načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Jak přežít svou vlastní pubertu -- i s učiteli a rodiči - Šauerová Markéta Švamberk

  > > > Jak přežít svou vlastní pubertu  

Elektronická kniha: Jak přežít svou vlastní pubertu -- i s učiteli a rodiči
Autor:

Knížka o pubertě pro puberťáky! Rodiče, učitelé, dokonce ani kamarádi ti nerozumějí? Nerozumíš už ani sám sobě? Zkrátka hustý období. Zvládni ho díky radám a tipům v téhle ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  180
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  212 Kč
15%
naše sleva
6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7% 55%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Počet stran: 160
Rozměr: 21 cm
Úprava: tran : ilustrace, portréty
Vydání: Vydání 1.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5395-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Knížka o pubertě pro puberťáky! Rodiče, učitelé, dokonce ani kamarádi ti nerozumějí? Nerozumíš už ani sám sobě? Zkrátka hustý období. Zvládni ho díky radám a tipům v téhle super netradiční knížce! (i s učiteli a rodiči)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Šauerová Markéta Švamberk - další tituly autora:
Speciální pedagogika v praxi -- Komplexní péče o děti se SPUCH Speciální pedagogika v praxi
Švamberk, Šauerová Markéta; Špačková, Klára; Nechlebová, Eva
Cena: 254 Kč
Jak přežít svou vlastní pubertu -- i s učiteli a rodiči Jak přežít svou vlastní pubertu
Švamberk, Šauerová Markéta
Cena: 211 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

JAK
PŘEŽÍT
SVOU
VLASTNÍ PUBERTU
i s uciteli a rodici
Markéta Švamberk Šauerová





Poděkování
Mým dětem – Katce a Ondrovi za inspiraci.
Ing. Zdeňku Švamberkovi za technickou podporu.
Bc. Štěpánce Vošické a Bc. Petře Řehořkové za spolupráci při přípravě
odborných rad.
Elišce Mirovské (12 let), Katce Šauerové (13 let), Láďovi Pokrývkovi
(17 let), Ondrovi Šauerovi (17 let), kteří se ujali role kritického čtenáře,
pročetli knížku v průběhu jejího vzniku a navrhli úpravy v textech.
Katce Šauerové za vytvoření obrázků a ochotu být modelem pro ukázky
relaxačních technik. Ondrovi Šauerovi pak ještě za ochotu napsat
předmluvu pro čtenáře.





JAK
PŘEŽÍT
SVOU
VLASTNÍ PUBERTU
i s uciteli a rodici
Markéta Švamberk Šauerová





doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
JAK PŘEŽÍT SVOU VLASTNÍ PUBERTU
i s učiteli a rodiči
Vydala GRADA Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
www.grada.cz
jako svou 6171. publikaci
Recenzovali:
prof. PhDr. Alena Vališová, CSc.
prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c.
Ilustrace Kateřina Šauerová
Foto a další obrazový materiál archiv autorky
Odpovědný redaktor Mgr. Martin Hrdina, Ph.D.
Sazba a zlom Antonín Plicka
Zpracování obálky Antonín Plicka
Počet stran 160
Vydání 1., 2016
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.
© Grada Publishing, a.s., 2016
Cover Photo © allphoto.cz
ISBN 978-80-271-9126-0 (ePub)
ISBN 978-80-271-9125-3 (pdf )
ISBN 978-80-247-5395-9 (print)
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být
reprodukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného
souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.





5
Obsah
PŘEDMLUVA ... 7
SEZNÁMENÍ S AUTORY ... 9
1. DOSPÍVÁNÍ MOJE A TĚCH DRUHÝCH ... 11
Dospívání ... 12
Biologické zrání ... 14
Psychické zrání ... 33
Rozumový vývoj ... 36
Sociální vývoj ... 39
Vývoj vztahu k sobě samému ... 43
Shrnutí – specifické problémy dospívání ... 44
2. POMOC, NEROZUMÍM SI S UČITELI ... 47
Úhel pohledu ... 49
Neochota učitelů vyslechnout náš názor ... 57
3. POMOC, NEROZUMÍM SI S RODIČI ... 61
Asertivita jako první pomoc při řešení konfliktů s rodiči ... 73
Vhodné techniky při komunikaci s rodiči ... 81





6
4. POMOC, NEROZUMÍM SI S KAMARÁDY ... 87
Mediace jako forma řešení vrstevnických konfliktů ... 88
Konflikty „spolužáků“ ... 90
Asertivita při jednání s kamarády/spolužáky ... 101
Vážné konflikty ... 106
Další možnosti řešení ... 106
5. POMOC, NEROZUMÍM UŽ ANI SÁM SOBĚ ... 109
Poznávám sám sebe ... 112
Vnímání svého těla ... 114
Pozitivní scénář života ... 119
Další cvičení vedoucí ke změně ... 131
RELAXACE NA ZÁVĚR NAŠEHO PUTOVÁNÍ
DOSPÍVÁNÍM ... 139
Relaxace vedená ... 142
Autorelaxace neboli Relaxuji si sám podle sebe ... 144
PÁR VĚT NA ZÁVĚR ... 153
LITERATURA ... 155





7
Předmluva
Ahoj, milí čtenáři,
jmenuju se Ondra, je mi sedmnáct let a moje mamka napsala tuhle knížku.
Myslím, že je dobře, že někdo napsal knížku o pubertě pro puberťáky, sám
za sebe můžu říci, že puberta je opravdu složité období. Tahle knížka není
jen o tom, co to puberta je, co se při ní děje, jak se mění naše tělo, jak se
cítíme jednou smutně a jednou vesele, ale ukazuje i to, co může vyvolávat
problémy, do nichž se dostáváme, a v jednotlivých kapitolách radí, jak jí
projít bez úhony (nebo bez větších šrámů).
Myslím, že je zde mnoho chytrých a  zajímavých rad a  cvičení, se
kterými by toto období mohlo být snesitelnější jak pro vás, tak i  pro
vaše rodiče a okolí.
Nemyslete si, že už jsem z toho venku, puberta se mnou cloumá ještě
pořádně, i když doufám, že to „nejhorší“ mám za sebou – tedy nerad bych
se pletl. Vím, jaké to je, časté konflikty s rodiči, ségrou i se spolužáky.
S rodiči to je většinou spor o učení a počítač, jelikož pochopitelně chtějí, aby
se dotyčný vzdělával a něco z něj bylo, až bude velký, aby měl dostatečný
pohyb a nezůstával pořád doma. Se spolužáky jde většinou o problémy
v kamarádství, každý začíná prosazovat to své, nikomu se nechce ustoupit
a časté neshody mezi kamarády přerůstají až do tak velkých konfliktů, že
se už nechtějí ani vidět.
Velkým problémem v  tomto období je, že začíná narůstat stres ze
školy, kde se my puberťáci – nebo jak dnes někteří mí spolužáci rádi říkají
teenageři – musíme učit, abychom se dostali na nějakou dobrou školu
(o kterou bohužel stojí většinou spíše naši rodiče než my sami). Učitelé
prudí pro nás nesmyslnými požadavky a připomínkami: „Už zase nejsi
přezutej!“ „Viděl jsi tento týden už hřeben?“ „Kde jsi dělal ten úkol, to





8
ti ho pomáhalo psát nějaké domácí užitečné zvíře, ne?“ „Řekni doma,
ať rodiče nezapomenou přijít na třídní schůzku.“ Ale co vám budu
povídat, znáte to taky 
Knížku jsem četl celou a můžu říct, že i rád, a tak jsem si říkal, že je
škoda, že ji mamka nenapsala dřív. Ne že by mi nedokázala podobné
rady dávat, ale nevyprávěla mi při tom příběhy těch druhých. Najednou
vidím, že takových problémů má řada jiných dětí a dospívajících. I řada
cvičení mi přijde zajímavá – některá jsem si i zkoušel a každé cvičení mi
něco dalo.
Já už mám výběr školy za sebou, studuji na gymnáziu a jsem rád, že
mně do toho rodiče nemluvili, ale kolem sebe vidím, jak řada kamarádů
studuje něco, co je nebaví tak, jak by asi chtěli. Na střední škole je to fajn,
podle mě mnohem lepší než na základce. A i když to na základce moc
veselé nebylo, je to s každým rokem lepší a klidnější.
Líbí se mi i název téhle knížky – je fakt přesný. Jak přežít svou vlastní
pubertu, no, hlavně tu svoji a hlavně aby to s námi všichni vydrželi. I když
asi před třemi lety jsem si říkal, že to s  těmi rodiči ani druhými není
k  vydržení. Dnes to vidím trochu jinak. Jsem rád, že mě rodiče berou
takového, jaký jsem, asi je to pravda, že to jinak nejde.
Moc vám všem přeju, aby se vám knížka líbila a aby vám ukázala, jak
problémy můžete řešit vlastními silami. Protože každý z vás jich má dost,
jen o nich možná nevíte.
Ondra Šauer





9
Seznámení s autory
Markéta Švamberk Šauerová , autorka knihy, pracuje
na  Vysoké škole tělesné výchovy a  sportu PALESTRA,
spol. s r. o., na katedře pedagogiky a psychologie. Kromě
výuky vysokoškolských studentů pracuje jako dětská
psycholožka a má vlastní diagnostickou a poradenskou
praxi. Zaměřuje se zejména na oblast motivace dětí a dospívajících k četbě,
práci s dětmi se specifickými poruchami učení a chování a osobnostní
rozvoj dětí a dospívajících. Má rovněž zkušenost s realizací různých
programů zaměřených na podporu sociálních dovedností dětí
a dospívajících, včetně rozvíjení komunikačních dovedností u  různých cílových
skupin. Uvedené kazuistiky pocházejí z její vlastní praxe. Jména, která
jsou v  příbězích uvedená, jsou změněná. Je autorkou řady odborných
publikací, podílela se na několika významných grantových projektech.

Štěpánka Vošická, wellness specialistka a studentka
Vysoké školy tělesné výchovy a sportu PALESTRA, se
profesně věnuje masážím, které považuje za ideální prostředek
k dosažení fyzického i psychického uvolnění jak
u dospělých, tak u dospívajících. Podle ní platí, že když se člověk
cítí krásně uvnitř, pak se krása odráží i navenek.
Petra Řehořková se odborně věnuje péči o vlastní vzhled
a výživovému poradenství, je absolventkou Vysoké školy
tělesné výchovy a sportu PALESTRA.





10

Ondřej Šauer (17 let), autor předmluvy a figurant
fotoukázek, je student gymnázia v Praze, řadu let se re kreačně
věnuje bojovému sportu buki waza a  stolnímu tenisu.
Příležitostně publikuje v regionálních novinách a  na
webu. Je spíše uzavřený. Při přípravě knihy se ujal role
kritického čtenáře a pečlivého korektora.


Kateřina Šauerová (13 let), autorka obrázků
a figurantka fotoukázek relaxačních technik, je žákyně základní
školy v Praze a žákyně základní umělecké školy v oborech
příčná flétna a keramika na hrnčířském kruhu. Je
skautka-podrádkyně. Kateřina je aktivní, tvůrčí, někdy
k neudržení. Ujala se též role kritické čtenářky.
Eliška Mirovská (12 let), další kritická čtenářka
a korektorka, je žákyně základní školy v Praze a aktivní
sportovkyně – závodně se věnuje šermu. Je aktivní a společenská.

Láďa Pokrývka (17  let), poslední kritický čtenář a
korektor, je student střední průmyslové školy v Praze, rád
sportuje – věnuje se nohejbalu a vodáctví. Pomáhá vést
skupinku ve skautu, je soutěživý a zásadový.

Martina Nechlebová (14 let), figurantka pro fotoukázky
relaxačních technik, je žákyně 8. třídy základní školy
v Praze a žákyně základní umělecké školy ve výtvarném
oboru. Je přátelská a otevřená, ve volném čase se věnuje
fotografování a ochotnickému divadlu.





11
1. Dospívání moje
a těch druhých
Dospívání patří mezi nejnáročnější období v  životě člověka. Přichází
v  době, kdy na novou etapu nejsme ještě připraveni, mnohdy odchází
nepozorovaně, u každého se projevuje jinak a trvá různě dlouhou dobu.
Jediné, co spolehlivě funguje při řešení problémů dospívajících, je
trpělivost. A to nejen trpělivost rodičů a učitelů, ale i kamarádů, sourozenců,
a hlavně nás samotných. Vždyť řekněte sami, když slyšíte denně od rodičů
(nebo těch ostatních), jaké je to s  námi „puberťáky“ složité, nemyslíte
si vlastně to samé? Nemají dospívající dost starostí sami se sebou?
Netrápí i je samotné dennodenní nespokojenost s tím či oním? Jistěže ano,
a k tomu ještě poslouchat, jak ti dospívající lezou na nervy ostatním.
Přiznávám, že ne každý musí takové pocity prožívat, ale dost často
se u každého dospívajícího objeví různě dlouhý časový úsek, kdy se mu
nelíbí opravdu vůbec nic. Ti báječní rodiče jsou najednou naprosto
nemožní a nesnesitelní – proboha, proč si dneska táta povídal u lanovky
s tím cizím pánem? Vždyť to bylo naprosto trapný. A ještě se dožadoval,
abych k tomu něco řekla... Máma asi dobře věděla, proč dneska zůstala
doma. Proč se ta Petra najednou tak nemožně oblíká? Vždyť to není
vůbec možný! A  proč na sebe pořád patlá ty vrstvy krému? Vůbec to
neumí... Copak neslyšela, jak se má správně starat o pleť? Že by se měla
lépe starat o vlasy? Oni se snad všichni zbláznili... Jsem snad mezi
samými mimozemšťany... A jednoduché to nemají ani kluci: Já nevím, co
ti rodiče zase mají, nejdříve mě pořád honili do koupelny – vyčistit zuby,
umýt nohy, učesat se... a teď? To je pořád Petře, co v tý koupelně proboha
děláš? Jsi tam dýl než Jája... Pořád se jim něco nelíbí.





12
Že vás tyhle příhody nepotkávají? Že vám ostatní přijdou
naprosto fajn a v pohodě? Pak můžeme jedině gratulovat, i tak může vypadat
dospívání. Někdo si toto období dokáže užít naplno a vychutnat. Tak co
kdybychom to zkusili také? Třeba pár nápadů či zkušeností těch, kteří
tímto obdobím prošli, pomůže, abyste na dospívání vzpomínali
s humorem a „láskou“. Stejně jako rodiče a vaše okolí.
Abychom mohli lépe porozumět období dospívání, ukážeme si
nejprve, co se vlastně děje s tělem dospívajícího, protože právě změny nálad
a  změny chápání (nebo právě i  nechápání) těch druhých vyplývají ze
změn, které se odehrávají uvnitř těla. Zpočátku nejsou ani vidět, a proto
vám i vašemu okolí může trvat, než si to všechno uvědomíte.
Kdyby to jen bylo tak jednoduché... Jako třeba to, kdy slavíme
patnácté narozeniny a dostaneme občanku, nebo kdy budeme plnoletí. Je
sice pravda, že existují různé kmeny, kde se za pomoci jasně stanoveného
rituálu stanoví konec dětství a začátek dospělosti, nicméně biologický
vývoj trvá určitou dobu a takové rituály ani změny, s nimiž se mladý člověk
potkává, ho nevyřeší. Vřazením mezi dospělé se od člověka očekává ze
dne na den jiné chování, naprostá odpovědnost, přijetí role dospělého
se vším všudy. V naší kultuře chápeme dospívání jako složitý proces, na
jehož konci se „dítě“ stává „dospělým“, ale tuto dobu chápeme jako
přípravnou a věnujeme jí s ohledem na poznatky z biologie a psychologie
patřičnou pozornost.
¦ Dospívání
Dospívání neboli puberta (toto velmi neoblíbené slovo mladých) přichází
ve skutečnosti velmi pozvolna. Těžko se dá říci, že ráno vstanete, cítíte
se nanicovatě a řeknete si: Ano, je to tu, mám pubertu. Na toto období
se váš organismus připravuje pomalu a  dlouho předtím, než skutečně
nastane. Ale už v rámci předcházejícího času se cítíme často nesví, jiní.





13
Na úvod uveďme některá fakta týkající se dospívání. V  jeho průběhu
dochází ke změnám biologickým, tělesným, psychickým i sociálním, jak
ukazuje obrázek 1. Změny v jedné oblasti vyvolávají změny v dalších
oblastech. Co období dospívání komplikuje, je to, že u každého se biologické
změny promítají do chování jinak a v dost odlišném pořadí. U někoho je
více patrný vliv na oblast sociální, u někoho se více promítají do vlastního
psychického prožívání, aniž by navenek příliš ovlivňovaly jeho sociální
chování. Nyní si ukážeme, jak se typické změny v jednotlivých oblastech
projevují.
biologické
změny
tělesné
změny
psychologické
změny
sociální
změny
jedinec
Obr. 1 Vzájemné působení biologických, tělesných, psychických
a sociálních změn





14
¦ Biologické zrání
V rámci biologického zrání dochází ke změně skladby hormonů, což má
za následek nejen pohlavní zrání (výskyt ochlupení, růst prsou, varlat),
ale i celkový růst do výšky, změny postavy, růst svalů a kostí. Dost často
se opomíjí, že v  rámci biologických změn dochází i  ke změnám
imunologickým. To vede k tomu, že kromě biologických změn, na které si
musí dospívající zvyknout, se rovněž často musí vyrovnat se zvýšenou
nemocností.
Zvýšená nemocnost je způsobená tím, že organismus dospívajícího
je oslaben intenzivní tvorbou takzvaných růstových hormonů – v tomto
období v podstatě dochází k největší tvorbě těchto hormonů za celý život.
Růstové hormony způsobují růst těla do výšky, růst kostí a svalů a změny
ve stavbě těla – u dívek se například rozšiřuje pánev a dochází k ukládání
„tukových polštářků“ na typicky ženská místa (boky, prsa), u chlapců se
typicky rozšiřují ramena, u děvčat i chlapců dochází
k výraznému nárůstu svalů (a také síly). Při růstu do výšky se může stát, že dospívající
vyroste až o dvanáct centimetrů za rok. Zpočátku si mladý člověk může
připadat i velmi neohrabaný (nejdříve vyrostou ruce a nohy), všímá si,
jak jsou mu najednou krátké všechny rukávy nebo nohavice.
Na růstu do výšky se podílí hlavně vývoj dolních končetin a trupu,
výška hlavy se mění v  tomto věku již málo. Dolní končetiny v  období
puberty mohou vyrůst až o 15 centimetrů, to souvisí i s tzv. růstovými
bolestmi, na které si dospívající stěžují docela často. Trup pak může
zvětšit výšku až o 10 centimetrů.
Postupně se proporce těla vyrovnají, ale než k tomu dojde, řada
dospívajících si připadá nemotorně a nešikovně, začínají pociťovat nechuť
ke sportu a k tělocviku, protože se jim najednou nedaří žádný cvik, navíc
si připadají nemožní i svým vzhledem. Jak často v těchto obdobích
slýchávají učitelé a rodiče věty typu: „Přece nejsem žádná trapka, abych se
producírovala v těch nemožnejch teplákách, běhala po tělocvičně, cvičila





15
ty příšerné cviky... Ne, to po mně nemůže nikdo chtít.“ Přitom právě
setrvání u pohybových aktivit je z pohledu správně se vyvíjející postavy
velmi důležité – napomáhá rovnému držení těla, správnému usazování
potřebných tukových polštářků tam, kam patří, aby dívky vypadaly
hezky, vhodnému nárůstu svalové hmoty, který také zajišťuje zdravé držení
těla, a u chlapců navíc dodává zjev mužnosti. Přiměřený pohyb
napomáhá i snižování napětí, které je spojeno jak s tvorbou velkého množství
hormonů, tak i se sociálními konflikty, do nichž se dospívající dostává.
Dalším biologickým ukazatelem „stárnutí“ je vývoj zubů. Mezi
desátým a  třináctým rokem dochází k  výměně mléčných zubů za trvalé
a  k  prořezání druhých stoliček, na konci období tedy vývoj dosahuje
plného počtu zubů (až na třetí stoličky – lidově řečeno až na zuby
moudrosti). Péče o ústní hygienu je tedy velmi důležitá, neboť poškození zubů
vede k  již nevratným změnám. U  dospívajících, kteří mají vyšší
kazivost zubů, je vhodné za pomoci rodičů vyhledat dentální hygienu, kde
je možné se poradit o  vhodné péči o  zuby, nouzovým řešením může
být i konzultace s dětským zubním lékařem (opět za asistence rodičů),
který může zdravé stoličky před vznikem kazu ochránit za pomoci tzv.
konzervace. Zdravý zub je upraven tak, aby byl minimalizován vliv
vnějších vlivů na zubní sklovinu. Pomůže to tam, kde i přes správné čištění
zubů a i přes dodržování správné životosprávy se zubní kazy vyskytují.
V  žádném případě se ale mladý člověk nesmí domnívat, že pak může
ústní hygienu ošidit.
Vedle vývoje kostry dochází i k prudkému růstu svalů. Svalová vlákna
(která jsou v  podstatě zdrojem pohybu) rostou do délky, zvětšují svůj
objem, mění se i jejich chemické složení. V patnácti letech tvoří svalstvo
něco kolem 32 % celkové tělesné váhy (zatímco u dítěte osmiletého to
bylo jen 27  %). Pro lepší představu si můžeme procenta přepočítat na
váhu, u  patnáctiletého mladistvého tedy svaly váží průměrně zhruba
17 kg. Právě nárůst svalů stojí často za velkou změnou váhy. I proto je,
jak už jsme psali dříve, velmi důležité správné cvičení, které růst svalů
podpoří a  napomůže správnému tvaru svalu. S  růstem svalů v  období
+





16
puberty souvisí i nárůst síly po patnáctém roce. Například
u devatenáctiletého člověka dosahuje síla ruky 74 kp, zatímco v patnácti letech u téhož
člověka dosahovala „jen“ 39 kp.
Zrání mozku pokračuje, v  jeho vývoji je určitá nepravidelnost. Se
změnami při vývoji mozku do velké míry souvisí také emoční nestabilita,
někdy dospívající pociťují potíže při soustředění, někdy si mohou všímat
i potíží při učení. Dočasně může dojít i ke zhoršení prospěchu, což lze ale
dobře řešit pečlivým stanovením denního režimu, rozdělením volného
času na část pro učení a pro volnočasové aktivity. Pomáhá, když v tomto
období pečlivě dodržujeme denní režim, zvláště čas pro učení. Pokud si
student na takový režim zvykne, mozek se učební aktivitě lépe přizpůsobí
a sníží se obtíže při soustředění.
Na konci období je růst mozku v podstatě dokončen. Dochází
k vyrovnání nervové činnosti, a tím i k získání emocionální rovnováhy,
celkovému zklidnění dospívajícího. U hyperaktivních jedinců je zklidnění
opravdu často velmi viditelné.
Zvýšená nemocnost souvisí i se změnou imunitního systému, v tomto
období dochází k přirozenému poklesu jeho činnosti. Na zvýšené
nemocnosti se podílí také změna životního stylu, řada dospívajících spí méně,
než by bylo potřeba, a to s sebou přináší reálný pocit zvýšené únavy. Ta
je vyvolávána především hormonální produkcí vlastního těla. Dospívající
rozšiřuje okruh svých známých, dostává se z dohledu rodičů a dodržuje
méně pravidla hygieny (např. společné pití z jedné skleničky, dělení se
o svačinu, navazování prvních intimních kontaktů – polibky). To vše se
děje v době, kdy tělo není dostatečně připraveno na příval nových bakterií
a virů. S každou nemocí se tělo navíc vyčerpává ještě výrazněji, a tak se
v některých případech dostává dospívající (i jeho rodiče) do
začarovaného kruhu nemocí, únavy, konfliktů.
Zvýšená tvorba hormonů pohlavního zrání způsobuje nejprve růst
ochlupení na určitých částech těla (pohlaví, podpaží, nohy, ruce, obličej),
dále růst prsou, varlat a penisu, u chlapců také růst hrtanu, což způsobuje
změny hlasu (mutování). Hlavní funkcí změn je ale dosažení
reprodukčWarning: TT: undefined function: 22

17
ní zralosti jedince – tedy uzrávání vajíček v  ženských reprodukčních
orgánech (vaječnících) a  spuštění reprodukčního cyklu (menstruace),
u  chlapců vedou hormony k  dozrávání spermií. Tato část
hormonálního vývoje v  pubertě je v  podstatě ukončena ve chvíli, kdy je jedinec
schopen rozmnožování z biologického hlediska – u dívek došlo k první
ovulaci (dozrání vajíčka a jeho vyloučení z dělohy s první menstruací)
a  u  chlapců k  zahájení tvorby mužských pohlavních buněk – spermií
(tzv. spermatogenezí).
V  této souvislosti často vyvstává jiný problém, a  to nedostatečná
sociální zralost dospívajících k tomu, aby byli skutečně připravení na
zahájení vlastního rozmnožování. Nástup biologické zralosti přichází
ve stále nižším věku, zatímco způsob výchovy, péče rodičů o vývoj dětí,
kvalita lékařské péče a nízká potřeba dětí řešit náročné životní situace
(mnohdy je za ně řeší právě rodiče) vedou k tomu, že dospívající
nejsou sociálně ani rozumově připraveni na to, aby mohli přivádět na svět
vlastní děti.
Brzký nástup biologické zralosti má ale ještě jedno velmi nepříjemné
úskalí, s nímž se dospívající setkávají velmi často. Je to míra požadavků,
které na ně začne okolí klást, když působí příliš vyspěle. Řada dospělých
Markéta Švamberk Šauerová
Přirozenou imunitu dospívajícího lze zvýšit v první řadě postupem
poněkud méně líbivým, ale o to účinnějším – dodržováním zdravé
životosprávy. Patří k tomu dostatek spánku, pohybu a otužování,
vitaminů a tekutin s minerály. Do stravy je vhodné zařadit doplňky,
v tomto případě to mohou být probiotika, která upravují střevní
mikroflóru. Na co se často zapomíná, jsou mastné nenasycené
kyseliny, které jsou nejvíce obsaženy v mořských rybách. Vhodné
je do jídelníčku zařadit doplňky s hlívou ústřičnou či rakytníkovou
šťávou, která obsahuje vysoké množství vitaminu C.





18
zapomíná, že jejich ratolest sice vypadá téměř jako dospělý, ale uvnitř
dospěle vypadajícího těla se schovává často dětská dušička. Samozřejmě
dochází i k obráceným problémům u těch dospívajících, kteří biologicky
dozrávají viditelně později, nebo u nich vývoj sekundárních pohlavních
znaků není tak zřetelný, přestože již dosahují velmi znatelných pokroků
v rozumovém i citovém vývoji a neustále se setkávají s poukazy
dospělých, že tomu či onomu ještě nemohou rozumět, že na to či ono nemají
nárok. Jejich potřebám okolí nerozumí, protože jsou v rozporu
s vnímáním jejich tělesného vzhledu.
Hormonální vývoj se neomezuje jen na růst těla a vývoj pohlavních
hormonů. Způsobuje rovněž zvýšenou aktivitu mazových a potních žláz,
což je asi nejčastější noční můrou dospívajícího. Objevuje se akné, mladý
člověk se začíná potit, pot má často i nepříjemný zápach, pokud nemá
dospívající přiměřené hygienické návyky.
Tělesný pach z mazových žláz bývá ale u některých jedinců příliš
výrazný, i  když pro ně typicky charakteristický. Důvodem jsou přírodní
chemické látky – tzv. feromony, jejichž hladina je u každého jiná.
V této fázi dělá mnoho dospívajících při péči o své tělo a pleť řadu
chyb, které bohužel mohou vyvolat i  dost závažné zdravotní obtíže či
nevratné poškození – například pleti obličeje při nevhodném ošetření
akné.
Štěpánka Vošická
Jedinci s výraznější hladinou feromonů musí pečlivěji dodržovat
pravidla hygieny (v pozdějším věku se například rozhodují i pro
holení podpaží do hladka, aplikaci antiperspirantů). Již v období
dospívání velmi dobře může pomoci nošení oblečení z kvalitních
materiálů a časté střídání oblečení (například si lze vzít tričko na
převlečení s sebou do školy). V naléhavých případech lze vyhledat
i pomoc lékaře, je vhodné se ale poradit s rodiči.




Warning: TT: undefined function: 23
Warning: TT: undefined function: 22

19
Řadu chyb dělají také dívky při počátku menstruace. Zapomínají, že
péče o ženské orgány, zvláště při menses, musí být velmi pečlivá a měly
by hygieně věnovat zvýšenou pozornost.
Velmi důležité je poučení dívek nejen ohledně častého omývání spr -
chou, ale i dostatečné péče o čistotu rukou – manipulací s hygienickými
potřebami nečistýma rukama je možné zanést do pochvy infekci.
Lactobacillus: Laktobacily nejenže tvoří významnou součást střevní
mikroflóry, ale jsou i nezbytnou složkou vaginální sliznice. Tím se
zásadním způsobem podílejí na produkci antimikrobiálních látek
Podstatný je správný výběr hygienických pomůcek – tedy vložek
(případně v pozdějším věku tamponů) a tzv. intimek. Dnešní trh
nabízí nesčetné množství různých typů, dokonce i s různými
vůněmi, které ovšem u citlivějších dívek mohou vyvolat až přecitlivělost
projevující se svěděním, otokem a jinými nepříjemnými pocity.
Málokdo si však uvědomí, že toto může být prvotní příčina, kdy
dívka svou ženskost začne vnímat nepříjemně (nebo i negativně).
Na trhu jsou kromě vložek s vůní (parfemací) také vložky s
vrstvou probiotik a kyselinou mléčnou, které napomáhají udržovat
přirozené (kyselé) prostředí v pochvě a napomáhají v prevenci
různých zánětů. Tyto vložky jsou ale určené většinou až dospělým
ženám, zejména na počátku puberty je jejich užívání nadbytečné,
ale lze se poradit s maminkou nebo odborným lékařem, pokud
dívka na určité obtíže trpí.
Markéta Švamberk Šauerová






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.