načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti -- Praktické tipy a triky jak ovládnout svou mysl - Olga Lošťáková; Radka Loja

Jak získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti -- Praktické tipy a triky jak ovládnout svou mysl

Elektronická kniha: Jak získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti -- Praktické tipy a triky jak ovládnout svou mysl
Autor: ;

Získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti? Jde to – a můžete se to naučit i vy! Jak na to se dozvíte v této plnobarevné knížce, která svým atraktivním a komplexním ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  253
+
-
8,4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 191
Rozměr: 25 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5857-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jakými postupy zlepšit využití mozku, jak kreativně myslet, jak se snadněji učit a naučené používat, jak trénovat paměť a řešit problémy, jak využít sílu alfa frekvencí, jak zařadit všímavost (mindfulness) do každodenního života. Jednotlivá témata jsou v knize přehledně zpracována pomocí myšlenkových map. Knížka obsahuje řadu praktických cvičení, příkladů, osvědčených návodů i tipů a jako bonus audionahrávky s nácviky alfa stavů a jednoduchých meditací (odkazy na stažení naleznete v tištěné knize).

Popis nakladatele

Získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti? Jde to – a můžete se to naučit i vy! Jak na to se dozvíte v této plnobarevné knížce, která svým atraktivním a komplexním přístupem nemá na českém trhu konkurenci. Knihu doprovází audionahrávky s nácviky alfa stavů a jednoduchých meditací. (praktické tipy a triky jak ovládnout svou mysl)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Olga Lošťáková; Radka Loja - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

  ,

  

 

 

   

     

  

  

 

 

  

,







    

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Zíst úspěch, ld  v­rovnnost v hetcé součsnostˆ Jde

to –  můžete se to nučt  v­‘ V této plnobrevné nížce, ter”

sv•m trtvním  omplexním přístupem nem” n česém trhu

onurenc, se dozvíte™

š

›•m postup­ v•rzně zlepšt v­užtí svého mozu

š

› efetvně  retvně m­slet

š

› se sndn웏 učt  nučené používt pro v­tv”ření nov•ch n”pdů

š

› trénovt pměť  neotřele řešt problém­

š

› v­užít mocnou sílu lf frevencí, m¡nce  vzulzce

š

› zřdt všímvost (mndfulness) do svého ždodenního žvot

š

› se zbvt přemír­ stresu  efetvně prcovt se sv•m emocem

níž obshue řdu prt„c†ch cv„čení, příldů, osvědčen†ch nŽvodů „ t„pů  o

bonus ud„onhrŽv‘ s nŽcv„‘ lf stvů  ednoduch†ch med„tcí” Jednotl„vŽ

témt sou v n„ze zímvě  přehledně zprcovŽn pomocí m‘šlenov†ch mp”

Autor‘ se v‘už„tím mozu, všímvostí, zvlŽdŽním stresu  s„lou emocí dlouhodobě

zb†ví  mí postup‘ v‘zoušen‘  sm‘ n sobě, t n sv†ch l„entech”

Přeeme pěné čtení, l„d  v‘rovnnost›





 



  ,

  

 

 

   

     

    





 


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozíhopísemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Bc. Olga Lošťáková, DiS., M.A. Ing. Bc. Radka Loja Jak získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti Praktické tipy a triky jak ovládnout svou mysl Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6560. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Dagmar Pilařová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Vojtěch Wagner Fotografie na obálce Martina Venigerová Počet stran 192 První vydání, Praha 2017 Vytisklo TISK CENTRUM s.r.o., Moravany © Grada Publishing, a.s., 2017 ISBN 978-80-271-9737-8 (ePub) ISBN 978-80-271-9736-1 (pdf ) ISBN 978-80-247-5857-2 (print)

Obsah

O autorkách ........................................................................................................................ 9

O knize, která může být návodem ke spokojenému životu ......................... 11

Úvod ....................................................................................................................................... 13

1

Trénovat mysl – ano, či ne? .............................................................................. 15

Bez všímavosti to nepůjde ...................................................................................... 16

Firmy podporují všímavost ...................................................................................... 17

Věda potvrzuje ............................................................................................................ 17

Základní techniky rozvíjení všímavosti ................................................................. 18

Vnímání dechu .......................................................................................................... 21

Body scan .................................................................................................................. 22

Vědomá chůze .......................................................................................................... 23

Vědomé napití se ...................................................................................................... 23

Vědomé jedení .......................................................................................................... 24

Meditace 5 smyslů – jak se zakotvit tady a teď ...................................................... 24

2

Využití Alfa vln a programování mozku ...................................................... 27

Jak Alfa vlny souvisejí s všímavostí ...................................................................... 27

Mozkové vlny a hladiny vědomí .............................................................................. 28

Co získáme, pokud se naučíme Alfa stav ovládat ............................................... 30

Jak se dostat do Alfy ................................................................................................. 31

Praktický nácvik vstupu do Alfy .............................................................................. 33

Cvičení I – body scan a sugesce ............................................................................ 34

Cvičení II – čísla ....................................................................................................... 36

Trénink vizualizace a imaginace ............................................................................. 38

Placebo efekt – tvůrčí moc přání, očekávání a víry ............................................... 39

Cvičení vizualizace a imaginace ............................................................................. 39

Představa sebe samého .......................................................................................... 41

Představy problémů ................................................................................................. 42

Jak zlepšit své vizualizační schopnosti ................................................................. 42

Programování mozku – přibližte se ke svým cílům ............................................ 42

Mentální techniky ....................................................................................................... 43

Naprogramujte si žádoucí obraz situace ................................................................ 43

Přeladění aneb Porazte prokrastinaci ..................................................................... 44

Bolí vás něco? Zkuste si od bolesti ulevit ............................................................... 45

Asociace, brainstorming, brainwriting – základ vzniku

originálních nápadů ............................................................................................. 47

Jak asociace vznikají ................................................................................................. 48

Spojení mezi podnětem, myšlenkou, pocitem a chováním ................................... 48

Základní druhy asociací ............................................................................................ 49

Techniky asociací ....................................................................................................... 51

Kreativní abeceda ..................................................................................................... 51

Technika looping ....................................................................................................... 53

Věta z knížky ............................................................................................................ 54

Zábava a trénink na cestě ....................................................................................... 55

Brainstorming ............................................................................................................ 56

Brainwriting ............................................................................................................... 57

4

Myšlenkové mapy – jak vymyslet řešení, na které byste běžně

nepřišli ....................................................................................................................... 59

Proč používat myšlenkové mapy ........................................................................... 59

Trápí vás nějaký problém, nemůžete najít uspokojivé východisko

ze situace? ............................................................................................................... 60

Jak takovou mapu prakticky nakreslit ................................................................... 62

Praktické příklady využití myšlenkových map ze života .................................. 63

Změna zaměstnání ................................................................................................... 63

Jak si říci o zvýšení platu ......................................................................................... 65

Jak zhubnout ............................................................................................................. 67

Oslava narozenin maminky ..................................................................................... 67

Plán na další týden ................................................................................................... 69

Shrnutí dne – psychohygiena .................................................................................. 69

Životní mapa: hodnoty, priority, záměry, motivace ................................................. 70

Praktické tipy .............................................................................................................. 72

5

Myšlenkové klobouky – jak v myšlení oddělit fakta, emoce,

pozitiva, negativa a výhledy ............................................................................. 75

Jak strukturovat myšlení podle šesti klobouků .................................................. 76

Kde se dá myšlení s šesti klobouky nejlépe využít ............................................ 78

Příklady z praxe .......................................................................................................... 78

Po roce mateřské do práce ...................................................................................... 79

Rozhodnutí změnit dosavadní zaměstnání ............................................................ 79

Pes do rodiny ............................................................................................................ 81

Stěhování do Modřan – kvůli výběru školky pro dceru .......................................... 81

Diskuse na schůzi o přemístění zaměstnanců ....................................................... 82

6

Jak se efektivně učit a zvládat zkoušky ...................................................... 87

Sedm zlatých doporučení pro efektivní učení ..................................................... 88

Otestujte způsob učení, který je pro vás nejvhodnější ...................................... 92

Vizuální typ ................................................................................................................ 94

Auditivní typ ............................................................................................................... 94

Kinestetický typ ......................................................................................................... 95

Jak způsob přijímání informací souvisí se zapamatováním ............................. 96

Další tipy a triky k učení a na zkoušky .................................................................. 96

Dobrý dojem od začátku .......................................................................................... 97

Stres při učení ........................................................................................................... 98

Jak překonat strach ze zkoušky .............................................................................. 98

Taháky ..................................................................................................................... 100

Učení se nazpaměť ................................................................................................ 100

Jak se nenechat zbytečně vyhodit od ústní zkoušky ........................................... 100

Jak na písemné zkoušky a testy ........................................................................... 101

Jak nechat odpočinout oči a „nahodit“ obě mozkové hemisféry ......................... 102

Nikdy to nevzdávat ................................................................................................. 103

7

Jak na paměť ........................................................................................................ 105

K čemu vám paměťové techniky pomohou ........................................................ 106

Principy paměťových technik ................................................................................ 106

Co se v paměťových technikách používá ............................................................. 107

Praktické paměťové techniky ................................................................................ 108

Technika paměťových cest – metoda LOCI ......................................................... 109

Systém spojování – příběhy ................................................................................. 111

Metoda paměťových háčků ................................................................................... 113

Master systém ......................................................................................................... 115

Jména a obličeje .................................................................................................... 116

Další tipy na cvičení mozku ................................................................................... 118

8

Rychločtení, aktivní a efektivní čtení – základ zpracování

informací .................................................................................................................. 119

Kdy je čtení efektivní ............................................................................................... 119

Jak při čtení funguje náš zrak ................................................................................ 120

Jak a proč se naučit rychle číst ............................................................................. 120

Rychločtení ................................................................................................................ 121

Rozšíření zrakového rozpětí a fixace ................................................................... 121

Zlozvyky, které nás při čtení zpomalují ................................................................. 122

Aktivní čtení – jak se ho naučit ............................................................................. 124

Paretovo pravidlo 80/20 .......................................................................................... 128

9

Co bychom měli vědět o našem myšlení .................................................. 129

Jaké bývají stresující myšlenky ............................................................................ 132

Katastrofické scénáře ............................................................................................. 132

Černobílé vidění ...................................................................................................... 134

Měl bych, musím ..................................................................................................... 134

To není moje vina aneb Můžeš za to ty ................................................................ 135

Vztahovačnost ........................................................................................................ 136

Závislost na názoru druhých (a na jejich ocenění) .............................................. 137

Srovnávání .............................................................................................................. 137

Očekávání od ostatních ......................................................................................... 138

Snaha o dokonalost (která neexistuje) ................................................................. 139

Ospravedlňování minulostí .................................................................................... 140

Zobecňování ........................................................................................................... 141

Pozitivní myšlení ....................................................................................................... 142

Co dělat se stresujícími myšlenkami ................................................................... 143

10

Emoční inteligence a naše efektivita .......................................................... 145

Přínosy rozvoje emoční inteligence ..................................................................... 146

Principy práce s emocemi ..................................................................................... 148

Trénujte všímavost ................................................................................................. 148

Naučte se své emoce pojmenovávat .................................................................... 149

Nepotlačujte emoce ................................................................................................ 152

Staňte se pozorovateli emocí ................................................................................ 152

Sledujte emoce v těle ............................................................................................. 153

Jak na negativní emoce ......................................................................................... 154

Jak se nenechat unést vztekem ............................................................................ 158

Zastavte se .............................................................................................................. 158

Vnímejte dech ......................................................................................................... 158

Buďte všímaví ......................................................................................................... 159

Jakou zprávu emoce nese ..................................................................................... 160

Pozitivní úmysl druhého ......................................................................................... 160

Co uděláte? ............................................................................................................. 161

Kotvení – pocit klidu, bezpečí ................................................................................ 163

Co je kotvení .......................................................................................................... 163

Jak si vytvořit kotvu ................................................................................................ 164

Pozice vnímání ......................................................................................................... 167

Vizualizace emocí ..................................................................................................... 171

Tucet tipů pro více radosti a pohody ................................................................... 174

Dostaňte to ze sebe ............................................................................................... 174

Dělejte si radost ..................................................................................................... 175

Spěte a odpočívejte ................................................................................................ 176

Narovnejte se! ......................................................................................................... 176

Úsměv, prosím ........................................................................................................ 177

Přijměte, co stejně nezměníte ............................................................................... 177

Řekněte ne .............................................................................................................. 178

Zbavte se emočních upírů ..................................................................................... 180

Stanovte si priority .................................................................................................. 180

Plánujte ................................................................................................................... 184

Naučte se odpouštět .............................................................................................. 184

Vděčnosti ................................................................................................................. 185

Závěr .................................................................................................................................... 188

Literatura ........................................................................................................................... 190


9

O autorkách

Ing. Bc. Radka Loja

Radka je lektorkou, koučkou a terapeutkou. Vede přednášky a work -

shopy na témata „Jak více využívat mozek“, „Zvládání stresua rychlé relaxace“, „Mindfulness“, „Pozitivní myšlení“, „Práce s emocemi“,

„Vizuální myšlení a  kreativita“ a  další. Její přednášky a workshoy jsou založeny na praktických zkušenostech s  lidmi a  na moderních poznatcích z  psychologie. Na přednáškách, při koučinku a tera piích využívá své znalosti s prací s podvědomím, metody pozitivníhoprogramování mysli a vizualizaci. Jejím velkým zájmem je práce s obrazy a informacemi z nočních snů. Na toto téma napsala bakalářskou a magisterskou diplomovou práci. Radka je autorkou mnoha článků, které byly publikovány například v Hospodářských novinách a  v časopisech Forbes a Meduňka. Původně vystudovala Fakultu elektrotechnickou na ČVUT a  později jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě UPOL. Je členkou České společnosti pro analytickou psychologii, v  rámci které se účastní psychoterapeutického výcviku. Pracovala v nadnárodníchauditorských společnostech PriceWaterhouseCoopers a Ernst & Joung.

Bc. Olga Lošťáková, DiS., M.A.

Olga je trenérem a koučem v oblasti měkkých dovedností(témata „Emoční inteligence“, „Time a stres management“, „Prezentační

dovednosti“, „Zvládání náročných komunikačních situací“,„Manažerské dovednosti“ atd.). Je věčným studentem s otevřenou myslí,

neustále hledá inspirace, které může dále předávat svým klientům.

Její školení jsou založena na nácviku pomocí rolových her a kamery, využívá koučovací přístup, pracuje s  racionální i  emoční stránkou člověka. Výsledkem je hlubší sebepoznání účastníka a rychlejší osvojení nových dovedností. Rozvoji měkkých dovedností se věnuje od roku 2007, v rámci vzdělávacíchprogramů spolupracovala s více než 5000 účastníky z různých oblastí (IT, výroba, FMCG,

10

J

a

k

sk

at úspěch, k

lid

a v

yro

vn

an

os

t v

he

kti

ck

é s

ou

čas

nosti

obchodní řetězce, finanční sféra). Úspěchem je pro Olgu spokojený klient, který si

v  rámci spolupráce plní své sny a  cíle a  vidí reálný přínos školení pro svou praxi.

V práci s  klienty využívá zkušenosti získané v  průběhu manažerského a konzul

tantského působení v  oblasti HR a  vzdělávání a  také dovednosti a  znalosti nabyté

při studiu herectví, psychologie a v rámci různých rozvojových programů (Results

Coaching Systems, NLP Master atd.).

Je spoluautorkou knihy Obchodní a  manažerská prezentace (Grada, 2010). V  roce

2015 získala LIGS AWARDS: Ocenění Osobnost vzdělávání dospělých 2014v kate

gorii „Praktická aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky (trenér, školitel,lek

tor, tutor, kouč apod.)“.

11

O knize, která může být

návodem ke spokojenému životu

S  pojmem „všímavost“ (mindfulness), který je v  této knize ústředním a  tmelícím

prvkem, se v  posledních letech občas setkávám. Většinou v  souvislosti s medita

cí a  koučováním, v  souvislosti s  introspektivními směry, které nacházejí inspiraci

v  buddhismu, kde všímavost (sati) představuje komplexní kvalitu vnímání či vní

mavosti, schopnost vědomého zachycení a  pozitivního využití přítomného stavu

těla, duše a mysli.

Teprve při čtení této knihy jsem však pochopil, v čem a jak může mindfulnesspo

moci lidem, kteří hledají svou cestu ke štěstí, klidu a vyrovnanosti.

Pro koho je mindfulness mimořádně užitečná?

Osvojení a  praktikování mindfulness posuzuji racionálně a  pragmaticky, a  přesto

(možná však právě proto) docházím k pozitivnímu závěru. Přesvědčivá jsouvyjád

ření účastníků kurzů, kteří výcvikem všímavosti prošli. Shodují se v tom, že jimpo

skytl možnost se na sebe, na své pocity a myšlenky podívat nezaujatě, s odstupem,

zvenčí, objektivněji. Pomohl jim utřídit myšlenky, svobodně a uváženě rozhodnout

o sobě samých a o svém jednání. Shodují se i v tom, že díky tréninku lépe překonali

obtížné životní situace.

Využití metod a technik všímavosti je cestou otevřenou pro všechny. Pro všechny,

kteří se zbytečně nezaleknou její „ezoterické příchutě“. Pro ty, kteří se chtějízasta

vit a vymanit z často neuvědomovaného informačního „přetlaku“, který umožňují

nové technologie. Kteří v úsilí o zajištění budoucího postavení a „blahobytu“ obětují

plné prožívání přítomnosti, vytěsňují potřebu těšit se z toho, co je „teď a tady“.

Proč mi mindfulness asociuje s láskou?

Dokážeme být všímaví (empatičtí, pozorní, soustředění, zaujatí pro přítomnýoka

mžik, citliví a chápaví, tolerantní) i bez mindfulness? Určitě ano. Vzpomeňme si na

12

J

a

k

sk

at úspěch, k

lid

a v

yro

vn

an

os

t v

he

kti

ck

é s

ou

čas

nosti

stavy zamilovanosti, kdy vidíme jen ji, jeho, kdy hluboce prožíváme a prociťujeme

každý okamžik, kdy sledujeme každý hezký detail, kdy citlivě vybíráme obdivná

slova, kdy vnímáme a vychutnáváme euforii, která se rozhostí v celém našem těle.

Úroveň naší všímavosti úzce souvisí s kvalitou vztahu, který k sobě, k ostatnímli

dem, ale i  k věcem máme. Pokud je náš vztah (k sobě i  druhým) naplněn láskou,

jsme všímaví. Pokud se ze zamilovanosti stane zvyk nebo jen výhoda žít (spolu),

všímavost slábne, nahrazují ji nezájem, přehlížení a  možná i  bezohledné chování

k druhým nebo k sobě (sebedestrukce). Osvojení mindfulness podporuje udržení

dobrého vztahu, chcete-li zamilovaného vztahu, k sobě a tím i k druhým. Nepřímo

nás odvádí od jednostranné a přehnané zamilovanosti do „materiálních věcí“, které

jsou pomíjivé a které omezují naše prožívání vztahu k sobě navzájem a k přírodě,

jejíž jsme součástí.

Generační pohled na „klid a vyrovnanost“

Tendence k hledání klidu a vyrovnanosti byla dříve příznačná spíše pro starší lidi.

Dnes ji nacházíme i u relativně mladých lidí. Co to způsobilo? Příčinou je svět,kte

rý nás zasypává obrovským množstvím nestravitelných informací. Uspěchaný svět,

který nás žene stále dopředu a který nám často vnucuje životní styly, hodnotya pro

dukty, jež ani k plnohodnotnému životu nepotřebujeme, ale síla nápodobya soutě

živá prestiž, ješitnost, dělají své. Kdyže to vyšla Frommova slavná práce Mít,  nebo

být? (To Have or to Be?)? V  polovině sedmdesátých let? Evropská (anticko-židov

sko-křesťanská) kultura, která je v nás, dosud na tuto výzvu dostatečně nereagovala.

Proto tolik mladých lidí i u nás hledá odpověď v asijských nábožensko-filozofických

systémech a v tamním životním stylu. Proto i mindfulness přijměme jako dobro a je

jedno, zda si v hloubi srdce myslíme, že to je jen substituční prostředek.

Je to jen o mindfulness?

Tato kniha je originální tím, že propojuje všímavost s  dalšími technikami, které

nám pomáhají věci citlivě vnímat, utvářet, ale i zapamatovat, uspořádat, zpřítomnit

a vizualizovat. Myšlenkové mapy, metoda klobouků, techniky pro rozvoj kreativity,

posilování emoční inteligence, to vše lze synergicky využít. Přeji pěkné čtení, klid

a vyrovnanost.

PhDr. Aleš Kabátek, CSc.

autor je sociolog, ředitel SMARTER Training & Consulting

Úvod

Naším cílem bylo napsat knihu praktickou, vycházející z poznatků současnépsychologie, z vlastních zkušeností, z individuální práce s klienty, ale i z diskusí a průběhu

rozvoje účastníků našich seminářů. Kniha je proložena mnoha příběhy a obsahuje

řadu příkladů, cvičení, tipů a osvědčených návodů. Základní koncept, který prolíná

celou knihou, je všímavost (mindfulness) ve smyslu prožití přítomného okamžiku – zastav se a uvědom si, co děláš, jak právě přemýšlíš, jak se cítíš, co momentálně

ovlivňuje tvé jednání. Co vlastně chceš a jak toho dosáhneš? Jak přijdeš na to, abys

to udělal co nejvíce efektivně, kreativně? Zjednodušeně řečeno, jak zařadituvědomění si přítomného okamžiku do každodenního a praktického života.

Každá kapitola v této publikaci by mohla být rozvedena do samostatné knihy. My

jsme se snažily z jednotlivých témat posbírat to nejzajímavější, nejpraktičtější a to,

co se nám skutečně osvědčilo. Inspirujte se a upravte si techniky a tipy podle svých

momentálních potřeb.

V knize se zabýváme hlavně následujícími oblastmi:

• všímavostí (mindfulness) – jak si alespoň na chvíli odpočinout v  „přítomném

okamžiku“; • programováním mysli, prací s podvědomím, využíváním Alfa frekvence,meditací, vizualizací a imaginací; • kreativním myšlením, asociacemi, myšlenkovými mapami a klobouky; • tréninkem paměti a rychločtením; • tím, jak se učit méně a dosahovat lepších výsledků; • změnou našich nefunkčních návyků; • prací se stresem (jak být více v klidu, i když jsme přetíženi prací a povinnostmi); • emocemi (jak pracovat se vztekem, strachem, úzkostí i jak posilovat naši pohodu); • myšlenkami (aby nás úplně nezahltily a byly produktivní), nebezpečnýmimyšlenkovými vzorci a triky naší mysli; • praktickými a rychlými relaxacemi.

14

J

a

k

sk

at úspěch, k

lid

a v

yro

vn

an

os

t v

he

kti

ck

é s

ou

čas

nosti

Ke knize si můžete zdarma stáhnout z našeho webu www.mindtrix.cz některé au

dionahrávky s  řízenými relaxacemi a  praktické formuláře k  zaznamenávání svých

pokroků. Dále pro vás připravujeme aplikaci pro mobilní telefony s názvemMind

trix, kterou můžete také získat zdarma.

Věříme, že se vám kniha a nahrávky budou líbit a že v nich najdete spoustu inspirace.

Radka a Olga

15

Trénovat mysl – ano, či ne?

Proč se vůbec zabývat rozvojem svého myšlení, emocí a uvědomění? Pokud jste

v pohodě, nic vás netrápí a je vám dobře na světě, pravděpodobně knihu necháte na

pultu knihkupectví. Jenže... stává se vám, že:

• máte pocit, že čas utíká příliš rychle?

• stíháte spoustu věcí, ale přitom stále ne dost?

• jste často ve stresu? Býváte vyčerpaní?

• připadáte si neefektivní, neproduktivní?

• cítíte nespokojenost se svým životem?

• vaše vztahy nefungují tak, jak byste si představovali?

Jak to tedy udělat, aby vám bylo lépe a výše uvedené body se vás netýkaly? Přesně

k tomu slouží tato kniha. Najdete v ní mnoho tipů a nástrojů pro:

• pružnější myšlení, lepší paměť a soustředění;

• zapojení větší mentální kapacity;

• odstranění nezdravých návyků;

• posílení fyzické i psychické odolnosti;

1

+

16

J

a

k

sk

at úspěch, k

lid

a v

yro

vn

an

os

t v

he

kti

ck

é s

ou

čas

nosti

• životní harmonii a klid;

• posílení pozitivních emocí a emoční inteligence celkově;

• snížení stresu a úzkosti (obecně intenzitu negativních emocí);

• snadnější usnutí a spánek bez prášků;

• zlepšení výkonnosti.

A začneme rovnou všímavostí, která se bude prolínat všemi kapitolami této knihy,

protože bez ní to jednoduše nejde.

Bez všímavosti to nepůjde

Všímavost je v překladu mindfulness. Ačkoli může být tento pojem matoucí a spíše

nás vést ke vnímání mindfulness jako k mysli plné všeho možného (z angl. mind =

mysl, full = plná), značí téměř opak, a to klidnou, uvolněnou mysl naplněnoupří

tomným okamžikem – schopnost vnímat přítomný okamžik v jeho celku,v dob

rém i špatném, odfiltrovat myšlenky, nesoudit, co přichází, ale naopak všev kli

du přijímat.

Díky všímavosti jsme schopní registrovat příjemné maličkosti, užít si pozitivní

emoce, ale také poznat, že nám není dobře, že potřebujeme zastavit, najíst se,odpo

činout si. Když nejsme všímaví, je to, jako bychom jeli autem bez zapnutýchkon

trolek – nevíme, kolik máme paliva, oleje, jak je na tom náš motor. A potom jsme

překvapení, když energie dojde, když auto na dálnici zastaví.

Trénovat mysl – ano, či ne?

Tréninkem všímavosti se učíme vnímat a  přijímat realitu – jak svět kolem nás,

tak naše emoce, tělesné pocity, myšlenky. Přestáváme reagovat automaticky podle

dřívějších vzorců.

Všímavost je podstatou, základem všech pilířů (kapitol) v této knize. Pomůže vám

s kreativitou, učením, rychločtením, stresem, vztekem i posílením pozitivníchemocí. Proto se dočítáte o všímavosti hned v úvodu. Její posílení vám usnadní osvojení

všech dalších nástrojů.

Každý to může mít trošku jinak, ale jakmile začnete všímavost praktikovat, zažijete

velmi brzy její pozitivní přínosy.

Firmy podporují všímavost

Všímavost není pojmem několika alternativně zaměřených jedinců. Kurzymindfulness se konají v mnoha zahraničních i českých společnostech (Google, Microsoft,

eBay, Intel, Unilever, SAP, Facebook, General Mills aj.). V roce 2015 firmy za školení

všímavosti utratily 1 miliardu dolarů a trend rozvíjení všímavosti dále pokračuje.

Věda potvrzuje

Pozitivní účinky všímavosti potvrzuje řada vědeckých studií. Tréninkem všímavosti

fyzicky měníme náš mozek:

• snižuje se aktivita stresového centra (snížení reaktivity a hustoty neuronův amygdale, našem poplachovém snímači v mozku); • zvyšuje se aktivita levého prefrontálního kortexu, který je spojen s prožíváním

pozitivních emocí (díky všímavosti je tedy prožíváme a  uvědomujeme si více

a intenzivněji); • posilují se oblasti mozku spojené se schopností regulovat emoce; • posiluje se koncentrace, paměť, schopnost učit se; • zvyšuje se aktivita mozkových vln Afa (v Alfě dochází k  relaxaci a  snižování

úzkosti); • zlepšuje se imunita (vytváříme větší množství protilátek).

18

J

a

k

sk

at úspěch, k

lid

a v

yro

vn

an

os

t v

he

kti

ck

é s

ou

čas

nosti

Základní techniky rozvíjení všímavosti

Jak tedy můžeme všímavost rozvíjet? Všímavost můžeme trénovat formálně(pomo

cí meditačních technik) i neformálně (využitím všímavosti v každodenníchčinnos

tech). Vedené meditace si můžete stáhnout na našich stránkách www.mindtrix.cz.

Účastnila jsem se různých meditačních kurzů, rozhodně je doporučuji  – máte

možnost o svých prožitcích diskutovat nejen s lektorem, ale i s ostatními studenty.

V  současné době existuje velké množství různých on-line

tréninků a  publikací, které formální trénink podrobně

popisují.

Hlavně se nenechte odradit, pokud to ze začátku

úplně nepůjde a myšlenky vám budou vířit hlavou.

Z  vlastní zkušenosti a  zkušenosti klientů je však

možné téměř zaručit, že se vaše všímavost budepo

stupně prohlubovat a do přítomného okamžiku sebu

dete nořit čím dál tím snadněji a častěji.

ÚKOL

Test všímavosti: Zkuste počítat od 50 do 1 a přitom se soustředit jenom na čísla. Zdá

se vám to jednoduché? Zkuste to. Co všechno se vám při počítání honilo hlavou?

Společně se podíváme na jednoduché praktické nástroje rozvíjení všímavosti.

Neformální trénink je můj oblíbený – prolíná se totiž do našeho běžného života.

Všímavost můžete rozvíjet i tak, že budete naplno vnímat své běžné chování, jako

je třeba mytí nádobí (vnímáme teplotu vody, povrch nádobí, to, jak nečistota mizí,

vůni mycího prostředku, cinkání nádobí...). Já často rozvíjím všímavost při cestě

autem. Když jedu na dálnici, řeknu si, že od teď dalších 30 km budu vnímat jenom

Trénovat mysl – ano, či ne?

cestu – všímám si silnice, aut, krajiny, svého dechu, toho, jak se mi sedí, jak pevně

držím volant... Jakmile přijde myšlenka, která je „mimo“, vrátím pozornost zpět

k autu. Kolikrát se mi ale stane, že začnu s dobrým úmyslem na třetím kilometru

a na patnáctém zjistím, že myslím na průběh jednání, které mě čeká. Nevadí, jedeme

dál. Bez výčitek vrátím pozornost zpět k cestě a pokračuju v tréninku všímavosti.

ÚKOL

Nyní zkuste číst následující odstavce s opravdu plnou pozorností. Jaké pocity ve vás

vzbuzují? Co vás napadá? Jak se při čtení cítí vaše tělo? Jakmile knihu odložíte, věnujte

plnou pozornost aktivitě, která vás čeká (jít na toaletu, napít se, protáhnout záda, napsat

e‑mail atd.). Vnímejte, co děláte, jak to děláte, zapojte smysly (co vidím, co slyším, co cítím).

Pokud přijdou rušivé myšlenky, volně je propusťte a vraťte pozornost zpět k činnosti.

Co k tréninku potřebujete?

Pokud budete chtít vyzkoušet techniky, které jsou popsány níže,

vyhraďte si na ně chvíli jen pro sebe, může to být ráno, přes

den, večer – kdykoli, kdy můžete. Na poloze nezáleží, můžete

sedět, stát i ležet (ale pozor, abyste případně neusnuli). Snažte

se mít vždy rovná záda. Oblečení a  obuv si upravte tak, aby

vás nic neškrtilo, netlačilo.

Jak techniky fungují? Mozek je neuroplastický, můžeme ho neustále

měnit, přetvářet, můžeme tedy v každém věku vytvářet nové návyky.

Ke změně našich návyků dochází ve čtyřech fázích:

1. Nevědomá nekompetence: nevím o tom a dělám to neefektivně

Z  hlediska všímavosti se tato fáze může projevit tak, že jsme často ve stresu,

máme pocity přehlcení, není nám dobře. Nevíme však, co děláme špatně, co tyto

naše negativní stavy způsobuje. A někdy nám ani nepřijde, že něco špatněděláme – bereme stres a přehlcení jako přirozenou součást života.

Projektového manažera Vláďu trápilo přehlcení úkoly. Běžně odcházel z práce pozdě,

podrážděný a s pocitem, že jeho práce nemá smysl. V průběhu dne byl nervózní,

s každým přijatým e-mailem rostlo jeho zahlcení. Byl z práce naštvaný a cítil se v pasti

kvůli povinnostem vůči rodině, do práce chodil s pocitem, že musí. Sváděl vinu na

kolegy, management a na firmu jako takovou.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist