načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak to hrát s lidmi – Dave Kerpen

Jak to hrát s lidmi

Elektronická kniha: Jak to hrát s lidmi
Autor: Dave Kerpen

Práce se zaměřuje na proces sebepoznávání, navazování vztahů s dalšími osobami, ovliňování, vedení nebo učení lidí. Důležitá pozornost je rovněž věnována řešení mezilidských konfliktů, umění naslouchat nebo udržování našeho okolí v příjemné
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  229
+
-
7,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7% 40%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Management Press
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 272
Rozměr: 24 cm
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: překlad: Eva Fryjaufová, Helena Švábová
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-726-1499-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Práce se zaměřuje na proces sebepoznávání, navazování vztahů s dalšími osobami, ovliňování, vedení nebo učení lidí. Důležitá pozornost je rovněž věnována řešení mezilidských konfliktů, umění naslouchat nebo udržování našeho okolí v příjemné náladě. Na konci každé kapitoly najdeme základní strategie umožňující dosažení našich cílů - fungující aktivní startovací techniky. Rady, jak navázat konstruktivní vztahy s ostatními lidmi a získat je na naši stranu.

Popis nakladatele

Můžete si myslet, že jen ambiciózní a nemilosrdní lidé se sklonem k sebeprosazování se dostanou na vrchol. Dnes ale právě osoba, která má ty nejlepší vztahy s ostatními lidmi, dosáhne všeho, co chce. Doma, v práci i v životě.

(11 triků, které vás dostanou tam, kam chcete)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Dave Kerpen - další tituly autora:
Jak to hrát s lidmi -- 11 triků, které vás dostanou tam, kam chcete Jak to hrát s lidmi
 
K elektronické knize "Jak to hrát s lidmi" doporučujeme také:
 (e-book)
Velká kniha manipulativních technik Velká kniha manipulativních technik
 (e-book)
Zakázané přesvědčovací techniky Zakázané přesvědčovací techniky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jak to hrát s lidmi

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.mgmtpress.cz

www.albatrosmedia.cz

Dave Kerpen

Jak to hrát s lidmi – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


11 triků, které vás dostanou tam, kam chcete

Jak

to hrát

s lidmi



11 triků, které vás dostanou tam, kam chcete

Jak

to hrát

s lidmi

DAVE KERPEN

MANAGEMENT PRESS, PRAHA 2017


Tato kniha je věnována mým nejdokonalejším „lidem“:

mému chlapečkovi Sethu Franklinovi Kerpenovi

a ženám mezi dvěma Kerpenovými hochy:

mé ženě Carrie a mým dcerám Charlottě a Kate.

Díky vám všem, že jste mě toho o lidech tolik naučili.

Budu vás milovat do skonání světa.


Obsah

Úvod: Lidé jsou důležití 11

1

Porozumějte sobě samým i ostatním lidem 21 1. Myers-Briggsův osobnostní test nic neznamená 23 2. Jak si „získat“ kohokoliv

(dokonce i když ho nemáte rádi) 28 3. Jak porozumět někomu lépe než svým přátelům

(stačí na to pouhé tři minuty) 31 4. Zajímejte se, místo abyste se snažili být zajímaví 35 5. Hodně lidí se cítí osamělých, pomozte jim,

aby se cítili začlenění 40

2

Jak potkávat ty správné lidi 43 6. Noste oranžové boty: Jednoduché návody

k networkingu, o kterých nikdo nemluví 45 7. Jak se setkat s kýmkoliv, s kým chcete 48 8. Vytvořte si poradní skupinu 51 9. Zaměstnávejte pomalu a vyhazujte rychle –

v práci i v životě 56 10. Odpálkujte ty nesprávné lidi 60

3

Čtěte v lidech 65 11. Přestaňte čekat na příležitost, kdy budete moci promluvit.

Začněte skutečně naslouchat. 67 12. Slova znamenají málo:

Naslouchejte nejen ušima, ale i očima 71 Vždy přijměte sklenici vody 75

14. Blafování patří jen do pokeru 77

15. Jeden trik, který vypadá směšně, ale vždy funguje 80 4

Jak navazovat vztahy s lidmi 85

16. Potvrzujte, potvrzujte, potvrzujte 87

17. Nejdůležitější otázka,

kterou byste měli vždy položit při prvním setkání 91

18. Jaký jsi na internetu, takový jsi ve skutečnosti 95

19. Pláč je jen pro vítěze 100

20. Platinové pravidlo vždy vítězí nad zlatým pravidlem 103 5

Ovlivňování lidí 107

21. Pomozte lidem, aby přišli s vaší myšlenkou 109

22. Nadšení bez vytrvalosti nic neznamená 112

23. Neprodávejte, vymyslete příběh, který prodává 116

24. Paradox přesvědčování: Zmlkněte 119

25. Vstupujte do každé místnosti, jako by vám patřila 123

26. Nikdy nedostanete to, o co nepožádáte 126 6

Změňte myšlení lidí 131

2 7. Je lepší být šťastný, než mít vždycky pravdu 133

28. „Zmákněte“ svého šéfa 136

29. Přestaňte se chlubit 140

30. Udělejte si čas na své přátele 145 7

Učení lidí 149

31. Názorně vysvětlujte 151

32. Jednejte v souladu se svými silnými stránkami

i přednostmi druhých 153

33. Nebuďte učitelem (nebo manažerem),

buďte koučem (a studentem) 157

34. Najděte někoho,

kdo bude hlídat plnění vašich cílů za vás 161


8

Vedení lidí 165 35. V týmu není místo pro individualisty,

ale při řízení jsou důležití 167 36. Zrcadlící neurony,

aneb s dobrou náladou nejdál dojdeš 172 3 7. Jak k sobě připoutat kohokoliv chcete

jedním slovem (možná dvěma) 176 38. Vždy buďte tím, kdo podává i špatné zprávy 180 39. Povzneste se před každým setkáním 183 40. Každý by rád něco řídil 186

9

Řešení konfliktů s lidmi 189 41. Pokud jste tu, abyste pomohli, máte vyhráno 191 42. Nechť vítězí chladné hlavy 195 43. Nechte věci být, abyste získali, co potřebujete 198 44. Používejte neprůstřelnou vestu (aneb jednoduchý návod,

který mi zachránil manželství) 201

10

Inspirujte ostatní 205 45. Uvědomte si, že vše není pouze o vás 207 46. Nesnažte se být originální – část 1:

můžete mě citovat 211 47. Bezdomovectví:

Okamžitý lék na jakoukoliv špatnou náladu 214 48. Nenechte jedním nevlídným slovem zničit léta chvály 218

11

Udržujte lidi kolem sebe šťastné 223 49. Zorganizujte sváteční den 225 50. Vraťte se v čase a napište děkovnou kartu (ručně) 228 51. Díky jednomu seznámení denně

se budou dít úžasné věci 232 52. Kupte mu bonsaj 236 53. Část 2, nebuďte originální:

Jak zůstávat tisícům lidí v podvědomí 240

10


Závěr: Vše, co od života chcete, je o lidech

a maximálních paradoxech 245

Poděkování 247

Příloha A: Hodnocení pomocí Enneagramu 249

Příloha B: Inspirativní citáty 262


Úvod

Lidé jsou důležití



V

 roce 2003 jsem v show VH1 Big Awards

1

kráčel po červeném 

koberci za hvězdami soutěže Americký idol – Clayem Aike­

nem a Rubenem Stuartem. Přesto jsem se cítil tak nešťastný 

a neúspěšný jako ještě nikdy v životě. Po čtyřměsíčním vystupování  v televizní reality show Hotel Paradise jsem žil v Los Angels a na  první pohled byste si mohli myslet, jak skvěle se mi daří. Když jsem  se objevil v jednatřiceti epizodách letního hitu, byl jsem právě upro­ střed svých patnácti minut slávy a dostával jsem 5 000–10 000 dolarů  jen za to, že jsem se ukázal v obchodech, nočních klubech a barech.  Navštěvoval jsem večírky s takovými osobnostmi, jako jsou Paris  Hilton, Jessica Alba nebo Kathy Griffin.

Byl jsem slavný a vydělával jsem spoustu peněz, ale současně  jsem byl nešťastný. Cítil jsem se prázdný, osamělý a izolovaný.

V kalifornském Los Angeles je velmi těžké vnímat skutečnou  sounáležitost s ostatními lidmi a já dlouhou dobu zápasil s osamě­ lostí a depresemi. Nedostatečný kontakt s jinými lidmi má totiž vel­ mi silný negativní dopad.

Ten moment chůze po červeném koberci na mě zapůsobil jako  budíček, který jsem potřeboval. Proto jsem se rozhodl, že se opět  spojím s ostatními lidmi. Vytáhl jsem z kapsy telefon a zavolal jsem  jedné  osobě,  se  kterou  jsem  se  chtěl  znovu  zkontaktovat  víc  než  s kýmkoliv jiným na světě. Vytočil jsem číslo, které patřilo Carrie,  a čekal jsem.

Před dvěma lety jsem se s Carrie seznámil v kancelářích Rádia  Disney v Bostonu. Bylo to v době, kdy nastoupila na místo obchodní  zástupkyně a pracovala přímo naproti mému stolu. Dokud nepřišla  Carrie, byl jsem v kraji jedničkou mezi prodejci. Ona mě během tří  měsíců sesadila na druhou pozici. Přestože jsme v pracovním životě  byli soupeři, velmi rychle se z nás stali nejlepší přátelé. Po dalších  třech měsících jsem se do ní bezmezně zamiloval. 1

Pozn. překl.: VH1 je americká televizní stanice, která pořádá show Big in ...


DAVE KERPEN14

Byl v tom ale jeden menší problém. Carrie byla v tu dobu vdaná.  Co dělat, když najdete svoji spřízněnou duši a ona je nedostupná?  Carrie se spolu s manželem přestěhovala do New Yorku a společně  se zaměřili na fungování jejich manželství. Já jsem udělal to, co ně­ kdo z neopětované lásky udělá. Přihlásil jsem se do televizní reality  show, abych našel jinou spřízněnou duši.

Hotel Paradise .... Show natočená televizní stanicí Fox za 30 mi­ liónů dolarů v mexickém Acapulcu. Osmnáct přitažlivých nezada­ ných lidí v luxusním rezortu, kteří se snažili „zapadnout nebo vy­ padnout“. A pak já.

Setrvání v pořadu byla pro mě výzva, protože jsem se dost li­ šil od těch ostatních modelek a herců a oni mě neměli rádi. Přes­ to jsem nějakým způsobem dokázal ustát pravidelné vyřazovací  hlasování a razil jsem si týden po týdnu cestu dál. Přestál jsem  i jednatřicátý týden. Řídil jsem svoji cestu na vrchol opatrným  budováním přízně a vztahů jak s hráči (ostatními herci), tak tvůr­ ci hry (producenty). Nějakým způsobem jsem přesvědčil dokonce  i ty, kteří mě nenáviděli, aby hlasovali pro moje setrvání ve hře.  A vlivné producenty jsem přiměl, aby dějovou linii vedli týden  po týdnu tak, že osamělý „hodný chlapec“ zůstal na ostrově pl­ ném krásných kluků a dívek.

Ale já byl stále nešťastný. Stýskalo se mi po Carrie a v průbě­ hu show i měsíce po jejím skončení jsem cítil prázdnotu své prá­ ce (nebo spíše její nedostatek). Když jsem tu noc, co jsem se v Los  Angeles prošel po červeném koberci, vytáčel ono číslo, doufal  jsem, že mě spojí s jedinou osobou, která si umí „získat“ lidi lépe  než já.

„Jé, ahoj Dave,“ řekla Carrie. „Je bláznivé, že tě slyším po roce,  kdy jsem tě jen sledovala v televizi. Co děláš?“

„Poflakuji se tu s hvězdami z Amerického idolu,“ řekl jsem, skrytě  potlačujíc hrdost. „A ty?“

„Zrovna jsem doma, právě řeším rozvod.“

„To je mi moc líto, Carrie,“ řekl jsem a zároveň jsem zaťal volnou  ruku v pěst.

„Za dva týdny se mám setkat v New Yorku se svým agentem,“  zalhal jsem.ÚVOD

O dva týdny později jsem seděl v letadle na cestě do New Yorku.  O měsíc později jsme s Carrie randili a o po dalších dvou měsících  jsem se za ní přestěhoval.

Od toho telefonátu jsem po boku Carrie prožil jedenáct štast­ ných, úžasných a blažených let, které nám přinesly tři senzační  děti, dvě velmi úspěšné firmy a dva knižní bestselery. I když jsme  prošli překážkami, výzvami a propady, byl jsem díky Carrie šťast­ nější a úspěšnější než ve svých nejdivočejších snech. V posledních  deseti letech jsem také s mnoha lidmi vybudoval produktivní a na­ plňující vztahy. A nejen to. Při této cestě jsem se naučil něco neoce­ nitelného o životě, o sobě a o lidských bytostech obecně. Nelze do­ sáhnout  štěstí  či  úspěchu  ve  vzduchoprázdnu.  Vše  závisí  na  dlouhodobém budování vztahů s ostatními lidmi.

Ve své první knize – Podmanivá sociální média

2

, jsem sdílel plán 

na to, jak se stát úspěšným obchodníkem a dobře se orientovat  v rychle  se  měnícím  světě  společenských  médií.  V  Sympatickém podnikání

3

, jsem ukázal návod na budování úspěšného podnikání 

s využitím společenských kontaktů. Teď je vhodná chvíle pro větší  myšlenky. Je na čase přemýšlet o tom, jak být úspěšný ve všem, co  chcete od své kariéry i života. Píši tuto knihu, abych vám dal ná­ vod na úspěšný život.

Talent,  štěstí,  tvrdá  práce,  odvaha,  výdrž,  umíněnost.  Mohl  bych pokračovat celé hodiny vyprávěním o tom, co jiní pokládají  za cestu k úspěchu. Ale i když tyto věci nejsou nedůležité, vše na­ konec stojí a padá s lidmi. Jak dobře rozumíme lidem, jak dobře  s nimi komunikujeme a jak je můžeme přesvědčit, aby dělali to,  co chceme?

Lidé jsou důležití. Víc než na čemkoliv jiném ve vaší práci, ka­ riéře a životě, záleží na vztazích s ostatními lidmi. V lidech je roz­ díl mezi slepou uličkou kariéry s prázdnou existencí, jakou mě vy­ sával život v Los Angeles, a plným životem s prosperující firmou,  kterých si teď užívám.

To je umění jednat s lidmi. 2

Pozn. překl.: Likeable Social Media

3

Pozn. překl.: Likeable Business


Můžete si myslet,

že jen ambiciózní,

nemilosrdní lidé

se sklonem

k sebeprosazování

se dostanou na vrchol.

Dnes ale právě osoba,

která má ty nejlepší

vztahy s ostatními lidmi,

dosáhne všeho,

co chce.

Doma, v práci i v životě.


17ÚVOD

Ve svých  prvních  dvou  knihách,  Podmanivá sociální média  a Sympatické podnikání, jsem psal o tom, jak se stát „sympatic­ kým“, a co to za tím stojí – naslouchání, vyprávění a budování  vztahů založených na opravdovosti a transparentnosti. To jsou  rozhodující faktory pro úspěch v online marketingu (Podmanivá sociální média) i v podnikání (Sympatické podnikání). Ale budování  vztahů a sympatie nejsou důležité jen v sociálních médiích nebo  při podnikání. Mají mnohem širší přesah. Jsou důležité v každém  jednotlivém počínání s lidmi, které potkáváte: od recepční v kan­ celáři vašeho klienta, přes první rande, vašeho šéfa, vlivnou že­ nou na Twitteru, která vám pomůže prodat víc produktů, inves­ tora, který může investovat vstupní kapitál do vašeho start­upu,  až po někoho, kdo s vámi chodil na střední školu a nyní se s ním  vídáte už jen na Facebooku.

To je umění jednat s lidmi.

Ať už přímo nebo na dálku, vzájemné vazby a vztahy s lidmi  kolem vás, to jací jsou a co jsou ochotni pro vás udělat, určí vaši  úspěšnost. Máte­li vyprázdněné a slabé vztahy s okolím, budete  každé výzvě a překážce čelit, jako byste sami tlačili balvan do kop­ ce. Pěstujte opravdové, vzájemně obohacující vztahy založené na  důvěře, respektu a spolupráci. Potom se vám tlačení balvanu bude  zdát daleko jednodušší díky týmu lidí, kteří vám budou pomáhat.  Tato kniha vám pomůže se spoluprací a vztahy. Popisuje jedenáct  základních lidských dovedností, které vám při dobrém zvládnutí  pomohou z jakékoliv situace vytěžit více, než byste čekali.

To je umění jednat s lidmi.

Mnohé z nástrojů, triků a tipů obsažených v této knize vás pře­ kvapí. Často jdou proti obvyklým obchodním zvyklostem a nauče­ ným moudrům. Ale pokud by obvyklé zvyklosti a letité poučky  v podnikání fungovaly, byl by každý opravdu úspěšný, ne? Prav­ dou je, že ověřené rady kdysi fungovaly, ale časy se změnily. Mů­ žete si myslet, že jen ambiciózní, nemilosrdní lidé se sklonem k se­ beprosazování se dostanou na vrchol. Dnes ale právě osoba, která  má ty nejlepší vztahy s ostatními lidmi, dosáhne všeho, co chce.  Doma, v práci i v životě.

To je umění jednat s lidmi.

DAVE KERPEN18

Dnes  jsou  lidské  dovednosti  důležitější  než  kdykoliv  předtím.  Jsou klíčem k získání toho, co chcete – jak v práci, tak i mimo ni.

Jsme  neustále  ve  spojení  na  Facebooku,  Twitteru,  LinkedInu  a v jiných sociálních médiích, která jsou primárně určená ke ko­ munikaci s ostatními lidmi. Navíc, v dnešním světě plném tolika  humbuku, věříme osobním referencím ještě více než dřív. Neudr­ žíme moc pozornost, a proto posloucháme lidi, kteří se k nám „do­ stanou“ a my jim věříme. Důsledkem toho je klíč k vlivnému po­ stavení a dosažení našich potřeb; osoba, která má důvěru, respekt  a je oblíbená u ostatních lidí.

Tato kniha pojednává o jedenácti lidských dovednostech, o kte­ rých vím, že vám změní váš domácí i pracovní život. V rámci po­ pisu každé hlavní dovednosti vám budu vyprávět příběh ze svého  života i životů některých nejpopulárnějších a nejvlivnějších lidí,  což vám pomůže pochopit moje myšlenky. Začneme se sebehodno­ cením obsažených v příloze. Další najdete na webových stránkách  ArtofPeopleBook.com. V průběhu naší cesty za sebepoznáním roz­ klíčujeme jedenáct lidských dovedností v padesáti třech menších  kapitolách, které můžete ihned zkoušet v praxi.

Knihy pojednávající o podnikání jsou často zahlcené teorií, ale  čtenář je odkládá s pocitem, že neví, co má vlastně dělat. Tohle  není jedna z těch knih. Každou kapitolu uzavírají „první rychlé  kroky k akci“ (FAST = Fungující Aktivní Startovací Techniky). Po  dočtení  knížky  budete  vybaveni  tucty  praktických  návodů,  jak  lépe komunikovat s lidmi a jak se chovat, abyste dosáhli toho, po  čem toužíte v práci i doma.

Než začneme, doporučuji vám, abyste si prošli sebehodnocení  v příloze A. Najdete tam Enneagram. Je to staletý test osobnosti,  který vám pomůže pochopit hodnoty, které vás pohání, i to, jak by  s vámi ostatní měli co nejlépe komunikovat. To se časem nemění,  ale měli byste podstoupit tento kvíz, abyste se naučili více o kon­ taktu s ostatními a jak je na oplátku přimět, aby vás respektovali  a měli rádi.

Jednou z mých základních hodnot je zodpovědnost. Takže i když  je tato kniha statickým, jednosměrným komunikačním kanálem, bu­ dete­li mít v průběhu čtení komentář či otázku, neváhejte a obraťte se 

19ÚVOD

na mě. Budete­li chtít křičet zlostí, tleskat nadšením, jste­li zmateni 

nějakým tvrzením nebo jednoduše chcete prodiskutovat zkušenosti 

z knihy s autorem, prosím neváhejte a kontaktujte mě. Nejlepší způ­

sob je přes Twitter (@DaveKerpen), dále LinkedIn (DaveLinkedIn.

com). Jste­li ze staré školy, můžete mi poslat e­mail na dave@likeable.

com. Ať tak či jinak, slibuji, že se vám ozvu tak rychle, jak bude 

v mých silách.

To je umění jednat s lidmi. Pojďme na to!

1

Porozumějte

sobě samým

i ostatním lidem Myers-Briggsův osobnostní

test nic neznamená

F

uj, pomyslel jsem si. Další hrozný test osobnosti.

Byl jsem na setkání v rekreačním středisku Canyon Ranch 

v Miami spolu s kolegy – členy fóra organizace podnikatelů, 

což je globální síť výkonných ředitelů. Členy této celosvětové sítě  jsou také někteří z mých nejlepších přátel. Normálně bych na tako­ vém setkání prožíval nejlepší období svého života. Jsem ale osob­ nost typu A, tedy člověk, který je neustále v pohybu a nerad se za­ stavuje. Proto jsem v tomto okamžiku a na takovém speciálním  místě bojoval o to, abych vůbec udržel svůj zájem. Odpočinek není  nic, v čem bych se vyžíval. A tak po dvou lekcích jógy a meditace,  bylo čtyřhodinové sezení nad osobnostním testem (o kterém jsem  ani nikdy neslyšel) poslední věcí, kterou bych chtěl dělat.

Ale přemohl jsem se, přinutil se otevřít svou mysl a pozitivně 

se naladit na získávání nových zkušeností. Jsem rád, že jsem to  udělal, protože ty čtyři hodiny, které následovaly, změnily můj ži­ vot a způsob, kterým komunikuji s ostatními. Navždy jsem po­ chopil sám sebe.

Bylo nás ve skupině osm a náš instruktor psychologie, Brad Ker­

schensteiner, nám prozradil, že se jedná o Enneagram. Pověděl nám,  že daný test sice není tak slavný jako Myers­Briggsův test

4

nebo 

osobnostní hodnocení DISC

5

, ale ve skutečnosti je mnohem spoleh­

livější než tyto dva i jiné testy osobnosti podobného rázu. Moudrost  Enneagramu je využívána a předávána po staletí. 4

Pozn. překl.: osobnostní test určený pro vyhodnocení osobnostních typů. Jeho 

cílem je zjistit, jak různí lidé vnímají svět a na základě toho dělají svá rozhod­

nutí. Ze základních čtyř temperamentů (idealisté, racionalisté, hráči/řemeslní­

ci, strážci/ochránci) určuje 16 osobnostních typů. 5

Pozn. překl.: DISC je hodnoticí nástroj pro osobnostní rozvoj, který je použí­

ván pro zlepšení produktivity, týmové spolupráce a komunikace.

Sebepoznání

je základním

stavebním kamenem

v umění, jak jednat s lidmi.

Nemůžete

porozumět ostatním

ani je ovlivňovat,

dokud plně

a hluboce

neporozumíte

sami sobě.POrOzumějte sObě samým i Ostatním liDem

To mě vtáhlo do dění a začal jsem tématu věnovat pozornost. Po  čtyři následující hodiny jsem získával bohaté informace o sobě sa­ mém a o tom, jak by se mnou lidé měli lépe komunikovat. Navíc  jsem se hodně naučil o devíti hlavních lidských motivacích a o tom,  jak můžeme lépe komunikovat se všemi lidmi na základě jejich  enneagramového typu 1 až 9. Uchvátilo mě Bradovo přesné hod­ nocení nás osmi. Mluvil s námi o našem enneagramovém typu  a komunikačních důsledcích pro každého z nás. Bylo to, jako by mi  četl myšlenky!

V následujícím roce jsem ovládl umění Enneagramu a jeho schop­ nost  pomoci  a porozumět  jak  sobě,  tak  ostatním.  Poskytl  jsem  Enneagram vedení svého obchodním týmu, potom svým zaměst­ nancům, a následně také všem zaměstnancům ve společnosti mé  manželky. Přečetl jsem na toto téma spoustu knih. Velmi mě upou­ talo,  jako  hodnotou  Enneagram  představuje  pro  sebeuvědomění.  Uvědomil jsem si také následující:

Sebepoznání je základním stavebním kamenem umění, jak jed­ nat s lidmi. Nemůžete porozumět ostatním ani je ovlivňovat, dokud  plně a hluboce neporozumíte sami sobě.

Samozřejmě, jako žádný jiný osobnostní test, ani Enneagram není  perfektní. Každý systém, který rozděluje lidi do pouhých devíti sku­ pin, má svá omezení. Prozatímní výzkumy opakovaně ukazují, že  Myers­Briggsovo hodnocení, které je nejoblíbenějším osobnostním  testem, vychází s postupujícím časem jako velmi špatné a nespoleh­ livé. Udělejte si test dvakrát a velmi pravděpodobně dosáhnete po  půl  roce  jiného  výsledku.  Oproti  tomu  se  výsledky  Enneagramu  v průběhu času nemění. Dávají vám představu o vašich největších  motivátorech, o tom, na co si dávat pozor před potenciálními kritiky  a také zjistíte, jak s vámi lidé mohou co nejlépe komunikovat. Zají­ mavé je, že tyto věci jsou v čase pozoruhodně stabilní.

Než budete pokračovat ve čtení, nalistujte si přílohu A. Pokud jste  ještě neudělali test osobnosti, proveďte nyní sebehodnocení pomocí  Enneagramu,  jehož  spoluautorem  je  Mario  Sikora.  Mezinárodně  uznávaný řečník a spisovatel Mario je spoluautorem knihy Vědomím k akci: Enneagram, emoční inteligence a změna. Dále je autorem mnoha  článků o osobnostních stylech, vedení, zlepšení výkonu a budování 

DAVE KERPEN26

týmu. Mario říká, že „Enneagram je skvělým prostředkem, jak poro­ zumět sám sobě a může vám pomoci k chytřejšímu jednání.“

Jakmile budete mít vyhodnocené výsledky, podívejte se na tabul­ ku představující devět hlavních typů Enneagamu, jejich související  silné stránky i potenciální pasti, na které si musíte dát pozor. Jak  dobře vám tyto popisy odpovídají, záleží na počtu bodů, kterých  jste v testu u jednotlivých typů dosáhli.

Já jsem například silný enneagramový typ č. 3, který usiluje o to,  aby se stal výjimečným. Jedním z mých běžných problémů byl syn­ drom „udělám to“. Řekl jsem „ano“ na každou nabídku, příležitost  a požadavek. Myslel jsem si, že čím víc toho splním – čím více rozho­ vorů poskytnu, čím více projektů odsouhlasím, čím více klientů zís­ kám – tím budu výjimečnější. Zní to jako slova skutečného kariéristy,  ale to se v mém časném profesním životě brzy stalo skutečným pro­ blémem. Byl jsem extrémně přetížený. Vyčerpávalo mě to do té míry,  že jsem se dostal do bodu, kdy trpěl dokonce i můj rodinný život.  Tedy, bylo to pro mě problémem, dokud jsem ve své hlavě nezměnil  scénář podle výsledku, který jsem získal z hodnocení v  Enneagramu.  Uvědomil jsem si, že kdybych nekývnul na každou nabídku, mohl  bych být výjimečnější při příležitostech, kde jsem řekl ano. Nebylo to  snadné (jistě se mnou ostatní Trojky budou souhlasit). Nyní jsem ale  schopen říci „ne“ na nabídku přenášek nebo rozhovorů, takže můžu  být výjimečný v jiných záležitostech. Změnil jsem se poté, co jsem  našel své skutečné motivátory, a vy můžete udělat totéž.

Jaké jsou nástrahy číhající na váš enneagramový typ? Vybrat si  ten, který vám nejvíce odpovídá a udržet si jej v paměti po dobu čte­ ní této knihy. Když vydržíte, zaručím vám, že budete lépe vědět, jak  se změnit. Povede se vám to díky tomu, co se naučíte o komunikaci  s ostatními lidmi i o tom, jak ostatní komunikují s vámi.

Nyní, když pomocí Enneagramu lépe rozumíte sami sobě, znáte  své silné i slabé stránky v komunikaci, je čas podstoupit ještě jeden  kvíz: Test silných lidských stránek. Vytvořili jsme tento kvíz, abyste  lépe pochopili jedenáct lidských dovedností, o kterých se dozvíte na  těchto stránkách. Díky nim poznáte, které schopnosti jsou „vaší par­ ketou“ a kde potřebujete více pomoci. Udělejte si jej právě teď, přímo  na stránkách ArtofPeopleQuiz.comPOrOzumějte sObě samým i Ostatním liDem

Do jaké skupiny patříte? Jste Obětavý? Řídicí typ? Guru? Nebo  Přesvědčivý? Bez ohledu na kategorii, ve které se nacházíte, všichni  víme, že máme spoustu prostoru pro zlepšování, pokud jde o jedná­ ní s lidmi a o jejich ovlivňování. Skvělá zpráva je, že jste již začali  s procesem zlepšování. Poznali jste sami sebe o něco lépe než v době,  kdy jste si tuto knihu vybírali.

Samozřejmě existují stovky různých testů, které můžete vyplnit,  abyste pochopili sami sebe a dokázali posoudit své silné a slabé  stránky.  Přesto  jsem  se  stal  obrovským  fanouškem  Enneagramu,  protože je ověřený časem, jednoduchý a spolehlivý. Oblíbil jsem si  také Test silných lidských stránek, možná to bude tím, že jsem ho  sám vytvořil. Ať již však vyjde ve vašem osobním hodnocení coko­ liv, měli byste si odnést jednu důležitou informaci.

Prvním krokem k tomu, abyste se naučili lépe ovlivňovat ostatní a dostat to, co chcete od své kariéry i života, je porozumění sobě samým.

Čím lépe pochopíte sami sebe – své skryté motivace, co vás do­ stává nahoru a strhává dolů, co vás žene vpřed a jak na sebe můžete  co nejlépe vzájemně působit s ostatními lidmi – tím lépe porozumí­ te ostatním a přimějete je, aby pracovali pro vás.

FA ST: Fungující Aktivní Startovací Techniky

1. Pokud jste ještě nezpracovali Enneagramový kvíz v příloze A, pusťte se

do toho.

2. Napište tři nedostatky, které si spojujete s vaším vztahem k lidem a na

nichž chcete pracovat. Rozepište řešení každého z nich podle svého

Enneagramového typu.

3. Popište své nejsilnější stránky. Jak je při čtení této knihy ještě můžete

vylepšit?


2. Jak si „získat“ kohokoliv

(dokonce i když ho nemáte rádi)

„P

rostě si ho nezískám,“ zamumlal jsem si po té, co jsem za­

věsil telefon. Právě jsem ukončil hovor s manažerem spo­

lečnosti, která byla naším důležitým obchodním partne­

rem. Cítil jsem se frustrovaný, rozčilený a zmatený. Usilovali jsme  o vybudování partnerství s touto společností několik měsíců. Vě­ řil jsem, že mám klíčové poznatky k pochopení problému a mohu  napomoci k jeho vyřešení. Ale John (tak mu budu říkat) mě za  žádnou cenu nechtěl poslouchat a ani mi jakýmkoliv způsobem  pomoci.

John byl nepříjemný a mrzutý. Prostě jsem ho „nedostal“. Zdálo  se mi, že jej něco tíží. Byl naštvaný na celý svět a byl rozhodnutý sej­ mout kohokoliv, kdo se mu postaví do cesty. Vypadal, že je velmi  ambiciózní, nemilosrdný, má sklony k sebeprosazování, přesně jak  jsem to popsal v první kapitole. Dobrý pro obchod, ale ne pro lidské  vztahy. Během našich několika schůzek, kdy jsme se setkali tváří  v tvář, jsem na něm nikdy nepozoroval ani náznak úsměvu.

Prvním krokem k ovlivňování lidí je porozumění jejich motivům  a já prostě Johnovi nerozuměl. Celé měsíce jsem se snažil navázat  s ním kontakt, ale bez úspěchu. Jak bych mohl efektivně spolupraco­ vat s někým, koho nemám rád? Jak bych mohl pracovat s někým,  komu dokonce ani nerozumím?

S pocitem naprosté porážky jsem s tímto problémem přišel za  svojí ženou Carrie. „Carrie, já prostě toho chlapa nechápu. Co s tím  mám dělat?“

Carrie je člověk, který si umí získat lidi lépe než kdokoliv jiný,  koho jsem kdy potkal. Hned mi odpověděla. „Když budeš neustále  opakovat, že jej nedostaneš, tak se to opravdu nikdy nestane.“

Všichni máme kolem sebe lidi, které si nezískáme na první po­ kus a možná si je nezískáme vůbec nikdy. Každý je jiný a někdy je  velmi těžké rozumět lidem, kteří se od nás hodně liší. Často to POrOzumějte sObě samým i Ostatním liDem nevadí,  protože  s takovou  osobu  ve  svém  životě  nepotřebujete  spolupracovat, ale mnohdy je to problém.

Pokud chcete nebo potřebujete mít s někým smysluplnou a pro­ duktivní spolupráci, ať už se jedná o kolegu v práci, vašeho klienta  nebo bratrance na rodinné sešlosti, vyplatí se přijít na způsob, jak si  takovou osobu získat.

Prvním krokem, který mi Carrie vysvětlila, je odmítnout tvrzení,  že to nejde. Bez ohledu na odlišnost osoby, bez ohledu na váš pocit,  který cítíte, když je osoba ve vaší blízkosti, bez ohledu na to co dělá.  Musíte věřit, že s určitým úsilím tuto osobu pochopíte.

Naše sebeurčení je mocnou silou. Jakmile odmítnete říkat „Ne­ získám si ho!“ bude to lepší. Ale samo o sobě to nestačí. „Vezmi Joh­ na na kávu,“ navrhla Carrie postup ohledně člověka, kterého jsem  se rozhodl dostat.

„Já ho ale absolutně nesnáším,“ odpověděl jsem a otřásl jsem se  jen při tom pomyšlení.

„Podívej se na to jako na experiment,“ řekla Carrie. „Zkus to,  abys viděl, jestli dokážeš pochopit někoho, kdo se od tebe velmi liší.  Polož mu otázky, pak mlč a poslouchej.“

Jakkoliv jsem protestoval, rada mé ženy se jako obvykle naprosto  perfektně osvědčila. O dva týdny a jednu kávu později jsem si Johna  získal. Stále jsem ho stále neměl moc v oblibě, ale poté, co jsem s ním  seděl nad kávou mimo kancelář a dostal jsem příležitost s ním mlu­ vit (a naslouchat mu) tváří v tvář pouhých třicet minut, měl jsem po­ cit, že jsem pochopil, proč je John takový.

Jak už to tak bývá, John měl těžký život. Jako dítě vyrůstal pouze  s jedním rodičem a někdy během dospívání se rozhodl, že se stane  naprosto nezávislým. John byl nepochybně enneagramový typ číslo  8 – řízený touhou být silný. A někdy to, co ho vede k nezávislosti, ho  také dělá neomaleným, odměřeným a obecně tvrdým na své okolí.

Johnovo chování se po našem setkání samozřejmě nezměnilo, ale  to, že jsem mu trochu porozuměl, vyústilo ve velký rozdíl v tom, jak  jsem s ním v budoucnu jednal.

V průběhu následujících týdnů byla naše konverzace čím dál tím  příjemnější a udělali jsme několik pokroků směrem ke společným  obchodním výsledkům, které jsme oba hledali. O několik měsíců 

DAVE KERPEN30

později se dokonce na jednom osobním setkání pokusil o úsměv.  Skončilo to tak, že jsem dostal většinu toho, co jsem při obchodním  jednání chtěl a také jsem s ním navázal dobré vztahy.

Myslím, že bych neměl tuto příležitost, pokud bych přijal fakt, že  si Johna nikdy nezískám a nechal to tak být. Pracujete pro někoho,  koho jste si ještě nezískali? Jste v pravidelném kontaktu s někým,  komu nerozumíte, jakkoliv se škrábete na hlavě?

Prvním krokem je trvat na tom, že tuto osobu můžete dostat. V dalším kroku investujte patnáct minut a pět dolarů do šálku kávy s tímto člověkem.

Možná že té osobě úplně neporozumíte, a dokonce ho ani nemu­ síte mít raději. Od této chvíle ale budete mít šanci budovat s ní pro­ duktivnější a prospěšnější vztahy.

Johne, kdekoliv nyní jste, věřím, že máte stále rád černou kávu  a občas se trošku pousmějete.

FA ST: Fungující Aktivní Startovací Techniky

1. Napište jména tří lidí, se kterými se setkáváte a snažíte se je získat.

2. Po skončení této kapitoly si s jedním z nich naplánujte setkání nad

kávou.

3. Na schůzku jděte s odhodláním, že toho člověka „dostanete“ (i když ho

stále nemusíte).


3. Jak porozumět někomu lépe než svým

přátelům (stačí na to pouhé tři minuty)

„N

yní poznáte osoby vedle sebe lépe, než znáte mnohé z va­

šich přátel, a to za pouhé tři minuty s použitím tří jednodu­

chých otázek!“ Tuto větu vyslovil na pódiu před 1 200 lidmi 

vysoký, nadšený přednášející.

Seděl jsem v první řadě. Byl jsem vzrušený, ale zároveň jsem  o tvrzení, které Larry Benet přednesl na konferenci Social Media  Marketing World konané na jaře roku 2013, pochyboval. Larry je  člověk, jehož posláním je navazování vztahů s jinými lidmi, tzv.  „networking“

6

. Často je označován jako „Jeden z nejpropojenějších 

lidí této planety“. Larry Benet si však vytváří více než jen povrch­ ní přátelství. Získal vynikající pověst jako mistr navazování vzta­ hů, stejně tak je na svých seminářích inspirativním a vysoce zá­ bavným řečníkem.

Tohle však byla s Larry Benetem moje první zkušenost a musím  připustit, že jsem byl skeptický. Larry byl prvním hlavním řeční­ kem na konferenci a věděl jsem, že se jí účastnil, aby naučil poslu­ chače lepšímu networkingu. Přestože byl expert, přišla mi za vlasy  přitažená představa, že by mě mohl naučit poznat někoho lépe než  mnohé ze svých přátel během pouhých tří minut.

„Otázka číslo jedna: Na jaké nejzajímavější věci právě pracujete?  Tři, dva, jedna, teď!“ řekl Larry sebevědomě.

Otočil jsem se vlevo a velmi rychle jsem se představil muži vedle  mě. Neměli jsme moc času, takže jsem Stevenovi rychle řekl o „Li­ keable Local“, nové společnosti, kterou jsem se chystal uvést na trh,  a on mi na oplátku pověděl o vědeckém projektu v šuplíku, který se  jeho společnost chystá odhalit. Uff, těsně před vypršením limitu. 6

Slovo networking proniká i do tisku a slovníku zaměstnanců nadnárodních 

firem, proto ho dále v textu budeme používat jako synonymum pro navazová­

ní vztahů s jinými lidmi. 


DAVE KERPEN32

„Otázka číslo dvě,“ zařval Larryho silný hlas z prostředku pódia.  „Pokud  byste  měli  dost  peněz  na  to,  abyste  odešli  do důchodu  a mohli si ho užívat, co byste v něm dělali?“

Byli jsme pod tlakem. Na sdílení odpovědí byla pouhá jedna  minuta, a proto jsem se rychle dozvěděl, že Steven by procestoval  svět se svojí ženou. Navštívil by všech šest kontinentů. Já jsem mu  řekl, že bych se rád ucházel o nějaký úřad, možná bych kandido­ val na místo starosty New Yorku nebo guvernéra státu. Znovu  jsme to stihli těsně do jedné minuty. Ukázalo se, že jde o velmi za­ jímavý experiment!

„Poslední otázka a nezapomeňte, že máte pouhou minutu, abyste  na ni oba odpověděli,“ oznámil Larry. „Jakou vaši oblíbenou chari­ tativní organizaci podporujete a proč?“

Trval jsem na tom, aby Steven mluvil první, protože jsem měl  dvě organizace, o kterých jsem si přál mluvit a chtěl jsem si být jis­ tý, že se dostane i na něj. Vyprávěl mi o Ochraně přírody (Nature. org), své vášni o konverzaci na toto téma a také o problematice změ­ ny klimatu. Já jsem mu pověděl o Společnosti roztroušené sklerózy  a Národní alianci pro mentální postižení. Vzhledem k tomu, že je  touto diagnózou postiženo několik členů rodiny, cítíme s mou že­ nou povinnost podporovat obě organizace.

A bylo to. Steven a já jsme se po této výměně okamžitě nestali nej­ lepšími přáteli. Nepokračovali jsme v konverzaci na večeři ani jsme  se vzájemně nepozvali na návštěvu, abychom se setkali spolu se  svými rodinami. I když jsme si se Stevenem po této akci vyměnili  pár e­mailů, je to už více než dva roky a tohle byl jediný rozhovor,  který jsme spolu vedli. Ale je to opravdu zajímavá věc: I po těch více  než dvou letech si stále s lehkostí vzpomínám na obsah rozhovoru.  Díky třem minutám vím o Stevenovi více, než o svých běžných zná­ mých ze střední, vysoké a z práce.

Po neformálním průzkumu názorů publika a samolibém kon­ statování, že jsou pochybovači jako já přesvědčeni, pokračoval  Larry ve své hlavní myšlence. Řekl publiku, že život je příliš krát­ ký, aby ztráceli cenné minuty planými řečmi o počasí nebo o tom,  odkud lidé pocházejí a kde pracují. Tvrdil, že pokud nám stači­ ly pouhé  tři  minuty  na  poznání  osoby  sedící  vedle  nás,  proč POrOzumějte sObě samým i Ostatním liDem bychom podobný dar nedali sobě i ostatním při našich budoucích  setkáních?

Larry Benet měl naprostou pravdu. Když se setkáváme s lidmi  v „reálném životě“ často začínáme konverzaci planými řečmi, jeli­ kož je to společensky mnohem přijatelnější než pokládat otázky na  tělo. Pravdou však je, že budeme­li se ptát lépe a chytřejšími otázka­ mi, můžeme porozumět lidem, se kterými se setkáváme, mnohem  rychleji a pohotověji určit, zda se jedná o přítele, či nepřítele, poten­ ciálního obchodního partnera, kamaráda, budoucího zaměstnance  či příležitostnou známost. Život je krátký. Čím méně času ztratíme  řečmi o počasí, tím lépe.

Ty tři otázky, které mě Larry naučil, jsou úžasné. Je však mnoho  dalších otázek, které můžete někomu brzy položit na prvním setká­ ní, abyste lépe porozuměli této osobě a jejímu pohledu na svět.

Zde je deset otázek k vašemu zvážení:

1. Co je momentálně nejzajímavější ve vašem profesním životě?

2. Co se právě pozoruhodného děje ve vašem osobním životě?

3. Pokud byste měl dost našetřených peněz, abyste odešel do dů­

chodu, co byste dnes dělal?

4. Kterou věc byste rád dělal nebo co byste rád vlastnil za pět let?

5. Kterou charitativní organizaci podporujete a proč?

6. Pokud byste nedělal to, co děláte dnes, čím byste chtěl být a proč?

7. Jaká je vaše role v jiném prostředí než v rodině?

8. Kdo vás v životě nejvíce ovlivnil?

9. Jak by vás popsal váš oblíbený učitel?

10. Kdybyste jeden den mohl dělat cokoliv, co byste chtěl, co by to 

bylo a proč?

Tyto otázky nejenže prolomí ledy, ale také přimějí lidi rychleji hovo­ řit o podstatných věcech. Taktéž se odhalí jejich pravá osobnost: je­ jich hodnoty, co mají rádi, jejich naděje a vášně. Nemůžete někomu,  koho jste právě potkali, dát test osobnosti, můžete mu však klást dů­ vtipnější otázky, které jsou lepší než ono standardní „Odkud jste?“  „Kam jste chodil do školy?“ „Kde pracujete?“ nebo „Jak se vám líbí  počasí?“

DAVE KERPEN34

V této chvíli si možná někteří z vás myslí. „Dave, vám bylo na  konferenci nakázáno, abyste se ptali na tyto otázky. Avšak já prostě  nemůžu přijít k někomu, koho jsem právě potkal, a dávat mu tako­ véto otázky, aniž by si lidé mysleli, že jsem šílený.“

Možná máte pravdu, a proto, až přijde čas použít tento experi­ ment při setkání, můžete jednoduše zmínit, že jste prostě jen četli  tuto bláznivou knihu a tam se píše, že je lepší na prvním setkání po­ kládat tyto otázky. „Nevadilo by, kdybychom vyzkoušeli několik  otázek a každý by na ně odpověděl?“

Budete překvapeni lehkostí konverzace a jak moc je cenná. Stejně  jako jsem byl překvapen já v den seznámení s Larrym Benetem. Po­ dobně jako já začnete lidem rozumět mnohem lépe a rychleji.

FA ST: Fungující Aktivní Startovací Techniky

1. Z výše uvedeného seznamu deseti otázek si zapište čtyři oblíbené.

2. Až příště potkáte někoho v práci nebo na společenské akci, zkuste mu

dvě nebo tři z nich položit.

3. Poznamenejte si, jak vám tyto otázky pomohly někoho poznat lépe

a dříve „prolomit ledy“.


4. Zajímejte se, místo abyste se

snažili být zajímaví

K

dyž jsem nedávno vyzvedával svého přítele Dannyho na leti­

šti,  sotva  jsme  vyjeli  z parkoviště  a už  mi  nadšeně  hlásil: 

„Dnes  jsem  v letadle  potkal  tu  nejkrásnější  ženu  planety.“ 

Danny za normálních okolnosti není moc impulzivní, takže jsem  věděl, že se setkal s někým opravdu úžasným.

„Skvělé,“ odpověděl jsem. „Jak se jmenuje?“

„Víš, nejsem si jistý,“ řekl mi a byl kvůli své předchozí větě trošku  v rozpacích.

„Dobrá,“ pokračoval jsem. „Čím se živí?“

„Nevzpomínám si,“ odpověděl.

Nadále jsem kladl otázky týkající se tajemství „nejkrásnější ženy  planety“, dokud můj přítel nepřipustil: „Vlastně myslím, že jsem vět­ šinou mluvil já. No, možná jsem mluvil pořád.“

My lidé rádi mluvíme. Zejména ve společenských situacích, kdy  jednáme pouze s jedním člověkem, tak raději sami mluvíme, než by­ chom poslouchali. Není na tom nic špatného, tak to prostě je.

Lidé se ze své podstaty starají více o sebe a své rodiny, než jim zá­ leží na vás. Pokud jste tedy pro ně relativně neznámý člověk, starají  se více o sebe než o vás nebo o to, co chcete říct.

Opět platí, že na tom v podstatě není nic špatného nebo dokonce  překvapujícího, ale je to tak. Téměř žádný neznámý člověk se moc  nezajímá o vás ani o to, co chcete říct. Více se stará o sebe a o to, co  chce povědět sám. Čím dříve tuto realitu přijmete, tím více se zlep­ šíte v navazování vztahů s lidmi a budete nad nimi získávat moc.

Vzhledem k tomu, že lidé rádi mluví o sobě, tak pokud je to mož­ né, opravdu pozorně naslouchejte osobě, se kterou právě hovoříte.  Vypravěč to ocení, oblíbí si vás nebo vás dokonce bude zbožňovat,  jako Danny cizí ženu v letadle. Dokonce i když neřeknete ani slovo,  bude vás vypravěč milovat, dokud budete pořád dávat najevo, že po­ sloucháte. Můžete použít oční kontakt, řeč těla a občasné „hm“ a „já 

DAVE KERPEN36

vím.“ Toto je možná nejjednodušší technika v této knize! Tajemství,  jak přimět lidi, aby vás zbožňovali, je zmlknout a naslouchat.

Jakkoliv jednoduše to může znít, je to pravda. I když je tu jedno  velké varování: Nelze jen pasivně naslouchat, jako by šlo o laciný  vtip, který jste se naučili z knihy. Tím mám na mysli, že nelze dělat  to, co mnozí z nás dělají, když si myslíme, že posloucháme – sedět  a čekat na to, než na nás v rozhovoru přijde řada. Je třeba aktivně na­ slouchat a autenticky se zajímat o osobu, která s vámi mluví. Musíte  se skutečně soustředit. Pokud to však zvládnete (a to vyžaduje pra­ xi), bude vám tato technika neustále pomáhat v získávání náklon­ nosti ostatních lidí a upevňování mezilidských vztahů.

Jen odolat pokušení mluvit o sobě samém... Dokonce i když vám  budou kladeny otázky, odkloňte je nebo na ně rychle odpovězte a hned  poté dejte druhé osobě příležitost opět mluvit. Protože většina z nás mi­ luje mluvení, možná půjdete proti své přirozenosti. Pokud pro vás bude  naslouchání náročné, nejlepší způsob jak jej praktikovat, je nacvičit si  mlčení, jakkoliv těžké to může být. Já miluji mluvení na veřejnosti, sou­ kromé rozhovory a stejně jako ostatní lidi povídám rád o sobě, takže  vím, jak těžké to je. Avšak pokaždé, když to zvládnu, je to snazší a snazší.

Letadla poskytují perfektní příležitost k procvičení této doved­ nosti. Obraťte se na osobu, která v letadle sedí vedle vás, a začněte jí  klást otázky. Poslouchat, poslouchat a zase jen poslouchat. Sledujte  opravdově s větami, jako jsou „Řekněte mi o tom víc.“ Budete veli­ ce překvapení, jak rychle a hluboce poznáte tohoto člověka jen tím,  že ho necháte mluvit o sobě samém.

Avšak tato technika není jen o navázání nového přátelství. Jde  o zvýšení šance, že ze vztahů něco vytěžíte. Ať už dnes, zítra nebo  za pět let, budete v mnohem lepší pozici, když budete chtít tohoto  člověka požádat o laskavost, tip nebo s ním obchodovat – a to vše jen  proto, že jste se drželi zpátky a poslouchali. Například, před dvěma  lety při vnitrostátním letu jsem seděl vedle právníka jménem Ste­ ven. Zeptal jsem se ho na mnoho otázek a přiměl jsem ho, aby mlu­ vil o svém životě, svých cílech, dětech a snech. Neměli jsme mnoho  společného, ale opravdu jsem si cenil toho, že jsem mohl někoho po­ znat. Na konci letu jsme si vyměnili kontaktní údaje. O rok a půl  později se stal malým investorem v jedné z mých společností.

Ta j e m s t v í,

jak přimět lidi,

aby vás zbožňovali,

je zmlknout

a naslouchat.

DAVE KERPEN38

Mlčení a naslouchání pomáhá při porozumění cizím lidem, ale  ještě lépe to funguje u přátel a kolegů. Názorný příklad: Před tře­ mi lety jsem zkusil tuto taktiku ve své firmě. Oznámil jsem před  setkáním  vrcholného  managementu,  že  na  této  schůzi  nebudu  mluvit, ať se děje cokoliv. Zpočátku byli někteří (včetně mě) udive­ ni, že jsem chtěl jen sedět a poslouchat, ale díky tomu, že jsem to  udělal, získal jsem za hodinu lepší vhled do našeho podnikání  a na práci našich vedoucích manažerů, než bych běžným přístu­ pem zvládl za několik týdnů. A oni cítili více pochopení, rozhodo­ vacích pravomocí i respektu, než kdy předtím – a díky tomu mě  také začali mít raději jako šéfa!

Účinnost této techniky byla ještě jednou prokázána loni. Šel  jsem na setkání s několika blízkými známými podnikateli. Orga­ nizátor navrhl, že budeme mít „tichou snídani“ a mně se to tak lí­ bilo, že jsem se rozhodl mlčet i několik dalších hodin poté. Nejen,  že jsem byl více naladěn na lidi a prostředí kolem mě, ale ostatní  to i více oceňovali. Jeden blízký přítel mi (možná z legrace) řekl:  „Víš, Dave, mám tě opravdu mnohem raději, když mlčíš, než když  mluvíš.“

Zapamatujte si, že lidé se starají víc o sebe než o vás. Lidé chtějí mluvit o sobě. Poslouchat a nechat lidi mluvit, je klíčem k vítězství v životě, v podnikání a ve všech lidských vztazích. Jakmile zabrnkáte na lidskou touhu  mluvit o sobě a dáte lidem pocit, že jim nasloucháte, budete moci  vybudovat harmoničtější vztahy a případně ovlivnit kohokoliv, koho  znáte nebo s kým se potkáte.

Známý autor a řečník Dale Carnegie řekl: „Za dva měsíce můžete

získat víc přátel, pokud se budete zajímat o  ostatní, než můžete

získat za dva roky tím, že se je budete snažit zaujmout.“

Dovolte mi, abych parafrázoval: V  oblasti vlivu je důležitější mít

zájem než být zajímavý. Pokud mi nevěříte, vyzkoušejte to v praxi. Prostě to zkuste alespoň  při jedné konverzaci a napište mi o svých zkušenostech na Tweeter  (@DaveKerpen). Já budu naslouchat.POrOzumějte sObě samým i Ostatním liDem FA ST: Fungující Aktivní Startovací Techniky 1. Na cestě letadlem či vlakem se otočte na cizího člověka a pokládejte

mu otázky. Poslouchejte odpovědi, aniž byste mu skákali do řeči nebo

říkali něco o sobě. 2. Věnujte alespoň jeden rozhovor v práci nebo doma tomu, že

budete 90 procent času věnovat naslouchání a pokládání otázek se

skutečným zájmem a pouze zbytek vlastnímu mluvení. Připravte na to

své posluchače dopředu, pokud to pro vás bude příjemnější. Poté si

zaznamenejte své poznatky a požádejte svého konverzačního partnera

či partnerku o jejich zkušenosti. Hodně lidí se cítí osamělých, pomozte

jim, aby se cítili začlenění

R

obin Williams byl jedním z nejslavnějších herců a nejúspěš­

nějších osobností všech dob. Miliony lidí jej obdivovali, tisíce 

ho znali a zbožňovali a tucty lidí se cítily jako jeho blízcí. Přes­

to si v srpnu roku 2014 Robin Williams vzal život. Navzdory vší té  lásce a úspěchu byl Williams hluboce osamělý.

Ve stejnou noc, kdy Robin Williams zemřel, jsem se zúčastnil  večírku v jednom baru v centru New Yorku, abych podpořil svého  přítele editora. Protože moje žena již byla doma, plánoval jsem, že  se na večírku jen rychle objevím, pozdravím svého přítele a ode­ jdu.  Potřeboval  jsem  si  ale  před  odchodem  domů  nabít  telefon,  a tak jsem se někoho zeptal, kde bych si ho mohl připojit do zásuv­ ky. Poslali mě dolů, kde jsem telefon dal na nabíječku, posadil se  na pohovku a čekal. Vedle mě seděla Jackie, jednatřicetiletá za­ městnankyně jednoho ze sponzorů akce. Než se posadila, vypila  již několik alkoholických nápojů.

„Povězte mi o sobě něco,“ řekl jsem Jackie a to bylo vše, co jsem  musel říct. Během následujících dvaceti minut, zatímco se mi nabí­ jel telefon, jsem poznal její životní příběh. Vždy byla jen družička,  nikdy se nestala nevěstou. Jackie byla smutná, že nemá partnera,  se kterým by mohla sdílet svůj život. Docílila velkého úspěchu  v kariéře,  u svého  současného  zaměstnavatele  stoupá  na  vyšší  a vyšší pracovní pozice, ale stále jí něco chybí. Jackie mi vyprávěla  o svých  pracovních  ambicích,  obavách  a problémech.  Řekla  mi  o svých snech, cílech, své lásce k cestování a téměř o každém mís­ tě, na které kdy cestovala.

Já jsem neřekl skoro nic kromě svého počátečního „Povězte mi  o sobě něco,“ a pak pár slov, kterými jsem dával najevo, že poslou­ chám. Přesto se mi Jackie otevřela, jako bychom byli nejlepší přátelé.

Možná byla opuštěná, snad opravdu hledala kontakt, těžko to říci  určitě. Ale to, co se stalo poté, bylo opravdu šokující.POrOzumějte sObě samým i Ostatním liDem

„Opravdu se mi s vámi skvěle povídalo,“ řekl jsem. „Ale bohužel,  už budu muset jít.“ Obrátil jsem se k zásuvce, abych si vzal svůj tele­ fon a Jackie si uvědomila, že mluvila celou dobu jen ona.

„Ach můj bože, omlouvám se. Na nic jsem se vás nezeptala. Plá­ nujete brzy nějakou zajímavou cestu?“ otázala se střízlivějící Jackie.

„Aktuálně se chystám příští týden do San Francisca, abychom  tam oslavili narozeniny mé ženy.“

„Miluji San Francisco!“ odpověděla. „Jezdívám tam každou chví­ li kvůli práci.“ 

„Nemáte náhodou kontakt na restauraci French Laundry

7

?“ zeptal 

jsem se. Snažil jsem při přípravě na výlet už několik měsíců získat re­ zervaci do exkluzivní restaurace v Napa Valley

8

 na skvělou večeři.

„To mám!“ odpověděla Jackie nadšeně. „Zatelefonuji jim a uvidí­ me, co se dá dělat.“

Příští týden jsem se svojí ženou večeřel v Yountville, kde jsme  ochutnávali skvělé lahůdky v restauraci, která patří mezi nejvy­ hlášenější v zemi a rezervaci tam lze získat jen velmi obtížně. Na  jednu stranu jsem pro to nic neudělal, jen jsem požádal cizího  člověka o pomoc se zařízením této neopakovatelné noci. Na dru­ hou stranu jsem věnoval dvacet minut svého času tomu, abych  někomu pomohl zaplnit prázdnotu v samotě jeho života. Toto se  asi stává málokdy.

Naslouchejte, abyste druhým porozuměli. Opravdu se pokuste navázat s lidmi hluboký vztah, pomůžete jim, aby se cítili méně osamělí. Zjistíte, že je budete schopni mnohem více ovlivňovat.

Klíčem k této lekci (stejně tak k mnoha dalším lekcím v této kni­ ze) je, udělat to opravdově. To znamená, že nepomáháte lidem, aby se  cítili méně opuštění jen proto, že je chcete ovlivnit. Pomáháte jim,  protože je to správná věc. Já jsem neměl tušení, že by Jackie mohla  mít spojení s restaurací French Laundry. Ani jsem nečekal, že na  toto téma přijde řeč. Místo toho jsem poslouchal, navazoval jsem  kontakt a pomohl jsem jí, aby se cítila méně osamělá alespoň na ně­ kolik okamžiků a já dostal přesně to, po čem jsem v tu dobu toužil. 7

Vyhlášená restaurace oceněná třemi michelinskými hvězdami.

8

Vinařská oblast




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.