrožující smysl vystoupení. Průběh takové přípravy pak může vypadat následovně:

příKlad

Zahájíme přípravu a aniž máme ujasněný obsah (jeho cíl, rozsah apod.), napadne nás: „Bylo by

osvěžující zařadit tu případovou studii z minulého soustředění. Je sice na jiné téma, ale když

ji trochu upravím... bude to lék proti usínání.“ Nebo: „Úvodem bude dobré zmínit ty změny

v novele zákona..., a co kdybych radši začal hádankou? Tehdy tak začínal ten pihatý lektor...

ta se hodí prakticky ke všemu.“ Logika říká, že formě by měl předcházet obsah. Těžko se rozhodujeme jak něco udělat, když nevíme co udělat. V přípravě proto s formou nezačínejme, ale přesto jí při koncipování obsahu (šíře, hloubky, zaměření apod.) orientačně zvažujme. Nejlépe tak, že si nejprve načrtneme obsahový základ (vyjděme z toho, čeho chceme vystoupením dosáhnout, co bude posluchačům k užitku), a k němu pak rámcově zvažujme formu sdělení. Například zda bude efektivní klasická přednáška či využijeme demonstraci, instruktáž, určitý typ diskuse, brainstorming nebo cvičební aktivity apod. Po tomto výchozím kroku pokračujeme s detailnějším koncipováním obsahu a návazně k němu upravujeme (doplňujeme) rámcově zvolenou formu.

příKlad

Máme provést trénink prezentačních dovedností a hodláme využít živé výstupy posluchačů.

Rámcová forma posluchačských aktivit je tedy jasná, přesto ji musíme s nárůstem poznání de

tailnějšího obsahu a podmínek upřesňovat. Zvažujeme, zdali budou vystupovat všichni, nebo

půjde pouze o demonstraci několika posluchačů, volíme délku výstupů, zařazení audiovizuál

ního záznamu (kamery) apod. Přizpůsobení forem vystoupení však nesmí ohrozit přinejmenším

jeho standardní úroveň, resp. efektivitu. Samozřejmě, volbu formy vystoupení limitují možnosti, nejvíce čas, prostředí, technika, ale významná je i skladba a odborná úroveň posluchačů. Ani jedno ani druhé by však nemělo být zástěrkou k ústupu od účinných, byť náročných forem výkladu.

+


16 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách

Ztotožněme se s tím, že forma není „věšákem“ na obsah, ale nástrojem jeho efek

tivity, a i když se tváří jako druhořadá, pracujme s ní ruku v ruce s obsahem. Je však třeba o ní něco vědět. Existuje sice množství literatury, ale v praxi většinou vítězí způsob okoukaný od jiných a ne vždy dobrých vzorů. Často se zhlédneme v líbivých estrádních šotech a formu zaměníme za cíl. Posluchačské nadšení ze show se však brzy vytrácí a nastupuje nelibost za ztrátu času. Uděláme to párkrát a můžeme být bez funkce či angažmá. Ani zkušenému proto neuškodí, když se v duchu posadí mezi posluchače a zváží, jaká forma by mu jako posluchači přinesla největší užitek.

Existují totiž i případy, kdy vystupující buď z komerčních, osobnostních či jiných

důvodů záměrně preferuje formu a obsah je pro něj jen lešením k potlesku.

Slyšel jsem kdysi o tréninku osobní prezentace, při kterém se mělo asi 20 po-

sluchačů představit ve videozáznamu. Zpočátku je kamera děsila, ale ve finále

byli nadšeni. Většina se na obrazovce nikdy neviděla, takže to samo o sobě pro

ně byl zážitek. Posluchači měli týden o čem povídat, referent objednavatele

sršel nadšením a lektor se opájel slávou. Úspěch nezkalila ani skutečnost, že

hodnoticí připomínky (samozřejmě, všichni byli skvělými moderátory) trvaly

pouze 18 minut.

I laik si snadno položí otázku: Jaký byl smysl tréninku? Aby se posluchači

pouze viděli, bez individuálního doporučení, jak využít svých pozitiv a v čem

naopak provést korekci? Pokud šlo o to „se vidět“, pak efekt akce stál objedna

tele dost peněz. Zcela evidentně došlo k záměně cíle za prostředek.

Shrnutí

· Na prvním místě přípravy je obsah, tj. co říci, a k němu pak hledáme způsob jak

to říci, resp. jakou zvolit formu.

· Nejprve si načrtněme hrubý obsah a než budeme pokračovat, alespoň rámcově

zvažme formu (přednáška, instruktáž apod.). Nečekejme, až budeme s obsahem

definitivně hotovi a formu přizpůsobujme k obsahu průběžně.

· Dbejme, abychom nezaměnili formu vystoupení za cíl. Nepřipusťme proto, aby

líbivost vystoupení přehlušila jeho smysl.

· Nedejme na momentální aplaus a věřme, že úspěch vystoupení zhodnotí až jeho

užitečnost.


Jak zasejeme, tak sklidíme / 17

Situace č. 3

připravujeme si vystoupení, vše se nám zdá důležité a je nám líto

se s něčím rozloučit. Jak si s výběrem poradit?

Přípravou bloudí váhavý Hamlet

Prázdný papír před námi je jako arch dopisního papíru. Místo oslovení „Milá Věro“ nadepíšeme třeba „Scénář vystoupení“ a přemýšlíme, čím začít. Tolik nás toho napadá a přitom nechceme být chaotičtí. Nutíme se do logické posloupnosti, čím téma otevřít, co zařadit potom a čím skončit.

Je tu však ještě další úskalí. Při vystoupení totiž můžeme použít jen zlomky našich vědomostí, jen tu tolikrát omílanou špičku ledovce (mimochodem, pokud nám ledovec chybí, před lidi nechoďme). Jsme tedy znalí věci a chceme toho uplatnit co nejvíc. Vejdeme se do časového limitu? říkáme si. Nezahltíme lidi detaily? A jak se zbavit balastu?

To vše chceme respektovat a dostáváme se do role „kralevice dánského“. Pero dlouho stojí nad papírem... a pak začne psát Věře dopis. To není dobrá cesta! Jistě, chápu, že se snažíme dělat práci systematicky, hezky popořádku a nechceme se vracet. To však předpokládá hodnotit myšlenky už ve chvíli jejich vzniku, a tím ke škodě věci mnohé zavrhovat. Dokonce se nápadům bráníme, protože zatímco předchozí myšlenku cizelujeme a poznámkujeme, napadá nás něco skvělého, ale z jiné kapitoly. Sem se to přece nehodí, říkáme si, a je to pryč. Později si už nevzpomeneme, nebo nápad překryjí méně trefné myšlenky. Zkusme něco jiného, pro někoho možná šíleného, ale věřte, že účinného. Nechtějme hned napoprvé udělat práci dokonale a popusťme uzdu tvořivosti. Ne že bych zrovna fandil cizím slovům, ale jen abychom věděli, použijeme jakousi modifikaci brainstormingu. Neklaďme myšlenkám mantinely, nechme je volně plynout a hodnocení jejich životnosti odsuňme na později. Postup je následující: a) Nezačínejme úvodem, ale klidně zprostředka. b) Volně „házejme“ myšlenky na papír a bez obav skákejme od nápadu k nápadu.

Nikterak se neomezujme. (Jakým způsobem si myšlenky zaznamenat, si řekneme

v další situaci.) 18 / Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách c) Soustřeďme co nejvíce myšlenek a během jejich líhnutí nepřemýšlejme o pořadí

jejich významnosti. Nehodnoťme je, neupravujme je ani neškrtejme, i kdyby byly

kdovíjak bláznivé. d) Nebude to dlouho trvat. Moje zkušenost je maximálně 15 minut, a pak ze sebe

nevyždímáme ani kapku. Zotavme se jinou prací, ke které taky potřebujeme mo

zek a k pokračování se vraťme nejdříve tak po dvou hodinách (lépe později).

Myšlenky zrají postupně a bylo by škoda je podtrhnout předčasnou sklizní.

Měli bychom si nechávat věci projít hlavou. Bývají to jenom chvilky, ale nerodí

se na povel. Proto nenechme přípravu na poslední noc. Vracejme se, dělejme

korekce, doplňujme, tvořme obsah dle své hlavy a pak to půjde i do úst. Budeme

svým slovům víc věřit, protože to budou naše myšlenky. e) Co jsme vyplodili, to si přečtěme a vytáhněme z toho několik bodů. Nejčastěji

to bývá trojice základních myšlenek (tematických okruhů). Samozřejmě záleží

na rozsahu prezentace, ale v každém případě není dobré jich mít víc než pět. f ) Nyní je čas na hodnocení. Vyřaďme to, co je hodně vzdálené, zabíhá do přílišných

detailů, je kontraproduktivní nebo by posluchače zbytečně popudilo. g) Ostatní myšlenky a argumenty připojme k základním bodům jako dílčí subkapitoly.

Situace č. 4

při přípravě si v poznámkách škrtáme, doplňujeme či přehazujeme

a po chvíli máme chaos na papíře i v hlavě.

existuje nějaký přehledný systém poznámkování?

Zapojme i druhou polovinu mozku

Už jsem zmínil způsob, jak myšlenky zachytávat a třídit. Zde doplňuji doporučení, jak vytvořit přehledný a navíc inspirativní zápis pro další práci. Klasické poznámkování totiž vede k tvorbě textového monolitu a pohled na lineárně seřazená písmenka nám nic neříká. Musíme je číst řádek po řádku, protože obsah je zakletý ve větách. Opačně je tomu u obrázku. Ten burcuje fantazii a vnímáme ho jako celek.

Nezatěžujme textem jednu polovinu mozku zaměřenou na  exaktní myšlení a zapojme i druhou, orientovanou mj. na fantazii. Zkusme si vytvořit z myšlenek



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist