načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy – Lenka Šnajdrová

Fungujeme! Vážení zákazníci, knihy si u nás můžete nadále objednávat s doručením Českou poštou, GLS, Zásilkovnou či s vyzvednutím na našich výdejnách v Brně, Praze a Plzni. Tyto objednávky vyřizujeme v běžném režimu, stejně tak nákup e-knih a dalších elektronických produktů. Nařízením vlády jsou z preventivních důvodů zavřeny některé naše pobočky, bližší informace naleznete zde
Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy

Elektronická kniha: Jak si zlepšit paměť a koncentraci
Autor: Lenka Šnajdrová
Podnázev: Mozkocvična do kapsy

Autorka v knize ukazuje, jak funguje naše paměť. Naučí strategie, které ji pomohou zlepšit. Uvádí praktická cvičení sloužící k posílení vybavování, k tréninku kreativity, práce s ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  144
+
-
4,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50% 50%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 126
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Vyšší duševní procesy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5793-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autorka v knize ukazuje, jak funguje naše paměť. Naučí strategie, které ji pomohou zlepšit. Uvádí praktická cvičení sloužící k posílení vybavování, k tréninku kreativity, práce s textem a zlepšení pozornosti. V závěru knihy jsou uvedeny výsledky cvičení. Návody pro trénování paměti. Příručka pro všechny lidi, kteří potřebují procvičit mozek, pro aktivně odpočívající, a pro ty, kteří se chtějí učit něco nového.

Popis nakladatele

Máte problém zapamatovat si data narození svých blízkých, hesla nebo názvy míst, která jste navštívili o dovolené? Myslíte na tisíc jiných věcí, když byste se měli soustředit? Bojujete s jednoduchým počítáním z hlavy? Pokud míváte pocit, že zapomínáte, nebo že si dokonce nic nepamatujete, je tato knížka určena právě vám! Žijeme v době informační exploze. Mozek musí třídit daleko více informací než dřív. Musí se rychle rozhodovat, která informace je důležitá a která ne. Je zahlcen a přetížen, což se projevuje i na paměti. Tato kniha vám ukáže, že dobrá paměť je spojena s uměním koncentrovat se, s představivostí, používáním všech smyslů a se správným rozložením aktivity a odpočinku. A všechny tyto okolnosti můžeme ovlivnit nácvikem. V knize najdete tipy a cvičení, jak kognitivní funkce svého mozku účinně trénovat a zlepšovat. Po jejím přečtení budete moci směle prohlásit: Na svou paměť se můžu spolehnout! (mozkocvična do kapsy)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Lenka Šnajdrová - další tituly autora:
Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy Jak si zlepšit paměť a koncentraci
Psychoterapie našich prababiček Psychoterapie našich prababiček
 (e-book)
Psychoterapie našich prababiček Psychoterapie našich prababiček
Léčivý rodokmen -- Jak prababičky ovlivňují náš život Léčivý rodokmen
 (e-book)
Léčivý rodokmen Léčivý rodokmen
 
K elektronické knize "Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy" doporučujeme také:
 (e-book)
Osobní IQ trenér -- Cvičení pro rozvoj myšlení a trénink paměti + velký IQ test Osobní IQ trenér
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jak si

zlepšit paměť

a koncentraci

Lenka Šnajdrová

Mozkocvična do kapsy


Děkuji skvělému týmu Nakladatelského domu Grada

pod vedením Kateřiny Ščudlíkové za spolupráci při vzniku knihy.


Jak si

zlepšit paměť

a koncentraci

Lenka Šnajdrová

Mozkocvična do kapsy

Grada Publishing


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy

nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě

bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této

knihy bude trestně stíháno. Lenka Šnajdrová Jak si zlepšit paměť a koncentraci Mozkocvična do kapsy Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6165. publikaci Odpovědná redaktorka Martina Němcová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Eva Hradiláková Ilustrace v knize Zuzana Böhmová Počet stran 128 První vydání, Praha 2016 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2016 Cover Photo © Depositphotos/Tetiana_Svirska ISBN 978-80-271-9116-1 (ePub) ISBN 978-80-271-9115-4 (pdf ) ISBN 978-80-247-5793-3 (print)

Obsah

O  autorce ...................................................................................................................................................... 7

Úvod

Jak to všechno začalo ....................................................................................................................... 9

Pro koho je tato kniha? .................................................................................................................. 11

V čem vám kniha pomůže? ....................................................................................................... 11

Co najdete v této knize? ................................................................................................................ 11

Část I Paměť 1 Trocha teorie nikoho nezabije ............................................................................ 15

Paměť krátkodobá ....................................................................................................................... 17

Paměť dlouhodobá .................................................................................................................... 18

Prospektivní paměť .................................................................................................................... 19

Co a jak si pamatujeme ........................................................................................................... 21

Proč a kdy trénovat paměť .................................................................................................... 27

2 F aktory, které ovlivňují paměť ........................................................................... 29

Vě k .......................................................................................................................................................... 29

Prostředí ............................................................................................................................................. 30

Zdraví a kondice .......................................................................................................................... 33

Pozornost a koncentrace ........................................................................................................ 36

Hravost a tvořivost ..................................................................................................................... 42

3 S nadné techniky pro lepší paměť .................................................................. 45

Akrostikum .................................................................................................................................... 45

Metoda loci ...................................................................................................................................... 47

Legenda ............................................................................................................................................... 49

Techniky pro zapamatování čísel .................................................................................... 50

Techniky pro zapamatování jmen .................................................................................. 52

4 T o nejlepší na konec ........................................................................................................... 55

Část II Praktická cvičení Cvičení zaměřená na pozornost .............................................................................................. 61

Cvičení zaměřená na dlouhodobou paměť .................................................................... 69

Práce s textem ....................................................................................................................................... 79

Logická cvičení a hádanky ......................................................................................................... 85

Cvičení na trénink kreativity ..................................................................................................... 91

Cvičení zaměřené na osobní reálie ....................................................................................... 99

Hádanka na konec ........................................................................................................................... 100

Část III Výsledky

Cvičení zaměřená na pozornost ............................................................................................ 103

Cvičení zaměřená na dlouhodobou paměť .................................................................. 107

Práce s textem ..................................................................................................................................... 117

Logická cvičení a hádanky ........................................................................................................ 121

Závěr .................................................................................................................................................................. 125

Literatura a  zdroje ...................................................................................................................... 126


7

O autorce

Lenka Šnajdrová vede semináře trénování pamě

ti, provozuje webové stránky Mozkocvicna.cz a je

oficiální instruktorkou fitness programu Zumba®.

V roce 2008 dokončila rekvalifikační kurz Pe

dagogické minimum pro lektory vzdělávání do

spělých a dlouhodobě působila jako lektorka seminářů pro sestry. Od roku 2010 se vzdělává v České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging, kde získala certifikát trenéra paměti II. stupně. Spolupracuje s pořadem Radioporadna Českého rozhlasu Hradec Králové.

Autorka pracovala jako zdravotní sestra u dětských i dospělých

pacientů, v současné době je zaměstnaná jako fundraiser v sociálních službách.

Úvod

Jak to všechno začalo Jedno jarní pondělí jsem v kanceláři otočila stolní kalendář a u středy jsem měla velkými červenými písmeny zapsán příkaz: „ZRUŠIT!“ Ačkoli podle písma jsem to napsala já sama, vůbec jsem si nemohla vzpomenout, co to znamená. Docela dlouho jsem na ten zápis koukala stylem NEVĚŘÍM SVÝM OČÍM! Co a kdy mám proboha zrušit? Nebo už jsem „to něco“ zrušila? Jedná se o něco, co má být ve středu, nebo je třeba ve středu provést zrušení něčeho budoucího? Hrome, kdy jsem to tam načmárala?

Přestože jsem se asi půl hodiny usilovně soustředila ve snaze přinutit mozkové závity k činnosti, nepovedlo se to. Mozek mlčel. Příšerně jsem se vyděsila, že mám nějakou závažnou chorobu, Alzheimerem počínaje a mozkovým nádorem konče, a následně jsem začala zuřivě prohledávat internet, cože to mám za diagnózu. Zjištění, že v mém věku (něco přes 30) nejsou taková onemocnění častá, mě ani trochu neuklidnilo.

Zato mě zaujal odkaz na kurzy trénování paměti. Okamžitě jsem se zapsala, a to hned do toho pro trenéry, protože kurzy pro veřejnost byly prezentované jako kurzy pro seniory. A tak to všechno začalo...

Mimochodem víte, co se stalo ve zmiňovanou středu? Přesně sem patří to pětipísmenné podstatné jméno v  prvním pádě čísla Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci jednotného začínající na osmé písmeno abecedy a končící na čtvrtou českou samohlásku. Je vám jasné, které to je, že? Tak já ho sem nebudu psát...(A že jste si ta písmena abecedy odpočítali?!)

Do kurzu trénování paměti jsem šla s očekáváním, že se na učím neselhávající způsoby, jak si zapamatovat jména, čísla, seznamy a  podobně. Takové metody existují, říká se jim mnemotechniky, a budeme se jim ještě podrobněji věnovat. Já sama jsem se naučila snadno si zapamatovat Ludolfovo číslo na 100 desetinných míst a všechny prezidenty USA, tak jak jdou po sobě. To je sice zajímavé vědět, ale upřímně, ve svém životě tuto znalost vůbec nepotřebuji. Co mi pomáhá, je vědomí, že si můj mozek dokáže zapamatovat i takto dlouhé číselné nebo jmenné řady a že umím použít tuto strategii v běžném životě. K tomu je třeba určitá dávka tvořivosti a představivosti, abychom si přenesli jeden způsob učení do různých situací. Takže kromě strategií rychlejšího zapamatování je třeba zaměřit se i na kreativitu, představivost, pozornost, práci s textem atd.

Ale nejsou to jen čísla a jména, co si potřebujeme pamatovat. Kde mám brýle? Kam jsem položil mobil? Kde jsem zaparkoval auto? Na kolikátého jsem objednaná k lékaři? Co všechno musím dnes stihnout? Jsme neustále zavaleni informacemi, náš mozek musí pořád třídit, analyzovat, vyhodnocovat, organizovat a měnit plány. Já jsem se v kurzech trénování paměti a dalších naučila mnoho nového. To hlavní je: 1. Paměť je schopnost závislá na dalších kognitivních funkcích a na

dalších okolnostech. 2. Nejlepší způsob učení je hra. 3. Opakování není vždycky špatná strategie. 4. Trénování paměti není (jen) luštění křížovek, hádanek a kvízů. 5. S úsměvem jde všechno líp.

Úvod

Všechno tohle už dávno víte? Tak můžete tuhle knihu zahodit s oprávněným pocitem, že jste právě spláchli svoje peníze do kanálu. Nebo ji můžete někomu věnovat. Nebo vás možná zajímá, proč to všechno tak je a jak toho využít ve svůj prospěch. Pak čtěte dál! Pro koho je tato kniha? • Pro za městnané lidi, kteří mají pocit, že potřebují „nakopnout

mozek“. • Pro lidi, kteří chtějí aktivně odpočívat. • Pro lidi, kteří se chtějí rozvíjet a učit se něco nového. V čem vám kniha pomůže? • Osvojíte si různé strategie na posílení paměti, které můžete snad

no začlenit do běžného života. • Zažijete překvapení, co vaše paměť dokáže. • Uvědomíte si, že se na svoji paměť můžete spolehnout. Co najdete v této knize? Kniha má celkem tři části. V té první si ukážeme, jak funguje naše paměť, a naučíme se některé strategie, které nám mohou pomoci ji zlepšit. Druhá část je plná praktických cvičení sloužících k posílení vybavování, k tréninku kreativity, práce s textem a zlepšení pozornosti. Třetí část, to jsou výsledky cvičení, kde si můžete ověřit, jak se vám dařilo.

12

Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci

V  knize najdete spoustu příkladů ze života a cvičení vycházející

z českých reálií. Nezapomeňte ale, že každý člověk je jiný, a to, co

perfektně zafunguje u jednoho, nemusí fungovat u jiného.

Část I

Paměť

15

Trocha teorie

nikoho nezabije

Paměť je naším jediným bohatstvím.

Teprve přijdeme-li o ni, stanou se z nás skuteční žebráci.

J. E. D. Esquirol

Snad žádný jiný citát nevystihuje význam paměti pro člověka tak

dobře jako právě tento. Člověk je tvor velmi adaptabilní. Každý z nás

zná někoho, kdo žije např. bez končetiny nebo je slepý či hluchý

a dokázal se s tímto handicapem vyrovnat. Dnešní medicína zvládne

nahradit i životně důležité orgány, jako jsou játra a srdce. Ale lidská

paměť je zatím nenahraditelná. Paměť je tou, která nám říká, kdo

jsme, kam patříme, jak se jmenují naši blízcí, jak se máme najíst pří

borem, ve kterém domě bydlíme, jakou vykonáváme práci. Předsta

va, že bych toto všechno ztratila, je pro mě nepředstavitelná.

Paměť je součástí kognitivních (poznávacích) funkcí, jejichž cen

tra jsou uložena v různých částech mozku. Kognitivní funkce nám

umožňují vnímat svět okolo nás, reagovat na něj, zvládat různé čin

nosti. Kromě paměti řadíme ke kognitivním funkcím např. pozor

nost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení a po

suzování, schopnost řešení problémů, plánování a organizování. Je

důležité si připomenout, že jednotlivé funkce jsou vzájemně propo

jeny a jedna bez druhé nemohou samostatně fungovat.

1

+ Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci

Sa motnou paměť můžeme jednoduše definovat jako proces, při kterém jsou informace uchovány pro pozdější využití. Složitější definice tento proces rozděluje na několik kroků – přijímání (recepce), vštěpování (kódování), uchovávání (retence) a vybavování (reprodukce).

Asi nejsnadněji můžeme paměť popsat v analogii s počítačem. Náš počítač obdrží nějakou vstupní informaci z klávesnice nebo myši, převede ji na speciální číselný kód a uloží ji na pevný disk nebo na jiné médium, třeba CD. Data jdou zpětně vyvolat na monitor nebo vytisknout, ale jestliže se počítač pokazí nebo nemá dostatek místa k uložení informací, když dostane špatný příkaz k vyhledání nebo pokud byl už soubor vymazán, vrátí nám informaci neúplnou nebo žádnou. Informace je ztracena/zapomenuta. Stejně se to děje v mozku – ráno se podíváme z okna, vidíme, že prší, a paměť nám v ideálním případě okamžitě vyhledá informaci, kde je deštník. Možná jsme ale deštník delší dobu nepoužili a vlastně nevíme, kam jsme ho uložili. A musíme hledat.

Vezmeme-li do ruky knihy zabývající se pamětí, dozvíme se, že máme paměť ultrakrátkou, krátkodobou, dlouhodobou, střednědobou, senzorickou, pracovní, echoickou, ikonickou, epizodickou, sémantickou, procedurální, implicitní, explicitní, deklarativní a nedeklarativní, prospektivní, retrospektivní atd., podle toho, z jakého pohledu se pamětí zabýváme. V této knize se budeme držet základního rozdělení paměti z hlediska uchovávání informací na krátkodobou a dlouhodobou. Budeme se také věnovat paměti prospektivní, protože ta nám může způsobit spoustu trápení.

Trocha teorie nikoho nezabije

17

Paměť krátkodobá Je prokázáno, že pozornost přitahují podněty, které nás ohrožují na životě, nebo ty, které jsou vyhodnoceny jako neznámé, nové. Představte si, že jste v bance a klient před vámi vytáhne platební kartu. No, v bance asi žádné překvapení. Sotva si toho všimnete. Ale co když vytáhne zbraň? Vaše pozornost bude plně probuzena. Pozornost má opravdu zásadní vliv na to, co si zapamatujeme. Pokud jeden podnět upoutá naši pozornost, ostatní podněty jsou většinou ignorovány.

V krátkodobé paměti se udrží informace asi 20 sekund. Stalo se

vám někdy, že jste si vyhledali telefonní číslo, zdánlivě si ho zapamatovali, ale než jste ho vytočili celé, museli jste se na něj podívat znovu? To není příliš výjimečná situace, naše pozornost se v době mezi „zapamatováním“ čísla a jeho vytočením přesunula na jiný podnět.

Krátkodobá paměť je díky omezeným možnostem pozornosti

schopna uchovat jen malý počet položek. Kolik přesně? Můžeme si to hned vyzkoušet!

Přečtěte si následující seznam jen 1× a pak napište všechna

slova, která jste si zapamatovali. Ten samý úkol můžete dát

svým přátelům nebo členům rodiny.

Chameleon, šváb, moucha, kůň, zajíc, lev, jetel, pelikán, slepice,

koza, holub, kráva, vlk, ovce.

Kolik slov jste si zapamatovali? V podobných úkolech si člověk zapamatuje průměrně asi 5–9 položek a  nezáleží na tom, zda se jedná o  číslice, jména, písmena, či slova. George Miller

1

v  roce 1956 shrnul kapacitu krátkodobé

1 G eorge Armitage Miller (1920–2012), americký psycholog Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci paměti do „magického čísla sedm“. Sérií experimentů stanovil, že člověk si dokáže krátkodobě zapamatovat sedm plus/minus dvě položky. Po několika desetiletích se ukazuje, že kapacita je spíše čtyři plus/minus dva (Cowan

2

, 2001). Pokud jste si zapamatovali alespoň

tři slova, vejdete se do limitu.

Možná jste si také všimli, že jste si zapamatovali spíše slova ze začátku a z konce seznamu. To je také běžné. Na začátku úkolu je naše pozornost zaměřena na jeho splnění, slova z konce jsou ta, která jsme četli pár vteřin před jejich zapsáním, tudíž je máme ještě v paměti. A schválně, zapamatovali jste si slovo jetel? To je slovo, které do seznamu vlastně nepatří (všechna ostatní označují zvířata), a je pro nás tedy neobvyklé a vzbuzuje pozornost.

Limit krátkodobé paměti je ve skutečnosti užitečný, pomáhá nám zapomenout to, co už není důležité. Někdy až dodatečně zjistíme, že informace byla přínosná, nicméně v dané chvíli jsme ji nepotřebovali, proto byla zapomenuta. Paměť dlouhodobá Vzpomenete si, jakou barvu mělo vaše první kolo? Vzpomenete si, s kým jste seděli v první třídě v lavici? Víte, která je nejvyšší hora světa a kolik má metrů? Když odpovídáme na tyto otázky, využíváme informace z dlouhodobé paměti. Její kapacitu a délku doby uchování zapamatovaného ale není snadné změřit, na rozdíl od paměti krátkodobé, u níž to jde poměrně snadno. Některé věci přetrvají v naší paměti dlouho, jiné vymizí. Dlouhodobá paměť je poměrně stabilní úložný systém, schopný uchovat velké množství informací na dlouhou dobu. 2 N elson Cowan (*1951), americký psycholog

Trocha teorie nikoho nezabije

19

P ředstavte si situaci, kdy si musíte po 20 letech sednout na kolo nebo přeplavat bazén. Budete to umět? Určitě ano. A vzpomenete si stejně snadno na koncovky názvu oxidů podle oxidačního čísla příslušného prvku? Možná, že každý ne. (Kdo ne, na konci kapitoly najde odpověď.)

Dlouhodobou paměť můžete rozdělit na dva typy: procedurální (nedeklarativní) a deklarativní. Procedurální paměť uchovává naše dovednosti – jak se jezdí na lyžích, jak zapnout zip nebo knoflíky, jak držet příbor apod.

Deklarativní paměť uchovává fakta – jaká je nejvyšší hora světa, kdo je prezident USA, názvy oxidů podle oxidačního čísla příslušného prvku a také fakta o nás samotných – jak se jmenují naši rodiče, kam jsme chodili do školy apod.

A tady jsou slibované koncovky názvu oxidů: -ný, -natý, -itý, -ičitý, -ičný, -ečný, -ový, -istý, -ičelý. Prospektivní paměť Prospektivní paměť se zabývá budoucností. Jejím úkolem je připomenout informaci v určitém budoucím čase (vázaná na čas) či po určitém ději (vázaná na událost).

Když jsem chodila do školy, měli jsme kronikáře, který zaznamenával události minulé. Dnes máme kalendáře, diáře, adresáře, chodíme na různé semináře a bohužel většina z nás nemá sekretáře ani sekretářku, kteří by nám připomínali události budoucí... Zažili jste situaci, kdy: • jste si včas nevzali svůj lék? • jste někomu nevyřídili vzkaz? • jste zapomněli na domluvenou schůzku?



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist