načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak se stát obchodním zástupcem -- Tipy a triky pro úspěšný přijímací pohovor a zkušební dobu – Miroslav Konopáč

Jak se stát obchodním zástupcem -- Tipy a triky pro úspěšný přijímací pohovor a zkušební dobu
-11%
sleva

Elektronická kniha: Jak se stát obchodním zástupcem
Autor: Miroslav Konopáč
Podnázev: Tipy a triky pro úspěšný přijímací pohovor a zkušební dobu

Nejprve se stručně seznámíme s náplní práce obchodního zástupce a také s dovednostmi, které jsou potřebné pro toto povolání. Dále zde najdeme rady ohledně hledání pracovního místa, psaní životopisů i motivačních dopisů a především, jak ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  195 Kč 174
+
-
5,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 143
Rozměr: 21 cm
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Práce
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0167-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Nejprve se stručně seznámíme s náplní práce obchodního zástupce a také s dovednostmi, které jsou potřebné pro toto povolání. Dále zde najdeme rady ohledně hledání pracovního místa, psaní životopisů i motivačních dopisů a především, jak uspět v průběhu výběrového řízení i osobního pohovoru. Poslední kapitola obsahuje různá doporučení, jak úspěšně projít zkušební dobou. Strategie a rady, jak zdolat překážky, které nám brání v dosažení pozice obchodního zástupce. Příručka.

Popis nakladatele

Kniha odhaluje způsoby, jakými přemýšlejí ti, kteří si nové zaměstnance vybírají. Ukáže vám, jak se s nimi naladit na stejnou notu a přesvědčit je o vaší užitečnosti a jedinečnosti. Krok za krok vás provede jednotlivými částmi výběrového řízení, poradí vám, co dělat, jak odpovídat a čemu se vyhnout. Po přečtení této knihy můžete rovnou jít a vyhrát výběrové řízení ve firmě, kterou jste si zvolili!

Ve druhé části knihy zjistíte, co vše se musíte naučit a jak pracovat, abyste zdárně přežili zkušební dobu a dokázali, že výběr vaší osoby byl dobrou volbou. Poznáte, co vás v prvních dnech a týdnech ve firmě čeká, zjistíte, jak se rychle zapracovat a stát se užitečným a oceňovaným členem týmu.

Autorem knihy je zkušený trenér prodejců a obchodních zástupců, který řadu let ve firmách zodpovídal za výběr a přijímání obchodníků a jejich školení, vedl obchodní týmy a sám začínal jako obchodní zástupce. Autor tedy dobře ví, co je třeba dělat a jak se chovat, aby si vás firma vybrala, abyste byli hvězdou výběrového řízení, a o všechny své znalosti se s vámi v této knize podělí. (tipy a triky pro úspěšný přijímací pohovor a zkušební dobu)

Další popis

Chcete se stát obchodním zástupcem, obchodníkem či prodejcem ve vysněné firmě? Chcete úspěšně zvládnout výběrové řízení a vyhrát ho? Na jednoduchých a velice praktických příkladech se dozvíte, co máte dělat a jak se máte chovat, abyste se stali těmi nejlepšími uchazeči o volné místo a potvrdili to i ve zkušební době.


Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miroslav Konopáč - další tituly autora:
Jak se stát obchodním zástupcem -- Tipy a triky pro úspěšný přijímací pohovor a zkušební dobu Jak se stát obchodním zástupcem
Prodávejte jako ti nejlepší! -- Osvědčené tipy a triky pro prodejce a obchodní zástupce Prodávejte jako ti nejlepší!
 (e-book)
Prodávejte jako ti nejlepší! -- Osvědčené tipy a triky pro prodejce a obchodní zástupce Prodávejte jako ti nejlepší!
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

obchodním

zástupcem

Miroslav Konopáč

Jak se stát

Tipy

a

triky

pro

úspěšný

přijímací pohovor

a

zkušební dobu



Miroslav Konopáč

obchodním

zástupcem

Jak se stát

Tipy

a

triky

pro

úspěšný

přijímací pohovor

a

zkušební dobu

Grada Publishing


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy

nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě

bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této

knihy bude trestně stíháno. Mgr. Miroslav Konopáč Jak se stát obchodním zástupcem Tipy a triky pro úspěšný přijímací pohovor a zkušební dobu Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6248. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Hana Borovská, Ph.D. Obálka, grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 144 1. vydání, Praha 2016 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2016 Cover Photo © Depositphotos/feedough ISBN 978-80-271-9243-4 (ePub) ISBN 978-80-271-9242-7 (pdf ) ISBN 978-80-271-0167-2 (print) Obsah O autorovi ........................................................................................................................................................... 7

Úvod ........................................................................................................................................................................... 9

Jak s knihou pracovat? ............................................................................................................. 10

1. Jak vypadá práce obchodního zástupce? ............................................................ 13

Co byste o práci obchodního zástupce měli vědět a jinde vám

to neřeknou ...................................................................................................................................... 13

Za co dostanete zaplaceno? ................................................................................................. 15

Pro koho je práce obchodního zástupce vhodná? .............................................. 19

2. Dovednosti, které k  získání místa potřebujete ............................................. 21

Komunikace – základní dovednost obchodníků ................................................ 21

Komunikace není totéž co mluvení ............................................................................... 22

Naučte se přizpůsobit komunikaci tomu, s kým mluvíte ............................. 23

Kontrolujte svoji řeč těla ........................................................................................................ 23

Prodejní dovednosti .................................................................................................................. 24

Empatie ............................................................................................................................................... 25

3. Kde se dozvíte o  volných místech? .............................................................................. 27

Personální agentury ................................................................................................................... 27

Kde ještě hledat volná místa? ............................................................................................. 28

4. Motivační dopis a  životopis ................................................................................................ 31

Struktura ............................................................................................................................................ 32

Přiměřený rozsah ........................................................................................................................ 33

Nelžete ................................................................................................................................................. 33

Používejte spisovnou češtinu .............................................................................................. 33

Grafika ................................................................................................................................................. 34

Motivační dopis ............................................................................................................................ 34

Adresa, předmět, oslovení – důležité detaily .......................................................... 35

5. Email jste odeslali, co bude dál? ..................................................................................... 37

Nic se nestane ................................................................................................................................. 37

Nemáme vhodné volné místo ............................................................................................ 38

Volné místo jsme již obsadili jiným kandidátem ................................................ 38

Pozvání k pohovoru .................................................................................................................. 39

6. Příprava na pohovor ...................................................................................................................... 45

7. Osobní pohovor: jak bude probíhat a  jak při něm uspět? .............. 49

Jak vzbudit dobrý dojem? ..................................................................................................... 51

Otázky, které můžete dostat, a jak na ně (ne)odpovídat ................................ 53

Otázky, které je vhodné při pohovoru položit (a které nepokládat) .... 68 8. Skupinové výběrové řízení a  jak si ho užít? ...................................................... 71

Jak uspět? ........................................................................................................................................... 72

Klíčové rady před skupinovým výběrovým řízením ........................................ 83

Průběh skupinového výběrového řízení .................................................................... 86

Výsledky výběrového řízení a jak s nimi pracovat ........................................... 100

9. Jak přežít zkušební dobu? ................................................................................................... 103

Buďte pozitivní ............................................................................................................................ 103

Zpívejte se sborem .................................................................................................................... 105

Dělejte to, za co vás platí ...................................................................................................... 106

Učte se, učte se, učte se ......................................................................................................... 106

Staňte se součástí týmu ......................................................................................................... 110

Prodávejte se ................................................................................................................................ 111

Nezdráhejte se zviditelnit i mimo váš tým ............................................................. 113

Vyhněte se velkým malérům ............................................................................................ 113

Nejste samostatná jednotka ............................................................................................... 114

Pracovní doba .............................................................................................................................. 114

Buďte společenští ....................................................................................................................... 115

Važte si svého zaměstnavatele .......................................................................................... 115

Ukončení zkušební doby ..................................................................................................... 118

Závěr ..................................................................................................................................................................... 119

Přílohy ................................................................................................................................................................. 121

Vzor životopisu ........................................................................................................................... 121

Vzor motivačního dopisu ................................................................................................... 122

Test obchodně matematických dovedností .......................................................... 123

Test analytických schopností ............................................................................................ 127 O autorovi Miroslav Konopáč začal s obchodováním před více než dvaceti lety. Nejprve podnikal samostatně. Postupně se vše sám učil a byla to pro něj tvrdá škola. Později pracoval jako obchodník v největší firmě v oblasti spotřebního zboží, kde naopak prošel školou prodeje, která se tehdy prosazovala v mezinárodním firemním prostředí.

V dalších letech měl možnost podívat se na prodej z druhé strany, očima odběratelů. V té době už začínal pracovat na rozvoji zaměstnanců a podílet se na jejich výběru a přijímání.

V následujícím období působil v oblasti bankovnictví, kde se opět podílel na výběru a rozvoji lidí a také na strategiích prodeje výrobků a služeb klientům. Spolu s tím přebíral zodpovědnost za vedení podřízených. Oblast prodeje rozšířil i o dovednost prodeje vlastního oddělení dovnitř firmy.

Předtím, než se začal naplno věnovat tréninku a rozvoji lidí, pracoval mnoho let s obchodníky na trhu. Absolvoval tisíce obchodních schůzek, koučinkových setkání, rozhovorů a obchodních cest s prodejci.

Dnes působí jako vyjednavač, zastupuje jednotlivce i firmy na obchodních schůzkách. Kromě toho vede tréninky a školení v oblasti měkkých dovedností a poskytuje podporu jako konzultant.

Autor se řídí zásadou, že nejlepší je dělat věci jednoduše a přirozeně. Čím je postup složitější, tím spíše se vše může pokazit. Proto i v této knize používá jednoduché, praktické návody a doporučení. Úvod Touto knihou nepotěším firmy, které zaměstnávají tisíce obchodních zástupců, prodávajících jejich výrobky nebo služby. Noční můrou bude moje kniha pro personalisty, kteří se snaží vybrat nejvhodnější kandidáty na skvělá uvolněná místa ve svých firmách. Od této chvíle bude moci být tím pravým adeptem na místo prodejce každý, kdo se bude řídit mými radami.

Radost naopak udělám lidem, kteří se obchodními zástupci ve firmách teprve stát chtějí. Lidem, kteří si chtějí užívat života zaměstnanců, co nemusí sedět v kanceláři, jsou neustále v kontaktu se zákazníky a mohou sami ovlivňovat výši svého platu.

Zklamání ušetřím všechny, kdo by se chtěli práci obchodních zástupců a prodejců věnovat, ale s mojí pomocí zjistí, že by to nebylo nic pro ně.

Co všechno se tedy v této knize dozvíte? Pochopíte, co to znamená pracovat ve velké společnosti na pozici obchodního zástupce. Označení „obchodní zástupce“ budu v této knize používat spolu s výrazy „prodejce“ a „obchodník“, protože různé firmy pracovníky na podobných prodejních pozicích pojmenovávají různými způsoby. Všechna tato pojmenování však zde mají stejný význam a popisují jednu a tutéž pracovní pozici.

Dále se dozvíte, jak tato místa vyhledávat a jak se o ně správně ucházet. Jak se stát obchodním zástupcem

Krok za krokem si ukážeme co dělat, aby vás vybrali

na obchodní pozici do vaší vysněné firmy.

Zjistíte také, co vás čeká v případě, že projevíte zájem o pozici prodejce. Provedu vás celým procesem výběrového řízení a naučím vás, jak se stát tím nejlepším kandidátem a výrazně zvýšit svoji šanci na přijetí.

Budete mít možnost vyzkoušet si úlohy z výběrových řízení a připravit se na ně. Dále vás seznámím s nejčastějšími otázkami, se kterými se můžete při výběrových řízeních setkat, a napovím vám, jak na ně odpovídat.

Rady a tipy z této knihy vám tak dají veliký náskok před ostatními kandidáty a zvýší vaši šanci na úspěch. Jak s knihou pracovat? Kniha vás provede celým procesem hledání místa a výběrového řízení krok za krokem. Pokud jste na začátku a přemýšlíte o pozici prodejce, bude pro vás nejlepší přečíst si knihu celou. Jestliže jste už v hledání místa pokročili do další fáze, můžete začít v bodě, v němž se právě nacházíte. K předchozím kapitolám se můžete podle své potřeby vždy vrátit.

Mnoho let jsem pracoval jako prodejce a obchodní zástupce. Byl jsem zaměstnán u největších z největších a vyzkoušel jsem si, jaké je to být součástí ohromné rodiny prodejců. Postupem času jsem se začal podílet na školení nováčků a podpoře stávajících zaměstnanců. Přešel jsem na pozici trenéra a pravidelně jsem se účastnil výběru

Úvod

11

nových zaměstnanců do obchodního oddělení. Spolu s jejich nadří

zenými jsem se podílel na rozvoji zaměstnanců, jejich školení a za

pracování. Dobře tedy vím, co je třeba dělat a jak se chovat, aby si

vás firma vybrala, abyste byli hvězdou výběrového řízení a výrazně

zvýšili své šance na úspěch. O všechny své znalosti se s vámi v této

knize podělím.

13

1

Jak vypadá práce

obchodního zástupce?

V této knize se budu věnovat hlavně práci obchodního zástupce ve

velkých, většinou nadnárodních společnostech. Důvodem je to, že

zaměstnávají na obchodních pozicích nejvíce lidí, a je tedy velká

pravděpodobnost, že se tam budete ucházet o místo i vy. Zároveň

mají nejpropracovanější systém výběru lidí, a proto se na něj můžete

nejlépe připravit. Tato kniha vám v tom může významně pomoci.

Neznamená to však, že byste moje rady nemohli využít, pokud se

budete ucházet o místo v menší nebo docela malé firmě. Naopak,

v tom případě budete zřejmě naprosto excelovat a zdaleka přesaho

vat očekávání svých budoucích zaměstnavatelů – jen způsob výběru

vhodného adepta i jeho následná práce mohou být méně strukturo

vané či propracované, než je tomu u velkých mezinárodních firem.

Co byste o práci obchodního zástupce

měli vědět a jinde vám to neřeknou

Co byste tedy o  práci obchodního zástupce měli vědět, abyste si

byli jisti, že ji chcete dělat? Vaším úkolem bude zastupovat firmu,

pro kterou pracujete, u  zákazníků. Budete zákazníky osobně na

vštěvovat a s největší pravděpodobností jim prodávat výrobky nebo

služby. Obchodní zástupce dostane služební auto, služební mobil,

svěří mu portfolio zákazníků, nějaký region nebo obojí. K tomu ho

14

Jak se stát obchodním zástupcem

firma většinou vybaví notebookem, který obsahuje data o zákazní

cích a výrobcích a který umožňuje vytvářet objednávky – pokud je

obchodník sám uzavírá. Samozřejmostí je, že služební auto můžete

používat i ve svém volném čase – vykazujete potom soukromé kilo

metry a za ně je vám strhávána určitá částka. Rčení, že nejlevnější

auto je to služební, platí na 100 %.

V tuto chvíli si mnohý ze čtenářů řekne: Super, dostanu auto, mo

bil a budu si jezdit jako pán, budu si domlouvat schůzky podle po

třeby, nálady a sympatií zákazníků. Takto práce obchodních zástup

ců často vypadala v 90. letech a někde možná i později. Dnes však

už s něčím podobným rozhodně nepočítejte. Spolu s přidělenými

zákazníky a regionem dostanete obvykle též určeno, kdy a ke komu

musíte jet, jak často v měsíci nebo roce máte určitého zákazníka na

vštívit a v které dny to bude. Často dokonce dostanete doporučení,

kolik času máte u zákazníka strávit, abyste stačili splnit všechny své

úkoly. Vaše návštěvy u klientů budou několikrát kontrolovány růz

nými způsoby. Je pravděpodobné, že budete mít v autě nebo v mobil

ním zařízení modul GPS, díky kterému si váš nadřízený v kteroukoli

dobu může zobrazit na mapě místo, kde se zrovna nacházíte. Někdo

to může vnímat jako šikanu, slídilství a buzeraci, ale je to tak. Fir

ma to bude nejspíš zdůvodňovat tvrzením, že chrání vaše auto proti

krádeži, že chrání vás, aby se vám něco nestalo, bla bla bla. Hlavním

cílem firmy ale vždy zůstává postarat se o to, abyste se neflákali a co

nejlépe využívali pracovní dobu. Pokud budete mít rozumného šéfa,

dá se s tím žít. Setkal jsem se ale i s případem, kdy nadřízený volal

obchodnímu zástupci a ptal se ho, proč strávil na cestě mezi dvěma

zákazníky deset minut místo obvyklých pěti. Vysvětlením bylo, že si

onen zaměstnanec potřeboval odskočit, a tak si udělal v lese zastáv

ku. Připadá vám to jako zlý sen? Ano – ale na těchto pozicích už to

asi lepší nebude. Zaměstnavatelé si kupují váš čas, vaši pracovní sílu

1. Jak vypadá práce obchodního zástupce?

15

a chtějí toho za své peníze dostat co nejvíce. Pokud byste nemohli

takhle žít, zvažte jinou práci nebo si předem zjistěte, zda jsou za

městnanci ve firmě, do které se hlásíte, tímto způsobem sledováni.

Nedoporučuji však ptát se na to při pohovoru – jestliže se ovšem

s místem obchodního zástupce nechcete rozloučit a dát najevo, že

nejste pravým kandidátem na nabízenou pozici. Tím jsme obraz

obchodního zástupce, který si volně jako pták poletuje, kam se mu

právě zachce, hned na začátku trochu poupravili.

Zde ale sledování vaší práce nekončí – GPS je pro firmy samozřej

most, kterou ani za sledování zaměstnanců nepovažují. Očekávají, že

v práci budete na místě, které vám bylo určeno. Další oblastí, v níž

budete sledováni, je oblast výsledková. To je totiž ten hlavní důvod,

proč si vás firma koupila – abyste jí donesli požadované výsledky.

Za co dostanete zaplaceno?

Podle výsledků budete hodnoceni a také placeni. V naprosté většině

firem se mzda skládá z několika částí: ze základní mzdy, pohybli

vé části mzdy, kterou ovlivňujete svými výsledky, a případně ještě

z mimořádných bonusů za nadstandardní výsledky, přístup, nápady.

Poměr základní mzdy a pohyblivé složky, se obvykle pohybuje v roz

mezí 40–60 % s převahou základu či druhé části mzdy. Čím větší

je vaše základní mzda, tím menší máte možnost svojí prací ovlivnit

celkovou výši svého platu. Zároveň však máte o to větší jistotu, že

domů nepůjdete jen se žebračenkou v případě, že se vám nebude da

řit plnit plán. Mimořádné bonusy budou v poměru k celkové mzdě

zanedbatelné – mohou mít často podobu výrobků, propagačních

předmětů nebo jiných dárků, což ale vůbec nemusí být špatné. Kdo

by se nešel podívat na pěkný koncert nebo na sportovní zápas, když

16

Jak se stát obchodním zástupcem

ho zaměstnavatel sponzoruje? Ani poukázka do drahé restaurace

není k zahození, protože sami od sebe byste tam asi nešli.

A jak tedy může obchodník ovlivnit svůj plat? Za co je hodno

cen? Mezi firmami existují rozdíly, obecně se ale dá říci, že větši

nou budete hodnoceni za prodej. Pokud se firmy zrovna nezabývají

charitou, jsou živy prodejem. Jak uvidíte v další části knihy, prodej

ní dovednosti jsou klíčové pro úspěch ve výběrovém řízení. Důvo

dem je to, že se od vás očekává prodej. Jedním z vašich měsíčních

cílů bude objem prodeje: kolik výrobků nebo služeb prodáte svým

zákazníkům ve vašem regionu. Plnění plánu prodeje je jedním ze

základních ukazatelů, který sledují všichni – od obchodních zástup

ců až po generálního ředitele. Tím, kdo je první na ráně – v dob

rém i ve zlém, je přitom právě obchodník. On se každý den setkává

se zákazníky, on je zodpovědný za prodej a měl by přinášet dobrá

prodejní čísla. Možná vás zarazilo, že jsem napsal, že prodej bude

pravděpodobně vaší hlavní zodpovědností. Je pravda, že jsou spo

lečnosti, kde se prodej realizuje přes call centrum nebo cestou velko

obchodů. Obchodník je potom zodpovědný za distribuci – tedy za

to, že má zákazník na výběr co nejširší portfolio výrobků (příchutí,

barev, velikostí...), dále za vystavení – tedy za to, že jeho výrobky

budou na nejlepších místech, na očích zákazníkům, na dosah ruky,

a dále za vhodnou propagaci – za správný druh a množství propa

gačních letáčků, cenovek, plakátů... Další zodpovědností může být

prodej za správné ceny – tedy to, aby váš zákazník neprodával vaše

výrobky dráž než konkurenční v případě, že je nakupuje za stejnou

cenu. Jestliže máte u zákazníka správné výrobky na správném místě

za správnou cenu a se správnou podporou, a přesto se neprodávají

tak, jak určuje plán, rozumné firmy chápou, že jste pro prodej uděla

li maximum. Neznamená to, že byste dostali peníze za prodej, když

nesplníte cíl, ale možná dostanete odměnu alespoň za další oblasti

1. Jak vypadá práce obchodního zástupce?

17

práce u zákazníka (za distribuci, vystavení, propagaci), pokud byla vaše odměna tímto způsobem nastavena.

Kromě prodeje a propagace výrobků, budete mít ve svých cílech asi i počet aktivních zákazníků, tedy zákazníků, kteří v určeném období odebrali zboží a zaplatili za něj. Tento cíl má několik částí. První je udržení současných zákazníků. Někdy to bývá v této oblasti nejsnadnější cíl. Pokud už máte zákazníka, který vaše zboží prodává, je velká pravděpodobnost, že u vás také zůstane. Základní pravidlo, jak zákazníka neztratit, zní: NENAŠTVAT HO. Když ho budete pravidelně navštěvovat nebo mu volat, když mu budete dodávat zboží podle jeho objednávek, když mu občas dáte nějaký propagační předmět a když se budete umět naladit na jeho notu a příjemně si s ním popovídat, mohl by vám zůstat věrný. Musíte ovšem počítat i s tím, že vašeho klienta bude navštěvovat také konkurence a bude se ho snažit získat do své „stáje“. Totéž totiž budete muset dělat i vy – získávat nové zákazníky. Až poznáte region, ve kterém budete pracovat, zjistíte, kdo by se mohl stát vaším novým zákazníkem. Je to ten, kdo prodává výrobky konkurence nebo druh vašich výrobků či služeb ještě neprodává a mohl by.

Jak získávání zákazníků, tak jejich udržení, vyžaduje dobrou komunikaci, odvahu je navštěvovat a v neposlední řadě i schopnost být „splachovací“. Mnohokrát si vyslechnete odmítnutí, nadávky, urážky, pocítíte výsměch. Pokud to dokážete překonat a vydržet až do chvíle, kdy vás lidé pochválí nebo vám poděkují, jste správným člověkem pro tuto práci.

Už byla řeč o tom, že vašimi zákazníky budou lidé, kteří odebrali zboží a zaplatili za ně. A to je další oblast vašich zodpovědností. Někteří zákazníci budou zboží odebírat na fakturu – nebudou tedy platit v hotovosti, ale pošlou peníze na účet až za několik dnů nebo týdnů. Tedy měli by je poslat. Někteří na to však zapomenou a malá Jak se stát obchodním zástupcem část odběratelů úmyslně nezaplatí. A  protože vás zaměstnavatel bude platit z peněz od zákazníků, budete se starat i o to, aby klienti skutečně včas platili. Vaše finanční oddělení vám možná poskytne seznam neplatičů a vy je budete během svých pravidelných návštěv upozorňovat na nezaplacené faktury a žádat je o zaplacení. Většina zaplatí a zbytek na vás bude zkoušet různé finty: „Nemám peníze.“, „Už jsem zaplatil.“, „Zaplatím později.“ Zvažte tedy, zda k takové komunikaci máte předpoklady a jste jí dlouhodobě schopni. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že některé rozhovory se zákazníky o penězích mohou být velice nepříjemné.

Hlavní zodpovědnosti obchodního zástupce jsou:

• Prodej

• Distribuce

• Vystavení zboží

• Propagace

• Správné ceny

• Počet zákazníků

• Zaplacené faktury Řekli jsme si, že hlavní náplní vaší práce bude prodej, propagace výrobků a  péče o  zákazníky. Další vaše aktivity se už nemusí týkat přímo prodeje, ale vždy s ním budou nějak souviset. Může se jednat o sběr různých dat o zákaznících a konkurenci, o mapování dalších příležitostí na trhu, účast na propagačních akcích vašich výrobků a podobně. Mnoho údajů  tohoto druhu budete zadávat do notebooku nebo vyplňovat do papírových tabulek. Čím více elektroniky a čím větší firma, tím bude vaše administrativní zátěž větší.

*




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.