načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak sladit práci a rodinu -- ... a nezapomenout na sebe - Renata Rydvalová; Blanka Junová

Jak sladit práci a rodinu -- ... a nezapomenout na sebe

Elektronická kniha: Jak sladit práci a rodinu -- ... a nezapomenout na sebe
Autor: ;

Jste na rodičovské dovolené, nebo se na ni teprve chystáte? Pracujete a zároveň pečujete o osobu blízkou? Máte pocit, že vám život utíká pod rukama a rozpadají se vám vztahy, že ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  69
+
-
2,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 152
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3578-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha je zaměřená na osoby potřebující sladit zaměstnání s péčí o rodinu - tedy primárně se jedná o rodiče malých dětí. Zvláštní pozornost je samozřejmě věnovaná ženám-matkám, které se vracejí po rodičovské dovolené do zaměstnání, kromě své profese mají na starost rodinu, výchovu dětí. Dvojice autorek, pracujících matek, radí, jak toto všechno psychicky i fyzicky zvládnout. Základem je nalézt rovnováhu a životní spokojenost v kombinaci rodina-zaměstnání. Některé obecnější informace mohou využít také ti, kteří dobrovolně či pod vlivem životní situace pečují o své nejbližší. Rady a tipy pro rodiče malých dětí a všechny ty, kteří potřebují efektivně sladit svůj osobní a profesní život, zvládnout zaměstnání i péči o rodinu.

Popis nakladatele

Jste na rodičovské dovolené, nebo se na ni teprve chystáte? Pracujete a zároveň pečujete o osobu blízkou? Máte pocit, že vám život utíká pod rukama a rozpadají se vám vztahy, že nemáte čas se věnovat sobě, přátelům, zájmům? Hledáte rovnováhu mezi osobním životem a zaměstnáním? Ve všech těchto a v mnoha dalších případech se nevyhnete "slaďováníí" - profesního a soukromého života, péče o rodinu. Nevíte, jak na to? Nezoufejte. Přinášíme vám tipy a rady, jak se s nelehkými situacemi během "slaďováníí" vypořádat a přitom si zachovat "zdravý rozumm". Ukážeme vám, jak se "popratt" s návratem do práce, jak celou situaci vnímá zaměstnavatel, a hlavně - co na to vaše děti. (--a nezapomenout na sebe)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

SLAOVÁNÍ: ROVNOVÁHA A IVOTNÍ SPOKOJENOST

JAK SLADIT ZDÁNLIV NESLADITELNÉ, JAK SE VRÁTIT PO DELÍ

ODMLCE DO ZAMSTNÁNÍ A JAK SE NA TO PIPRAVIT

CO JE DLEITÉ PRO DTI

Renata Rydvalová, Blanka Junová

Renata Rydvalová, Blanka Junová

Jak sladit

Jak sladit práci a rodinu

práci a rodinu

... a nezapomenout na sebe



Jak sladit

práci a rodinu

... a nezapomenout na sebe

GRADA Publishing

Renata Rydvalová, Blanka Junová


Ing. Renata Rydvalová, Blanka Junová JAK SLADIT PRÁCI A RODINU ... a nezapomenout na sebe Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4452. publikaci Odpovědný redaktor Zdeněk Kubín Sazba a zlom Radek Vokál Návrh a zpracování obálky Daniela Eftimiadisová Počet stran 152 Vydání 1., 2011 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice Š Grada Publishing, a.s., 2011 Cover Photo Š fotobanka Allphoto.cz ISBN 978-80-247-3578-8

5. tisk (OSVIT) - Radek Vokál - 8.6.2011 - rozměr 144x207

Upozornění pro čtenáře a uivatele této knihy

Vechna práva vyhrazena. ádná část této titěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a ířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné uití této knihy bude

trestně stíháno.

OBSAH

9

O AUTORKÁCH 9 Renata, syn 9 let, dcera 3 roky, vdaná 11 Blanka, synové7a5,neprovdána za svého mue

13

ÚVOD

15

JAK TO VIDÍ DRUZÍ?

(RENATA RYDVALOVÁ) 15 Jak je to s těmi generacemi? 16 Jak je to s tím slaďováním? 18 Jak nám dnení společnost slaďování

(ne)ulehčuje?

22

SLAOVÁNÍ ZAÍNÁ UVNIT

(BLANKA JUNOVÁ) 23 Postoje, stereotypy a očekávání 27 Mateřství a otcovství: měnící se obraz 29 Pozitivní přístup 32 Proaktivita

34

ZEVNIT VEN

(BLANKA JUNOVÁ) 35 Touha jako vnitřní motor 35 Vize a cíle jako opěrné body 37 Slaďování: rovnováha a spokojenost v mém ivotě 38 Mylenková mapa 39 Kolo rovnováhy 40 Rodina a přátelé

Obsah

5


41 Práce: vá přínos světu nebo ivotní poslání 43 Zázemí: domov a peníze 44 Zdraví 46 Osobnostní a duchovní rozvoj 47 Mapa nebo kolo?

48

VENKU: SCHOPNOST UVÉST VE DO

KADODENNÍHO IVOTA

(BLANKA JUNOVÁ) 48 Víra, sebedůvěra, pozornost a odvaha jako

pomocníci 51 Priority, vůle a vytrvalost jako výkonná sloka 52 Začněte drobnými kroky 53 Kreativita vedního dne 56 Podpora 57 Základní potřebné dovednosti 57 Asertivita 58 Znalosti 58 Vyjednávání 58 Delegování 59 Organizace času (time management) 60 Organizace času je o cílech, úkolech a prioritách

67

NÁVRAT DO ZAMSTNÁNÍ

(BLANKA JUNOVÁ) 72 Nové zaměstnání 83 Hurá, mám práci 84 Nikdo mě nechce! 85 Zůstat doma?

Obsah

6


86

JAK TO VIDÍ ZAMSTNAVATEL?

(RENATA RYDVALOVÁ) 86 Rodičem na trhu práce, je to opravdu vdy

nevýhoda? 91 Alternativní pracovní úvazky 105 Návrat do práce 106 Co udělat, aby byl návrat po mateřské nebo

rodičovské zpět do zaměstnání optimální? 106 Firemní kolky

109

JAK TO VIDÍ DTI?

(BLANKA JUNOVÁ) 112 Čas na děti: kvalita versus kvantita 115 Mateřská, otcovská neboli rodičovská vina 120 Hlídání dětí 128 Zvykání dítěte na cizí prostředí 128 Kdy dítě při vaem odchodu brečí 130 Samostatnost, odpovědnost a zapojení se do

domácnosti: začněte včas 132 Děti jsou součástí domácnosti, nikoliv jejími

konzumenty 133 Rozdílné styly výchovy

136

DTI NÁS UÍ

(BLANKA JUNOVÁ) 137 Klíčové kompetence moderní zaklínadlo

pedagogů i personalistů 138 Jednotlivé lekce 140 Odolnost vůči stresu a syndrom vyhoření

Obsah

7


143

PÍLOHA 1

143 Mozkové hemisféry

145

PÍLOHA 2

145 Mylenková mapa

148

PÍLOHA 3

148 Můj ivot v rovnováze

150

ZÁVR 151

LITERATURA

Obsah

8


O AUTORKÁCH Tak, aby někdo mohl napsat publikaci na téma slaďování rodinného a pracovního ivota, musí si to nejprve vyzkouet na vlastní kůi. Proto, aby čtenáři mohli informace, které v textu uvádíme, vnímat jako věrohodné a opravdu proité, uvádíme zde nae ivotní slaďovací příběhy. RENATA, SYN 9 LET, DCERA 3 ROKY, VDANÁ Ing. Renata Rydvalová Působí na pozici ředitelky sekce Slaďování osobního a pracovního ivota a 50+ ve společnosti Centrum andragogiky, s.r.o. Organizuje konference, kulaté stoly a dalí akce na téma slaďování osobního a pracovního ivota a v současné době i na velice aktuální problematiku starích zaměstnanců, tzv. 50+. Aktivity jsou určené předevím zaměstnavatelům a dalím subjektům, které v těchto oblastech hrají významnou roli. Zároveň je projektovou manaerkou projektu Zaměstnatelnost rodičů, který je zaměřen na podporu rodičů při uplatnění na trhu práce. Aktuálně je zakladatelkou Mateřské koly U Potůčku v Liberci. Já vlastně slaďuji osobní a rodinný ivot s tím pracovním ji po celou dobu, ani bych donedávna tuila, e na to existuje odborný termín slaďování a e je tato oblast popsána v mnoha studiích různých organizací. Teprve kdy jsem v roce 2009 hledala nové zaměstnání, narazila jsem na Centrum andragogiky, které se touto problematikou ji řadu let zabývá. Stala jsem se ředitelkou sekce Slaďování osobního a pracovního ivota a uvědomila jsem si, e slaďuji, ani o tom vím. A tak to vechno začalo.

Zpětně jsem si promítla můj dosavadní ivot. Zásadní zlom nastal v mých 25 letech narozením syna Daniela, to jsem právě studovala v Německu na Vysoké kole ekonomické a zároveň sbírala zkuenosti v praxi. Kupodivu jsem nemusela kolu ani praxi přeruit, ve se dalo skloubit.

Po třech letech po ukončení studia jsme se vrátili zpět do České republiky a já zjistila, e pokud chci získat kvalitní zaměstnání, chtělo by to jetě

9

O autorkách


něco navíc, a tak jsem rok navtěvovala denní studium anglického a panělského jazyka. Jetě ne Daniel nastoupil do kolky, nala jsem si zaměstnání.

Po dalích dvou letech mě oslovil holandský investor s návrhem na místo jednatelky v nově vznikající společnosti. To byla výzva. Pustila jsem se do toho a za tři měsíce vedla firmu s 20 zaměstnanci a dvěma pobočkami. Zároveň jsem se přihlásila na magisterské studium na Technické univerzitě v Liberci, abych si dodělala kvalifikaci. Firmě se vedlo dobře, mně také, a tak jsem dospěla k názoru, e je ta pravá doba na dalího potomka. Po roce tu byla Klárka. Majitel firmy neměl vůbec nic proti slaďování, prostě to nechal na mně a věděl, e vekeré procesy ve firmě nastavím tak, aby v době mé nepřítomnosti ve fungovalo. V den porodu jsem měla jít na zkouku z marketingu a měla jsem naplánována dvě dalí jednání. Jednání se zruila a zkouku jsem udělala týden nato. Po 14 dnech po porodu jsem poprvé la opět do práce, vdy pouze na dobu mezi kojením. Klárku hlídal manel, take byla v těch nejlepích rukách. Musím se smát, kdy si vzpomenu na moje-nae sluební cesty do Holandska. Těch se vdy zúčastnila Klárka, protoe jsem kojila, manel, který ji během jednání hlídal, a syn Daniel, aby nezůstal doma sám. Auto plné kočáru, plínek a věciček pro miminka a někde v rohu nacpaný notebook a dokumenty k jednání.

Ani zde nebylo nutné studium přeruit, a kdy Klárce bylo 6 měsíců, úspěně jsem sloila státnici z managementu a podnikové ekonomie.

Po třech letech se majitel rozhodl firmu zlikvidovat, stejně jako celý mezinárodní holding, kterého jsme byli součástí. A já si začala hledat novou práci. Nala jsem ji v Centru andragogiky. Nicméně jsem v sobě stále cítila volné zdroje a rozhodla se doma v Liberci zaloit soukromou mateřskou kolu U Potůčku. Půl roku trvala kompletní rekonstrukce objektu a 1. září 2010 se mi podařilo zapsání do Rejstříku kol a otevření kolky. Ptáte se proč zrovna kolku? Mně se dařilo slaďovat celý ivot, ani o tom nevím. Samozřejmě je to o proaktivitě i o prostředí, které si k dosaení cílů formujete. Ale je to také o podmínkách. Já je měla skvělý pečující manel a skvělý hlídací dědeček a babička. Těm vem moc, moc díky. Ne vichni vak to těstí mají, a právě těm bych ráda dokázala, e to jde, kdy se chce.

10

O autorkách

BLANKA, SYNOVÉ 7 A 5, NEPROVDÁNA

ZA SVÉHO MUE J

Blanka Junová

Soukromá lektorka a konzultantka, této práci se věnuje od roku 1999, zaměřuje se přede

vím na témata slaďování pracovního, rodinného a osobního ivota, komunikačních, asertiv

ních, prezentačních dovedností, zvládání stresu a konfliktů. V této oblasti se začala vzdělá

vat za svého pobytu v Kanadě (19941998), poté i v České republice a v Holandsku. Je

hlavní lektorkou části zaměřené na slaďování rodinného a pracovního ivota v projektu

Zaměstnatelnost rodičů, jeho realizátorem je vzdělávací společnost Centrum andragogi

ky, s.r.o. Je iniciátorkou a předsedkyní občanského sdruení en-sen zaměřeného na vzdě

lávání, rodičovství a seberozvoj, v rámci jeho činnosti se podílí na mezinárodních projektech.

V současné době také působí jako lektorka otevřených kurzů pro Neziskovky.cz. Zároveň

poskytuje individuální konzultace pro rodiče s dětmi při vstupu na trh práce a sluby v oblasti

koučování.

Má cesta ke slaďování začala jetě za svobodna, krátce po roce 1989, kdy

jsem se vydala do světa, od něho jsem dostala důleitou lekci: Ty jsi ta

jediná, která se o sebe můe postarat. Od této chvíle to za tebe nikdo jiný

dělat nebude. S mým muem jsme se znali intenzivně, ale poměrně krát

ce, kdy jsem neplánovaně otěhotněla. V tu dobu jsme bydleli v Praze

a bylo nám jasné, e tam své děti vychovávat nechceme. Nejdříve jsme se

odstěhovali do Jičína a pak do malé vesničky v Podkrkonoí. Tam začalo

nae intenzivní období slaďování. Byli jsme sami tři, v novém prostředí,

bez jakékoliv podpory v dosahu. Pokud jsem se dál chtěla věnovat své

profesi lektorky, bylo potřeba si začít vytvářet příleitosti. Začala jsem se

svým synem jezdit na kurzy pro těhotné a eny s dětmi Tamary Markové

jako její ačka. Otevřel se mi svět zcela jiný, ne jak jsem ho dosud vníma

la. Učila jsem se vnímat svou mateřskou stránku, která mi v mé rodině ne

byla předána. Krátce nato jsem znovu otěhotněla. Stále jsem pokračovala

v pravidelném dojídění do Prahy a zároveň jsem začala v Jičíně předávat

to, co jsem se tam učila. V okamiku, kdy kombinace pokročilého těhoten

ství a cesty do Prahy s 1,5ročním dítětem začala být náročná, seznámila

jsem se shodou náhod s maminkou stejně starého dítěte z vedlejí ves

11

O autorkách

nice, která byla ochotna mého syna pohlídat v době mé nepřítomnosti.

V kurzech, které jsem vedla, se vytvořila dalí skupina přátel, je nám po

mohla s hlídáním v době narození druhého syna. Oba syny jsme tak měli

monost přivést na svět spolu a v porodnici s nimi strávit společně prvních

pár dní ivota. Kdy byl druhorozenému Vaíkovi 1 rok, začala jsem spo

lupracovat s jedním místním podnikatelem a italským psychologickým

institutem. V rámci této spolupráce jsem dostala monost jet na týdenní

stá do Itálie, kterou jsem vyuila ji samostatně. Tato spolupráce mě při

vedla k tématu slaďování rodinného a pracovního ivota, které jsem nejpr

ve místně a poté celorepublikově začala integrovat do své profese. V té

době jsem také začala jezdit na dílny spontánního tance, které pro mě

znamenají ideální formu odreagování a osobnostního rozvoje. Začala

jsem se intenzivně zabývat spontánním tancem. Zdařilo se realizovat je

den z mých plánů a zaloit občanské sdruení s tematikou rodičovství,

sebevzdělávání a slaďování. Jeliko profese lektorky a konzultantky je

kombinací práce z domova, pracovních cest a sebevzdělávání u nás

i v zahraničí, slaďování je naí denní praxí. V určitém bodě se ukázalo být

velmi náročné z naeho místa bydlitě. Opět v okamiku rozhodnutí

o změně přila pracovní nabídka pro mého mue a s ní i spojené stěhová

ní. V době stěhování a koupě bytu bylo souběně potřeba zvládnout mou

práci, psaní knihy, zajitění dětí a organizaci naeho prvního mezinárod

ního workshopu. Nyní bydlíme v Jaroměři, pouhých 15 km od prarodičů,

v místě občanského vybavení vyuíváme výhody blízké koly a kolky,

krouků odpadlo nám tedy neustálé taxikaření. Díky tomu mohu začít

uvaovat i o dlouhodobějím studiu psychoterapie, dalí fázi rozvoje na

eho občanského sdruení i mé kvalifikace v oblasti koučování. Vím, e by

to nebylo moné bez angaované účasti mého mue, prarodičů a přátel,

kteří nám pomáhají. Patří jim za to můj upřímný dík.

12

O autorkách ÚVOD Jistě jste se s tím setkali, a v okolí či v rodině nebo přímo u sebe samých. Mám na mysli nutkání, či dokonce touhu být dobří, nejlepí. Nejlepí je ten, kdo vechno zvládá nejlépe a je přitom v pohodě. V pohodě znamená, e neílí, nehroutí se, nemá depresi, vechno stíhá, vichni jsou s jeho výkonem spokojeni, a kdy u je ve stresu, tak pouze v tom pozitivním, který ho nabíjí a dodává energii do dalích akcí.

Dnení doba je velice nejistá. Ten, kdo si chce udret zaměstnání, a tím i určitou ivotní úroveň, musí nejen neustále pracovat na svých schopnostech a dovednostech, ale také na svém osobním ivotě. Nebo bez kvalitního zázemí se dříve či později neobejde nikdo z nás.

Dnení doba je také velice krutá. Proto i ne příli ambiciózním jedincům často nezbývá nic jiného ne v důsledku vzniklé ivotní situace hledat rovnováhu mezi osobním ivotem a zaměstnáním, nebo pro ně neexistuje jiná akceptovatelná volba. Takovou ivotní situací můe být například tragédie v rodině, která zanechala na příbuzném trvalé následky a je nutné se o něj postarat. Stejně tak jako například o stárnoucí a nemohoucí rodiče, kteří potřebují nai péči.

Dnení doba je ale také velice tědrá. Umoňuje kadému vybrat si, jakým směrem se v ivotě bude ubírat, jak naloí s podněty a problémy, jak se z nich poučí a jak ze získaných zkueností bude dále profitovat.

Dnení dobu také významnou měrou ovlivňuje tzv. generace Y

1

naroze

ná v letech 19812001. Nejedná se o dravé kariéristy ani o jedince, kteří se chtějí profilovat pouze v zaměstnání. Tato generace chce mít čas na své koníčky, kamarády, rodinu a ve ostatní, co ji, avak kadého jednotlivce jinak, obohacuje. ivotními hodnotami této generace jsou spokojený pracovní a kvalitní osobní ivot a prioritou jejich skloubení.

A jste rodiče na rodičovské dovolené, nebo se na ni teprve chystáte, a ji patříte nejen datem narození, ale předevím ivotními postoji a hodnotovým ebříčkem ke generaci Y, nebo chcete sebe a rodinu dobře zajistit,

13

Úvod

1

V současné době firemními personalisty velice často pouívané, i kdy značně zeve

obecňující rozdělení jednotlivých zaměstnanců do skupin dle generací.


a nebo protoe si to vae ivotní situace vyaduje, ve vech těchto případech se nevyhnete slaďování.

Tak abychom si pod tímto výrazem, který já osobně nepreferuji (bohuel nic lepího kromě skloubení se mi doposud nepodařilo vymyslet), vůbec byli schopni něco představit, pouijeme ho v následujícím kontextu. Nejčastěji se hovoří o slaďování osobního a pracovního ivota, slaďování profesního a soukromého ivota nebo také slaďování zaměstnání a péče o rodinu.

Nyní ji víme, co je pojem slaďování, ale co znamená jeho realizace v praxi, jak to vidí společnost, rodina, zaměstnavatel, a předevím osoba slaďující, to se dozvíte v následujících kapitolách.

14

Úvod


JAK TO VIDÍ DRUZÍ? Společnost a téma slaďování

Ideálně by společnost vypadala asi tak,

e by to bylo bezpečné prostředí,

ve kterém by mohl člověk astně ít svůj ivot.

(LaFayette, Donald Hubbard)

JAK JE TO S TMI GENERACEMI? O generaci Y jsem se stručně zmínila v úvodu, nicméně je zapotřebí toto téma detailněji rozebrat. Mezi generaci Y patří lidé narození přiblině v osmdesátých a devadesátých letech 20. století. Jako kadá generace, má i tato své specifické nároky, ivotní cíle a představy o smysluplném naplnění ivota.

Jedná se o jedince, kteří nejsou zaměřeni pouze na profesní rozvoj a budování vlastní kariéry, kromě ní se chtějí věnovat svým koníčkům a rodině. Peníze pro ně znamenají předevím prostředek k dosaení ivotních cílů, mezi ně patří právě skloubení osobního a pracovního ivota jako hlavních pilířů kadého jednotlivce. Aby se toto skloubení podařilo, je nutná partnerská spolupráce, celá řada kompromisů a práce na sobě samých. Tato generace si je plně vědoma toho, e v případě klasického rozdělení rolí v rámci rodiny nelze tohoto skloubení dosáhnout, a kdy, tak pouze na úkor jednoho z partnerů. Tato generace si také více uvědomuje vlastní zodpovědnost za dosaení harmonie v osobním ivotě a zaměstnání. [1]

A jak je to tedy s tím klasickým rozdělením rolí? To je typické pro generaci X, pro lidi narozené v době od edesátých do osmdesátých let. Mu je v tomto případě stále vnímán hlavně jako ivitel rodiny a ena spíe jako matka a pečovatelka. Přestoe se společnost od tohoto modelu, v něm byla řada z nás vychovávána, začíná odklánět, je to proces velmi pomalý. Uvedený model jasně vymezuje role obou partnerů na ivitele a pečova

15

1.KAPITOLA

+


telku, tudí zde neexistují kompromisy a nevyvstává ani potřeba skloubení kariéry s rodinou. ivotní pilíře jsou tu dva; práce jako hlavní pilíř otce a péče o rodinu jako hlavní pilíř matky. Nutno vak dodat, e zmíněná pečovatelka zůstává doma i proto, e manel je schopen uivit rodinu, co je v dnení době spíe výjimečné.

Jak ji bylo uvedeno, podstatné je uvědomit si, e kadá z obou generacíXiY,nejen e se lií ebříčkem ivotních hodnot, ale má i jiný ivotní styl a názor na fungování rodiny jako celku včetně rozdělení rolí.

Děti vyrůstající v rodině, kde je zcela normální, e otec pomáhá s domácími pracemi a tráví čas s dětmi, kdykoli je to moné, kopírují tento vzor v dalích letech ve svých vlastních rodinách. Proto by novodobým muům nemělo přijít a tak moc zvlátní vypomoci partnerce v domácnosti nebo pečovat o potomka v době matčiny nepřítomnosti. A co teprve monost vyuití rodičovské dovolené, i zde se můeme setkat s prvními vlatovkami. A co na to společnost? Názory se různí, na jedné straně obdiv muům, kteří zůstanou na rodičovské dovolené, předevím z enského publika a na straně druhé posměchy ve smyslu bačkor a podpantofláků slýchané předevím z publika muského.

Je pravda, e společnost se svými názory má na kadého jedince značný vliv. Nicméně rozhodnutí je na kadém z nás, a proto i přes překáky a naráky ostatních, a u se rozhodneme pro slaďování nebo ne, si jej nenechme vzít. JAK JE TO S TÍM SLAOVÁNÍM? U tedy víme, co je slaďování osobního a pracovního ivota, ale co se pod tím vechno skrývá, na to se podíváme nyní.

Ve větině případů se slaďování týká en. Proč, to u jsme si řekli, ale ono to zase tak přesné není. Kdy eny slaďují, snaí se skloubit rodinu, předevím péči o děti, s prací. Nicméně současné trendy podporují i mue jako otce a pečovatele o děti. Kdy se k tomu zároveň připojí potřeba finančního zajitění rodiny, kdy i leckterá ena vydělá více ne její mu, tak je rozhodnutí o tom, kdo zůstane na rodičovské nebo bude muset slaďovat, zatímco se druhý partner v tomto období bude více věnovat zaměstnání,

16

JAK TO VIDÍ DRUZÍ?1.KAPITOLA


nasnadě. Ano i mui slaďují. Nicméně role eny jako matky, pečovatelky a strákyně rodinného krbu nám zcela jistě zůstane.

To jsme si odpověděli na otázku, kdo slaďuje, a nyní se podíváme na to, co s čím se vůbec slaďuje. Na jedné straně je to zaměstnání, mění se vak strana druhá.

Nejvyí podíl ve skupině slaďujících mají matky na rodičovské dovolené. Kdy pominu skutečnost, e do zaměstnání musí z důvodu udrení si určité ivotní úrovně, a tedy z důvodů čistě ekonomických, pak je tu i celá řada dalích podnětů. Mezi ně patří určitá izolace od společnosti během doby péče o dítě, chybějící sociální kontakty a potřeba být mezi lidmi. Dalím z důvodů je potřeba určité seberealizace, vzdělávání se a aktivního naplnění času.

Samozřejmě, e jsou i matky, které se chtějí věnovat pouze výchově dětí a nemají potřebu tyto dvě oblasti jakkoliv slaďovat. Někdo hnací motor a aktivní způsob ivota má a někdo ho nemá a nemá ani potřebu ho mít. Důleité je, aby se ve své ivotní roli kadý cítil spokojený.

Slaďování se vak netýká pouze matek s malými dětmi, slaďovat musí i matky dětí, které ji navtěvují mateřskou kolku, kolu, dokonce i matky dospívajících, protoe matkami a pečovatelkami a strákyněmi rodinného krbu zůstáváme navdy, a tak je to v pořádku.

Slaďovat musí i ti, kteří si tuto situaci nevybrali dobrovolně, prostě ji přinesl ivot. Tragédie v rodině, péče o zdravotně postieného, váně nemocného nebo starého člena rodiny, to ve jsou příčiny, které nutí jejich aktéry v rámci moností ke slaďování.

Slaďování se týká i skloubení zaměstnání se studiem, cestováním, trávením volného času. Nicméně v těchto případech nejsme vázáni povinnostmi k druhým, zodpovědnost neseme pouze sami za sebe.

Samozřejmě existují i různé slaďovací kombinace: zaměstnání rodina studium; zaměstnání rodina volný čas apod. A předevím ten, kdo v sobě pomyslný hnací motor má, dokáe sladit úplně vechno a bude při tom v pohodě.

V dalích kapitolách se zaměříme předevím na kombinaci: zaměstnánírodina, a to ve smyslu péče o děti. Nicméně větina v knize zmíněných postřehů a tipů je pouitelná pro vechny výe zmíněné skupiny osob, které se slaďováním přicházejí do styku.

17

1.KAPITOLAJAK TO VIDÍ DRUZÍ?


JAK NÁM DNENÍ SPOLENOST SLAOVÁNÍ (NE)ULEHUJE? ivotní postoje nejsou dány pouze tím, zda patříme datem narození ke generaci X, a nebo Y. Kadý jedinec si je v průběhu ivota nastavuje a ovlivňuje sám. Nicméně je to právě společnost, která má na tyto postoje značný vliv.

Vimli jste si, e pokud se někdo hroutí z toho, jak skloubit kariéru s rodinou, jsou to předevím eny, kdeto mui jsou v tomto ohledu větinou v klidu?

V dnení době chce i leckterá ena budovat kariéru a realizovat se. Proto to musí být právě ona, kdo se aktivně pustí do změny, a to ji samozřejmě stojí spoustu sil, a proto je to ve větině případů zase ona, kdo se z toho hroutí. Podporu by jí v tomto činění měla poskytnout nejen rodina, která to ve větině případů také dělá, ale i zaměstnavatel a společnost. K postojům a moným nástrojům podpory ze strany zaměstnavatelů se dostaneme v dalí kapitole. Nyní se zaměříme na společnost a na podporu z její strany.

O mnohých dneních vymoenostech si generace X, nejen při péči o děti, mohla nechat jenom zdát. A právě tyto vymoenosti, výdobytky moderní doby, technologický pokrok a komunikační technologie nám to velice ulehčují a slaďování vůbec umoňují.

Jak mohly nae maminky slaďovat práci například administrativní pracovnice, kdy neměly počítač, o nějakém home office nemohla být ani řeč. A co teprve internet, mobil, super pračky, ehličky, myčky na nádobí, sporáky, trouby, mikrovlnky, vysavače a dalí domácí pomocníci. A to nemluvím o autě.

Vařit můeme kdykoliv cokoliv, ani bychom museli několik týdnů čekat na to, ne řezník dostane ten správný kus masa, právě takový, který zrovna potřebujeme. Zeleninu a ovoce nakoupíme v kadém ročním období. Uetříme čas dříve ztracený zavařováním okurek, kompotů a děláním marmelád. To děláme pouze tehdy, kdy máme tu správnou náladu a chu, a kdy ne, tak bez marmelády určitě nezůstaneme. Stačí zajít do nejbliího supermarketu. A kdy u se nám přeci jen do vaření moc nech

18

JAK TO VIDÍ DRUZÍ?1.KAPITOLA


ce, tak nějaká ta hotovka nebo mraená pizza to jednou za čas zachrání. Dokonce jsou prý hotovky pro kojence a batolata zdravějí ne ty doma připravované. No tak nevěřte tomu, kdy to na vás křičí reklamy ze vech moných stran.J

Co vak nae maminky měly a my nemáme, nebo alespoň ne v dostatečné míře, jsou zařízení péče o děti. Sice máme monost dvouleté rodičovské, co ale potom s dětmi? My chceme nastoupit do práce a jesličky nikde. A nejen jesličky, v mnohých místech i kolky. Kdo se opravdu chce věnovat zaměstnání a rodině, je pravděpodobně schopen tuto situaci vyřeit. Ale v kadém případě nám společnost to nae slaďování zásadním způsobem znesnadňuje. Na tomto místě blahopřeji vem těm z vás, kdo máte k dispozici hlídací babičky, dědečky nebo tetičky, nebo v současné době je to výhra a opravdu si toho vate.

Na druhé straně nám otevřená ekonomika nabízí celou řadu podpůrných slueb. Pomocnice na úklid, soukromá zařízení péče o děti a baby sitting u v českých zemích také zakotvil. Otázkou vak zůstávají nae priority, tedy zda opravdu chceme slaďovat osobní ivot s tím pracovním. Jestlie to myslíme váně, v tom případě se bez těchto slueb nejspí, i kdy třeba dočasně, neobejdeme. Musíme vak předem počítat s tím, e nás to něco bude stát. Je těké si představit, e se rozhodneme pro slaďování, a zároveň nám přijde zbytečné za obdobné sluby utrácet peníze. S malým dítětem na klíně se opravdu efektivně pracovat nedá.

Jedním z dalích společenských fenoménů jsou předsudky. Předsudky, ve kterých se odráí mínění, nálady, ale i změny ve společnosti. Zde bych se chtěla zmínit o předsudcích vůči otcům na rodičovské dovolené.

I přesto, e jsme za posledních 20 let mohli ve společnosti zaznamenat celou řadu podstatných změn, obraz ideální matky a ideálního otce víceméně přetrval dodnes. Matka, která se plně věnuje péči o děti a o domácnost, naproti tomu otec jako ivitel rodiny. V dnení společnosti je rozdělení na muský a enský svět pomalu na ústupu. eny studující na univerzitách, eny v manaerských pozicích a zaujímající vedoucí pracovní místa, eny-političky, umělkyně, vědkyně. Do velké míry se enám podařilo prolomit mnohá tabu a vstoupit na zakázána území muů.

Podařilo se také muům překonat tato tabu a vstoupit do sfér tradičně vyhrazených enám? Do sféry péče o malé děti?

19

1.KAPITOLAJAK TO VIDÍ DRUZÍ?




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist