načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak přežít pubertu svých dětí - Tamara Cenková

Jak přežít pubertu svých dětí

Elektronická kniha: Jak přežít pubertu svých dětí
Autor: Tamara Cenková

Výchovné rady pro rodiče dospívajících. Příručka. Česká psycholožka pojímá pubertu celistvě: začíná prenatálním vývojem a porodem, pokračuje prvním i druhým vzdorem, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 166
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-2913-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Výchovné rady pro rodiče dospívajících. Příručka. Česká psycholožka pojímá pubertu celistvě: začíná prenatálním vývojem a porodem, pokračuje prvním i druhým vzdorem, prepubertou, vlastní pubertou, ale i adolescencí a pozdní pubertou. Žádné z období neprobíhá izolovaně; mnohé pubertální projevy chování mají příčiny v dřívějších životních fázích a autorka poukazuje na souvislosti. Kapitoly jsou členěny dle věku a jednotlivých problémů dospívajících (či jejich rodičů). Každá z kapitol je doplněna řadou ilustrujících příběhů z autorčiny praxe a končí závěrečným shrnutím s příslušnými doporučeními.

Popis nakladatele

Máte doma dospívající dítě a někdy nabýváte dojmu, že pochází z jiné planety? Rádi byste porozuměli své dospívající ratolesti? Známá česká autorka vám poradí jak na to. Ve své nové knize popisuje nejen projevy puberty, ale i jak děti prožívají dospívání v harmonické či disharmonické, nebo dokonce rozvedené rodině. Uvádí vlivy, které formují chování dospívajících dětí, a zejména radí, jak ve zdraví přežít jejich pubertu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tamara Cenková - další tituly autora:
Grafologie v poradenské a terapeutické praxi -- Co lze vyčíst z písma druhých Grafologie v poradenské a terapeutické praxi
Psychologem svým dětem Psychologem svým dětem
 (e-book)
Psychologem svým dětem Psychologem svým dětem
 (e-book)
Grafologie v poradenské a terapeutické praxi -- Co lze vyčíst z písma druhých Grafologie v poradenské a terapeutické praxi
 
K elektronické knize "Jak přežít pubertu svých dětí" doporučujeme také:
 (e-book)
Grafologie v poradenské a terapeutické praxi -- Co lze vyčíst z písma druhých Grafologie v poradenské a terapeutické praxi
 (e-book)
Síla myšlenky III. -- Nemoci z emocí Síla myšlenky III.
 (e-book)
Psychologem svým dětem Psychologem svým dětem
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Věnování

Knihu bych chtěla věnovat vem lidem, kteří se rozhodli být dobrými rodiči,

anebo těm, kteří u dobrými rodiči jsou.

Hlavně se u ní dobře bavte.

Poděkování

Tato kniha by nemohla vzniknout bez velkého mnoství úasných lidí, kteří

mě v ivotě ovlivnili. Mnohokrát zde budu vzpomínat na svoje rodiče a pra

rodiče, jim jsem vděčná, e se mně po celý ivot věnovali. Byla to jejich las

kavost a trpělivost se mnou, která mě dovedla na studia. Tady bych chtěla

vzpomenout na pany profesory Frantika Zicha a Karla Zicha. Shodou náhod

mají stejné příjmení, ale nejsou příbuzní. Pan profesor Frantiek Zich se stal

takovým mým profesním otcem a pan profesor Karel Zich mně při zkouce

z logiky řekl památnou větu: Staňte se terapeutem, máte v sobě dobré lo

gické uvaování a schopnost dedukce. Ve druhém ročníku jsem to sice moc

nechápala, ale a o hodně později se mně tato věta mnohokrát rozzvonila

v uích.

Dále patří dík celé mé rodině, mému manelovi, mému synovi Jirkovi a jeho

rodině, dceři Tamarce, mému bratrovi Igorovi a jeho eně Mileně a jejich dě

tem. Moje rodina je moje velká opora.

Dík patří vem mým klientům, kteří mě naučili spoustu věcí a v neposlední

míře mým spolupracovnicím, které jsem měla monost sama si vybrat.

Dámy, Zdeničko, Barunko, Danuko, Vladěnko, Janičky a Míno, jsem ráda, e

vás vechny znám a mohu s vámi pracovat.

A na závěr, Moničko, děkuji ti za trpělivost, péči a podněty, které jsi mně dá

vala během psaní knihy.

PhDr. Tamara Cenková

Monika Langrová

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 3947. publikaci

Odpovědná redaktorka Tereza Koptová

Sazba a zlom Milan Vokál

Návrh a realizace obálky Martina Bártová

Počet stran 168

Vydání 1., 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Photo Š fotobanka Allphoto

ISBN 978-80-247-2913-8

verze osvit 0T; 2, 18 February 2010 jen tirá Obsah ÚVOD ...........................................9

1 JETĚ SE VÁS TO NETÝKÁ... ..........................10

1.1 Těhotenství, nebo-li ná intrauterinní ivot ...............11

1.2 Porod ......................................12

1.3 Období prvního vzdoru ...........................13

1.4 Období druhého vzdoru ..........................15

2 PUBERTA VOLÁ, HOLA, HOLA!!! .......................17

První příznaky ...............................18

2.1 Příznaky fyzické ................................18

2.2 Příznaky sexuální ...............................19

2.3 Příznaky sociální ................................21

3 JE PUBERTA NEMOC? ..............................23

Příběh z mého ivota ..........................24

4 PROJEVY PUBERTY ................................28

Malá úvaha ................................28

Take jak to vlastně je? .........................28

4.1 Prepuberta ...................................29

Jak z toho? .................................29

Projevy prepuberty ...........................30

4.2 Puberta .....................................30

4.2.1 Dvanáctiletí a čtrnáctiletí .....................32

4.2.2 Specifická skupina čtrnáctiletí a patnáctiletí .........33

4.3 Postpuberta ..................................37

5 PUBERTA A RODINA ...............................41

5.1 Klidná a harmonická rodina ........................41

5.2 Disharmonická rodina ............................44

5

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ


5.3 Rozvedení rodiče ...............................47

5.3.1 Komunikující rodiče .........................47

5.3.2 Nekomunikující rodiče ........................49

5.3.3 Nefungující rodič nezajímající se o dítě ............50

6 DŮVĚRA .......................................55

7 SOUKROMÍ INTIMITA .............................58

8 SEXUÁLNÍ ORIENTACE ..............................61

9 PUBERTA, KOLA, UČITEL, PORUCHY UČENÍ A CHOVÁNÍ ......64 10 VÝJIMEČNOST ..................................68

1. skupina: děti bez vývojových poruch učení ...........68

2. skupina: děti, u kterých byly diagnostikovány poruchy

učení a chování ..............................70

11 PUBERTA, DROGY A PARTY .........................73

12 PUBERTA, POČÍTAČE A MOBILY ......................77

13 PUBERTA, HUDBA A IVOTNÍ STYL ....................79

14 PUBERTA, MENTÁLNÍ ANOREXIE A BULIMIE ..............83

15 PUBERTA A SEXUÁLNÍ IVOT ........................89

16 PUBERTA A SOUROZENECKÉ VZTAHY ..................93

17 PUBERTA A SEBEDESTRUKCE ........................96

18 PUBERTA, IVOTNÍ ROLE A DOMÁCÍ PRÁCE .............100

19 PUBERTA A SOUITÍ VÍCE GENERACÍ ..................105

20 PUBERTA A IKANA ..............................109

21 SEKTY .......................................112

22 VULGARITA ...................................118

23 KONÍ ONEMOCNĚNÍ .............................122

24 ZVÍŘÁTKA ....................................126

6

edicePRO RODIČE


25 STRACHY A ÚZKOSTI .............................129

1. skupina dětí, jejich strach má prapůvod v rodině ......129

2. skupina dětí, jejich strach má prapůvod ve kole ......132

26 SMRT SOUROZENCE .............................135

27 FYZICKÉ TRESTY ................................137

28 GRAFOLOGIE = RYCHLÁ DIAGNOSTICKÁ TECHNIKA ........139

29 ADOPTOVANÉ DÍTĚ ..............................142

30 SPORT .......................................145

31 KRITIKA ......................................149

32 CITOVÉ VYDÍRÁNÍ ...............................153

33 OBLEČENÍ IMAGE ..............................156

34 VOLBA POVOLÁNÍ ...............................158

35 POZDNÍ PUBERTA ...............................160

36 VZPOMÍNKY Z MÉHO DOSPÍVÁNÍ ....................162

ZÁVĚR .........................................164

LITERATURA .....................................165

PÁR SLOV O AUTORCE ..............................166

7

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ



Úvod

Pár slov. Kdy jsem dostala nabídku napsat tuto knihu, nejdříve jsem se ptala sebe sama, zda jsem opravdu ta správná osoba, která můe o puberácích psát, a hlavně radit rodičům. Druhá reakce byl obrovský záchvat smíchu. Vzpomněla jsem si na svoje milé rodiče: jak vůbec mohli přeít moji pubertu. Byla jsem straná. První náznaky puberty mě překvapily v Africe, kde jsem ila s rodiči. Ale tam se to tak nebralo. Děti měly téměř neomezenou volnost a v západním světě se o pubertu rodiče příli nezajímali. Vrátili jsme se do tehdejího komunistického Československa, a to teprve pro mě začalo peklo. Ve, co jsem mohla v Africe, jsem najednou nemohla. Rodiče začali kontrolovat, s kým se bavím, co poslouchám, jak se oblékám. Můj, tehdy pubertální, mozek vůbec nebral fakt, jak se moji úasní rodiče mohli změnit na takové prudily, jak je moné, e mě kontrolují a zakazují mi věci, které nikdy nezakazovali. Kdy u situace byla opravdu neúnosná, tatínek si se mnou sedl a dal dlouhou souvislou řeč: vysvětlil mi, e komunistické Československo není Afrika. Dalo mně hodně práce to pochopit, ale snaila jsem se. A tak jsem aspoň provokovala oblečením a provazy na krku... a do ivota jsem si řekla, e nikdy nechci jít se stádem... a to mně zůstalo dodnes... a moná proto si tak s puberáky rozumím.

Dnení puberáci to mají těké. Jejich rodiče byli vychovaní jetě v komunistickém reimu, anebo rodiči, kteří tento reim proili a nikdy nepoznali volnost vyjadřovat svoje názory. Dnení doba to vem umoňuje, jen rodiče jetě nemají nastavené ui.

Maminko, tatínku, děkuji vám, e jste mě v pubertě umonili poznat volnost a e jsem měla vae pochopení, i kdy jsem někdy byla na zabití...

9

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ


1 Jetě se vás to netýká...

Vzali jste se a začali si plánovat ivot. Jste zodpovědný mladý pár, který se snaí o to, aby ve fungovalo. Byt nebo dům máte připravený. Jako ena víte, e byste chtěla dítě a e nastal ten správný čas. Vae láska je stabilní a manelství je klidné. Bez dětí jste si ji uili hodně zábavy, a tak je tu ono velké rozhodnutí mít dítě, nebo aspoň dvě.

Těhotenství na sebe nenechá dlouho čekat...

Proíváte ivot jako na obláčku. Miminko se krásně vyvíjí a roste. A protoe jste zodpovědní rodiče, chodíte i společně do poradny a společně se připravujete k porodu.

A je tu velký den, miminko je na světě.

Přestoe jste vechno naplánovali a dobře se na ve připravili, je tu najednou jeden zádrhel. Miminko nechce spát, stále se budí, kňourá a maminka se pořádně nevyspí. Neustále dokola a dokola vstává, i estkrát za noc. Ráno je unavená, začíná být nevrlá a její manel má teď více práce, protoe celá rodina visí na něm.

Nervozita se pomalu a jistě vkrádá do vaí rodiny. Z laskavého vztahu se stává vztah, který udruje rodinu pohromadě, a ve se tak trochu točí jenom kolem mimina.

Představovali jste si to tak?

Já vím, e situaci líčím a moc tragicky, ale moná je to hlavně proto, e takové příběhy slyím kadý den v poradně.

Hodně manelů si představuje, e mít děátko je jako kdy si pořídí hračku. Ale dítě není hračka, a hlavně ji od narození to je osobnost. A naí nejdůleitějí povinností je tuto osobnost rozvíjet.

Je třeba si uvědomit, e v ivotě kadého z nás je největí rozdíl nemít dítě a mít dítě.

A e v ivotě člověka jsou období, která máme vichni stejná, ale je na naich rodičích a později na nás samotných, jak se s nimi vypořádáme. 10

edicePRO RODIČE


Jen tak zlehounka je nastíním, protoe kadé období ji bylo mnohokrát popsáno. Proto se jedná pouze a jen o malou rekapitulaci, která je ale důleitá, protoe vechno souvisí se vím. I kdy teď máte doma u náctiletého andílka, moná z následujících řádků zjistíte, e problémy, které s ním právě teď řeíte, mají prapůvod třeba v době, kdy byl mrnětem. 1.1 Těhotenství, nebo-li ná intrauterinní

ivot

Jsou lékaři a psychologové, kteří zastávají názor, e dítě v lůně matky nic neví, nic necítí. Nepatřím k nim. Myslím si, e ve, co se děje kolem plodu, plod vnímá.

Příběh z poradny

Do poradny za mnou přila matka s asi sedmiletou holčičkou. Lenička se stále

bála vech ostrých zvuků. A kdy ji maminka chtěla pohladit, schoulila se do

klubíčka. Matka se duovala, e ji nikdy neuhodila, protoe prostě nebyl dů

vod. Lenička byla vdy velmi tichá, hodná, posluná. Mají pohodovou rodinu,

Lenička je jedináček.

Dětem kdy pouívám hypnózu říkám, e se půjdeme podívat tam, kde

problém vznikl a pokusíme se ho opravit. Děti jsou v tomto velmi milé a dobře

spolupracují. A tak jsme společně nasedly na kouzelné kotě a letěly jsme

hledat, kde se na Leničku nalepil ten velký strach. A světe div se, co Lenička

popisuje:

Jsem u maminky v bříku a je tu velká tma. Nic nevidím. Bojím se. Slyím

divné silné zvuky, jako kdyby na mě pořád něco najídělo. A ty rány, to je

hrůza. Vezmi mě pryč!

Leni, tak to tam ale nejdřív oprav, radím.

Ale, jak to mám udělat? ptá se a má v hlase strach.

Doporučuji ti, aby sis tam rozsvítila a nechej si tam hrát nějakou hezkou

hudbu. A vrátíme se.

11

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ


Matka se na nás jenom dívá a po tváři jí tečou slzy a zase se rozpovídá ona.

V tu chvíli ji zaráím a posílám Leničku hrát si do čekárny. Lenička jde sama

a je jako vyměněná.

Matka vypráví. Kdy byla s Leničkou těhotná, tak musela určitou dobu pra

covat na soustruhu. V továrně byly dva soustruhy vedle sebe a mezi nimi stůl.

Vdy, kdy chtěla něco říci spolupracovnici, musela se břichem navalit na

ten stůl.

Ve do sebe zapadá: hluk a nárazy...

1.2 Porod Těhotenství probíhá úasně. Ale něco se jaksi zkomplikuje kolem porodu. Celou dobu je dítě ve spojení s maminkou, slyí její hlas a najednou u není s ní, neslyí tep jejího srdce. Jsou kolem něj světla, jiní lidé, bílo a studeno. (Já vím, e dnes některé eny mají velké těstí, e mohou rodit přirozeným způsobem, ale kolik jich takových je...)

Příběh z poradny

Rodiče přicházejí s malým chlapcem. Je mu asi pět let. Neustále se schovává

za maminku, má pořád jako by nastartováno na pláč. Tentokráte volím tro

chu jinou taktiku. Tatínka posílám s Kubíčkem do čekárny a v poradně si po

nechávám pouze maminku. A ona začne vyprávět příběh. 12

edicePRO RODIČE

Shrnutí

Ve, co zaívá maminka, vnímá její plod. A tak by mu rodiče měli dopřát

jen radost.

Těhotenství by pro nastávající rodiče mělo být obdobím, kdy se budou

věnovat klidným a milým aktivitám. Budoucí maminky by si s dětmi v bříku

měly hezky povídat, a pokud u je v rodině dalí dítě, připravovat ho na

příchod sourozence.


Těhotenství probíhalo úplně v pohodě. Věděli jsme s manelem, e dítě

vnímá ve, co se kolem něho děje, a tak jsme se podle toho chovali. Manel si

s Kubíčkem povídal, já jsem mu zpívala a neustále jsem ho hladila a povídala

mu, jak moc se na něho těíme. Ale... a rozpláče se.

Porod začal probíhat a najednou byl kolem mě zmatek. Pamatuji si jenom

to, e jsem se probudila po narkóze a Kubíčka jsem u sebe neměla. Manel

řekl, e dolo k nějaké komplikaci a Kubíček přiel na svět císařem a byl přidu

ený. Nyní je v inkubátoru a na dětském oddělení. Neviděla jsem ho tři dny

a jen jsem mu posílala mlíčko.

A jaký byl jako miminko? ptám se dál.

Pořád plakal a musela jsem ho mít neustále v átku na sobě. Vůbec jsem si

od něho neodpočinula. Nikdy jsme ho nenechali ani u babiček přes noc. Je

mně to líto, ale jednou jsme se o to pokusili a manelova maminka asi po

dvou hodinách, co jsme odjeli, volala, a se vrátíme. U jsme z toho oba velmi

unaveni. Ani v noci si moc neodpočineme, protoe Kuba spí s námi v po

steli...

Řeení jsme nali, ale byla to dlouhodobějí práce.

1.3 Období prvního vzdoru Je to doba, kdy se z roztomilých batolat stanou umíněné hlavičky, které na vechno odpovídají: Já sama, já sám... Nám rodičům z toho jde hlava kolem, protoe fakt, e malý tvoreček začal mluvit, znamená, e se také začal prosazovat. Jsou rodiče, kteří dané období dobře zvládnou a dokáí být při výchově svého andílka důslední. Potom je druhá skupina rodičů, kteří svému

13

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ

Shrnutí

Ve, co si člověk dokáe představit, lze zvládnout. Jen je třeba najít cestu.

A hezký porod si přece kadá ena dokáe snadno představit.

Maminky by se měly pokusit vnímat porod jako přirozené vyústění tě

hotenství. Pokud poslouchají příběhy o porodech, tak jen ty veselé. His

torkám se patným koncem by se měly bránit.


andílkovi dovolí ve. Neustále mu ustupují a ustupují, a to tak dlouho, a se

z andílka stane malý ďáblík, který začíná terorizovat okolí rodinu, děti ve

kolce. Tady si dovolím upozornit, e si rodiče vytvářejí základy na tě

kou pubertu.

Uvedené období je přesně tou dobou, kdy začínáme vytvářet u dítěte

návyky a můeme ho velmi vtipně a snadno zapojit do činnosti rodiny. Tří

leté dítě je ochotno pomáhat, radovat se z maličkostí. Jen záleí na nás, jak

mu ve podáme. Věta: Pojď si uklidit hračky. můe mít mnoho podob.

Zkusme ji říci s různou intonací a barvou hlasu. Z malé jednoduché věty se

můe stát celoivotní problém s úklidem...

Příběh z poradny

Přicházejí ke mně rodiče s tříletým chlapečkem. Tatínek zůstává s malým

v čekárně a maminka začne vyprávět:

Péa je velmi bystrý a ikovný chlapec. Rád si hraje i sám, nerad půjčuje

hračky, a kdy mu nějaké jiné dítě vezme hračku, vzteká se a začne děti kou

sat a taky je bije.

A co s tím děláte?

No, snaíme se mu vysvětlit, e to nesmí dělat...

Kroutím hlavou a ptám se: A to je jako ve?

A ono se dá dělat jetě něco dalího?

Jsem z této otázky v naprostém úasu. Zhluboka se nadechnu, uvědomím

si, e dítě je v pořádku a e v nepořádku je vztah jeho rodičů k němu. Take

začneme s rodiči...

14

edicePRO RODIČE

Shrnutí

Dítě se k nám a k jiným chová tak, jak mu dovolíme. Dovolme mu dávat

lásku, protoe ji dáváme my. Jestlie se něco nedobrého stane, nepřechá

zejme jeho chování tím, e se to zlepí.

Děti je dobré zapojovat do vech činností. Hlavně by se jim měly stano

vit meze jejich chování.


No dobře, nezvládli jsme úplně úasně období prvního vzdoru, máme jetě anci udělat reparát. Přijde toti: 1.4 Období druhého vzdoru To je taky někdy záitek! Dítě si začíná uvědomovat, kde je jeho místo. Je mu kolem pěti, spoustě věcí rozumí, dobře nás dokáe napodobit a jetě je velmi vnímavé a citlivé. Take se nestačíme divit, jaké nápady z něho padají. Hlavně se nám točí hlava z toho: Kde to to dítě bere? Kde by to bralo? Jenom nás kopíruje a my jsme zděeni. Proč? Vdy nás vyděsí ve, co je nám v tom negativním smyslu podobné. Dávejme si na sebe velký pozor, protoe to, co nám předvede ná andílek, je přesně to, co my předvádíme velmi často jemu a světu. Sname se tedy dávat mu ten lepí příklad toho, co je v nás.

Jedná se rovně o dobu, kdy dítě je do činnosti rodiny plně zapojeno.

Mělo by mít ji své pravidelné úkoly, které bude plnit. Stejně tak jako my si plníme své povinnosti, tak i ono by mělo mít ty své. Někteří rodiče odporují, e je to příli brzy, ale věřte mi, není. Jakmile lidský tvoreček pobere troičku rozumu, začněme toho vyuívat k podporování jeho rozvoje. Práce, společné aktivity jsou pro něho nejlepími podněty. Dobře zvládnutá předkolácká doba ulehčí vstup do koly...

Příběh z mého ivota

Pravidelně jsem jezdila, u jako hodně malá, k babičkám. Můj tatínek byl lékař

a maminka učitelka. Jednu polovinu prázdnin jsem trávila u jedné babičky

a dalí u druhé. Babičkám jsem se vím pomáhala, protoe to bylo normální.

Chodila jsem krmit slepice, králíky, a u asi od čtyř let jsem sbírala rybíz s naí

stařenkou. Stařenka byla matka jedné z babiček. Vdy jsme si vzaly tokrlata

já jsem měla malinké, které pro mě udělal dědeček-truhlář a začalo trhání.

Stařenka byla trochu hluchá, a tak se na ni muselo mluvit hodně hlasitě. Ale

ona sama moc nekřičela, jak to dělají někteří hůře slyící lidé, a začala povídat.

Povídala o svém dětství, o pekárně, kterou měli s rodiči, o koních, prostě o i

votě. Vyprávěla a přitom jsme pracovaly.

15

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ


Vdycky své vyprávění zakončila slovy: Tamarko, jednou bude ráda, e

můe dělat jakoukoli práci. Tuto větu jsem pochopila a hodně, hodně

pozdě, přesněji řečeno a v současnosti...

Bylo to nádherné a vdy, kdy dozraje rybíz, vzpomenu si na stařenku a její

milá slova. Jsou lidé, kteří nesnáejí trhání rybízu, ale pro mě to byla vdy nej

milejí práce na zahradě. I kdy stařenka u je dávno úplně na jiné zahradě...

16

edicePRO RODIČE

Shrnutí Společná a laskavá práce dá dítěti do ivota víc, ne mnoho pouček. A radost ze společného tvoření je nádherná. Tenhle pocit nám vydrí po celý ivot.

Je to doba, kdy se nejvíce vytváří sociální návyky. Rodiče by měli dětem

dovolit, aby se zapojovaly do činností doma, u babiček, tet, ve kolce. Z práce je třeba udělat radostnou událost. Důleité je pouívat jazyk dětí a odpovídat jim na otázky.

2 Puberta volá, hola, hola!!!

Sotva se ná andílek zabydlel ve kole, u se s ním zase něco děje. A my se po

určité době relativní klidu s ním, dostáváme do dalího sloitého období. Při

chází jakoby tie a plíivě. Jen tak lehce naznačuje, e přijde něco daleko hor

ího...

Ale prepuberta je také setsakramentská doba.

A rodiče napadá: Fakt to je pravda? Ono to snad nikdy nepřejde? Ach, jo.

Příběh z poradny

Do poradny přichází 35letá matka s dcerkou. Holčičce je asi tak 10 let. Je natvaná, ani se na mě nepodívá, ruku mi nechce podat. Maminka se omlouvá pohledem. Kdy usazuji Káju v čekárně, vihne po mně pohledem, otočí se a schoulí se do křesla s náznakem, e je tam ílená zima.

Maminku si beru do ordinace a povídání začíná:

Kája chodí do páté třídy. Do tohoto pololetí bylo vechno v pořádku. Celou dobu se pečlivě připravovala na gymnázium. Sama chtěla na osmileté a teď, těsně před přijímačkami, se přestala učit, ve kole jsou na ni stínosti, e se nezapojuje do výuky. Ale taková nikdy nebyla. Nikam s námi nechce chodit. Je zavřená v pokoji, poslouchá divnou muziku a podívejte se, vytahuje obrázky plné noů, krve, upírů a tak podobně, co začala v poslední době malovat. V pokojíku si zapaluje svíčky, vechno kolem sebe má černé, a kdy jí jdeme něco koupit, mám dojem, e nakupujeme, protoe jdeme na pohřeb. Jiná barva ne černá ji nezajímá.

Tak trochu se usmívám, tak trochu maminku lituji. Maminka tak trochu nepostřehla, e se její dcerka blíí doopravdy do puberty.

Víte, e u je vae dcera v pubertě? ptám se.

Ale to přece není moné, vdy jetě ani nemenstruuje, odporuje.

Toto bývá dost častý argument rodičů dcer. Nějak jsme si zafixovali, e dítě je v pubertě a tehdy, kdy dívky začínají menstruovat a kluci se ochlupují. Zapomeňme na stará dogmata. S nástupem revolučních technik, a díky vymo

17

JAK PŘEÍT PUBERTU SVÝCH DĚTÍ


enostem naí doby prepuberta nastupuje v době, kdy by nás to v minulém

století ani nenapadlo.

První příznaky Rozdělila bych je do tří skupin: 1. fyzické tělesné 2. sexuální 3. sociální Začínáme tuto kapitolu, jako by se u puberty jednalo o nějakou nemoc, ale dovolte, abych vdy v úvodu kadé podkapitoly citovala pár dotazů z mé internetové poradny pro děti. 2.1 Příznaky fyzické

Tamaro, co mám dělat? Nic mě nebaví, nemám ádné kamarády, ve

kole jsem se zhorila a nai se na mě pořád zlobí. (abulka, 10 let)

Tamaro, v poslední době se mi pořád střídají nálady. Někdy se mně

chce smát úplným blbostem, a hned potom se mně zase chce brečet.

Je to normální? Nejde o nějakou závanou nemoc? (Zoufalá, 12 let)

Tamaro, vdycky jsem měla bezva rodiče, jezdili jsme na výlety, rozu

měli jsme si, ale teď mě nechtějí poutět ven s kamarády. Vichni mo

hou být venku, jen já u musím být v 19.00 doma. (Smutná, 11 let) Takových podobných dotazů mám od dětí plnou schránku.

V období prepuberty(mezi 911 lety) se děti začínají více pozorovat. Ví

mají si kadé změny, která se děje s jejich zdravotním stavem. Rovně vnímají své změny v psychice a nejintenzivněji reagují na změny ve svém okolí. 18

edicePRO RODIČE




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist