načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak se dívám na svět ... -- Základy mikroekonomie s humorem, Po-Cho-Pil !!! - Ing. Filip Ježek Ph. D.

Jak se dívám na svět ... -- Základy mikroekonomie s humorem, Po-Cho-Pil !!!
-11%
sleva

Elektronická kniha: Jak se dívám na svět ... -- Základy mikroekonomie s humorem, Po-Cho-Pil !!!
Autor:

V roce 2016 byla vydána e-kniha Jak se dívám na svět ... Soudobé projevy globalizace. Druhá kniha v řadě Jak se dívám na svět ... Základy mikroekonomie s humorem, Po - Cho - Pil !!! se ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  79 Kč 70
+
-
2,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » TZ-one
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 122
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

V roce 2016 byla vydána e-kniha Jak se dívám na svět ... Soudobé projevy globalizace. Druhá kniha v řadě Jak se dívám na svět ... Základy mikroekonomie s humorem, Po - Cho - Pil !!! se pokouší humornou formou přiblížit čtenáři základy mikroekonomie. Kniha je určena pro širokou veřejnost. Rovněž i studenti si mohou studium ulehčit tím, že na složité definice a modely světa ekonomie se podívají z té druhé "lidské" strany. Kniha přibližuje čtenáři humornou formou témata: Principy ekonomie, směna, trh a jeho elementy, Spotřebitelovo chování, Chování výrobce a volba technologie, Dokonalá konkurence, Nedokonalá konkurence (Monopolistická konkurence, Oligopol s dominantní firmou, Koluzivní oligopol, Monopol), Trh výrobních faktorů (Trh práce, Trh půdy, pozemková renta, ekonomická renta a transferový výdělek, Trh kapitálu, Hledání efektivních investic), Tržní selhání, Vládní selhání a teorie veřejné volby. Nutno poznamenat, že populární forma prezentace mikronomie nesnižuje odbornou úroveň knihy.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Základy mikroekonomie s humorem

Po - Cho - Pil !!!

Ing. Filip Ježek, Ph.D.

Prosinec 2016


Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Základy mikroekonomie s humorem

Po - Cho - Pil !!!

Ing. Filip Ježek, Ph.D.

Prosinec 2016


Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Informace pro čtenáře

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena v žádné podobě

bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Používání elektronické verze knihy je určeno jen osobě, která ji legálně nabyla, a to v rozsahu stanoveném

autorským zákonem.

Jakékoliv neoprávněné užití jako např. kopírování, úpravy, konverze do jiných formátů, prodej, pronájem,

půjčování, darování, umísťování na servery, sdílení atp. je zakázáno!

Vydání první 2017

Autor:

Ing. Filip Ježek, Ph.D.

recenze: prof. Ing. Zdeněk Mikoláš, CSc.

obálka a foto © prof. Ing. Zdeněk Mikoláš, CSc.

© Mgr. Tomáš Zahradníček - TZ-one

ISBN: 978-80-7539-034-9 (ePub verze)

ISBN: 978-80-7539-035-6 (mobi verze)


Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Zprávy z medií

Firmám se daří, nabízejí zaměstnancům více benefitů než loni

České ekonomice i firmám se daří, a to se pozitivně odráží v nabídce zaměstnaneckých výhod

– společnosti v Česku jich poskytují v průměru 12, tedy o dvě více než loni. Nejvíce nabízeným

benefitem zůstává již potřetí mobilní telefon v nabídce 88 % firem a příspěvek na vzdělávání

(83 %), který je dlouhodobě také nejdynamičtějším benefitem. Největší meziroční nárůst

zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %), které tak

dokazují rostoucí trend podpory dlouhodobých benefitů. Na jednoho řadového zaměstnance

firmy v průměru vydají 10-15 tisíc korun.

• Největším českým ICT firmám se daří Sto nejúspěšnějších českých technologických firem zvýšilo své meziroční tržby v průměru o 13,3 %. Pro efektivitu českého technologického průmyslu hovoří i to, že uvedeného výsledku firmy dosáhly při nárůstu počtu zaměstnanců jen o 5,4 %.

• Nebankovním firmám se daří, poskytly o desetinu více peněz Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním pololetí poskytly prostřednictvím leasingu, úvěrů a factoringu celkem 84 miliard korun, což je o desetinu více než před rokem. O více než 15 procent stouplo financování podnikatelských investic úvěry a leasingem, o šest procent vzrostlo financování spotřebitelskými úvěry či leasingem a o sedm procent financování factoringem.

• Jde jen o tři náhodně vybrané zprávy, které stručně naznačují, v jaké době žijeme. Umíme najít odpovědi, proč tomu tak je? Autor knihy s humorem nabízí některé pohledy na mikroekonomii, které nabízejí teoretické odpovědi k výše uvedeným událostem.

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Prolog

Vážená čtenářko, vážený čtenáři,

sedím v tělocvičně malé základní školy s mateřsk ou škol kou. Všichni očekávají návštěvu

vzácné trojice - Mikuláše s andělem a čertem. Čert nezlobí, anděl je laskavý a Mikuláš naděluje

hodným dětem dárečky. To je běžná událost na vesnicích. Ale najednou je tu něco jiné ...

Rodiče a děti zvou Mikuláše se svými pomocníky do tříd. Maminky předvádějí cukroví a jiné

dobroty, které připravily pro návštěvníky akce. Hned vedle však jsou prodejní stánky dětí, nejen

ze základní školy, ale i ze školky, kde nabízejí své výrobky tu za korunku, dvě a někdy za více

penízků.

Kroutím spokojeně hlavou nad tím, jak elegantně učitelský sbor učí děti počítat, nabízet

výrobky, diskutovat, ocenit si svou práci, zkrátka prakticky se připravovat na život.

Bez rozpaků jsem si koupil dětské produkty u několika stánků.

Odcházím z mikulášského odpoledne a v uších mi zní slova ředitele školy "... škola musí být

praktická, ... z "vydělaných" peněz (darů) koupíme dětem sazeničky stromečků, aby je zasadili,

místo těch, které jsme koupili do tříd k vánoční výzdobě". Tak tomu říkám výchova

mikroekonomie v praxi!

Budiž tedy tato kniha poděkováním moudrým učitelům a dětem s talentem žít prakticky

a zodpovědně.

Zdeněk Mikoláš

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Základy mikroekonomie s humorem

Filip Ježek

Po-Cho-Pil !!!

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Obsah eseje

Úvodem ...................................................................................................................................... 8

Principy ekonomie, směna, trh a jeho elementy .................................................................. 10

Spotřebitelovo chování ........................................................................................................... 28

Chování výrobce, volba technologie ..................................................................................... 39

Dokonalá konkurence ............................................................................................................ 56

Nedokonalá konkurence ........................................................................................................ 66

Monopolistická konkurence ................................................................................... 66

Oligopol s dominantní firmou ................................................................................. 68

Koluzivní oligopol .................................................................................................. 71

Monopol ................................................................................................................ 72

Trh výrobních faktorů ........................................................................................................... 79

Trh práce ............................................................................................................... 82

Trh půdy, pozemková renta, ekonomická renta a transferový výdělek .................. 88

Trh kapitálu ........................................................................................................... 90

Hledání efektivních investic ................................................................................... 94

Tržní selhání ........................................................................................................................... 97

Vládní selhání a teorie veřejné volby .................................................................................. 107

Seznam grafů ........................................................................................................................ 115

Seznam tabulek ..................................................................................................................... 116

Rejstřík .................................................................................................................................. 117


Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Úvodem

Ukazuje se, že dnešní uspěchaná doba vede k tomu, že většina lidí hledá úspěch s co

nejmenší nutností vynaložit úsilí. To se týká pochopitelně i studentů, kteří hledají způsob, jak

se co nejméně učit a přitom uspět při zkouškách. Je to sice naprosto logické a v souladu

s ekonomickými principy, avšak vše má své hranice. Ve skutečnosti nejde pouze o to uspět

při zkouškách, hlavním cílem každého studenta by mělo být, aby pochopil. Teprve pak může

s nabytými vědomostmi dále pracovat. Tato doba však přinesla ještě jeden fenomén –

vzhledem k tomu, že v současnosti je jisté jen to, že všechno je nejisté, většina lidí vyhledává

zábavu, dokud je to možné. Pak to vypadá tak, že namísto toho, aby se student řádně

připravoval a studoval, vyhledává jiné, zábavnější způsoby, jak strávit čas. Jenomže podat

přihlášku na školu a pak se neučit je jako nasednout do automobilu, nastartovat, rozjet se,

a pak nechtít ovládat volant - jak tohle může asi dopadnout, pokud právě nesedíme

v autonomním automobilu?

Problém je v tom, že ne vždy platí předpoklad existence radosti bez bolesti. Někdy člověk

zkrátka musí makat, aby později nemusel plakat. Studium v očích současného studenta je

často považováno jako ne příliš příjemná aktivita. Takový student pak často nevidí smysl svého

studia, a někdy má i negativní vztah k tomu, co studuje. Jestliže ale někdo nadává na to, co

dělá, pak je to pravděpodobně důsledkem dvou věcí – buď to dělá špatně a nerozumí tomu,

nebo tomu rozumí až příliš dobře. Platí to obecně, ale pokud hovoříme o studentech, je

pravděpodobnější spíše první zmíněná možnost. Jinak řečeno, student by nikdy neměl

nadávat na to, co studuje, protože tím většinou dokazuje, že se toho stále ještě moc nenaučil.

Kdo ale nese vinu? Je to student, který se neučil a nenaučil, nebo pedagog, který neučil nebo

nebyl schopen naučit? Odpověď je jednoduchá – mohou za to oba. Nepodařilo se jim totiž

vzájemně naladit na tu správnou notu. Vztah učitel-žák přitom ze své podstaty nikdy nebyl,

není a nebude nepřátelský! Moderní doba, časté hledání zábavy a vnímání studia jako

nezábavné a nepříjemné aktivity však vede k celospolečenskému vnímání vztahu učitel-žák

zcela opačně.

Lidé jsou však zkažení, hříšní a přirozeně dělají chyby. V poslední době společnost

zaznamenala takový pokrok, že jsme spoustu věcí zapomněli a nechali vzadu za sebou.

Některé špatné, ale i dobré. A tak jsme například zapomněli, že s poctivostí, ctí, vírou, pevnou

vůlí, odhodláním, důstojností a grácií je možné v životě také dosáhnout skvělých výsledků.

Stačí málo – nepřistupovat v životě ke všemu s leností, nechutí, odporem či dokonce zlobou,

ale raději s láskou. A pokud zakopneme, nebuďme líní znovu vstát a hledejme v sobě sílu.

Každý ji v sobě máme. Pouze takový přístup totiž může přivést člověka k dlouhodobému

úspěchu.

Cílem této publikace není pouze nabídnout další z řady textů, které mají sloužit jako učební

pomůcka začínajícím studentům ekonomie. Když jsem začínal svou pedagogickou praxi, byl

jsem značně překvapen tím, do jaké míry jsou učební texty podobné. K čemu potřebujeme

desítky knih, které navenek vypadají jinak, ale jejich obsah i forma výkladu je v podstatě stále

stejná?

Účelem této publikace je proto ukázat, že existuje i jiná cesta. Ano, opravdu všechno jde dělat

jinak - lépe. Všichni dobře víme, že nic není ideální. Pokud to bude tvrdit pesimista, snadno

upadne do deprese. Optimista však dobře ví, že jestliže nic není ideální, existuje zde prostor


Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

pro nápravu. Takže: pokud jste se dali na studium ekonomie, bude tato publikace jistě vhodným materiálem, od kterého se můžete„odrazit“. Publikace je však vhodná nejen pro studenty prvních ročníků ekonomických fakult. Může posloužit také pro pedagogy, kteří se zabývají výukou ekonomie a hledají alternativní způsob výkladu. Avšak publikace vhodně

poslouží i pro pedagogy jakýchkoliv ostatních předmětů - budiž jim tento text příkladem či

inspirací k tomu, jak se vypořádat s negativními fenomény moderní doby, o kterých byla

zmínka výše. Text, který se Vám dostává do rukou je vhodný i pro ty, kteří hledají zábavu

a přitom se rádi i něco naučí - jestliže je současná doba tolik uspěchaná, je zapotřebí hledat

způsoby, jak zabít více much jednou ranou - a tím ušetřit trochu času...

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Principy ekonomie, směna, trh a jeho elementy

Toto je příběh o udatném náčelníku kmene Pochopů, který na své životní cestě prožil spoustu

dobrodružství. Při svém putování mnohé viděl, mnohé zažil a mnohé si uvědomil.

Tehdy, kdysi dávno, když byla Zem ještě mladá, bylo žilo humanoidní stvoření jménem

Po-Cho-Pil. Byl to indiánský náčelník kmene Pochopů. Tito indiáni byli udatnými válečníky, ale

velmi dobře si uvědomovali, že jejich život a síl a závisí na jejich zkušenostech a především

na moudrosti. (Nejvíce si to uvědomili v okamžiku, kdy jejich bratr Barvoslepý Medvěd, který

měl nejvypracovanější muskulaturu ze všech, jednoho dne snědl muchomůrku červenou.

Tehdy všichni Pochopové pochopili, že rozvaha je tou lepší stránkou odvahy, neboť jestliže

Barvoslepý Medvěd nebyl schopen identifikovat barvu muchomůrky červené, měl se o této

skutečnosti nejprve poradit s radou starších).

Po několikadenním truchlení se sešla rada starších, aby projednali otázku umístění tábora,

protože se vlastně ukázalo, že se v okolí vyskytují muchomůrky červené, což je nebezpečné

zejména pro malé a hrav é děti, které ještě nemají ani rozum, ani mykologické znalosti. Rada starších zvolila moudře – nedaleko se vyskytovala úrodná nížinná oblast, kterou tvořily především louky, kde se žádné muchomůrky nevyskytovaly. Kmen pochopů se přestěhoval a prosperoval a řady bojovníků se rozrůstaly. Náčelník Po-Cho-Pil však jednoho dne pochopil, že pokud nedojde k nějaké změně, pak v budoucnu potřeby všech členů kmene Pochopů

převýší možnosti, které nabízí tato úrodná nížinná oblast. Po-Cho-Pil totiž svým pozorováním

zjistil, že na tomto území roste jen několik Phoenix dactylifera (datlových palem) a začal

počítat. Zjistil, že počet pohlavně dospělých exemplářů je roven počtu prstů, které měl

Po-Cho-Pil na obou rukou (pozn.: Po-Cho-Pil doposud nepřišel o žádný svůj úd ani v boji, ani

při lovu piraňí, kterého se pravidelně účastnil). Jestliže jedna datlová palma rodila 100 000

datlí během sezóny a těchto stromů napočítal Po-Cho-Pil v oblasti 10, pak to činí 1 milión datlí za sezónu. Po-Cho-Pil také odpozoroval, že všichni členové kmene Pochopů během této

sezóny zkonzumují cca 0,5 milionu datlí. Problém však byl v tom, že během další sezóny

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

všichni Pochopové zkonzumovali 0,6 milionu datlí a během ještě další sezóny to dělalo

dokonce 0,9 milionu datlí. Po-Cho-Pil věděl, že další sezónu proto nastane problém. Během

všech sledovaných sezón totiž bylo v oblasti, kde se Pochopové usídlili stále jen 10 datlových

palem, které přinášely stále 1 milion datlí za sezónu, ale jak už jsme řekli, počet členů kmene

neustále narůstal a s tím i potřeby kmene.

Příklad ukazuje na jeden ze základních principů, na kterých je postavena ekonomie. Jedná se o princip vzácnosti zdrojů. Je zřejmé, že primární zdroje poskytuje příroda obyvatelům planety, nicméně tyto zdroje jsou vzácné, vzhledem k tomu, že jejich množství je vždy v daném

časovém okamžiku omezené. Jestliže je ale množství těchto zdrojů omezené, pak to

znamená, že je zapotřebí hledat možnosti, jak tento problém řešit. K řešení tohoto problému

do značné míry přispívá další princip ekonomie, který si vysvětlíme na dalším příkladu. Kmen Pochopů nepatřil mezi vegetariány. Pochopové se neživili pouze datlemi, ale byli to masožravci (nikoliv kanibalové). Proto, když jednou za čas přes toto území procházelo stádo bizonů, vyráželi lovci na lov. Tento lov však probíhal organizovaně. Účelem nebylo povraždit co nejvíce bizonů, ale pouze takové množství, které bylo potřebné pro nasycení kmene. Lov bizonů však přinášel kmeni také kožešiny, které se používaly na výrobu šatů a teepee. Na druhou stranu během tohoto lovu vždy několik indiánů položilo svůj život, protože

rozz uřené stádo bizonů se pochopitelně útokům bránilo. Náčelník Po-Cho-Pil proto vždy

zvažoval, jak celý lov zorganizovat, kolik indiánů na lov poslat a kolik mají ulovit bizonů.

Na příkladu vidíme druhý princip ekonomie – princip porovnání užitku a nákladů. Subjekt, který realizuje činnost, která přináší vyšší užitek než náklady, je racionální. Pokud někdo provádí činnost, která mu přináší malý užitek a velké náklady, pak se racionálně nechová.

Po-Cho-Pil tedy posílal na lov pouze omezené množství válečníků, aby ulovili pouze omezené množství bizonů. Totiž jedině v takovém případě byly ztráty na životech indiánů zanedbatelné

a přitom prospěch z úlovku byl dostačující. Příklad nám ukazuje ještě jednu zajímavou

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

skutečnost. Jestliže by Pochopové lovili bizony ve velkém, pak by to znamenalo, že stáda by

byla čím dál méně početná. V následujících obdobích by tak zbývalo k lovu stále méně a méně

bizonů, neboť jejich reprodukce by byla pomalejší než jejich živelný lov. Pochopové tak vlastně

při každém lovu volí, zda danému bizonu ukrátit život, nebo zda jej nechat na živu. Pokud zvolí

první možnost a bizona zabijí, je logické že tento zabitý bizon již na svět nepřivede žádné své

další potomky. Tito potomci, kteří nikdy nespatří světlo světa, jsou pro kmen Pochopů

alternativním nákladem, který nesou v případě, že zvolí zabití bizona. Alternativními názvy pro

alternativní náklady jsou náklady obětované příležitosti, oportunitní náklady, implicitní náklady,

nebo též náklady příležitosti realizované činnosti.

Problém vzácnosti zdrojů a nakládání s nimi je stále aktuální a proto studium a obohacování

ekonomické teorie má svůj význam dodnes. Náčelník Po-Cho-Pil by k tomu dodal známé

indiánské proroctví:

„Teprve poté, co bude sťat poslední strom, teprve poté, co bude otrávena poslední řeka, teprve

poté, co bude ulovena poslední ryba, teprve tehdy si uvědomíte, že peněz se nenajíte.“

Poté, co lov bizonů proběhl úspěšně, se náčelník Po-Cho-Pil rozhodl, že opustí svůj kmen

a vyrazí do světa, aby zde nabyl nové zkušenosti, které by se mohly jeho kmeni jednou

hodit.Po-Cho-Pil pověřil vedením svého nástupce, který se jmenoval Cho-Pil. Cho-Pil se chopil

vedení a vedl si lépe, než jeho bratr Po-Pil, který prý neustále pil.Po-Cho-Pil již opouštěl svou

vesnici a tu se náhle ohlédnul a spatřil, jak si některé pubertální indiánské děti jeho kmene

hrají na louce. Jednalo se o zápas, který spočíval v tom, že protivník měl soupeři do hrudi

zabodnout dýku. Kdo to udělal jako první, byl vítěz. Sláva vítězi, čest poraženým, pomyslel si

Po-Cho-Pil. Pak ale zaostřil svůj ostříží zrak a spatřil, že děti třímají v rukou skutečné dýky.

V ten moment se k nim rozběhl, a než se děti stihly pozabíjet, vytrhl jim nebezpečnou zbraň

z rukou (štěstí, že Po-Cho-Pil uměl běhat jako blesk a že zrovna nezakopl). Namísto reálné

ocelové zbraně jim dal dřevěné imitace nožů. Byla to kvalitní řezbářská práce - detailně

propracovaný model.

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Příklad ukazuje, že někdy je žádoucí, potřebné nebo minimálně užitečné využít model. Model

obecně je něco, co zjednodušuje realitu, ale také něco, na základě čehož lze realitu ilustrovat

a demonstrovat tak fungování skutečných procesů. Tvorba takového modelu je často náročná,

a čím je model propracovanější, tím je náročnější i jeho tvorba a někdy je tím více náročnější

i pochopení takového modelu. I ekonomie využívá řadu modelů, které byly v průběhu staletí

vyvíjeny, kritizovány, upravovány a zdokonalovány. Takový ekonomický model je zobrazením

ekonomické reality a usiluje o popis fungování ekonomického systému. Základním

ekonomickým modelem je model ekonomického koloběhu, který znázorňuje organizaci

národního hospodářství v rámci stacionární ekonomiky. V rámci takové ekonomiky se

v nejjednodušším pojetí modelu vyskytují 2 typy ekonomických subjektů – domácnosti či

jednotlivci (pronajímají firmám své výrobní faktory, např. práci) a firmy (pomocí výrobních

faktorů produkují užitečné statky). Pak je zřejmé, že dochází k neustále se opakujícímu

cyklu - obíhání peněz v rámci národního hospodářství – jednotlivci pracují pro firmy, které jim

dávají mzdu. Následně jednotlivci tuto mzdu utratí za užitečné statky, což představuje příjem

pro firemní sektor.

Poté co náčelník Po-Cho-Pil usměrnil podivnou hru dětí svého kmene, mohl se konečně vydat

na cestu. Přišel na místo, kde se setkal s náčelníky dalších kmenů. Byl tam náčelník Hloupý

Jelen z kmene Rváčů Paroháčů, náčelník Zkažený Zub z kmene Hladových Hlodavců

a náčelník Hnědé Kalhoty z kmene Řídká Stolice. Po-Cho-Pil si své vrstevníky chvíli prohlížel

a brzy poznal, že tito náčelníci spolu vyjednávají o vzájemné výměně statků (statek=produkt,

nikoliv zemědělské hospodářství

1

), které vyprodukoval jejich kmen. Tato vyjednávání byla

bouřlivá, protože každý náčelník chtěl z obchodu vytěžit co nejvíce pro svůj kmen. Nebylo

1

Ekonomická teorie rozlišuje statky podle různých kritérií. Nejčastěji se setkáváme s pojmy statek

luxusní a podřadný. V případě luxusního statku s růstem důchodu roste poptávané množství tohoto

statku, v případě podřadných statků je tomu naopak. Dále rozlišujeme statky substituční

a komplementární. Substituty jsou statky, které jsou z pohledu spotřebitele vzájemně více či méně

nahraditelné. V případě komplementů hovoříme o statcích, které se vzájemně doplňují. Komplement je

tedy statek, který se spotřebovává společně s určitým statkem.

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

proto divu, že všichni náčelníci (Hloupý Jelen, Zkažený Zub a Hnědé Kalhoty) byli zamračení

jako obloha nad nimi. Každý k tomu měl pochopitelně svůj důvod. Pouze Po-Cho-Pil přišel

s úsměvem na tváři. Věděl, že existuje více způsobů, jak přimět druhého, aby konal v jeho

prospěch -není to jen hrubá síla, ale také láska. Další (a zároveň poslední) možností je potom

směna.

Uspořádání, kde dochází ke směně statků a služeb, tedy k nákupům a prodejům se

v ekonomické teorii označuje pojmem trh. Trh je místo, kde se střetává nabídka a poptávka.

Jinak řečeno, trh je oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými

ekonomickými subjekty prostřednictvím směny výrobků.

Základní funkcí trhu je optimální alokace zdrojů, přičemž tuto optimalizaci umožňuje zpravidla

cena. (Prodávající chce prodat za cenu co nejvyšší, kupující vyžaduje cenu co nejnižší.

Prostřednictvím tržního mechanismu by mělo dojít k nalezení ceny optimální úrovně). Trh

odpovídá na 3 otázky:

1) co vyrábět (o tom rozhodují spotřebitelé tím, zda koupí, nebo ne)

2) jak vyrábět (o tom rozhoduje konkurence mezi výrobci – za kolik se bude vyrábět a v jaké

kvalitě)

3) pro koho vyrábět (to určují důchody, které se formují na trhu – tj. mzdy, úroky, renty)

Ekonomická teorie dělí trhy podle předmětu prodeje a koupě na trh statků a služeb, trh

výrobních faktorů (půda, práce, kapitál) a trh peněz. Podle územního hlediska jsou trhy

členěny na trh místní, národní a světový. Podle množství a druhu sledovaného zboží se

rozlišuje trh dílčí (trh, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží) a agregátní (trh

veškerého zboží a služeb.)

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Na trhu působí ekonomické subjekty – domácnosti (či jednotlivci), firmy, stát a zahraniční

subjekty. Tyto ekonomické subjekty vstupují na trh do vzájemných interakcí (tj. vztahů, vazeb),

které mají podobu hospodářského koloběhu (viz výše).

Podívejme se zpět na trh, kde obchodují náčelníci. Náčelník Hloupý Jelen nabízí maso z právě

uloveného jelena (50 kg). Náčelník Zkažený Zub nabízí kakaové boby (50 kg) a náčelník

Hnědé Kalhoty nabízí mírně opotřebované kalhoty (50 ks). Hloupý Jelen však nepotřebuje ani

kakaové boby ani opotřebované kalhoty. Chtěl by si pořídit dalekohled, aby mohl mít lepší

přehled, co se děje v jeho okolí. Stejně tak Zkažený Zub – nepotřebuje maso ani kalhoty, ale

přál by si stomatologické kleště. A náčelník Hnědé Kalhoty nechce ani maso, ani kakaové

boby, potřebuje prášek na praní.

Jak je vidět, náčelníci se zřejmě zase nedohodnou. Je tady ale ještě Po-Cho-Pil, který své

kamarády dobře zná a ví, co který náčelník shání. Proto, než se vydal na cestu, přibalil

do svého vaku 1x dalekohled, 1x stomatologické kleště a 1x prášek na praní. V tom se však

na obzoru objevila postava. Byl to překupník Labužník. Jelikož byl jeho krok rychlý, brzy se

setkal se všemi náčelníky. Labužník také znal všechny náčelníky a dobře věděl, co kdo

potřebuje. Přinesl s sebou, stejně jako náčelník Po-Cho-Pil 1x dalekohled, 1x stomatologické

kleště a 1x prášek na praní. Začal tedy nabízet Hloupému Jelenu dalekohled a požadoval

za něj 50 kg masa. Hloupý Jelen by s tím už už souhlasil, ale v tom jej zastavil Po-Cho-Pil

a nabídnul mu výhodnější cenu – dalekohled za 40 kg masa.

Příklad nám ukazuje, že směna může mít naturální formu (výměna zboží za zboží, známá pod

označením barter). Tato směna však představuje značné transakční náklady a tak je logické,

že se z ní v průběhu času vyvinula směna peněžní. Dříve namísto peněz, jaké známe dnes,

bylo používáno zboží, které bylo chápáno jako univerzální platidlo. Tím byly např. kožešiny,

pušky nebo ohnivá voda. V jiných kulturách to byly drahé kameny, dobytek nebo třeba i ženy

(otrokyně).

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Příklad nám však také ukazuje, jaké prvky (elementy) se na trhu vyskytují. Je to nabídka,

poptávka, konkurence a cena.

Nabídka je souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí prodejci na trh.

Rozlišujeme nabídku agregátní (souhrnou, celkovou), která představuje objem výroby všech

výrobců (Nabídka všech produktů, které se na trhu vyskytují – tj. nabídka 50 kg jeleního masa,

50 kg kakaových bobů, 50 ks hnědých kalhot, 2x dalekohled, 2x stomatologické kleště a 2x

prášek na praní). Nabídka tržní (dílčí) je nabídka jediného výrobku všemi výrobci daného

výrobku (např. 2x dalekohled – jediný statek, který nabízejí všichni výrobci na trhu, tj. v našem

případě překupník Labužník a náčelník Po-Cho-Pil). Nabídka individuální je nabídka jediného

výrobce (např. individuální nabídka překupníka Labužníka je 1x dalekohled, 1x stomatologické

kleště a 1x prášek na praní, zatímco individuální nabídka Hloupého Jelena je 50 kg masa).

Ještě je zapotřebí rozlišit samotný pojem nabídka a nabízené množství. Nabízené množství je

jedno konkrétní množství za konkrétní cenu. Může to být např. 1 dalekohled za 40 dukátů.

Pokud by výrobce dalekohledů zjistil, že na se trhu prodávají dalekohledy za 50 dukátů, vyšší

cena by jej motivovala k výrobě nikoliv 1 dalekohledu, ale vyrobil by jich hned 5. A pokud by

byla cena dalekohledu 60 dukátů, pak by byl ochoten vyrobit i 10 dalekohledů. Když nyní dáme

naše poznatky dohromady, můžeme zkonstruovat nabídkovou křivku:

Graf č. 1 Křivka tržní nabídky

Jak tedy vidíme, nabízené množství dalekohledů je 1 ks, 5 ks nebo 10 ks (tedy body

na horizontální ose, která je označena písmenem Q), zatímco nabídka je celá křivka (tedy

množina bodů označená písmenem S které vzniknou různými kombinacemi nabízených

množství a tomu odpovídajícím cenám).

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Z grafu je patrno, že s rostoucí cenou roste nabízené množství produktu. Tato skutečnost je

známa jako zákon rostoucí nabídky. (Růst ceny je pokynem pro výrobce ke zvyšování

produkce, protože to pro něj znamená růst zisků).

Necenové faktory ovlivňují posun celé křivky nabídky (např. změna technologií, nákladů,

změna cen substitutů, změny v počtu nabízejících). Cenové faktory představují posun po

křivce (tj. změnu nabízeného množství). Jestliže tedy dojde např. k růst u mzdových nákladů,

v grafu se posune celá křivka nabídky směrem doprava, zatímco pokud dojde k růstu ceny

dalekohledů, pak se poloha nabídkové křivky nezmění, ale nabízené množství vzroste (na ose

Q směrem doprava).

Při analýze nabídky můžeme zkoumat i její elasticitu, tedy změnu nabízeného množství

vyvolanou změnou ceny statku, přičemž tyto změny zpravidla uvádíme v procentech.

V takovém případě použijeme koeficient cenové elasticity nabídky:

EPS= ( ΔQx/Qx) / (ΔPx/Px)

kde:

(Δ Qx/Qx) = procentní změna nabízeného množství

(ΔPx/Px) = procentní změna ceny daného statku

Mezi hlavní faktory, které ovlivňují elasticitu nabídky, patří:

• náklady a možnosti skladování – čím více jsou náklady na skladování nižší, tím je

nabídka více elastická

• technologie – čím více je možné danou technologii (výrobní zařízení) využít k výrobě

jiných statků, tím více je nabídka elastičtější

• časový horizont – ve velmi krátkém období je nabídka dokonale neelastická. Čím delší

je časový horizont, tím více je nabídka elastičtější, protože z hlediska výrobce existuje

možnost zvyšovat objem vyráběné produkce

Poptávka je dalším elementem trhu. Pod pojmem poptávka chápeme souhrn všech

zamýšlených nákupů, s nimiž přicházejí kupující na trh. Zákon klesající poptávky hovoří o tom,

že s rostoucí cenou klesá poptávané množství produktu. Pro kupujícího představuje pokles

ceny možnost nakupovat více zboží. Při poklesu ceny to znamená, že levnější zboží je pro

kupujícího přijatelnější.

Rozlišujeme poptávku:

• agregátní (souhrnou, celkovou) = celkový objem produkce, který chtějí kupující

nakoupit za ceny, které jsou ochotni akceptovat

• tržní (dílčí) = poptávka po 1 výrobku, kterou představují zamýšlené výdaje různých

kupujících

• individuální = poptávka jediného kupujícího

Jak se dívám na svět...

DET-diskuse, eseje, teorie

Graf č. 2 Křivka tržní poptávky

Také zde je zapotřebí rozlišovat pojmy poptávka a poptávané množství. Poptávané množství

je jedno konkrétní množství za konkrétní cenu. Tak např. při ceně 40 dukátů si kupující pořídí

2 dalekohledy.

Pokud by ale kupující zjistil, že se na trhu prodávají dalekohledy za 50 dukátů, vyšší cena by

jej odradila od koupě a při této ceně by si pořídil pouze jeden dalekohled. A pokud by byla

cena dalekohledu 60 dukátů, pak by kupující žádný dalekohled ani nekoupil, neboť by tuto

cenu považoval za příliš vysokou.

Necenové faktory ovlivňují posun celé poptávkové křivky (např. změna preferencí spotřebitele,

změna důchodu spotřebitele, změna cen substitutů a komplementů, změna počtu kupujících).



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist