načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy - Lenka Šnajdrová

  > > > > Jak si zlepšit paměť a koncentraci  

Elektronická kniha: Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy
Autor:

Pokud míváte pocit, že často zapomínáte, nebo že si dokonce nic nepamatujete, je tato knížka určena právě vám! V knize najdete tipy a cvičení, jak kognitivní funkce svého mozku ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  122
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  144 Kč
15%
naše sleva
4,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50% 50%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Počet stran: 126
Rozměr: 21 cm
Úprava: tran : ilustrace
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5793-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Pokud míváte pocit, že často zapomínáte, nebo že si dokonce nic nepamatujete, je tato knížka určena právě vám! V knize najdete tipy a cvičení, jak kognitivní funkce svého mozku účinně trénovat a zlepšovat. Po jejím přečtení budete moci směle prohlásit: Na svou paměť se můžu spolehnout! (mozkocvična do kapsy)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Lenka Šnajdrová - další tituly autora:
Jak si zlepšit paměť a koncentraci -- Mozkocvična do kapsy Jak si zlepšit paměť a koncentraci
Šnajdrová, Lenka
Cena: 143 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jak si
zlepšit paměť
a koncentraci
Lenka Šnajdrová
Mozkocvična do kapsy





Děkuji skvělému týmu Nakladatelského domu Grada
pod vedením Kateřiny Ščudlíkové za spolupráci při vzniku knihy.





Jak si
zlepšit paměť
a koncentraci
Lenka Šnajdrová
Mozkocvična do kapsy
Grada Publishing





Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy
nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě
bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této
knihy bude trestně stíháno.
Lenka Šnajdrová
Jak si zlepšit paměť a koncentraci
Mozkocvična do kapsy
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
www.grada.cz
jako svou 6165. publikaci
Odpovědná redaktorka Martina Němcová
Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková
Návrh a zpracování obálky Eva Hradiláková
Ilustrace v knize Zuzana Böhmová
Počet stran 128
První vydání, Praha 2016
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
© Grada Publishing, a.s., 2016
Cover Photo © Depositphotos/Tetiana_Svirska
ISBN 978-80-271-9116-1 (ePub)
ISBN 978-80-271-9115-4 (pdf )
ISBN 978-80-247-5793-3 (print)






Obsah
O  autorce ...................................................................................................................................................... 7
Úvod
Jak to všechno začalo ....................................................................................................................... 9
Pro koho je tato kniha? .................................................................................................................. 11
V čem vám kniha pomůže? ....................................................................................................... 11
Co najdete v této knize? ................................................................................................................ 11
Část I Paměť
1 Trocha teorie nikoho nezabije ............................................................................ 15
Paměť krátkodobá ....................................................................................................................... 17
Paměť dlouhodobá .................................................................................................................... 18
Prospektivní paměť .................................................................................................................... 19
Co a jak si pamatujeme ........................................................................................................... 21
Proč a kdy trénovat paměť .................................................................................................... 27
2 F aktory, které ovlivňují paměť ........................................................................... 29
Vě k .......................................................................................................................................................... 29
Prostředí ............................................................................................................................................. 30
Zdraví a kondice .......................................................................................................................... 33
Pozornost a koncentrace ........................................................................................................ 36
Hravost a tvořivost ..................................................................................................................... 42
3 S nadné techniky pro lepší paměť .................................................................. 45
Akrostikum .................................................................................................................................... 45
Metoda loci ...................................................................................................................................... 47





Legenda ............................................................................................................................................... 49
Techniky pro zapamatování čísel .................................................................................... 50
Techniky pro zapamatování jmen .................................................................................. 52
4 T o nejlepší na konec ........................................................................................................... 55
Část II Praktická cvičení
Cvičení zaměřená na pozornost .............................................................................................. 61
Cvičení zaměřená na dlouhodobou paměť .................................................................... 69
Práce s textem ....................................................................................................................................... 79
Logická cvičení a hádanky ......................................................................................................... 85
Cvičení na trénink kreativity ..................................................................................................... 91
Cvičení zaměřené na osobní reálie ....................................................................................... 99
Hádanka na konec ........................................................................................................................... 100
Část III Výsledky
Cvičení zaměřená na pozornost ............................................................................................ 103
Cvičení zaměřená na dlouhodobou paměť .................................................................. 107
Práce s textem ..................................................................................................................................... 117
Logická cvičení a hádanky ........................................................................................................ 121
Závěr .................................................................................................................................................................. 125
Literatura a  zdroje ...................................................................................................................... 126





7
O autorce
Lenka Šnajdrová vede semináře trénování
paměti, provozuje webové stránky Mozkocvicna.cz a je
oficiální instruktorkou fitness programu Zumba®.
V roce 2008 dokončila rekvalifikační kurz
Pedagogické minimum pro lektory vzdělávání
dospělých a dlouhodobě působila jako lektorka
seminářů pro sestry. Od roku 2010 se vzdělává v České společnosti pro
trénování paměti a mozkový jogging, kde získala certifikát trenéra
paměti II. stupně. Spolupracuje s pořadem Radioporadna Českého
rozhlasu Hradec Králové.
Autorka pracovala jako zdravotní sestra u dětských i dospělých
pacientů, v současné době je zaměstnaná jako fundraiser
v sociálních službách.










9
Úvod
Jak to všechno začalo
Jedno jarní pondělí jsem v kanceláři otočila stolní kalendář a u
středy jsem měla velkými červenými písmeny zapsán příkaz: „ZRUŠIT!“
Ačkoli podle písma jsem to napsala já sama, vůbec jsem si nemohla
vzpomenout, co to znamená. Docela dlouho jsem na ten zápis
koukala stylem NEVĚŘÍM SVÝM OČÍM! Co a kdy mám proboha
zrušit? Nebo už jsem „to něco“ zrušila? Jedná se o něco, co má být ve
středu, nebo je třeba ve středu provést zrušení něčeho budoucího?
Hrome, kdy jsem to tam načmárala?
Přestože jsem se asi půl hodiny usilovně soustředila ve snaze
přinutit mozkové závity k činnosti, nepovedlo se to. Mozek mlčel.
Příšerně jsem se vyděsila, že mám nějakou závažnou chorobu,
Alzheimerem počínaje a mozkovým nádorem konče, a následně jsem
začala zuřivě prohledávat internet, cože to mám za diagnózu.
Zjištění, že v mém věku (něco přes 30) nejsou taková onemocnění častá,
mě ani trochu neuklidnilo.
Zato mě zaujal odkaz na kurzy trénování paměti. Okamžitě jsem
se zapsala, a to hned do toho pro trenéry, protože kurzy pro
veřejnost byly prezentované jako kurzy pro seniory. A tak to všechno
začalo...
Mimochodem víte, co se stalo ve zmiňovanou středu? Přesně
sem patří to pětipísmenné podstatné jméno v  prvním pádě čísla





10
Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci
jednotného začínající na osmé písmeno abecedy a končící na čtvr -
tou českou samohlásku. Je vám jasné, které to je, že? Tak já ho sem
nebudu psát...(A že jste si ta písmena abecedy odpočítali?!)
Do kurzu trénování paměti jsem šla s očekáváním, že se na učím
neselhávající způsoby, jak si zapamatovat jména, čísla, seznamy
a  podobně. Takové metody existují, říká se jim mnemotechniky,
a budeme se jim ještě podrobněji věnovat. Já sama jsem se
naučila snadno si zapamatovat Ludolfovo číslo na 100 desetinných míst
a všechny prezidenty USA, tak jak jdou po sobě. To je sice zajímavé
vědět, ale upřímně, ve svém životě tuto znalost vůbec
nepotřebuji. Co mi pomáhá, je vědomí, že si můj mozek dokáže
zapamatovat i takto dlouhé číselné nebo jmenné řady a že umím použít tuto
strategii v běžném životě. K tomu je třeba určitá dávka tvořivosti
a představivosti, abychom si přenesli jeden způsob učení do různých
situací. Takže kromě strategií rychlejšího zapamatování je třeba
zaměřit se i na kreativitu, představivost, pozornost, práci s textem atd.
Ale nejsou to jen čísla a jména, co si potřebujeme pamatovat. Kde
mám brýle? Kam jsem položil mobil? Kde jsem zaparkoval auto?
Na kolikátého jsem objednaná k lékaři? Co všechno musím dnes
stihnout? Jsme neustále zavaleni informacemi, náš mozek musí
pořád třídit, analyzovat, vyhodnocovat, organizovat a měnit plány.
Já jsem se v kurzech trénování paměti a dalších naučila mnoho
nového. To hlavní je:
1. Paměť je schopnost závislá na dalších kognitivních funkcích a na
dalších okolnostech.
2. Nejlepší způsob učení je hra.
3. Opakování není vždycky špatná strategie.
4. Trénování paměti není (jen) luštění křížovek, hádanek a kvízů.
5. S úsměvem jde všechno líp.





11
Úvod
Všechno tohle už dávno víte? Tak můžete tuhle knihu zahodit
s oprávněným pocitem, že jste právě spláchli svoje peníze do kanálu.
Nebo ji můžete někomu věnovat. Nebo vás možná zajímá, proč to
všechno tak je a jak toho využít ve svůj prospěch. Pak čtěte dál!
Pro koho je tato kniha?
• Pro za městnané lidi, kteří mají pocit, že potřebují „nakopnout
mozek“.
• Pro lidi, kteří chtějí aktivně odpočívat.
• Pro lidi, kteří se chtějí rozvíjet a učit se něco nového.
V čem vám kniha pomůže?
• Osvojíte si různé strategie na posílení paměti, které můžete
snadno začlenit do běžného života.
• Zažijete překvapení, co vaše paměť dokáže.
• Uvědomíte si, že se na svoji paměť můžete spolehnout.
Co najdete v této knize?
Kniha má celkem tři části. V té první si ukážeme, jak funguje naše
paměť, a naučíme se některé strategie, které nám mohou pomoci ji
zlepšit. Druhá část je plná praktických cvičení sloužících k posílení
vybavování, k tréninku kreativity, práce s textem a zlepšení pozor -
nosti. Třetí část, to jsou výsledky cvičení, kde si můžete ověřit, jak se
vám dařilo.





12
Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci
V  knize najdete spoustu příkladů ze života a cvičení vycházející
z českých reálií. Nezapomeňte ale, že každý člověk je jiný, a to, co
perfektně zafunguje u jednoho, nemusí fungovat u jiného.





Část I
 
Paměť










15
Trocha teorie
nikoho nezabije
Paměť je naším jediným bohatstvím.
Teprve přijdeme-li o ni, stanou se z nás skuteční žebráci.
J. E. D. Esquirol
Snad žádný jiný citát nevystihuje význam paměti pro člověka tak
dobře jako právě tento. Člověk je tvor velmi adaptabilní. Každý z nás
zná někoho, kdo žije např. bez končetiny nebo je slepý či hluchý
a dokázal se s tímto handicapem vyrovnat. Dnešní medicína zvládne
nahradit i životně důležité orgány, jako jsou játra a srdce. Ale lidská
paměť je zatím nenahraditelná. Paměť je tou, která nám říká, kdo
jsme, kam patříme, jak se jmenují naši blízcí, jak se máme najíst
příborem, ve kterém domě bydlíme, jakou vykonáváme práci.
Představa, že bych toto všechno ztratila, je pro mě nepředstavitelná.
Paměť je součástí kognitivních (poznávacích) funkcí, jejichž
centra jsou uložena v různých částech mozku. Kognitivní funkce nám
umožňují vnímat svět okolo nás, reagovat na něj, zvládat různé
činnosti. Kromě paměti řadíme ke kognitivním funkcím např.
pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení
a posuzování, schopnost řešení problémů, plánování a organizování. Je
důležité si připomenout, že jednotlivé funkce jsou vzájemně
propojeny a jedna bez druhé nemohou samostatně fungovat.
1
+





16
Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci
Sa motnou paměť můžeme jednoduše definovat jako proces, při
kterém jsou informace uchovány pro pozdější využití. Složitější
definice tento proces rozděluje na několik kroků – přijímání
(recepce), vštěpování (kódování), uchovávání (retence) a vybavování
(reprodukce).
Asi nejsnadněji můžeme paměť popsat v analogii s počítačem. Náš
počítač obdrží nějakou vstupní informaci z klávesnice nebo myši,
převede ji na speciální číselný kód a uloží ji na pevný disk nebo na
jiné médium, třeba CD. Data jdou zpětně vyvolat na monitor nebo
vytisknout, ale jestliže se počítač pokazí nebo nemá dostatek místa
k uložení informací, když dostane špatný příkaz k vyhledání nebo
pokud byl už soubor vymazán, vrátí nám informaci neúplnou nebo
žádnou. Informace je ztracena/zapomenuta. Stejně se to děje
v mozku – ráno se podíváme z okna, vidíme, že prší, a paměť nám
v ideálním případě okamžitě vyhledá informaci, kde je deštník. Možná
jsme ale deštník delší dobu nepoužili a vlastně nevíme, kam jsme ho
uložili. A musíme hledat.
Vezmeme-li do ruky knihy zabývající se pamětí, dozvíme se, že
máme paměť ultrakrátkou, krátkodobou, dlouhodobou,
střednědobou, senzorickou, pracovní, echoickou, ikonickou, epizodickou,
sémantickou, procedurální, implicitní, explicitní, deklarativní
a nedeklarativní, prospektivní, retrospektivní atd., podle toho, z jakého
pohledu se pamětí zabýváme. V této knize se budeme držet
základního rozdělení paměti z hlediska uchovávání informací na
krátkodobou a dlouhodobou. Budeme se také věnovat paměti
prospektivní, protože ta nám může způsobit spoustu trápení.





Trocha teorie nikoho nezabije
17
Paměť krátkodobá
Je prokázáno, že pozornost přitahují podněty, které nás ohrožují na
životě, nebo ty, které jsou vyhodnoceny jako neznámé, nové.
Představte si, že jste v bance a klient před vámi vytáhne platební kartu.
No, v bance asi žádné překvapení. Sotva si toho všimnete. Ale co když
vytáhne zbraň? Vaše pozornost bude plně probuzena. Pozornost má
opravdu zásadní vliv na to, co si zapamatujeme. Pokud jeden podnět
upoutá naši pozornost, ostatní podněty jsou většinou ignorovány.
V krátkodobé paměti se udrží informace asi 20 sekund. Stalo se
vám někdy, že jste si vyhledali telefonní číslo, zdánlivě si ho
zapamatovali, ale než jste ho vytočili celé, museli jste se na něj podívat
znovu? To není příliš výjimečná situace, naše pozornost se v době mezi
„zapamatováním“ čísla a jeho vytočením přesunula na jiný podnět.
Krátkodobá paměť je díky omezeným možnostem pozornosti
schopna uchovat jen malý počet položek. Kolik přesně? Můžeme si
to hned vyzkoušet!
Přečtěte si následující seznam jen 1× a pak napište všechna
slova, která jste si zapamatovali. Ten samý úkol můžete dát
svým přátelům nebo členům rodiny.
Chameleon, šváb, moucha, kůň, zajíc, lev, jetel, pelikán, slepice,
koza, holub, kráva, vlk, ovce.
Kolik slov jste si zapamatovali?
V podobných úkolech si člověk zapamatuje průměrně asi 5–9
položek a  nezáleží na tom, zda se jedná o  číslice, jména, písmena,
či slova. George Miller
1
v  roce 1956 shrnul kapacitu krátkodobé
1 G eorge Armitage Miller (1920–2012), americký psycholog





18
Jak si zlepšit pamČ  a koncentraci
paměti do „magického čísla sedm“. Sérií experimentů stanovil, že
člověk si dokáže krátkodobě zapamatovat sedm plus/minus dvě
položky. Po několika desetiletích se ukazuje, že kapacita je spíše čtyři
plus/minus dva (Cowan
2
, 2001). Pokud jste si zapamatovali alespoň
tři slova, vejdete se do limitu.
Možná jste si také všimli, že jste si zapamatovali spíše slova ze
začátku a z konce seznamu. To je také běžné. Na začátku úkolu je
naše pozornost zaměřena na jeho splnění, slova z konce jsou ta,
která jsme četli pár vteřin před jejich zapsáním, tudíž je máme ještě
v paměti. A schválně, zapamatovali jste si slovo jetel? To je slovo,
které do seznamu vlastně nepatří (všechna ostatní označují zvířata),
a je pro nás tedy neobvyklé a vzbuzuje pozornost.
Limit krátkodobé paměti je ve skutečnosti užitečný, pomáhá nám
zapomenout to, co už není důležité. Někdy až dodatečně zjistíme, že
informace byla přínosná, nicméně v dané chvíli jsme ji
nepotřebovali, proto byla zapomenuta.
Paměť dlouhodobá
Vzpomenete si, jakou barvu mělo vaše první kolo?
Vzpomenete si, s kým jste seděli v první třídě v lavici? Víte, která je
nejvyšší hora světa a kolik má metrů? Když odpovídáme na tyto otázky,
využíváme informace z dlouhodobé paměti. Její kapacitu a délku
doby uchování zapamatovaného ale není snadné změřit, na rozdíl
od paměti krátkodobé, u níž to jde poměrně snadno. Některé věci
přetrvají v naší paměti dlouho, jiné vymizí. Dlouhodobá paměť je
poměrně stabilní úložný systém, schopný uchovat velké množství
informací na dlouhou dobu.
2 N elson Cowan (*1951), americký psycholog





Trocha teorie nikoho nezabije
19
P ředstavte si situaci, kdy si musíte po 20 letech sednout na kolo
nebo přeplavat bazén. Budete to umět? Určitě ano. A vzpomenete
si stejně snadno na koncovky názvu oxidů podle oxidačního čísla
příslušného prvku? Možná, že každý ne. (Kdo ne, na konci kapitoly
najde odpověď.)
Dlouhodobou paměť můžete rozdělit na dva typy: procedurální
(nedeklarativní) a deklarativní. Procedurální paměť uchovává naše
dovednosti – jak se jezdí na lyžích, jak zapnout zip nebo knoflíky,
jak držet příbor apod.
Deklarativní paměť uchovává fakta – jaká je nejvyšší hora světa,
kdo je prezident USA, názvy oxidů podle oxidačního čísla
příslušného prvku a také fakta o nás samotných – jak se jmenují naši rodiče,
kam jsme chodili do školy apod.
A tady jsou slibované koncovky názvu oxidů: -ný, -natý, -itý, -ičitý,
-ičný, -ečný, -ový, -istý, -ičelý.
Prospektivní paměť
Prospektivní paměť se zabývá budoucností. Jejím úkolem je
připomenout informaci v určitém budoucím čase (vázaná na čas) či po
určitém ději (vázaná na událost).
Když jsem chodila do školy, měli jsme kronikáře, který
zaznamenával události minulé. Dnes máme kalendáře, diáře, adresáře,
chodíme na různé semináře a bohužel většina z nás nemá sekretáře ani
sekretářku, kteří by nám připomínali události budoucí...
Zažili jste situaci, kdy:
• jste si včas nevzali svůj lék?
• jste někomu nevyřídili vzkaz?
• jste zapomněli na domluvenou schůzku?






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.