načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak získat, udržet a neztrácet autoritu – Alena Vališová

Jak získat, udržet a neztrácet autoritu

Elektronická kniha: Jak získat, udržet a neztrácet autoritu
Autor: Alena Vališová

Definice autority (stále se obnovující a znovu prokazovaná hodnota jedince nebo instituce) a sociální dovednosti i osobnostní rysy, které přispívají k jejímu rozvíjení. Zajímavý a srozumitelný interaktivní text (jednotlivé kapitoly jsou ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6% 40%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 141
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-2282-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Definice autority (stále se obnovující a znovu prokazovaná hodnota jedince nebo instituce) a sociální dovednosti i osobnostní rysy, které přispívají k jejímu rozvíjení. Zajímavý a srozumitelný interaktivní text (jednotlivé kapitoly jsou doplněny o úkoly, cvičení a testy), který lze využít i jako studijní příručku. Základy sebepoznání a rady, jak se stát autoritou pro své partnery v osobním životě i v profesních vztazích. Jednotlivé typy autorit a jejich charakteristika (autorita přirozená, získaná, formální, neformální atd.). Osobnost nositele autority. Sociální interakce (komunikace, sociální dovednosti atd.) a autorita.

Popis nakladatele

Jak rozvíjet a neztrácet autoritu? Jak se bránit zneužití moci? Na čem závisí sociální úspěšnost? Jak efektivně komunikovat v různých situacích? Co podmiňuje, že si nás lidé váží a respektují nás? Na tyto a podobné otázky odpovídá kniha Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Pokud si přejete podpořit své postavení v soukromém i profesním životě, lépe pochopit sám sebe i druhé a posílit své sebevědomí, pak je tato kniha určena právě vám. V knize je uvedeno mnoho praktických cvičení, která mohou být vítaným pomocníkem při individuálním rozvoji.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Alena Vališová - další tituly autora:
Pedagogika pro učitele -- 2., rozšířené a aktualizované vydání Pedagogika pro učitele
 (e-book)
Analýza vyučování Analýza vyučování
 (e-book)
Komunikace a vzájemné porozumění -- Hry pro dospívající Komunikace a vzájemné porozumění
 (e-book)
Pedagogika pro učitele -- 2., rozšířené a aktualizované vydání Pedagogika pro učitele
 
K elektronické knize "Jak získat, udržet a neztrácet autoritu" doporučujeme také:
 (e-book)
Pedagogika pro učitele -- 2., rozšířené a aktualizované vydání Pedagogika pro učitele
 (e-book)
Emoční inteligence Emoční inteligence
 (e-book)
Umění slovní sebeobrany -- Jak pohotově a vtipně reagovat na slovní útoky a provokace Umění slovní sebeobrany
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Text vznikl v rámci grantového projektu Grantové agentury České republiky

(č. 406/06/0546) Změny v koncepcích výchovy a vzdělání v podmínkách

učící se a plurativní společnosti.

doc. PhDr. Alena Valiová, CSc.

JAK ZÍSKAT, UDRET A NEZTRÁCET AUTORITU

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3264. publikaci

Odpovědná redaktorka Jana Fialová

Sazba a zlom Milan Vokál

Kresby Miroslav Barták

Návrh a realizace obálky Daniela Eftimiadisová

Počet stran 144

Vydání 1., 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2008

Obrázek na obálce Š profimedia.com

Recenzovali:

PhDr. Ilona Gillerová, CSc.

PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.

ISBN 978-80-247-2282-5

verze osvit 2; Tuesday, 25th March, 2008 - jen tirá ořez 144


9

ÚVODEM NKOLIK SLOV 11 Jak s textem pracovat?

15

AUTORITA SE TKO ZÍSKÁVÁ, ALE

LEHCE ZTRÁCÍ 15 Bez autority to nejde 1 6Autorita a její pojmový labyrint 19 Sociální podmíněnost autority 23 Dvojí přístup k autoritě? 24 Člověk a svobodné rozhodování 27 Test: Jak rozvíjet svou autoritu?

35

AUTORITA DNES TYPOLOGIE

A KRITÉRIA JEJÍHO LENNÍ 35 Krize autorit současné doby a hodnotový

relativismus 37 Svět kolem nás i v nás rozpory civilizace, moc

a její zneuití 40 Kritéria členění autority a její typologie 42 Zdroje autority a jejich charakteristika

47

OSOBNOST NOSITELE AUTORITY 47 Člověk v síti sociálních vztahů 49 Osobnost pod drobnohledem 52 ModelPPPaneb práva, povinnosti, pořádek 5 6Co autoritu osobnosti posiluje, co ji oslabuje 58 Test: Jste introvert nebo extrovert?

Obsah

5


65

KOMUNIKACE JAKO PEDPOKLAD

POROZUMNÍ 65 Otevřenost v mezilidském vztahu pozitiva a limity 66 Porozumět si znamená komunikovat 70 Druzí v nás čtou jako v otevřené knize 7 6Konstruktivní komunikace, její předpoklady

a postupy

83

VÝZNAM ASERTIVITY A JEJÍ ETICKÝ

KONTEXT 83 Co je a co není asertivita současné názorové

proudy 85 Schéma vybraných asertivních dovedností

a techniky jejich nácviku 88 Jak kritizovat, kritiku přijímat a jak na ni reagovat 92 Jak zvládat rozzlobení aneb past na hněv 94 Sebeprosazení a odmítání nepřijatelného

poadavku 100 Jak pochválit a jak přijmout kompliment

105

DALÍ SPECIFICKÉ DOVEDNOSTI

NOSITELE AUTORITY 105 Jak čelit strachu a úzkosti 107 Co v nás pocit strachu vyvolává a jak jej

překonávat 108 Strach z veřejného vystoupení 110 Vůdcovské styly management a leadership 114 Test: Máte dost sebevědomí?

Obsah

6


119

ODOLNOST VI ZÁTI A ZVLÁDÁNÍ

KONFLIKTU 119 Jsem odolný vůči zátěi? 121 Dokáeme na sebe brát rizika? 122 Konflikty a jejich místo v ivotě člověka 124 Řeení konfliktů 130 Prevence stresu a syndromu vyhoření 132 Základy psychohygieny 135 Test: Odoláváte náročným ivotním situacím?

139

LITERATURA

Obsah

7



ÚVODEM NKOLIK SLOV Autorita moná není tématem běných diskuzí, ale patří ke stále přítomným, více či méně reflektovaným pojmům. Jinak bývá interpretována v rodině, kde rodiče usilují o předkládání výchovných poadavků svým dětem, odlině v pracovním prostředí, kde souvisí s firemní kulturou a profesními vztahy, často se k ní obracejí učitelé v prostředí kolním.

Předkládaný text se zaměřuje na autoritu z hlediska irí problematiky mezilidských vztahů bez ohledu na odlinost různých sociálních kontextů. Stranou tak necháváme filozofické, společensko-ekonomické či historické hledisko, ač i to přináí zajímavé a inspirativní poznatky. V této souvislosti můeme jen stručně konstatovat lesk a bídu naeho tématu. Období chaosu jako by po autoritě volala, zatímco období vlády silné ruky větinou postupně vedou k jejímu odmítání. Jestlie skepse, ze které krize autority vyplynula, nala postupně svůj výraz v postmodernismu, logika dějin napovídá, e nyní spějeme k dalí z křiovatek. Jaká bude společnost počátkem třetího tisíciletí? Na jakém druhu autority bude zaloena? Jak se bude odráet v mezilidských vztazích? Zdá se, e autorita se ze světa neztratila. Jen je a bude vnímána v nových kontextech a v mnohých proměnách.

Okolní svět nám nabízí příleitosti konfrontovat se s potřebou i působením autority. Domnívám se, e patří k nenahraditelnému motoru, jeho vynechávání způsobuje na dálnicích vzájemných kontaktů a porozumění nevyhnutelný kolaps. Mylenková linie textu podporuje tezi, e ovlivňovat druhého neznamená tvarovat jej podle obecného a univerzálního modelu, zbavovat jej monosti být sám sebou ani omezovat jeho individuální charakteristiky. Jedinec se celý ivot včleňuje do kultury a společnosti, v ní svoboda a autorita netvoří vzájemně se vylučující protiklady.

Lidský ivot si na individuální úrovni můeme představit s jistou mírou únosného zjednoduení jako cestu od úplné závislosti a ničím neomezovaného prosazování potřeb právě narozeného dítěte k nezávislosti a k dovednosti přihlédnout ve svém ivotě k oprávněným poadavkům vnějího světa. Tato cesta není jednoduchá a nic na ní není zadarmo. O svá práva musíme umět bojovat stejně, jako musíme umět ctít práva

9

Úvod


druhých. Publikace, kterou právě dríte v ruce, vám nabízí několik postřehů

a moná i doporučení pro obě naznačené strany mince.

Kadý z nás reaguje v určité etapě svého ivota specifickým způsobem

na podněty okolního světa. Vyjadřuje své pocity a mylenky, přijímá názory

a postoje ostatních. V řadě ivotních situací vstupuje do vztahů, jejich

kvalita v mnohém záleí na jeho porozumění druhým lidem i sobě samému.

Jistě záleí na tom, jakou máme kvalifikaci, odborné znalosti, jak zvládáme

pracovní úkoly, jaké jsou nae temperamentové a charakterové vlastnosti.

Neméně podstatné vak je, jak komunikujeme a prakticky jednáme. K této

oblasti se pojí nekonečná řada problémů. Větina z nás si proto jistě ji

někdy poloila některou z následujících otázek:

n Jsou nějaké cesty k lepímu pochopení sebe sama a poznávání dru

hých?

n Lze rozvíjet zdravé sebehodnocení a přiměřené sebevědomí?

n Co podmiňuje, e si nás lidé váí a respektují nás?

n Na čem závisí sociální úspěnost?

n Jak efektivně komunikovat v různých situacích?

n Jak poznat, zda je druhý skutečnou autoritou?

n Jak se bránit zneuití moci?

n Jak rozvíjet a neztrácet autoritu?

Záměrem textu je poodhalit některé odpovědi na tyto i jiné otázky směřující

do sloité sítě mezilidských vztahů. V tomto smyslu kniha navazuje na

předcházející publikaci A. Valiové a R. ubrta Jak získat a neztratit auto

ritu aneb Proč má maminka vdycky pravdu (Praha: ISV 2004), mnohá

témata vak podrobněji a nově rozpracovává. Má interaktivní charakter

a můe se stát dobrým pomocníkem při individuálním rozvoji, stejně jako

inspirací pro rozmanité skupinové aktivity. Povauji za důleité průběně

ověřovat účinnost vlastního jednání ve vztazích ke členům studijní skupi

ny, pracovního týmu, rodiny a k mnoha dalím.

10

Úvod


JAK S TEXTEM PRACOVAT? V praxi se osvědčil postup, který naznačuje sled kapitol. Znamená to vyjít od obecného seznámení s pojetím autority v mezilidských vztazích a směřovat ke konkrétním sociálním dovednostem, které s jejím poznáváním i rozvíjením souvisejí. Dále se dostanete k reflexi proitků, je rozvoj doprovázejí a k problematice psychické odolnosti a zvládání zátěe. K vybraným částem textu nabízím úkoly, cvičení i testy, ke kterým je moné a také vhodné se vracet. Věřte, e pokadé lze zjistit něco zajímavého o nás samotných, něco nového, co se objevilo teprve v odliných souvislostech, v novém prostředí nebo s jinými lidmi. Kadý si pravděpodobně najde svůj vlastní a specifický způsob četby, přesto nabízím některé osvědčené zásady: n Nejdříve si celý text prolistujte, seznamte se letmo s jeho obsahem,

strukturou i formou. n V dalím kroku ji čtěte podrobněji a systematicky jednotlivé kapitoly,

promýlejte úkoly a cvičení, která si můete samostatně či ve skupině

vyzkouet. n Pozornost věnujte tomu, co při plnění jednotlivých úkolů proíváte. To

povauji za velmi důleité. O proitcích popřemýlejte, pohovořte o nich

s těmi, ke kterým máte důvěru, kterých se týkají. Můete si také psát

deník, v něm se pokusíte stručně formulovat odpovědi na otázky

z kadé kapitoly. n Některá cvičení si zopakujte, několikrát procvičujte. Konkrétní příklady,

náměty ke cvičením i teoretická vymezení jsou v textu graficky odliena. n Po praktických cvičeních nezapomeňte na shrnutí toho, co jste se do

zvěděli či proili. Pomoci vám můe i návrat k teoretickým částem textu. n Výsledky jednotlivých testů, cvičení a úkolů zkuste konfrontovat s re

álnými ivotními situacemi a nechte se inspirovat pro zvládání situací

nových.

11

Úvod


A samozřejmě, váení čtenáři, nejvíce záleí na vás. Publikace nepodává na uvedené otázky jediné moné odpovědi, protoe takové, vzhledem ke sloitosti mezilidské interakce, opravdu neexistují.

Zákony lidské psychiky jsou rozmanité a flexibilní, nicméně kadý z nás potřebuje pevný bod, který by mu pomáhal zvládat stále a stále nové situace. Nejčastěji tento bod nacházíme v druhých lidech, kterých si váíme, ke kterým máme důvěru a kterým věříme. O projevech takových lidí hovoří následující text a jeho jednotlivé části.

Pro práci s textem vám přeji dobrou pohodu, mnoho inspirace pro zamylení nad sebou samými i nad vztahem k druhým, touhu dále se vzdělávat a v neposlední řadě i experimentovat se svým chováním. A samozřejmě také odvahu stát se autoritou pro své partnery v osobním i profesním ivotě. Praha, 2008 Alena Valiová

12

Úvod AUTORITA SE TKO ZÍSKÁVÁ, ALE LEHCE ZTRÁCÍ BEZ AUTORITY TO NEJDE Mnohé současné odborné úvahy a polemiky mají jeden společný rys různě motivované, často vak značně intenzivní odmítání autority. Obvykle se zároveň odsuzuje ve, co budí ve svobodomyslných hlavách vědeckých diskutérů dojem jakéhokoliv omezujícího řádu. Odborníci, zcela zaujatí svou snahou vyloučit z mezilidských vztahů kadé donucování, uvalují klatbu i na pojmy jako povinnost, pravidla a disciplína. By posléze leccos podmínečně nebo dlouhodobě omilostňují, autorita u nich zpravidla stále vyvolává spíe odmítavý postoj. Autorka se nemůe ubránit dojmu, e počínání těchto zapálených vědců připomíná, můeme-li pouít lidové přirovnání, tak zvané vylévání dítěte spolu s vaničkou.

Dochází k tomu v odborných kruzích větinou tehdy, je-li autorita mylně

ztotoněna s praktickou manipulativní činností osob nebo institucí, je získaly nebo zdědily s úřadem vyvýené postavení a nedokáou je udret jinak ne tvrdým vyuíváním či zneuíváním moci. Nejde zde tedy v ádném případě o skutečnou autoritu plynoucí ze stále se obnovující a znovu a znovu prokazované hodnoty jedince nebo instituce.

Mocenský nátlak a donucování přistupují toti ke slovu a tam, kde

schází dobrovolný respekt a důvěra. Zatítit se mocí silnějího je samozřejmě mnohem snazí. I vy jste jistě někdy, například při výchově dětí, jako silnějí strana pronesli větu: Tak dost, u se o tom nebudeme bavit. Bude to, jak jsem řekl. Respekt, který by k vám mělo dítě cítit, byl v té

15

1.KAPITOLA

AUTORITA SE TĚKO ZÍSKÁVÁ, ALE LEHCE

ZTRÁCÍ

Co je a není autorita?

Skutečná autorita myslí, cítí i koná

Staráte se o svou autoritu?

+


chvíli slabí ne vnějí rodičovská moc. Silovým prostředkům se dítě musí podřídit, a u vás jako svou autoritu uznává či ne.

CVIENÍ

Pokuste se z nabídky pojmů vybrat pět a sedm, které by vyznačovaly člověka, jeho by

ste byl vy sám ochoten povaovat za autoritu. Pokud vám nějaké slovo schází, doplňte ho.

Vybrané pojmy seřaďte podle důleitosti a přidělené místo označte číslem.

Charakteristika: Pořadí:

l spolehlivost ...............

l komunikativnost ...............

l odborné znalosti ...............

l důslednost ...............

l aktivnost ...............

l zkuenost ...............

l otevřenost ...............

l zájem o druhé ...............

l tvrdost v jednání ...............

l arm a osobní přitalivost ...............

l veobecná inteligence ...............

l ..................... ...............

l ..................... ...............

l ..................... ...............

l ..................... ...............

AUTORITA A JEJÍ POJMOVÝ LABYRINT

Co je vůbec autorita a jaké jsou její znaky? Víme, na čem je zaloena, jaké jsou její druhy a podle čeho ji lze třídit? A je vůbec nutné zabývat se jí jetě dnes, v době její nepochybné krize? Co nového můeme v této oblasti odhalit?

16

AUTORITA SE TĚKO ZÍSKÁVÁ, ALE LEHCE

ZTRÁCÍ

1.KAPITOLA


Zkuste, prosím, nyní poctivě zodpovědět následující otázky. Teprve poté si pře

čtěte dalí text.

l Co si představujete pod pojmem autorita?

l Jaká synonyma k tomuto pojmu se vám vybavují? V souvislosti s objasňováním termínu je nezbytné uvědomit si potřebu jeho vědecké interpretace. Jakoto irokou a komplexní oblast můeme autoritu interpretovat z pozic jednotlivých vědních disciplín. V definici autority neexistuje shoda, jedná se o pojem komplikovaný a jeho uívání bývá nepřesné, někdy a zkreslené. Hovoří se o autoritě osobní, pravé, opravdové, přirozené, ale i o autoritě mocenské, vladařské, úřední či direktivní. Dále se uvauje o autoritativním chování, o autoritě nadřízených, dospělých, rodičů a starích, o autoritě učitele, o autoritativním a autoritářském stylu výchovy, o autoritářské osobnosti, o autoritativním modelu řízení, o antiautoritativní pedagogice.

Obsahová neujasněnost patří k charakteristickým rysům moderní doby a nese s sebou mnohdy zastření nebo překrytí řady ostatních pojmů s autoritou úzce souvisejících (svoboda, manipulace, odpovědnost, moc, hodnoty, tradice, právo, povinnost aj.). Autoritou obvykle míníme jednu z uvedených věcí: n Veobecně či lokálně uznávanou vánost, vliv, úctu, obdiv, respekt n Obecně uznávaného odborníka, vlivného činitele n Mocnou instituci, úřad a související entity (stát, věda, státní symboly,

právo a zákon, policii aj.)

Mezi nejčastěji uváděná synonyma pojmu autorita patří: n Vliv n Dominance n Řízení n Kompetence

17

1.KAPITOLA

AUTORITA SE TĚKO ZÍSKÁVÁ, ALE LEHCE

ZTRÁCÍ


Velmi zajímavá je také etymologie pojmu. Latinské auctoritas znamená podporu, záruku, jistotu, spolehlivost, hodnověrnost a má jetě dalí pozitivní významy. Příbuzné slovo auctor představuje napomahatele, podpůrce, vzor, příklad, předchůdce. Také základ obou slov sloveso augeo má více českých ekvivalentů: podporovati ve vzrůstu, zvětovati, rozmnoovati, zvelebovati, obohatiti, obdařiti. Společenská realita a historický vývoj posunují i mění obsahové významy (pojetí autority mimo jiné ovlivnily sociologické a politologické studie o vztahu autority a moci, autority a vlády, autority a sociálního tlaku).

Představa, e se autorita příčí svobodě a demokracii, vznikla neoprávněným ztotoněním autority a moci (viz předchozí kapitola) anebo také redukcí moci pouze na násilí a potlačení. K doprovodným aspektům moci patří vak i pozitivní jevy: můe to být integrativní a řídící funkce, převaha a vliv, vůdcovství a loajalita, konsensus a spolupráce, presti a autorita. Moc se svou řídící a organizátorskou funkcí je nezbytná i v moderní společnosti. Jde vak samozřejmě o to, jak vyloučit formy násilného donucování a svévole, jak zabezpečit lidská práva, principy demokracie a humanismu.

Sáhneme-li přece jen k vědecké definici, můeme si vypůjčit tvrzení, e autorita je svou podstatou antropologická konstanta, která spoluvytváří pravidla skupinového ivota, organizační řád skupiny, spolupodmiňuje její biologické přeití, rozvoj jedinců i předávání zkueností z generace na generaci (Kučerová, 1999). Dodáváme, e je také garantem pozitivních hodnotových struktur, významným předpokladem rozvoje lidských potencí a základem fungování společnosti v tom nejirím slova smyslu.

CVIENÍ

Předloený text si neklade za cíl zahltit vás desítkami sloitých definic. Zkuste vak postu

povat samostatně a podnikněte malý vědecký výzkum. Přestoe je to obtíný úkol, pokuste

se o jeho splnění. Vyjádřete a zaznamenejte, co si představujete pod následujícími pojmy.

Poté se zeptejte, co jimi myslí lidé kolem vás tj. vá partner, rodiče či nejblií přátelé.

Zamyslete se nad odhalenými rozdíly.

18

AUTORITA SE TĚKO ZÍSKÁVÁ, ALE LEHCE

ZTRÁCÍ

1.KAPITOLA




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.